bijstand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:16

storrum schreef:
ik was vroeger ook een misbaksel van een kind maar nu weten ze dus pas waarom.......

Doet me denken aan mijn broer, die strafte zichzelf vaak. Het enige kind die uit zichzelf in de hoek ging staan of zonder deken sliep omdat hij vond dat hij niet braaf genoeg was. Ook moeilijk in omgang, later blijkt dat hij autistisch is.
Maar hij wil geen gehandicapt status, pff van geen opleiding naar hoog niveau nautische wetenschappen, nu bio ingenieur.
Ik doe het hem niet na, maar hij had wel makkelijk vergoeding kunnen krijgen. Terwijl mits steun hij echt ver kan geraken.
En dat vind ik spijtig, want in mijn ogen zou hij onterecht vergoeding krijgen. Hij heeft zware autisme maar hij kan wel werken.
En denk dat het zelfde geld voor veel andere psychische moeilijkheden.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:47

Wat super dat jij aan het werk bent via Novo TS! +:)+ En fijn dat je het leuk vind waar je werkt. Jouw vriendin zal waarschijnlijk wel opnieuw gekeurd worden, maar dat hoeft niet te betekenen dat er iets (negatief) voor haar veranderd. Ik wens je vader veel succes toe met het vinden van een nieuwe baan. Het kan soms erg lang duren en het zijn moeilijke tijden maar hopelijk komt er snel iets op zijn pad.

Door mijn ervaring aan de andere kant van het verhaal, de sociale dienst, ben ik toch vrij cynisch geworden. Hoewel er zeker eerlijke, oprechtte, werkzoekende zijn, zijn er ook mensen die niet willen werken. Het algemene beeld wordt door slechten verpest want alle uitkeringsgerechtigden krijgen een slechte naam door hen. Voor mensen die niets fout hebben gedaan zal het zeker frustrerend zijn dit stigma te dragen.

Natuurlijk kan en wil ik hier niet alles vertellen van wat voor mensen er langs komen bij de SD. Maar ik heb klanten gezien waarvan je weet dat het niet zuiver is, dat je bedrogen wordt waar je bij staat. Maar als er i.s.m. de Sociale Recherche niets gevonden wordt, kan je daar niets tegen doen.

Uit persoolijke kring, een andere gemeente dus, ken ik ook iemand waarvan ik zeg >;) (vriendin van vriendin) Niet 1 maar 2 paarden, auto. Zij en haar moeder samen in de uitkering. Aan de ene kant denk je dan, leuk voor haar dat ze dat kan doen. Aan de andere kant kan ik van mijn inkomsten niet een paard en auto betalen. Dus heb ik maar geen auto. Normaal gesproken heb ik daar absoluut geen last van, ik studeer hard om later een, hopelijk, goede baan te krijgen. Maar als ik haar soms hoor praten dan denk ik toch waar doe jij dat dan van?

zonnebloem18

Re: bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:52

De sociale recherche is ook bij mij langs geweest mijn (ex)vriend kreeg via hun een werkleerbaan en 4 maanden laten waren wij uit elkaar gegaan.
Ze dachten waarschijnlijk dat wij dubbel wilden vangen dus loon van (ex)vriend en mijn uitkering.
Ze zijn bij mijn ouders (waar ik woonde) komen kijken en moest de kledingkasten open trekken.
Het was niet leuk maar snap waarom ze het doen.
Er zijn vast genoeg mensen die denken dat ze er wel mee weg komen en op die manier mooi extra geld vangen.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:09

Het lijkt mij ook erg vervelend zonnebloem, ongewenste mensen komen toch binnen in jouw eigen plek. Huisbezoekjes waren ook nooit mijn favoriete ding.

Dat samenwonen gebeurd inderdaad erg veel, zo veel mensen proberen dat te doen. Of erger nog zien niet dat ze illegaal bezig zijn. 'Mijn ex slaapt hier nog soms, hij heeft verder nergens om naartoe te gaan, ik kan hem toch niet op straat laten staan?' Ondertussen betaald ex geen alimentatie en werkt hij wel. Maar doordat hij daar zoveel dagen in de week is heeft zij geen recht op bijstand. Dat zijn echt geen leuke dingen, maar als gemeente moet je, je aan de wet houden

Volgens mij was er laatst ook weer een gemeente in het nieuws waar mensen €70.000 aan onterecht verstrekte bijstand hadden ontvangen. Ook een gezamelijke huishouding die niet was ontdekt.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:22

@Depende, ik hoorde een tijd geleden van iemand met verstand van zaken dat als je als bijstander samenwoont met iemand die een baan heeft, jouw bijstand wegvalt en je alleen nog geld krijgt voor de zorgverzekering zodat de partner daar niet mee belast wordt. Dus je bent verder financieel totaal afhankelijk van je partner. Daar zou ik toch niet aan moeten denken. Dan maar "latten".

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:25

flicka schreef:
@Depende, ik hoorde een tijd geleden van iemand met verstand van zaken dat als je als bijstander samenwoont met iemand die een baan heeft, jouw bijstand wegvalt en je alleen nog geld krijgt voor de zorgverzekering zodat de partner daar niet mee belast wordt. Dus je bent verder financieel totaal afhankelijk van je partner. Daar zou ik toch niet aan moeten denken. Dan maar "latten".

Klopt helemaal, er wordt gekeken naar het gezinsinkomen als er sprake is van samenwonen als in een huwelijk. (Je zorgt voor elkaar en elkaars familie etc.) Niet fijn om afhankelijk te zijn van je partner en latten is dan een logische reactie. Aan de andere kant kost het natuurlijk wel enorm veel geld als iedereen dat zou doen. Het is absoluut geen vetpot, de uitkeringsnorm is gekoppeld aan het minimumloon (grofweg 1300 per maand voor een gezin exclusief toeslagen)

Per 1 januari 2012 worden de regels omtrent gezinsinkomen nog strenger. Dankzij onze lieve regering, ahum.
Waar een lekker juridisch verhaal achter zit, maar het komt erop neer dat nog minder mensen in aanmerking komen voor een uitkering op basis van de Wet Werk en Bijstand(WWB). (Iets anders dan de WIA/WAJONG de arbeidsongeschiktheids uitkeringen waar TS recht op heeft)

Kijk mensen horen gewoon te krijgen waar ze recht op hebben en het is onwijs fijn dat er in Nederland zo'n 'goed' sociaal stelsel is. Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat iedereen een uitkering krijgt en dan een luxe leventje kan lijden op kosten van anderen. Dat is een enorme aanslag op de maatschappij. Daarnaast is dat niet de bedoeling van de WWB. Wat ik persoonlijk en goede instelling vind is dat mensen niet zielig zijn, alles wat je kan zou je moeten doen. Gaat het niet dan gaat het niet. Maar mensen aan het handje meenemen en alles voor het doen, regelen, betalen is volgens mij (uitzonderingen daargelaten) voor niemand goed.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:55

Als je van 800 en nog wat euro moet rondkomen heb je geen luxe leventje hoor. En je wordt niet aan het handje genomen. Als oudere bijstander zeker niet.
Je bent aan je lot overgelaten. Er is geen werkgever die je nog in dienst neemt. Meestal is er een ww-trajact aan vooraf gegaan. In mijn geval eerst nog met gedeeltelijke wao. Ik heb altijd goeie banen gehad en als je dan ziek wordt en na de Ziektewet in de WAO/WW belandt en daarna die vreselijke bijstand (WWB) dan val je hard terug in inkomen.
En zo'n goed sociaal stelsel hebben we niet meer, kunstenaars hadden voorheen recht op bijstand, is vervallen, jongeren moeten na school volgens mij aanpakken wat ze kunnen, hebben niet zomaar meer recht op uitkering, pensioen gaat straks op latere leeftijd in en we zijn er nog niet.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:58

flicka schreef:
Als je van 800 en nog wat euro moet rondkomen heb je geen luxe leventje hoor. En je wordt niet aan het handje genomen. Als oudere bijstander zeker niet.
Je bent aan je lot overgelaten. Er is geen werkgever die je nog in dienst neemt. Meestal is er een ww-trajact aan vooraf gegaan. In mijn geval eerst nog met gedeeltelijke wao. Ik heb altijd goeie banen gehad en als je dan ziek wordt en na de Ziektewet in de WAO/WW belandt en daarna die vreselijke bijstand (WWB) dan val je hard terug in inkomen.
En zo'n goed sociaal stelsel hebben we niet meer, kunstenaars hadden voorheen recht op bijstand, is vervallen, jongeren moeten na school volgens mij aanpakken wat ze kunnen, hebben niet zomaar meer recht op uitkering, pensioen gaat straks op latere leeftijd in en we zijn er nog niet.
Je eerste alinea zegt iets heel anders. :)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:04

Ik heb gelukkig zelf geen bijstand, maar ik ken wel een hoop mensen die het wel hebben. En het is geen vetpot... Ik denk dat maar weinig mensen bewust kiezen om in de bijstand te gaan en degenen die dat wel doen doen er vaak iets illegaals naast. Die mensen zouden aangepakt moeten worden, niet de mensen die tegen wil en dank steun trekken.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:36

Citaat:
Je eerste alinea zegt iets heel anders.

Welke alinea, je mag hem wel quoten hoor :) Er zijn namelijk meer posts van mij.

Wellicht dat mensen uit nood "bijbeunen". Als vrijwilliger kun je ook de maatschappij dienen en soms een onkostenvergoeding daarvoor krijgen. Mag dan weer niet meer zijn dan 95€ per maand, voor mensen die niet in de bijstand zitten is dat 150€.

En dajavu, als je meteen na iemand post en daar commentaar op hebt hoef je niet die hele post te quoten, dat mag geloof ik zelfs niet. Je kunt gewoon een reactie geven ;)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:39

flicka schreef:

Nee dat zeg ik toch ook juist. Dat het geen vetpot is, en het is erg zwaar dat geloof ik direct. Maar het is een vangnet, als je zelf niet verdient en geen recht hebt op voorliggende voorzieningen dan kan je een WWB uitkering krijgen. Om in je basisbehoeften te voorzien.

Wat ik bedoel met aan je handje meegenomen worden is wat ik zag bij sommige collega's (vooral de wat oudere vrouwen, die nog werkten met de oude sociale gedachten: 'Zielig mens, kom maar ik zorg wel voor je.') Als jij bij mij (of mijn 'mentor') zou komen dan behandel ik je niet als een arme abeidsongeschikte, ik vind jou niet zielig. Jij zit in vervelende omstandigheden en volgens mij zou jij het ook fijner vinden om te werken dan om afhankelijk te zijn van de staat. Dus samen gaan wij kijken wat jij nodig hebt om weer aan het werk te komen en of dat überhaubt mogelijk is. In de tussentijd zorg ik ervoor dat jij financieel kunt overleven, daar is het voor bedoeld overleven totdat jij dat weer zelf kan regelen. Tenminste dat hoopte ik zo te doen en dat is wat ik uit de WWB haal en goed vind aan de wet.

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed uitleg en ik wil je niet kwetsen door dit zo te typen maar dit is wel hoe ik behandeld zou willen worden als ik in deze omstandigheden terecht zou komen.

Daarnaast zijn er van allerlei problemen met het sociale stelsel zoals dat op dit moment is. Daar heb ik geen oplossingen voor en die worden i.m.h.o niet aangedragen door dit kabinet. Er wordt juist nog meer getornd aan het sociale vangnet. Maar dat is een hele andere discussie, waar ik overigens nog wel uren over kan typen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:42

flicka schreef:
Citaat:
Je eerste alinea zegt iets heel anders.

Welke alinea, je mag hem wel quoten hoor :) Er zijn namelijk meer posts van mij.

Wellicht dat mensen uit nood "bijbeunen". Als vrijwilliger kun je ook de maatschappij dienen en soms een onkostenvergoeding daarvoor krijgen. Mag dan weer niet meer zijn dan 95€ per maand, voor mensen die niet in de bijstand zitten is dat 150€.

En dajavu, als je meteen na iemand post en daar commentaar op hebt hoef je niet die hele post te quoten, dat mag geloof ik zelfs niet. Je kunt gewoon een reactie geven ;)
Ja, Koekkoek. :+ Ik citeerde jouw post helemaal omdat jouw eerste alinea van die bewuste post juist wel liet zien dat we een sociaal stelsel hebben.

flicka schreef:

Het onderstreepte laat mijns inziens juist zien dat we een sociaal stelsel hebben. Je kunt niet zeggen dat het een luxe leventje is, maar moet dat dan?

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:48

ik heb momenteel ook een aanvullende uitkering .
en ben in bezit van 2 paarden .
maar dat betaald me vader

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:52

Kijk, ik ben opgegroeid in een tijd van bijstand is een recht. Niemand hoeft van honger dood te gaan in Nederland. En in mijn jeugd/hippietijd was het ook geen issue. Er werd wel een beetje neergekeken op bijstandtrekkers maar er werd niet over gezeurd. Het was dan ook PvdA-tijd.

Met deze regering maken we een hele slag rechtsom. Er moet op van alles bezuinigd worden, en niet alleen op de armsten. De hypotheekaftrek gaat zeker ook aan de beurt komen. Ook de toeslagen worden aangepakt, ik denk dat de echte minima daar niet heel veel onder te lijden zullen hebben maar wel de mensen die er boven zitten. Ik weet niet wat de huurtoeslaggrens is. Ik hoorde van iemand dat een woning van rond de 600 euro nog subsidiabel is maar dan moet je toch ruim boven bijstandsinkomen hebben om die nog te kunnen betalen.

Zoals jij het zegt "overleven", dan moet ik zien te "overleven" tot mijn pensioen over 10 jaar, dan krijg ik aow wat al meer is en ik heb nog pensioen opgebouwd uit mijn werkende leven.

Het idee om 10 jaar in relatieve armoede te leven en dan wellicht de 65 niet te halen (zoals beide ouders) geeft mij geen vreugde hoor. Ik vind dan ook dat de bijstand voor senioren zoals ik wat soepeler mag zijn, ik heb 30 jaar fulltime gewerkt en wens niet te worden betutteld. Ik mag heel veel niet, niet verkassen naar het buitenland wat veel beter voor mijn spieren zou zijn, niet samenwonen want dan verlies ik mijn inkomen, niet bijverdienen want dat moet ik inleveren. Op vakantie kan ook niet want die ruimte is er niet.
En ja, het is wel zo, ik heb al die jaren dat ik werkte sociale premies betaald voor ons zorgstelsel. Net als ieder werkend mens. Mensen die net een paar jaar werken of nog niet eens moeten zich schamen af te geven op mensen met een uitkering. Het kan iedereen overkomen immers.

Koekkoek, ik snap niks van je. Zal wel aan mij liggen }:0

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:30

Niemand stelt dat je geen recht hebt op de bijstand. :n Maar waar mogelijk moet er wel gewerkt worden, daar zijn de tijden nu eenmaal naar. Iemand na 30 jaar trouwe dienst aan de staat een redelijker bedrag per maand betalen, gaat dus niet. Daar is ten eerste geen geld voor en ten tweede worden de verhoudingen alleen maar schever. Dat zou betekenen dat iemand die niet werkt, meer ontvangt dan iemand die 40 uur zit opgehokt bij de baas. Werken moet in die zin wel rendabel blijven, hoe erg het ook is als je dat niet kunt.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:33

Flicka snap je mij niet?

Kijk een van de dingen die ik mij nog kan herinneren is een vrouw die een aanvraag deed voor een computer. Iemand van haar begeleid werk traject had gezegd dat ze die vast wel van de gemeente kon krijgen. Zij kon niet begrijpen dat wij haar die niet gaven, als er geen bijzondere omstandigheden zijn dan wordt er alleen toegekend aan gezinnen met kinderen in groep 8 of de brugklas i.v.m. schoolprestaties. Andere mensen moeten hiervoor reserveren of naar de bieb om te internetten. Voor haar voelde dit als een groot onrecht. In mei 2011 ontvingen er 319.930 mensen een uitkering op grond van de WWB moeten al die mensen een gratis computer krijgen? Het is voor het individu niet leuk, maar sorry nee dat vind ik geen verantwoordelijkheid van de maatschappij.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:38

zonnebloem18 schreef:
Dan heeft ze ook geen bijstand al het goed is maar een WAO of WIA uitkering.

Wou ik net zeggen toen ik :)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:01

Wie heeft het over een computer? Ik heb het niet eens gehad over dat soort zaken.

Er is natuurlijk bijzondere bijstand. En die verschilt van gemeente tot gemeente. Hier zijn ze heel zuinig, mijn multifocale bril is doormidden maar ik krijg heus geen geld voor een andere. Moet ik mijn verzekering maar aanpassen straks. Dus ik zit met 2 oude brillen te hanmessen tot januari. Over elkaar, haha.

Iemand die niet werkt kàn meer verdienen dan iemand die "opgehokt" zit bij een baas. Als je een goedbetaalde baan hebt gehad en je komt in de WW kun je zeker meer "verdienen" dan iemand met een minimum inkomen. Daar heb je ook recht op, gedurende een bepaalde tijd. Toen ik in de WW kwam had ik recht op 3 jaar WW en 2 jaar vervolg WW (WWV). Dat is allemaal al ingeperkt.

Het is triest als je ziet dat mensen zo moeilijk aan een betaalde baan kunnen komen. Vrijwilligerswerk is er genoeg, veel van die baantjes werden voorheen door betaalde krachten gedaan.

Ik woon hier tussen veel mensen zonder werk, maar ga echt niet letten op wat ze doen hoor. Ieder heeft zijn eigen leven, vrijheid, blijheid.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:18

flicka schreef:
Iemand die niet werkt kàn meer verdienen dan iemand die "opgehokt" zit bij een baas. Als je een goedbetaalde baan hebt gehad en je komt in de WW kun je zeker meer "verdienen" dan iemand met een minimum inkomen. Daar heb je ook recht op, gedurende een bepaalde tijd. Toen ik in de WW kwam had ik recht op 3 jaar WW en 2 jaar vervolg WW (WWV). Dat is allemaal al ingeperkt.

Klopt, maar op langere termijn ontvang je dat inderdaad niet. Dat vind ik ook wel redelijk.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:25

Met de computer probeer ik aan te geven dat er nogal een verschil zit tussen de belangen/wensen van een individu en de haalbaarheid van zulke wensen. Ik snap best dat het niet leuk is om van weinig rond te komen en wens het niemand toe. Maar omdat het niet leuk is moeten de uitkeringen dan maar verhoogt worden? Even een rekensommetje stel een verhoging van €400 in de maand: 320.000x400= 128 miljoen in de maand extra. Waar zou dat geld dan vandaan moeten komen? Nog meer belasting betalen om de uitkeringen te kunnen verhogen? Op andere zaken bezuinigen? Het stelsel zoals het nu is, is niet ideaal. Maar meer is, zonder structurele veranderingen, niet haalbaar.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:43

Of minder geld naar bijvoorbeeld Griekenland. Of naar Defensie. Er is overal wel te bezuinigen.
Nou, van mij mogen er weer snel verkiezingen komen ;)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:10

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:53

flicka schreef:
Of minder geld naar bijvoorbeeld Griekenland. Of naar Defensie. Er is overal wel te bezuinigen.
Nou, van mij mogen er weer snel verkiezingen komen ;)
Van mij ook zeker. Maar of dat nu zoveel gaat veranderen. Denk dat er door de luchtkastelen die er nu gebouwd worden, deze regeringspartijen nog best wel eens groot kunnen blijven.

Er is overal wel te bezuinigen en er wordt ook overal bezuinigd. Wat jij noemt zijn ook geen structurele veranderingen, de mensen die bij Defensie eruit moeten, daar moet ook weer voor betaald worden. Van die 4.8 miljard (lening Griekenland) kan je de verhoging die ik voorrekende 3 jaar betalen, daarna is dat op. Dan moet het ook weer ergens vandaan komen. Bovendien zou de euro dan waarschijnlijk klappen en dat is zeker niet goed voor onze economie.

Daarnaast van mij mag dat geld dan wel weer naar beter speciaal onderwijs of gezondheidszorg in de bejaardentehuizen of.... Er zijn zoveel bestemmingen maar er is niet zoveel geld.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:00

In Belgie laten ze langdurig werkeloze en mensen in bijstand werken bij overheid voor groendienst enz enz. voor hun uitekering. En leren ze een vak en dan hopen op een baan. Mits ze dit kunnen natuurlijk. Want er zijn echt wel uitzonderingen die echt nooit meer kunnen werken. Ze moeten het dan ook geval voor geval bekijken vind ik en dan is het geen slechte zaak want er zitten mensen genoeg tussen die nog wel iets kunnen maar niet zoeken of helaas vaak ook neit aangenomen worden door bedrijven omdat die dan extra dingen moeten organiseren om iemand in dienst te hebben daarvoor.

Bij mijn broertje die heel erg ziek is (ongeneeslijk) en 100% afgekeurd en heeft bijstand is het nog erger..hij wil werken maar een werkgever wil hem niet omdat hij vaak ziek kan zijn tussendoor en niet altijd zijn uren vol kan maken die gepland staan. Dus die willen die onzekerheid niet. Wilde hij voor zichzelf beginnen omdat hij dan meer eigen uren kon plannen en afentoe minder kan doen stoppen ze zijn uitkering..maar leuk..hij had nou niet direct inkomen zoals iedereen weet die een eigen bedrijf begint vaak. En dat terwijl de mensen van bijstand zelf zoiets hebben van je kan niet meer werken:) Tja....maar hij wil een doel in het leven houden..dna moet je dat niet zo aanpakken en de werkgevers eens op hun vingers tikken dat de lat niet altij zo hoog moet liggen voor mensen die er werken. Of zelfs de overheid dus juist handeld als iemand wel wil maar niet meer hoeft van hun en dus eigen zaak wil beginnen juist eerst even helpen en daarna hoeft hij geen uitkering meer. Maar inpalats daarvan stoppen ze uitkeringen..stom want nu zit hij weer in bijstand en blijft hij erin omdat hij anders niet meer terug kan als hij gaat werken maar hij op den duur echt niet meer kan werken omdat zijn lichaam niet meer wil en dan zou hij moeten leven van de lucht omdat hij geen geld meer krijgt en niet kan werken??

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:10

Kostelany: Kan hij niet meer terug als hij op eigen initiatief aan het werk gaat, wat vreemd. Dat gebeurd in Nederland namelijk wel, en vrij veel ook. Jammer dat er niet iets bestaat om hem te ondersteunen, daar hebben wij ook iets op. BBZ, maar dan moet je wel een goed businessplan hebben. En aan kunnen tonen dat het haalbaar is wat je wil gaan doen.