Wakker dier: rellen met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Re: Wakker dier: rellen met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:27

Beetje trieste manier van campagne voeren, vind ik van meer dingen van hun.
En tja het gros in nederland komt niet van de boerderie, en heeft dus werkelijk geen idee wat 'waar'(logisch) is en wat nonsens is.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:33

Hoe willen jullie de campagnes wel zien?

Moet het allemaal theoretisch zijn? Daar bereik je ook niets mee. Mensen vinden het tegenwoordig doodnormaal om barbaars met dieren om te gaan. Een column of een goed verhaal verandert daar helemaal niets aan.

Zelfde geldt voor de mensen in Afrika die niets anders te eten hebben dan pap zonder voedingsstoffen, die geen weerstand hebben, ziektes krijgen, zichzelf wassen in water waarin de fabriek verderop al zijn afvalsstoffen dumpt etc. etc. Deze mensen sterven bij bosjes.
Maar als je dat hier noemt dan krijg je als reactie met een lekker sarcastische ondertoon ''ach gut ja de arme kindjes in Afrika, misschien moet je dan huis en haard verkopen en daar de reddende engel gaan spelen?"
Terwijl het gewoon wel de keiharde waarheid is, op DIT moment. Zelfde geldt voor dieren die op zo'n behandeld worden alsof het voorwerpen zijn. Hoewel opgeborgen spullen in een loods misschien nog wel meer ruimte hebben....

Het interessert mensen simpelweg niet meer, omdat ze niet meer kritisch kijken en omdat het toch maar ver van je bed is....

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:47

Wat een gezever over Wakker Dier. Alsof die beesten in Nederland een geweldig leven hebben?
Buiten het afkraken van de standaard geitenwollensokken-type, is er hier al bij stil gestaan wat men bij Wakker Dier inmiddels heeft bereikt? Even van hun eigen site ook; Veel restaurants en bedrijven stopten met de verkoop van foie gras. Biggetjes worden niet meer onverdoofd gecastreerd. Kiloknallers onder vuur, want voor goedkoop vlees betalen dieren de prijs Supermarkten zijn gestopt met de verkoop van blank kalfsvlees (van kalfjes met bloedarmoede).Legbatterijeieren zijn weg uit de schappen en uit bijna alle cake, koekjes en mayonaise.
Hulde voor die mensen, donateurs en collega-organisaties die het maar mooi wél hebben bereikt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 19:33

Niezel schreef:
Legbatterijeieren zijn weg uit de schappen en uit bijna alle cake, koekjes en mayonaise.
Hulde voor die mensen, donateurs en collega-organisaties die het maar mooi wél hebben bereikt.

Nee, want van scharreleieren moet je vrolijk worden.

En ik vind het heel knap dat wakker dier zich al die dingen toeeigend, maar ik denk dat een partij als partij voor de dieren daar meer mee te maken heeft als wakker dier. Want die lopen alleen maar stampij te schoppen en weigeren in gesprek te gaan.

Overigens dat er steeds minder legbatterij eieren worden gevonden lijkt me logisch, over ongeveer 6 maanden is dat stal systeem verboden en steeds meer bedrijven gaan over op andere systemen. Daar heeft Wakker Dier niet zoveel mee van doen.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 01:39

@ Niezel: geloof me... je wordt niet blij van "verdoofd" castereren ;( Ik heb beide methoden mogen meemaken en ik ben nog steeds voor het onverdoofd casteren (het liefst helemaal niet casteren, maar dat terzijde...). Bij het verdoofd castreren worden de biggetjes in een "klem" gelegd zodat ze goed stil liggen. Ik weet niet of je wel eens een big hebt vast gehouden? Die krijsen als een klein kind als ze druk op hun lichaampje voelen, dit doen ze dus niet uit pijn maar uit paniek. Vervolgens krijgen ze een masker over hun neus heen en krijgen lucht die (volgens mij) uit 70% CO2 en 30% zuurstof bestaat. Kortom: je zorgt ervoor dat de hersenen te weinig zuurstof krijgen en je maakt ze dus gewoon bewusteloos. Lekkur diervriendelijk!

Uit onderzoeken van Wageningen UR kwam naar voren dat een big VEEL meer stress naderhand met het verdoofd castreren ondervind. En daar schrok ik behoorlijk van... want stress is echt killing voor een dier en dat probeer je juist te voorkomen met verdoofd castreren. Voor de rest lag het (tijdelijke en korte) pijnniveau natuurlijk wel hoger bij onverdoofd castreren. Maar ik vraag me af wat erger is: of heel eventjes pijn of een lange nasleep van stress....

Maar gelukkig(!) is het verdoofd castreren een tijdelijke oplossing. Het wordt namelijk verboden om varkens überhaupt te castreren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 02:18

Niezel schreef:
Wat een gezever over Wakker Dier. Alsof die beesten in Nederland een geweldig leven hebben?
Buiten het afkraken van de standaard geitenwollensokken-type, is er hier al bij stil gestaan wat men bij Wakker Dier inmiddels heeft bereikt? Even van hun eigen site ook; Veel restaurants en bedrijven stopten met de verkoop van foie gras. Biggetjes worden niet meer onverdoofd gecastreerd. Kiloknallers onder vuur, want voor goedkoop vlees betalen dieren de prijs Supermarkten zijn gestopt met de verkoop van blank kalfsvlees (van kalfjes met bloedarmoede).Legbatterijeieren zijn weg uit de schappen en uit bijna alle cake, koekjes en mayonaise.

En de stadse consumenten die bereid zijn om de bijbehorende prijs te betalen.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:59

Helemaal eens met Elevien! Hier ook beide methodes gebruikt (nu inmiddels geen zeugen meer en dus ook geen biggetes meer om te castreren). Mijn ervaring was ook dat de biggetjes na onverdoofd castreren sneller fit waren in geen na stres hadden dan de verdoofde biggetjes. Verdoofde biggetjes koelen ook snel af, ondanks dat ze in t biggennest op een verwarmde vloer liggen mét een warmte lamp er boven. Gevolg, deze biggen zijn een paar uur bezig weer goed wakker te worden en missen zo meerdere voedingen (lees melkdrinken) van hun mama, omdat ze nog niet goed wakker zijn. En daar die voedingen (biggen drinken per keer niet veel, maar wel heul vaak!) de eerste paar dagen heul belangrijk zijn, kan dit biggetjes gaan kosten.

Omdat de castratie van een big heel snel gaat (door ervaren mensen in een sec. of 3-4) is de pijnbeleving maar heel kort, zeker als dit op jonge leeftijd gebeurt (2 a 3 dagen leeftijd). De big rent daarna alweer door t hok heen en is de pijn alweer vergeten. Tuurlijk hebben ze een wondje, maar dat geneest heel snel.

En idd hopelijk wordt castreren straks compleet verboden, want ook wij castreren liever niet. Maar dan moet de burger t wel voor lief willen nemen dat er af en toe een lapje vlees in de pan ligt waar de bekende "berengeur" vanaf komt, en helaas wil duitsland daar nog niet aan. NL exporteert heel veel biggen naar Duitsland die daar dan afgemest worden, dus ongecastreerde biggen kunnen daar dan niet meer naar toe. Hopelijk gaat Duitsland ook overstag en is castreren straks niet meer nodig.

Nog even over t "liegen" van Wakker dier: ze gebruiken in 1 van hun radio spotjes altijd t gegil van varkens/biggetjes. Met als reden: hoor maar eens hoe zielig zijn! Deze geluiden stoelen nergens op. Ga maar eens naar een varkens stal rond voertijd, zodra de voerinstallatie begint te lopen, beginnen alle varkens te gillen om eten, net zoals op een manege/sportstal als t voor de paarden voertijd is, dan wordt er ook volop gehinnikt. Alleen klinkt t gillen van varkens zieliger en dat kan Wakker dier veel beter gebruiken om tere zieltjes te winnen. En net als Elevien zegt, til maar eens een biggetjes uit t hok op en de meeste zullen in eerste instantie hun sirene aanzetten! Daarna als ze in de gaten krijgen dat t niet eng is, zijn ze heel snel weer stil en laten zich fijn even aaien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 20:45

ik heb ook biggen gecastreerd zonder verdoving....ze gillen omdat je ze klem houdt,niet vanwege het sneetje wat je maakt.Een big gilt namelijk altijd als je hem tegen zijn zin vasthoudt.
Ben het met je eens dat narcose in dit geval meer kwaad doet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:05

Het is ook helemaal geen narcose die een big krijgt eigenlijk verstik je ze gewoon even voor het casteren. En weten jullie wel dat de legbatterij word vervangen door een verijkte legbatterij in veel gevallen, dat komt er dus op neer dat ze een stok krijgen en een leghokje en een paar vierkante cm meer. Dat noem ik ook niet echt iets berijken. En ik denk inderdaad ook niet dat dat de verdienste zijn van wakkerdier, er zijn veel realistischere organisaties die zich daar ook mee bezig houden.

Ik denk ook dat er vaak veel meer word gekeken naar wat de leek denkt dat dat wat echt verbetering brengt. Zeggen dat dieren niet meer worden "verminkt" dvm snavelkappen of castreren betekend in het huidige systeem vooral dat ze dieren elkaar dan wel verminken. Als je het systeem zou veranderen had je die maatregelen niet meer nodig maar dat gebeurt niet want daar wil men niet voor betalen. Maar ook dat verdoofde castreren dat dus evenveel stress opleverd voor het dier en het verbieden van de nerstenhouderij je kan bont overbodiger vinden dan vlees (maar dat vind ik ook discutabel want vlees heb je eigenlijk ook niet nodig en bont is een duurzamer product) maar nertsen hebben tov varkens en kippen eigenlijk nog 'geluk'.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:49

Mensen moeten begrijpen dat ontwikkelingen niet van de ene op de andere dag in de praktijk gebracht kunnen worden. Er worden tegenwoordig zo gigantisch veel onderzoeken gedaan naar het dierwelzijn. Wageningen UR is daar wel de bekendste van. Er wordt daar keihard gezocht naar goede oplossingen die de dieren, de boeren, de markt én de consument tevreden stellen dmv (bijvoorbeeld) nieuwe stalconcepten. En geloof me... sommige nieuwe stallen worden zo ingericht dat de natuur terug in de stal wordt gebracht. Echt prachtig om te zien! _/-\o_

De consument heeft tegenwoordig zoveel macht, daar is geen instantie als Wakker Dier voor nodig om veranderingen te dwingen in de huidige veehouderij :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:35

Shiloh schreef:
Nee, want van scharreleieren moet je vrolijk worden.

En ik vind het heel knap dat wakker dier zich al die dingen toeeigend, maar ik denk dat een partij als partij voor de dieren daar meer mee te maken heeft als wakker dier. Want die lopen alleen maar stampij te schoppen en weigeren in gesprek te gaan.

Overigens dat er steeds minder legbatterij eieren worden gevonden lijkt me logisch, over ongeveer 6 maanden is dat stal systeem verboden en steeds meer bedrijven gaan over op andere systemen. Daar heeft Wakker Dier niet zoveel mee van doen.

Je hoeft ook geen scharreleieren te kopen, er bestaat ook zoiets als vrije uitloop. En een beetje respecr is wel op z'n plaats aangezien die mensen wel zijn opgestaan voor de dieren. Hoewel ik niet vind dat ze dan de boel mogen vertekenen.

Elevien schreef:
@ Niezel: geloof me... je wordt niet blij van "verdoofd" castereren ;( Ik heb beide methoden mogen meemaken en ik ben nog steeds voor het onverdoofd casteren (het liefst helemaal niet casteren, maar dat terzijde...). Bij het verdoofd castreren worden de biggetjes in een "klem" gelegd zodat ze goed stil liggen. Ik weet niet of je wel eens een big hebt vast gehouden? Die krijsen als een klein kind als ze druk op hun lichaampje voelen, dit doen ze dus niet uit pijn maar uit paniek. Vervolgens krijgen ze een masker over hun neus heen en krijgen lucht die (volgens mij) uit 70% CO2 en 30% zuurstof bestaat. Kortom: je zorgt ervoor dat de hersenen te weinig zuurstof krijgen en je maakt ze dus gewoon bewusteloos. Lekkur diervriendelijk!

Uit onderzoeken van Wageningen UR kwam naar voren dat een big VEEL meer stress naderhand met het verdoofd castreren ondervind. En daar schrok ik behoorlijk van... want stress is echt killing voor een dier en dat probeer je juist te voorkomen met verdoofd castreren. Voor de rest lag het (tijdelijke en korte) pijnniveau natuurlijk wel hoger bij onverdoofd castreren. Maar ik vraag me af wat erger is: of heel eventjes pijn of een lange nasleep van stress....

Maar gelukkig(!) is het verdoofd castreren een tijdelijke oplossing. Het wordt namelijk verboden om varkens überhaupt te castreren :)

Een big gilt meestal uit instinct omdat zij denken dat ze worden aangevallen door een roofdier. Ze gillen dus alleen om het roofdier te verjagen.
Overigens is stress niet 'killing' voor een dier, het gevolg van stress is over-stress. Een lichaam dat consequent blootgesteld word aan stress voor een zeer lange tijd kan pas gevaarlijk worden maar dat hoeft niet direct dodelijk te zijn. (ik weet niet over wat voor een 'soort' big je het hebt maar dat terzijde) Door de constante paraatheid van het lichaam heeft het na een tijd rust nodig. Ik denk dat het woord negatieve spanning meer op zijn plaats is. Voor de rest ben ik het wel met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:30

Even voor de kenners: hoe kan een ei niet biologisch zijn?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 12:32

Ik begrijp je vraag niet Lovely. Als de kip niet biologisch gehouden wordt is het ei ook niet biologisch.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:57

oh ff over het varkensverhaal..

wij castreren lekker niet meer!!!! jeeeeej
maareee.. inderdaad met verdoofd castreren zijn ze bewusteloos met als gevolg dat ze een paar uur geen biest opnemen. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de big. ze zijn er in iedergeval goed ziek van.

en weet je waarom ze gecastreerd moeten worden??

omdat de consument anders het vlees niet lekker vind ruiken! dus aan wie ligt het 1. consument of 2. de boer die castreren zoiezo een poedersuiker karwei vind.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:51

Maar een paar % van het vlees heeft de kenmerkende lucht. Dus dat moet de consument maar voor lief nemen... :)

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:53

Elevien schreef:
Maar een paar % van het vlees heeft de kenmerkende lucht. Dus dat moet de consument maar voor lief nemen... :)

helemaal mee eens. jammer dat niet iedereen zo denkt :(
je bespaart de boer een hoop ellende en die beestjes vanzelfsprekend al helemaal.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:19

Gaan er nog mensen naar de Open innovatie dagen Varkenshouderij of andere open dagen?
info:http://boerinaanhetwoord.yourbb.nl/viewforum.php?f=6

Dan kun je het in het ''echt'' zien ;)

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:49

Ik vind het wel goed dat ze dit doen.
Iemand moet toch opkomen voor die dieren?
En als ze uitgebroed zijn worden zij gelijk kipfiletjes. Dat is niet echt diervriendelijk

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:52

ja klopt maar dan moet je wel weten waar je het over hebt.

hetzelfde als ik ga roepen dat alle dressuurpaarden hardstikke zielig zijn en nog nooit een dressuurpaard heb gezien. Oordelen mag.. maar dan moet je wel weten waar je het over hebt ;)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:01

Tja beetje jammer he.
Maargoed ze proberen zo je aandacht te pakken denk ik. Ik stoor me enorm aan de 'zielige' reclames voor weet ik wat voor organisaties allemaal. 'hond blackie (en dan zie je een bruine hond in beeld) moest haar puppies werpen naast de ruines van wat ooit haar huis was.. Uitgemergelde dieren die door het water soppen etc. Dan denk ik waarom ga je dat filmen? Help het dier of verlos het uit zn lijden. Eeuwen oude filmpjes met dansende beren.. Ja als je dat gaat staan filmen denk die eigenaar ook van o die tourist vind het zo leuk, laat ik er maar mee doorgaan!
Maarja hoe moet het anders? Collectanten op straat heb ik ook een hekel aan, eerste vraag die ik altijd aan hun stel is of ze betaald krijgen, ik heb namelijk geen zin om hun loon te betalen... Als het vrijwilligers zijn, ander verhaal!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:05

Ik steun wakker dier al heel lang. En natuurlijk worden sommige dingen erger gemaakt dan ze zijn. Dat lijkt mij puur om de aandacht van de consument te trekken omdat consumenten de enigen zijn die iets kunnen doen. Het zal ook niet specifiek om deze broedmachine gaan maar zoals eerder benoemd is om de "massaproductie" van de dieren. Het zijn zelfs geen fokbedrijven meer maar gewoonweg vermeerderingsbedrijven. Dat staat ook echt op het naambord. Dat vind ik een beetje raar. Het leeft namelijk allemaal wel. Ik denk dat het goed is als mensen weten waar hun vlees en de rest van het eten vandaan komt.

Zelf haal ik mijn eieren en rundvlees bij een biologische boerderij in de buurt. 2x per week vlees wat ontzettend goed smaakt (ja, want je proeft het echt) en niet eens duurder is dan de supermarkt.... Als het allemaal ietsje minder zou kunnen zou het allemaal een stuk vriendelijker kunnen en zouden dit soort campagnes niet nodig zijn... :o . Een beter leven voor dieren begint bij jezelf als consument!

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 16:47

ik werk al 19 jaar in de varkenshouderij, en wakker dier die schreewen wel dat de varkens in slechte omstandig heden leven enzo maar ze moesten het maar eens goed gaan bekijken hoe de varkens nu leven en wat de boeren allemaal moeten investeren aan hok inrichting en luchtwasser maar daar hoor je ze niet over, alleen maar nagatief en wat het casteren betreft wij casteren ook bijna niet meer maar daar kunnen de boeren ook weinig aan doen is denk ik toch iets van de overheid.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:31

Ik vraag me dan wel eerlijk af of die investeringen ook gedaan zouden worden zonder dat organisaties daar achteraan zitten :o . Dat onverdoofd castreren vind ik zelf nog niet eens zo dramatisch (als je mensen daarover hoort is het echt minimale stress en narcose veel riskanter). Wat mij persoonlijk tegenstaat is dat de varkens geen daglicht en buitenleven hebben. Ik heb zat varkens gezien die buiten leven in groep en modderpoelen en ook varkens uit de bio industrie. Vind ik toch wel een wezenlijk verschil...

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:11

Idd een wezenlijk verschil...de varkentjes die buiten rondlopen, lopen daar ook in de winter als t min 10 en kouder wordt. Je weet blijkbaar niet hoeveel uitval er dan is bij die biggetjes. Door de kou (winter) door regen weer (nat = koud). En om dan nog maar niet te spreken over het percentage dat doodgelegen wordt..

Nee dan hebben de varkens t in de bio-industrie het idd bar slecht... fijn op een verwarmde vloer onder een biggenlamp in t zaagsel, met moeders heel dichtbij maar toch zo dat de kleine biggetjes zo min mogelijk risico lopen om doodgelegen te worden. Voor moeders speciale verse lucht inlaat bij het hoofd, zodat ze het door al die verwarmingen voor de biggetjes het zelf niet veel te heet krijgt, soms zelfs speciale koeling onder de zeug in de vloer om evt. hittestress te voorkomen. Altijd vers schoon drinkwater en vers voer..(en niet verregent of bevroren bij hun biologische collega's). Geen last van die vervelende spoelwormen die buiten in de grond welig tieren.. Bij evt.ziekte de mogelijkheid om een matras aan de baas te vragen zodat ze makkelijker kunnen opstaan, of evt zelfs een aparte kamer krijgen op stro of zaagsel waarin ze de tijd krijgen om weer aan te sterken.

Tja daglicht, daar kun je over twisten. Dit is meestal een menselijke emotie, het zielig vinden, terwijl een varken die nooit anders gewend is, daar echt niet wakker van ligt of verdrietig om is, zij denken niet zoals wij in de trant van zielig, zielig zijn is niet meetbaar, tis een menselijke emotie. En dieren zijn mits ze goed verzorgt worden (lees een droge slaapplaats, vers drinkwater en op tijd hun eten) gewoon happy. Gelukkig hebben de meeste stallen per afdeling een raam. Ik vind t zelf ook fijner dat ze direct daglicht hebben, ondanks dat er binnen meer dan voldoende tl's hangen. Maar dat is mijn emotie die ik daarbij heb, kijkt vriendelijker, voor t varken maakt t niks uit. Toch zijn varkens in de zomer zonder raam beter af. Ga zelf maar eens met 30 graden precies onder zo'n raam liggen waar de hele tijd de zon op staat te ketsen, geloof me, daar wordt je niet vrolijk van. Dus hebben sommige bedrijven zelfs gordijntjes of iets in die trant om felle zon buiten te kunnen houden.

Vind t ook een beetje een kwestie van realistisch denken. Een bedrijf met 10.000 vleesvarkens kán ze niet allemaal mooi buiten in de modder laten banjeren, simpelweg omdat er te weinig grond is en t wrs milieu technisch niet kan/mag.
Daarbij komt dat regels in nederland elkaar gruwelijk tegenspreken. Welzijnseisen en milieu-eisen staan loodrecht tegenover elkaar. MAW wil je t goed doen voor je dieren dan doe t weer slecht voor t milieu en kun je een boete krijgen, andersom is ook aan de orde.

En nu niet komen met t antwoord "dan moeten ze niet zoveel varkens houden", want dan vertel me dan ook maar eens meteen hoe t komt dat alle kleine bedrijfjes t niet meer vol kunnen houden financieel gezien. Ter uitleg. Een agrarische ondernemer verdiende afgelopen jaar ongeveer tussen de 25.000 en 35.000 euro per jaar. Niks meer en miss zelfs wel minder dan een metselaar, alleen heeft die metselaar geen financiering bij de bank van 1 miljoen euro....of meer.... Grotere bedrijven kunnen hun kosten beter spreiden over t aantal varkens, dus kost t per varken minder om hem groot te krijgen. Bovendien kan een groter bedrijf goedkoper voer inkopen (staffelkorting) en krijgt meer betaald voor een koppel biggen. (grotere koppels krijgen toeslag, kleinere koppels kunnen soms zelfs een korting krijgen. Bv grote koppel: basisprijs 40 euro, + koppeltoeslag 2 euro = totaal 42,- een klein bedrijf met een kleine koppel biggen: basisprijs 40 euro - korting van 2 euro (omdat t aantal te klein is) = totaal 38 euro. Gevolg verschil van 4 euro per big. En let op dit tikt door. Transportkosten voor kleinere koppels ligt veel hoger, simpelweg omdat de wagens maar halfvol moeten rijden, maar het dieselverbruik is op dezelfde afstand evenveel dus duurder.

Tja kan zo nog wel even doorgaan. Maar heeft miss wel helemaal geen nut..

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:29

@Famke160301 heeft idd geen nut, de enige reden om de dieren op een optimale manier, zoals jij het noemt te houden, is om de effectieve productiviteit zo hoog mogelijk te hebben om zo veel mogelijk geld te verdienen. Dat moet idd om de miljoenen schulden bij de bank af te betalen die nodig waren om de stal te kunnen bouwen. Boeren zitten in een onmogelijke positie. Je kan het dierenwelzijn wel gaan verdedigen, maar ik geloof niet dat als je een boer varkens en andere dieren houdt zoals hij het zelf het liefste zou willen, dus zonder de druk van genoeg verdienen om maar het hoofd boven water te houden.

Wakker Dier, dikt het wellicht aan, maar ik denk dat het misschien wel noodzakelijk is. Verandering in de sector komt niet vanuit de boer, die kan namelijk geen kant op. Het komt van de consument, die geen idee heeft. Als alle consumenten dieren willen eten die op een kleinschalige manier gehouden wordt, dieren die niet standaard anti-biotica binnen krijgen, gevarieerd eten denk aan kruiden, knollen (dus geen krachtvoer), dan moet de sector wel op de schop. De consument moet wakker geschud worden, want zeg eerlijk, is het nog leuk om boer te zijn, met al die schulden, ziekten, massale productie?