Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
HLPhoto schreef:Vind het wel grappig, ondanks dat er in het fietstopic ook een echte "mafketel" zit is het topic daar duidelijk meer in balans dan hier
Shirleyp dank je, was het ook al van plan
Jooon schreef:Da's juist het hele probleem. Moet jouw paard verkeersmak worden? Van wie moet dat dan?Daar ben ik het niet mee eens. Hoe moet mijn paard dan verkeersmak worden als ik niet de weg op mag van mensen zoals jouw?
Jooon schreef:HLPhoto schreef:Als je paard niet verkeersmak is, blijf lekker thuis...
Daar ben ik het niet mee eens. Hoe moet mijn paard dan verkeersmak worden als ik niet de weg op mag van mensen zoals jouw?
IrisvdHeuvel schreef:Officieel mag een paard toch helemaal niet op een fietspad? Overgens doe ik het vaak wel, omdat ik het veiliger vind dat over een drukke weg.
Jooon schreef:HLPhoto schreef:Als je paard niet verkeersmak is, blijf lekker thuis...
Daar ben ik het niet mee eens. Hoe moet mijn paard dan verkeersmak worden als ik niet de weg op mag van mensen zoals jouw?
HLPhoto schreef:Da's juist het hele probleem. Moet jouw paard verkeersmak worden? Van wie moet dat dan?
Heb je ooit een politiepaard los zien breken en de omgeving in gevaar brengen?
Dat gebeurt echt zelden... kwam door m'n werk vaak politiepaarden tegen en heb er pas 1x iemand af zien stuiteren.
Paarden verkeersmak maken doe je met zo min mogelijk risico, ik zie gewoon te vaak paarden langs drukke wegen die duidelijk laten zien niet verkeersmak te zijn. Dat is precies de reden dat ik op de fiets bijvoorbeeld wel afrem, maar nooit stapvoets passeer zoals sommigen in dit soort topics opperen. Als ik nog een beetje vaart heb ben ik er sneller voorbij en loop ik veel minder risico.
Gisteren grappig genoeg min of meer de afspraak gemaakt om eens te testen hoe de Fries van een medeposter in dit topic op een gestroomlijnde ligfiets reageert. Knalgeel ook dus een beetje de voorbereiding op dit soort apparaten:
Wel zin in
baretta schreef:Die vraag is al een paar x gesteldEn zal ook niet afdoende beantwoord kunnen worden
![]()
Feit is dat elk paard en elke ruiter, anders kan reageren in dezelfde situatie. Ook bij herhaling.
Vervelende is dat veel mensen vinden dat "men" maar rekening met HUN moet houden, zichzelf daarbij overschatten en zodoende (ongewild) gevaarlijke/risicovolle situaties laten ontstaan.
Iedereen hier heeft wel eens een situatie meegemaakt, waarvan men achteraf zei "dat ging NET goed".
Als daar dan voortaan leering uit trekt en je dat ook toepast, doe je het goed.
Maar je ziet veel mensen die lijken te denken dat "de wereld zich maar moet aanpassen aan hun". Want het staat wel stoer, als je lekker ZELF bepaalt wat jij, of een ander voor jou, moet doen. Vooral in een groep is "stoer en onverschillig" gedrag, maatgevend voor popularteit en zelfbevestiging. Of je nu met een groepje meiden, te paard op het fietspad, scheldt op "die ***fieters" of dat je als haastige automobilist (lekker afgesloten op je eigen rijdende luxe-eiland), de ruiter uitfoeterd die ineens een rare actie heeft.
Die meiden zijn "te gast" op het fietspad, maar hebben dat (nog) niet door, want "elke ruiter doet dat" en "die fieters moeten maar uitkijken, ze hebben toch vakantie". Terwijl de fietser zich (terecht!!) ergert aan plotseling opdoemende cols mest van de 1e categorie en ruiters/"karretjes" die een lekker tempo ineens verstoren met "die enge, onberekenbare beesten".
En als ruiter is het vervelend als je, met je bomproof paard, lekker langs een bekende weg stapt en net voor er een auto aankomt, schrikt hij/zij toch van dat "rare, glimmende blikje, wat er gister nog niet lag" en doet één pas opzij. Genoeg om die automobilst te laten schrikken, die weer boos toetert..... Maak het verhaaltje zelf af................, en kleur de plaatjes.
Feit is dat, in deze maatschappij, individualisme gemeengoed en maatgevend aan het worden is. "IK doe wat IK wil en WAAR ik het wil. En als je daar een probleem mee hebt, dan zal IK je wel eens vertellen dat IK daar ****** aan heb, want IK weet het toch beter."
We zouden wat meer rekening met elkaar moeten houden en begrip voor anderen moeten ontwikkelen, zelf wat doen voor een ander zonder dat het JOU wat oplevert, omdat het een prettiger leefomgeving oplevert en niet eerst naar eigenbelang en financieën kijken, maar dat is wel erg veel "wishfull thinking" (en naïef, helaas)
Grtz.
Breghje schreef:Hier ook zin er in hoor! Alleen.... nu komt dus weer de discussie, dat zou dus onder gecontroleerde omstandigheden moeten gebeuren, vraag me alleen af waar... Wat mij betreft kan het gewoon op een rustig weggedeelte waar voldoende ruimte is mocht ze alsnog besluiten dat ie HBF'jes eet, maar dat is niet gecontroleerd uiteraard want openbare weg.En ik vermoed dat jij je in de binnenbak ingraaft als je daarin moet? Plus weet ik dan nog steeds niet hoe ze er buiten op zal reageren...
HLPhoto schreef:Denk dat waar Adil de spijker net mist na de eerste zin baretta 'm precies op de kop slaat.
De weg is van geen van ons en van ons allemaal tegelijk, als we ons allemaal eens gedragen alsof we er te gast zijn is er volgens mij geen probleem. Zo vond ik het niet erg dat de pennypony even schrok, desnoods stop ik even zodat ze 'm weer onder controle krijgen en in het allerergste geval keer ik om en fiets de andere kant uit.
Dat me vervolgens de huid vol gescholden wordt vind ik wel vervelend, ik heb net zoveel en net zo weinig recht om op die weg te zijn als zij
Breghje schreef:Geweldig verwoord!!! Het komt, hoe dan ook altijd op de mens terecht. Want ik heb nog nooit meegemaakt dat een auto, vrachtwagen, fiets, paard of noem maar op uit zichzelf de weg op ging.
HLPhoto schreef:Breghje schreef:Hier ook zin er in hoor! Alleen.... nu komt dus weer de discussie, dat zou dus onder gecontroleerde omstandigheden moeten gebeuren, vraag me alleen af waar... Wat mij betreft kan het gewoon op een rustig weggedeelte waar voldoende ruimte is mocht ze alsnog besluiten dat ie HBF'jes eet, maar dat is niet gecontroleerd uiteraard want openbare weg.En ik vermoed dat jij je in de binnenbak ingraaft als je daarin moet? Plus weet ik dan nog steeds niet hoe ze er buiten op zal reageren...
Ik vermoed dat je m'n eerdere posts wat letterlijker overgenomen hebt dan ik ze bedoelde.
"Gecontroleerde omstandigheden" kan bijvoorbeeld ook dat paadje zijn waar we gisteren stonden. Loopt dood en heb de hele wandeling lang geen kip voorbij zien komen.
Waar ik problemen mee heb is mensen die langs een behoorlijk drukke weg gaan stappen met een paard dat daar eigenlijk nog niet aan toe is, of door een woonwijkje in een dorp.
Wat ik daar bijvoorbeeld wel als potentieel gevaar zou kunnen zien is dat Bregh wel erg graag naar huis wil, kan het gebeuren dat ze de weg oversteekt terwijl jij het daar (nog) niet mee eens bent? >> Ondanks dat je volgens mij voorrang hebt lijkt me dat dat vervelende situaties zou kunnen opleveren.
DaniBanani schreef:Je kan ook een groep rustige, verkeersmakke paarden bij elkaar zoeken en een heel aantal keer met hen meerijden. Je kan in de bak al héél veel oefenen; schriktraining, staleigenaar of de boer uit de buurt die met een tractor langskomt, auto's, en niet te vergeten: je paard leren áltijd op jou te letten en naar jou te luisteren.
Huertecilla schreef:Breghje schreef:Geweldig verwoord!!! Het komt, hoe dan ook altijd op de mens terecht. Want ik heb nog nooit meegemaakt dat een auto, vrachtwagen, fiets, paard of noem maar op uit zichzelf de weg op ging.
Oepsie.
Daar ligt nu net een cruciaal verschil.
Een paard gaat WEL uit zichzelf de weg op en neemt niet uit zichzelf beslissingen volgens de verkeersregels.
Een een ruiter heeft daarbij een extra verantwoordelijkheid.
De verantwoordelijkheid om het natuurlijke gedrag van dit dier geen gevaar voor anderen te laten zijn.
De verantwoordloijkheid voor het leven van dit dier.
Daar is NIEMAND ANDERS verantwoordelijk voor want het begint en eindigt met de beslissing van de ruiter om het als rijdier in de openbare ruimte te gebruiken.
Er ligt ook een enorm voordeel opgesloten in de het natuurlijke gedrag van het dier. je kan een dier opleiden, een fiets of auto niet.
Een paard kan daardooor een veíliger voertuig zijn dan fiets of motorvoertuig![]()
Ik heb 23 jaar met alles op wielen competitie gereden en in mijn ervaring is een goed opgeleid paard een droomvoertuig. Niet alleen de beste 4x4xfar maar ook het veiligste. Nooit onverwachte mechanische gebreken en perfect voorspelbaar.
Hoe veilig/onveilig een paard in de openbare ruimte is, ligt vol-le-dig bij de ruiter. Net als de verantwoordelijkheid voor dat dit betrouwbaar veilig is.
DaniBanani schreef:Hoe kan je dan wel verwachten dat iedereen begrip heeft voor een ruiter die z'n voertuig niet onder controle kan houden?
HLPhoto schreef:Een paard is nooit volledig voorspelbaar, net zo min als een auto of een motor: