Vermiste limburgse in spanje gevonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:22

F_Orumster schreef:
Britt20099 schreef:
Iedereen schijnt hier precies te weten hoe de situatie was, maar ik wed dat 90% nog niet eens in de buurt van de plek is geweest...
Pijnlijk dit alles te lezen.

Daar heeft de media het zelf naar gemaakt.

..en ik mag niets aan perspectief opmerken ook al ben ik door die rivier van bron tot kust gelopen, woon ik in de bergen en ben ik hulpverlener voor 1-1-2 :roll:

Ben zelfs toeristengids geweest ook in Nerja want dat staat op het verplichte programma voor NLers die Andalucia doen, net als Volendam voor Spanjaarden die NL doen.
Ben daarmee gestopt onder meer door het gedonder voor een gids nav tegen beter weten in doodvriezen van NLers op de zuidhelling van de Sierra Nevada.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Vermiste limburgse in spanje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:23

Het verschil is dat jij ervaring hebt met die omgeving HC.
Zij dus niet, en daar ligt waarschijnlijk het hele probleem.

Frappant al die theorieen hier.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:43

Cayenne schreef:
Het verschil is dat jij ervaring hebt met die omgeving HC.
Zij dus niet, en daar ligt waarschijnlijk het hele probleem.

Nee Cayenne, dat is een verwarring over wat ik schrijf.
Ik heb volledige begrip voor dat ze is verdwaald.
Tussen zien en waarnemen ligt een wereld aan perceptie namelijk.
Dat blijkt ook uit dat verschillenden niet lezen wat ik schrijf maar wat men zelf dénkt wat ik schrijf.

Het is prima voor te stellen dat iemand verdwaald. Zelfs daar.

Wat met kennis van de omgeving/plek moeilijk voor te stellen is dat;
- ze haar gsm niet heeft gebruikt als ze die bij zich had óf dat
- ze die niet bij zich had
- ze op dag 2 de weg niet heeft gevonden
- dat ze dat 16 dagen niet heeft gedaan
Terwijl ze andere heel rationele zelfredzame beslissing heeft genomen.
Nog moelijker voor te stellen is dat;
- ze op die plek zoek is beleven; niet is gevonden of niet eerder mensen voorbij heeft zien/horen komen en er echt goed, met speurhonden en al gezocht is.
Verder merkt de medicus terecht op dat het ongelooflijk is dat ze alleen wat verzwakt was na 18 dagen zonder verschoning of enige hygiëne op alleen iffie water tussen de muggen.

Ik speculeer niet en suggereer ook niets. Trek je eigen conclusies maar.
Zonder meer informatie hoort ze het voordeel van de twijfel te krijgen.
Twijfel die je met locale kennis makkelijk kan krijgen op basis van zoals het verhaal in de media staat.
Blijkbaar zijn de wonderen de wereld niet uit en gelukkig is ze weer gezond en wel thuis.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:55

Op nu lees ik dit:
"Mary-Anne vertrok vrijdagochtend 17 juni zonder kaart en zonder water en voedsel vanuit haar hotel voor een wandeling van 2,5 uur. Ze verdwaalde. Haar gsm had geen bereik."

Als je 2,5 uur gaat wandelen in Spanje, waarom neem je dan geen water mee? Het is daar 30+ graden! Ik neem nog een flesje water mee als ik een half uurtje in de bus moet zitten met zulke temperaturen... En als je het gebied niet kent is het ook bepaald niet slim om zonder kaart of gids op pad te gaan. Ik sluit me bij HC aan dat het zomaar eens een ander verhaal zou kunnen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:11

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:32

In de Limburger van vandaag staat een goed artikel over de vragen die blijven bij de mensen van Nerja. Vele Spanjaarden hebben moeite om het verhaal te geloven, net als HC. Dus die vragen zijn er gewoon echt.

Sommige deskundigen roepen dat het verhaal wel aannemelijk is. Het een en ander heeft te maken met desoriëntering en door een combinatie van uitdroging en vermoeidheid. Voor Nederlanders is een uitdroging een relatief groot risico, omdat we dat soort situaties gewoon niet gewend zijn. Maar goed, ik ben geen expert. Rationeel denken kan heel erg selectief gebeuren in noodsituaties denk ik. Mensen werken richting hun eigen "instinct", wat meestal gebouwd/gegroeid is in de omgeving waarin ze zijn opgegroeid. Ik kan me goed voorstellen dat het "instinct" voor Noord-Limburg niet erg handig is voor het gebied rondom de Rio Chillar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:51

Je mist het hele punt Joost.
Niemand die twijfelt aan het kunnen verdwalen.
Die ´deskundigen´ zijn totaal ovebodig.

Het zelfs daar verdwalen is het punt niet :)*

Het ongeloof is over dat ze 16 dagen op die stek gezeten heeft.
Die rivier waaruit ze zich 16 dagen in leven heeft gehouden ís namelijk een populaire route. De bedding zélf.
De watjes gaan over het pad langs die ´kloof´, de die-hards (met korte broek en wandelschoenen dus echt geen canyonning niveau) gaan door het water.
Het is hoogseizoen en het wémelt van de, luidruchtige, wandelaars. Menig wandelaar met hond.

Het zelfs daar verdwalen is het punt niet :)*

Het gaat om de plaatst waar ze wandelaars waarschuwde. Om de :? over het daar 16 dagen gezeten te hebben.
Dát begrijpen locals en ´deskundigen´ híer :n

NOGMAALS: ER IS GEEN TWIJFEL OVER HET KUNNEN VERDWALEN.

De twijfel is bij de rést van het verhaal.
Met kennis van de situatie ter plaate is dat :x

Begrijp je nú de begripsverwarring?

Je gaf in een eerdere reactie aan dat er wel over de domheid gelachen zou worden maar dát is niet zo.
Hier denkt men aan een heel ander scenario.
Daar is echter op het moment geen onderbouwing voor anders dan speculatie naar aanleiding van de onwaarschijnlijkheid van het verhaal dus dat is nu niet opportuun.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:04

Krijg ik net een pb waarom ik niet kan geloven dat ze verdwalen kon....
Tja.

Ik heb verder niets meer toe te voegen. Nog grote en vetgedrukter gaat echt niet helpen :D

Veel plezier ermee.

De dame in kwestie geniet er ook volop van.
Fijn voor haar.
Bedankt voor die link. Die stuur ik door naar een paar mensen hier.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:10

Hc, dat komt omdat je steeds zegt dat er geen twijfel is over het kunnen verdwalen. Dit is een beetje een formulering die vrij van interpretatie is, maar sneller geinterpreteerd wordt als dat jij er niet aan twijfelt dat verdwalen daar bijzonder is. Duidelijker zou zijn dat je er ongetwijfeld kan verdwalen. Het is nnu eenmaal internet, dat interpreteerd altijd lastiger. Ik moet bij die zin ook even redeneren en omdat ik weet hoe jij erin staat, weet ik wat je bedoelt, maar hij komt anders over.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:22

hoe verzin je het....in de bloedhitte van plan zijn 2,5 uur te gaan wandelen en geen druppel water meenemen.Alleen daarom twijfel ik al aan de verstandelijke vermogens van deze dame.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:26

geerke schreef:
hoe verzin je het....in de bloedhitte van plan zijn 2,5 uur te gaan wandelen en geen druppel water meenemen.Alleen daarom twijfel ik al aan de verstandelijke vermogens van deze dame.
Dat zei ik ook al, dat verzin je toch niet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:40

F_Orumster schreef:
Hc, dat komt omdat je steeds zegt dat er geen twijfel is over het kunnen verdwalen. Dit is een beetje een formulering die vrij van interpretatie is, maar sneller geinterpreteerd wordt als dat jij er niet aan twijfelt dat verdwalen daar bijzonder is. Duidelijker zou zijn dat je er ongetwijfeld kan verdwalen. Het is nnu eenmaal internet, dat interpreteerd altijd lastiger. Ik moet bij die zin ook even redeneren en omdat ik weet hoe jij erin staat, weet ik wat je bedoelt, maar hij komt anders over.

Ok, in Bokt taal dan:

1.
JE KÁN DAAR VERDWALEN.
Dat gelooft iedereen hier.

2.
16 dagen op die plek zoek blijven ligt héél anders.
Dat gelooft niemand hier.
Dat zou ook geen enkele NLer geloven die daar is geweest of eens een kijkje gaat nemen. Het is toch een mooie bestemming én een leuke ochtendwandeling.

Het is een práchtverhaal echter.
Een goed tekstschrijven maakt er een perfect boekje van voor bij de Libelle.
Een film erover zal het ook goed doen. Het ondertussen ook nog even ´geredde´ hondje Nerja mag niet vergeten worden.
Of het waar/onwaar is valt niet te bewijzen en voor boek/film ook niet belangrijk; een goed verhaal verkoopt.

Ik geef haar graag het voordeel van de twijfel:
Van de opbrengst kan dan de zoekactie vergoed worden en alle vrijwilligers die, langer dan zijzelf!!, door de campo hebben gelopen via de Proteccion Civil een bedankje krijgen.
Ah, én een bord ´die kant op´ uiteraard. Een mooi bord met een pijl <- Kust = omlaag en Bergen = omhoog ->, ontworpen door Joline Jolink.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:14

wat een verhaal... ik weet niet hoe ik zou reageren.. maar 16 dagen op je gat blijven zitten.. nee echt niet.. je word toch een keer wanhopig.. gaat al kruipend verder?
soort van op je kont na beneden glijden, zwemmend door het laagje water.. stroom afwaarts op je kont zittend..

volgens mij kun je of bepaalde mensen zelfs in nederland flink verdwalen,... steeds rondjes in het bos blijven lopen..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:24

Huertecilla schreef:
Een mooi bord met een pijl <- Kust = omlaag en Bergen = omhoog ->, ontworpen door Joline Jolink.

:D

Ik ben het verder met je eens.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 07:13

Huertecilla schreef:
Ah, én een bord ´die kant op´ uiteraard. Een mooi bord met een pijl <- Kust = omlaag en Bergen = omhoog ->, ontworpen door Joline Jolink.

:')

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 08:18

Ik moet hierbij toch vooral denken aan Cast Away, daar wordt een proces van een verloren iemand feitelijk mooi weergegeven. Ik geloof dat ze notities heeft gemaakt, dat zou dan interessant zijn om te zien wat er is. Ik denk echt dat ze gedacht heeft dat ze verloren was op de wereld en dat op haar plek blijven de grootste kans op redding gaf. Groot probleem is dat ze natuurlijk ook scheel zag van de honger, wat je niet echt aanmoedigt om maar eens een flinke wandeltocht te maken, die je misschien nog verder van huis brengt. Ik neem aan dat ze volledig het vertrouwen in haar gevoel voor richting heeft verloren (terecht?) Als ze een aansteker meegehad zou hebben, had ze een vuurtje kunnen stoken, dat had snachts best wel aandacht kunnen trekken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 09:08

Huertecilla schreef:
F_Orumster schreef:

Ok, in Bokt taal dan:

1.
JE KÁN DAAR VERDWALEN.
Dat gelooft iedereen hier.

2.
16 dagen op die plek zoek blijven ligt héél anders.
Dat gelooft niemand hier.
Dat zou ook geen enkele NLer geloven die daar is geweest of eens een kijkje gaat nemen. Het is toch een mooie bestemming én een leuke ochtendwandeling.

Het is een práchtverhaal echter.
Een goed tekstschrijven maakt er een perfect boekje van voor bij de Libelle.
Een film erover zal het ook goed doen. Het ondertussen ook nog even ´geredde´ hondje Nerja mag niet vergeten worden.
Of het waar/onwaar is valt niet te bewijzen en voor boek/film ook niet belangrijk; een goed verhaal verkoopt.

Ik geef haar graag het voordeel van de twijfel:
Van de opbrengst kan dan de zoekactie vergoed worden en alle vrijwilligers die, langer dan zijzelf!!, door de campo hebben gelopen via de Proteccion Civil een bedankje krijgen.

Denk je nou echt dat iemand dit doet voor een mooi verhaal????
Ik vind zo'n gedachte wel heel erg ver gaan en heel erg ongepast.
En volgens mij had ze wel een flesje water bij en haar gsm maar die had geen bereik op de plek.
Misschien als ze inderdaad iets verder was gelopen dat ze gewoon weer terug was gekomen, maar dat was haar twijfel.
Ik vind het misselijkmakend hoe door jouw geredeneerd wordt, kom je aandacht te kort ofzo.
Wel vind ik dat de media altijd wat doordraaft met dit soort dingen en ook zo'n persconferentie vind ik ietwat over de top.
Het is allemaal speculeren maar jouw speculatie HC vind ik te ver gaan.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 09:29

jesito schreef:
En volgens mij had ze wel een flesje water bij en haar gsm maar die had geen bereik op de plek.
Misschien als ze inderdaad iets verder was gelopen dat ze gewoon weer terug was gekomen, maar dat was haar twijfel.
Ik vind het misselijkmakend hoe door jouw geredeneerd wordt, kom je aandacht te kort ofzo.
Wel vind ik dat de media altijd wat doordraaft met dit soort dingen en ook zo'n persconferentie vind ik ietwat over de top.

Je leest niet, HC zegt NERGENS dat je daar niet kunt verdwalen, alleen wemelt het van de toeristen, OOK op en langs de plek waar mevrouw in kwestie 16 dagen lang heeft gezeten. Dat er wordt gespeculeerd vind ik heel gewoon, dat gebeurt nou eenmaal bij nieuwsberichten. Ook ik heb mn bedenkingenn bij het verhaal zoals het nu gebracht wordt.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 09:54

Beetje apart dat de vrouw hier lichtelijk afgeschilderd wordt als dom om te blijven zitten waar ze was.
Beetje apart dat die geweldige zoekactie in het schijnbaar makkelijk gebied niks opleverde aangezien ze werd gevonden door andere wandelaars.

Het zal allemaal wel. Mevrouw heeft zich toch prima gered, ik denk dat ik in paniek zou zijn geraakt, enn geprobeerd had in het donker terug te lopen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:02

jesito schreef:

Waarom denk jíj dat dan?
JIJ suggereert dat nu.
Ik doe dat niet. Ik constateer dat het een goed idee is naar aanleiding van de aandacht achteraf.

Ik speculeer en schrijf zelfs niet wat men hier als meest waarschijnlijk speculeert.

Zoals ook de medicus zei; het is ongelooflijk dat ze na 16 dagen tussen de muggen met ´gras´ tussen de kleren niet-drinkwater drinkend alleen wat ´verzwakt´ was.

Ikzelf heb handschoenen aan bij ´gras´ plakken/snijden want het is bepaald geen koeiengras hier in de campo en zelfs van een uurtje rond zonsondergang in de moestuin zit je onder de bulten waar je níet af kan blijven in je slaap.

Het is een bijzonder verhaal met een mooie afloop voor haar.
Zelfs het gezin is weer bij elkaar met ex en al. Het van die spanjaarden die ook al geen bord hadden neergezet ´geredde´ hondje maakt het perfect Disney.

@Joost; vuur maken is daar crimineel :)* zonder eerst met knap wat keien een degelijke stookplaats te maken.
Da was ook niet nodig. De helling oplopen en :wow: dáár ben ik. Ze zat ook niet vást. Ze zegt dat ze kóós te blijven want terug was geen water.
Maar... ze had zich toch met water uit de rivier in leven gehouden? Die stroomt naar Nerja. Paar uur wandelen door de bedding stroomafwaards.
Maar goed, ze kan tussen haar oren vast gezeten hebben. Dat kán.

Hier de video van haar redding:

http://www.diariosur.es/20110706/local/ ... 61002.html

Het verdwalen is onwaarschijnlijk daar maar dat kan. Geen punt van discussie.
De rest is gewoon een ongeloofwaardig verhaal* als je de plek kent. Net als de anderen die het daar kennen, geloof ik het dus niet maar zonder bewíjs heeft ze nu eenmaal het voordeel van de twijfel.
Wat dan wel? Geen idee. Dát zou speculeren zijn en doe ik niet, want zonder bewíjs heeft ze nu eenmaal het voordeel van de twijfel:
Het zoú allemaal kunnen. De wonderen zijn de wereld niet uit. en ja, ze zat in een ´kloof´ waar zoals ik als schreef het hoofdpad omheen gaat.

Denk ervan wat je wil.
Het beste is om ervan te leren.
Lees nog eens wat ik schreef over het gebuik van de mobiel.

* de berichten zoals ´drie uur lopen voor contact met de buitenwereld´ zijn mogelijk door de pers verfraaid dus ook daar baseer ik geen conclusie op. Je kan inmiddels zelf wel inzien wat een onzin dat is.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 10-07-11 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:15

Huertecilla schreef:
Net even met de coördinator van de Proteccion Civil (1-1-2) gesproken hierover.

De ´redding´ was een hulpverlener die naar beneden naar haar toe gelopen is, haar op de rug genomen heeft en omhoog naar het pad gelopen is.
Canal Sur TV stond op het pad opnames te maken. Ja, er zijn dus béélden van de redding uitgezonden.
16 dagen op 50 meter van de ´uitgang´ naar de ´buitenwereld´op een paar honderd meter afstand blijven zitten :x
...

Rare info heb je van je "medehulpverlener" gekregen. Jij en hij "vergeten" voor het gemak even dat de reddingsploeg en het camerateam met een helecopter zijn aangevlogen en afgevlogen.

Ik krijg toch sterk de indruk dat hulpverleningsdienst waar jij lid van bent, aardig op hun "pik" zijn getrapt dat ze er niet in geslaagd zijn zelf haar te vinden. Nog niet te spreken over de late en schandelijk trage opstart van de zoekaktie.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 10-07-11 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:16

PussInBoots schreef:
jesito schreef:

Je leest niet, HC zegt NERGENS dat je daar niet kunt verdwalen, alleen wemelt het van de toeristen, OOK op en langs de plek waar mevrouw in kwestie 16 dagen lang heeft gezeten. Dat er wordt gespeculeerd vind ik heel gewoon, dat gebeurt nou eenmaal bij nieuwsberichten. Ook ik heb mn bedenkingenn bij het verhaal zoals het nu gebracht wordt.

Tja, blijkbaar kan dit dus gewoon ook al wemelt het er van de toeristen.
Om dan maar meteen van een mooi verhaal uit te aan vind ik te ver gaan.
Speculeren is prima totdat er maar gewoon wat gezegd wordt om het hele verhaal in negatief daglicht te zetten.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:17

Ik denk dat HC bedoelt dat als een reddingswerker er met iemand op de rug kan lopen, en er camera's kunnen staan, het die mevrouw zelf ook wel had moeten kunnen lukken om daar weg te komen. Desnoods op handen en knieën. Ik vind dat in ieder geval ook een beetje vaag, maar goed.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:18

Het is toch duidelijk HC hoe je de dingen omschrijft, je geeft haar de voordeel van de twijfel.
Jouw bedenkingen zet je niet met zoveel woorden neer, maar je uit met je tekst duidelijk hoe je erover denkt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:31

jesito schreef:
Het is toch duidelijk HC hoe je de dingen omschrijft, je geeft haar de voordeel van de twijfel.
Jouw bedenkingen zet je niet met zoveel woorden neer, maar je uit met je tekst duidelijk hoe je erover denkt.

..en? Dát mag zelfs niet op Bokt :?
Ik dacht dat ik met recht op vrije meningsuiting zelfs onomwonden neer zou kunnen pennen wat ik denk.
Uit respect voor de vrouw en haar familie en vanwege het voordeel van de twijfel doe ik dat niet eens!!

Laten we er maar vanuit gaan dat ze door een heel bijzondere samenloop van omstandigheden daar inderdaad 16 dagen gezeten heeft en dat die spanjaarden niet goed gezocht hebben.

Mooi verhaal voor de Libelle, van die spanjaarden gered hondje erbij en *\o/*

Leer ervan. Ík heb er in ieder geval van geleerd. Vooral van het verloop op het onderwerp :)*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 10-07-11 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt