De schokkende waarheid over het leven van een varken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:02

Duke schreef:
eowyn04 schreef:
maar doet een varkenshouder er daadwerkelijk ook niets aan?
Mocht dit zo zijn, hebben die mensen dan helemaal geen gevoel???

Nee, natuurlijk niet. Heel praktisch gezegd: ieder dier moet toch wel geld op leveren. Klinkt hard, maar dan laat je geen dier wat pijn heeft, verlamd is, liggen. Dat kost alleen maar geld. Of het dier wordt afgemaakt, of verzorgd, als er zich op herstel is. En tuurlijk hebben boeren wel gevoel. Alleen het is wel zo dat zij een andere kijk op dieren hebben dan sommigen hier. Dieren zijn voor hun hun broodwinning. En geen huisdieren. Maar dat wil niet zeggen dat het bruten zijn.

Ik vind dat niet hard klinken. het is idd hun broodwinning, als ze maar wel wat doen aan zo'n diertje.
Ik heb liever dat ze bij een pijnlijdend dier het dier laten inslapen/afmaken (andere discussie) dan dat ze het daar laten liggen.
Als ze dat maar doen en de dieren niet aan hun lot overlaten.

BoefJMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:05

Juangi schreef:
http://www.achtergeslotendeuren.org/map/node

Dit vind ik écht alles slaan... Klik een boerderij aan en zie hoe de varkens mishandelt worden... 8)7 Compleet met de namen van de boeren erbij... :n

Echt, ziekmakende lef van de organisatie achter deze website!

Idiote organisatie! Ik heb net die verschillende boeren bekeken en heb weinig fout dingen gezien.
Natuurlijk is er zo hier en daar een varken met een vergroeide teen maar als je 4000 dieren hebt, kun je dit soms over het hoofd zien.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:06

@eowyn04: Denk dat er maar weinig boeren zijn die - buiten dat ze er geld aan moeten verdienen - niet ook iets "met dieren hebben". Als je rijk wil worden kan je volgens mij beter geen varkensboer worden, dus daar zal 't niet om gaan :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:08

HLPhoto schreef:
@eowyn04: Denk dat er maar weinig boeren zijn die - buiten dat ze er geld aan moeten verdienen - niet ook iets "met dieren hebben". Als je rijk wil worden kan je volgens mij beter geen varkensboer worden, dus daar zal 't niet om gaan :D

Het is inderdaad de onvoorwaardelijke liefde voor het vak. :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:13

@ellis ; gelukkig trek jij geen voorbarige conclusies !!
ik baseer me NIET dit op dit filmpje (hoe kom je daarop ?), maar ik ben heel vaak op een varkenshouderij geweest !
@san - we zijn bezig met een maatje-uit het konijnenasiel ;)
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 27-06-11 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:14

Ik denk als iedereen besluit om vegetariër te worden de hele economie op z'n gat ligt....

wat daar in die varkensstallen gebeurdt is niks verontrustends. Op zoveel dieren is er altijd wel een aantal % wat dood gaat of ziek is.
Neem bij ons we hebben een melkveebedrijf met 100 koeien, 10% zijn probleemgevallen( denk hierbij aan kreubel, slepende melkziekte, hartproblemen etc). ja als ze die gaan filmen krijgen wij en ik denk heel veel boeren ook een hoop gezeik over ons heen.
Neem vanncht is een koe gestorven in de ligboxenstal, die vind je ook pas 's morgens vroeg.

het komt op mij over alsof een groot gedeelte van de mensen met afschuw naar het vak boer kijkt. Maar bedenk wel dat wij ons kapot lopen om jullie burgers die op de boeren aan het schelden zijn aan de vreet houden!!!!
Nederland is één van de grootste leveranciers van agrarische producten. Jullie voedsel dus. Als iedereen maar biologisch moet worden moeten we denk ik net als in china maar een geboorteverbod gaan opleggen omdat er anders nooit genoeg plek is voor al dat vee, en wat denken jullie van de stankoverlast???

Juangi

Re: De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:14

En deze opnames zijn overigens ook állemaal snachts gemaakt... Tja, je kan helaas niet 24/7 bij je dieren zijn!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:15

als een dier onverwacht sterft ; is er dan opgelet ? of zo uit de hand gelopen ?
van ouderdom zal het wel niet...

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:16

Ik vind het knap dat iedereen vanaf een filmpje van anderhalve minuut een reëel beeld heeft gekregen hoe het eraan toe gaat in de varkenshouderij! Ik zou willen dat ik dat ook kon!
Ik heb hier op bokt ook weleens filmpjes langs zien komen van zieke en verwaarloosde paarden, waarom roepen we dan nu niet allemaal dat paarden het onwijs slecht hebben en dat ze allemaal verwaarloost worden en ziek zijn? Juist, omdat we dus uit ervaring weten dat het anders is, dat het overgrote deel van de mensen wel goed voor zijn paarden zorgt.
Even serieus, ik zou alle mensen die denken dat wat ze nu op het filmpje gezien hebben voor alle boeren en alle dieren geld en dat de boer er niks aan doet (je kan 's nachts op stal echt niet zien of de boer een behandeling voor een ziek varken heeft ingezet?) willen vragen eens met een varkensboer te gaan praten en zijn stallen te bekijken.

Bovendien, als je een stal hebt met 4000 varkens is het niet zo gek dat er een ziek is, dan heb je het naar mijn weten zelfs nog best goed gedaan. Van elke 4000 mensen zijn er ook altijd wel een paar ziek en je zou eens moeten proberen om een stal met 4000 paarden gezond te houden, dat is geen doen.
Ik heb alleen maar respect voor de boeren die alles proberen om het hun varkens zo goed mogelijk te laten hebben onder de omstandigheden waarin de boeren moeten werken. Er is gewoonweg geen geld om het voor de varkens ruimer of beter te maken, omdat de supermarkten zo goedkoop mogelijk vlees moeten verkopen omdat WIJ goedkoop vlees willen.

Dankzij alle regels hebben de dieren in Nederland nog een redelijk goed leven, laten we dat dan alsjeblieft zo houden en niet het fokken van varkens in Nederland verbieden. Het vlees komt dan uit andere landen in de EU waar ze het vaak niet zo nauw nemen met de regels en waar al helemaal niet zoveel regels zijn dan hier.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:17

sundance11 schreef:
Ik denk als iedereen besluit om vegetariër te worden de hele economie op z'n gat ligt....

wat daar in die varkensstallen gebeurdt is niks verontrustends. Op zoveel dieren is er altijd wel een aantal % wat dood gaat of ziek is.
Neem bij ons we hebben een melkveebedrijf met 100 koeien, 10% zijn probleemgevallen( denk hierbij aan kreubel, slepende melkziekte, hartproblemen etc). ja als ze die gaan filmen krijgen wij en ik denk heel veel boeren ook een hoop gezeik over ons heen.
Neem vanncht is een koe gestorven in de ligboxenstal, die vind je ook pas 's morgens vroeg.

het komt op mij over alsof een groot gedeelte van de mensen met afschuw naar het vak boer kijkt. Maar bedenk wel dat wij ons kapot lopen om jullie burgers die op de boeren aan het schelden zijn aan de vreet houden!!!!
Nederland is één van de grootste leveranciers van agrarische producten. Jullie voedsel dus. Als iedereen maar biologisch moet worden moeten we denk ik net als in china maar een geboorteverbod gaan opleggen omdat er anders nooit genoeg plek is voor al dat vee, en wat denken jullie van de stankoverlast???

Mensen zullen dan toch iets anders moeten eten, vleesvervangers enz. Dus dat "vangt" 't dan wel op, wat de economie betreft.

Door te zeggen dat jullie ons "aan de vreet houden" maak je de boeren ook niet bepaald populairder :P Mij houden jullie overigens niet "aan de vreet".

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:19

er zijn altijd uitzonderingen....

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:20

_Tara_ schreef:
Mensen zullen dan toch iets anders moeten eten, vleesvervangers enz. Dus dat "vangt" 't dan wel op, wat de economie betreft.
Dat vraag ik me af. In Nederland wordt volgens mij niet zoveel aan vleesvervangers geproduceerd en wel VEEL vlees. Daarnaast gaan er een hoop boeren failliet, dus komen de banken in de problemen, wordt 't moeilijker om hypotheken te krijgen en de echte winst ligt dus bij de mensen die geld op de bank hebben en voor een habbekrats een varkensboerderij kunnen kopen en ombouwen naar pensioenstal.

_Tara_ schreef:
Door te zeggen dat jullie ons "aan de vreet houden" maak je de boeren ook niet bepaald populairder :P Mij houden jullie overigens niet "aan de vreet".
Jij bent veganist?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:22

MiniBoots schreef:
Tara_Jenny schreef:
Ik vind het goed dat ze deze filmpjes maken! Veel mensen weten wel hoe het gaat maar zijn zich er toch niet echt van bewust. Als iedereen nou al 1 of meerdere dagen in de week vegetarisch eet scheelt dat al heel erg veel voor die arme diertjes.
Ik zelf eet al 6 jaar vegetarisch!

Ja, dan verdienen de boeren nog minder geld en krijgen de varkens het slechter omdat ze nog goedkoper gehuisvest worden.
Inderdaad zeer bevoordelijk voor de varkenshouderij :)

dan kan de varkensboer op dat stuk grond aardappels verbouwen, mais of graan...veel efficienter! :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:24

We weten allemaal dat vlees eten op deze schaal totaal niet efficiënt is. :)

Duke

sazsie schreef:
Duke schreef:
Voordat iedereen weer schande spreekt over de boeren, graag wel even beide kanten van het verhaal. Ik vind het echt belachelijk dat er weer op zo'n schandalige, eenzijdige, ongenuanceerde wijze dingen in de media worden gesmeten. Ik walg van zulke organisaties. En tuurlijk kan het niet altijd rozegeur en zonneschijn zijn in een varkensstal, maar geen boer zit erop te wachten zijn dieren te laten lijden. En als je meerdere nachten gaat filmen en foto's maakt op een stal met 4000 varkens, zitten er akelige gevallen tussen, maar Ongehoord laat het lijken alsof de boer daar niets aan doet! En tuurlijk zijn het akelige beelden. Maar ga ook eens 's nachts filmen in willekeurige bejaardentehuizen? Of verzorgingstehuizen? Soms denk ik wel eens: de realiteit is volkomen zoek in dit land.

Dat er dierenleed is weten we allemaal denk ik wel! En ja de filmpjes worden natuurlijk vanuit de negatiefste invalshoek meegegeven, dat geloof ik ook. Neemt niet weg dat dieren het niet altijd even goed hebben in Nederland.

Je opmerking wat betreft verzorgingshuizen vind ik echter helemaal de plank mis slaan. Dit kan je dus totaal niet vergelijken met het filmpje. Wil je gaan beweren dat in de zorg mensen binnen worden opgesloten? Onnodig lijden snachts? Sorry maar ik heb net 3 nachtdiensten gewerkt. En als een van mijn clienten belt, reageer ik meteen op de bel om aan hun verzoek te voldoen. Loop ik 3 rondes, om te zorgen dat iedereen lekker en comfortabel ligt. En liggen ze allen tevreden te slapen in een droog en warm bed. Staat de koffie om 6 uur sochtends klaar voor diegene die wakker zijn. En als er een client graag om half 6 zijn bedje al uit wil, sop ik hem/haar ook nog lekker in met zeep en trek ze schone kleren aan. Vragen mensen om een pijnstiller, krijgen ze deze!
Ik vind het dus echt echt schandalig en walgelijk dat je deze vergelijking trekt. Heb daar niet echt een goed woord voor over!!!!

Vind je dat? Omdat ik nu - voor jouw gevoel - op jouw terrein kom. Omdat ik iets zeg over jouw vakgebied. Precies hetzelfde voelt het voor mij aan. Al die vergelijkingen van boeren en de nazi's. Ik vind sommige opmerkingen die hier gemaakt worden juist walgelijk en schandalig! En daar heb ik geen goed woord voor over. Ik ben juist blij dat je dit zegt, want dan is misschien beter te begrijpen hoe de reacties over de veehouderij op ons overkomen. Veel boeren maken 's avonds laat ook een rondje door de stallen. Staan 's nachts op als ze weten dat er een koe moet kalven. En er zijn misstanden en je kunt niet alles regiseren. En ook in de zorg zijn er misstanden. Maar hoe denk je dat het voelt voor die boer, die net als jij, alle mogelijk zorg en liefde in zijn vak steekt, en dan komen dit soort beelden naar buiten.

Apostrof

Amalarab schreef:
dan kan de varkensboer op dat stuk grond aardappels verbouwen, mais of graan...veel efficienter! :+
weleens van marktwerking gehoord? ;)

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:30

Varkens hebben het vaak beter dan paarden. Zij leven lekker in groepen (behalve in de kraamtijd) met soortgenoten. Hoeveel mensen laten hun hond niet de hele dag alleen, stoppen een konijn in zijn uppie in een hok, en sluiten een paard de hele dag op in een box? Maar nee, dat schijnt allemaal de normaalste zaak van de wereld te zijn. Verschrikkelijk hoeveel mensen er nog steeds zijn die een paard nooit op de wei laten komen. Leuk voor het paard, heel de dag opgesloten zitten en er alleen een uurtje uit mogen wanneer de baas zin heeft om te rijden ;( .

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:36

Duke schreef:
Vind je dat? Omdat ik nu - voor jouw gevoel - op jouw terrein kom. Omdat ik iets zeg over jouw vakgebied. Precies hetzelfde voelt het voor mij aan. Al die vergelijkingen van boeren en de nazi's. Ik vind sommige opmerkingen die hier gemaakt worden juist walgelijk en schandalig! En daar heb ik geen goed woord voor over. Ik ben juist blij dat je dit zegt, want dan is misschien beter te begrijpen hoe de reacties over de veehouderij op ons overkomen. Veel boeren maken 's avonds laat ook een rondje door de stallen. Staan 's nachts op als ze weten dat er een koe moet kalven. En er zijn misstanden en je kunt niet alles regiseren. En ook in de zorg zijn er misstanden. Maar hoe denk je dat het voelt voor die boer, die net als jij, alle mogelijk zorg en liefde in zijn vak steekt, en dan komen dit soort beelden naar buiten.

Dat vind ik ja....anders schreef ik het niet.
Ik ben overigens niet diegene die hier de boeren loopt af te zeiken!
Dat het in de zorg niet helemaal goed verloopt en dat er een werkdruk is en personeelstekort, dat klopt. Zal maar niet uitwijden hoe hard de mensen die daadwerklijk aan het bed staan werken om alle mogelijke goede zorg te verlenen.
Maar nog vind ik niet dat je dat kan vergelijken met elkaar....onze clienten mogen namelijk wel een frisse neus halen buiten. :P En niet geheel onbelangrijk, niet afgemaakt om door ons opgegeten te worden. :P
Daarbij zijn clienten of anders de familie mondig genoeg om ontevredenheid ed te uitten....Een dier kan niet voor zichzelf opkomen, of aangeven wat hij wel/niet prettig vind.
Laatst bijgewerkt door sazsie op 27-06-11 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:40

tja, ik loop regelmatig door de varkens stallen. Hier worden de zieke dieren meteen apart gezet en behandeld. Als die activisten bijvoorbeeld alleen de ziekenboeg gefilmd hebben krijg je idd dit soort beelden. Maar het merendeel van de varkens lopen er gewoon gezond bij.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:44

Wat ik trouwens ook nog hoop, is dat de actievoerders wel rekening hebben gehouden met de hygiene maatregelen. Ik kan me niet voorstellen dat ze bedrijfskleding aangetrokken hebben midden in de nacht en op deze manier kunnen ze een heleboel ziektes mee naar binnen dragen, zeker als ze verschillende bedrijven op een nacht afgaan en ook niet de nodige hygiene maatregelen nemen tussen de verschillende leeftijdsgroepen. Anders kunnen ze mooi nog een heleboel meer dierenleed te weeg hebben gebracht door zieke dieren te veroorzaken. Varkens zijn zeer ziektegevoelige dieren, zeker de jonge biggen.

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:45

Ik geloof ook zeker wel dat een boer niet altijd meteen in de gaten heeft als een dier ziek is. Een boer is er helemaal niet bij gebaad om niet goed voor zijn dieren te zorgen. Ik ben echter wel van mening, dat de huisvesting voor slachtdieren niet altijd optimaal zijn. Elk dier zou moeten kunnen genieten van de frisse buiten lucht.
En er moet goed toezicht zijn op dierenleed, want ja dat komt nog steeds voor in Nederland. Maar om daar nu alleen de boeren de schuld in de schoenen te schuiven vind ik ver gaan.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:47

Ik beken, ik heb niet het hele topic gelezen. Ik eet zelf geen varken wegens een huidziekte, maar is het niet slimmer om juist met zijn allen meer en/of duurder varkensvlees dan te kopen :o? , dan steek je namelijk geld in die bedrijfstak en hebben de boeren geld om de dieren een betere huisvesting etc te geven.

Iedereen op te roepen juist niet te eten zorgt er alleen maar voor dat de varkens het nog slechter hebben omdat er nog minder geld is voor de boeren om de huisvesting te betalen.

Of denk ik nu heel blond :)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:49

_Emm_ schreef:
Wat ik trouwens ook nog hoop, is dat de actievoerders wel rekening hebben gehouden met de hygiene maatregelen. Ik kan me niet voorstellen dat ze bedrijfskleding aangetrokken hebben midden in de nacht en op deze manier kunnen ze een heleboel ziektes mee naar binnen dragen, zeker als ze verschillende bedrijven op een nacht afgaan en ook niet de nodige hygiene maatregelen nemen tussen de verschillende leeftijdsgroepen. Anders kunnen ze mooi nog een heleboel meer dierenleed te weeg hebben gebracht door zieke dieren te veroorzaken. Varkens zijn zeer ziektegevoelige dieren, zeker de jonge biggen.
...of schoonmaken bij het verlaten van het ene bedrijf en betreden van het volgende :)

bij het varkensproefbedrijf bijv. moest ik me douchen en omkleden voor ik naar binnen mocht.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:51

HLPhoto schreef:
_Emm_ schreef:
...of schoonmaken bij het verlaten van het ene bedrijf en betreden van het volgende :)

bij het varkensproefbedrijf bijv. moest ik me douchen en omkleden voor ik naar binnen mocht.

Dat is inderdaad een heel normale procedure, maar ik kan me niet voorstellen dat ze eerst midden in de nacht in die stal hebben staan douchen ;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:55

_Emm_ schreef:
Dat is inderdaad een heel normale procedure, maar ik kan me niet voorstellen dat ze eerst midden in de nacht in die stal hebben staan douchen ;)
Depends. Zou ze wel met de brandslang van het terrein af spuiten als 't mijn boerderij was :=