Dodenherdenking, zometeen weer even stil.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Werecat

Re: Dodenherdenking, zometeen weer even stil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:40

Och, ik ben al een uur stil, ik denk dat ik het wel ingehaald heb.

Eigenlijk schaam ik me best wel :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:40

En ik ben het weer vergeten. :')

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:41

staat jullie netjes;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:42

Beli schreef:
staat jullie netjes;)

Oeh ja wat ben ik een onbeschoft wijf nu. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:42

Anthea schreef:
En ik ben het weer vergeten. :')

Ik vind dat eigenlijk niet iets om "grappig" over te doen.
Het is al erg genoeg dat er zoveel mensen zijn gesneuveld en blijven sneuvelen voor de vrijheid van de medemens.
Als je het vergeet,oké,daar kan ik misschien nog inkomen,maar om er dan zo'n smiley achter te zetten vind ik zelf een beetje ongepast ;)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:45

Cayenne schreef:
Ik kijk ieder jaar Schindlers List. Dat is een soort van traditie geworden.
En ik hou het nooit droog.

Mijn inmiddels overleden opa heeft in Indonesie gevochten maar hij heeft er nooit over willen praten.
En ook al weet ik dus niet wat er toen gebeurd is. Het raakt me nog steeds
.

Mijn (ook inmiddels overleden) opa is een Indo die ook gevochten heeft in Indonesie en vast heeft gezeten in jappenkampen.
De verhalen die ik van hem heb gelezen en gehoord zijn niet mis. Daar gaan je nekharen van overeind staan.
Ik weet een paar verhalen, slechts een paar dingen. Later, na zijn dood, heb ik gesproken met een "vriend" van mn opa, waarmee hij vroeger in een paar jappenkampen had gezeten. Voor mij heeft dat wel dingen verduidelijkt.
Aan de ene kant is het goed zodat het "nageslacht" ook nog wat mee krijgt van de oorlog. Maar aan de andere kant wil je veel verhalen gewoon verdringen en "vergeten".
Mijn opa heeft heel veel problemen gehad met wat hij in de oorlog heeft moeten doen en heeft gezien.
en zoiets wil je gewoon niemand aandoen.

Hopelijk blijven de komende generaties ook 5 mei herdenken, en blijft iedereen zich inzetten om oorlogen te voorkomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:47

Ik vind het niet iets om verdrietig over te zijn eerlijk gezegd. Ben het simpelweg vergeten, gaat niemand dood van..

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:48

MarKiJen schreef:
Ik ben zeker ieder jaar 2 minuten stil..
Ik kijk altijd op de tv naar de herdenking op de Waalsdorpervlakte,dat doet me iets,de herdenking op de Dam vind ik niet fijn om naar te kijken.
Ik irriteer me ook kapot aan de mensen die er niets aan willen doen omdat ze vinden dat het inmiddels al zoooo lang geleden is,dat het niet meer nodig is.
Ik leer het mijn kinderen ook dat ze er respect voor hebben en heb ze ook uitgelegt waarom vandaag de vlaggen halfstok hangen.

Het ergste van het schuingedrukte vind ik nog, dat het vaak juist die mensen zijn die wél graag bevrijdingsdag vrij willen hebben... Dan heb je in mijn beleving iets niet helemaal begrepen. Voor mij zijn de dodenherdenking en bevrijdingsdag onlosmakelijk met elkaar verbonden. En ja, ik ben dus ook altijd stil om 8 uur.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:49

Ik ben het helemaal vergeten.. :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 20:50

Anthea schreef:
Ik vind het niet iets om verdrietig over te zijn eerlijk gezegd. Ben het simpelweg vergeten, gaat niemand dood van..

Ik wil niet vervelend zijn, maar ik vind het laatste stukje van je opmerking niet helemaal gepast op een dag als dodenherdenking.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:51

Anthea schreef:

Nee, er zijn zal veel mensen dood gegaan, en dat is niet iets om te vergeten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:52

Ik doe elk jaar mee. Vind het heel belangrijk om er bij stil te staan! Durfde alleen even niet naar de Dam na het incident van vorig jaar, dus gewoon weer de kerkdienst en de herdenking op tv gekeken :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:53

Cayenne schreef:
Anthea schreef:

Ik wil niet vervelend zijn, maar ik vind het laatste stukje van je opmerking niet helemaal gepast op een dag als dodenherdenking.

Ik vind sowieso de onverschillige houding not done.
Laatst bijgewerkt door MarvanTom op 04-05-11 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Gina

Ik ben ook stil geweest.. vind het ook zeker niet iets om te vergeten.

@Cayenne, je woont toch in Obdam? Die hangjeugd daar is echt vreselijk..

NatasjavE

Mijn Opa en Oma hebben heel veel verteld over de oorlog. Voor hen was de dodenherdenking echt waanzinnig belangrijk. Voor mij is het ook belangrijk... ieder jaar 2 minuten stil voor diegene die toen geleden hebben onder een regime dat zoveel haat gezaait heeft en voor iedereen die voor ons gevochten heeft om ons weer te bevrijden...

Ik hoop ook dat we het altijd zullen blijven doen....

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:55

Dit is toch een topic waar mensen vertellen wat ze aan dodenherdenking hebben gedaan, of hoe ze zich er bij voelen.
Zou wel fijn zijn als er dan niet zo veel mensen zo onverschillig reageren.
Als het je niet intresseerd is dat meer iets voor een eigen topic of voor een HK topic....
De meesten hier zijn er wel bewust mee bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:55

NatasjavE schreef:
Mijn Opa en Oma hebben heel veel verteld over de oorlog. Voor hen was de dodenherdenking echt waanzinnig belangrijk. Voor mij is het ook belangrijk... ieder jaar 2 minuten stil voor diegene die toen geleden hebben onder een regime dat zoveel haat gezaait heeft en voor iedereen die voor ons gevochten heeft om ons weer te bevrijden...

Niet alleen voor hen vind ik het belangrijk. Ik vind de hele herdenking ontzettend belangrijk om stil te staan bij de dingen die kúnnen gebeuren. En er dus bij stil te staan wat we absoluut niet meer willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:56

Cayenne schreef:
Anthea schreef:

Oeps. :+

Naja goed. Als ik er aan had gedacht dan had ik het wel gedaan, maar ik ben het nu simpelweg vergeten.
Of dat nou 'not done' is of niet, tis nou eenmaal zo. :+ Ik kijk overigens ontzettend vaak nazi hunters, heb heel veel boeken liggen die over de 2e wereldoorlog gaan en al die cliché films heb ik ook al gezien, ik denk er volgens mij een stuk meer aan dan de gemiddelde Nederlander. :Y)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 20:57

@Gina, ja ik woon inderdaad in Obdam en de hangjongeren zijn al jaren een probleem hier.
Maar vanavond was wel heel erg respectloos. Vorig jaar gingen ze hier trouwens luid toeterend met scooters door de straat tijdens de 2 minuten stilte.

Indonesie schijnt idd heel vreselijk te zijn geweest, maar dat is natuurlijk iedere oorlog waarbij slachtoffers vallen.
Toch vind ik het jammer dat mijn opa er nooit over heeft willen praten, maar ik begrijp het natuurlijk wel.
Het moet echt heel traumatisch zijn geweest.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:58

Tuurlijk is het erg wat er allemaal is gebeurd, maar als ik bij mijn paard ben ga ik niet om de seconde kijken of het al 8 uur is..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:59

Ik vind het zo belangrijk om te blijven herinneren dat er zo veel mensen zijn gestorven voor onze vrijheid. Dat vrijheid niet iets vanzelfsprekends is. Ik vind dat we nooit meer mogen vergeten hoe dit is gebeurd, hoe het kon gebeuren...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:59

Juul schreef:
NatasjavE schreef:

Niet alleen voor hen vind ik het belangrijk. Ik vind de hele herdenking ontzettend belangrijk om stil te staan bij de dingen die kúnnen gebeuren. En er dus bij stil te staan wat we absoluut niet meer willen.

Dat klopt....dat is daar gelijk aan gekoppeld.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:01

We staan niet alleen stil bij de doden van de oorlog maar ook bij de mensen die hun leven hebben gegeven in de oorlogen die nu gaande zijn.

Als je het niet eens op kan brengen een maal per jaar 2 minuten stil te staan bij het fijt dat er duizende mensen zijn die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid.....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 21:02

Vjestagirl schreef:
Ik vind het zo belangrijk om te blijven herinneren dat er zo veel mensen zijn gestorven voor onze vrijheid. Dat vrijheid niet iets vanzelfsprekends is. Ik vind dat we nooit meer mogen vergeten hoe dit is gebeurd, hoe het kon gebeuren...

en het gebeurd nog steeds. Op dit moment worden er nog steeds oorlogen uitgevochten en dat zal vermoedelijk altijd zo blijven.
Op 4 mei gedenk ik niet alleen de slachtoffers die voor ons zijn gevallen, maar de mensen die over de hele wereld zijn overleden door oorlogen/hongersnood/toedoen van de mensheid op welke manier dan ook- en die nog zullen vallen.

Edit: Beli, we dachten precies hetzelfde :=

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:03

Mijn familie praat ook nooit over wat er in Indonesië gebeurd is :n
Weet wel dat mijn oma met de kinderen in een Jappenkamp zat, opa in een ander Jappenkamp.
Meer weet ik niet.

Ik heb geen twee minuten stilte gehouden, normaal doe ik dit elk jaar.
Zit nu op vliegveld, niet stil gestaan dat het in Nederland al 20.00 is geweest _-:(
Het is hier nu 12.00.