Fietsers vs ruiters: van wie is de weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:17

Officieel mag een paard toch helemaal niet op een fietspad? Overgens doe ik het vaak wel, omdat ik het veiliger vind dat over een drukke weg.
Wielrenners vind ik vaak wel irritant, maar ik vind ze irritanter als ik in de auto zit en ze rijden op de weg ipv fietspad ( terwijl ik met mn paard het zelfde doe voor de fietser ).

Hier in de buurt houden ze er veek wel rekening meer en passeren ze je ruim of geven het aan.
Beetje respect voor beiden vind ik wel gepast. We moeten het met zn alle doen, dus ook allemaal de ruimte geven.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:30

Wielrenners rijden vaak op de weg als de fietspaden slecht onderhouden zijn, of voorzien zijn van stoeptegels met grote gleuven ertussen. Als zo'n dun bandje daar tussen komt, kan je een heuse doodsmak maken. Voor de veiligheid dus van het fietspad af, net als paarden het fietspad opgaan voor de veiligheid.

En zo kan ik in dit topic lezen dat veel mensen geen reet weten van wielrenners en waarom ze iets wel of niet doen. Er wordt echter wel van andere weggebruikers verwacht dat ze volledig op de hoogte zijn van paardengedrag. Beetje egoistisch naar mijn smaak.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:47

HLPhoto schreef:
Vind het wel grappig, ondanks dat er in het fietstopic ook een echte "mafketel" zit is het topic daar duidelijk meer in balans dan hier :)

Shirleyp dank je, was het ook al van plan :)

Graag gedaan! Ik vind het nu al een geniaal topic! Ik zag ook meteen de boktgelijkenis bij enkele reacties, maar ze zijn daar veel beter in het toegeven van ongelijk. En volgems mij red ik me nog aardig tussen al due wielrenners! Hier nog even de link voor geinteresseerden: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=44155

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:50

HLPhoto schreef:
Als je paard niet verkeersmak is, blijf lekker thuis...

Daar ben ik het niet mee eens. Hoe moet mijn paard dan verkeersmak worden als ik niet de weg op mag van mensen zoals jouw? :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 12:33

Jooon schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Hoe moet mijn paard dan verkeersmak worden als ik niet de weg op mag van mensen zoals jouw? :)
Da's juist het hele probleem. Moet jouw paard verkeersmak worden? Van wie moet dat dan?

Heb je ooit een politiepaard los zien breken en de omgeving in gevaar brengen?
Dat gebeurt echt zelden... kwam door m'n werk vaak politiepaarden tegen en heb er pas 1x iemand af zien stuiteren.

Paarden verkeersmak maken doe je met zo min mogelijk risico, ik zie gewoon te vaak paarden langs drukke wegen die duidelijk laten zien niet verkeersmak te zijn. Dat is precies de reden dat ik op de fiets bijvoorbeeld wel afrem, maar nooit stapvoets passeer zoals sommigen in dit soort topics opperen. Als ik nog een beetje vaart heb ben ik er sneller voorbij en loop ik veel minder risico.

Gisteren grappig genoeg min of meer de afspraak gemaakt om eens te testen hoe de Fries van een medeposter in dit topic op een gestroomlijnde ligfiets reageert. Knalgeel ook dus een beetje de voorbereiding op dit soort apparaten:

Afbeelding

Wel zin in :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:51

Jooon schreef:
HLPhoto schreef:

Dat is JOUW probleem!

Los dat op onder gecontroleerde omstandigheden.

De risico-gevolgen van jouw gebrek aan kennis, -kunde, -begrip MOGEN NIET op de andere mensen in de openbare ruimte worden afgewenteld.

JIJ wil op een paard de weg op en JIJ moet zorgen dat dit betrouwbaar veilig is.
De rest van de weggebruikers mogen ervan uit gaan dat jij je aan de regels houdt en jij jouw rijdier betrouwbaar veilig beheerst.
Als dat niet kan door onkunde en onwil van de ruiterij, dan moet de samenleving er tegen in bescherming genomen worden door een verbod voor ruiters.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:54

IrisvdHeuvel schreef:
Officieel mag een paard toch helemaal niet op een fietspad? Overgens doe ik het vaak wel, omdat ik het veiliger vind dat over een drukke weg.

...en dát is nu anarchie.
Het is veiliger voor JOU en jij wentelt dit af op de fietsers terwijl de wetgever jou daar nu juist heel bewust geweerd heeft om die tegen jou te beschermen :)*

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:03

Jooon schreef:
HLPhoto schreef:

Die vraag is al een paar x gesteld :D En zal ook niet afdoende beantwoord kunnen worden :n

Feit is dat elk paard en elke ruiter, anders kan reageren in dezelfde situatie. Ook bij herhaling.

Vervelende is dat veel mensen vinden dat "men" maar rekening met HUN moet houden, zichzelf daarbij overschatten en zodoende (ongewild) gevaarlijke/risicovolle situaties laten ontstaan.
Iedereen hier heeft wel eens een situatie meegemaakt, waarvan men achteraf zei "dat ging NET goed".
Als daar dan voortaan leering uit trekt en je dat ook toepast, doe je het goed.

Maar je ziet veel mensen die lijken te denken dat "de wereld zich maar moet aanpassen aan hun". Want het staat wel stoer, als je lekker ZELF bepaalt wat jij, of een ander voor jou, moet doen. Vooral in een groep is "stoer en onverschillig" gedrag, maatgevend voor popularteit en zelfbevestiging. Of je nu met een groepje meiden, te paard op het fietspad, scheldt op "die ***fieters" of dat je als haastige automobilist (lekker afgesloten op je eigen rijdende luxe-eiland), de ruiter uitfoeterd die ineens een rare actie heeft.
Die meiden zijn "te gast" op het fietspad, maar hebben dat (nog) niet door, want "elke ruiter doet dat" en "die fieters moeten maar uitkijken, ze hebben toch vakantie". Terwijl de fietser zich (terecht!!) ergert aan plotseling opdoemende cols mest van de 1e categorie en ruiters/"karretjes" die een lekker tempo ineens verstoren met "die enge, onberekenbare beesten".
En als ruiter is het vervelend als je, met je bomproof paard, lekker langs een bekende weg stapt en net voor er een auto aankomt, schrikt hij/zij toch van dat "rare, glimmende blikje, wat er gister nog niet lag" en doet één pas opzij. Genoeg om die automobilst te laten schrikken, die weer boos toetert..... Maak het verhaaltje zelf af................, en kleur de plaatjes.

Feit is dat, in deze maatschappij, individualisme gemeengoed en maatgevend aan het worden is. "IK doe wat IK wil en WAAR ik het wil. En als je daar een probleem mee hebt, dan zal IK je wel eens vertellen dat IK daar ****** aan heb, want IK weet het toch beter."
We zouden wat meer rekening met elkaar moeten houden en begrip voor anderen moeten ontwikkelen, zelf wat doen voor een ander zonder dat het JOU wat oplevert, omdat het een prettiger leefomgeving oplevert en niet eerst naar eigenbelang en financieën kijken, maar dat is wel erg veel "wishfull thinking" (en naïef, helaas)

Grtz.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:03

Tja, je hebt van elke categorie randdebielen in het verkeer rondlopen, dus wat dat betreft ben ik het helemaal met de TS eens. Iedereen moet gewoon verantwoording dragen in het verkeer.

Maar ja, dan hebben we nog de wielrenners. De koningen van de weg of fietspad, zoals ze het het beste uitkomt, stoplichten lijken voor hen nooit op rood te staan, voorrang hebben ze altijd, ze schreeuwen en bulken dat je aan de kant moet maar blijven zelf met z'n vijven naast elkaar fietsen, knallen van het fietspad de weg op en verwachten dat jij ze snel genoeg ziet en handelt....etc. etc.

Zoals ik net in een ander topic schreef: Scheer ik over een kam? Ja, dat mag voor de ander zo werken, echter heb ik helaas echt alleen slechte ervaringen met wielrenners...en daar baseer ik mijn mening op.

Overigens heb ik als ruiter en menner slechts een echt slechte ervaring met wielrenners, de meeste slechte ervaringen met wielrenners heb ik als automobilist en als fietser gemaakt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:16

baretta schreef:
Jooon schreef:
Hoe moet mijn paard dan verkeersmak worden

Die vraag is al een paar x gesteld :D En zal ook niet afdoende beantwoord kunnen worden :n

Dat doe ik nét nog :)*

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 13:17

Denk dat waar Adil de spijker net mist na de eerste zin baretta 'm precies op de kop slaat.

De weg is van geen van ons en van ons allemaal tegelijk, als we ons allemaal eens gedragen alsof we er te gast zijn is er volgens mij geen probleem. Zo vond ik het niet erg dat de pennypony even schrok, desnoods stop ik even zodat ze 'm weer onder controle krijgen en in het allerergste geval keer ik om en fiets de andere kant uit.

Dat me vervolgens de huid volgescholden wordt vind ik wel vervelend, ik heb net zoveel en net zo weinig recht om op die weg te zijn als zij :)
Laatst bijgewerkt door Apostrof op 22-08-11 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:20

HLPhoto schreef:
Da's juist het hele probleem. Moet jouw paard verkeersmak worden? Van wie moet dat dan?

Heb je ooit een politiepaard los zien breken en de omgeving in gevaar brengen?
Dat gebeurt echt zelden... kwam door m'n werk vaak politiepaarden tegen en heb er pas 1x iemand af zien stuiteren.

Paarden verkeersmak maken doe je met zo min mogelijk risico, ik zie gewoon te vaak paarden langs drukke wegen die duidelijk laten zien niet verkeersmak te zijn. Dat is precies de reden dat ik op de fiets bijvoorbeeld wel afrem, maar nooit stapvoets passeer zoals sommigen in dit soort topics opperen. Als ik nog een beetje vaart heb ben ik er sneller voorbij en loop ik veel minder risico.

Gisteren grappig genoeg min of meer de afspraak gemaakt om eens te testen hoe de Fries van een medeposter in dit topic op een gestroomlijnde ligfiets reageert. Knalgeel ook dus een beetje de voorbereiding op dit soort apparaten:

Afbeelding

Wel zin in :D

Hier ook zin er in hoor! Alleen.... nu komt dus weer de discussie, dat zou dus onder gecontroleerde omstandigheden moeten gebeuren, vraag me alleen af waar... Wat mij betreft kan het gewoon op een rustig weggedeelte waar voldoende ruimte is mocht ze alsnog besluiten dat ie HBF'jes eet, maar dat is niet gecontroleerd uiteraard want openbare weg. ;) En ik vermoed dat jij je in de binnenbak ingraaft als je daarin moet? Plus weet ik dan nog steeds niet hoe ze er buiten op zal reageren... ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:24

baretta schreef:

Feit is dat elk paard en elke ruiter, anders kan reageren in dezelfde situatie. Ook bij herhaling.

Vervelende is dat veel mensen vinden dat "men" maar rekening met HUN moet houden, zichzelf daarbij overschatten en zodoende (ongewild) gevaarlijke/risicovolle situaties laten ontstaan.
Iedereen hier heeft wel eens een situatie meegemaakt, waarvan men achteraf zei "dat ging NET goed".
Als daar dan voortaan leering uit trekt en je dat ook toepast, doe je het goed.

Maar je ziet veel mensen die lijken te denken dat "de wereld zich maar moet aanpassen aan hun". Want het staat wel stoer, als je lekker ZELF bepaalt wat jij, of een ander voor jou, moet doen. Vooral in een groep is "stoer en onverschillig" gedrag, maatgevend voor popularteit en zelfbevestiging. Of je nu met een groepje meiden, te paard op het fietspad, scheldt op "die ***fieters" of dat je als haastige automobilist (lekker afgesloten op je eigen rijdende luxe-eiland), de ruiter uitfoeterd die ineens een rare actie heeft.
Die meiden zijn "te gast" op het fietspad, maar hebben dat (nog) niet door, want "elke ruiter doet dat" en "die fieters moeten maar uitkijken, ze hebben toch vakantie". Terwijl de fietser zich (terecht!!) ergert aan plotseling opdoemende cols mest van de 1e categorie en ruiters/"karretjes" die een lekker tempo ineens verstoren met "die enge, onberekenbare beesten".
En als ruiter is het vervelend als je, met je bomproof paard, lekker langs een bekende weg stapt en net voor er een auto aankomt, schrikt hij/zij toch van dat "rare, glimmende blikje, wat er gister nog niet lag" en doet één pas opzij. Genoeg om die automobilst te laten schrikken, die weer boos toetert..... Maak het verhaaltje zelf af................, en kleur de plaatjes.

Feit is dat, in deze maatschappij, individualisme gemeengoed en maatgevend aan het worden is. "IK doe wat IK wil en WAAR ik het wil. En als je daar een probleem mee hebt, dan zal IK je wel eens vertellen dat IK daar ****** aan heb, want IK weet het toch beter."
We zouden wat meer rekening met elkaar moeten houden en begrip voor anderen moeten ontwikkelen, zelf wat doen voor een ander zonder dat het JOU wat oplevert, omdat het een prettiger leefomgeving oplevert en niet eerst naar eigenbelang en financieën kijken, maar dat is wel erg veel "wishfull thinking" (en naïef, helaas)

Grtz.

Geweldig verwoord!!! Het komt, hoe dan ook altijd op de mens terecht. Want ik heb nog nooit meegemaakt dat een auto, vrachtwagen, fiets, paard of noem maar op uit zichzelf de weg op ging.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:26

Het is bijna triest om te lezen..

"ik mag niet op het fietspad maar doe het toch want IK weet het beter dan de wet..."
"...en vervolgens ga ik schelden op de mensen voor wie dat fietspad wél is gemaakt"
"ja, mijn paard kan er nu eenmaal vandoor gaan, het is en blijft een dier, anderen kunnen daar rekening mee houden"
"ik wil mijn paard gewoon verkeersmak maken langs de weg, dat is voor MIJ het gemakkelijkst, dat een ander daar last van heeft, jammer dan"
"mensen moeten maar eens leren hoe paarden reageren"

Nee. Hoe króm wil je het hebben?

Als ik auto rijd verwachten anderen dat ik dat kán. Als ik fiets wordt verwacht dat ik dat kán. En hoe leer je iemand autorijden of fietsen? In situatie 1 met een instructeur die kan remmen en met je meekijkt. In situatie 2 in de garage, op 't plein, op de doodstille straat voor 't huis. NIET op het drukke fietspad of in je eentje op de snelweg.

Maar wat doen we met paarden? Huppakkee, de weg op, want je moet 't maar leren. Liefst nog alleen ook.
En als jouw paard dan rare dingen doet, moet een ander dat maar snappen?

Je kan ook een groep rustige, verkeersmakke paarden bij elkaar zoeken en een heel aantal keer met hen meerijden. Je kan in de bak al héél veel oefenen; schriktraining, staleigenaar of de boer uit de buurt die met een tractor langskomt, auto's, en niet te vergeten: je paard leren áltijd op jou te letten en naar jou te luisteren.

Maar dat is lastiger dan 'gewoon' de weg opgaan, natuurlijk. En veelal als overbodig bestempeld, want 'het gaat zo toch ook goed?'

JIJ wil een paard. JIJ wil met dat paard op de weg. JOUW verantwoordelijkheid om te zorgen dat een ander daar geen énkele hinder van ondervindt. Want ik heb ook geen begrip voor een automobilist die nauwelijks kan autorijden, of voor (de ouders van) een kind wat alleen fietst maar er niets van kan. Hoe kan je dan wel verwachten dat iedereen begrip heeft voor een ruiter die z'n voertuig niet onder controle kan houden?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 13:26

Breghje schreef:
Hier ook zin er in hoor! Alleen.... nu komt dus weer de discussie, dat zou dus onder gecontroleerde omstandigheden moeten gebeuren, vraag me alleen af waar... Wat mij betreft kan het gewoon op een rustig weggedeelte waar voldoende ruimte is mocht ze alsnog besluiten dat ie HBF'jes eet, maar dat is niet gecontroleerd uiteraard want openbare weg. ;) En ik vermoed dat jij je in de binnenbak ingraaft als je daarin moet? Plus weet ik dan nog steeds niet hoe ze er buiten op zal reageren... ;)

Ik vermoed dat je m'n eerdere posts wat letterlijker overgenomen hebt dan ik ze bedoelde.

"Gecontroleerde omstandigheden" kan bijvoorbeeld ook dat paadje zijn waar we gisteren stonden. Loopt dood en heb de hele wandeling lang geen kip voorbij zien komen.
Waar ik problemen mee heb is mensen die langs een behoorlijk drukke weg gaan stappen met een paard dat daar eigenlijk nog niet aan toe is, of door een woonwijkje in een dorp.

Wat ik daar bijvoorbeeld wel als potentieel gevaar zou kunnen zien is dat Bregh wel erg graag naar huis wil, kan het gebeuren dat ze de weg oversteekt terwijl jij het daar (nog) niet mee eens bent? >> Ondanks dat je volgens mij voorrang hebt lijkt me dat dat vervelende situaties zou kunnen opleveren.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:31

HLPhoto schreef:
Denk dat waar Adil de spijker net mist na de eerste zin baretta 'm precies op de kop slaat.

De weg is van geen van ons en van ons allemaal tegelijk, als we ons allemaal eens gedragen alsof we er te gast zijn is er volgens mij geen probleem. Zo vond ik het niet erg dat de pennypony even schrok, desnoods stop ik even zodat ze 'm weer onder controle krijgen en in het allerergste geval keer ik om en fiets de andere kant uit.

Dat me vervolgens de huid vol gescholden wordt vind ik wel vervelend, ik heb net zoveel en net zo weinig recht om op die weg te zijn als zij :)

Dat is inderdaad belachelijk zeg!

Zoals gezegd heb ik vanaf het paard maar een slechte ervaring, eigenlijk een hele ongelukkige samenloop van omstandigheden, maar de manier waarop het gehandelt werd maakte het voor mij tot een slechte ervaring: Ik rij met een paard (een oude rot in het vak) alleen buiten op een landweggetje (vrij smal, geen fietspad). Een hele horde wielrenners komt er aan, dus ik ga zo ver mogelijk de berm in deze was echter niet al te breed en gevolgd door een diepe sloot. De eerste wielrenners komen voorbij, niks aan het handje. Op gegeven moment komen er een paar die met meerdere naast elkaar fietsen. Volgens de automobilist die mij later ook nog verdedigd heeft, tikten de twee uitersten (aan mijn kant) elkaar licht aan waardoor de meest uiterste een stukje naar rechts kwam en tegen het achterbeen van mijn paard kwam. Hij kwam ten val en mijn paard trapte uit reflex waarbij hij de wielrenner raakte die direct achter de man kwam die het achterbeen van mijn paard raakte.

Paard bleef toch vrij koel dus had hem snel weer onder controle. Stapte af en heb volgens mij wel 20 keer sorry gezegd, bleef maar sorry stamelen ook toen de teamgenoten van de wielrenners mij de huid verrot scholden. Op gegeven moment stond ik huilend als een klein kind aan de kant want ik was toch behoorlijk geschrokken, en ondanks dat de mannen alweer op de benen stonden hadden ze natuurlijk wel pijn, en dan nog die bende die aan het schreeuwen en vloeken is.

Toen kwam dus godzijdank die automobilist, een politieagent op een vrije zondag, die (gelukkig voor mij) het hele spektakel had beleefd. Omdat de schade niet te groot was (de wielrenners hoefden niet in het ziekenhuis en de fietsen waren niet beschadigd) zijn we allemaal "zo" naar huis gegaan, maar het was voor mij een slechte ervaring met wielrenners die ik nooit zal vergeten (en die me, ik geef het toe, toch echt een beetje bevooroordelend ten opzichte van wielrenners heeft gemaakt).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:35

Breghje schreef:
Geweldig verwoord!!! Het komt, hoe dan ook altijd op de mens terecht. Want ik heb nog nooit meegemaakt dat een auto, vrachtwagen, fiets, paard of noem maar op uit zichzelf de weg op ging.

Oepsie.
Daar ligt nu net een cruciaal verschil.
Een paard gaat WEL uit zichzelf de weg op en neemt niet uit zichzelf beslissingen volgens de verkeersregels.

Een een ruiter heeft daarbij een extra verantwoordelijkheid.
De verantwoordelijkheid om het natuurlijke gedrag van dit dier geen gevaar voor anderen te laten zijn.
De verantwoordloijkheid voor het leven van dit dier.

Daar is NIEMAND ANDERS verantwoordelijk voor want het begint en eindigt met de beslissing van de ruiter om het als rijdier in de openbare ruimte te gebruiken.

Er ligt ook een enorm voordeel opgesloten in de het natuurlijke gedrag van het dier. je kan een dier opleiden, een fiets of auto niet.
Een paard kan daardooor een veíliger voertuig zijn dan fiets of motorvoertuig :)*

Ik heb 23 jaar met alles op wielen competitie gereden en in mijn ervaring is een goed opgeleid paard een droomvoertuig. Niet alleen de beste 4x4xfar maar ook het veiligste. Nooit onverwachte mechanische gebreken en perfect voorspelbaar.
Hoe veilig/onveilig een paard in de openbare ruimte is, ligt vol-le-dig bij de ruiter. Net als de verantwoordelijkheid voor dat dit betrouwbaar veilig is.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:38

HLPhoto schreef:
Breghje schreef:

Ik vermoed dat je m'n eerdere posts wat letterlijker overgenomen hebt dan ik ze bedoelde.

"Gecontroleerde omstandigheden" kan bijvoorbeeld ook dat paadje zijn waar we gisteren stonden. Loopt dood en heb de hele wandeling lang geen kip voorbij zien komen.
Waar ik problemen mee heb is mensen die langs een behoorlijk drukke weg gaan stappen met een paard dat daar eigenlijk nog niet aan toe is, of door een woonwijkje in een dorp.

Wat ik daar bijvoorbeeld wel als potentieel gevaar zou kunnen zien is dat Bregh wel erg graag naar huis wil, kan het gebeuren dat ze de weg oversteekt terwijl jij het daar (nog) niet mee eens bent? >> Ondanks dat je volgens mij voorrang hebt lijkt me dat dat vervelende situaties zou kunnen opleveren.

Geen probleem hoor, dat paadje loopt idd dood, komt eigenlijk bijna nooit iemand dus dat zou helemaal kunnen, alleen is daar wel aan beiden zijden sloot, dus voor uitwijkmogelijkheden vindt ik het net iets minder geschikt. Maar ik zal eens gaan zoeken naar een betere lokatie. Paarden die nog niet toe zijn aan drukke wegen is idd een probleem, vaak kan je het zo regelen dat er een bomproof paard meegaat (bv Bregh) en dan is het wennen allemaal net iets fijner voor iedereen.

Bregh moet van mij hoe dan ook altijd stoppen voor een overgang. Ook als er niks aankomt mag ze van mij niet doorlopen, stoppen en pas door op mijn commando. En mijn HO kan dan nét even iets meer inkomen dat die van de ruiter gisteren, want die zit dan toch voor het eerst op een ander zijn paard, daar ga je net even anders mee om meestal. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:41

DaniBanani schreef:
Je kan ook een groep rustige, verkeersmakke paarden bij elkaar zoeken en een heel aantal keer met hen meerijden. Je kan in de bak al héél veel oefenen; schriktraining, staleigenaar of de boer uit de buurt die met een tractor langskomt, auto's, en niet te vergeten: je paard leren áltijd op jou te letten en naar jou te luisteren.

Je kan ook een loonwerker zélf een paar uur huren :)*
Idem wat voor apparaat ook.
Ook een luchtbalon is gewoon te huur. Te duur? Los het op!
Het is hoe dan ook het probleem van de ruíter.

Waar een wil is, is een weg.
Los het ZELF op onder veilige omstandigheden die voor een ander geen risico opleveren.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 13:45

@ Adil: Kan me voorstellen dat bij de wielrenner die - in dit geval door schuld van geen van beiden, want een stuurfoutje kan gemaakt worden - een paardenhoef op zich af zag komen de schrik er goed in zat.

Blijft jammer dat ie dan z'n fatsoen niet kan houden, een "sorry" en "gaat het met je" van de wielrenner die je raakte was ook wel behoorlijk op z'n plaats geweest...

@ Huertecilla: Bekijk een mens eens als een schaakspel: Bij schaken heb je hele strenge regels, en speel je een spel met bepaalde stenen op een bord. Zelfs dan is het voor de meeste mensen ingewikkeld om ALLE mogelijke vervolgstappen verder door te rekenen dan 2 a 3 stappen vooruit, al helemaal als dat vrijwel instant moet gebeuren. Nu halen we een het bord eronderuit, de stenen met bepaalde eigenschappen gooien we weg en we houden ongeveer 1/6e van de intelligentie van die schaker over, met een gewicht van 600 kg, vier benen en een reactiemechanisme dat vooral goed werkt op angst en schrik. Een paard is nooit volledig voorspelbaar, net zo min als een auto of een motor: we weten simpelweg NOOIT alle eigenschappen die invloed hebben op het beslissingspatroon van het "voertuig". Een auto "beslist" afhankelijk van de staat van de weg, het weer en z'n eigen technische staat, bij een paard wisselen we die technische staat grotendeels in voor gedachten en de staat van de weg voor de omgeving.

Je hebt gevaarlijke auto's en veilige auto's. Voor auto's is er APK, voor paarden niet.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:46

Huertecilla schreef:
Jooon schreef:
Hoe moet mijn paard dan verkeersmak worden als ik niet de weg op mag van mensen zoals jouw

Dat doe ik nét nog :)*

Het ging niet om HOE, maar om WIE, WAT bepaalt voor JOUW paard en hoe daarop te reageren en mee om te gaan.
Net een andere insteek, toch..... :)*

Grtz.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:48

Huertecilla schreef:
Breghje schreef:

Oepsie.
Daar ligt nu net een cruciaal verschil.
Een paard gaat WEL uit zichzelf de weg op en neemt niet uit zichzelf beslissingen volgens de verkeersregels.

Een een ruiter heeft daarbij een extra verantwoordelijkheid.
De verantwoordelijkheid om het natuurlijke gedrag van dit dier geen gevaar voor anderen te laten zijn.
De verantwoordloijkheid voor het leven van dit dier.

Daar is NIEMAND ANDERS verantwoordelijk voor want het begint en eindigt met de beslissing van de ruiter om het als rijdier in de openbare ruimte te gebruiken.

Er ligt ook een enorm voordeel opgesloten in de het natuurlijke gedrag van het dier. je kan een dier opleiden, een fiets of auto niet.
Een paard kan daardooor een veíliger voertuig zijn dan fiets of motorvoertuig :)*

Ik heb 23 jaar met alles op wielen competitie gereden en in mijn ervaring is een goed opgeleid paard een droomvoertuig. Niet alleen de beste 4x4xfar maar ook het veiligste. Nooit onverwachte mechanische gebreken en perfect voorspelbaar.
Hoe veilig/onveilig een paard in de openbare ruimte is, ligt vol-le-dig bij de ruiter. Net als de verantwoordelijkheid voor dat dit betrouwbaar veilig is.

Je opmerking een paard gaat wel uitzichzelf de weg op vindt ik kant noch wal raken, dat zou namelijk betekenen dat een paard zonder ruiter ervoor zou kunnen kiezen om de weg op te gaan. Sorry, maar hier kan ik niet echt serieus op reageren.

De rest ben ik het an sich mee eens, echter nooit gebreken bij een paard?? Perfect voorspelbaar?? Misschien in de Spaanse bergen, maar hier gebeuren door interactie met anderen echt nog wel eens onvoorspelbare situaties.

En verder blijf ik bij mijn standpunt dat álles wat op de openbare weg zich voortbeweegt dat doet door invloed van mensen, en dus alle voertuigen ook verkeersveilig moeten zijn voor andere weggebruikers.

Want ook NIEMAND ANDERS is verantwoordelijk voor zijn fiets, auto etc, net zo min als de ruiter. Alleen blijf jij doordrammen over ruiters, terwijl er niet alleen ruiters buiten rijden maar ook andere voertuigen, allemaal bestuurd door......ménsen!

Dani

Re: Fietsers vs ruiters: van wie is de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:42

Een paard wat schrikt kan in paniek echt wel de weg oprennen, met of zonder ruiter. Immers doet een paard dat ook mét ruiter die dat (hardhandig) probeert tegen te houden; waarom dan niet als er geen tegenstand is?

En niemand anders is verantwoordelijk voor zijn fiets of auto? Als ik met een kapotte auto ga rondrijden, is dat dan mijn verantwoordelijkheid of de jouwe? Als mijn fietslamp kapot is en ik word aangereden, is dat dan mijn schuld of die van de andere bestuurder?

Natuurlijk kan een paard heftig reageren op onverwachte situaties. Maar wat is de definitie van 'onverwacht'? Voor de ene is dat een vrachtwagen met oplegger, voor de ander is dat een traumahelikopter die in het naastliggende weiland landt. In dat laatste geval begrijp ik dat je dáár niet aan hebt gedacht bij je training; dat je paard onrustig wordt, snap ik. De eerste situatie zou niet onverwacht moeten zijn; echter is hij dat voor veel ruiters wél.

Overigens vind ik dat een paard moet hebben geleerd op jou als ruiter te kunnen vertrouwen, ook, en júist, als iets eng of -in zijn ogen- gevaarlijk is. Schriktraining dus. Mag-ie er best even vandoor schieten bij iets écht engs, maar meteen daarna moet hij weer gaan denken 'oh ja..baasje zegt dat ik rustig kan blijven, dus dan is het veilig.'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:50

DaniBanani schreef:
Hoe kan je dan wel verwachten dat iedereen begrip heeft voor een ruiter die z'n voertuig niet onder controle kan houden?

Dat is het hem nu juist, een paard is geen voertuig, een paard is een levend wezen met een eigen mening, eigen ogen en oren en kan schrikken. Een auto kan niet schrikken...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:52

HLPhoto schreef:
Een paard is nooit volledig voorspelbaar, net zo min als een auto of een motor:

Het heeft altijd het programma ´paard´.
Het reageert altijd volgens dát programma.
Dat de meeste mensen dat programma niet kennen maakt dat het onvoorspelbaar líjkt.

Onvoorziene omvoorstandigheden zijn een zekerheid :)*
Een mogelijke schrikractie is een reflex en geen onzeker voorval :)*
Je kan heel goed voorzien op welke omstandigheiden een paard met schrik zal reageren.
Voor dei ene keer dat jij niet oplet en jouw paard wel schrikt:

Schrik is een reflex.
Vlucht (of vecht) is gedrag.
Conditioneer het paard om bij schrik niet meer te doen dan spannen en hooguit een stap.
Het opvolgende gedrág is een kwestie van beleren. Het aanleren dat de ruiter het beste verkeersinzicht heeft en dan díe aangeeft wat voor gedrag te vertonen.

Niets onvoorspelbaars aan.
Het is wél een inetlligentietest van de ruiter. Ja, en daar zakken er veel voor. Ligt niet aan het páárd :)*