Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Niezel schreef:Legbatterijeieren zijn weg uit de schappen en uit bijna alle cake, koekjes en mayonaise.
Hulde voor die mensen, donateurs en collega-organisaties die het maar mooi wél hebben bereikt.
Niezel schreef:Wat een gezever over Wakker Dier. Alsof die beesten in Nederland een geweldig leven hebben?
Buiten het afkraken van de standaard geitenwollensokken-type, is er hier al bij stil gestaan wat men bij Wakker Dier inmiddels heeft bereikt? Even van hun eigen site ook; Veel restaurants en bedrijven stopten met de verkoop van foie gras. Biggetjes worden niet meer onverdoofd gecastreerd. Kiloknallers onder vuur, want voor goedkoop vlees betalen dieren de prijs Supermarkten zijn gestopt met de verkoop van blank kalfsvlees (van kalfjes met bloedarmoede).Legbatterijeieren zijn weg uit de schappen en uit bijna alle cake, koekjes en mayonaise.
Hulde voor die mensen, donateurs en collega-organisaties die het maar mooi wél hebben bereikt.
Shiloh schreef:Nee, want van scharreleieren moet je vrolijk worden.
En ik vind het heel knap dat wakker dier zich al die dingen toeeigend, maar ik denk dat een partij als partij voor de dieren daar meer mee te maken heeft als wakker dier. Want die lopen alleen maar stampij te schoppen en weigeren in gesprek te gaan.
Overigens dat er steeds minder legbatterij eieren worden gevonden lijkt me logisch, over ongeveer 6 maanden is dat stal systeem verboden en steeds meer bedrijven gaan over op andere systemen. Daar heeft Wakker Dier niet zoveel mee van doen.
Elevien schreef:@ Niezel: geloof me... je wordt niet blij van "verdoofd" castererenIk heb beide methoden mogen meemaken en ik ben nog steeds voor het onverdoofd casteren (het liefst helemaal niet casteren, maar dat terzijde...). Bij het verdoofd castreren worden de biggetjes in een "klem" gelegd zodat ze goed stil liggen. Ik weet niet of je wel eens een big hebt vast gehouden? Die krijsen als een klein kind als ze druk op hun lichaampje voelen, dit doen ze dus niet uit pijn maar uit paniek. Vervolgens krijgen ze een masker over hun neus heen en krijgen lucht die (volgens mij) uit 70% CO2 en 30% zuurstof bestaat. Kortom: je zorgt ervoor dat de hersenen te weinig zuurstof krijgen en je maakt ze dus gewoon bewusteloos. Lekkur diervriendelijk!
Uit onderzoeken van Wageningen UR kwam naar voren dat een big VEEL meer stress naderhand met het verdoofd castreren ondervind. En daar schrok ik behoorlijk van... want stress is echt killing voor een dier en dat probeer je juist te voorkomen met verdoofd castreren. Voor de rest lag het (tijdelijke en korte) pijnniveau natuurlijk wel hoger bij onverdoofd castreren. Maar ik vraag me af wat erger is: of heel eventjes pijn of een lange nasleep van stress....
Maar gelukkig(!) is het verdoofd castreren een tijdelijke oplossing. Het wordt namelijk verboden om varkens überhaupt te castreren