Weet jij waar je (dierlijke) voedsel vandaan komt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:57

YelaBrenda11 schreef:
En hoe denken jullie over biologische eieren eigenlijk?

Wij hebben heerlijk de kippen in de tuin lopen. ze eten van alles en lopen lekker tussen de paarden. de eieren zijn echt anders dan die uit de supermarkt. (en echt eerlijke eitjes)

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:57

Jolliegirl schreef:
Een rietje stierensperma kost 7!!!! euro.....

Dus... zo;n duur grapje is dit niet...
fok maar raak!

Ik had het over het geslachtsgebonden fokken, of hoe je het wilt noemen. Dus selecteren op geslacht. Zodat je alleen vrouwtjes fokt :)

Jolliegirl

Re: Weet jij waar je (dierlijke) voedsel vandaan komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:58

Oh op die fiets.. :+ sorry het is al 11 uur :P

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:02

maar ligt aan de stier wat de kosten van een rietje zijn. sommige stieren kan bij ons oplopen tot 40 euro ( vleesvee) een goede melkstier zal ook heus durrder zijn....een nuchter kalf brengt ongeveer tussen de 50 en 125 euro op ( en dan zijn ze duur rond de 100 euro)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:03

dots83 schreef:
maar ligt aan de stier wat de kosten van een rietje zijn. sommige stieren kan bij ons oplopen tot 40 euro ( vleesvee) een goede melkstier zal ook heus durrder zijn....een nuchter kalf brengt ongeveer tussen de 50 en 125 euro op ( en dan zijn ze duur rond de 100 euro)

En een goeie vleeskoe koop je voor 2300 euro...

Die prijzen in het koeienwereldje zijn zooo apart... ;)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:03

Ik zit op een agrarische opleiding en ik heb alle houderij systemen gezien en dus ook de bio-industrie. En ik eet gewoon vlees. Dieren hebben het niet slecht. Natuurlijk kan het altijd diervriendelijker maar daar willen Nederlanders niet voor betalen, Nederlanders willen alles zo goedkoop mogelijk dus de boeren kunnen het dus niet nog diervriendelijker maken omdat ze daar geen geld voor hebben. En geloof mij, boeren zijn echt niet rijk. De bioindustrie moet gewoon bestaan om alle Nederlanders te kunnen voorzien van vlees. Wat eerder zou helpen is om per persoon wat minder vlees te gaan eten. Want als iedereen bijvoorbeeld biologisch zou gaan eten (aan biologisch zitten ook nadelen maar dan wordt het een lang verhaal) zijn er geloof ik 3 aardbollen nodig en laten we die nou niet hebben.

En ik lees iets over rietjes sperma en hoogproductieve koeien, de boeren moeten veel produceren om geld binnen te krijen, om de boel draaiende te houden. Dus ja, wat zou jij doen als je een gezin moet onderhouden?

Echt, de boer wordt gedwongen door de consumenten om dingen zo te doen.
En insemineren is helemaal niet zo slecht. En selecteren op eigenschappen ook niet, doe je toch ook bij je paard als je er een hengst op zet? Om er voor te zorgen dat je een gezond en goed gebouwd dier krijgt?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:10

voor zover ik weet:

koeien:
eko vlees van dieren uit nederland (geboren geleefd geslacht) (en biologisch, wat inhoud dat ze buiten lopen, maar ook dat ze geen anti biotica krijgen en gezonder voer krijgen)
niet biologisch rundvlees uit supermarkt van koeien en opfok stierkalveren uit voornamelijk nederland, die een oké leven hebben gehad vind ik.
kiloknaller en bijv aldi vlees uit buitenland maar weet niet welk buitenland.

varkens:
eko vlees van dieren uit nederland, kan de leefomstandigheden van biologische varkens niet.
regulier varkensvlees (en dat is veeeeeeel...) van varkens die in groepshokken met een speelbal en altijd binnen zonder zonlicht hebben geleefd.
bij varkens is het overigens nog steeds zo dat men nog zoekt naar een betere manier van doden bij de slacht.

kip/eieren
scharreleieren zijn van kippen die op een hele grote kluit leven, vier kippen per vierkante meter.
vrije uitloop betekend een klein stukje wat op de hele kluit kippen maar een postzegel is, waar ze wanneer ze daar staan buitenlucht kunnen inademen.

met eieren is het gewoon zaak om op het aantal sterren te letten en niet op de naam.
3 sterren moet je hebben.

kippenvlees, vrijwel zonder uitzondering van bio industrie, massa productie.

vis weet ik nog niet genoeg van,
maar het wordt eigenlijk ook afgeraden omdat het te gek gaat, en de zeeën leeg raken en er veel schade aan het ecosysteem en het dierenwelzijn is door bijvangst.
een kwart van al het opgeviste is bijvangst en wordt (dood/beschadigd) terug gegooid.
heb ik gelezen tenminste.

goedkope frikandellen zijn van afschraapsel van slachtresten gemaakt
mora producten van rund en paardenvlees uit hoe heet dat land, waar de amerikaanse paarden heen gaan na een heeeel lang transport, en waar paarden erg inhumaan behandeld worden.

mac donald vlees komt van door houtkap verworven grote stukken gras, daarop laten ze hun slachtkoeien grazen tot de slacht.
ik weet niet wat ik heb maar kan die namen van de landen niet voor de geest halen, ver weg tenminste, het gaat ten koste van het regenwoud.

paardenvlees en konijn en al die dingen skip ik even.

ikzelf eet eko of supermarkt rundvlees, niet de goedkope versie
we eten wel eens vis (het is gezond..)
en soms wel eens een kroket als dat zo uitkomt, dan wel rundvlees kroket.

varken en kip eet ik niet.
en paard ook niet.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:11

mac donalds koeien eten mais heb ik gezien in docu. Wat helemaal niet goed is voor een koe, want die hoort gras te eten.. maar mais is goedkoper, koeien lopen gewoon door het zand, is geen gras meer over..
docu: food inc

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:13

Zit er echt vlees in de mac donalds hamburgers dan? ik dacht plastic, zo smaakt het !! :Y)

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:13

Food inc is idd een goede docu!

food matters schijnt zelfs nog beter te zijn maar die heb ik nog niet gezien.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:15

Peanuts, dan zal het zo zijn dat die velden in het regenwoud worden gemaakt.
die maïs velden dus, voor de koeien.

was nog vergeten te zeggen, koeien krijgen veel soja, en dat is ook en koste van natuur / regenwoud want soja en dus vegetarische dingen zijn ook niet per definitie zuiver.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:18

Roosmarijn, ook met de bioindustrie hebben we 3 aardbollen nodig. Dat maakt zo goed als geen verschil. Minder vlees eten ben ik met je eens. Naast dat elke dag vlees eten gewoon enorm ongezond is, kan de aarde dat ons simpelweg niet bieden. En imo hebben de bio industriedieren in Nederland het afschuwelijk, maar ik ben het wel met je eens dat dit de consument zijn schuld is.

Ik ben een vegetariër en drink dus wel melk en eet wel kaas. Ik eet geen snoep met gelatine maar in mijn kaasje zit dat wel. Leer koop ik niet meer, maar ik loop nog wel op mijn algekochte schoenen met suède. Zou zonde zijn om die weg te gooien :) Over de herkomst van onze zuivel hebben we nagedacht, maar hier hebben we tot nu toe verder nooit echt iets mee gedaan. Laatst heb ik besloten om dit wel te gaan doen en daar zijn we nu dan ook mee bezig. In de buurt hebben we veel boerderijtjes waar eieren gekocht kunnen worden en ik neem aan ook melk. Nu eten we elke ochtend yoghurt en ik denk dat dat toch wat minder makkelijk wordt, nou goed, dat zien we vanzelf :) Verder ga ik binnenkort een kijkje nemen in de natuurwinkel hier in de buurt, kijken of dat wat is. Toch prima bezig/op weg, vind ik zelf :) Rome is niet gebouwd in 1 dag en iets doen is beter dan niets. Ook ik wil niemand overtuigen en doe er heel luchtig over, maar als vleeseter (die weet hoe het allemaal werkt en zijn rug ernaartoe draait) vegetariërs hypocriet noemen kan ik ook niet zo waarderen/begrijpen.

Restproduct vind ik ook onzin, restproduct was er niet geweest als er niet iets anders voor was geslacht en gefokt.

Om maar even mijn mening te geven net voor ik mijn bedje op ga zoeken :P

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:22

bromfiets schreef:
Ik eet gewoon vlees en ja, ik weet waar het vandaan komt. Ik heb een agrarische opleiding gedaan en heb dus in de bio-industrie stages gelopen. Mijn ervaring is dat er altijd rotte appels zijn in de vorm van bedrijven die niet goed voor hun dieren zijn maar dat het overgrote deel toch echt met respect voor zijn dieren omgaat.

Hier sluit ik mij volledig bij aan... En ik werk op diverse slachthuizen als toezichthoudend dierenarts. Overal heb je rotte appels, helaas. Heb eerlijk gezegd nog geen sec overwogen om geen vlees meer te eten en hou toch ook echt wel v dieren.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:24

Maar colorado, zonder vlees is er geen kaas.....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:25

Ik weet wel waar mijn vlees vandaan komt, kan je bij het meeste zelfs de plekken aanwijzen waar de dieren liepen voordat ze de kogel kregen ;) (wild door jacht dus, wat ik hoofdzakelijk eet)

Biologischer en beter kan 't niet :)
Laatst bijgewerkt door Adil op 08-06-11 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:26

Ze krijgen geen kogel... :+

Sorry flauw...

ik zag hier laatst op de verpakking staan:

Geboren : ierland
gemest : ierland
geslacht: ierland

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:27

Jolliegirl schreef:
Ze krijgen geen kogel... :+

Euh, heb even ter verduidelijking mijn post aangepast... :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:28

Och.. lekkere opmerking dus weer van mij :P wat ben ik toch een troella hahahaha :P

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:29

Mitchall schreef:
Nu vroeg ik mij af, zouden de échte dierenliefhebbers hier hun eigen dieren eten? Bijv. een zelf gefokt
kippetje of kalf? Of toch maar naar de winkel om daar iets te kopen, want deze hebben ze immer niet gekend? :)

ja,.. ik ben echte dierenliefhebber,en ja,.. ik eet ook mn eigen dieren(schaapjes en kippen)
weet dan zeker dat ze ene leuk leven gehad hebben.
ik weet van tevoren welke dieren we ongeveer op gaan eten,. en zorg dan ook dat ik daar geen band mee heb,
onze pony's zou ik bv weer niet kunnen opeten,.omdat daar de band dus groot mee is

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:31

Vergeet trouwens niet dat er wel dieren móéten worden geslacht, want kleding waar komt dat dat grotendeels vandaan. Juist, uiteindelijk van het schaap. :j En voor melk, kaas, eieren en ga zo maar door, is het hetzelfde verhaal. :j

pinuts schreef:
mac donalds koeien eten mais heb ik gezien in docu. Wat helemaal niet goed is voor een koe, want die hoort gras te eten.. maar mais is goedkoper, koeien lopen gewoon door het zand, is geen gras meer over..
docu: food inc

Mais niet per definitie niet goed voor een koe. Elk dier moet gevarieerd eten. Een koe heeft mais bijvoorbeeld nodig voor eiwit etc. En huidige koe kan niet leven van alleen puur gras wil zij niet in een negatieve energiebalans komen.

Colorado schreef:
Roosmarijn, ook met de bioindustrie hebben we 3 aardbollen nodig. Dat maakt zo goed als geen verschil. Minder vlees eten ben ik met je eens. Naast dat elke dag vlees eten gewoon enorm ongezond is, kan de aarde dat ons simpelweg niet bieden. En imo hebben de bio industriedieren in Nederland het afschuwelijk, maar ik ben het wel met je eens dat dit de consument zijn schuld is.

Als we zo door gaan wel ja. ;) Daarom heb ik het over minder vlees eten. Maar zoveel vlees eten als we nu doe en dan alles biologisch, dat is echt niet mogelijk.
En normaal, biologisch is niet per definitie goed, dan denken wel veel mensen. Een dier kan er ook nadeel van hebben.
Intensieve koeien, hebben die het volgens jou ook verschrikkelijk? Een gemiddelde koe heeft in Nederland toch meer ruimte dan een gemiddeld paard in zijn stal. :j Van varkens kan ik het begrijpen dat je dat verschrikkelijk vind, als vind ik het zelf nog wel meevallen.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:02

suuzepuus schreef:
Maar colorado, zonder vlees is er geen kaas.....

Weet ik, dierlijk stremsel. Ik heb het ook een tijd niet gegeten, maar na mijn jaartje wel vlees eten (wat zeer beperkt was, vond het meeste niet lekker meer) is deze kaas erin gebleven. Nou goed, ik eet nog steeds minder dan een vleeseter en daarbij denk ik dat kaas met dierlijk stremsel er binnenkort toch ook wel uit gaat. Daarbij vind ik vlees niet per definitie slecht, maar wel de manier waarop. Dat dieren voor kaas zonder dierlijk stremsel geslacht moeten worden, net als voor wol, kaas en eieren kan ik me eerlijk gezegd niet indenken. Dat het gebeurd, ja, misschien, wist ik niet, maar dat het nodig is lijkt me zeer sterk.

En dat die koeien meer ruimte hebben dan een paard in een stal kan, maar een paard in een stal vind ik eerlijk gezegd ook niet kunnen, dus dat scheelt haha. Daarbij komen die paarden hun stalletje zo nu en dan nog eens uit, voor een ritje, een paar weekjes vakantie op de wei of gewoon een middagje op 't land. Ook niet alle, dat weet ik, maar dat dat niet altijd gebeurd vind ik ook écht niet kunnen, dus ga ik hier maar van uit. Ik zeg hierbij wel dat ik geen expert ben in hoe het eraan toe gaat in de bioindustrie. Ik heb de nodige dingen gezien, gehoord en gelezen om geen vlees meer (uit de bio-industrie) te willen eten, maar ik heb daarna niet veel verder gezocht, daar ben ik nu wel mee bezig. Maar ik bedoel daarmee dat het best kan zijn dat het ene soort dier het beter heeft dan het andere, dat wist ik dus niet. Al weet ik wel zo ongeveer hoe het er bij de kippen aan toe gaat, omdat dat op de een of andere manier gewoon meer besproken wordt ofzo.

En stel dat iedereen minder vlees zou gaan eten, stel, dan moet er een humanere manier te vinden zijn voor het fokken, houden en het vervoeren van dieren in de bioindustrie. Dat moét kunnen. Prijzen van het vlees weer omhoog is al één voorbeeld, en dat wat omhoog gaat zou ik dan uiteraard graag bij de boer zien belanden, op die manier verdienen boeren wat meer en kunnen ze hun dieren best wat meer plek en rust gunnen. En dat dit niet reeël is weet ik, voordat iedereen minder vlees gaat eten zijn we wel weer wat jaren verder, maar fantaseren mag, toch? :)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:20

@Colorado: Waar heb jij die dingen gezien? In de stal met eigen ogen of een filmpje? Dat is wat ik me altijd afvraag.

Minder vlees eten is wel mogelijk. In de cijfers is al te zien dat er afgelopen jaar minder vlees is gegeten dan daarvoor als ik het me goed herinner.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:20

Ik ben vegetariër, eet geen kaas, drink geen melk, en ook geen gelatine. Eitjes komen van onze eigen 3 lieve krielkippetjes dus dat is 100% eerlijk :Y)

Ik heb dus zeker nagedacht over waar vlees vandaan komt. Ik ben vegetariër omdat ik vindt dat we het recht niet hebben een dier te doden voor eigen consumptie, als het zo heeft geleefd. Worden er koeien in een natuurgebied gezet en af en toe eens een paar nieuwe stiertjes eruit gehaald voor consumptie zou ik misschien nog wel overwegen een stukje te eten. Maar aangezien die kans niet heel groot is :')

Maar ik vind opzich dat je het wel kan merken, ik ben helemaal niet gezond eigenlijk, heel vaak moe etc. puur omdat ik voedingstoffen mis. Tot wanhoop van mijn vleesetende familie :+

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:48

Even een vraag, vindt jij koeien dan ook zielig in een stal? :)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:00

Ik eet bijna géén vlees. Het enige dat ik eet is gehakt, hamburgers en frikandellen. :+ Waarom? Omdat ik het andere vlees niet lekker vind. En het is vaak onwijs onhandig dat ik het niet lust (met uit eten gaan bijvoorbeeld). En ik weet echt wel ongeveer waar mijn hamburger vandaan komt, maar ik ga er niet over na denken. Want anders lust ik zo helemaal niets meer. Terwijl ik dit lekker vind. Dan wordt het nog onhandiger.

Ik eet zo'n 3 a 4 keer in de week vlees. ;)