subsidie voor kunst/kunstenaars , waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:27

sarabande schreef:
Toch herinneren we ons van eeuwen terug wel de kunst, nooit de landbouw, soms de farmacie.
Mensen die roepen dat kunst niet essentieel is voor een samenleven hebben geen idee van de impact die kust heeft

De kunst van eeuwen geleden was niet gesubsidieerd.
Kunst en cultuur zegt iets over de tijd waarin het gemaakt is.
Kwaliteitskunst ontstaat zonder enige vorm van subsidie.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 19-07-11 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Re: subsidie voor kunst/kunstenaars , waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:37

Ik vind het ook een beetje een scheve wereld.
Subsidies zijn altijd mooi voor degene die het krijgen, maar er moet misschien we eens beter gekeken worden naar wie recht heeft op welke subsidie.
Even een vergelijking tussen muziekschool en bijv een sport(voetbal)club;
Een muziekschool krijgt subsidie, een sport(voetbal)club niet, ook al is de laatste ook goed voor de maatschappelijke kant van het verhaal.
Van een muziekschool zeggen ze dat er subsidiegeld nodig is voor instrumenten, maar als je op voetbal gaat neem je ook je eigen schoenen mee, en betaal je voor gebruik van veld en materiaal.
Ze willen muziek onderwijs in dit geval stimuleren, maar voor een ander kan een andere hobby belangrijker zijn?

De echte kunst/muziek/literatuur, zeg maar het top-segment mag wmb best wat geld ontvangen, maar niet iedereen die zich maar kunstenaar/schrijver whatever noemt...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:43

Nibbit schreef:
Van een muziekschool zeggen ze dat er subsidiegeld nodig is voor instrumenten, maar als je op voetbal gaat neem je ook je eigen schoenen mee, en betaal je voor gebruik van veld en materiaal.

Zo wil ik ook wel graag subsidie om mijn paard te onderhouden.
Maar ik moet ook mijn eigen broekriem ophouden en alle kosten zelf ophoesten.
Het zou een leuke stunt wezen als ik eens naar het gemeentelijk loket kwam om subsidie aan te vragen voor het onderhouden van mijn paard.
Voor iemand die het leuk vindt om muziek te maken is het heel normaal om aan dat loket te bedelen.

Paardrijden is een dure hobby en toch zijn er in Nederland zo'n 800.000 ruiters actief, en dat zonder een cent subsidie.
Waarom is er dan wel subsidie nodig om muziek te spelen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:36

Loretta schreef:
De kunst van eeuwen geleden was niet gesubsidieerd.
Kunst en cultuur zegt iets over de tijd waarin het gemaakt is.
Kwaliteitskunst ontstaat zonder enige vorm van subsidie.

Om jawel hoor, kunstenaars waren in dienst van de adel en de rijken en de kerk en ze werkten deels in opdracht. Daar wil deze regering ook weer naartoe, maar vergeet dat dat niet zomaar kan, daar moeten de nu rijken, dus het zakenleven net zoals in Amerika weer naar toe groeien.
Deze optie krijgt de tijd niet, dus er zal veel verdwijnen.

Je kan een hardwerkende kunstenaar niet vergelijken met het onderhouden van jouw hobby

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:03

Nibbit schreef:
Ik vind het ook een beetje een scheve wereld.
Subsidies zijn altijd mooi voor degene die het krijgen, maar er moet misschien we eens beter gekeken worden naar wie recht heeft op welke subsidie.
Even een vergelijking tussen muziekschool en bijv een sport(voetbal)club;
Een muziekschool krijgt subsidie, een sport(voetbal)club niet, ook al is de laatste ook goed voor de maatschappelijke kant van het verhaal.
Ze willen muziek onderwijs in dit geval stimuleren, maar voor een ander kan een andere hobby belangrijker zijn?

80% van de sportverenigingen krijgt wel degelijk subsidie. Misschien eerst eens verdiepen voordat je zoiets roept? :)
Loretta schreef:
Voor iemand die het leuk vindt om muziek te maken is het heel normaal om aan dat loket te bedelen.

Paardrijden is een dure hobby en toch zijn er in Nederland zo'n 800.000 ruiters actief, en dat zonder een cent subsidie.
Waarom is er dan wel subsidie nodig om muziek te spelen?

Ik speel muziek én rij paard. En krijg toch echt voor beiden geen subsidie hoor. Was het maar waar. :D
En ook ik vind het leuk om muziek te maken, maar aan een loket bedelen heeft weinig nut.
Ik zal zelfstandig mijn 'bedrijfje' op moeten starten en dat doe ik ook. Ik zal moeten werken (lesgeven of spelen of een andere baan) voor mijn geld.
En zo ken ik nog genoeg muzikanten die keihard werken om van muziek te kunnen leven óf er een andere baan bij hebben.
Ik ken er niet 1 die van een uitkering leeft.
Niet iedereen over 1 kam scheren als je niet precies weet waar je het over hebt. :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:08

Voetbalclubs spelen vaak op velden van de gemeente, en ook het onderhoud is voor rekening van de gemeente. Hoezo geen subsidie? Wat betekent subsidie dan?
Het is nog maar de vraag of cultuur of sport de meeste overheidsgelden wegslokken hoor, zouden we na moeten trekken. ;)

Hier in mijn dorp is de gemeente eigenaar van een compleet complex om te sporten, dat is anders ook echt niet door de clubs zelf te faciliteren (hoewel ik vroeger op een ponyclub gereden heb, waarvan de leden een volledige manege en bijbehorende terreinen zelfstandig bekostigde - viel niet mee, maar die club bestaat nog denk ik.)

Zomaar even een voorstel aan de raad van internet geplukt: http://catalogus2.vng.nl/gemdocs/Dossie ... stburg.pdf

Ik heb daar overigens geen problemen mee, maar ik word wel moe van al die mensen die niet weten hoe het zit en dat ook niet even navragen voor ze maar wat roepen.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:28

Interessante vraag :)

Ik ben 3 weken geleden afgestudeerd aan de kunstacademie, ik hoor bij de 1e groep die geen recht meer hebben op subsidie. Heel vervelend om al die verhalen te horen en vooral ook de bangmaker hoe 'moeilijk' wij het gaan krijgen.
De subsidie word meer gezien als een opstapje, en het beeld wat men heeft van een luie kunstenaar die leeft van subsidie klopt volgens mij ook niet meer. Onze curator op school vertelde mij pas dat veel van het geld niet eens bij de kunstenaar terecht komt maar meer in dingen als musea enzo gaat zitten. Ze had echt een heel goed verhaal hier over maar ik weet dat niet precies meer helaas :)
Ik moet zeggen dat ik me nooit echt verdiept hebt in de subsidie, simpelweg omdat ik deze toch niet meer kan aanvragen. Gelukkig heeft mijn school hier al op ingespeeld en heb ik beroepspraktijk lessen gehad, lessen waarin we leren voor ons zelf te zorgen en ook een hele zakelijke kant leren van het kunstenaarschap.

Naar mijn idee kan de kunstenaar zelf best voor zijn eigen geld zorgen, je kan gewoon parttime baan erbij hebben, ik werk nu ook extra bij in een bioscoop (blijf toch nog wel beetje in het culturele/kunst hoekje :P).
Ik zou het wel heel erg vinden als bepaalde culturele plekken en musea dicht zouden moeten omdat er geen geld meer voor is.

Vind het wel krom dat mensen zeggen dat ze zonder kunst en cultuur kunnen :? bij mijn weten heeft de mens daar altijd behoefte aan gehad, kijk maar eens goed terug in de geschiedenis.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:17

Goede vraag. Ik heb helaas geen antwoord kunnen vinden waar ik het mee eens ben. We hebben het hier toch over kunst? Een kunstenaar zou zijn eigen brood moeten kunnen verdienen, om zijn werk uit te oefenen. Dat moeten immers zovelen zelfstandigen. Dat minimum loon voor orkesten leden...Zijn er niet duizenden mensen die voor het minimum moeten werken? Als je niet kunt leven van de kunst die je maakt, moet je het als hobby zien en ernaast een betalende baan zoeken. Die muziekschool... leerlingen betalen toch om les te krijgen? We kunnen niet zonder kunst of cultuur , maar de vraag is, waarom moet dit zo nodig gesubsidieerd worden?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:08

Nee, we hebben het niet over kunst, we hebben over subsidies in de kunst en cultuursector.

En waar geloof ik iedereen het er wel over eens is dat de huidige kunstenaars zelfstandig de kost moeten verdienen (en de meesten dit allang doen...) zijn er wel vormen van cultuur die verdwijnen als ze niet bekostigd worden.

Je kan van mening verschillen over het nut van de talrijke musea en schouwburgen die ons land rijk is, over het nut van de laagdrempelige culturele cursussen die in wijkcentra worden gegeven en waar kinderen in aanraking komen met muziek, beeldende vorming, theater en dans op een manier die zonder subsidie voor het overgrote deel van hen niet zou zijn weggelegd...

Precies zoals heel veel sporten onbetaalbaar zouden worden zonder subsidie.

Je kan je afvragen of de staat kunstenaars opdrachten zou moeten verstrekken voor het opleuken van de openbare ruimte in die mate waarin dat nu gebeurt.

Je kan al deze vragen niet in één klap beantwoorden, denk ik, ze hebben allemaal hun eigen antwoord nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:47

Tja, ik als kunstliefhebber, ben toch wel van mening dat kunst een van de minder essentiele zaken in het leven is.

Dat van kunst verbindt ed. zie ik niet echt zo, ik vind nou niet echt dat Nederland een hele 'verbonden' samenleving heeft, eerder gepolariseerd en ik heb nog nooit echt het gevoel dat kunst daar enige invloed op heeft gehad.
Kunst zal best bijgedragen hebben aan enkele uitvindingen, maar als dat echt essentiele uitvindingen waren geweest. Hadden ze ook wel ontstaan, zonder kunst :)

Onderscheidende kunst, hoeft niet per se onbegrepen te zijn. En de vraag is of kunst uberhaupt wel 'goed'is als niemand het wil of begrijpt (en de kunstenaar er dus niet van kan leven) . Iets wat goed ontvangen wordt door het grote publiek hoeft niet per se commercieel te zijn, maar het moet wel enige vorm van kwaliteit bevatten. Filmhuisfilms, die écht goed zijn, worden ook écht wel gewaardeerd door het grote publiek. En ik zie de meerwaarde van de zoveelste matige filmhuisfilm niet tov de zoveelste matige hollywoodfilm die iig een stuk meer oplevert.

Verder denk ik ook niet echt dat we 60 cavia's in een balletje nodig hebben (of wat het ookal weer was),om de bio-industrie aan de kaak te stellen. Die discussie zal altijd wel voortbestaan, ook zonder zo'n kunstenaar. (even ter voorbeeld van wat voor dubieuze projecten je allemaal hebt binnen de kunst)

Ik zie ook niet echt in waarom een muziekvereniging geen commerciele instelling kan worden, de vraag naar muziekvereniging zal toch wel voort blijven bestaan. Ook als die muziekvereniging niet gesubsidieerd wordt. Dat het dan voor sommigen mensen afvalt wegens te hoge prijzen.. Tja, banketstaaf voor ze. Maar bij goed onderwijs en goede zorg hebben ze meer baat dan bij een muziekvereniging.

Ik snap ook niet echt waarom je het niet zou mogen afzetten tegen de bezuinigingen op zorg en onderwijs. Er moet gewoon op dingen bezuinigd worden om de begroting kloppend te krijgen, en dan vind ik de bezuiniging op kunst gewoon een hele logische :) Niet leuk, maar er zijn geen bezuinigingen waar je geen mensen mee benadeelt.

Ik ben zelf nog steeds in overweging of ik wil gaan studeren aan de kunstacademie, maar hoop toch niet dat ik dan in de valkuil val dat mijn kunst zo kunstzinnig en controversieel wordt, dat het alleen gewaardeerd en gesnapt wordt door anderen die aan de kunstacedemie gestudeerd hebben oid. Als ik ooit afstudeer aan de kunstacedemie hoop ik me toch vooral te onderscheiden door kwaliteit :Y) En imo is het geen kwaliteit als het door een handjevol zelf benoemde intellectuelen gewaardeerd wordt. En als blijkt dat ik die kwaliteit niet heb, of dat het niet gewaardeerd door de mensen, Jammer dan, niet iedereen lukt het om van z'n hobby z'n werk te maken. Dus dat zou dan ook voor mij gelden :) Net zo goed als een job in de paarden nooit tot de werkelijkheid zal behoren voor mij.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:23

Citaat:
Ik ben zelf nog steeds in overweging of ik wil gaan studeren aan de kunstacademie, maar hoop toch niet dat ik dan in de valkuil val dat mijn kunst zo kunstzinnig en controversieel wordt, dat het alleen gewaardeerd en gesnapt wordt door anderen die aan de kunstacedemie gestudeerd hebben oid. Als ik ooit afstudeer aan de kunstacedemie hoop ik me toch vooral te onderscheiden door kwaliteit

Dan moet je niet naar de huidige academie gaan van nu :) dit valt mij nu namelijk vies tegen. Alles lijkt om het concept te gaan en wanneer je een goed concept heb maar een lelijke uitwerking krijg je nog goede cijfers . Concept is tegenwoordig heel het idee. Je krijgt amper les in technieken, dat moet je zelf uitvinden. Wel is het heel uitdagend, dat zeker, en de weinige goede mensen springen er dan ook echt uit en je kan natuurlijk vakklassen gaan volgen.

Wil je echt meer kwaliteit etc, techniek.. kan je het best naar de klassieke academie, daar is dit super, maarja dat kost ook wat.

maar dit is mijn ervaring.. ik zit nu zelf op de academie en 75 % van de studenten vind ik gewoon niet goed.. maar dat is een eigen mening :P

Sorry, geheel offtopic :) heb mijn reactie al eerder gegeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:55

dat is ook wel een van de redenen dat ik heel erg twijfel. Alth. concept is imo alleen maar belangrijk om tot een goed resultaat te komen.... Én het proces er naar toe lijk me dan weer niet zo heel boeiend. Maargoed, ik haalde op de middelbare ook nooit hoge cijfers voor kunst terwijl mijn docent wel altijd riep dat ik heel goed was. Puur omdat ik mijn vooropdrachten nooit compleet inleverde :') of ze te veel uitgewerkt waren. Tja. 't is altijd mijn toekomstplan geweest, maar daardoor ben ik wel gaan twijfelen. En ergens vind ik het debiel dat het resultaat niet het belangrijkste lijkt te zijn (wat dan ook wel weer relevant is voor deze discussie )

Maargoed, ik ken ook wel de verhalen van kunstenaars die echt beweren dat ze 'verpest' zijn door de kunstacedemie omdat ze niet eens meer gewoon een simpel (/commercieel) concept ed. op papier weten te zetten.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:15

Dat verpest zijn vind ik dan weer beetje stug.. dan ben je gewoon niet creatief in mijn ogen ?
Concepten hoeven niet heel diepgaand te zijn.. maar wel een goed verhaal hebben, je moet je redenen hebben :) dus simpel concept is dan ook ok.

Ik ben ook meer van het eindresultaat maar mag niet ontkennen dat ik niet heel veel geleerd heb op de academie :)
Ik baalde ook van het proces.. En dat is echt waar heel de studie over gaat.. elk vak weer.. proces en concept :)

maargoed :D ik ga weer terug naar het onderwerp over subsidies .. :) sorrry