Worden dieren vermenselijkt???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:06

Bandida schreef:
Ik kan dan alleen maar zeggen dat je niet zo slim bezig bent als je dat ieder jaar overkomt. Er zijn echt wel vosbestendige vogelrennen te bouwen hoor.
En wie heeft er meer recht om aanwezig te zijn op dat erf, inheems wild (vos) of een uitheemse gedomesticeerde exoot (kip)? Ik vind als je absoluut kippen wil houden, dat je dan als eigenaar je verantwoordelijkheid moet nemen en ze van een veilig hok moet voorzien. Vossen horen er nu eenmaal bij..

Daar heb je ook een punt maar heb absoluut zelf geen verstand van hokken voor kippen/eenden.
heb daar eigenlijk nooit zo bij stil gestaan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:15

Onassa schreef:
Daar heb je ook een punt maar heb absoluut zelf geen verstand van hokken voor kippen/eenden.
heb daar eigenlijk nooit zo bij stil gestaan.

:D
Ik woon al jaren tussen vossen (en marters) en daar valt best mee te leven mits je er rekening mee houdt dat het intelligente opportunisten zijn, die héél makkelijk kunnen leven van wat wij hen als mensen bijna op een bordje voorschotelen. Het is gewoon veel makkelijker voor ze om vuilnis te roven, vetballetjes voor vogels uit de bomen te plukken, niet-vliegende kippen en eenden 'op te rapen', het kattevoer te legen, pompoenen uit te hollen, of zelfs de muizen en ratten uit de klem te trekken die ik had neer gezet dan iets wild te gaan jagen ;) .

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:21

LiNdA1986 schreef:
papagroom schreef:
idd aaibaarheid speelt mee....elk visje dat op zee gevangen wordt ,wordt levend gestript,en elke garnaal,krab,of kreeft wordt levend gekookt......daar hoor je niemand over.....ook al moet ik eerlijk zeggen dat ik daar persoonlijk ook niet zoveel problemen mee heb...

Ik vraag me dan af waarom je daar niet zo'n moeite mee heb? Ook de kreeft die levend gekookt wordt heeft gevoel, net zoals vissen die worden gevangen en op het droge snakken naar zuurstof tot ze dood zijn.

Ik heb juist met de visserij meer moeite dan andere bio-industrie. De halve zee wordt leeggetrokken en overbodige zooi teruggeflikkerd. Ook sterven er redelijk voor ze in de haven komen en worden dus weggegooid.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:22

Ik begrijp niet waarom mensen zich overal maar mee moeten bemoeien.
Zoals dus die vossen.
Het ganzenspel is dan niet erg maar de vos(die moet eten om te overleven) die vogels dood is wel erg?
Hij moet wel. Mensen moeten niet zo moeilijk doen en alles naar hun hand willen zetten. De natuur is de natuur en die hebben we al genoeg verpest. We kunnen nou niet alles beinvloeden en veranderen en dat vinden heel veel mensen volgens mij heel erg lastig te accepteren.

Wij kunnen het verschil zien tussen goed en kwaad, en de keuze maken om dingen te doen die we willen en leuk vinden. Bij dieren gaat het om overleven, ze denken niet als ons. En daar maken een hoop mensen vies gebruik van en vinden het nodig zich er mee te gaan bemoeien.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:50

papagroom schreef:
Onderdeel van het artikel, is het in leven laten van vossen ten koste van weidevogels....wat is hierover jullie mening???

Niet goed.
Het is mooi dat er vossen zijn, maar er moeten er niet teveel komen.
Het is verkeerd om dieren die geen natuurlijke vijand meer hebben maar te laten uitbreiden.
Dat gaat ten koste van allerlei andere dieren, zoals de weidevogels.

Dan zou je ook het teveel aan kraaien en zulk soort vogels moeten afschieten.
Daar zijn er ook al zoveel van, en die vangen met elkaar veel te veel zang vogeltjes.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:53

F_Orumster schreef:
Ik heb juist met de visserij meer moeite dan andere bio-industrie. De halve zee wordt leeggetrokken en overbodige zooi teruggeflikkerd. Ook sterven er redelijk voor ze in de haven komen en worden dus weggegooid.

Visserij vind ik ook een lastig geval. Alle troep en halfdode vissen gaan de zee weer in, maar ondertussen kan de vissenpopulatie niet tegen de vissers op :n

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:14

papagroom schreef:
Onderdeel van het artikel, is het in leven laten van vossen ten koste van weidevogels....wat is hierover jullie mening???

Ik vraag me af waar dat artikel die wijsheid vandaan haalt. Ik ben zelf lid van Waarneming.nl een forum over fauna, flora en het in stand houden daarvan.
Weidevogels hebben meer te lijden van het droogleggen van weilanden dan van vossen. Juist het laten onderlopen van weiden is voor weidevogels zeer belangrijk. Dit is geconstateerd door biologen. Ze kunnen amper voedsel vinden op die droge weilanden.
Ik bedoel, ik vind het best dat je deze discussie aan wil gaan, maar kom dan wel goed beslagen ten ijs.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 14:25

Ragebol1977 schreef:
papagroom schreef:

Ik vraag me af waar dat artikel die wijsheid vandaan haalt. Ik ben zelf lid van Waarneming.nl een forum over fauna, flora en het in stand houden daarvan.
Weidevogels hebben meer te lijden van het droogleggen van weilanden dan van vossen. Juist het laten onderlopen van weiden is voor weidevogels zeer belangrijk. Dit is geconstateerd door biologen. Ze kunnen amper voedsel vinden op die droge weilanden.
Ik bedoel, ik vind het best dat je deze discussie aan wil gaan, maar kom dan wel goed beslagen ten ijs.

ik ga geen discussie aan maar vraag jullie reactie op een kranten artikel.....overigens worden de weidevogels hier in friesland door na zorgers en leden van de vogelwacht in de watten gelegd terweil vossen ware slachtpartijen aan richten.....ik heb hier zelf niet echt een mening over of belang bij,maar verbaas me er wel over dat er kennelijk een volgorde van belangrijkheid is.....had het belang van de weidevogel boven dat van de vos gestaan...dan was de jacht allang geopend.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:00

Ninx schreef:
Ragebol1977 schreef:
Wat je wat er erg is? Wat echt de moraal is?
Dat er mensen zijn die genieten tijdens zo'n spelletje gans (of ander dier) de kop afrukken.
Het feit dat de mens geniet van het martelen/kwellen van dieren maakt me echt ziek.

De bioindustrie trouwens ook, maar de mensen genieten in elk geval niet van het leed dat zij die dieren aan doen. Daar denkt men liever niet over na. Dat is heel iets anders.

Wat de jacht betreft, ik vind het inderdaad vreemd dat een mens geniet van het doden. Het doden om te eten te krijgen heeft een heel andere functie. Je neemt dan niet meer dan je nodig hebt en je moet wel omdat je anders zelf niks te eten hebt.
Maar vertel mij eens wat een voedingswaarde een vos heeft? En overlast? Wat heet overlast, als we alles gaan neerknallen waar we last van hebben dan blijven we aan de gang.

Dieren vermenselijken? Volgens mij valt dat nog wel mee hier in Europa. Een paar mafketels houdt je altijd.
Het is in ieder geval een stuk onschuldiger dan genieten van het martelen van dieren.

Goede post! Doortimmerd van begin tot eind!

AMEN!!!
Beter je dier vermenselijken als mishandelen, verwaarlozen en al dat soort ellende.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:23

papagroom schreef:
maar verbaas me er wel over dat er kennelijk een volgorde van belangrijkheid is.....had het belang van de weidevogel boven dat van de vos gestaan...dan was de jacht allang geopend.

Het belang dat primeert in dit onderwerp is dit van de boer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:27

Ninx schreef:
Ragebol1977 schreef:
Wat je wat er erg is? Wat echt de moraal is?
Dat er mensen zijn die genieten tijdens zo'n spelletje gans (of ander dier) de kop afrukken.
Het feit dat de mens geniet van het martelen/kwellen van dieren maakt me echt ziek.

De bioindustrie trouwens ook, maar de mensen genieten in elk geval niet van het leed dat zij die dieren aan doen. Daar denkt men liever niet over na. Dat is heel iets anders.

Wat de jacht betreft, ik vind het inderdaad vreemd dat een mens geniet van het doden. Het doden om te eten te krijgen heeft een heel andere functie. Je neemt dan niet meer dan je nodig hebt en je moet wel omdat je anders zelf niks te eten hebt.
Maar vertel mij eens wat een voedingswaarde een vos heeft? En overlast? Wat heet overlast, als we alles gaan neerknallen waar we last van hebben dan blijven we aan de gang.

Dieren vermenselijken? Volgens mij valt dat nog wel mee hier in Europa. Een paar mafketels houdt je altijd.
Het is in ieder geval een stuk onschuldiger dan genieten van het martelen van dieren.

Goede post! Doortimmerd van begin tot eind!

Afgezien van dat de gans al dood is op het moment dat z'n kop eraf getrokken wordt. Het is dus geen martelen en geen kwellen...

We knallen vossen neer omdat die anders de hele populatie aan konijnen en vogels uitmoord. en zoals Papagroom ook al aan gaf, geen vogels hier is ook geen vogels ergens anders. Als we pak m beet 200 jaar geleden van de wolf af waren gebleven hadden we ze idd niet af hoeven schieten, maar goed, tijd kun je niet terug draaien.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:45

Anoli schreef:
Veel mensen willen best meer betalen voor een goed en gezond stuk vlees, maar kunnen dit simpelweg niet...
waarom niet? omdat er gewoon geen geld is om een duur stukje vlees te kunnen betalen...

Wij eten ook goedkoop vlees, simpelweg omdat we een duur stuk niet kunnen betalen. Niet omdat we nou zo graag goedkoop vlees willen eten, want laten we eerlijk wezen het duurdere vlees bij de echte slager smaakt vele malen beter...
...
Mijn paarden staan 24/7 buiten ...

Je hebt geen geld voor biologisch vlees, maar wel voor meerdere paarden? Je kunt biologisch vlees dus prima betalen, je kiest er enkel voor op het vlees een sluitpost te laten zijn op je begroting en dan kom je al snel bij kiloknallers/bio-industrievlees uit.
Zo'n 85/90% van de Nederlanders heeft technisch gezien genoeg geld voor biologisch vlees/melk/eieren, we kiezen er alleen voor dat geld in vakanties, huisdieren, grotere huizen, grotere auto's en andere luxe te steken.
Edit:typo.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:55

Gaby schreef:
Anoli schreef:
Veel mensen willen best meer betalen voor een goed en gezond stuk vlees, maar kunnen dit simpelweg niet...
waarom niet? omdat er gewoon geen geld is om een duur stukje vlees te kunnen betalen...

Wij eten ook goedkoop vlees, simpelweg omdat we een duur stuk niet kunnen betalen. Niet omdat we nou zo graag goedkoop vlees willen eten, want laten we eerlijk wezen het duurdere vlees bij de echte slager smaakt vele malen beter...
...

Je hebt geen geld voor biologisch vlees, maar wel voor meerdere paarden? Je kunt biologisch vlees dus prima betalen, je kiest er enkel voor op het vlees een sluitpost te laten zijn op je begroting en dan kom je al snel bij kiloknallers/bio-industrievlees uit.
Zo'n 85/90% van de Nederlanders heeft technisch gezien genoeg geld voor biologisch vlees/melk/eieren, we kiezen er alleen voor dat geld in vakanties, huisdieren, grotere huizen, grotere auto's en andere luxe te steken.

Kom trouwens bij dat als je 2x per week 100gram vlees eet dat meer dan voldoende is voor de voedingsstoffen. Is ook beter voor je lichaam, wat er niet op gebouwd is iedere dag vlees te eten (wat logisch is als je bedenkt dat vlees iets was om achteraan te rennen, en wat je niet zo kon plukken).

Als je het zo bekijkt kun je dus best biologisch eten

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:57

Citaat:
Vossen afschieten mag niet, vanwege hun intrinsieke waarde. Maar we accepteren dat vossen massaal andere dieren doden.

Ik vind het wel een heel groot verschil of er een dier met opzet wordt doodgeschoten en er dan niks meer mee gebeurd, of dat een vos een dier doodt en het opeet. Dan heeft iig een ander dier er nog iets aan.

Maar ik vind wel dat dieren vermenselijkt worden tegenwoordig. Als je ziet wat sommige mensen voor hun dier kopen (regenpakjes zodat het dier niet nat wordt :') ) vind ik dat dieren te veel worden "vertroeteld". Je hoeft niet meteen niks te doen voor je dier, maar ik denk dat een dier (en dat maakt niet uit welk dier) het gelukkigst is , als je hem zoveel mogelijk in zijn eigen leefomgeving met zijn eigen behoeftes laat leven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:58

alesha schreef:
Citaat:
Vossen afschieten mag niet, vanwege hun intrinsieke waarde. Maar we accepteren dat vossen massaal andere dieren doden.

Ik vind het wel een heel groot verschil of er een dier met opzet wordt doodgeschoten en er dan niks meer mee gebeurd, of dat een vos een dier doodt en het opeet. Dan heeft iig een ander dier er nog iets aan.

Ook als die vos (die geen natuurlijke vijand behalve de mens meer heeft) hele populaties aan andere dieren uitmoord?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:00

Gaby schreef:
Anoli schreef:

...

Als je quote doe het dan goed, want hieronder staat mijn tekst en jij hebt er gewoon een klein stukje uit gepakt zodat het heel anders lijkt...

Anoli schreef:
Mijn paarden staan 24/7 buiten en hebben geen deken ook niet in de winter, hun vacht is dik genoeg. Ik haal ze niet naar binnen als het regent, sneeuwt, of onweert, ze zijn niet van suiker. Is de dood het eerlijkst door ouderdom, of ziekte dan zou ik ervoor kiezen om ze af te laten schieten, 1 schot en ze zijn dood, ze merken niks meer, stuk vriendelijker dan ze 3 spuitjes te geven en ze zien sterven in 20 minuten tijd (helaas zijn het mijn verzorgpaarden dus heb ik daar de beslissing niet over)

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:13

Anoli schreef:
Gaby schreef:

Als je quote doe het dan goed, want hieronder staat mijn tekst en jij hebt er gewoon een klein stukje uit gepakt zodat het heel anders lijkt...

Anoli schreef:
Mijn paarden staan 24/7 buiten en hebben geen deken ook niet in de winter, hun vacht is dik genoeg. Ik haal ze niet naar binnen als het regent, sneeuwt, of onweert, ze zijn niet van suiker. Is de dood het eerlijkst door ouderdom, of ziekte dan zou ik ervoor kiezen om ze af te laten schieten, 1 schot en ze zijn dood, ze merken niks meer, stuk vriendelijker dan ze 3 spuitjes te geven en ze zien sterven in 20 minuten tijd (helaas zijn het mijn verzorgpaarden dus heb ik daar de beslissing niet over)

Sorry, dat had ik over het hoofd gezien.
Blijft wel dat jij waarschijnlijk wel op vakantie gaat en geld hebt voor huisdieren.

@Vjestagirl: Dat klopt ook ja. Als iedereen nog steeds zijn eigen vlees zou moeten vangen, zou er wel minder van gegeten worden ;) .

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:17

Citaat:
alesha schreef:
Citaat:

Ook als die vos (die geen natuurlijke vijand behalve de mens meer heeft) hele populaties aan andere dieren uitmoord?

Nee, okee. Daar heb je gelijk in. Maar alsnog zou ik kijken naar een natuurlijkere manier. (En zijn lynxen trouwens niet de vijand van de vos? En beren? En wolven?)

Als laatste vind ik het niet slim om een dier uit te zetten, waar er geen natuurlijke vijanden zijn.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:18

Gaby schreef:
Blijft wel dat jij waarschijnlijk wel op vakantie gaat en geld hebt voor huisdieren.

Vakantie? ja zo'n 1 x per 3 a 4 jaar...
en huisdieren, ja ik heb 2 konijnen, maar die kosten nou ook geen honderden euro's per jaar...

Ik snap wel dat mensen die er wel geld voor hebben, toch gewoon het goedkope vlees blijven kopen. Maar ja je (niet persoonlijk bedoelt) kan niet iedereen over 1 kam scheren. Er zijn toch behoorlijk wat gezinnen in NL die er gewoon simpelweg het geld niet voor hebben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:20

En hoeveel lynxen, beren en wolven hebben we nog in Nederland ;)? De vos is een inheems dier, die hoort hier en is hier dus niet uitgezet...

Wat voor natuurlijkere manier heb je in gedachten dan?

Je kunt ze laten uithongeren, door ze hele populaties aan kleinere beesten weg te laten vangen. Als ze dat gedaan hebben en er is geen eten meer komen er vanzelf minder vossen komen. Persoonlijk vind k dat wat wreed, in ieder geval wreder dan ze met 1 kogel weg te hebben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:21

Anoli schreef:
Gaby schreef:

en huisdieren, ja ik heb 2 konijnen, maar die kosten nou ook geen honderden euro's per jaar...

Ik snap wel dat mensen die er wel geld voor hebben, toch gewoon het goedkope vlees blijven kopen. Maar ja je (niet persoonlijk bedoelt) kan niet iedereen over 1 kam scheren. Er zijn toch behoorlijk wat gezinnen in NL die er gewoon simpelweg het geld niet voor hebben.

Ook niet als je nog maar 2x in de week 100gram (rauw gewogen) vlees zou eten? Want dat is wat je nodig hebt, alles wat je meer eet (ook vleeswaren etc) is extra.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 16:23

alesha schreef:
Citaat:
alesha schreef:
Citaat:

Nee, okee. Daar heb je gelijk in. Maar alsnog zou ik kijken naar een natuurlijkere manier. (En zijn lynxen trouwens niet de vijand van de vos? En beren? En wolven?)

Als laatste vind ik het niet slim om een dier uit te zetten, waar er geen natuurlijke vijanden zijn.

vossen worden niet uitgezet....ze zijn er gewoon,en vermeerderen zich in rap tempo...
uhum...beren..wolven...laat die maar lekker blijven waar ze zijn....
Laatst bijgewerkt door papagroom op 18-05-11 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:24

Vjestagirl schreef:
Anoli schreef:

Ook niet als je nog maar 2x in de week 100gram (rauw gewogen) vlees zou eten? Want dat is wat je nodig hebt, alles wat je meer eet (ook vleeswaren etc) is extra.

Mag ik eerlijk zeggen dat ik dit dan weer mierenn**kerij vind... want zo kun je altijd wel een argument verzinnen om geen vlees te eten van de bioindustrie...

Tja dan ben ik maar egoïstisch, en vinden mensen mij walgelijk, maar zover ga ik toch echt niet voor een stukje vlees... :n er is een grens aan hoeveel "luxe" je wilt en kunt inleveren...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:25

Maar Vjestagirl, hoe kom jij erbij dat vossen weidevogels uitmoorden? Ik bedoel, dat is echt regelrechte onzin. Natuurlijk pakt er eens een vos een nest weidevogels, niet meer dan normaal. Dat zou ook geen enkel probleem zijn vermits de weidevogels een fatsoenlijk biotoop hadden met voldoende voedselaanbod en nestelmogelijkheden.
Dit houdt in ondergelopen weiden en de eerste snit niet maaien maar laten staan.

Als je het goed bekijkt wordt de vos afgeschoten omdat de boer weigert zijn weidebeheer zo aan te pakken.
Is ook wel logisch, zoveel koeien en paarden te voeren. Maar echt, dat het weidevogelbestand afneemt heeft bijzonder weinig met de vos te maken. t Is wel een mooie zwarte piet die vos, dat dan wel weer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 16:31

Anoli schreef:
Vjestagirl schreef:

Mag ik eerlijk zeggen dat ik dit dan weer mierenn**kerij vind... want zo kun je altijd wel een argument verzinnen om geen vlees te eten van de bioindustrie...

Tja dan ben ik maar egoïstisch, en vinden mensen mij walgelijk, maar zover ga ik toch echt niet voor een stukje vlees... :n er is een grens aan hoeveel "luxe" je wilt en kunt inleveren...

Die is geen mierenn**kerij, maar gewoon realistisch gekeken. Mensen geven aan dat ze geen geld hebben voor goed vlees, en zeggen er bij dat vlees toch wel echt een behoefte is en dat je niet zonder kunt. Vervolgens geef je aan dat je best zonder kunt, dat je het niet iedere dag hoeft te eten om gezond te zijn, en dat ze dus wel goed vlees kunnen betalen. Je zou denken: iedereen blij! Mensen kunnen beter vlees eten, wat lekkerder is en een beter leven heeft gehad, zonder ongezond te gaan eten (sterker nog: door gezonder te gaan eten, want doen waar je lichaam op gebouwd is). En dan is het mierenn**kerij? Is het slecht om te komen met argumenten waarom iemand wel eerlijk vlees zou kunnen betalen? Om mensen misschien eens op een andere manier naar hun eten te laten kijken?

Je kunt alle luxe inleveren, dat je het niet wilt is een heel ander punt. Maar zeg dan gewoon dat het je geen zak kan schelen, en dat je er niet meer voor wilt betalen. Prima. Even goede vrienden.