Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaMaria

Re: Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 19:25

Ik vind je bijna verwijtend klinken Ragdollcat... Die mensen doen niets verkeerd, het zijn slachtoffers. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:36

Ik heb niet alles gelezen, maar het probleem van hongersnood zit niet aleen ginds hoor.

Een hele tijd terug is er een belgische man betrapt op het meenemen van eten uit containers van supermarkten. Voedsel dat net 1 dag over datum was, maar nog goed. Groenten die die dag niet verkocht waren, maar nog prima eetbaar. Brood dat die dag gebakken was, maar niet verkocht.
Hij haalde dat uit de containers en ging het verdelen onder de daklozen en armere mensen.

Deze man is door de rechtbank veroordeeld tot diefstal en heeft deze "wanpraktijken" met onmiddellijke ingang stop moeten zetten.

Klinkt misschien egoïstisch, maar er is in eigen land al meer dan genoeg leed en daar wordt ook niet zo bijster veel aan gedaan. Het doet de mensen die zonder eigen moedwil in de armoede zijn terechtgekomen ook immens pijn om elke avond in de kou of op straat te gaan slapen, waar niemand hen een cent geeft, maar dan horen ze wel dat er zoveel miljarden naar verre landen gaan omdat er daar plots een ramp is geweest?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:39

ik heb 4,5 jaar voor de IND gewerkt en dat is nu zeker 4 jaar geleden. toendertijd was er al 12 jaar een burgeroorlog in Somalie, maar daar hoorde je nooit wat over. Volgens mij is Somilie niet echt een interessant land voor de media...

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:51

_Kimo_ schreef:
Yviertje schreef:
Het geld wat naar Haiti zou gaan staat nog steeds ergens op een rekening. Heb er dus echt geen vertrouwen meer in.

Het schijnt idd dat van elke euro 10 cent maar naar die mensen gaat oid.. Maar toch, al 100.000 mensen dat doen, hebben ze toch wat meer hulp!

Wat ik buiten het feit dat er weinig aandacht aan de hongersnood in Somalië wordt besteed heel erg vind, is dat er geloof ik 109 MILJARD euro aan Griekenland is overgemaakt.. Ik zie daar geen uitgemergelde kindjes o.i.d. maar jeugd die lekker op het strand ligt, en mensen van 50 die al lekker met pensioen zijn.. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) en dan vraag ik me af.. Waarom kan er wel zoveel geld naar een land als Griekenland, maar niet zoveel geld naar Somalië? Of geef griekeland 108 miljard ipv 109, dan kan 1 miljard naar Somalië en zijn er toch weer ontzettend veel mensen geholpen..

Omdat als Griekenland failliet gaat, de hele Europese economie aan gort is.. :=
We hebben weinig keus..

Ragdollcat schreef:
kohtje schreef:
Soms heb ik een rare gedachte. Is er niet ergens op de wereld nog een plek waar het land gewoon vruchtbaar is met een redelijk klimaat waar die mensen heen kunnen. Ik noem maar wat, Australie of Canada. Daar zet je een soort kamp op met eenvoudige woningen en landbouw grond.

AUB NIET ZEG. Laat ze maar in eigen landen blijven, daar ergens waar het nog mooi en vruchtbaar is, moet zo blijven ook.

Anders is het in een paar maanden helemaal kapot en naar de kloten.

Ik ben blij dat er nog veel plekken zijn die mooi zijn en daar moeten ze echt vanaf blijven, laat ze maar liever hun eigen rotzooi in eigen land gaan opruimen en weer opbouwen en weer mooi maken. Mensen kunnen denken en oplossen, laat dat dan ook gebeuren ipv zielig te mekkeren als een kudde geiten en te niksen en handen op te houden.

Dit is ook kort door de bocht zeg.. :=
99% van de mensen die daar zit, wìl wel maar kàn niets. Geen opleiding, geen materiaal, geen geld om materiaal te kopen en ga zo maar door. En die 1% leeft daar heerlijk in rijkdom en geeft geen moer om die miljoenen landgenoten die lopen te verhongeren.
Dus: Wat zou jìj doen als je daar, in een hutje op de hei geboren was? Niet je ouders helpen die het al moeilijk genoeg hadden, al meerdere kinderen verloren hadden, moeders weer zwanger van de volgende, broertje/zusje ziek, eerstvolgende ziekenhuis 300 km lopen..
Zeg het maar, wat zou je doen?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:03

Ik vind het heel erg voor de mensen daar, dat om mee te beginnen.
Maar hier: artikel http://www.artikel7.nu/?p=63882

Citaat:
...zodra zich een hongersnood aftekent, verhogen de regeringen onmiddellijk de landingskosten voor vliegtuigen in de betroffen gebieden en het liggeld voor schepen met hulpgoederen. Ook de huurprijzen voor vrachtwagens, waarmee de hulpgoederen getransporteerd worden, stijgen onmiddellijk (uiteraard ook de brandstofprijzen). Bovendien moeten er hoge invoerrechten worden betaald. Iedereen wil nu nog maar één ding: geld verdienen!

Citaat:
De met het ingezamelde geld gekochte levensmiddelen verdwijnen in duistere kanalen en duiken heel snel op regionale markten op, waar ze niet verdeeld, maar verkocht worden. Hongerlijders kunnen deze echter niet kopen. Iedere hulporganisatie weet dat.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:18

Tja het heeft ook niet echt mn intresse
Ik denk trouwens ze kunnen meschien maar beter dood gaan dan dat ze zich in hun verdere leven rot moeten werken voor 1.50 per dag ,of worden verkracht en zwanger raken,of sterven aan aids... Ja klinkt allemaal hard maar ik vind het iets wat bij de natuur hoort..

En daarnaast komt veel gedoneert in verkeerde handen..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:20

@shilady, je hebt het over MENSEN hoor....

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:21

Ik heb er wel interesse in, maar wat word er aan gedaan?...
Er is al een 'Steun Afrika Fonds' sinds de tachtige jaren.. En ik vind het absurd dat na 30 jaar geld storten het probleem enkel verergerd is.
Dus waarom zou ik in godsnaam nog geld storten ..

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:45

Blue_Eyes schreef:

Maar die mensen zijn onderontwikkeld, als je hun vergelijkt met ons, dan kan je ze niet in ene zoals ons laten leven, ook al zou je ze prima omstandigheden bieden, moeten ze geestelijk nog verder ontwikkelen en dat duurt meerdere generaties.

In het vakblad van de Bloemisterij stond volgens mij eens een artikel over trekkers e.d. die naar een ontwikkelingsland zijn gebracht om alles op gang te helpen (aan spullen hebben ze denk meer dan geld, dat komt toch niet bij ze terecht) maar als de trekkers geen benzine meer hadden waren ze binnen een dag al uit elkaar gehaald, als de trekkers al gebruikt werden, alles uitgelegd enz. maar ze gingen gewoon met de hand verder.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:47

E_W schreef:
Blue_Eyes schreef:

Maar die mensen zijn onderontwikkeld, als je hun vergelijkt met ons, dan kan je ze niet in ene zoals ons laten leven, ook al zou je ze prima omstandigheden bieden, moeten ze geestelijk nog verder ontwikkelen en dat duurt meerdere generaties.

In het vakblad van de Bloemisterij stond volgens mij eens een artikel over trekkers e.d. die naar een ontwikkelingsland zijn gebracht om alles op gang te helpen (aan spullen hebben ze denk meer dan geld, dat komt toch niet bij ze terecht) maar als de trekkers geen benzine meer hadden waren ze binnen een dag al uit elkaar gehaald, als de trekkers al gebruikt werden, alles uitgelegd enz. maar ze gingen gewoon met de hand verder.

Dat is precies het zelfde als wat ik gisteren schreef over die beregenings installatie. (liep hetzelfde af als met de trekkers)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:38

JuliaMaria schreef:
Ik vind je bijna verwijtend klinken Ragdollcat... Die mensen doen niets verkeerd, het zijn slachtoffers. :n

Ja ik vind het ook zo erg, dat er heel veel in Afrika kapotgemaakt worden en niet iedereen is er het slachtoffer. Ik heb er zelf veel gezien, echt ze doen niet veel, ze laten zich te veel beinvloeden door slechte mensen en ja......................... vul zelf maar in............... moorden en alles daar, zelfs zomaar iemand in de fik steken, er bestaat ook kannibalisme maar dan weer in ander landdeel (libie ofzoiets er zijn 2 landen die bijna zelfde heten, gruwelijk gewoon), gewoon iemand vermoorden en dan een lichaamsdeel afsnijden en het dan oppeuzelen. Echt je bent daar niks waard en ze doen gewoon hun zin en wat hun uitkomt.

Maar dan heb ik het niet over de nomadenstammen en of volksstammen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 24-07-11 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:39

E_W schreef:
Blue_Eyes schreef:

Tegen zoveel domheid is geen kruid gewassen, sorry. Daar ga ik verder echt niet op in.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:46

Ragdollcat schreef:
JuliaMaria schreef:

Ja ik vind het ook zo erg, dat er heel veel in Afrika kapotgemaakt worden en niet iedereen is er het slachtoffer. Ik heb er zelf veel gezien, echt ze doen niet veel, ze laten zich te veel beinvloeden door slechte mensen en ja......................... vul zelf maar in............... moorden en alles daar, zelfs zomaar iemand in de fik steken, er bestaat ook kannibalisme maar dan weer in ander landdeel, gewoon iemand vermoorden en dan een lichaamsdeel afsnijden en het dan oppeuzelen. Echt je bent daar niks waard en ze doen gewoon hun zien en wat hun uitkomt.

Maar dan heb ik het niet over de nomadenstammen en of volksstammen.

Idd
hier ben ik het mee eens

Als ik daar was geboren al meisje zou ik bidden dat ik snel zou sterven of zelfmoord hebben gepleegd echtwaar ..
Het zal daar nooit echt veel verbeteren..
Ik keek vorige keer een programma over een groep jongeren die bij afrika mee gingen werken op het land enzo en er werd gezegt werk zo hard mogelijk en als jullie niet hard genoeg werken en tempo erin houden krijgen jullie nog minder of geen geld .. Terwijl ze al geen drol verdiende :? Die mensen verdienen gewoon niks ze zijn eigelijk gewoon slaven klinkt hard maar zo zie ik het.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:48

Blue_eyes: Sorry maar het is wel de waarheid, want ze hebben geen scholing/school/opleiding gehad en weten dus bijna niks.

Maar het is niet waar dat ze dom zijn, want als je ze echt een opleiding geeft zoals het bij ons gaat, nou dan zijn ze superontwikkeld hoor net als wij, het is gewoon gebrek aan scholing/opleiding.

Shilady: ja klopt helemaal deze mensen worden dom gehouden door gebrek aan opleiding/scholing dus blijven ze onwetend en laten zich dan snel misbruiken en dat weten de mensen die deze mensen gebruiken heel goed en maken daar heel goed misbruik van.

Vandaar dat er zoveel verknipte mensen zijn daar en is er niks waard zelfs een mensenleven niet. Er worden raak met kapmessen mensen gruwelijk toegetakeld/vermoord. Of ff hand afkappen of een voet om een kleinigheid. Vrouwen worden gezien als kraamkamers voor babys en ze moeten eten en drinken zien bij elkaar te sprokkelen en klaar te maken en voor kinderen te zorgen en verder mogen ze niks. Mannen zijn er over het algemeen aartslui.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 24-07-11 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:50

Ragdollcat schreef:
Blue_eyes: Sorry maar het is wel de waarheid, want ze hebben geen scholing/school/opleiding gehad en weten dus bijna niks.

Geen opleiding hebben en geestelijk onderontwikkeld zijn, dat zijn twee TOTAAL verschillende dingen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:53

Ik denk dat de meeste mensen denken dat er al geld genoeg is wereldwijd wat via belastingen en via regeringen verplicht aan ontwikkelingshulp wordt gegeven. Het meeste geld wordt door regeringen ingepikt voor andere doeleinden, dan nog een hoop personeel van de organisaties die buitensporig veel geld verdienen als loonlijstdrukkers.

Ik persoonlijk snap al heel mijn leven niet waarom er wel pijpleidingen voor olie van de ene kant van de wereld naar de andere kant kan lopen en geen waterleidingen, desnoods naast de olieleidingen....kennelijk is dat zooooo moeilijk...

Dat er putten van 300 m slaan moeilijk is, snap ik zeker als ze op zonnecellen moeten werken is het erg moeilijk om zo iets neer te zetten....toch???
Maar dat een Parijs-Dakkar irrigaties kapot mogen racen is wel te snappen, want dat moet, is noodzakelijk.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:54

@Blue_Eyes: misschien heeft E_W het hier slecht verwoord (hoe wil je je geestelijk ontwikkelen als je geen eten hebt?), maar heeft ze een punt:

Vroeger leefde de hele wereldbevolking in kleine groepjes, jaagden wat, bouwden een dorpje, maar het bleef kleinschalig. In Europa begon vervolgens een ontwikkeling en er werden steden gebouwd, er ontstond een vorm van scholing voor de rijken en later ook voor de armen. Toen ging men de wereld veroveren, er kwamen een hoop nieuwe uitvinden maar de wapens en het vervoer was vreselijk primitief vergeleken met nu.

Een deel van Afrika maakt dezelfde ontwikkelen door, maar loopt een tijdje achter. Marteling en oorlogen zijn de normaalste zaak van de wereld, volkeren beschouwen elkaar nog als minderwaardig etc. Alleen nu helaas wel met moderne wapens en vervoermiddelen, met alle gevolgen van dien.

Helaas zijn de mensen die aan het hoofd staan van al het gedoe (rebellie, volkerenmoord, etc) niet degenen die nu zonder voedsel zitten, dat maakt het hele verhaal zo triest :n

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:54

Ja er wordt hier gezegd dat ze geestelijk onderontwikkeld zijn en dat zijn ze bijna nooit het is meer onwetendheid, jij zou ook "geestelijk onderontwikkeld" zijn als je niks mocht en niks mag leren.

Zegt echt niks over het ras en of werelddeel, het is hoe het er aantoe gaat en het gebrek eraan.

Blijft triest, het zou beter zijn dat men elkaar zou helpen de geboortes te beperken en houdt bij max. 2 kids per echtpaar en alles opknappen verbeteren en heel te houden ipv elkaar als vijanden te zien en zelfs elkaar te vermoorden.

Mensen zijn beesten en hebberig.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 24-07-11 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 15:54

Betekent dat dan maar dat ze "opgegeven" moeten worden?

Ik heb het gevoel dat "we" hier in het westen amper meer beseffen dat dit gewoon mensen zijn. Ze mogen dan geen Universiteiten hebben, of een goed politiek systeem, maar deze mensen huilen ook als ze een geliefde verliezen, kunnen ook hun enthousiasme uiten, liefde tonen, willen ook graag gelukkig zijn.. En dat doen ze met wat ze hebben. (En dat doen ze misschien allemaal wel beter dan wij, maar dat terzijde...)
Natuurlijk zitten er etterbakken bij met rare gewoontes of psychopatische handelingen.. Maar die zijn overal..

Daarnaast denk ik dat er veel te negatief over wordt gedacht "Ik zou liever dood zijn als ik daar geboren was", het is echt niet zo dat ze daar allemaal dieptriest knollen staan te verbouwen hoor.. Ik vraag me wel eens af of de mensen daar niet gelukkiger zijn dan wij hier (als ze eerste levensbehoeften hebben). De manier waarop sommige bokkers hier over deze mensen spreken vind ik eerlijk gezegd erg triest. :n Het is allemaal maar makkelijk zeggen zo vanuit het fijne Nederland..

Blue_Eyes: Geestelijke ontwikkeling maak je door in je omgeving en door middel van opleiding. Dat is niet iets wat ze daar allemaal in hun genen hebben zitten hoor. ;)

Mooi gesproken Russel.. Blijkt maar weer eens dat de economie veel belangrijker is dan mensen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:58

Als ik die beelden zie vind ik dat echt verschrikkelijk en kan wel janken. Storten op giro 555 doe ik niet vanwege dat het geld niet aankomt of geen goede besteding krijgt. Er wordt zoveel aan andere landen gegeven, waarom is er nog niets opgelost?

De uitspraak van E_W doet mij pijn, het zijn en blijven wel mensen. Als je die kindjes ziet... Vrouwen die een kamp zoeken en worden verkracht en vernederd en/of alle 3 hun kinderen kwijtraken (overleden zijn) tijdens hin tocht naar het kamp... Echt, dat doet mij vreselijk veel pijn. |(

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:00

Al jaren lang wordt er geld gepompt in Afrika. Het probleem is dat we die mensen tot nu toe steeds zo weinig geven dat ze er net van kunnen overleven, maar toch nog honger hebben. Zo blijven ze zich voortplanten en blijft de bevolking daar groeien. Dankzij dit wordt de hongersnood alleen maar erger. De natuur regelt zichzelf, en als er te veel mensen zijn is er te weinig eten. De oplossing van de natuur is de dood van vele mensen, zodat er weer genoeg eten is voor de overlevenden. Dit is te hard voor ons, en daarom blijven we toch wel geven maar dit laat zien dat het geen oplossing is want de situatie wordt niet beter, eerder slechter....

Ik vind het heel erg voor de mensen die daar wonen maar ik denk niet dat mijn geld een oplossing is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:00

JuliaMaria schreef:
Blue_Eyes: Geestelijke ontwikkeling maak je door in je omgeving en door middel van opleiding. Dat is niet iets wat ze daar allemaal in hun genen hebben zitten hoor. ;)

Ik versta toch iets heel anders onder 'geestelijk onderontwikkeld'.

Buiten dat blijkt uit de opmerkingen van zowel E_W als shilady zeer, zeer weinig respect voor hun medeMENS en daar kan ik me goed kwaad om maken.

Citaat:
Mooi gesproken Russel.. Blijkt maar weer eens dat de economie veel belangrijker is dan mensen.

Dat is helaas maar al te waar.

Ik trek me dus verder ook terug, dit topic is heel slecht voor mijn bloeddruk ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:01

Maar er is wel sinds 30 jaar (of nog langer) geld gestort naar Afrika vanuit de westerse landen.
Toch gebeuren zulke dingen steeds weer in Afrika.
Dus eigenlijk was al dat geld wegegooid geld want veel verbeterd is er niet.
Ligt dat dan aan het klimaat in Afrika (droogte)
Of aan de mentaliteit en karakter van de Afrikanen (lui, te weinig scholing etc)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:03

Ragdollcat schreef:

Maar het is niet waar dat ze dom zijn, want als je ze echt een opleiding geeft zoals het bij ons gaat, nou dan zijn ze superontwikkeld hoor net als wij, het is gewoon gebrek aan scholing/opleiding.

Shilady: ja klopt helemaal deze mensen worden dom gehouden door gebrek aan opleiding/scholing dus blijven ze onwetend en laten zich dan snel misbruiken en dat weten de mensen die deze mensen gebruiken heel goed en maken daar heel goed misbruik van.

Vandaar dat er zoveel verknipte mensen zijn daar en is er niks waard zelfs een mensenleven niet. Er worden raak met kapmessen mensen gruwelijk toegetakeld/vermoord. Of ff hand afkappen of een voet om een kleinigheid. Vrouwen worden gezien als kraamkamers voor babys en ze moeten eten en drinken zien bij elkaar te sprokkelen en klaar te maken en voor kinderen te zorgen en verder mogen ze niks. Mannen zijn er over het algemeen aartslui.

Die vrouwen en mannen zullen nauwelijks geld verdienen om zichzelf goed te kunnen voeden laat staan nog 6 of 10 kindere naast hunzelf als ouders.. Die meiden worden vaak op jonge leeftijd uitgehuwelijkt omdat er al zo weinig geld en eten is voor het gezin..
Maar zo blijft de cirkel wel rond want die meiden zullen net als hun moeder of vader niet meer verdienen dan 1.50 per dag ...

En dan heb je nog de miljoenen vrouwen die zijn verkracht en moeten zorgen voor hun kind waar de verkrachter vader van is
alleenstaande vrouwen die wat rond zwerven ..

en dan de afrikanen die vreemd gaan en dan fijn aids bij hun echtgenoot brengen met als gevolg dat hun kinderen er alleen voor staan als hun ouders uiteindelijk overlijden aan eets...

Is het niet de honger waaraan de dood gaan dan is het wel de aids...

De mensen die daar wat diploma's weten te halen vind ik super daar kijk ik echt tegen op want je moet er echt voor vechten wil je daar als Krotkind uiteindelijk een opleiding doen en afmaken.. Maar zelf al heb je school afgemaakt zal het leven daar alsnog hard en moeilijk zijn...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:06

mika11 schreef:
Maar er is wel sinds 30 jaar (of nog langer) geld gestort naar Afrika vanuit de westerse landen.
Toch gebeuren zulke dingen steeds weer in Afrika.
Dus eigenlijk was al dat geld wegegooid geld want veel verbeterd is er niet.
Ligt dat dan aan het klimaat in Afrika (droogte)
Of aan de mentaliteit en karakter van de Afrikanen (lui, te weinig scholing etc)

ze verdienen net genoeg om van te eten en dan is zal het vaak nog geen vol bord zijn
dus voor ontzettend veel afrikanen zit naar school gaan er niet in ...

De arme ouders zijn al blij als ze wat eten op tafel kunnen zetten van hun hongerloontje
dus die hebben dan vaak geen geld voor opleiding hooguit basisschool want dat is vaak gratis of kost heel erg weinig
maar veel ouders kiezen er ook voor om hun kinderen te laten werken ... Eten is voor hun belangrijker dan bv sparen voor een opleiding.. Er valt ook niks te sparen van hun loon..

Al het geinvesteerde geld is meschien deels aangekomen waar het hoord maar het is al langer bekend dat het vaak in verkeerde handen terrecht is gekomen..
Laatst bijgewerkt door shilady op 24-07-11 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt