de doodstraf weer invoeren wat vinden jullie hier van

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:02

In dit soort discussies vind ik het geldargument niet doorslaggevend. Ik hoor allerlei mensen zeggen 'ze gaan op onze kosten de cel in, dan maar dood'. Geld speelt een belangrijke rol, zoals altijd in beleidsdiscussies, maar in dit soort kwesties mag die rol wat mij betreft niet doorslaggevend zijn. Wat mij betreft is de basis van de rechtsstaat dat de staat zich niet verlaagt tot het 'niveau' van de misdadigers die zij straft. De doodstraf is in mijn ogen immoreel, je dient iemand niet van zijn of haar leven te beroven, wat diegene ook gedaan mag hebben. Daarnaast blijf je de mogelijkheid houden, in een groot aantal gevallen - uitzonderingen daargelaten - dat de rechtsstaat verkeerd zit. Dood is onomkeerbaar, gevangenisstraf niet.

Vrijheidsberoving is wat mij betreft de zwaarste moreel toelaatbare straf waarover een staat zou mogen beschikken. Het is vooraleer een psychische straf, waarvan de impact voor velen meen ik veel groter is dan de dood, omdat dat in één klap is afgelopen. Fysieke straffen als marteling en de doodstraf gaan mijns inziens te ver. Oog om oog, tand om tand is een principe wat we al heel lang geleden hebben laten varen, en met reden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:02

Van mij moet ook niet persé de doodstraf ingevoerd worden, maar wel levenslang zonder kans op vrijlating

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:03

Ik zeg niet dat ik vind dat deze mensen licht gestraft moeten worden. Levenslang is wat mij betreft zeer toepasselijk. Ook voor mensen als Volkert vd G.
Maar de doodstraf vind ik een achterhaalde straf. Je kan nooit in alle gevallen met 100% zekerheid zeggen dat iemand/iedereen schuldig is. Dat wordt tegenwoordig bewezen.
En waar ligt de grens wat betreft het geven van de doodstraf? Eerst voor moord, dan ook maar voor verkrachting en dan zal er vast nog wel een reden zijn waarom iemand ter dood veroordeelt kan worden.
En ach... als we toch de doodstraf uitvoeren kunnen andere lijfstraffen ook wel weer worden ingevoerd. Hand afhakken bij een winkeldief misschien?

Nee, ik ben en blijf tegen de doodstraf want er worden onschuldigen gestraft (denk b.v. aan de mannen uit Putten die Christel Ambrosius zouden hebben vermoord). Iemand die levenslang is gestraft kan je nog vrijlaten, maar iemand die dood is blijft dood. Zo verdomde lastig om die gratie te geven.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:03

Vjestagirl schreef:
JunkDeLuxe schreef:
Tuurlijk klinkt het als wraak. Zou jij dat niet gepast vinden, voor zo iemand?
Nee, ik heb het recht niet, om over die man zijn leven te beslissen. Dat heeft uiteindelijk niemand.

Maar om ze dan maar fijn weg te steken, met PS2, TV, 3 maaltijden per dag..

Als je ooit aan het boek Ik was 12 en fietste naar school, kunt raken, moet je dat zeker doen. Zijn 5de slachtoffer schreef dit boek. Ze werd 83 dagen misbruikt door hem. Als je leest wat dat kind heeft moeten meemaken..

Nee. Wraak is nooit een oplossing. In niemands geval is wraak de oplossing, wat ze ook gedaan hebben. Je verlagen tot het niveau van de ander is nooit de oplossing. Genoegdoening voor de nabestaanden krijg je nooit, echt nooit.

Waarschijnlijk heb je gelijk.
Maar, draai het zoveel je wil, meneer heeft een prinsenleven nu.
En de arrogantie.. Durft ie stennis schoppen, omdat z'n cel niet school genoeg zou zijn.

Terwijl ie toen wel dat 12jarige meisje zichzelf liet wassen met water waar ze dan ook het hele huis mee moest schoon maken..

Echt, steek ze in de cel. Maar stop met die privileges, met die luxe.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 12:03

suuzepuus schreef:
Snoevie schreef:
de daders worden vaak beter behandeld als de slachtoffers vandaag de dag,helaas

Inderdaad....

prezies
en ik zeg ook niet dat we ze allemaal over een kant moeten scheren
maar zo als die mensen die een aanslag plegen en dit zlef overleven
die vind ik voor de knip niets waard
en vind dat ze al zeg ik het zelf snel opgeruimt mogen worden

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:04

Javayo schreef:
Volgens mij is de doodstraf vanwege hele gegronde bezwaren decennia geleden afgeschaft. Daar is hard voor gevochten, niet in de laatste plaats omdat er wel eens iemand onterecht ter dood wordt gebracht. Laten we onze samenleving en cultuur nu toch domineren door zo'n idioot? Ik schrik er alleen al van dat de gedachte voor het opnieuw invoeren van de doodstraf bij sommigen op lijkt te komen... Het is nogal wat om iemand doordacht na een proces te executeren, dan verlagen we ons duidelijk tot hun niveau.

Volgens mij valt het in de 'watten' leggen reuze mee, en als dat wel zo is, dan mag daarop worden bezuinigd, laat ze maar geisoleerd onder een streng regime nadenken over hun zonden. Het is dan juist een verlossing als je ze de doodstraf zou opleggen.

Vriendin van mij werkt in de gevangenis en het ontbreekt ze aan niets hoor! Ja vrijheid...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:04

Kaka schreef:
Genoegdoening voor de slachtoffers en samenleving is wel degelijk een van de pijlers van het strafrecht. Dit staat echter naast o.a. bescherming van de samenleving en de dader laten leren van zijn fouten. En vooral om die laatste reden mag een straf nooit onherroepelijk zijn.

Klinkt leuk, werkt vast bij mildere vergrijpen/ daden of nog erg jonge en beinvloedbare mensen die wel iets van hun leven willen maken.
Maar een Dutroux, Fourniret en Anders?? Daar heb ik mijn vraagtekens bij, zeker die laatste heeft al aangegeven dat dit 'moest'. Die leert niet van zijn fouten. Ik zou zeggen "weg ermee, geen energie en tijd meer insteken, dag Anders :evaw: ".

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:05

doodstraf ben ik niet(meer) voor,marteling ook niet.

maar mensen zoals die oslo idioot zouden nooit meer vrij mogen komen.

en dan zijn de gevangenissen hier echt poepie luxe hoor,mijn oom werkt in de bijlmer bajes,en reken maar dat ze het er niet slecht hebben.
oudjes in een verpleeghuis hebben het minder goed :(

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:05

Ze ontbreken inderdaad meestal niets van luxe, tv, videospelletjes,....

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 12:06

Tendance schreef:
Javayo schreef:
Volgens mij is de doodstraf vanwege hele gegronde bezwaren decennia geleden afgeschaft. Daar is hard voor gevochten, niet in de laatste plaats omdat er wel eens iemand onterecht ter dood wordt gebracht. Laten we onze samenleving en cultuur nu toch domineren door zo'n idioot? Ik schrik er alleen al van dat de gedachte voor het opnieuw invoeren van de doodstraf bij sommigen op lijkt te komen... Het is nogal wat om iemand doordacht na een proces te executeren, dan verlagen we ons duidelijk tot hun niveau.

Volgens mij valt het in de 'watten' leggen reuze mee, en als dat wel zo is, dan mag daarop worden bezuinigd, laat ze maar geisoleerd onder een streng regime nadenken over hun zonden. Het is dan juist een verlossing als je ze de doodstraf zou opleggen.

Vriendin van mij werkt in de gevangenis en het ontbreekt ze aan niets hoor! Ja vrijheid...

dat vind ik dus ook niet kloppen
ze hebben daar alles waar is de tijd dat je op water en brood moets leven

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:06

__Robijn__ schreef:
Ik ben in deze situatie ook voor de doodstraf.

Deze man zal nooit, maar dan ook nooit meer normaal kunnen functioneren in de maatschappij. En dat vind ik het zelfde bij tbspatienten. Deze mensen die jarenlang tbs krijgen, moeten ook een doodstraf krijgen. Deze mensen zijn zo ziek in hun hoofd, dat zij nooit meer terug de maatschappij in kunnen zonder dezelfde fout of erger te begaan. Hij kan niet meer dan 21 jaar krijgen, en iemand die 1 persoon vermoord heeft krijgt er al 12? Het rechtsysteem is zo enorm krom is deze wereld......

Maar dit alleen als het zeker is schuldig te zijn, met zienbare bewijzen. En dat er geen andere mogelijkheid is dmv harde bewijzen dat deze persoon schuldig is. Zolang dat er niet is, nooit de doodstraf geven, maar levenslang tot tegendeel bewezen is.

Maargoed, dat is hoe ik het zie.

En zo zie ik het ook! :j

BrankaZ

Snoevie schreef:
misschien krijg je nooit echte genoegdoening,maar zoals het nu gaat in veel gevallen is het gewoon een belediging voor het slachtoffer en/of nabestaanden

en wraak is volgens jou geen oplossing,maar voor een ander wel. en reken maar dat ik me dat in sommige gevallen kan voorstellen

Misschien moet je de nabestaanden dan ook meteen maar de straf laten uitvoeren? :+
Ja, ik weet het ben heel cynisch. Niet tegen jouw persoonlijk, wel tegen het standpunt dat een straf mag dienen als wraak voor de nabestaanden.
De dader moet gestraft worden voor zijn daad, het slachtoffer hoeft niet gewroken te worden.

Vjestagirl

Tendance schreef:

En laat die vrijheids beroving nou net het aller ergste zijn. Dat kun je je bijna niet voorstellen als je het niet hebt mee gemaakt. Niets meer zelf mogen beslissen, nooit meer eventjes iemand zomaar kunnen bellen of een praatje maken. Verjaardagen missen, feestdagen missen, bruiloften, begrafenissen, alles mis je.

Onderschat niet de waarde van vrijheid...

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:07

Dit zou mijn "straf-regeling" zijn als ik de baas was :

Als ze met zekerheid weten dat ze de juiste dader hebben;

Heeft diegene iemand verkracht? Dan word die verkracht.
Heeft diegene een moord gepleegd? Dan word die vermoord.
Heeft diegene gestolen? Dan word er van hem gestolen.
etc. etc.

Zou toch goed werken of niet?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:07

en terecht vjestagirl. mensen die zoiets ergs hebben gedaan verdienen niks beters

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:08

Snoevie schreef:
en terecht vjestagirl. mensen die zoiets ergs hebben gedaan verdienen niks beters

En daar kan ik het (min of meer) mee eens zijn. Maar om te zeggen dat ze 'alleen maar vrijheid missen' is simplistisch gedacht.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:08

Vjestagirl schreef:
Tendance schreef:

En laat die vrijheids beroving nou net het aller ergste zijn. Dat kun je je bijna niet voorstellen als je het niet hebt mee gemaakt. Niets meer zelf mogen beslissen, nooit meer eventjes iemand zomaar kunnen bellen of een praatje maken. Verjaardagen missen, feestdagen missen, bruiloften, begrafenissen, alles mis je.

Is dat niet hun verdiende loon?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:09

misschien wel vjestagirl. maar ik vind evengoed dat ze het veel te luxe hebben in de gevangenis hier in NL dan

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 12:10

Snoevie schreef:
misschien wel vjestagirl. maar ik vind evengoed dat ze het veel te luxe hebben in de gevangenis hier in NL dan

mee eens

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:10

Dat is deels waar. De een heeft er veel last van en daarvoor heeft de gevangenisstraf dan ook zin, maar er zijn er ook bij, die altijd al min of meer in eenzaamheid geleefd hebben, vergeet niet dat er een heleboel mensen bij zijn, die niet ons leven lijden.... Deze mensen maken hun eigen wereldje binnen de gevangenis en hebben een "goed" leven te leven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:11

jasminex schreef:

etc. etc.

Niet. An eye for an eye, a thooth for a thooth klinkt in theorie heel erg leuk, maar vergeet niet dat dezelfde daad een heel verschillende impact op mensen kan hebben, en dat 'straffen met wat je gedaan hebt' dus lang niet altijd opgaat.

En daarbij. Iemand moet dan worden verkracht, wie gaat dat doen? En wie besluit er hoe groot de piemel/opbject moet zijn waarmee ze verkracht worden? En wie zegt dat dat net zoveel fysieke en geestelijke impact gaat hebben?

Wie krijgt de 'eer' een moordenaar te vermoorden? Wat gaan wie doen moet wat er van iemand gestolen wordt, en hoe beslissen we hoeveel? En wat nou als de dief niets bezat?

Tendance

jasminex schreef:

etc. etc.

Succes! Ga je dan ook zelf die straffen uitvoeren?
Dan ben je toch zelf net zo slecht?

BrankaZ

jasminex schreef:

etc. etc.

Volgens mij deden ze het op een soortgelijke manier in de middeleeuwen.
En dat hebben we afgeschaft....
Zal niet zonder reden zijn, blijkbaar werkte dat toch niet zo heel erg goed.

MelanieB

Vjestagirl schreef:
MelanieB schreef:
Imo heeft een mens zoals die man vd oslo schietpartij geen enkele recht meer. :n

En waar trek je die grens? Bij dat soort gruweldaden? Bij seriemoordenaars? Bij moord? Of alleen bij voorbedachte rade? Bij doodslag? Bij doorrijden na een ongeval met dodelijke afloop? Bij verkrachters? Bij aanranders?

Bij dit allemaal ja.
Dat soort mensen horen geen rechten meer te hebben. Opsluiten in de gevangenis en laat ze maar lekker op oudbrood en water leven.[quote]

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:12

chanel1985 schreef:
Vjestagirl schreef:

Is dat niet hun verdiende loon?

Misschien wel. Ik geloof niet dat ik diep genoeg in het strafrecht zit om te kunnen bepalen wat iemand verdiend of niet.

Maar hier wordt gezegd dat ze 'alleen maar' hun vrijheid missen, en ik denk dat dat dus aardig onderschat wordt...