Autorijden op je 16e, het moet niet gekker worden......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:56

Tellers wijken niet andersom af, ze geven altijd lager aan dan de werkelijke snelheid.
Maar als je denkt dat de irritatie van andere weggebruikers tegen leswagens meevalt ben je bij deze uitgenodigd om een dagje mee te rijden.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:58

Kiwipitje schreef:
Haha ik zie mij met m'n 5 jaar rijbewijs m'n broertje al coachen in de auto. NOT. Volgens mij luistert ie niet eens :=

Het is dus 10 ipv 5 jaar. En alle personen kunnen pas begeleider worden als ze grondig zijn doorgelicht door het RDW.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:03

Lol we zijn amerika niet! Ik vind 16 veel en veel te jong! 18 jaar is al jong genoeg!

Polly
Moderator Algemeen

Re: Autorijden op je 16e, het moet niet gekker worden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:54

@LisaFaded, misschien het topic helemaal doorlezen?
Je komt niet op je 16e alleen op de weg

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:58

Polly schreef:
Tellers wijken niet andersom af, ze geven altijd lager aan dan de werkelijke snelheid.
Maar als je denkt dat de irritatie van andere weggebruikers tegen leswagens meevalt ben je bij deze uitgenodigd om een dagje mee te rijden.

Is echt ook een van de redenen dat ik er zat van was, het overige wegverkeer.

Soms mis ik het rijles geven wel eens, maar vaker niet..

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:09

Is dat echt zo erg? -heeft dan iets om op haar reportagelijst te schrijven-

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:57

Ik denk ook elke keer "oh nee, toch weer niet een auto van de rijschool hé" :D , inderdaad vooral omdat ze vaak nog een stuk lager dan de maximum snelheid rijden.

Als ik zo eens naar wegmisbruikers kijk, kan ik toch ook niet zeggen dat Nederlands allemaal beter kunnen rijden. Daar zitten toch ook wat rotte appels in.
En ik vraag mij nog steeds af hoe 'gevaarlijk' het in België is om te rijden met een L. Ik vraag me wel hoeveel ongevallen er daadwerkelijk gebeuren met jongeren die nog leren rijden en hun begeleider. Ik kan het mishebben, maar over het algemeen zie ik eigenlijk zelden zulke dingen. Ik heb zelf ook in de 2 jaar dat ik geoefend heb slechts een maal een gevaarlijke situatie gehad omwille van een dode hoek, en toen was het mijn begeleidster die me goed had gewaarschuwd.

Maar ook in België moet je een rijexamen afleggen voordat je een rijbewijs krijgt. En geloof me, ik weet niet hoe het in de rest van België is maar hier zijn ze strèng. Echt streng, je krijgt je rijbewijs niet zomaar door wat rond te rijden of je moet echt nauw geluk hebben. Dat er meer ongevallen met jongeren zouden zijn in België, heeft daarom volgens mij niet veel te maken met dat jongeren het slecht geleerd hadden van hun begeleider, maar dat ze misschien sneller in staat zijn om eens ze dat papiertje hebben en geen begeleider meer nodig hebben de stoere man/vrouw te spelen. Want ik ken zelf ook gerust wel een aantal mensen die perfect genoeg kunnen rijden om te slagen voor het examen, en achteraf gewoon wegidioten worden.

Maar toch dan misschien liever iemand die reeds van zijn bijna 17 of net 17 rondtoert en héél veel uren op de baan heeft gemaakt in een auto waar duidelijk staat aangegeven dat er een leerling-bestuurder in zit, dan iemand die op zijn 18de in een snelcursus van 10 intensieve lessen het rijbewijs zou halen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:05

In Nederland moet je lessen volgen bij een rijschool, dan kun je een tussentijdse toets doen en als die goed wordt afgerond voor je praktijkexamen. Daarnaast moet je in Nederland ook een theorie-examen hebben gedaan en daarvoor geslaagd zijn wil je je praktijkexamen gaan doen.
Je mag dus nu pas lessen vanaf je 18-de.

Nu willen ze dus gaan invoeren dat als je 16,5 bent je mag gaan lessen bij een rijschool. Als je 17 bent mag je pas op voor je praktijk, en natuurlijk ook je theorie hebben gehaald en je tussentijdse toets.
Dan heb je je rijbewijs en ben je verplicht tot je 18-de met een begeleider in de auto te rijden.
Je kunt dan zelf je begeleiders uitzoeken die moeten minimaal 10 jaar hun rijbewijs hebben en zullen eerst grondig worden doorgelicht voordat ze begeleider mogen worden. Die staan dus geregistreerd en je mag dus geen andere begeleiders naast je hebben.
Wordt je op je 17-de betrapt zonder begeleider of onofficiële begeleider, raak je direct je rijbewijs kwijt en kan je alles overnieuw doen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:08

En wat kan die begeleider nou doen zonder extra pedalen oid.... Meegillen als het fout gaat :') ?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:10

Ja idd alleen gillen en eventueel aanwijzingen geven.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:11

Hahaha: "REMMEN! AHHH" met ernaast een meisje wat uit angst niet eens meer weet welke pedaal de rem is en vol gas in duwt _O-

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:24

Ik heb zowel rijschool als met begeleider gereden, en ik heb het werkelijk nog nooit meegemaakt dat iemand een gas of rem moest gebruiken voor mij. Gewoon een waarschuwing was meer dan voldoende. Ik heb ook nog echt nooit gezien dat iemand met een L achterop iets gevaarlijk deed, meestal rijden die juist belachelijk correct. De overgrote ergernis die ik heb (en die ik zelf deed toen ik leerde rijden), was te langzaam rijden en stilvallen bij het vertrekken. Je stuurt je leerling ook niet zomaar plots het midden van een drukke baan op. Elk mens met gezond verstand (en gelukkig zijn er dat toch wel heel wat blijkbaar), leert eerst rijden op een grote parking of zeer rustige verlaten landweggetjes en gaat pas stapje per stapje verder.
Ik vind dàt trouwens dan weer vreemder aan het Nederlandse systeem. Jullie leren heel jullie rijlessen rijden in een auto mèt extra pedalen, en plots boem baf heb je je rijbewijs en zit je in een auto zonder extra hulp. Daar zou ik juist véél nerveuzer van worden, het idee dat mijn extra hulp zo opeens weg is. En dan nog eens plotsklaps in een andere auto die anders reageert dan de lesauto. Ik heb voordat ik mijn rijbewijs haalde alleen geoefend of met begeleider in een gewone auto, maar met een L achterop zodat iedereen het weet dat ik nog leerde. Gevolg was dat ik fluitend wegreed toen ik voor het eerst mijn rijbewijs had, want ik was het al lang gewoon om met mijn eigen auto rond te toeren. Ik denk dat aan beide systemen wel voor en nadelen zitten.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:31

Nou zomaar ineens.
De ene heeft meer rijlessen nodig dan de ander, daarnaast mag er geen ernstige ingrijp zijn tijdens je praktijkexamen want dan zak je ook.
En je leert het het beste door juist zonder te rijden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:46

Dat is in België uiteraard ook, daar slaag je ook niet als er een zware ingrijp gedaan moet worden. Daar slaag je zelfs niet als je niet om de drie seconden in je spiegels kijkt. Maar je blijft toch evengoed plots van een auto waarbij je een gevoel hebt van "àls het misloopt, kan die ervaren persoon naast me onmiddellijk ingrijpen" naar een auto waarbij je geen enkel hulpstuk hebt gaan?

Ik heb 24 uren rijles genomen alvorens ik met mijn moeder voor het eerst de baan op ging. Met mijn lesauto kon ik al aardig netjes rijden, maar plots in mijn eigen auto voelde heel anders aan en plots maakte ik fouten die ik met mijn lesauto niet meer had, voornamelijk stilvallen eigenlijk. Maar ik had toen wel nog een grote L op mijn ruit geplakt zodat alle andere bestuurders wisten dat ik maar aan het leren was en dat ze moesten opletten. Ik zou het toch eng hebben gevonden moest ik onmiddellijk zonder waarschuwing de weg op gaan en niemand geweten had dat ik nog maar een beginneling ben. Kan me voorstellen dat er ook genoeg mensen zijn die daar geen last van hebben en die fluitend met alle auto's onmiddellijk de baan op rijden, maar ik kan me ook niet voorstellen dat ik de enige ben die het heel spannend vond om voor de allereerste keer in een 'echte' auto te mogen rijden.

Hoeveel uren rijles hebben jullie eigenlijk gemiddeld alvorens je een examen aflegt?

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:50

Polly schreef:

Mijn vaders auto gaf anders eerst 30km te veel aan, en nu 10km.

Ik denk dat het opzich zeker geen probleem is om mensen met hun 16de te laten beginnen met rijden (net zoals in Amerika?). Alleen 1 nadeel, in Amerika moet je wel een paar jaartjes wachten totdat je mag drinken, dat is hier niet. Ik denk dat daar de meeste fouten door gaan komen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:52

Kwanyin schreef:
Dat is in België uiteraard ook, daar slaag je ook niet als er een zware ingrijp gedaan moet worden. Daar slaag je zelfs niet als je niet om de drie seconden in je spiegels kijkt. Maar je blijft toch evengoed plots van een auto waarbij je een gevoel hebt van "àls het misloopt, kan die ervaren persoon naast me onmiddellijk ingrijpen" naar een auto waarbij je geen enkel hulpstuk hebt gaan?

Ik heb 24 uren rijles genomen alvorens ik met mijn moeder voor het eerst de baan op ging. Met mijn lesauto kon ik al aardig netjes rijden, maar plots in mijn eigen auto voelde heel anders aan en plots maakte ik fouten die ik met mijn lesauto niet meer had, voornamelijk stilvallen eigenlijk. Maar ik had toen wel nog een grote L op mijn ruit geplakt zodat alle andere bestuurders wisten dat ik maar aan het leren was en dat ze moesten opletten. Ik zou het toch eng hebben gevonden moest ik onmiddellijk zonder waarschuwing de weg op gaan en niemand geweten had dat ik nog maar een beginneling ben. Kan me voorstellen dat er ook genoeg mensen zijn die daar geen last van hebben en die fluitend met alle auto's onmiddellijk de baan op rijden, maar ik kan me ook niet voorstellen dat ik de enige ben die het heel spannend vond om voor de allereerste keer in een 'echte' auto te mogen rijden.

Hoeveel uren rijles hebben jullie eigenlijk gemiddeld alvorens je een examen aflegt?

Dat hangt van persoon tot persoon af en je hoeft hier niet een uur te lessen, je kan ook anderhalf of 2 uur per keer zijn.
Maar je mag pas zelf de weg op in Nederland als je je rijbewijs hebt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:02

Maar wat is gemiddeld want ik heb er echt geen zich op. Vijftig uren les? Honderd uren les? Honderden?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:05

Sommige al met 24 uur, anderen met misschien wel 60 of 100 uur.

Is echt per persoon verschillend, iedereen leert op een ander tempo en als je er klaar voor denkt te zijn kun je dat bij je instructeur aangeven.
Die kan ook zeggen of die daar hetzelfde over denkt, of een ander advies geven.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:57

het landelijk gemiddelde is in NL 40 tot 60 uur rijles.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:59

ik vind het iedee op zich wel goed
maar ik vind dat ze dat bij IEDEREEN die een rijbewijs haalt moeten doen of je nou 16 of 60 bent .
je bent een beginnend bestuurder en het is gewoon een must om een ervare bestuurder naast je te hebben .

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:35

wopkelover schreef:
ik vind het iedee op zich wel goed
maar ik vind dat ze dat bij IEDEREEN die een rijbewijs haalt moeten doen of je nou 16 of 60 bent .
je bent een beginnend bestuurder en het is gewoon een must om een ervare bestuurder naast je te hebben .

Amen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:27

Focussed schreef:
Hahaha: "REMMEN! AHHH" met ernaast een meisje wat uit angst niet eens meer weet welke pedaal de rem is en vol gas in duwt _O-

Daarom dat de auto waarmee je leert rijden ook aan bepaalde voorwaarden moet voldoen.
Handrem in het midden, bvb.
Dan kan de begeleider die aantrekken als het moet.

Wat bij mij overigens een keertje gebeurd is. Foutje van de andere, pakte zijn voorrang van rechts ... DIE HIJ NIET HAD!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:30

Veel beter systeem, zo kan je als beginnende bestuurder tenminste flink wat uren maken zonder dat het je duizenden euro's kost... En de basis heb je dan al onder de knie.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:22

Focussed schreef:
En wat kan die begeleider nou doen zonder extra pedalen oid.... Meegillen als het fout gaat :') ?

Ik heb leren rijden in onze eigen auto, met mijn vader. Dus nooit iemand met extra pedalen om in te grijpen en er is eerlijk gezegd gewoon nooit iets fout gelopen. We hebben eerst geoefend op een afgezonderde, grote parking tot alles helemaal lukte (koppelen, schakelen, remmen, starten) en pas toen ik daar het gevoel had dat ik het echt kon, ben ik op de openbare weg gegaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:38

Polly schreef:

Ik kijk eigenlijk net altijd uit met leswagens... Kan me r dood aan ergeren als ze dan gaan bumperkleven enz...