onverdoofd geslacht vlees als "normaal" in de supermarkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:44

AppelQueen schreef:
Mindfields schreef:
Maar...luchtdruk zou dus zelfs voor koosjer slachten ok zijn, het dier blijft intact.

NEE, voor kosjer en halal moet hem omkeerbaar zijn, dit is een kopshot niet

En een keelsnede is omkeerbaar wil je zeggen???

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 07:40

Ik heb nog geen antwoord ontvangen op mijn vraag of de supermarkten mij kunnen garanderen dat ik verdoofd geslacht vlees eet als ik vlees bij hun koop dat niet als halal gemerkt is. Misschien is dat een issue voor de PvdD. Dan wordt er iig niet meer lukraak onverdoofd geslacht. Ik denk trouwens dat de enige manier om dat te voorkomen is inderdaad geen uitzonderingen meer mogelijk te maken en alles grondig verdoofd te slachten en dan ook in nederland geslacht vlees te consumeren. Ik heb echt het gevoel dat we steeds meer een knieval moeten maken voor andermans denkwijzen en tradities. Ik voel dat als achteruitgang ipv vooruitgang en word daar niet vrolijk van.

alex66

Re: onverdoofd geslacht vlees als "normaal" in de supermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:06

de enige mail die ik tot nu toe heb gehad met de garantie dat er geen onverdoofd geslacht vlees in de schappen ligt is van de C1000......... tis dan wel weer jammer dat de C1000 uitblinkt in kiloknallers

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:07

Die kiloknallers is van bio-industrie & massaslacht, dit hoeft zeker niet onverdoofd te zijn.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:16

alex66 schreef:
de enige mail die ik tot nu toe heb gehad met de garantie dat er geen onverdoofd geslacht vlees in de schappen ligt is van de C1000......... tis dan wel weer jammer dat de C1000 uitblinkt in kiloknallers

Ik krijg alleen maar antwoord over halal vlees. Over het "gewone" vlees wordt in alle talen gezwegen.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:00

al de andere supermarkten hebben het alleen over halal behalve de C1000 ...... volgens mij verkopen ze daar ook helemaal geen halal ...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 00:03

Albert Heijn heeft binnenkort alleen nog maar varkensvlees met minstens 1 ster in de schappen liggen ;)
Dit las ik laatst in de Ahá, een magazine voor AH personeel :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:24

Varkensvlees wordt sowieso niet ritueel geslacht, dus dat zegt nog niets over de slachtmethoden van rund- en lamsvlees.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:35

Maar wel onverdoofd gecastreerd ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:01

De meeste van die varkens die voor het concept van AH geslacht worden, worden helemaal niet gecastreerd maar gewoon als beer geslacht.

Verdoofd castreren moet nu nl al in NL.

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:18

bij de slacht gaat het zo snel dat een dier dat niet door heeft als er een pin door zijn hoofd gaat. voor het dier kan bedenken er gaat een pin door me hoofd is hij al hersen dood. dan makenze niks meer mee en voelen ze het ook niet meer. ik denk toch dat de dieren die dood moeten zo beter dood kunnen gaan dan met een spuitje.

als een paard alleen een pijnlijk been(wat nooit meer beter kan worden) heeft en is bij zijn koppie goed bij dan kunnen ze zooooo vechten tegen een spuit dat is pas verschrikkelijk om te zien!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:28

Die pin is het verdoven bij slachten ladynette, we hebben het dus over zonder de pin slachten. En zover ik weet is dat bij paarden niet aan de orde (i.i.g. niet in Nederland)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:39

Nee, paarden worden niet zonder bedwelming geslacht. De uitzondering geldt alleen voor runderen, schapen en geiten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:43

En kippen.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 07:39

Nog steeds geen enkel antwoord terug gekrenen op mijn vraag of men mij kan garanderen dat regulier verpakt vlees geen onverdoofd geslachte dieren bevat. Hoe moet ik het uitblijven van elk antwoord hierop nu opvatten? Ik heb heel erg de neiging om de PvvD hierover vragen te gaan stellen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:08

Hmmmzz... even vooropgesteld dat ik geen aanhanger van het Moslim geloof ben, heb ik mij er, in tegenstelling tot veel anderen, wel in verdiept.

Mede door de grote massa hysterie welke momenteel gaande is rondom het moslim geloof.

Omdat ik niet een van de velen wilde zijn die 'bij voorbaat' al veroordeeld zonder het fijne er vanaf te weten, ben ik mij er eens in gaan verdiepen.

Zo ook in het Halal slachten... Even voorop gesteld, ik woon samen met mijn vriend op een boerderij waar hij rundvee fokt en afmest voor familie slagerij, hierbij wordt niet Halal geslacht. Dit even ter informatie voor degene die straks gaan zeggen dat ik Halal vlees promoot of met een gekleurde bril kijk. Integendeel...

Maar om dezelfde redenen die hier genoemd worden, ben ik mij gaan verdiepen in het ritueel slachten. Want ook ik riep uit pure onwetendheid dat dit toch gewoonweg schandalig was. Onwetendheid ja...

Even zo onwetend was ik jaren terug, toen ik als tiener (goh, dat is echt al een hele tijd terug :o ) dacht dat bij het 'gewone' slachten de dieren doodgeschoten werden. Hmmmz... ja... uit die droom ben ik al vrij snel gehaald door een vriendin van mij die jaren op een slachthuis had gewerkt.

Niets is minder waar, geen enkel slachthuis schiet dieren dood, ze schieten ze enkel, zoals eerder genoemd, hersendood, waarna de keel wordt doorgesneden en ze dus 'doodbloeden'.

Of ze helemaal niets meer voelen? Tja, dat 'zegt' men. Ik weet het niet. Mijn tante is ooit bij een zeer ernstig ongeval betrokken geraakt en heeft daarna in coma gelegen. Zij bleek achteraf heel veel te hebben meegekregen van wat er rondom haar gebeurde.

Ook heb ik eens gesproken met een ambulance broeder die door zinloos geweld 'klinisch dood' is verklaard. Hij was op dodelijke wijze neergestoken en verbloedde hierbij. Hierbij is hij daadwerkelijk klinisch doodverklaard, maar door accuraat optreden van hulpverleners wel weer terug gehaald. Hij kon mij zeer gedetailleerd vertellen wat er gebeurde, na het moment dat hij de fatale messteek had gekregen. Heel bizar. Ook hij kreeg alles nog mee, had alleen geen besef van pijn, maar heeft alles meegekregen...

Feit blijft dat je bij mensen in 'coma' wel 'pijn' kunt meten. Misschien ervaren mensen het niet meer zo, zoals bijv. in het geval van de ambulance broeder, maar het lichaam ervaart wel pijn, dat is meetbaar.

Om deze reden zal ik er dus ook nooit voor kiezen om mijn paarden te laten slachten. Ik wil niet dat mijn trouwe maatjes dit mee moeten maken. Wel of geen pijn, wel of geen besef. Tenzij ik echt niet anders kan...

Voor wat betreft het Halal slachten ben ik mij eens gaan verdiepen in het hele 'ritueel slachten'. Heb daarbij diverse mensen gesproken die ook daadwerkelijk veel van het geloof weten. Daarnaast is de Koran heel duidelijk in wat wel en niet mag. Ik kwam toen eigenlijk tot een hele andere conclusie...

De Koran zegt dat men een aantal dieren mag eten, zoals dieren met gespleten hoeven. Paarden mogen zij dus niet eten. Daarnaast mogen zij ook geen varkens eten.

Waarom ze geen paarden mochten eten, weet ik even niet meer. Ik dacht eerst dat dit met de edelheid van het dier te maken had, maar er bleek een andere reden voor te zijn. Varkens mogen zij niet eten om de simpele reden dat varkens dragers zijn van vele ziekten, zoals o.a. de pest.

De dieren die Halal geslacht mogen worden, moeten aan diverse eisen voldoen. Zo moeten zij goed en in 'vrijheid' geleefd hebben (batterij kipjes en opgehokte/opgebonden koeien mogen dus al niet, daar waar deze bij het 'normale slachten' dus wel mogen worden gebruikt), dieren moeten gezond zijn (dieren slachten vanwege ziekte mag dus niet, daar waar het gewone slachten dieren met bijv. een afwijking welke niet van invloed is op de vleeskwaliteit wel toestaat), daarnaast mogen dieren geen stress van het slachten hebben, het dier moet vanuit alle rust geslacht worden en mag niet weten dat hij gedood wordt (dit is meetbaar door de adrenaline die een dier aanmaakt bij stress, wat je ook proeft in het vlees), ook mag het dier geen bloed zien of ruiken en mag geen dode en/of verhangen dieren zien (daar waar bij 'normale slachtingen' de dieren hun voorgangers gewoon zien hangen).

Tijdens de slachting mag het dier het 'wapen' niet zien. De slachter moet een vlijmscherp mes hebben, wat hij uit het zicht van het dier moet houden, waarna de keel wordt blootgelegd en het dier direct fataal gesneden wordt. Integenstelling tot het gewone slachten, waarbij het dier hersendood gemaakt wordt, wordt bij Halal slachten het dier direct gedood.

Mijn reactie was hierop uiteraard dat het dier het 'natuurlijk wel voelt' als hij gesneden wordt. Waarop mij de doodeenvoudige vraag gesteld werd of ik mijn vinger wel eens had gesneden aan een stuk papier. Ja, met regelmaat :+ en vervolgens de vraag wanneer het moment was dat ik besefte dat ik mij had gesneden?

Denk daar maar eens over na... Het moment dat je jezelf snijdt en beseft dat je je daadwerkelijk gesneden hebt, is veelal het moment dat je ziet dat jouw vinger bloedt. Hoe vaak komt het wel niet voor dat mensen bij een schotwond pas later beseffen dat ze geraakt zijn? Zo heb ik zelf laatst een ernstig ongeval gehad, waarbij de pijn en het besef ook pas fracties later kwam. Het moment zelf maak je niet mee.

Het is namelijk zo dat als een bepaalde extreem hoge pijngrens overschreden wordt, door bijvoorbeeld snijden of schieten, dat je het moment van de actie zelf niet voelt. Het lichaam schakelt het gevoel op dat moment uit, als soort van lijfbehoud.

Door de snelheid waarmee het Halal slachten moet plaatsvinden, is het dier in een fractie van een seconde al overleden waardoor het besef van pijn al niet meer plaats vind.

Dat er wellicht mensen zijn, met name in de achtergebleven dorpen in die landen, maar ook mensen die de Koran uit zijn verband trekken of gewoonweg prutsers zijn, die zich niet volledig houden aan de regels, gesteld in de Koran, maakt niet dat het ritueel slachten slechter is, als het gewone slachten.

Heel eerlijk? Nadat ik mij er oprecht in verdiept heb, ben ik eigenlijk tot de conclusie gekomen Halal slachten dat mogelijk wel eens diervriendelijker is, dan het reguliere slachten. Voor zover je 'slachten' diervriendelijk kunt noemen...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:24

@ Suelza: ik kan uit ervaring spreken dat de regels in de Koran wel heel mooi klinken, maar in de praktijk niet zo worden uitgevoerd.
ik heb een aantal zomers achter elkaar op een kalkoenen boerderij gewerkt in Frankrijk, waar ook koeien en kippen werden gehouden voor de moslims die in de buurt woonden.
deze mensen kwamen bijna dagelijks langs om kippen en af en toe een koe te slachten en mee te nemen daarna.

een koeien slachting ben ik niet bij geweest, dat wilde ik niet, maar kippen slachtingen heb ik zeer vaak gezien.
sowieso werd er niet zachthandig met deze dieren omgegaan (de poten werden aan elkaar gebonden en gewoon op de grond gegooid e.d.) nadat we ze hadden gegeven aan de slachter, maar ook de messen lagen allemaal klaar en in het zicht.
de dieren werden ook na elkaar afgemaakt, in het zicht van elkaar, en ook bij elkaar op de grond gegooid nadat de hals was doorgesneden.

dus het lijkt mij niet stress loos voor een dier om je collega te zien geslacht worden, en vervolgens met hetzelfde bebloede mes in het bloed van elkaar ja laatste stappen te zetten.

nu weet ik heus wel dat het echt niet overal zo zal gaan, maar deze manier die ik heb gezien was alles behalve diervriendelijk! :(

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:25

Het probleem hier in NL is dus dat het dier geen halal leven gevoerd heeft en wel voor en klein gedeelte (het doorsnijden van de keel) halal geslacht wordt. Vandaar mijn eerdere verzuchting waarom het leven niet halal hoeft te zijn en de dood wel........ Ik weet wat halal is, maar blijkbaar weten de moslims dat niet meer. Hoeveel waarde ook wordt gehecht aan het, al dan niet bij bewustzijn, doorsnijden van de keel, alle andere aspecten die jij noemt worden over het algemeen volledig genegeerd.

Het dier overlijdt trouwens absoluut niet binnen een fractie na het doorsnijden van de keel. Als je dat geloofd heb je nooit zo'n slachting gezien.

Het plaatje en de theorie zijn mooi, de werkelijke uitvoering in mijn ogen walgelijk en bovendien totaal afwijkend van de "regels".

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:33

Mister01 schreef:
nu weet ik heus wel dat het echt niet overal zo zal gaan, maar deze manier die ik heb gezien was alles behalve diervriendelijk! :(

Dan hebben zij niet vanuit het geloof gehandeld...

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:41

Ga jij hun dat vertellen? In feite is halal vlees hier bijna nooit halal -een verwaarloosbaar deel zal misschien wel echt halal zijn volgens alle regels-, maar wij moeten deze manier van slachten wel toelaten omdat het volgens hun geloof zo moet? Ik vind dat selectief toepassen van de regels en daarom is de reden "geloof" voor mij geen geldige reden om (gedeeltelijk -per saldo is alleen de halssnede halal-) halal slachten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:03

@ suelza: ook ik ben het eens met mister01 en kanniet, dat de regels in de koran heel mooi klinken, maar dat dezelfde stieren die in kleine donkere stallen worden afgemest en als regulier geslacht worden, ook halal geslacht worden.
Die dieren leiden absoluut hetzelfde leven, alleen degene die hem uiteindelijk koopt om te (laten) slachten bepaald dat hij via een bepaalde ritus geslacht moet worden, maar de rest van wat er in de koran staat, 'wordt vergeten'.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:57

Suelza schreef:
Door de snelheid waarmee het Halal slachten moet plaatsvinden, is het dier in een fractie van een seconde al overleden waardoor het besef van pijn al niet meer plaats vind.

Heel eerlijk? Nadat ik mij er oprecht in verdiept heb, ben ik eigenlijk tot de conclusie gekomen Halal slachten dat mogelijk wel eens diervriendelijker is, dan het reguliere slachten. Voor zover je 'slachten' diervriendelijk kunt noemen...

Sorry, maar ondanks je mooie verhaal.
Vind ik het walgelijk.....

Geloof je nou zelf echt dat een dier er niets van merkt?
Heb je het wel eens met eigen ogen gezien?
Ogen van schapen die nog helder kijken, bewegende bekkies, nog ademende schapen gorgelend in hun eigen bloed...
En dit was dan geen massa-slacht, maar in een ''net'' halal slachthuis waar particulier 1 voor 1 de dieren gesneden worden

Bij het schieten worden de hersenen aan gort geschoten. Enkel de hersenstam(die het hart bestuurd) blijft intact.
Het is bewezen(vraag mij niet waar, maar ik neem dit van meerdere slagers en dierenartsen aan) dat een dier volledig het bewustzijn kwijt is, en dus niets meer meekrijgt.
Je ziet dit ook duidelijk aan de ogen(welke dof zijn na schieten, welke helder zijn na snijden) en de ademhaling(die er niet meer is na schieten, en die er wél is nog na het snijden(voor +- 60/90!!! seconden)

Om dingen nog mee te krijgen, zal je zuurstof nodig hebben voor de hersenen, hiervoor is ademhaling nodig en is een hartklop niet voldoende.
Bij het snijden is dit er nog wel, na het schieten is dit er niet meer.

Dus nee... je bericht gaat niet helemaal volledig op...
En IK vind het walgelijk.....

Edit : Ik wil er wel bij zeggen dat ik er groot respect en waardering voor heb dat jij je zo verdiept voordat je begint te roepen. _/-\o_
Ik respecteer je mening, maar gooi mijne erbovenop.

Absoluut niet als aanval bedoeld. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:21

Ik ben het volledig eens met Jolliegirl, ondanks dat ik het zelf nog nooit heb meegemaakt. Maar wat zij zegt klinkt gewoon logischer en is gebaseerd op feiten. Het verhaal van Suelza is meer gericht op de Koran en op het geloof.

Wat er in de koran staat is allemaal heel mooi en vriendelijk, maar in de praktijk gaat het er echt wel even anders aan toe.. Wat dat betreft ben ik het helemaal mee eens met kanniet. Erg jammer want zoals het in de koran staat is het leven van de diertjes zoveel mooier!

Heeft iemand nog informatie over hoe het vlees nou ligt in de winkels?

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 09:16

Jolliegirl schreef:
En een keelsnede is omkeerbaar wil je zeggen???

de verdoving moet omkeerbaar zijn! dit is een kopschot uiteraard niet, een dier met elektrische verdoving of kopslag komt weer bij als je hem niet daarna de keel door snijd. een dier wat een kopschot heeft gehad overlijd.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:52

Tja, toen ik als klein jochie in de stad woonde en er bij ons een haan geslacht werd (op de traditionele Nederlandse wijze, met een scherpe bijl), vloog het lichaam van de haan nog over de schutting heen en vond ik hem de volgende ochtend op het schoolplein van mijn basisschool terug.

De gemiddelde mens is tegenwoordig door Disney opgevoed en weet niet helemaal meer hoe de natuur in elkaar zit. Het stuk haan dat de schutting overvloog heeft helemaal niks meegekregen. Het vliegen is een reflex. Het hoofd was gescheiden van de romp, dus de romp op zichzelf kan helemaal niks voelen. Verder is het zo dat als het beest iets gevoeld heeft met zijn hersens, dat slechts van heel korte duur is geweest. Het stukje van Suelza is daarbij duidelijk van toepassing.

Heel veel naspartelende dieren doen dat omdat ze stuiptrekkingen hebben. Dat ziet er heel eng uit, maar de vraag is of ze daar ook echt iets van merken. Overigens heb ikzelf meer op met mensen die principieel vegetarisch zijn (vanwege dierenleed) dan met mensen die problemen hebben om slachtingen bij te wonen, maar toch vrolijk vlees eten. Voor mij is dat net als iemand die zich schaamt om naar het toilet te gaan. Bij leven zijn er mooie en minder mooie zaken, en met beiden moeten we als mensen om kunnen gaan.