Dader Oslo drama kan maximaal 21 jaar krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:10

Charica schreef:
Dat is wel heel makkelijk he? Ik zou die reden overal wel voor kunnen gebruiken... Het heet ook wel : schuld afschuiven?

En trouwens... Honden doen dingen graag op commando. Dat waarschijnlijk weer van een mens komt.

Wilders gaf zelf vaak genoeg "de linkse kerk" de schuld voor het creëren van een politiek klimaat dat mede verantwoordelijk was voor de aanslagen op Pim Fortuyn en Theo van Gogh. Schuld of geen schuld, het is allerminst hypocriet te noemen dat hij 10 jaar geleden eiste van links verantwoording te nemen en nu hij in de zelfde situatie zit hij het ook niet doet. Ik ben het voor de rest wel met je eens dat Wilders in dit incident geen schuld heeft, simpelweg omdat je een volksvertegenwoordiger daar niet verantwoordelijke voor kunt stellen. Zou je dit wel doen zou op de lange termijn de democratische rechtstaat er aan ten onder gaan.

Maar goed het legt wel een gevoelig punt in Wilders zijn programma bloot. Wilders beroept zich altijd op de vrijheid, hij heeft zijn partij zelf partij van "de vrijheid" genoemd. Daarnaast is veiligheid een belangrijk punt in zijn partij programma. Maar dit zijn twee punten die onmogelijk te combineren zijn. Hoe meer Wilders zal spreken, hoe minder veilig het word. En ook vrijheden van burgers doen afbreuk aan de staatsveiligheid. Je moet dus een soort balans vinden tussen beide maar kunt niet beide propageren om ze te vergroten omdat het 1 ten koste gaat van het andere. Er is dus ook altijd sprake van een soort spanningsveld tussen vrijheid en veiligheid. Stel dat de propaganda van Wilders onbewust bijgedragen heeft aan het veroorzaken van de aanslag. Kies je dan voor vrijheid of voor veiligheid?

Voor de rest kun je verwachten dat de dader nooit meer vrij komt, in het moderne rechtssysteem bied TBC een prima uitkomst. Gezien de situatie van de dader lijkt me dit voor hemzelf ook de beste optie gezien hij de nodige hulp kan gebruiken. Het zou je kind maar zijn :\

Sonja_vR

Re: Dader Oslo drama kan maximaal 21 jaar krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:02

soieso is de naam van de partij van wilders een lachertje
partij van de vrijheid, al gezien hoeveel dingen er verboden moeten worden en aan banden gelegd moeten worden volgens het programm??

maar ik denk niet dat een wilders hier verantwoordelijk is
dit is puur op conto van Breivik wat mij betreft

ik lees ook de ideologie van wilders, die van Hitler, islamitische, van de christelijk katholieke kerk, die van de hare krishna, Bhuddisme
maar ik ga van geen van allen een grote groep mensen uitmoorden,

de vlaamse rechtse partij word ook genoemd, is die ook verantwoordelijk??
haat zaaien gaat niet, het zaad is al aanwezig, je kunt het alleen voeden, maar het voeden dat een persoon tot een actie als dit komt...dat ligt toch echt aan de persoon die die actie uitvoert,

anders zou je zoveel dingen uit de openbaarheid moeten houden puur omdat er de zeldzame gek rondloopt die gestoord genoeg is om een bom te leggen en aan het schieten te slaan en gestoord zijn is niet ontoperekeningsvatbaar

dat Breivik compleet gestoord is dat lijkt me duidelijk, maar hij wist en weet absoluut wat hij doet ,

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:33

Ik zag vanavond op NL3 de documentaire over hoe de dader tekeer is gegaan op Utoya.
Onvoorstelbaar als je de ooggetuigenverslagen hoorde, de blik in hun ogen zag..de beelden en de kilte waarmee hij dit heeft gedaan..
Deze man moet je nooit meer vrijlaten.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:04

Hmm ja eigenlijks vind ik dat voor zulke mensen echt de straf veel hoger en zwaarder mag liggen.
Als die nou voor iedere moord dat die gepleegd heeft 21 jaar vast moet zitten _/-\o_

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:52

das minder dan een jaar per persoon.. ik zou zeggen levenslang... tot hij dood is ... en alleen water en brood...

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:56

Met TBS komt 'ie nooit meer vrij. Die vinden we echt niet meer terug in het openbaar.

Er zijn overigens in NL een aantal mensen die wel écht levenslang gekregen hebben, vraag me af of ze in Noorwegen ook niet zo'n regeling hebben.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:04

LizMD schreef:
Er zijn overigens in NL een aantal mensen die wel écht levenslang gekregen hebben, vraag me af of ze in Noorwegen ook niet zo'n regeling hebben.

Dat is geen 'regeling', in Nederland kun je inderdaad levenslang krijgen en dat is dan ook echt levenslang. Uit mijn hoofd bestaat in Estland ook nog levenslang. In andere Europese landen kun je volgens mij geen levenslang als zodanig opgelegd krijgen. Dat ze bij Breivik de gevangenisstraf tot maximaal verlengen en daarna TBS opleggen kan er natuurlijk ook voor zorgen dat hij nooit meer vrij komt.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:07

Ik wist even niet hoe ik het anders moest noemen. In principe is de hoogst mogelijk straf in NL 20 jaar toch? Dus zijn het wel 'uitzonderingen'.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:09

LizMD schreef:
Ik wist even niet hoe ik het anders moest noemen. In principe is de hoogst mogelijk straf in NL 20 jaar toch? Dus zijn het wel 'uitzonderingen'.

Nee de hoogst mogelijke straf in Nederland is levenslang. En dat is dus ook echt levenslang. Wordt niet vaak opgelegd, maar de straf bestaat wel. Er zijn wel een aantal gedetineerden die levenslang hebben. Er zit er zelfs eentje in mijn woonplaats in de gevangenis vast.

Check: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... _Nederland

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:16

Ja die lijst ken ik, was hem toevallig net weer aan het bekijken. Moet eerlijk zeggen dat ik geen strafrecht gehad heb, maar ik meende echt dat ook voor moord de max gevangenisstraf 20 jaar is. Na ff wat google-werk blijkt levenslang daar ook achter te staan.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:21

Voordat je levenslang krijgt moet je ook wel een reeks zware misdaden hebben begaan. Enkelvoudige moord zul je het niet voor krijgen. Maar ik denk dat Breivik in Nl daar wel kans op had gemaakt.

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:04

Jeetje 21 jaar! dat had ik echt niet verwacht..veeeeeeel te weinig natuurlijk!
Jammer dat ze de doodstraf niet hebben, maar zoiemand mogen ze nooit meer los laten!