eefj33 schreef:nine1987 schreef:Respect dat je dat zo kanMaar daar waar je een dier geleidt, corrigeer je het ook, maak je het toch ondergeschikt..
maar met een andere gedachte. ik wil geen leider zijn omdat ik macht wil, ik wil leider zijn omdat het nodig is. wel eens van pat parelli (natural horse-man-ship) gehoord? ik volg zijn programma, en hij legt het eigenlijk heel mooi uit... als je de leider van een paard bent moet je zo aardig zijn als je kunt maar zo streng als nodig. gewoonweg omdat je iets nodig hebt om aan vast te houden. en paarden zijn nou eenmaal groter en sterker, dus als je hun de leiding geeft en ze gaan het tegen je gebruiken... mijn verzorgpaard moet mij dan ook zeker respecteren, maar hij krijgt minstens zoveel respect terug! en we ontwikkelen nu samen een taal die we beide spreken, zodat we kunnen communiceren, niet zodat ik hem bevelen kan opgeven.
Als je vindt dat dieren gelijkwaardig aan mensen zijn of er misschien wel boven staan, waarom mag jouw paard dan niet de leiding over jou nemen? De manier waarop je leiding neemt (vriendelijk of onvriendelijk) verandert niks aan het idee dat je je op dat moment boven een paard stelt.