Langstudeerboete komt er definitief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suprice

Re: Langstudeerboete komt er definitief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:22

Dat is toch alleen met betrekking tot de studiefinanciering? Ik had het er namelijk met mijn studieadviseur over om mij voor februari uit te laten schrijven bij de master en dan in september daarna weer te beginnen, zodat ik dat halve jaar niet kwijt zou zijn, maar zij vertelde mij dat de overheid gewoon kijkt naar wanneer je startte..

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:49

Tiggs schreef:
LuvdaTossa schreef:
Eindelijk een beetje druk achter de studenten. Wel zo eerlijk voor de maatschappij :j

Mwah, ik denk dat je als student ook al aardig wat terugdoet door het hogere belastingtarief waar je later in terechtkomt...

Als je daarin terecht komt ;) Ga er maar niet vanuit dat elke HBO/WO opleiding zorgt voor een inkomsten die vallen in het hogere belastingtarief... En leg mij eens uit hoe een student die de eerste jaren meer in de kroeg hangt dan op school ook maar iets terug doet. Daar mag wel wat meer druk achter zitten. In mijn eerste jaar gingen een deel van de jongens vanuit de kroeg het tentamen in zonder te leren. In de hoop zo makkelijk een cijfer te kunnen halen om het vervolgens nog weer een keer over te doen. Nu denken ze wel een keertje na voordat ze er maar met de pet naar gooien. Wellicht dat de studiekeuzes ook beter worden genomen, zodat daar ook meer efficiency ontstaat.

De regeling is er niet voor MBO scholen en particuliere scholen waar de student/of werkgever alle lasten betaald voor het studeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:25

Maar het gaat dus komend collegejaar nog niet in, maar pas vanaf 2012-2013? Want de ene zegt van wel, de ander van niet...

Edit: in het artikel op de eerste pagina staat dat het in gaat vanaf 2012, maar ik hoor dus zeggen dat het 1 januari 2012 is, of wordt het 1 september 2012 (dus het nieuwe collegejaar)?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:30

LuvdaTossa schreef:
En leg mij eens uit hoe een student die de eerste jaren meer in de kroeg hangt dan op school ook maar iets terug doet.

Je zal ervan staan te kijken hoeveel van de notoire kroegenlopers uit mijn studentenleven (21-27 jaar geleden) nu een topbaan hebben. De moeilijkste carrièregevallen die ik ken zijn juist die studenten die het hele studentenleven tussen de boeken gezeten hebben zonder enige sociale vaardigheden op te bouwen. Overigens zijn er veel middenwegen, maar laten we zo zeggen dat verenigingsleven meerwaarde heeft daar de jongelingen dan ook sociale vaardigheden opbouwen. Een bestuurfunktie in het studentenleven is zonodig nog belangrijker. Die studenten hebben dan ook waardevolle ervaring met het behandelen van echte problemen.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:33

Ik ben totaal eens met deze regel, totaal!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:33

hmm ik vind persoonlijk dat je als student je beter goede stages kan gaan zoeken, maar dat is bij veel uni's niet verplicht, dus doen ze dat niet en gaan ze bij het bestuur, en sorry maar dat is vooral gewoon leuk. ( welke echte problemen joost? )

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:36

Ben benieuwd hoe dit zit voor opleidingen als geneeskunde en diergeneeskunde. Die opleidingen duren al 6 jaar. 1 jaar vertraging op 4 jaar is wat anders dan 1 jaar vertraging op 6 jaar... Eigenlijk zouden die studenten dan 1,5 jaar mogen uitlopen. In dat geval kan ik het nog net redden hoop ik. Als deze regel voor mij geen uitzondering kan maken (migraine en privé situatie), ga ik het niet redden om het laatste jaar van mijn studie te betalen. Tof... 5 jaar mijn best gedaan, en alsnog geen diploma). Mijn lening kan volgens mij gewoon niet hoog genoeg om dat te betalen, zeker omdat ik dan ook geen stufi meer krijg...

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:41

Dat is toch erg?? Dat je dat soort gevallen krijgt? Zeker studies als diergeneeskunde en geneeskunde zijn gewoon ontzettend zwaar, volgens mij halen maar weinig mensen hun diploma daar binnen die 6 jaar.

Blue9: ben je het er ook mee eens als er geen uitzonderingen op deze maatregel worden gemaakt?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:42

Hartstikke rot voor een aantal mensen dat de langstudeerboete er komt. Aan de ene kant snap ik wel dat ze er een stokje voor willen steken, maar aan de andere kant produceer je hierdoor studenten die in de theorie wel wat weten, maar in de praktijk helemaal niets. En juist dat laatste is voor het solliciteren zo belangrijk. De meeste bedrijven willen hogeropgeleiden mét ervaring. En aangezien sommige studies geen stage in hun programma hebben, zullen er de komende jaren starters op de markt komen zonder enkele ervaring. Dat is gewoonweg niet wenselijk.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:44

Ffortuna schreef:
Maar het gaat dus komend collegejaar nog niet in, maar pas vanaf 2012-2013? Want de ene zegt van wel, de ander van niet...

Edit: in het artikel op de eerste pagina staat dat het in gaat vanaf 2012, maar ik hoor dus zeggen dat het 1 januari 2012 is, of wordt het 1 september 2012 (dus het nieuwe collegejaar)?

Vanaf 1 januari 2012. Dit betekent dat studenten die in februari 2011/september 2012 starten te maken krijgen met deze regeling. De regeling heeft geen betrekking op studenten die op dit ogenblik aan het studeren zijn.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:45

pinuts schreef:
( welke echte problemen joost? )

In principe zou je met een academische studie een leidinggevende funktie moeten kunnen bekleden. Als je dan geen bestuurservaring hebt en nooit met interpersoonlijke conflictsituaties hebt gewerkt of budgetbeslissing hebt moeten maken, vertraagt dat je carrière in een later stadium. Ik ken weinig stageplaatsen waar je in een leidinggevende positie wordt gezet.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:46

Wanted2003 schreef:
Ffortuna schreef:

Vanaf 1 januari 2012. Dit betekent dat studenten die in februari 2011/september 2012 starten te maken krijgen met deze regeling. De regeling heeft geen betrekking op studenten die op dit ogenblik aan het studeren zijn.

Volgens mij klopt dat niet helemaal wat je zegt. Het geldt ook voor studenten die nu aan het studeren zijn.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:47

ik vind een bestuur in een studievereniging toch heel anders dan in een bedrijf meedraaien hoor. Dat gaat op een hele andere manier. In een bestuur werk je samen met allemaal vrienden, mede studenten, biertje erbij.. en wat organiseer je dan.. borrels, reisjes, excursies..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:48

Ik ben het ook ontzettend met de regel eens. Mensen gaan studie op studie op studie volgen, zonder ook maar de intentie om hem af te maken. Maar de staat mag wel betalen. Tja, zo werkt het dus niet.
banketstaaf voor mensen die wel de juiste intentie hebben maar om bijv medische redenen de studie niet af kunnen maken, maar helaas leiden de goeden altijd onder de kwaden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:50

Wanted2003 schreef:
Ffortuna schreef:

In het nieuws is juist dat het ook geldt voor studenten die nu al studeren, dat er geen overgangsregeling komt. Maar vanaf 1 januari dus, dank voor de info.

Joostvangestel: deels eens. Studenten die naast hun studie alleen maar in de kroeg hangen om biertjes te zuipen samen (al dan niet in studentenvereniging-verband) hebben in mijn ogen geen grotere kans op een baan dan studenten die hard doorstuderen (en er een sociaal leven op nahouden).
Aan het einde van mijn eigen studie heb ik ook gezien dat studenten die alles in één keer haalden geen baan kregen, terwijl ik (die slaagde met 6jes en een jaar langer studeerde, maar daarnaast ook al 24 uur werkte in een serieuze baan en géén lid was van een vereniging o.i.d.) binnen 2 weken werk had in een sector waar het aanbod vele malen groter is dan de vraag. Er is dus nog zoiets als een gulden middenweg.

Inmiddels volg ik -naast mijn fulltime baan- nog een master maar als ik die 3000 euries bij moet betalen denk ik dat ik daar maar gewoon mee stop, het is ook niet het einde van de wereld ofzo.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:51

Blue9 schreef:
Ik ben totaal eens met deze regel, totaal!

misschien ook even onderbouwen?

eilleen333 schreef:
Ben benieuwd hoe dit zit voor opleidingen als geneeskunde en diergeneeskunde. Die opleidingen duren al 6 jaar. 1 jaar vertraging op 4 jaar is wat anders dan 1 jaar vertraging op 6 jaar... Eigenlijk zouden die studenten dan 1,5 jaar mogen uitlopen. In dat geval kan ik het nog net redden hoop ik. Als deze regel voor mij geen uitzondering kan maken (migraine en privé situatie), ga ik het niet redden om het laatste jaar van mijn studie te betalen. Tof... 5 jaar mijn best gedaan, en alsnog geen diploma). Mijn lening kan volgens mij gewoon niet hoog genoeg om dat te betalen, zeker omdat ik dan ook geen stufi meer krijg...

merel90 schreef:
Dat is toch erg?? Dat je dat soort gevallen krijgt? Zeker studies als diergeneeskunde en geneeskunde zijn gewoon ontzettend zwaar, volgens mij halen maar weinig mensen hun diploma daar binnen die 6 jaar.

Blue9: ben je het er ook mee eens als er geen uitzonderingen op deze maatregel worden gemaakt?

ja inderdaad, met langere studies houden ze totaal geen rekening. Geloof dat de GEMIDDELDE tijd van een diergeneeskunde student al 8 komma nog wat jaar is.... Vaak moet je ook nog lang wachten voor je aan de co schappen mag beginnen enzo. Die tijd kan je dus niks aan doen maar tikt wel door.

Wanted2003 schreef:
Ffortuna schreef:

dat lijkt me raar want ze zeggen overal duidelijk dat het ook gaat om de studenten die al bezig zijn. Ik ben nu 2 jaar aan het studeren en zit nu in mijn eerste jaar (omdat ik het eerste jaar was uitgeloot, maar als ik dit eerder had geweten was ik niet dat ene jaar ook een studie gaan doen...). Vanaf 1 januari 2012 ben ik dus nog echt wel bezig met mijn bachelor, dus dan geldt het ook gewoon voor mij.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:54

joostvangestel schreef:
pinuts schreef:
( welke echte problemen joost? )

In principe zou je met een academische studie een leidinggevende funktie moeten kunnen bekleden. Als je dan geen bestuurservaring hebt en nooit met interpersoonlijke conflictsituaties hebt gewerkt of budgetbeslissing hebt moeten maken, vertraagt dat je carrière in een later stadium. Ik ken weinig stageplaatsen waar je in een leidinggevende positie wordt gezet.

Ik denk dat hier een omslag moet gaan komen in het bedrijfsleven. Persoonlijk vind ik het namelijk van de zotte dat een goede student niet interessant is, en een student die jaren over zijn studie heeft gedaan omdat hij te druk was met allerlei andere zaken wel interessant zou zijn. Ik denk dat dit niet het probleem zou moeten zijn van de studenten, maar van het bedrijfsleven. We willen toch zo graag een kenniseconomie zijn? Dan zou het bedrijfsleven daar ook een stap in moeten gaan zetten.

Ik denk dat met deze nieuwe regeling het kaf van het koren gescheiden gaat worden. De studenten die alles op alles zetten, alles halen en daarnaast in het bestuur zitten en dit gewoon binnen + 1 jaar halen, die zijn waardevol. Red je dit niet, dan zul je een keuze moeten maken en je focussen op je studie. Als ik kijk naar mijn broertje dan zie ik 1 van die studenten. Stages in Taiwan en Australie, jaar bestuur en toch binnen 7 jaar klaar (6 jarige studie). Dat zijn de studenten waar we op zitten te wachten in onze kenniseconomie. Niet de studenten die na 10 jaar nog geen compleet papier binnen hebben.

Ik ben het niet eens met de boete overigens. Ik had mij beter kunnen vinden in de regeling studie + 1 jaar en daarna zelf collegegeld bekostigen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:54

Inderdaad, voor diegeneeskunde is er zelfs een wachttijd voor de co-schappen.. Lekker dan. Daar kan je niets aan doen als je pech hebt en lang moet wachten.
Een goede optie zou zijn om het inderdaad in te stellen voor mensen die nu al studeren maar dan op deze manier:
Ik ga mijn tweede jaar over doen. Na mijn tweede jaar moet ik dus nog 4 jaar (vanaf september dus nog 5 jaar). Ik heb nu al een jaar vertraging, maar dat de regeling nu ingaat en ik dus op de tijd die ik nog moet nog 1 jaar krijg.
Simpel gezegd: alle studenten mogen nu dan nog 1 jaar uitloop, studenten die net beginnen ook. Op die manier hebben mensen die al studeren een voordeel ten opzichte van de mensen die net beginnen, maar iedereen weet waar hij/zij aan toe is.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:56

Het NOS meldde gister dat het enkel ging om nieuwe studenten.. Nog wel onduidelijkheid over dus.

Ik kan er niet zo mee zitten, ik zie het zelf als een goede stok achter de deur. Als ik kijk naar studenten in mijn omgeving hoe makkelijk er gedaan wordt over het uitstellen van toetsen en het te lui zijn om een fatsoenlijke stage/AOD te vinden. Belachelijk. Ik heb zelf ook moeilijkheden gehad, maar ben toch in 4 jr geslaagd voor mijn HBO.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:58

Nou mijn onderbouwing zijn gewoon dezelfde argumenten als waarom dat deze regel ingesteld is. Uitzonderingen zijn niet bij te houden lijkt me. Je kan je studie toch gewoon stop zetten bij ziekte en later verder gaan? Hoef je echt geen stufi te krijgen 2 jaar lang.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:58

ik snap niet hoe dat kan van "uitstellen van toetsen". In utrecht is het op de uni zo, je moet voor je tentamen minimaal een 4 hebben voordat je die mag herkansen, dus als je niet komt opdagen mag je ook niet herkansen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:00

Dat is tegenwoordig bijna overal zo SimoneDV, maar dat was bij mijn studie ook niet. Dan kon ik gewoon eeuwig herkansen.

En Maaikemuis, er moet dan inderdaad een grote verandering komen in het bedrijfsleven. Zij zijn degene die ervoor zorgen dat starters niets waard zijn, behalve als ze al veel ervaring hebben opgedaan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:03

Wanted2003 schreef:
Het NOS meldde gister dat het enkel ging om nieuwe studenten.. Nog wel onduidelijkheid over dus.

Hoop dat dit waar is, anders krijg ik toch wel een probleem denk ik...

Blue9 schreef:
Nou mijn onderbouwing zijn gewoon dezelfde argumenten als waarom dat deze regel ingesteld is. Uitzonderingen zijn niet bij te houden lijkt me. Je kan je studie toch gewoon stop zetten bij ziekte en later verder gaan? Hoef je echt geen stufi te krijgen 2 jaar lang.

Ik heb mijn stufi ook een half jaar stopgezet. Dat je gewoon een x-aantal jaar stufi krijg vind ik ok. Maar een boete daarbovenop vind ik een ander verhaal. In mijn laatste jaar krijg ik al geen stufi meer, en ga ik lenen. Met die boete erbij is mijn lening helaas niet voldoende en zal ik veel moeten bijwerken om het te betalen. Echter, als ik co-schappen loop, werk ik al full-time. Wanneer moet ik dan werken om die 3000 euro te verdienen?

SimoneDV schreef:
ik snap niet hoe dat kan van "uitstellen van toetsen". In utrecht is het op de uni zo, je moet voor je tentamen minimaal een 4 hebben voordat je die mag herkansen, dus als je niet komt opdagen mag je ook niet herkansen.

Maar je kan een toets dan wel het jaar daarna doen. Ook een vorm van uitstellen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:05

maaikemuis schreef:
Ik denk dat met deze nieuwe regeling het kaf van het koren gescheiden gaat worden. De studenten die alles op alles zetten, alles halen en daarnaast in het bestuur zitten en dit gewoon binnen + 1 jaar halen, die zijn waardevol. Red je dit niet, dan zul je een keuze moeten maken en je focussen op je studie. Als ik kijk naar mijn broertje dan zie ik 1 van die studenten. Stages in Taiwan en Australie, jaar bestuur en toch binnen 7 jaar klaar (6 jarige studie). Dat zijn de studenten waar we op zitten te wachten in onze kenniseconomie. Niet de studenten die na 10 jaar nog geen compleet papier binnen hebben.

Klopt helemaal. Figuren die meer dan 7 jaar over de studie deden zonder er iets bij te doen zijn minder waard dan de student die binnen 4 jaar met een 6,5 gemiddeld zonder extracurriculaire activiteiten door de studie heen fietst. Feit is dat je én moet kunnen presteren en moet kunnen feesten waar nodig. Mensen die hun deadlines missen door feesten zijn in het bedrijfsleven ook niks waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:07

stef schreef:
Ik ben het ook ontzettend met de regel eens. Mensen gaan studie op studie op studie volgen, zonder ook maar de intentie om hem af te maken. Maar de staat mag wel betalen. Tja, zo werkt het dus niet.
banketstaaf voor mensen die wel de juiste intentie hebben maar om bijv medische redenen de studie niet af kunnen maken, maar helaas leiden de goeden altijd onder de kwaden

Dan hadden ze het wel bij twee jaar vertraging mogen doen. Ik ga nu naar mijn examenjaar maar ik heb echt gewoon geen idee wat ik wil doen. Ja, ik wou na 1 jaar HBO overstappen op het WO maar dat kan natuurlijk ook niet meer zonder dat de overheid me leeg trekt. Veel studenten weten gewoon niet wat ze moeten doen omdat we veel te vroeg moeten kiezen. Dan heb je ook geen idee wat een beroep en een studie nou eigenlijk inhoudt. Wat nog zo mooi kan lijken als je eraan begint kan weleens precies iets zijn wat helemaal niets voor jou is. En ja, dan zit je dus toch voor de rest van je leven aan dat rotbaantje vast? Kom nou zeg. Als ze dan toch zo nodig studenten in de financiele problemen wiillen helpen, verhoog dan van 1 naar 2 jaar vertraging o.i.d.