109 miljard naar Griekenland.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: 109 miljard naar Griekenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:01

Men betaalt wel inkomstenbelasting hoor, alleen niet iedereen. Zoals ook hier in Nederland wordt vooral in de horeca zwart gewerkt.
En in Griekenland raken mensen heel hun spaargeld kwijt aan ziektekosten, niet te vergelijken met pyjamadagen.

En ik heb het al een paar keer aangegeven. De modale Griek levert € 300 tot € 500 per maand in. Dat is 25% ongeveer van het gemiddelde netto inkomen, dat is toch niet een beetje?
En ook de pensioenleeftijd wordt inmiddels opgetrokken.
Je kan niet verwachten dat dit soort veranderingen snel gaan.

Maar, ik ben inmiddels wel uitgesproken over dit onderwerp.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:47

Zwart werken is hier en daar niet OK hoe je het ook wend of keert. En nogmaals ook hier hebben mensen het moeilijk door nodige medicijnen (zelfs!!) die niet vergoed worden en dus zelf moeten betalen. ook op dat vlak hebben de Grieken het niks slechter dan hier.

Ik lever 52% in elke maand weer. Meer dan de helft van mijn inkomen! Daarnaast moet ik van het netto inkomen wat ik heb nog zo een 15% betalen aan diverse belastingen en heffingen (oa gemeentebelasting en dergelijke, ziektekostenverzekering, wegenbelasting)

Dan betaal ik gemiddeld 13% belasting over het geld wat ik dan nog uitgeef aan eten en drinken, en nonfoods of diensten die ik nodig heb.(tarief is 6% en 19%)

Dan betaal ik nog eens 43 cent per liter diesel accijns. Ik rij zo een 150 kilometer per week en dat kost mij een hele tank diesel (120 euro) 80 liter dus 80 liter x 43 cent = 35 eurpo (afgerond) dat x 4 is nog eens een 120 euro die ik betaal aan belastingen extra per maand! (ik kan niet zonder auto omdat ik anders niet op mijn werk kom vanwege gewoon niet bereikbaar met openbaar vervoer)

Ik kan dus in alle redelijkheid zeggen dat ik meer dan de helft van mijn bruto inkomen aan de belastingdienst geef, en van wat er over is (mijn Netto inkomen) dat daar ook nog eens een kleine 45% van naar de belastingdienst gaat.

Volgens mij hebben de Grieken het nog steeds beter.

Ik ben blij om te horen dat de pensioengerechtigde leeftijd omhoog getrokken word, dat maakt het wel een stuk eerlijker voor al die mensen die wel moeten werken tot hun 67ste om het pensioen van de Grieken zeker te stellen terwijl er nul zekerheid is dat ons pensioenstelsel het wel gaat redden.
Laatst bijgewerkt door tjoppie op 13-08-11 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:01

Ik wil eigenlijk wel eens weten waar ik ook zo'n boompje vandaan kan plukken, zet ik hem in mijn tuin en dan pluk ik ook meer en meer geld. Nee serieus waar halen ze dit geld vandaan? Wij moeten bezuinigen omdat er onnodige kosten en fouten gemaakt worden in de zorg. En tjoppie: Ik weet niet hoe jouw situatie is maar je kan ook dichterbij je werk gaan wonen? Scheelt je iig een hoop benzine kosten.
Nederland geeft en geeft en geeft maar, maar waar blijft ons geld? Misschien wordt het tijd dat wij ook de kant van Londen opgaan, qua demonstraties..

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:06

Dan moet mijn man met de auto naar werk, die nu met het openbaar vervoer kan gaan. Dat is lood om oud ijzer. Mijn werk is in the middle of no sjit. Als ik bij mijn werk ga wonen dan is dat in het dorp waar mijn werk zicht bevind, en dan kan mijn man er weer niet uit weg om naar zijn werk te gaan. We wonen nu halverwege beider werkplekken. Ik wou dat het kon.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:12

Ok dan kan het niet anders nee.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:34

Ach en wee die arme Grieken. Nou, laten wij slimme Hollanders dan maar zorgen voor hen, toch? Want het is niet alleen een gebruik in NL, néé joh, blijkbaar wordt het idee dat je als stakker alle hulp verdient veel breder gedragen! Hoe lomper je omgaat met de kansen in je leven (of dat nu heel micro is, of heel macro), hoe meer je geholpen wordt. En dat allemaal over de rug van diegene die wél zijn best doet en er wél zelf wat van wilt maken.

Blijkbaar is het allemaal de schuld van de corruptie. Wel, in dat geval lijkt het me verstandig om dáár wat aan te doen ipv geld te "doneren". Dat geldt voor probleemlanden in de EU, maar kan mondiaal worden doorgetrokken, mijns inziens.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:47

Tjoppie,
Uit jouw berichten blijkt maar weer, dat je het niet echt snapt.
Jij betaalt niet meer dan de helft van je salaris belasting. Het 52%-percentage is alleen over de top van je salaris. Je betaalt geen 52% over je gehele bruto salaris.

De zorg in Nederland is niet best, maar nog altijd stukken beter en goedkoper dan in Griekenland.
Maar goed, ik ben nu wel echt uitgesproken over dit onderwerp.
IMO is het enige voordeel in Griekenland (op dit moment) het weer :D

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:53

Jawel, als ik het werkgeversdeel erbij reken dan kom ik aan de 70% En jij weet niet wat mijn inkomen is. Maar ik ben het met je eens dat er een deel lager belast word. Als ik het over een heel jaar pak zit ik aan de 52% wat ik zelf aan belasting moet betalen over mijn bezit en inkomen. Zou mijn werkgever niet ook nog eens belasting over mijn inkomen moeten betalen (ook zo rond de 15%, dit varieerd) dan had had ik een veul leuker inkomen netto.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:05

Weet je, Tjoppie, met jou is discussiëren heel leuk. :D
Je reageert alleen op wat jou uitkomt en als je er naast zit, dan draai je het nog zo, dat het lijkt of je gelijk hebt.
Ik hoef jouw inkomen helemaal niet te weten. Op je salaris wordt pas 52% loonbelasting ingehouden op het jaarinkomen van boven € 52367,00. Dus over de eerste € 52367 betaal je wat minder belasting (na het toepassen van de heffingskorting).

En wat mensen verder voor belasting betalen, doet IMO niet terzake.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:13

Dat klopt, echter als je het over de hele linie ziet dan ligt het nog wel wat hoger dan die 52%. Maargoed, dan treden we in mijn details en dat is niet nodig. Het gaat erom dat de Grieken het echt niet slechter hebben dan wij, sterker ze hebben het minstens net zo goed, zo niet beter.

Iedereen moet belasting betalen, iedereen heeft hier en daar zorgen. Iedereen moet wel eens geld stoppen in iets wat eigenlijk de overheid zou moeten betalen.

Alleen kunnen hun met 57 met pensioen, en wij niet. ONDANKS dat wij dat financieren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:23

In details treden is inderdaad niet nodig. Ik betaal over de hele linie ook meer. Ik heb nog nooit in mijn leven een toeslag (behalve kinderbijslag) of uitkering ontvangen.
En van mij mag de situatie in Griekenland ook aangepakt worden, maar het is daar helemaal niet zo leuk en goed als de meeste Nederlanders denken, dat probeer ik dus aan te geven.
De meeste Grieken werken gewoon door na hun pensionering (in bijv. de horeca) en hebben dus wel een extra inkomen, zij zijn dus (over het algemeen) niet lui. Ze betalen inderdaad te weinig belasting, maar daar zijn dan ook wel de sociale voorzieningen naar. De (pensioen)uitkeringen zijn veel lager dan in Nederland.
Daarentegen zijn er veel minder wetten/regels. Als je huis is afbetaald, wordt het niet bij je inkomstenbelasting geteld.

En wat je laatste zin betreft, ONDANKS lijkt mij niet het juiste bijwoord. :D

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:34

Electra, het is nergens leuk, overal betalen we te veel en krijgen we er te weinig voor terug. En dat bedoel ik ook te zeggen, de meeste gepensioneerden werken hier ook gewoon door om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Er zitten in dat opzicht geen verschillen in beide landen.

Het enige verschil tussen beide landen is dat wij stomme Nederlanders maar weer "OK dan maar" zeggen als er weer bezuinigd moet worden en de accijnsen, btw ed tegelijkertijd weer omhoog gaan, en hun niet.

Hun gaan terecht op de baricades, zouden wij ook eens moeten doen. Maar wat doen wij.? Wij organiseren een keurig net protest op het Malieveld, en dan houd het weer op.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:42

Dat is dus de fout van de Nederlanders, wij laten alles over ons heen komen. Maar goed, in Nederland is er ook grote verdeeldheid in de Tweede Kamer, door de verkiezingen. Ik las gisteren nog, dat een groot deel van de Nederlanders tevreden is over het huidige kabinet. Dus het zal wel meevallen met de ontevredenheid van de Nederlander.

En, de Grieken protesteren dan wel (en heftig), maar dat helpt ook niets en daar is vaak de winkelier en gewone man de dupe van. (als er weer etalages worden ingegooid en auto's in brand worden gestoken). Het zijn vaak de studenten (en relschoppers) die protesteren.