Mens boven dier? Waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:27

eefj33 schreef:
nine1987 schreef:
Respect dat je dat zo kan :) Maar daar waar je een dier geleidt, corrigeer je het ook, maak je het toch ondergeschikt..

maar met een andere gedachte. ik wil geen leider zijn omdat ik macht wil, ik wil leider zijn omdat het nodig is. wel eens van pat parelli (natural horse-man-ship) gehoord? ik volg zijn programma, en hij legt het eigenlijk heel mooi uit... als je de leider van een paard bent moet je zo aardig zijn als je kunt maar zo streng als nodig. gewoonweg omdat je iets nodig hebt om aan vast te houden. en paarden zijn nou eenmaal groter en sterker, dus als je hun de leiding geeft en ze gaan het tegen je gebruiken... mijn verzorgpaard moet mij dan ook zeker respecteren, maar hij krijgt minstens zoveel respect terug! en we ontwikkelen nu samen een taal die we beide spreken, zodat we kunnen communiceren, niet zodat ik hem bevelen kan opgeven.

Als je vindt dat dieren gelijkwaardig aan mensen zijn of er misschien wel boven staan, waarom mag jouw paard dan niet de leiding over jou nemen? De manier waarop je leiding neemt (vriendelijk of onvriendelijk) verandert niks aan het idee dat je je op dat moment boven een paard stelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:10

Karl66 schreef:
Als je vindt dat dieren gelijkwaardig aan mensen zijn of er misschien wel boven staan, waarom mag jouw paard dan niet de leiding over jou nemen? De manier waarop je leiding neemt (vriendelijk of onvriendelijk) verandert niks aan het idee dat je je op dat moment boven een paard stelt.

Omdat een paard 'onze' wereld niet begrijpt. Ik begrijp het wel, en omdat ik de leiding heb kan ik mijn paard (en iedereen om ons heen) beschermen. Als ik bijvoorbeeld een stukje met hem ga lopen, en hij zou de leiding hebben zou hij me zo voor een auto kunnen slepen. Ik weet wat de gevolgen daarvan zijn, hij niet. Nu ik de leiding heb kan hij het nogsteeds doen ja, maar hij doet het niet omdat ik hem vertel dat hij het niet mag.
Ik zie mezelf niet beter dan hem, ik zie 'mijn' paard echt als een vriend en waar nodig kan ik hem op deze manier helpen en/of beschermen, maar over het algemeen laat ik hem wel zelfstandig beslissingen maken. In een vriendengroepje heb je toch ook geen baas, maar waar nodig help en bescherm je elkaar wel toch? Zo zie ik mijn relatie met mijn paard ook :)

Uitleggen is echt niet mijn sterkste punt, ik weet precies wat ik bedoel maar onder woorden brengen is echt moeilijk... Ik doe mijn best, hoop dat ik het goed doe :)

Justy

Re: Mens boven dier? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:24

Er is imo een verschil tussen gelijk en gelijkwaardig. Natuurlijk zijn dieren en mensen niet gelijk, om uiteenlopende redenen die voor een groot deel al in dit topic zijn langsgekomen. Maar op een bepaald niveau zijn mensen en dieren wat mij betreft wel gelijkwaardig, in die zin dat zowel mensen als dieren recht hebben op een dier- of menswaardig leven, en op een dier- of menswaardige behandeling.

Ik maak geen dieren dood als dat niet hoeft, ook geen insecten, ook al ben ik er misschien bang voor. Tenzij mijn eigen leven in gevaar is: toen er in Amerika een ratelslang in mijn garage zat heb ik toch echt de buurman met zijn geweer gehaald, en ben ik niet de Crocodile Hunter uit gaan hangen :+ En dat vond ik echt heel naar, maar het idee dat ik in het donker op het beest zou trappen en gebeten zou worden vond ik toch net iets naarder. Dat zal het overlevingsinstinct dan wel zijn, maar dat betekent niet dat ik vind dat ik meer recht heb om te bestaan dan die slang. Ik besta, hij bestaat, vreedzaam coëxisteren met een ratelslang is lastig, dus moet er iets gebeuren. Pak ik hem niet, dan pakt hij mij wel, zeg maar :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:44

@justy, daar had ik nog nieteens aan gedacht, maar ik ben het wel met je eens. Mensen en dieren zijn niet gelijk maar imo wel gelijkwaardig.

En waarom ik dieren soms zelfs boven mij plaats? Ik denk dat we een voorbeeld aan ze kunnen nemen. Als wij toch zo slim zijn, zo goed, de beste, waarom gaat de wereld dan kapot nu wij haar leegpompen en uitputten? Vele miljarden jaren ging het goed, een paar miljoen jaar geleden zijn mensen pas ontstaan en wij denken dat we beter zijn dat alle levende wezens (waarvan sommige al veel langer bestaan), terwijl wij ons eigen graf graven? Zo slim zijn we blijkbaar dus niet, en bovendien vind ik het egoïstisch dat we niet alleen ons eigen graf graven, maar ook die van dieren die niks hebben gedaan.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:47

Anne_GTI schreef:
Voor mij is het heel simpel; een dier leeft altijd in het hier en nu en een mens heeft het vermogen om lange tijd vooruit te kijken en daarvan te leren zonder dat iets daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Een mens houdt er een heel ander bewustzijn op na dan een dier. Daarom is imo een mens waardevoller dan een dier.

Gelijkertijd mag de mens zich er wel wat meer van bewust worden dat veel dieren van ons welzijn afhankelijk zijn en wij daar verantwoording voor moeten nemen.

Maar hoe weet jij dat? Wij mensen denken wel alles te weten, maar misschien hebben wij wel geen idéé wat er in de hoofden van andere diersoorten omgaat.

Ik vind dat wij zéker niet meer zijn dan andere diersoorten. Misschien zijn onze hersens wel verder ontwikkelt, maar een VWO'er staat toch ook niet boven een VMBO'er o.i.d. ? En ik denk dat wij mensen juist iets té ver ontwikkelt zijn, en we op den duur ons eigen graf graven. Want zet mensen en bv. de zogenaamde 'domme' muizen, leeuwen, zebra's, katten e.d. eens allemaal uit in het wild en het zullen toch de dieren zijn die dankzij slimme strategieën overleven.

Dus het slaat helemaal nergens op dat wij meer waard zouden zijn. Uiteindelijk zijn we allemaal geëvolutioneerde bacterieën, en de ene bacterie is echt niet meer waard dan de ander.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:00

Superdiscussie dit :)
Ik vind zelf dat het leven van een mens niet meer waard is dan dat van een dier..
En ja wij mensen hebben meer vermogen tot leren, ja we kunnen praten, lezen en schrijven.. Maar zet ons eens op de Afrikaanse savanne neer zonder onze spullen en ik denk toch echt dat wij op worden gegeten door die leeuw die dat allemaal niet kan.
Ik denk inderdaad zoals eerder door iemand is gezegd dat wij door dat wij onszelf hier nou eenmaal hebben neergezet de verantwoording moeten nemen over andere dieren.

Over het stukje met betrekking tot leiding bij een paard:
Binnen een kudde is er ook een leider, voor het paard moet je die leider zijn lijkt mij. Dit betekend echter niet dat je meteen beter bent of meer recht op je leven hebt. Ik denk dat eefj33 misschien dit bedoelde?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:11

Ik vind eerder dat een dier boven een mens moet staan, want ze zijn puur en eerlijk en natuurlijk en altijd in evenwicht met de natuur is tenzij een mens verkeerd met ze omgaan en beperkingen opleggen waardoor bijv. dieren in de natuur te weinig leefruimte hebben door hekken/afrasteringen waardoor er wel natuur vernield worden doordat er teveel dieren zijn op een te klein leefgebied, ze moeten ook overleven.

Een mens maakt alles stuk en verpesten alles en het zijn erge beesten en ze durven te bepalen waar welk dier in de natuur mag leven en of juist uitroeien.

En in slachthuizen zie ik echt geen verschil tussen mens en dier als ze gedood worden en opengesneden worden, ze ervaren net zoveel pijn en hebben ook bloed net als wij en hart en alles.

Dit maakt dat ik het zo erg vind van hoe er met de dieren en de natuur omgegaan word door een mens.

Ik vind dan ook dat er te veel mensen zijn op de aarde.

Als je huisdieren hebt dan moet je er goed voor zorgen en eerlijk behandelen dan ben je natuurlijk wel de baas over ze maar zorg er goed voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:18

miekel92 schreef:
Over het stukje met betrekking tot leiding bij een paard:
Binnen een kudde is er ook een leider, voor het paard moet je die leider zijn lijkt mij. Dit betekend echter niet dat je meteen beter bent of meer recht op je leven hebt. Ik denk dat eefj33 misschien dit bedoelde?

Ja! You've got it :D

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:27

ik vind dat we gelijk staan, eigenlijk vind ik de dieren nog slimmer ook :+
wij hebben dan wel allemaal techniek, auto's, wegen, huizen, eten etc. maar wij maken ook oorlog, schieten mensen dood etc.
een dier is dan al tevreden met een schep voer of whatever.
Tuurlijk zijn er dieren die elkaar opeten, of elkaar niet mogen.
Wij worden niet opgepakt als we een koe slachten, maar wel als we een mens slachten.
dat terwijl ik denk van wat heeft die koe misdaan? wij mensen vervuilen de wereld en slachten elkaar af, die koe staat gewoon lekker op
een landje gras te kanen :Y)

je mag mij gekn vinden, maar dit is wel mijn mening!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:30

Gewoon, food chain. Wij staan redelijk onbetwist bovenaan, dus wij zijn superieur. Denk niet dat enig andere diersoort anders zou handelen in onze plaats. Als een andere diersoort dan de mens de kans krijgt zich onbelemmerd te vermeerderen, raken ze ook uit evenwicht met hun leefomgeving (aapjes in Gribraltar, vossen in het duin, de bladluizen in mijn pruimenboom).

Wij hebben ons zover ontwikkeld dat we kunnen denken en keuzes maken en hebben we een moreel besef gekregen waardoor we onze eigen positie bovenaan de ketting kunnen betwisten. Daarom dichten we dieren eigenschappen toe die ze helemaal niet hebben. Dieren zijn niet eerlijk en bewust in evenwicht met de natuur. Ze handelen zoals ze doen omdat ze niet anders kunnen omdat ze geen moreel besef hebben.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:38

Mens en dier zijn voor mijn idee niet gelijk. Ik eet wel dieren en geen mensen, dus in dat opzicht plaats ik me zelf boven een dier denk ik.

Wel vind ik, juist om dat wij beter ontwikkeld zijn, dat we ook de verantwoording en de zorg voor een dier moeten nemen. Juist wij mensen met zo geweldig intellect moeten ons toch ook in het welzijn van een dier kunnen inleven? Ik heb genoeg huisdieren en ik durf vollop te zeggen dat ik goed ben voor mijn dieren en dat ik kijk naar wat ze nodig hebben en dat ik ze dat zo veel mogelijk probeer te geven. Ik ben gek op mijn dieren en zal alles doen om ze beschermen.

Ook al eten wij dieren, slachten wij dieren en fokken wij ze voor het vlees, dan kunnen we op zijn minst respectvol met een dier om gaan. Dus goede leefomstandigheden, nette manier van slachten, een snelle dood etc.

Wij mensen vinden ons over het algemeen superieur tegen over de levende wezens en de rest van de aarde, maar sommige mensen gedragen zich letterlijk als wilde beesten naar dieren toe. Dus hoe goed zijn we eigenlijk?

Ik denk dat wij nog een hoop moeten leren. En ik denk dat als je hier vanandering in wil zien landelijk of zelfs wereldwijd, dat dat een hoop inzet kost en dat een groot deel van de mensheid hier achter moet staan. Zolang 50 % blijft denken dat we respectloos met dieren om kunnen gaan je altijd trieste gevallen blijft houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:28

Kaka schreef:
Gewoon, food chain. Wij staan redelijk onbetwist bovenaan, dus wij zijn superieur. Denk niet dat enig andere diersoort anders zou handelen in onze plaats. Als een andere diersoort dan de mens de kans krijgt zich onbelemmerd te vermeerderen, raken ze ook uit evenwicht met hun leefomgeving (aapjes in Gribraltar, vossen in het duin, de bladluizen in mijn pruimenboom).

Wij hebben ons zover ontwikkeld dat we kunnen denken en keuzes maken en hebben we een moreel besef gekregen waardoor we onze eigen positie bovenaan de ketting kunnen betwisten. Daarom dichten we dieren eigenschappen toe die ze helemaal niet hebben. Dieren zijn niet eerlijk en bewust in evenwicht met de natuur. Ze handelen zoals ze doen omdat ze niet anders kunnen omdat ze geen moreel besef hebben.

Klopt zeker wat je zegt. Maar juist door dat moreel besef en het feit dat we in staat zijn om keuzes te maken (op langere termijn, waar dieren dat (zover de wetenschap nu is) alleen op korte termijn kunnen), zouden we daar ook op een positieve manier gebruik van kunnen maken, in plaats van op een negatieve manier. En imo zijn we ergens wel op de goede weg, want we denken steeds meer na over milieu en dierenwelzijn etc. Maar die ontwikkeling duurt eeuwen.. En gaat ook weer met up's en down's. Want als er bijvoorbeeld ergens oorlog is, of crisis, zal de natuur en het dierenwelzijn weer even plaats moeten maken voor snellere oplossingen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:35

Ik vroeg mij na het lezen van dit topic af of deze vraag van alle tijden is, of dat het een vraag is die bij jouw leeftijd en een bepaalde generatie stadsjongeren hoort.

Zonder denigrerend te willen doen: het doet mij een beetje denken aan de vraag of melk niet uit de fabriek komt.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:28

eefj33 schreef:
@justy, daar had ik nog nieteens aan gedacht, maar ik ben het wel met je eens. Mensen en dieren zijn niet gelijk maar imo wel gelijkwaardig.

En waarom ik dieren soms zelfs boven mij plaats? Ik denk dat we een voorbeeld aan ze kunnen nemen. Als wij toch zo slim zijn, zo goed, de beste, waarom gaat de wereld dan kapot nu wij haar leegpompen en uitputten? Vele miljarden jaren ging het goed, een paar miljoen jaar geleden zijn mensen pas ontstaan en wij denken dat we beter zijn dat alle levende wezens (waarvan sommige al veel langer bestaan), terwijl wij ons eigen graf graven? Zo slim zijn we blijkbaar dus niet, en bovendien vind ik het egoïstisch dat we niet alleen ons eigen graf graven, maar ook die van dieren die niks hebben gedaan.

_/-\o_

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:30

@ vudress: waarom vind je dat? Ik ben toch echt geen stadsjongere :)

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:31

Ik vind het een leuke discussie, maar ik word altijd erg vervelend van de slappe argumenten waar mensen met dit soort onderwerpen mee komen.

De enige reden waarom wij mensen ons meer vinden dan een ander dier (Mens is een zoogdier en eigenlijk zijn we gewoon allemaal beesten) is omdat wij kunnen relativeren.
Wij koppelen overal emoties aan maar beseffen niet dat wij ook de enige soort zijn die een stap achteruit kunnen zetten om ons zelf te kritiseren en dat te verbeteren maar niemand doet dat.
Dus hoeveel waarde moeten we hechten aan die emoties, het maakt dingen het zelfs onnodig ingewikkeld.

In plaats daarvan wordt er weer gesmeten met "Ja, maar wij zijn intelligenter" ... >;) (vaak zijn dat ook nog eens de mensen die van mening zijn dat je een heus intellect bent en jezelf intelligent mag noemen als je een IQ van 105 hebt.) :')

Maar als dat echt de maatstaaf zou zijn waarom mensen beter zijn dan dieren, dan vrees is voor de zwakbegaafde, het lijkt me wel zo eerlijk als de dieren die slimmer zijn lekker de baas mogen spelen over deze groep mensen.
Overigens als het op basis van intelligentie gegooit wordt, zou het dan niet veel eerlijk zijn als we alle levende wezens dan op intelligentie gaan rangschikken?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:35

@OMGponies (leuke naam trouwens :P) emoties maken het inderdaad vaak onnodig ingewikkeld.. Maar stel je de wereld eens voor met alles emotielozen.. (ofwel psychopaten) Dan hadden we ook echt geen fijne wereld.. Dan krijg je het op de manier van Equilibrium.. (als je die film kent..?)

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:40

Ik stel alleen mens boven dier al het te maken heeft met veiligheid, mijn vrienden zijn toch iets minder zwaar en hebben minder massa dan mijn pony.
Hamster gaat ook voor mens, omdat het geen speelgoed is (pony ook niet). Ik denk dat je ook realistisch moet blijven, ik ga helemaal voor mijn pony maar mijn vrienden gaan toch voor. Ik heb dan de verantwoordelijkheid voor hun. Maar gezondheid van elk levend wezen staat bij mij altijd boven aan.

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:44

nine1987 schreef:
@OMGponies (leuke naam trouwens :P) emoties maken het inderdaad vaak onnodig ingewikkeld.. Maar stel je de wereld eens voor met alles emotielozen.. (ofwel psychopaten) Dan hadden we ook echt geen fijne wereld.. Dan krijg je het op de manier van Equilibrium.. (als je die film kent..?)

Een psychopaat hoeft niet emotieloos te zijn.

Stel je eens voor dat wij geen emoties meer hadden, je ruikt voortaan gewoon of een man interesse in je heeft in plaats van dat je dagen lang smsjes zit te ontcijferen,
als 'ie toch interesse heeft in een ander maakt dat je niets uit, je kent geen wraak gevoelens of verdrietigheid maar je gaat gewoon opzoek naar een mannetje dat wel wil.

Mannen hoeven zich niet meer druk te maken om wat vrouwen nou écht bedoelen, en dat als ze nee zeggen, ze toch een kadootje willen hebben op valentijnsdag.

Het zou allemaal zoveel makkelijker zijn.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:45

Ik vind het echt iets belangrijks om over na te denken. Alhoewel.. ik hoef er zelf niet eens over na te denken,ik vind namelijk dat alle wezens gelijk zijn! Ik vind het enorm jammer dat niet het leven van een ''paar'' dieren wordt afgenomen,maar van honderden,duizenden per dag! En om het nog even erger te maken eten velen van ons het vervolgens zelf weer op. Ik vind het echt vreselijk dat dieren zo behandeld worden. Ik vind mezelf absoluut niet meer dan een dier,ik (en heel veel anderen)leer zelfs heel veel van dieren,begrijp dingen beter enzovoort. Gewoon omdat dieren heel bijzonder zijn.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:55

Soms vraag ik me echt af waar ik op reageer. Het zal de griep wel zijn.

lifeofmarit schreef:
wij hebben dan wel allemaal techniek, auto's, wegen, huizen, eten etc. maar wij maken ook oorlog, schieten mensen dood etc.
Wij worden niet opgepakt als we een koe slachten, maar wel als we een mens slachten.
dat terwijl ik denk van wat heeft die koe misdaan? wij mensen vervuilen de wereld en slachten elkaar af, die koe staat gewoon lekker op

Dan stoppen we jou in een varkensstal en voeren we je wat bietenpulp en wat hormoontjes zodat je snel geslacht kunt worden. Zo slim dat je daar tevreden mee bent!

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:00

Vudress schreef:
Ik vroeg mij na het lezen van dit topic af of deze vraag van alle tijden is, of dat het een vraag is die bij jouw leeftijd en een bepaalde generatie stadsjongeren hoort.

Zonder denigrerend te willen doen: het doet mij een beetje denken aan de vraag of melk niet uit de fabriek komt.

Ik ben het met je eens, dat gevoel heb ik ook een beetje. Dit is namelijk wel het laatste waar ik respect voor heb, ik vind het eerder naïef.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:05

Vudress schreef:
Soms vraag ik me echt af waar ik op reageer. Het zal de griep wel zijn.

lifeofmarit schreef:

Dan stoppen we jou in een varkensstal en voeren we je wat bietenpulp en wat hormoontjes zodat je snel geslacht kunt worden. Zo slim dat je daar tevreden mee bent!

hoe komt die stal?
hoe komt die pulp?
hoe komen die hormonen?
en wie slacht mij?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:16

Ts, ik vind het niet alleen een belangrijke vraag die je stelt maar ook een interessante discussie die mij al meermaals de revue passeerde.. en dan met name met de zichzelf superieur-vindende niet-dierenvrienden waarmee ik doorgaans moeilijk door een deur kan.. Leuk dat je deze vraag plaatst. Ik volg dit even.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:18

JPS schreef:
Ts, ik vind het niet alleen een belangrijke vraag die je stelt maar ook een interessante discussie die mij al meermaals de revue passeerde.. en dan met name met de zichzelf superieur-vindende niet-dierenvrienden waarmee ik doorgaans moeilijk door een deur kan.. Leuk dat je deze vraag plaatst. Ik volg dit even.

Staat 'zichzelf superieur vinden' gelijk aan 'niet dierenvriend zijn'??