Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pentax schreef:Pgb voor schoonmaken. Raad eens wat ze voor werk (zwart) via marktplaats doet...
En ze zal echt niet de enige zijn die zo fraudeert.
Tally_Ho schreef:Tja, zo simpel ligt het niet. Er wordt van álle regelingen misbruik gemaakt, maar mensen vinden het ene wat minder erg dan het andere. Privékms in leaseauto's niet opgeven, belasting ontduiken, zwart werken e.d. wordt minder erg gevonden, simpelweg omdat de solidariteit van de maatschappij bij werkende mensen ligt, en niet bij de kwetsbare groep die onderhouden moet worden met het belastinggeld.
Het is dus zeker zaak imo om de regeling dusdanig aan te scherpen dat het voor de belastingbetaler acceptabel blijft dat deze vorm van zorg blijft bestaan.
Juist ook de mensen in door ZIN of PGB gesubsidieerde banen hebben mijn respecthet werken onder tijds- prestatiedruk is niet voor iedereen weggelegd...
Maar het misbruik, dat moet aangepakt worden, hoe marginaal ook - want dat is een belangrijk instrument om de maatschappij bereid te houden om de premies te blijven betalen
gohya schreef:De mensen kúnnen de boel niet oplichten,nogmaals je krijgt geen PGB als je goed voor jezelf kan zorgen.
Tieme schreef:mensen kunnen de boel WEL oplichten. namelijk door het geld aan dingen uit te geven waar het niet voor bestemd is. dus een moeder die zichzelf uit laat betalen voor de zorg van haar zieke dochter en van dat geld gaan ze lekker op vakantie of worden er dure dingen gedaan. dat mogen ze van mij afschaffen. het is zorg die je als moeder zijnde zowiezo zou geven aan je kind en vindt het dan ook belachelijk dat die zichzelf ervoor kunnen betalen.
een bepaald deel van het pgb bedrag hoeft bijv. niet terug gestort te worden als het "over" is. dit is bedoeld om bijv. je zorgverlener een keer een bloemetje of zo te geven maar wordt ook gebruikt voor allerlei andere dingen. mogen ze dus ook afschaffen. net zo goed als dat je familie in kan huren voor de verzorging. afschaffen. alleen mensen die een diploma hiervoor hebben.
om deze reden mag je bijv. ook je opa/oma of ander familielid niet meer betalen van kinderdagverblijftoeslag om op je kinderen te laten passen. te fraude-gevoelig. familie die normaal ook zouden oppassen, krijgen nu ineens geld ervoor wat ook nog eens gesubsidieerd is.
gohya schreef:@BraveSpots
Professionele mensen inzetten? die hebben niet genoeg tijd en die kosten nóg meer geld.
En er zijn niet genoeg professionele verzorgende.
Er zijn genoeg bureau's die verzorgend personeel inzetten,gediplomeerd en ongediplomeerd,daar betaal je 2 x zoveel voor.
De mensen kúnnen de boel niet oplichten,nogmaals je krijgt geen PGB als je goed voor jezelf kan zorgen.
Tieme schreef:gohya schreef:De mensen kúnnen de boel niet oplichten,nogmaals je krijgt geen PGB als je goed voor jezelf kan zorgen.
mensen kunnen de boel WEL oplichten. namelijk door het geld aan dingen uit te geven waar het niet voor bestemd is. dus een moeder die zichzelf uit laat betalen voor de zorg van haar zieke dochter en van dat geld gaan ze lekker op vakantie of worden er dure dingen gedaan. dat mogen ze van mij afschaffen. het is zorg die je als moeder zijnde zowiezo zou geven aan je kind en vindt het dan ook belachelijk dat die zichzelf ervoor kunnen betalen.
een bepaald deel van het pgb bedrag hoeft bijv. niet terug gestort te worden als het "over" is. dit is bedoeld om bijv. je zorgverlener een keer een bloemetje of zo te geven maar wordt ook gebruikt voor allerlei andere dingen. mogen ze dus ook afschaffen. net zo goed als dat je familie in kan huren voor de verzorging. afschaffen. alleen mensen die een diploma hiervoor hebben.
om deze reden mag je bijv. ook je opa/oma of ander familielid niet meer betalen van kinderdagverblijftoeslag om op je kinderen te laten passen. te fraude-gevoelig. familie die normaal ook zouden oppassen, krijgen nu ineens geld ervoor wat ook nog eens gesubsidieerd is.
Pentax schreef:En toch ken ik mensen die pgb krijgen terwijl ze wel voor zichzelf kunnen zorgen (1 mest zelfs stallen uit om bij te verdienen).
julius_juut schreef:Pentax schreef:En toch ken ik mensen die pgb krijgen terwijl ze wel voor zichzelf kunnen zorgen (1 mest zelfs stallen uit om bij te verdienen).
En?
Ik kan ook prima stallen mesten. Geen probleem te vinden in mijn lijf. En de fysieke klusjes in het huishouden kan ik ook prima.
Door mijn autisme kan ik echter geen gewone baan/opleiding aan, of überhaupt zelfstandig door de stad lopen. De mensen, de werkdruk, de complete chaos waar de rest van de wereld schijnbaar prima tegen kan, ik word er letterlijk gek van. Om nog maar niet te spreken over de verantwoordelijkheid die ik zou hebben wanneer ik op mezelf zou moeten wonen, dan zou ik erg snel op straat staan omdat ik gewoon niet het overzicht heb om de financiële kant van het leven te regelen.
Ik schrijf dit om maar even te laten zien dat niet iedereen die niet zichtbaar ziek is ook meteen gezond is.
In een hoofd kan een hoop mis zijn waardoor je gedeeltelijk of volledig afgekeurd word, wat niemand kan zien. En dan krijg je dus mensen die gaan roepen dat je ook best kan werken en dat zij ook wel elke dag vrij willen, en vragen waarom je toch altijd op werktijden/schooltijden bij de paarden bent. Tja, dan is er verder niemand, dus dan is het niet zo eng.
Overigens moet je keihard al het geld dat je niet kunt verantwoorden terugbetalen hoor.Mensen die doodleuk hun PGB uitgeven aan liflafjes en leuke dingen zullen al heel snel in de schuldsarnering zitten, en wanneer nodig kan het geld ook aan een hulpverlenende instantie worden gegeven, die het vervolgens voor hun cliënt uitgeeft.
Het zou beter zijn als ze gewoon strenger gingen toetsen waar mensen het geld aan uitgeven. Dan zeef je de mensen die misbruik maken er uit, en de mensen die het hard nodig hebben kunnen gewoon blijven leven.
Familie uitbetalen bijvoorbeeld. Naar mijn idee is dat soms ook prima. Mijn moeder heeft er voor gekozen om twee kinderen te nemen, en betaalt dus met alle plezier mijn onderhoud. Maar wanneer zij dat niet meer kan zal ik waarschijnlijk bij mijn zus terecht komen, die er niet voor heeft gekozen een broertje te nemen. Is het dan eerlijk om haar mijn onderhoud te laten betalen? Het niet zo eenvoudig als het lijkt om te beslissen wanneer iemand wel terecht betaald krijgt, en wanneer niet.
russel schreef:PGB kan je al aanvragen als je een bepaalde leeftijd hebt, dus bejaarden en die zijn soms nog fit om alles zelf te doen...een potje wat in mijn ogen verkeerd wordt gebruikt.
russel schreef:Nou dus niet, deze vrouw is naar de gemeente gegaan, heeft formulieren ingevuld en klaar is kees. Ze is in de 80, maar is volledig bij de tijd, fiets, stofzuigt, kan alles.
Boras schreef:Ik zou er nooit over vallen dat een vrouw van 80! een indicatie krijgt voor wat huishoudelijke hulp.
Hallo, waar hebben we het over. Mensen verslijten en een vrouw van 80 kan kwiek zijn voor haar leeftijd, maar zwaarder werk daar zal ze moeite mee hebben, dat is inherent aan haar leeftijd. Van mij mag zo iemand hulp krijgen voordat ze aan bed gekluisterd is bij wijze van. Een bed in een bejaardenhuis kost heel wat meer.
gohya schreef:Iemand die PGB krijgt voor hun zieke kind moet verantwoorden waar het geld is aan uit gegeven.
Ze krijgen per kwartaal [geloof ik] een formulier waar ze alles moeten invullen,aan wie het betaald is en waar en hoeveel uur.