Het ontstaan van godsdiensten...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 19:35

vuurneon schreef:
En zelfs dat is gebeurd (zijn 'gave' om met kinderen te communiceren bleek opeens weg te vallen als de ouders niet erbij waren := Maar hij gelooft in zichzelf en als je overtuigend genoeg bent; dan zijn er altijd mensen die je blijven geloven) , en toch trekt hij volle zalen; mensen willen blijkbaar graag geloven :j
Dus ook al kun je aantonen, dan nog zijn mensen eigenwijs :D
Daarom zijn goocheltrucs ook vaak geliefd, je weet dat je genept word haha maar toch blijf je vol verbazing achter :D
Dat maakt het alleen maar logisch in mijn ogen dat veel mensen geloven in 'iets', zit denk ik toch wel in de aard van (veel) mensen. Het onverklaarbare blijft altijd iets bijzonders hebben en in het geval van geloof is dat makkelijker; bestaan van een God kun je nooit bewijzen en verklaren. Daar kun je geen wetenschappelijk testje op af vuren. Al wordt het natuurlijk voornamelijk toch ingegeven in door je opvoeding.

Daarom zal geloof altijd bestaan, vanaf het begin der tijden werd er ook al geofferd etc. Over 10.000 jaar zal het denk ik niet veel anders zijn. Tuurlijk veranderd het geloof ook mee, maar het mysterieuze karakter blijft wel en zal ook wel mensen aan blijft trekken.
Denk toch dat mensen iets nodig hebben om in te geloven; alleen het is voor iedereen wat anders.

Waar we het in ieder geval denk ik wel over eens zijn, dat is dat mensen de gewoonte hebben die feiten en ervaringen te onthouden en verspreiden die datgene bewijzen wat wordt geloofd... Dus als je iets niet gelooft, zul je bewijzen 'zoeken' van dat iets niet klopt of kan, en zul je wellicht dingen die bewijzen dat iets wel klopt of kan achterwege laten of geen aandacht schenken ;)

Kan alleen zeggen dat een vriendin van mijn naar Derek is geweest en dat zij uit eigen ervaring heeft kunnen meemaken of de man wel of niet de boel belazerd...

DaisNBenj

Re: Het ontstaan van godsdiensten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:38

Ik ben ook naar Derek geweest. Maar ik vind dat dit een heel andere discussie is.
Vind het spiritueel zijn nog anders dan een geloofsovertuiging hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:06

Maar je gelooft er in of niet.... net zoals bij een geloofsovertuiging.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 22:57

Brainless schreef:

En ik denk dus dat er een wezenlijk verschil is.... Maar ik val in herhaling ;) :P

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 08:52

Brainless schreef:

Nee, dit is toch wel heel iets anders hoor. Geloven in geesten van overledenen.
Of het geloven in 1 god.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:02

Ik kom me ook even in de discussie mengen. :)

Jullie vinden spiritueel en religieus zijn dus twee verschillende dingen? Waarom? Waar ligt de grens? Winti is voor een groot deel gebaseerd op de geesten van overleden. Toch wordt Winti over het algemeen als religie gezien en niet als spiritualiteit. Religie is natuurlijk lang niet altijd het geloven in één god, anders zou je wel erg veel uitsluiten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:13

Ik vind spiritueel en religieus eerlijk geen heel groot verschil hebben; in beide geloof je in mysterieuze dingen, die vaak niet te verklaren zijn (of waarin men niet wil dat ze het gaan verklaren, want vaak wil men niet dat het verklaard word. Net als met goocheltrucs, de charme gaat er toch wat vanaf als je weet hoe het werkt :P).
Al met al is het beide een manier om houdvast te krijgen op het leven omdat er zoveel is dat wij niet begrijpen. De dood is voor velen eng; dus geloven veel in de hemel, reincarnatie of in dat je als geest maar op aarde blijft. Dat is vaak prettiger dan ervan uit te gaan dat er helemaal niets is na dit leven, dat alles waarvoor je ooit gewerkt hebt naar de vergetelheid gaat... Het is een veel fijner idee dat je geliefde nog om je heen is of naar een betere plek is gegaan.

Weet je wat grappig is? Dat religie een algemenere vorm van spiritualiteit is :)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:33

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ik zie het onderscheid tussen religie en spiritualiteit ook niet zo sterk. Ik denk dat er mensen zijn die het woord spiritualiteit gebruiken om zich af te zetten tegen de grote, geïnstitutionaliseerde religies. Tegen de dogma's en voor de persoonlijke ervaring. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat spiritualiteit altijd individueel is en religie altijd dogmatisch. :P Ik denk dat er daarnaast ook mensen binnen deze religies zijn die zichzelf zeker als spiritueel zien. De christelijke spiritualiteit zal met name de meeste katholieken niet vreemd zijn.

Nou ja, het blijven twee lastig te definiëren begrippen, daarom was ik zo benieuwd naar de redenatie van mensen die religie en spiritualiteit wel als twee duidelijk verschillende zaken zien. :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 10:37

MonaLieske schreef:
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ik zie het onderscheid tussen religie en spiritualiteit ook niet zo sterk. Ik denk dat er mensen zijn die het woord spiritualiteit gebruiken om zich af te zetten tegen de grote, geïnstitutionaliseerde religies. Tegen de dogma's en voor de persoonlijke ervaring. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat spiritualiteit altijd individueel is en religie altijd dogmatisch. :P Ik denk dat er daarnaast ook mensen binnen deze religies zijn die zichzelf zeker als spiritueel zien. De christelijke spiritualiteit zal met name de meeste katholieken niet vreemd zijn.

Nou ja, het blijven twee lastig te definiëren begrippen, daarom was ik zo benieuwd naar de redenatie van mensen die religie en spiritualiteit wel als twee duidelijk verschillende zaken zien. :)

In mijn ogen werd er een stap overgeslagen in het topic :) We gingen van geloven in God naar geloven in Derek en vervolgens automatisch naar de vergelijking of het onderscheid tussen spiritualiteit en religie. Als je spiritualiteit in zijn algemeenheid neemt, denk ik dat er overeenkomsten en verschillen kunnen zijn... Maar ik zie Derek en spiritualiteit niet als hetzelfde. Dus de koppeling van Derek naar spiritualiteit is in mijn ogen iets te snel gemaakt. Kan alleen nog niet zo goed onder woorden brengen waarom, zal er eens over nadenken :) En misschien sla ik de plank helemaal mis.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:41

Spiritualiteit is voor mij leven met de overtuiging dat er meer is tussen hemel en aarde. Alleen is de Dikke Van Dale het nog niet helemaal met me eens ;)
In dat opzicht zou iedereen die religieus is, dus ook spiritueel zijn en zou iedereen die ik Derek Ogilvies gaven gelooft, ook spiritueel zijn. Maar ik denk dat dat deels ook een persoonlijk beeld is.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 10:55

Blue_Eyes schreef:
Spiritualiteit is voor mij leven met de overtuiging dat er meer is tussen hemel en aarde. Alleen is de Dikke Van Dale het nog niet helemaal met me eens ;)
In dat opzicht zou iedereen die religieus is, dus ook spiritueel zijn en zou iedereen die ik Derek Ogilvies gaven gelooft, ook spiritueel zijn. Maar ik denk dat dat deels ook een persoonlijk beeld is.

Maar het verschil is in mijn ogen dat sommige overtuigingen getest kunnen worden.... Zoals bij het zesde zintuig.Die man die het zesde zintuig gewonnen had, Peter van den Hurk, heeft zijn gave ruimschoots bewezen met feiten. En dat er ook lapzwansen tussen zitten die de boel beflikkeren, is evident ;) Maar bewijs is alles in mijn ogen. En als er geen bewijs is, hoeft dat niet te betekenen dat iets niet bestaat of niet waar is, laat ik dat er ook even bijzeggen...

:)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:14

Ik heb de rest van het topic wel mee gelezen, maar ik studeer religiestudies waardoor ik wellicht een wat andere kijk er op heb. Volgens mij was dat niet de soort input die je zocht, daarom heb in eerste instantie niet gereageerd. Ik kon het echter niet laten om in te springen in de spiritualiteit/religie discussie, sorry daarvoor. :))

Ik denk overigens dat bewijs relatief is, maar dat is een andere discussie.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:15

Dat denk ik ook, dat bewijs relatief is :) Dat is ook waarom veel mensen, ondanks dat velen het bewijs overtuigend achten, toch niet zullen geloven in iemand als die Peter vd Hurk.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 12:19

MonaLieske schreef:
Ik heb de rest van het topic wel mee gelezen, maar ik studeer religiestudies waardoor ik wellicht een wat andere kijk er op heb. Volgens mij was dat niet de soort input die je zocht, daarom heb in eerste instantie niet gereageerd. Ik kon het echter niet laten om in te springen in de spiritualiteit/religie discussie, sorry daarvoor. :))

Geen sorry zeggen!!! Vind het een super leuke bijdrage :) Vind het sowieso altijd leuk om over dat soort dingen te filosoferen ;)
Trouwens: wel interessant, religiestudies! Zou ik wel eens wat meer over willen weten :)

Blijf vooral reageren :j

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:20

gummie schreef:
MonaLieske schreef:

Geen sorry zeggen!!! Vind het een super leuke bijdrage :) Vind het sowieso altijd leuk om over dat soort dingen te filosoferen ;)
Trouwens: wel interessant, religiestudies! Zou ik wel eens wat meer over willen weten :)

Blijf vooral reageren :j

:j denk dat je dan juist een betere kijk erop hebt, omdat je beter snapt hoe het in elkaar steekt. En vanaf meerde punten kan kijken.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:05

Ik heb niet de illusie er iets van te snappen hoor, maar ik vind het wel razend interessant. :D

Meer info over religiestudies in Nijmegen vind je hier: http://www.ru.nl/studereninnijmegen/opl ... iestudies/ Maar je mag het natuurlijk ook altijd aan me vragen als je iets wil weten. :)

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:06

Ik bedoel meer, veel mensen hebben vaak een mening over dingen waar ze weinig tot niets van af weten en dat jij dan wel ingelezen bent.

Nee dankje ik studeer al iets anders in Nijmegen. :')

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:38

Haha, dat was voor gummie bedoeld, die wilde er graag meer van weten. :P

Maar ik weet het niet, vaak wordt het verwarrender als je er meer over leest of over te horen krijgt. :')

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:01

MonaLieske schreef:
Haha, dat was voor gummie bedoeld, die wilde er graag meer van weten. :P

Maar ik weet het niet, vaak wordt het verwarrender als je er meer over leest of over te horen krijgt. :')

Thanx voor de link! Vind het interessant :)

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:20

vroeger als je niet geloofde was je een ketter. En werd je opgehangen of veroordeeld.
Ben blij dat die rara praktijken voorbij zijn. Verder denk ik dat er zoals mij, veel mensen zijn die niet geloven (heb een godeloos geloof). Dus ja als er iemand gaat roepen ; ik heb god gesproken word ie al raar aangekeken. Wie geloofd dat deze tijd nog? De boeken zijn vroeger opgemaakt op gebeurtenissen die gezien zijn (of dachten gezien te zijn). En vertaald over honderden jaren (waar dus fouten in kan zitten en dingen eruit zijn gelaten of aangepast aan het cultuur (koran ed)).
Geloof in jezelf , begin bij jezelf dan ben je al een heel eind. Kijk eens om je heen bomen die groeien lente bladeren hebben in de winter eraf, bloemen die bloeien daar geloof ik in, niet 1 of andere zgn god die niemand gezien heeft.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:23

Nee ik geloof niet in die boeken
ik geloof dat gekke mensen die boeken hebben geschreven om macht uit te oefenen ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:27

MonaLieske schreef:
Ik kom me ook even in de discussie mengen. :)

Jullie vinden spiritueel en religieus zijn dus twee verschillende dingen? Waarom? Waar ligt de grens? Winti is voor een groot deel gebaseerd op de geesten van overleden. Toch wordt Winti over het algemeen als religie gezien en niet als spiritualiteit. Religie is natuurlijk lang niet altijd het geloven in één god, anders zou je wel erg veel uitsluiten.

Precies denk aan bepaalde stromingen in het hindoeisme.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:36

Zelf ben ik niet christelijk, en voorheen stelde ik het geloof net zo "aan de kaak" als jij nu doet. Gewoon logische vragen stellen die in je opkomen, dingen die je, je afvraagt..

Maar sinds een tijdje raakt het geloof me. Ik had er altijd afkeer tegen, maar sinds ik de afkeer (door mijn toenmalige vriend) los heb gelaten biggelen de tranen over mijn wangen als ik bij toeval een keertje in de kerk kom, om maar één voorbeeld te noemen.

Dat is voor mij een hele omkeer geweest: Ik stel die vragen niet meer, want ik begrijp nu dat het een kwestie van gevoel is en ik denk wel aardig te begrijpen hoe puur dat voor een gelovige moet zijn.
Daar kunnen "wij" met onze logische, wetenschappelijk onderbouwde redenaties wel tegenover gaan zitten, maar dat is misschien zelfs niet helemaal eerlijk: iemand is daar gewoon mee verbonden, en dat is een gevoelskwestie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:41

Ik ben atheistish, ik heb het nooit gelooft dat er iets is.
Ik kan ook tranen in mijn ogen krijgen als ik in een katholieke kerk loop. Prachtige architectuur, zoveel geschiedenis en mooie kunst.
Maar niet omdat ik denk dat er een god/goden zijn. Nee, beslist niet.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:43

Nee bij mij ook niet, maar het raakt me wel hoe mensen daarmee verbonden kunnen zijn, hoe puur dat is, hoe ze het vorm kunnen geven in hun leven en ook met volle teugen van die invulling genieten.

Wie ben ik om dat aan de kaak te stellen...