Schooluniform... voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schooluniform... voor of tegen?

Voor
200 (55%)
Tegen
107 (29%)
Neutraal
54 (14%)

Totaal aantal stemmen: 361

Vjestagirl

Re: Schooluniform... voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:57

Tegen. Verschil ga je altijd houden. Of het nou een duur horloge is, exorbitante kapsels, dure sieraden, dure schoenen, tassen etc etc etc. Ipc tijd en geld te steken in proberen kinderen gelijk te trekken zouden ze tijd en geld moeten steken in kinderen leren omgaan met mensen die anders zijn dan zij.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:59

tegen,
want als sommige mensen bijvoorbeeld heel dik zijn, dan valt dat misschien op in een uniform,
of van zulke dingen!

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:03

Tegen. Als iedereen hetzelfde aanheeft zie je de verschillen tussen mensen nog beter lijkt mij.
Bijvoorbeeld tussen gloednieuwe, netjes gewassen en gestreken uniformen, en tweedehand.
Ook verschil in lichaamsbouw wordt duidelijker. Als je mag kiezen wat je aandoet kun je gaan voor kleren die je flateren, en waar je minpuntjes wat minder duidelijk in worden.
In uniformen lijkt dat me niet mogelijk...

Una

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:04

Ik vind dat het ontwikkelen van een eigen stijl ook bij je persoonlijke ontwikkeling hoort, en die hoor je niet te onderdrukken. Dus ik ben erop tegen

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:05

Tegen, als iemand bijv. gepest word om zijn rode haar zal een uniform weinig veranderen.. Kinderen zijn nou eenmaal bitchezz

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:16

Ik ben er in alles op tegen, ik denk zelfs dat er meer gepest gaat worden als ze de schooluniformen gaan invoeren. Niemand heeft het zelfde lichaam, dus het ene kind zal het uniform wel goed staan, het zou haar lichaamsvormen ten goede komen terwijl iemand anders er uit kan zien als een idioot in een pakje. Niet ieder meisje kan een rok hebben, niet ieder meisje kan een blouse oid hebben, niet iedereen kan dezelfde spijkerbroek hebben, niet iedereen kan dezelfde kleur hebben. Zelf kan je daarop wel aanpassen, ik loop bijv. nooit in felrood of groen, ik lijk dan alsof ik al weken ziek ben.

Ik denk eerder dat ze al vanaf de basisschool meer aandacht moeten besteden aan wat je uitstraalt, werken aan het zelfvertrouwen, laten zien dat je echt niet beter bent dan de rest. Want daar gaat het imo mis. Vanaf de brugklas ben ik gaan stotteren, in dat jaar was het geen probleem de hele klas hielp mij als ik er niet uit kwam. Ik had er nooit problemen mee, toen aan mij werd gevraagt of ik niet zou willen dat dat zou stoppen, wilde ik dat natuurlijk wel. Op naar de logopediste maar eigenlijk is het daar pas mis gegaan, daar kwam ik pas te weten dat er heeeel veel mensen het afschuwelijk vinden, dat ze worden gepest en dat het dus blijkbaar heel erg is als je stottert. Ondanks dat het eerst veel slechter ging is het daarna weer beter gegaan. Maar toen de winter aanbrak begon ik weer te stotteren, ik vond het nu wel erg en inderdaad toen kwamen er opmerkingen over het stotteren, nu heb ik weer zelf vertrouwen en dit jaar hoor je er niemand over.

Het gaat dus niet over het feit wat je hebt, maar wat jij er zelf van vind. Dus dan moeten we dat toch oplossen, schooluniformen noem ik symptoombestrijding. Laat vooral niemand anders zijn dan jijzelf, want stel je voor: Dan wordt je gepest!

[edit] Lang verhaal heb het even in alinea's verdeelt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:52

Xjosee schreef:
Ik ben er in alles op tegen, ik denk zelfs dat er meer gepest gaat worden als ze de schooluniformen gaan invoeren. Niemand heeft het zelfde lichaam, dus het ene kind zal het uniform wel goed staan, het zou haar lichaamsvormen ten goede komen terwijl iemand anders er uit kan zien als een idioot in een pakje. Niet ieder meisje kan een rok hebben, niet ieder meisje kan een blouse oid hebben, niet iedereen kan dezelfde spijkerbroek hebben, niet iedereen kan dezelfde kleur hebben. Zelf kan je daarop wel aanpassen, ik loop bijv. nooit in felrood of groen, ik lijk dan alsof ik al weken ziek ben.

Ik denk eerder dat ze al vanaf de basisschool meer aandacht moeten besteden aan wat je uitstraalt, werken aan het zelfvertrouwen, laten zien dat je echt niet beter bent dan de rest. Want daar gaat het imo mis. Vanaf de brugklas ben ik gaan stotteren, in dat jaar was het geen probleem de hele klas hielp mij als ik er niet uit kwam. Ik had er nooit problemen mee, toen aan mij werd gevraagt of ik niet zou willen dat dat zou stoppen, wilde ik dat natuurlijk wel. Op naar de logopediste maar eigenlijk is het daar pas mis gegaan, daar kwam ik pas te weten dat er heeeel veel mensen het afschuwelijk vinden, dat ze worden gepest en dat het dus blijkbaar heel erg is als je stottert. Ondanks dat het eerst veel slechter ging is het daarna weer beter gegaan. Maar toen de winter aanbrak begon ik weer te stotteren, ik vond het nu wel erg en inderdaad toen kwamen er opmerkingen over het stotteren, nu heb ik weer zelf vertrouwen en dit jaar hoor je er niemand over.

Het gaat dus niet over het feit wat je hebt, maar wat jij er zelf van vind. Dus dan moeten we dat toch oplossen, schooluniformen noem ik symptoombestrijding. Laat vooral niemand anders zijn dan jijzelf, want stel je voor: Dan wordt je gepest!

Ik denk eerlijk gezegt minder gepest hoor.
Aangezien ik er ervaring mee heb. Dan gaan mensen niet zeuren over: ''Kijk nou wat voor kleding die aan heeft!''

Maar aan de andere kant gezien. Mensen hebben dan niet meer de vrijheid om zelf te kiezen wat ze willen dragen. En dan wordt het karakter van iemand ook niet bepaald. Dus ik ben deels voor, deels tegen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:53

Nrkee schreef:
Tegen, als iemand bijv. gepest word om zijn rode haar zal een uniform weinig veranderen.. Kinderen zijn nou eenmaal bitchezz

Moet ik denk ik niet persoonlijk opvatten?

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:59

Schooluniformen hebben voordelen als het gaat om het gepest op school (zeker in de 1e en 2e klas van de middelbare school lijkt merk wel een heel grote issue te zijn). Maar uiteindelijk is kleding vaak niet de reden waarom kinderen elkaar pesten. Dus als ze deze uniformen willen aanschaffen speciaal om die reden, denk ik dat het niet eens de moeite waard is.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:05

Adamootje schreef:
Schooluniformen hebben voordelen als het gaat om het gepest op school (zeker in de 1e en 2e klas van de middelbare school lijkt merk wel een heel grote issue te zijn). Maar uiteindelijk is kleding vaak niet de reden waarom kinderen elkaar pesten. Dus als ze deze uniformen willen aanschaffen speciaal om die reden, denk ik dat het niet eens de moeite waard is.

Dat ligt ook aan uiterlijk, bouw, hoe je praat, wat je zegt. En dat soort dingen.

Deze mensen hebben problemen thuis. Of hebben het probleem zelf. Dat er geestelijk iets niet goed is.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:06

Biggers schreef:
Xjosee schreef:

Aangezien ik er ervaring mee heb. Dan gaan mensen niet zeuren over: ''Kijk nou wat voor kleding die aan heeft!''

Maar aan de andere kant gezien. Mensen hebben dan niet meer de vrijheid om zelf te kiezen wat ze willen dragen. En dan wordt het karakter van iemand ook niet bepaald. Dus ik ben deels voor, deels tegen.

Je zegt dat je ervaring mee hebt, mag ik daaruit concluderen dat jij gepest bent om hoe je eruit zag? Denk je dat als jij een G-star trui aan had gehad en een diesel spijkerbroek je niet was gepest?

In mijn ogen is dat echt het probleem niet, hooguit wat er gedraagt wordt omdat datgene jouw niet staat. Je kan in kleren van de zeeman lopen, maar als die jouw lichaamsvormen goed laten uitkomen dan weet ik voor 100% zeker dat jij niet gepest zult worden om wat je draagt, je ziet er immers dan gewoon goed uit. 3/4 van de jongeren loopt tegenwoordig in H&M kleding, is toch echt geen merk maar wel leuke kleding en als de goede dingen uitzoekt zie je er erg leuk uit. Maar dat is het hele punt, niet welk merk je draagt.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:09

Waar het verders aan mij ligt weet ik niet. Ik draag gewoon H&M kleding. :)
Waarschijnlijk mijn hoofd en haren. ;(

Edit: Verders ben ik het helemaal met je eens.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:13

Ik ben er tegen. Ik denk niet dat het pesten er echt minder op wordt. Zo lijken alle kinderen hetzelfde terwijl juist iedereen anders is.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:15

Biggers schreef:

Het ligt niet aan je hoofd of haren, maar aan het feit dat je blijkbaar een onzekere indruk maakte, en dan weten ze dat ze het kunnen "winnen". Ga eens kijken naar een cursus voor zelfvertrouwen oid, want uit deze post krijg ik het idee dat je niet jezelf wilt zijn omdat daar naar jouw idee allemaal dingen mis zijn. Ik heb in de 2e een faalangstcursus gedaan (ik vond toetsen heel eng) maar daar hadden we ook de opdracht om 10 goede punten van onszelf op te schrijven, toen kwam ik maar tot 3, waarna een vriend van mij die ook aan de cursus mee deed nog minstens 15 andere dingen kon opnoemen die ik nooit voor mezelf had bedacht. Dat brengt echt een hoop zelfvertrouwen.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:16

Voor... Harry Potter is toch ook cool!

Afbeelding

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:17

Xjosee schreef:
Biggers schreef:

Het ligt niet aan je hoofd of haren, maar aan het feit dat je blijkbaar een onzekere indruk maakte, en dan weten ze dat ze het kunnen "winnen". Ga eens kijken naar een cursus voor zelfvertrouwen oid, want uit deze post krijg ik het idee dat je niet jezelf wilt zijn omdat daar naar jouw idee allemaal dingen mis zijn. Ik heb in de 2e een faalangstcursus gedaan (ik vond toetsen heel eng) maar daar hadden we ook de opdracht om 10 goede punten van onszelf op te schrijven, toen kwam ik maar tot 3, waarna een vriend van mij die ook aan de cursus mee deed nog minstens 15 andere dingen kon opnoemen die ik nooit voor mezelf had bedacht. Dat brengt echt een hoop zelfvertrouwen.

Zou eventueel kunnen. Maar heb je misschien ook gewoon tips die je hier kan geven?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:17

Biggers schreef:

Dat gebeurt even goed nog hoor. Maar dan gaat het misschien niet meer om bv de kleur maar wel om te staat 'goh die heeft al een oud uniform aan'.
Daarnaast worden 95% van de mensen die gepest worden, echt niet om de kleding gepest hoor. Het is vaak een karaktertrekje of dergelijk waar men mee gepest wordt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:20

Charica schreef:

Krijg je dit effect:

Afbeelding

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:21

Vjestagirl schreef:
Charica schreef:

Krijg je dit effect:

Afbeelding

lol dat was grappig... Maar dat was niet zozeer een uniform. Meer een uitgaans-outfit voor het bal.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:22

Ook verplicht ;)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:25

tegen. Ik ken mensen die in uniform moeten en meisjes dus perse een rokje aanmoeten. Dat is niet fijn als je erg stevig bent.. Ik vind het belangrijk dat ieder zijn eigen persoonlijkheid kan houden, dus ook moet kunnen dragen waar hij/zij zich prettig in voelt.. en dat pestten.. dat blijft toch wel;)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:29

Tegen. In uniform zou ik me juist nog veel onzekerder voelen dan in mijn eigen kleren. Zeker als meiden een rokje moeten dragen, want ik heb echt een hekel aan rokken. (Uitzondering van rokjes over je bikini op het strand, maar dat is meer omdat het handig is)

Verder ben ik het eens met anderen: Niet iedereen heeft dezelfde lichaamsbouw en dezelfde kledingstijl.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:29

Het lijkt mij echt geweldig een uniform op school!
Puur om het feit dat ik dan niet hoef na te denken over wat ik aan moet :')

Ik denk verder niet dat het echt helpt tegen pesten!
Wel in de echt arme landen waar je dus niet echt goed kan zien wat de verschillen in welstand zijn...
Maar goed je kan ook dure sierraden dragen natuurlijk.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:31

Ik ben voor! Heb ik teminste niet iedere ochtend kleding crisis ;) Pesten kan altijd, ook als je hetzelfde aan hebt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:34

Blanket schreef:
Ik ben voor! Heb ik teminste niet iedere ochtend kleding crisis ;) Pesten kan altijd, ook als je hetzelfde aan hebt.

Totdat je elke dag jezelf in een donker blauwe plooirok (net tot aan je knieën) moet hijsen, met daaronder witte kniekousjes met zwarte lakschoenen. Daarboven een witte blouse, met d. blauwe strik om je nek en een d. blauwe blazer. :+