'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:58

beter voor het milieus EN portemonnee dus :D

Ik heb geen kinderen, zou sowieso wel borstvoeding willen geven mocht ik kinderen krijgen.
Zo lang mogelijk lijkt mij het beste, denk alleen dat het in de praktijk als werkende moeder niet haalbaar is om nog te voeden. Kolven klinkt erg lastig, maar zou je niet als werkende moeder nog deels kunnen kolven zodat je je kind naast fruit/etenshapjes ook nog dagelijks borstvoeding kunt geven? Of loopt dat de melkproductie teveel terug en lukt het niet meer?

Vraag me af hoe het met primaten zit met verstoten. Als je merrie en veulen niet scheidt drinken ze soms ook nog jaren bij de moeder, normaliter in de natuur stopt dat omdat er een nieuw veulen komt. Iemand enig idee hoe dat met primaten zit?

Sterre, had je dan niet kunnen kolven en het in een beker kunnen doen of zeg ik nu iets geks :P

watnou1

Re: 'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:11

Tuurlijk kun je als werkende moeder deels kolven.. tenminste ik heb dat wel gedaan. Dan hop invriezen en kind had weer wat te drinken als ik moest werken ofzo...

In principe loopt borstvoeding terug als je opnieuw zwanger bent, ik ben toen gestopt met voeden van de eerste.

In principe ging ik trouwens voor 6 weken borstvoeding, maar tja, het ging zo goed en ik had nergens geen last van at het "iets "langer is geworden....

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:12

opisop_shop schreef:
Sterre, had je dan niet kunnen kolven en het in een beker kunnen doen of zeg ik nu iets geks :P

Nee hoor, daar zeg je niks geks :) .

Bij zowel mijn dochter als ook bij mijn zoon heb ik in het begin een paar keer gekolfd om toch BV te hebben "in case of emergency" (je weet nooit of je misschien eens onverwachts in een z'huis komt te liggen ofzo), maar ik was daar blijkbaar niet zo handig in; ik voelde me er iig niet echt prettig bij := (ik weet, het was vast wel beter gegaan als ik het vaker had gedaan :+ !) ...
Daarbij dronken ze tegen het einde van de BV-periode ook al wel eens een slokje (gewone) melk uit het glas van hun vader en vonden dat lekker, dus toen vond ik het eigenlijk wel prima zo ;) .

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen, dat ondanks dat ik het geven van BV niet had willen missen, ik het ook wel weer erg prettig vond om mijn lijf weer "voor mezelf" te hebben :o .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:28

Nou, zo'n kind op de speelplaats die doodleuk even bij mama komt drinken, ik denk dat die hier acuut door de hele buurt als baby wordt bestempeld! En daar de komende jaren ook niet meer vanaf komt.
Dat heeft niks te maken met wat natuurlijk is of niet, kinderen vinden dat gewoon raar.. Dus alleen daarom al zou ik het niet doen.

Ik moet altijd denken aan een vroegere kennis, die elke dag een hele apotheek naar binnen schoof en om die reden geen BV gaf. Heeft vier kerngezonde kids op de wereld gezet die nooit veel meer hebben gehad dan een verkoudheidje. Ikzelf heb geloof ik ook niet veel langer dan 9-12 maanden aan de BV gezeten en buiten een ontzettend irritante stofallergie ben ik echt nooit ziek :)

Oh trouwens. Het moet toch raar zijn als je er later op terugkijkt? Dat je denkt, goh, ik heb tot mij 5e aan mijn moeders borst gehangen...
Volgens mij wil je als moeder dan gewoon té graag je baby'tje behouden..

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:37

opisop_shop schreef:

Dat was mijn gedachten sowieso! Als je dan toch nog graag borstvoeding wilt geven, waarom dan niet uit een flesje/beker? Persoonlijk vind ik zodra een kind kan lopen, het wel een beetje over moet zijn om daadwerkelijk uit de borst te drinken.
Daarnaast lijkt kloven mij wel gemakkelijk, kan je bij het ontbijt met ze alle een glaasje melk drinken (papa, wil je ook melk? :r )

* overigens heb ik geen kinderwens. Dus voor mij sowieso geen borstvoeding.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:47

Jamaar een flesje is niet natuurlijk genoeg...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:07

Maar ze worden er ook wel groot op

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:21

ESSIE70 schreef:
Ja kan me voorstellen,als je dat fijne gevoel van je kind moet krijgen dan word ik daar ook een
beetje onpasselijk van.Laat dan je man er aan sabbelen ;)

Ik heb geen ervaring maar ik vind dit wel een beetje een verkeerde opmerking.
Ik kan me niet voorstellen dat de gevoelens als je borstvoeding geeft of als je man ermee bezig is vergelijkbaar zijn :x

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:29

Magrathea, ik ben het helemaal met je eens. Ik ben benieuwd hoe kinderen in de klas ermee omgaan als hun klasgenootje nog bij mama drinkt en ze weten dat. Ik vind het dus om die reden echt not done in deze maatschappij, tot een jaar of 2, prima, maar daarna zeg ik echt nee. In dit land is het ook nergens voor nodig, kinderen worden geent en tegen andere ziekten mogen ze ook zelf wel weerstand opbouwen vind ik.

Mijn dochter krijgt in ieder geval helemaal geen borstvoeding en daar voel ik me prima bij (en zij ook :D)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:45

Sowieso als je bv geeft lijkt me dat je erg op je voeding/gezondheid moet letten, omdat de baby / het kind met je meedrinkt en dus jouw voedingstoffen binnenkrijgt. Dat betekend dus, dat je dus ook al die jaren zelf heel erg gezond moet (blijven) leven! Althans, als ik zwanger zou zijn zou ik denk ik naar een dietist gaan om te kijken hoe ik zorg dat een kind alles binnen krijgt, tijdens en na zwangerschap. Is in mijn geval dan misschien wat anders aangezien ik vegetarier ben, maar toch.

Wie heeft hier tijdens zwangerschap en borstvoeding dusdanig op gelet dat dit een verandering in levensstijl veroorzaakte?

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:47

@ opisopshop, dat was dus een van mijn argumenten om al uberhaubt geen bv te gaan geven, ik leef zelf niet echt gezond qua voeding. Wat zegt een lactatiekundige dan, kind haalt het hoe dan ook bij je weg, dan ga je dus je eigen reserves gebruiken. Lijkt mij ook niet al te denderend.

Nee ik heb echt respect voor iedereen die bv geeft en dat ook goed kan, maar 4 jaar lang vind ik echt niet wijs.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:52

Ik ben PRO borstvoeding maar ik vind dat BV voor baby's is. Zodra ze gaan lopen en je blousje gaan opentrekken of verlekkerd naar je tiet staan te staren hoeft het voor mij niet meer. Tot een jaar, prima maar daarna vind ik het geen gezicht meer.
Zeker niet op 4/5 jarige leeftijd, kom op zeg. Ziet het al voor zich: Kind komt tussen de middag uit school, stormt op mama af en wil meteen aan de tiet hangen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:58

*Soraya, heb het hierboven al uitgelegd waarom ik geen BV uit een bekertje/fles heb gegeven ;) .

*Opisop, heb tijdens de BV vrijwel hetzelfde gegeten en gedronken als tijdens de zwangerschap; geen alcohol en geen sigaretten!
Tijdens de BV heb ik in het begin alles weggelaten wat bij het kind krampjes kan veroorzaken (zoals uien, paprika, kruiden), maar naarmate ze groter werden ben ik weer steeds meer gaan eten.
Zo tegen het einde at ik alles weer wat ik daarvoor ook at (en nu ook nog eet :+ ).

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:03

Ook ik ben enorm Pro borstvoeding en heb mijn dochter tot 11 maanden gevoed, daarna wilde ze (helaas) niet meer. Ook ik dacht aanvankelijk 3 maanden, dat werden er 4, 6 en uiteindelijk was het doel 12 maanden.
Als ze wel was blijven drinken lag mijn max. toch echt ergens rond de 18 maanden, maar dat is meer gevoelsmatig bij mij.

De discussie over zelf op je voeding letten als je BV geeft is ergens wel terecht, maar je hoeft het niet te overtrekken. Lichaam is namelijk heel goed in staat om de juiste stoffen door te geven. Natuurlijk moet je niet als een ketter gaan roken en elke avond een fles wodka drinken, dan is flesvoeding een aanzienlijk beter alternatief. Edit, ik zie de reactie van Sterre boven me. Hier dus ook. Tijdens zwangerschap 'normaal' gegeten, 1e 3 maanden BV wat milder gekruid en daarna weer opgebouwd naar mijn normale voedingspatroon. En grote voordeel? Kind lust bijna alles.

Kinderen die met 2,3 of 4 jaar nog drinken, ik ken ze (en de moeders ook). Heb er nooit last van gehad en vind ook dat je een moeder/kind daarin vrij moet laten. De natuur heeft kennelijk dan nog niet gekozen voor het zelf afspenen en daar zal ook een reden voor zijn. Ook moedermelk past zich aan naar de leeftijd van het kind qua samenstelling.

Ook las ik een opmerking dat het belachelijk is dat een moeder een kind laat drinken omdat het zo speciaal voelt en dan haar vent maar aan de gang moet zetten. Laat ik het zo uitdrukken, een groter verschil dan tussen BV geven of een man is er in deze echt niet. Het voelt compleet anders. BV geven voelt heel 'oerig', ook je beschermingsdrang komt er meteen bij kijken. En dan hebben we het nog niet over een toeschietreflex.

Dat er mensen zijn die zich ergeren aan het feit dat peuters/kleuters nog drinken bij hun moeder, tsja, waar is de verdraagzaamheid? Ik zie liever dat gebeuren, dan dat een 3 jarige fanatiek aan een Nintendo DS zit, met naast zich een glas cola en een grote bak chips.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:07

Carien87 schreef:
Preuts, ranzig en gestoord? Kom op jongens!!
Het is toch een van de natuurlijkste dingen om je baby borstvoeding te geven. Snap de taboe en de ''mode'' om tegenwoordig geen borstvoeding te geven dan ook totaal niet.
Anno 2011 zou een vrouw toch op haar gemak borstvoeding kunnen geven?
Sommige vrouwen zijn er van overtuigd dat de moeder kind band versterkt wordt om door te gaan met borstvoeding, ookal zijn de kinderen groter. In de slavische landen is dit naar mijn weten geen onkenbaar iets en komt daar vaker voor.
Nog een docu over gelijknamig onderwerp maar dan in de UK
http://documentarystorm.com/extraordina ... stfeeding/

Nou, de "mode" is anders echt dat borstvoeding moet en dat je moet en zal proberen zo lang mogelijk borstvoeding te geven.
Ik heb echt een lactatiedeskundige over de vloer gehad...pffff en ik maar flauwvallen.
Uiteindelijk 2 x 3 maanden gekolft...meer zat er niet in...

Nee ik ervaar de mode echt niet als kunstvoeding. Ben overigens echt wel voor borstvoeding.

Extra lang borstvoeding geven komt ook steeds vaker aan de orde. Tja als mensen dat zelf willen moeten ze dat rustig doen. Maar kom zonder onderzoeksresultaten niet zeggen dat het beter is.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:11

Zulke trends zijn er altijd. Mijn moeder heeft mij en mijn zusje in Duitsland op de wereld gezet. Daar bleef ze een paar dagen in het ziekenhuis, meteen de fles erin en zij werd simpelweg helemaal afgebonden om de melkproductie zo veel mogelijk te remmen. Borstvoeding was toen helemaal niet aan de orde, flesvoeding was alleen maar van belang.

Maar je hebt inderdaad al een tiental jaar een fiks aantal pro's die echt aan propoganda doen wat BV betreft, waarbij je vies aangekeken wordt als je alleen maar flesvoeding overweegt.
Niet terecht mijn inziens, want de wijze waarop moeders zich voelt is meer bepalend voor de gemoedsrust en gezondheid van een kind dan de wijze waarop deze gevoed wordt.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:12

Bij mijn dochter brak het eerste tandje na een paar maanden door.
Nou, toen ben ik er heel rap mee gestopt! :Y)

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:13

Nee en ik wordt juist doodziek van die belerende dingen allemaal, alles maar dan ook alles wordt opgehangen aan het feit dat borstvoeding beter is. Ik vind dat gewoon niet altijd opgaan, maar nee het is echt altijd beter. Alles wat je als kritische noot eraan ophangt wordt weggewuifd, nou dan ben ik er gauw klaar mee :D

Wat betreft natuurlijk,, natuurlijk is het goed en natuurlijk maar ik snap ergens niet waarom de hele maatschappij zo verandert is, maar op dit gebied moeten we dan allemaal zo natuurlijk mogelijk zijn.

Als het allemaal zo oer moet, dan stel ik voor dat we met zijn allen in ons nakie weer gaan jagen, hutjes gaan bouwen, en onze anticonceptie etc weggooien :P

Ik bedoel het niet vervelend, maar ook voor degene die (bewust, in mijn geval!!) geen borstvoeding geven is die borstvoedings hetze wel eens doodvermoeiend...

@ Leonoor, dat bedoel ik dus ook!!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:17

Magrathea schreef:
Nou, zo'n kind op de speelplaats die doodleuk even bij mama komt drinken, ik denk dat die hier acuut door de hele buurt als baby wordt bestempeld! En daar de komende jaren ook niet meer vanaf komt.
Dat heeft niks te maken met wat natuurlijk is of niet, kinderen vinden dat gewoon raar.. Dus alleen daarom al zou ik het niet doen.

Dat was ook mijn eerste gedachte. De eerste jaren misschien nog niet, maar een kind van een jaar of 4/5 heeft toch al een geheugen (ik weet toch nog een aantal stukken van vroeger, zelfs nog een paar als 3-jarige) en zijn ook socialer met elkaar. Hoe gaan die kinderen met elkaar om als ze weten dat hun leeftijdsgenootje nog ongeneerd de borst van mama uit de bloes trekt? Misschien niet op het moment dat ze zelf zo jong zijn, maar een paar jaar later als ze een jaar of 8 zijn en hun vorige jaren nog goed herinneren?

Ikzelf heb geen bv gehad omwille van medische redenen. Maar ik moet er zelf niet aan denken dat ik een jaar of 6 zou geweest zijn en oud genoeg was om me nu nog te herinneren dat ik aan mijn moeders tiet had gezeten. Dat houdt ik liever verdrongen :') .

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:17

Ik wil later, als het mij gegund is kinderen te krijgen, graag borstvoeding geven, en ook lang. Maar voor mijn gevoel komt er wel een einde aan als een kind gaat lopen. Ik zou me niet kunnen voorstellen dat je kind naar de basisschool gaat en na school eerst even komt lurken terwjil het vertelt wat hij die dag heeft gedaan. Als je kind naar school gaat is het ook de eerste stap als moeder om je wat meer los te koppelen, dan lijkt het me niet handig meer als je nog borstvoeding geeft.

Ik vind het wel jammer dat er zo'n taboe ligt op borstvoeding. Volgens mij kan je dat tegenwoordig heel discreet doen. Ik zou het juist mooi vinden als meer vrouwen borstvoeding gingen geven. Zelfs als het gekolft in een flesje is, als je een goede melkproductie hebt lijkt me dat toch het beste voor je kind. Niets tegen flessenmoeders want soms kan je gewoon niet anders.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:19

Yuri schreef:
Ik bedoel het niet vervelend, maar ook voor degene die (bewust, in mijn geval!!) geen borstvoeding geven is die borstvoedings hetze wel eens doodvermoeiend...

Precies...bij mij was het geen bewuste keuze maar wel steeds die vraag of ik wel alles geprobeert had...en waarom niet langer dan 3 maanden kolf.
hetzelfde ervaar ik overigens met het gedoe rondom thuisbevallen. Je moet en zal thuisbevallen....

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:21

Soms kan je niets anders dan flesvoeding geven, maar sommige moeders (en/of vaders) willen niet anders en ik vind dat je dat simpelweg moet kunnen respecteren. De kwaliteit van de flesvoeding in Nederland is dusdanig hoog, dat kan gewoon prima.
Ware het niet dat de poepluiers met BV een stuk minder smerig zijn dan met FV :+

Ik begon met BV uit financiele overwegingen, zo simpel was het.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:23

Ik vindt het prima :) zelf mama en geen borstvoeding gegeven,, maar denk dat ik er ook erg lang mee door zou gaan :)
waarom niet ?? er is ook peuter en kleuter melk op de markt :) en het is een heerlijk moment met je kleine.

ik zou lekker skait hebben aan de mensen die me zouden aankijken :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:23

Leonoor schreef:
Ware het niet dat de poepluiers met BV een stuk minder smerig zijn dan met FV :+
.

Jaha...dat klopt echt...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:27

Ik heb geen BV gegeven, uit persoonlijke overwegingen. Mijn meisje heeft vanaf het eerste moment hypo-allergene flesvoeding gekregen. Dat staat het dichtste naast borstvoeding. Of de poepluiers smeriger waren weet ik niet, ik weet wel dat bekenden constant problemen hadden met de BV, moesten speciaal extra druppels toevoegen aan de voeding, kindjes vielen vlak na de geboorte erg veel af, juist veel problemen met ontlasting enz. Ik ben blij met mijn keuze en sta daar 100% achter. Ik heb nu een gezonde, vrolijke meid van 2,5 en ben er zelf ook vrolijk bij gebleven ;).

Het verhaal waar dit topic mee begonnen is.. tja.. ik vind het echt 3 x niks. Heb er al vaker dingen over gezien en gelezen, maar ik kan er niks goeds in zien.