Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Destination schreef:Ik vind dat op zich niet kunnen, je kan ook overgewicht hebben om medische redenen. Trouwens, als je een kantoorbaan hebt maakt het toch niet uit als je overgewicht hebt? Je zit immers achter een bureau, maar aan de andere kant heb je ook meer kans op ziektes zoals diabetes. Roken vind ik iets anders, je bent er zelf mee begonnen, dus als je salaris iets minder wordt merk je de gevolgen ook wel in je portemonnee. Mensen die roken hebben ook een slechte gezondheid, waardoor ze vaker ziek zijn en de werkgevers meer geld kosten.
XoNo schreef:Ik vind het wel krom...als we op die manier gaan redeneren dan zou je ook moeten gaan kijken naar mensen waarbij erfelijke ziekten in de familie voorkomen. Mensen met chronische ziekten, zij zouden allemaal een stukje moeten inleveren, ik vermoed dat zeker de laatst genoemden vaker ziek zijn dan ik, als roker.
Ik vind dat de betutteling wel ergens moet stoppen. Het is al erg genoeg dat op alle genotsmiddelen absurde accijnsen zitten, moet je dan ook nog op je salaris gekort worden? Als ik alleen al naar mijn eigen baan kijk, ik verzet meer werk dan de gemiddelde op de afdeling, ben minder vaak ziek en gebruik puur en alleen mijn aangewezen pauzes om te roken. Anderen gaan koffie halen, ik ga even naar buiten om een sigaretje op te steken.
Ze kunnen rokers niet allen over 1 kam scheren. Dan kun je ook zeggen dat alle vrouwen gekort moeten worden op hun salaris, omdat zij minstens 1 per maand wat vaker naar het toilet moeten en misschien nog wel meer ongemakken hebben en daardoor misschien vaker ziek zijn. Geldt misschien op 2 van de 10 vrouwen, werkt mijns inziens niet anders bij rokers.
Dit is gewoon weer zo'n hetze tegen rokers. Ze moesten eens kijken wat er gebeurt als iedereen massaal stopt. Alles wat nu met die accijnsen verdient wordt, moet dan ergens anders vandaan komen. Dan mogen de niet-rokers dieper in de buidel tasten. Ik weet zeker dat dit onderzoek gedaan is door niet rokers die ook netjes op gewicht zijn. Tevens ben ik benieuwd wat voor type mensen zij ondervraagd hebben, ook daar kun je een onderzoek behoorlijk mee beïnvloeden.
EskeGirl schreef:Maar wanneer heb je dan overgewicht en krijg je dan minder betaalt?
Als je 2 kilo overgewicht hebt?
10 kilo?
50 of 100 kilo?
Leorah schreef:Ik vind het belachelijk .. ik rook (nog, ik wil graag stoppen), maar ik neem zeker niet vaker pauze dan mijn collegae en ik ben *afkloppen* nooit ziek..Ik heb minder ziektedagen dan mijn niet-rokende collegae durf ik rustig te zeggen. Daarnaast heb ik als roker sowieso al minder salaris, omdat ik een deel van mijn salaris aan de sigaretten kwijt ben