Vlees noch vis.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:13

_Tara_ schreef:
Tja wetenschappelijke onderbouwingen... Wie heeft dat onderzoek gefinancierd, hoe is het uitgevoerd, van hoeveel jaar geleden is het enz enz enz. Alsof iets maar direct de waarheid is als het wetenschappelijk onderzocht is :P

Als je een goede definitie van wetenschap gaat hanteren wel. Denk dat veel mensen wetenschap en onderzoek door elkaar halen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:15

LuvdaTossa schreef:
_Tara_ schreef:
Tja wetenschappelijke onderbouwingen... Wie heeft dat onderzoek gefinancierd, hoe is het uitgevoerd, van hoeveel jaar geleden is het enz enz enz. Alsof iets maar direct de waarheid is als het wetenschappelijk onderzocht is :P

Als je een goede definitie van wetenschap gaat hanteren wel. Denk dat veel mensen wetenschap en onderzoek door elkaar halen.

Klopt, heel veel onderzoeken zijn alleen maar ter observatie, ipv klinisch. Observatie gaat lang niet zo diep als klinisch en dan rollen er weer tegengestelde conclusies uit de bus.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:15

phormicola schreef:
Dat weet ik niet 100% zeker AppleQueen. Als je kijkt naar wat er met een lichaam in het algemeen gebeurd als het te eten krijgt wat niet bij het lichaam hoort...dan gebeuren er nare dingen in het lichaam.
Als wij dat dan weer eten....

Maar goed, er is genoeg biovlees, als ik eens het geld ervoor heb :P

als je minder regulier vlees eet zoals hollands lam / kalfs(soms)/ hert en eigenlijk sowiezo wild is dat sowiezo niet afkomstig uit de intensieve veehouderij. dat is alleen winstgevend voor dingen die veel gegeten worden zoals kip rund en varken. schaap en geit (hollands!) zijn ook goede voorbeelden.

Grapjasjes12

Re: Vlees noch vis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:18

Daar heb jij weer gelijk in en dat doe ik ook regelmatig :j

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:27

Ik eet al een aantal jaar geen vlees of vis meer.

Anouk146

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:28

een maaltijd zonder vlees..dat kan echt niet hier. Ik leef met carnivoren en ben er zelf ook 1, vind het het gewoon té lekker..Vlees (of vis, ook lekker) is dat deel van de maaltijd waar ik juist het meeste naar uitkijk, rijst is voor erbij en groenten ook :P Ooit, toen mijn ouders nog bij elkaar woonden, heeft mijn moeder eens geprobeerd om ons minder vlees te laten eten (zij is wel milieubewust enzo, en vindt het ook niet zo lekker als dat wij het vinden) maar dat stuitte op zoveel verzet dat ze dat gauw opgaf. Er zijn zoveel dingen op de wereld om je druk over te maken en ik weet ook wel dat het niet zo goed is maarja, heb er voor gekozen me hier niet druk om te maken en te genieten van mn fleesch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:34

Tsja, het is een visueze cirkel zoals je ziet in dit filmpje. De overheid heeft het hiernaar gemaakt en laat ze het nu maar oplossen. Subsidies.

Zolang biologische producten duurder zijn dan ´gewoon´ vlees zal ik gewoon vlees blijven eten... Ik eet ook paardenvlees, dat is wellicht het meest biologische vlees...

En ik eet elke dag vlees ja, zo ben ik opgevoed en ook al na het zien van dit filmpje zal dat neit veranderen simpel door bovenstaande reden.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:37

Joolien schreef:
Tsja, het is een visueze cirkel zoals je ziet in dit filmpje. De overheid heeft het hiernaar gemaakt en laat ze het nu maar oplossen. Subsidies.

Zolang biologische producten duurder zijn dan ´gewoon´ vlees zal ik gewoon vlees blijven eten... Ik eet ook paardenvlees, dat is wellicht het meest biologische vlees...

En ik eet elke dag vlees ja, zo ben ik opgevoed en ook al na het zien van dit filmpje zal dat neit veranderen simpel door bovenstaande reden.

Dus als ik je goed begrijp, moet de overheid het maar oplossen en blijf jij gewoon vlees eten? Dat vind ik dan persoonlijk de schuld op een ander afschuiven. Of ik begrijp je verkeerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:40

_Tara_ schreef:
Joolien schreef:

Dus als ik je goed begrijp, moet de overheid het maar oplossen en blijf jij gewoon vlees eten? Dat vind ik dan persoonlijk de schuld op een ander afschuiven. Of ik begrijp je verkeerd!

Wellicht wel, misschien steek ik ook wel mijn kop in het zand maar als ik zo ben opgevoed is het moeilijk om te veranderen.
Maar zoals je ziet in het filmpje heeft de overheid deze manier van vleesconsumptie gestimuleerd.

Zometeen naar de supermarkt en dan ga ik toch weer vlees halen, als ik dat niet op tafel zet vanavond heb ik een chagrijnige vriend.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:42

Ik eet elke dag wel iets van vlees of vis :) Soms ook wel iets vegetarisch maar dan heb ik diezelfde dag ook wel iets van vis opgegeten. Dus ja, ik eet het elke dag maar ik eet het wel bewust. Ik eet het liefst biologisch en als het maar even kan wild vlees. eet ook gewoon paardenvlees. Biologischer is er niet

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:44

Joolien schreef:
_Tara_ schreef:

Wellicht wel, misschien steek ik ook wel mijn kop in het zand maar als ik zo ben opgevoed is het moeilijk om te veranderen.
Maar zoals je ziet in het filmpje heeft de overheid deze manier van vleesconsumptie gestimuleerd.

Zometeen naar de supermarkt en dan ga ik toch weer vlees halen, als ik dat niet op tafel zet vanavond heb ik een chagrijnige vriend.

Nu schuif je het weer af op je opvoeding :P Ik denk, dat als je het echt zou willen veranderen, dat je dat dan wel gewoon zou doen. Wat de overheid of je opvoeding jou ook mee heeft gegeven.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:45

Joolien schreef:

Zometeen naar de supermarkt en dan ga ik toch weer vlees halen, als ik dat niet op tafel zet vanavond heb ik een chagrijnige vriend.[/quote]

Je hebt ook gelijk, er zijn subsidies voor massa productie en niet voor biologisch.
Ik vind dat consumenten de macht hebben om te kiezen. maar de overheid moet "slecht" gedrag niet belonen. Ik ben sowiezo vooor vrije marktwerking en het afschaffen van eigenlijk alle subsidies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:48

_Tara_ schreef:
Joolien schreef:

Nu schuif je het weer af op je opvoeding :P Ik denk, dat als je het echt zou willen veranderen, dat je dat dan wel gewoon zou doen. Wat de overheid of je opvoeding jou ook mee heeft gegeven.

Ik wil best veranderen, geen vlees eten wordt het niet voor mij, ik vind het veels te lekker. Maar als er biologisch vlees komt wat net zoveel kost als gewoon vlees ga ik meteen over op biologisch en dat is hetzelfde met groente. Nu laat ook simpelweg mijn portemonnee het niet toe. En nee niet weer een excuus of afschuiving ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:49

Ik vind vlees en vis ook veel te lekker om te laten liggen :) dus geen vlees voor mij zal het ook nooit worden

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:53

lifaya schreef:
Ik vind vlees en vis ook veel te lekker om te laten liggen :) dus geen vlees voor mij zal het ook nooit worden

het is ook helemaal niet handig als niemand meer vlees eet :P lijkt mij niet de bedoeling. Is geloof ik ook niet de insteek van het topic.
Er moeten toch beestjes zijn om melk te geven en eieren te leggen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:57

Maar de intentie is wel om mensen maar 2/3 tot niet per week vlees of vis te laten eten :P of heb ik het fout?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:06

Ik eet iedere dag vlees, en dan voornamelijk kip. :9 Lekkerste van heel de maaltijd, en daarbij eet ik geen groente, dus word mijn maaltijd wel héel erg saai zonder vlees. :)

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:16

Ik vind het (persoonlijk!) moreel onverantwoord om vlees/vis te eten vanwege de manier waarop er met dieren wordt omgegaan. Eet het al ruim 10 jaar niet meer, mis het ook niet.
Dat het ook nog eens goed is voor het milieu vind ik minder van belang, maar is dan mooi meegenomen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:14

picobello schreef:
Ik vind het (persoonlijk!) moreel onverantwoord om vlees/vis te eten vanwege de manier waarop er met dieren wordt omgegaan. Eet het al ruim 10 jaar niet meer, mis het ook niet.

Maar dat geldt ook voor zuivelprodukten.
Een koe moet eerst een kalfje krijgen voordat ze kan worden gebruikt als melkkoe.
Als je alle kalfjes dan in leven zou houden zou er een overbevolking komen van koeien op de wereld.
Dus daarom worden sowieso alle stierkalfjes geslacht.

Eigenlijk voor elk pak melk, boter etc. worden er kalfjes geslacht zodat de koe melk kan geven.

Als het echt om de dieren gaat, kun je eigenlijk helemaal niks meer gebruiken.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:36

@ Mika: daar heb je gelijk in. Ik geloof ook niet dat er geheel geen vlees meer geconsumeerd kan/mag worden. Maar ik denk dat het allemaal veel kleinschaliger moet. Dan is het ook diervriendelijker. Echter de huidige consumptie maatschappij staat dat niet of nauwelijks toe.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:42

picobello schreef:
@ Mika: daar heb je gelijk in. Ik geloof ook niet dat er geheel geen vlees meer geconsumeerd kan/mag worden. Maar ik denk dat het allemaal veel kleinschaliger moet. Dan is het ook diervriendelijker. Echter de huidige consumptie maatschappij staat dat niet of nauwelijks toe.

hier kun je zelf voor kiezen door vlees bij kleine bedrijven te kopen, en niet bij de supermarkt, dze kunnen veel meer bepalen waar ze inopen en dus ook hoe het met de dieren is gesteld.
Ook voor je zuivel en eieren kun je zo te werk gaan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:58

AppelQueen
Dat is ook zo. Hier is in de buurt ook zo'n biologische boerderij. En vlakbij is een winkeltje die verkopen allemaal spullen van hun en van nog een andere biologische boerderij.
En ook 1 restaurant hier in de stad serveren alleen vlees van die biologische boerderij.

Maar het merendeel van de mensen koopt vlees/zuivel bij de supermarkt of slager.

Als je echt wilt kun je kiezen voor vlees/zuivel van zo'n boerderij.
Maar als iedereen dat gaat doen, dat kan eigenlijk niet, want daar hebben ze niet genoeg productie voor.
Het kan zo kleinschalig blijven omdat niet zoveel mensen het kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:39

mika11 schreef:
AppelQueen
Dat is ook zo. Hier is in de buurt ook zo'n biologische boerderij. En vlakbij is een winkeltje die verkopen allemaal spullen van hun en van nog een andere biologische boerderij.
En ook 1 restaurant hier in de stad serveren alleen vlees van die biologische boerderij.

Maar het merendeel van de mensen koopt vlees/zuivel bij de supermarkt of slager.

Als je echt wilt kun je kiezen voor vlees/zuivel van zo'n boerderij.
Maar als iedereen dat gaat doen, dat kan eigenlijk niet, want daar hebben ze niet genoeg productie voor.
Het kan zo kleinschalig blijven omdat niet zoveel mensen het kopen.

En het is veel duurder...

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 22:46

Ik eet 7 dagen per week vlees, heerlijk :9 . Dat is het lekkerste van heel de maaltijd. Zal ook niet veranderen als ik de docu kijk.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:16

Sinds een aantal maanden ben ik heel erg bezig met wat ik eet, loop ook steeds tegen het wel/geen vlees dilemma aan.

Ik heb absoluut geen moeite met het eten van vlees, mits het dier een goed leven heeft gehad en humaan is geslacht. Maar dan krijg je het probleem waar krijg ik dat vlees vandaan? Het keurmerk Biologisch vertrouw ik niet helemaal, dat staat ervoor dat het voedsel wat de dieren hebben gegeten clean is en zonder chemische rotzooi, ja prima maar hoe zit het dan met de leefomstandigheden?
Iemand meer informatie? ben me al een hele tijd aan het inlezen maar ik heb het gevoel dat wat je ook 'kiest' het heeft altijd wel slechte kanten voor het milieu ofwel voor jezelf.

Vis eet ik niet, vind ik vies. Vlees eet ik zo goed als bijna elke dag, als het niet bij het avondmaal is dan wel via een ham op brood oid.
Woon thuis dus eet met de pot mee, wel eet ik zon 4 avonden in de week bij een vegetariër, dit bevalt opzich wel maar ik wil gewoonweg geen vegetariër worden/zijn, vlees is heerlijk en naar mijn mening niet erg zolang het dier dus een goed leven heeft gehad, maar ja hoe ben je daar zeker van?
Zelf een koe in de wei uitzoeken? Niet mogelijk als thuiswonende student.

http://www.youtube.com/watch?v=S9B7im8a ... re=related
Interessant filmpje over Kipnuggets, en hoe kinderen dat als normaal zien.

edit/ Eieren die ik eet komen van kippen die vrij rondlopen, dat is in elk geval al wat. :+