Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vjestagirl schreef:JunkDeLuxe schreef:Tuurlijk klinkt het als wraak. Zou jij dat niet gepast vinden, voor zo iemand?
Nee, ik heb het recht niet, om over die man zijn leven te beslissen. Dat heeft uiteindelijk niemand.
Maar om ze dan maar fijn weg te steken, met PS2, TV, 3 maaltijden per dag..
Als je ooit aan het boek Ik was 12 en fietste naar school, kunt raken, moet je dat zeker doen. Zijn 5de slachtoffer schreef dit boek. Ze werd 83 dagen misbruikt door hem. Als je leest wat dat kind heeft moeten meemaken..
Nee. Wraak is nooit een oplossing. In niemands geval is wraak de oplossing, wat ze ook gedaan hebben. Je verlagen tot het niveau van de ander is nooit de oplossing. Genoegdoening voor de nabestaanden krijg je nooit, echt nooit.
suuzepuus schreef:Snoevie schreef:de daders worden vaak beter behandeld als de slachtoffers vandaag de dag,helaas
Inderdaad....
Javayo schreef:Volgens mij is de doodstraf vanwege hele gegronde bezwaren decennia geleden afgeschaft. Daar is hard voor gevochten, niet in de laatste plaats omdat er wel eens iemand onterecht ter dood wordt gebracht. Laten we onze samenleving en cultuur nu toch domineren door zo'n idioot? Ik schrik er alleen al van dat de gedachte voor het opnieuw invoeren van de doodstraf bij sommigen op lijkt te komen... Het is nogal wat om iemand doordacht na een proces te executeren, dan verlagen we ons duidelijk tot hun niveau.
Volgens mij valt het in de 'watten' leggen reuze mee, en als dat wel zo is, dan mag daarop worden bezuinigd, laat ze maar geisoleerd onder een streng regime nadenken over hun zonden. Het is dan juist een verlossing als je ze de doodstraf zou opleggen.
Kaka schreef:Genoegdoening voor de slachtoffers en samenleving is wel degelijk een van de pijlers van het strafrecht. Dit staat echter naast o.a. bescherming van de samenleving en de dader laten leren van zijn fouten. En vooral om die laatste reden mag een straf nooit onherroepelijk zijn.
Tendance schreef:Javayo schreef:Volgens mij is de doodstraf vanwege hele gegronde bezwaren decennia geleden afgeschaft. Daar is hard voor gevochten, niet in de laatste plaats omdat er wel eens iemand onterecht ter dood wordt gebracht. Laten we onze samenleving en cultuur nu toch domineren door zo'n idioot? Ik schrik er alleen al van dat de gedachte voor het opnieuw invoeren van de doodstraf bij sommigen op lijkt te komen... Het is nogal wat om iemand doordacht na een proces te executeren, dan verlagen we ons duidelijk tot hun niveau.
Volgens mij valt het in de 'watten' leggen reuze mee, en als dat wel zo is, dan mag daarop worden bezuinigd, laat ze maar geisoleerd onder een streng regime nadenken over hun zonden. Het is dan juist een verlossing als je ze de doodstraf zou opleggen.
Vriendin van mij werkt in de gevangenis en het ontbreekt ze aan niets hoor! Ja vrijheid...
__Robijn__ schreef:Ik ben in deze situatie ook voor de doodstraf.
Deze man zal nooit, maar dan ook nooit meer normaal kunnen functioneren in de maatschappij. En dat vind ik het zelfde bij tbspatienten. Deze mensen die jarenlang tbs krijgen, moeten ook een doodstraf krijgen. Deze mensen zijn zo ziek in hun hoofd, dat zij nooit meer terug de maatschappij in kunnen zonder dezelfde fout of erger te begaan. Hij kan niet meer dan 21 jaar krijgen, en iemand die 1 persoon vermoord heeft krijgt er al 12? Het rechtsysteem is zo enorm krom is deze wereld......
Maar dit alleen als het zeker is schuldig te zijn, met zienbare bewijzen. En dat er geen andere mogelijkheid is dmv harde bewijzen dat deze persoon schuldig is. Zolang dat er niet is, nooit de doodstraf geven, maar levenslang tot tegendeel bewezen is.
Maargoed, dat is hoe ik het zie.
Snoevie schreef:misschien krijg je nooit echte genoegdoening,maar zoals het nu gaat in veel gevallen is het gewoon een belediging voor het slachtoffer en/of nabestaanden
en wraak is volgens jou geen oplossing,maar voor een ander wel. en reken maar dat ik me dat in sommige gevallen kan voorstellen
Tendance schreef:Vriendin van mij werkt in de gevangenis en het ontbreekt ze aan niets hoor! Ja vrijheid...
Vjestagirl schreef:Tendance schreef:Vriendin van mij werkt in de gevangenis en het ontbreekt ze aan niets hoor! Ja vrijheid...
En laat die vrijheids beroving nou net het aller ergste zijn. Dat kun je je bijna niet voorstellen als je het niet hebt mee gemaakt. Niets meer zelf mogen beslissen, nooit meer eventjes iemand zomaar kunnen bellen of een praatje maken. Verjaardagen missen, feestdagen missen, bruiloften, begrafenissen, alles mis je.
Onderschat niet de waarde van vrijheid...
jasminex schreef:Dit zou mijn "straf-regeling" zijn als ik de baas was :
Als ze met zekerheid weten dat ze de juiste dader hebben;
Heeft diegene iemand verkracht? Dan word die verkracht.
Heeft diegene een moord gepleegd? Dan word die vermoord.
Heeft diegene gestolen? Dan word er van hem gestolen.
etc. etc.
Zou toch goed werken of niet?
etc. etc.
etc. etc.
Vjestagirl schreef:MelanieB schreef:Imo heeft een mens zoals die man vd oslo schietpartij geen enkele recht meer.
En waar trek je die grens? Bij dat soort gruweldaden? Bij seriemoordenaars? Bij moord? Of alleen bij voorbedachte rade? Bij doodslag? Bij doorrijden na een ongeval met dodelijke afloop? Bij verkrachters? Bij aanranders?
chanel1985 schreef:Vjestagirl schreef:En laat die vrijheids beroving nou net het aller ergste zijn. Dat kun je je bijna niet voorstellen als je het niet hebt mee gemaakt. Niets meer zelf mogen beslissen, nooit meer eventjes iemand zomaar kunnen bellen of een praatje maken. Verjaardagen missen, feestdagen missen, bruiloften, begrafenissen, alles mis je.
Onderschat niet de waarde van vrijheid...
Is dat niet hun verdiende loon?