JoannevZ schreef:Wat ik nu zo grappig vind om te lezen is dat mensen denken dat dieren op een biologisch bedrijf het beter hebben. Wat zijn nu de verschillen tussen biologisch en niet biologisch?
-Biologische dieren eten geen krachtvoer.
-Biologische dieren krijgen homeopatische medicatie toegedient.
-En een bio-boer gebruikt geen bestrijdingsmiddelen.
Dat zijn de enigste verschillen. Ik woon op een niet biologisch bedrijf en heb stage gelopen op een biologisch dynamisch bedrijf. Onze koeien komen ook dagelijks buiten en weet je wat? Als het lekker zonnig weer is met 25 graden, staan bijna al onze koeien binnen. Dat vinden ze fijner. Ze kunnen wel naar buiten, maar dat doen ze dan niet graag.
Mensen horen te vaak slechte en foute verhalen. Dat maakt de boeren kapot. Maar wat al eerder is gezegt, in Nederland hebben de dieren het best heel goed. Als hier de boeren verdwijnen, zou het vlees uit andere landen moeten komen. Wie weet hoe de dieren daar hebben geleefd....
Jouw verschillen tussen biologisch en niet biologisch kloppen niet. Er zijn nog veel meer verschillen, waaronder dat biologische boeren de dieren veel meer ruimte en buitenruimte moeten bieden. Daarnaast moeten ze ook biologisch voer krijgen. Je hebt het nu over koeien, maar de bio industrie varkens hebben het heel slecht hoor. De biologische varkens hebben daarentegen een prima leven!
En het argument dat koeien altijd liever binnen (met name bij 25 graden) staan vind ik ook onzin. Ik heb zelf jaren bij een melkkoeienstal gestaan met mijn paard en die koeien gingen in de zomer veel naar buiten, uit zichzelf! Die gingen alleen naar de stal om te drinken en nog wat te eten en om gemolken te worden. En net alsof een argument dat koeien bij 25 graden liever binnen staan, een goed argument is. Wat willen ze dan alle dagen dat het geen 25 graden is?
De reden waarom boeren hun koeien liever binnen hebben staan, is omdat ze dan meer (gemixt) kuilvoer eten, waardoor ze meer melk geven. Dit is een economische reden en daarom voor de meeste boeren de belangrijkste!
Jammer dat wij als consument de laagste melkprijs willen betalen waardoor de meeste boeren zijn gedwongen om voor de economische reden te kiezen om te koeien binnen te houden...