Vegetariër zijn nutteloos?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 15:25

Nicolletje schreef:
Het ging er geloof ik vooral om dat we het zielig vonden met zijn allen...
Omdat we het contact met de natuur zijn verloren.

Natuur is vooral leuk als achtergrond op zondagmiddag als we gaan fietsen en picknicken.
Vlees.. Ja dat is wat anders. Dat ligt in cellofaanpapier in de supermarkt :+

Haha echt he. :))

Ik kom regelmatig mensen tegen die zeggen dat ze er liever niet te veel bij na willen denken anders eten ze geen vlees meer. 8)7

Mijn zus vermijdt ongeveer alles dat te veel op een dier lijkt.. :+ Eigenlijk zouden ze gewoon hele koeien en varkens in de supermarkt moeten hebben liggen, waar vers een stukje uit gesneden wordt. :D

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:28

JoannevZ schreef:
Wat ik nu zo grappig vind om te lezen is dat mensen denken dat dieren op een biologisch bedrijf het beter hebben. Wat zijn nu de verschillen tussen biologisch en niet biologisch?
-Biologische dieren eten geen krachtvoer.
-Biologische dieren krijgen homeopatische medicatie toegedient.
-En een bio-boer gebruikt geen bestrijdingsmiddelen.

Dat zijn de enigste verschillen. Ik woon op een niet biologisch bedrijf en heb stage gelopen op een biologisch dynamisch bedrijf. Onze koeien komen ook dagelijks buiten en weet je wat? Als het lekker zonnig weer is met 25 graden, staan bijna al onze koeien binnen. Dat vinden ze fijner. Ze kunnen wel naar buiten, maar dat doen ze dan niet graag.

Mensen horen te vaak slechte en foute verhalen. Dat maakt de boeren kapot. Maar wat al eerder is gezegt, in Nederland hebben de dieren het best heel goed. Als hier de boeren verdwijnen, zou het vlees uit andere landen moeten komen. Wie weet hoe de dieren daar hebben geleefd....

Jouw verschillen tussen biologisch en niet biologisch kloppen niet. Er zijn nog veel meer verschillen, waaronder dat biologische boeren de dieren veel meer ruimte en buitenruimte moeten bieden. Daarnaast moeten ze ook biologisch voer krijgen. Je hebt het nu over koeien, maar de bio industrie varkens hebben het heel slecht hoor. De biologische varkens hebben daarentegen een prima leven!

En het argument dat koeien altijd liever binnen (met name bij 25 graden) staan vind ik ook onzin. Ik heb zelf jaren bij een melkkoeienstal gestaan met mijn paard en die koeien gingen in de zomer veel naar buiten, uit zichzelf! Die gingen alleen naar de stal om te drinken en nog wat te eten en om gemolken te worden. En net alsof een argument dat koeien bij 25 graden liever binnen staan, een goed argument is. Wat willen ze dan alle dagen dat het geen 25 graden is?

De reden waarom boeren hun koeien liever binnen hebben staan, is omdat ze dan meer (gemixt) kuilvoer eten, waardoor ze meer melk geven. Dit is een economische reden en daarom voor de meeste boeren de belangrijkste!

Jammer dat wij als consument de laagste melkprijs willen betalen waardoor de meeste boeren zijn gedwongen om voor de economische reden te kiezen om te koeien binnen te houden...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:36

Toad schreef:
JoannevZ schreef:
Wat ik nu zo grappig vind om te lezen is dat mensen denken dat dieren op een biologisch bedrijf het beter hebben. Wat zijn nu de verschillen tussen biologisch en niet biologisch?
-Biologische dieren eten geen krachtvoer.
-Biologische dieren krijgen homeopatische medicatie toegedient.
-En een bio-boer gebruikt geen bestrijdingsmiddelen.

Dat zijn de enigste verschillen. Ik woon op een niet biologisch bedrijf en heb stage gelopen op een biologisch dynamisch bedrijf. Onze koeien komen ook dagelijks buiten en weet je wat? Als het lekker zonnig weer is met 25 graden, staan bijna al onze koeien binnen. Dat vinden ze fijner. Ze kunnen wel naar buiten, maar dat doen ze dan niet graag.

Mensen horen te vaak slechte en foute verhalen. Dat maakt de boeren kapot. Maar wat al eerder is gezegt, in Nederland hebben de dieren het best heel goed. Als hier de boeren verdwijnen, zou het vlees uit andere landen moeten komen. Wie weet hoe de dieren daar hebben geleefd....

Jouw verschillen tussen biologisch en niet biologisch kloppen niet. Er zijn nog veel meer verschillen, waaronder dat biologische boeren de dieren veel meer ruimte en buitenruimte moeten bieden. Daarnaast moeten ze ook biologisch voer krijgen. Je hebt het nu over koeien, maar de bio industrie varkens hebben het heel slecht hoor. De biologische varkens hebben daarentegen een prima leven!

En het argument dat koeien altijd liever binnen (met name bij 25 graden) staan vind ik ook onzin. Ik heb zelf jaren bij een melkkoeienstal gestaan met mijn paard en die koeien gingen in de zomer veel naar buiten, uit zichzelf! Die gingen alleen naar de stal om te drinken en nog wat te eten en om gemolken te worden. En net alsof een argument dat koeien bij 25 graden liever binnen staan, een goed argument is. Wat willen ze dan alle dagen dat het geen 25 graden is?

De reden waarom boeren hun koeien liever binnen hebben staan, is omdat ze dan meer (gemixt) kuilvoer eten, waardoor ze meer melk geven. Dit is een economische reden en daarom voor de meeste boeren de belangrijkste!

Jammer dat wij als consument de laagste melkprijs willen betalen waardoor de meeste boeren zijn gedwongen om voor de economische reden te kiezen om te koeien binnen te houden...

Volgens mij bedoelde JoanneV zo'n stal dat de koeien zelf kunnen kiezen waar ze staan. Als ze dan zelf niet naar buiten lopen, tja, dan kan je er ook weinig aan doen dat je koeien binnen staan :+
Koeien geven overigens niet meer melk van kuilvoer. Er zijn inderdaad boeren die er bij zweren, maar er zijn ook boeren die dat dan gewoon buiten leggen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:38

Marloez schreef:
Eigenlijk zouden ze gewoon hele koeien en varkens in de supermarkt moeten hebben liggen, waar vers een stukje uit gesneden wordt. :D

Mijn vriend was ook oprecht geschokt dat er in Spanje in de supermarkt naast de onherkenbare worstjes, ook varkensneuzen, poten en oren lagen.
En als je een restaurant wil "aanprijzen" dan leg je toch gewoon een half varken in de etalage??

Kinke

Re: Vegetariër zijn nutteloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:47

Wij hebben vleeskoeien, onze kalfjes lopen ruim een half jaar met mams in de wei, en hoe mooi en leuk in onze koeien ook vind, ik heb er geen problemen mee om er een deel van in de vriezer te hebben. Integendeel, ik vind het juist prettig dat ik weet wat ze hebben gegeten, hoe ze zijn gehouden en dat ze op een nette manier vervoerd zijn naar de slachter.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:48

Biologisch boeren met bijbehorende mentaliteit gaat natuurlijk véél verder dan die ene koe buiten.
Je moet denken aan dat ze bepaalde tijden niet maaien voor de weidevogels, graskanten laten groeien voor de watervogels.
Er is een mestbeleid dat verder gaat dat het gewone. Minder antibiotica, hormonen, ander wormbeleid, geen gif in de weilanden tegen onkruid. De dieren krijgen geen slachtafval of ander vaag onherleidbaar eten wat besmet kan zijn met een enge ziekte (gekke koeienziekte enzo).

De reden waarom wij in Nederland niet allemáál biologisch-achtig produceren is, behalve dat het vreselijk veel werk en regelwerk is, ook omdat de overheid allemaal regels maakt voor het houden van dieren, denk aan CO2 uitstoot, mestbeleid, en omdat grootschalig én buiten lopen niet allemaal mogelijk is in ons kleine landje, als je dit tegen de vraag naar het vlees houdt.

Ik pleit ook voor een mentaliteitsverandering, maar ik kan me, net als de ts, indenken dat dat ontzettend nutteloos voelt als je om je heen bijna niemand iets ervan ziet aantrekken en gewoon lekker doorgaat met gedachteloos en vooral véél vlees eten.
En dat je dan zelf naar huis gaat met je veel te dure stukje kip :+

Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:00

We zouden wat meer insecten kunnen eten in plaats van vlees of vis. Hierin zitten veel dingen die we 'nodig' hebben alleen het idee is voor veel mensen nog even wennen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 16:02

Nicolletje schreef:
maar ik kan me, net als de ts, indenken dat dat ontzettend nutteloos voelt als je om je heen bijna niemand iets ervan ziet aantrekken en gewoon lekker doorgaat met gedachteloos en vooral véél vlees eten.
En dat je dan zelf naar huis gaat met je veel te dure stukje kip :+

Oh maar het voelt niet nutteloos omdat anderen vlees eten! Oh nee, dat moet iedereen voor zich weten! Ik bedoel meer voor mezelf dat ik het nutteloos vind als ik wel melkproducten gebruik maar geen vlees eet. :D Dus dat vegetariërs eigenlijk loos bezig zijn in mijn ogen, omdat je door melkproducten/eieren te gebruiken alsnog die hele meuk in stand houdt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:05

Er zijn toch hopen koeien die enkel voor het vlees worden gehouden? Hier althans.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:06

Tja.... ik eet vegetarisch. Niet omdat ik de wereld wil verbeteren, maar omdat vlees en vis eten voor mij niet prettig voelt.
Dus nutteloos vind ik hier niet echt van toepassing.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 16:08

BraveSpots schreef:
Er zijn toch hopen koeien die enkel voor het vlees worden gehouden? Hier althans.

Ja, maar wat wil je daar verder mee zeggen? :D Ik zou eerder vlees van zo'n koe eten, omdat ze hun kalfjes bij zich mogen houden etc. Maar in de supermarkt staat niet of m'n runderlapje is gemaakt van een ex-melkkoe of van die vleeskoe!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 16:09

BrankaZ schreef:
Tja.... ik eet vegetarisch. Niet omdat ik de wereld wil verbeteren, maar omdat vlees en vis eten voor mij niet prettig voelt.

Nee dan niet.

Ik bedoel dan ook echt als je vegetariër bent uit principe.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:10

Wat ik wil zeggen is dat je in elk geval minder vleeskoeien geslacht moeten worden als je geen vlees eet.
Ondanks je melkconsumptie.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 16:12

BraveSpots schreef:
Wat ik wil zeggen is dat je in elk geval minder vleeskoeien geslacht moeten worden als je geen vlees eet.
Ondanks je melkconsumptie.

Klopt. Maar dat zijn net de koeien waarvan ik vind dat ze een beter leven hebben dan de melkkoeien. :D Daar gaat mijn hele vraagstuk over. Ik zou eigenlijk eerder vlees van zo'n koe moeten willen eten, dan dat ik een glas melk drink van een melkkoe.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:15

Ik ken er niet genoeg over, maar wat ik hier in de omgeving zie vind ik melkkoeien een stukje beter gestald dan vleeskoeien.

Allemaal vleeskalfjes in een stukje van 2 op 2 :n .
Melkoeien komen veel meer in het land imo.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:15

Marloez schreef:
BrankaZ schreef:

Nee dan niet.

Ik bedoel dan ook echt als je vegetariër bent uit principe.

Je bént geen vegetariër, je éét vegetarisch. Je eet tenslotte ook Italiaans zonder dat je er meteen 1 bent ;)
Het is een manier van koken, geen etiketje dat je opplakt. Dat etiketje gebeurt in mijn beleving juist omdat er inderdaad een hoop mensen het gaan doen omdat ze denken er de wereld mee te verbeteren. Niet uit gevoel.
Ik loop er niet mee te koop, sterker nog mensen kunnen maanden met mij tegelijk lunchen en pas als het gesprek erop komt horen ze het. Vaak met nogal verbaasde reacties tot gevolg omdat ze het niet opgemerkt hadden.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 16:18

BraveSpots schreef:
Ik ken er niet genoeg over, maar wat ik hier in de omgeving zie vind ik melkkoeien een stukje beter gestald dan vleeskoeien.

Allemaal vleeskalfjes in een stukje van 2 op 2 :n .
Melkoeien komen veel meer in het land imo.

Dat klinkt dan idd niet zo tof. :=

Ik rijd vaak te paard langs een enorm weiland met van die dikbilkoeien met kalveren die vrolijk ronddartelen. Ik zie vaker dit soort weides en dat bevalt me. :j

@BrankaZ; Vegetarisch eten/zijn, ik zie het verschil niet echt hoor. :+ Ik ben op deze manier gaan eten vanwege mijn persoonlijke ervaringen en heb verder nergens massale vegetariër regels opgevolgd ofzo, ik zit niet met een boekje id hand van; "Hoe word ik vegetarier?" :))

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:21

Hier worden de kalven zelden bij de moeder gelaten. Zowel bij vleeskoeien als melkkoeien.

Zover ik zie in elk geval.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:22

Vegetarisch voor dummies is wel wat voor mij :)) morgen en zondag vegetariers te eten haha

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:26

Geitenmelk? Ik weet niet of die nu beter leven dan de koeien.

Ik ben geen vega, wil het ook niet zijn maar ik eet ook geen 7 dagen vlees in de week.
Beetje afwisseling kan ook goed zonder vlees

Heb je al iets besloten ts? Je was toch aan het twijfelen ?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 16:29

BraveSpots schreef:
Hier worden de kalven zelden bij de moeder gelaten. Zowel bij vleeskoeien als melkkoeien.

Zover ik zie in elk geval.

Vreemd. :=

Aangezien de melk van vleeskoeien doorgaans niet gebruikt wordt en de kalfjes alleen maar sneller groeien bij hun moeder! Daarbij is het alleen maar lastig om ze te scheiden en neemt het alleen maar meer ophokruimte in beslag. Bij melkkoeien moet het wel omdat wij de melk willen drinken, de kalveren krijgen vervolgens kunstmelk.

@AaronYve; Ja, nou ik twijfel tussen helemaal gaan voor veganisme, of af en toe toch iets eten waar sporen van melk/eieren/kaas inzitten. Als ik bijvoorbeeld uitgenodigd word bij mensen die heel lief er aan hebben gedacht een uitgebreid vegetarisch maaltijd apart voor mij te serveren. := Of als ik een keer langs m'n ouders ga en echt een tostie MOET hebben. :P Misschien is dit tussenstapje ook wel nodig en word ik over een tijdje alsnog volledig veganist.. ik weet het dus nog niet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:41

Marloez schreef:
Dus dat vegetariërs eigenlijk loos bezig zijn in mijn ogen, omdat je door melkproducten/eieren te gebruiken alsnog die hele meuk in stand houdt.

Als het een principe-kwestie is, misschien wel een beetje ja. Maar er zijn ook mensen die alleen 'dat lapje dood dier' niet op hun bord willen maar de rest wel. Ja lastig.

Volledig veganist is echt lastig. Ik bedoel, hoe zit het dan met laptops kopen of andere dingen waar dierlijk glansmiddel in zit.
Of koekjes enzo. Taart. Schoenen. Kleding.
Laatst bijgewerkt door Nic op 12-08-11 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:42

Natuurlijk kijken boeren ook economisch. Je krijgt voor je melk en vlees immers bijna geen geld meer. Per kg melk (is minder dan een liter) krijg nu ongeveer 40 cent! Voor een koe voor de slacht krijg je misschien net 900 euro. Als die prijzen hoger worden, kunnen de boeren ook meer doen om de welzijn van de dieren te verbeteren. Al moet ik zeggen dat er met de welzijn van de meeste koeien niets aan de hand is. Varkens en kippen weet ik niets van en daar laat ik me dus ook buiten. Wat ik alleen wel denk is dat die beesten niet beter weten. Ze hebben hun hele leven al in een stal rondgelopen. De meeste varkens en kippen kennen de buitenwereld niet. Heb ooit op tv gezien dan iemand een kip had "gered" van de slacht en thuis in een buitenren liet rond lopen. Zo kon ze "lekker" scharrelen. Dat beest was compleet in de stress, omdat ze niet wist wat buiten was.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 16:50

Nicolletje schreef:
Volledig veganist is echt lastig. Ik bedoel, hoe zit het dan met laptops kopen of andere dingen waar dierlijk glansmiddel in zit.
Of koekjes enzo. Taart. Schoenen. Kleding.

Klopt.. Daarom denk ik er over om gewoon zo veel mogelijk veganistisch te eten/leven maar niet te extremistisch te doen, want dan heb je gewoon geen leven. Ik let sowieso op of er in koekjes en brood dierlijke toevoegingen zitten. Dat kunnen de meest gekke dingen zijn, van gemalen kippenveren in brood vd echte bakker tot gelatine in puddinkjes, kauwgom etc.

Tja, mijn hond eet brokken, maar ik laat anderen niet lijden vanwege mijn principes. :+ Ik zou ook zo een vleesmaaltijd voor iemand bereiden, no problem.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 19:10

BrankaZ schreef:
[Ik loop er niet mee te koop, sterker nog mensen kunnen maanden met mij tegelijk lunchen en pas als het gesprek erop komt horen ze het. Vaak met nogal verbaasde reacties tot gevolg omdat ze het niet opgemerkt hadden.

Wij eten bij evenementen altijd met dezelfde groep mensen en elke keer weer vragen mensen heel aardig of ik ook een stukje 'wat dan ook' wil. Terwijl ik al zo lang als ik ze ken geen vlees eet. :+

Het punt 'ze weten niet beter'. Tja, de vrouwen die zo nu en dan uit kelders van misbruikende oude mannen worden gehaald weten ook niet beter. Maakt ze niet minder getraumatiseerd/gestrest/ongelukkig.
Als die kippen en varkens in schuren zaten waar ze hun natuurlijk gedrag konden tonen en gewoon kip of varken konden zijn had ik er geen problemen mee dat ze binnen zitten, het zijn toch geen dieren die grazen als dagbesteding hebben.
Maar het met z'n allen op elkaar proppen alsof het aardappels zijn staat me tegen. Om nog maar niet te spreken over het misselijke gebeuren bij de slacht van kippen.