'Minder salaris voor rokers en mensen met overgewicht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:10

Salaris betalen naar gezondheidstoestand is gewoon bespottelijk. Salaris wordt betaald naar de waarde van wat je doet. Als je evenveel waarde toevoegt in 20 uur wat een ander in 40 uur toevoegt, hoor je precies hetzelfde betaald te worden. Dan is de discussie over rookpauzes verder geheel overbodig.

Goed, je zou een hogere verzekeringspremie kunnen betalen, maar daarnaast zou je dan ook minder pensioenpremie moeten betalen vanwege de verkortte levensverwachting.

Overigens is het wel zo dat rokers op het eind van hun leven veel geld kunnen kosten door hun ziektes. Maar dat is bij niet-rokers niet anders. Voor je doodgaat, gaat je lichaam een bepaald proces door. Bij sommigen is dat een acute hartaanval, die bijzonder goedkoop is voor de gemeenschap, bij anderen is dat een langslepende kanker en bij weer andere is dat een alzheimer die veel kost. De volksverzekeringen zijn er juist voor dat die risico's gespreid worden. Voordat je het weet worden mensen die veel kanker of alzheimer in de familie hebben, ernstiger belast. Ik denk niet dat we daarheen willen.

En met risicosporten moet je ook ergens uitkijken. Voordat je het weet gaat een of andere idioot paardrijden als risicosport bestempelen, zeker als je het op niet orthodoxe wijze doet.

DeHP

Re: 'Minder salaris voor rokers en mensen met overgewicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:21

indirect bestaat het al dat rokers gekort worden op hun salaris door dat ze vaker ziek zijn.
In veel cao's staat al een bepaling dat de eerste ziektedag niet uitbetaald wordt. Daarna ontvang je vaak maar 70 procent van je loon, wat niet altijd aangevuld wordt naar 100.
Als jij dus vaker ziek bent voel je dit vanzelf in je knip, ongeacht waardoor je ziek bent.
Om rokers daarbovenop nog extra te gaan straffen slaat in mijn ogen nergens op.
Bovendien als alle mensen massaal stoppen met roken krijgen we een enorm begrotings tekort omdat roken nu eenmaal lekker veel geld binnenbrengt voor de staatskas.

Voor mensen met overgewicht zou het meer nut hebben het sporten te stimuleren vanuit het werk, dan om het loon te korten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:23

Destination schreef:
Ik vind dat op zich niet kunnen, je kan ook overgewicht hebben om medische redenen. Trouwens, als je een kantoorbaan hebt maakt het toch niet uit als je overgewicht hebt? Je zit immers achter een bureau, maar aan de andere kant heb je ook meer kans op ziektes zoals diabetes. Roken vind ik iets anders, je bent er zelf mee begonnen, dus als je salaris iets minder wordt merk je de gevolgen ook wel in je portemonnee. Mensen die roken hebben ook een slechte gezondheid, waardoor ze vaker ziek zijn en de werkgevers meer geld kosten.

Medisch overgewicht is echt de grootste lacher vind ik die er is. Er zijn natuurlijk mensen die om die reden overgewicht hebben (daar lach ik absoluut niet om!) maar er zijn er ook genoeg die het aan zichzelf te danken hebben. Hoe ga je het bewijzen vraag ik me af? Briefje van de dokter?

Mensen die roken hebben niet per definitie een slechte gezondheid. Dat is iedereen over 1 kam scheren. Dat rokers een grotere kans hebben op hart en vaat ziekten net als mensen met overgewicht is natuurlijk wel waar maar dat wil niet zeggen dat ze in hun werkende leven ongezonder zijn.

Ik als roker sport er mening niet roker uit. Ben prima op gewicht enz. Zou ik dan gekort moeten worden. Terwijl ik prima functioneer. Mijn pauze gebruik om te roken dus gewoon mijn uren maak.

En overgewicht in een kantoorbaan kan wel degelijk een belasting zijn. Ook door overgewicht kan je ziek worden, last krijgen van hart en vaatziekten. Ik ken een voorbeeld die niet eens kort achter elkaar 2x de trap op kan komen door overgewicht. Dat lijkt mij wel degelijk een belasting voor je kantoorbaan.

Vind het voorstel te ver gaan. Dat ze de ziektekosten voor mensen met een ongezonde levenstijl als drank en roken en voor mensen met overgewicht omhoog schroeven kan ik in die zin nog begrijpen als ze wetenschappelijk kunnen onderbouwen dat iemand vaker gebruik maakt van de gezondheidszorg.
Maar van hard werkende mensen roker/overgewicht of in topsportconditie daar blijf je van het salaris af.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:28

Maar wanneer heb je dan overgewicht en krijg je dan minder betaalt?

Als je 2 kilo overgewicht hebt?
10 kilo?
50 of 100 kilo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:33

Ik word zo kriegel van dit soort berichten.. vaker ziek...
Ik denk zo dat een collega van mij met 2 zwangerschappen achter elkaar en beide zwangerschappen zowat volledig ziek thuis + alle verloven erbij heel wat meer geld kost voor mijn baas dan ik, rokend en zowat nooit ziek. Die krijgt niets gekort, maar zelfs behoorlijk wat kosten vergoed.
En wat doen we dan met de mensen die socializen bij de koffieautomaat tig keer per dag?
De mensen die een risicosport beoefenen?

Betaald krijgen naar hoe je je werk doet, lijkt mij stukken logischer.
Wat een onzin zeg..

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:35

Ik vind het wel krom...als we op die manier gaan redeneren dan zou je ook moeten gaan kijken naar mensen waarbij erfelijke ziekten in de familie voorkomen. Mensen met chronische ziekten, zij zouden allemaal een stukje moeten inleveren, ik vermoed dat zeker de laatst genoemden vaker ziek zijn dan ik, als roker.

Ik vind dat de betutteling wel ergens moet stoppen. Het is al erg genoeg dat op alle genotsmiddelen absurde accijnsen zitten, moet je dan ook nog op je salaris gekort worden? Als ik alleen al naar mijn eigen baan kijk, ik verzet meer werk dan de gemiddelde op de afdeling, ben minder vaak ziek en gebruik puur en alleen mijn aangewezen pauzes om te roken. Anderen gaan koffie halen, ik ga even naar buiten om een sigaretje op te steken.

Ze kunnen rokers niet allen over 1 kam scheren. Dan kun je ook zeggen dat alle vrouwen gekort moeten worden op hun salaris, omdat zij minstens 1 per maand wat vaker naar het toilet moeten en misschien nog wel meer ongemakken hebben en daardoor misschien vaker ziek zijn. Geldt misschien op 2 van de 10 vrouwen, werkt mijns inziens niet anders bij rokers.

Dit is gewoon weer zo'n hetze tegen rokers. Ze moesten eens kijken wat er gebeurt als iedereen massaal stopt. Alles wat nu met die accijnsen verdient wordt, moet dan ergens anders vandaan komen. Dan mogen de niet-rokers dieper in de buidel tasten. Ik weet zeker dat dit onderzoek gedaan is door niet rokers die ook netjes op gewicht zijn. Tevens ben ik benieuwd wat voor type mensen zij ondervraagd hebben, ook daar kun je een onderzoek behoorlijk mee beïnvloeden.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:41

XoNo schreef:
Ik vind het wel krom...als we op die manier gaan redeneren dan zou je ook moeten gaan kijken naar mensen waarbij erfelijke ziekten in de familie voorkomen. Mensen met chronische ziekten, zij zouden allemaal een stukje moeten inleveren, ik vermoed dat zeker de laatst genoemden vaker ziek zijn dan ik, als roker.

Ik vind dat de betutteling wel ergens moet stoppen. Het is al erg genoeg dat op alle genotsmiddelen absurde accijnsen zitten, moet je dan ook nog op je salaris gekort worden? Als ik alleen al naar mijn eigen baan kijk, ik verzet meer werk dan de gemiddelde op de afdeling, ben minder vaak ziek en gebruik puur en alleen mijn aangewezen pauzes om te roken. Anderen gaan koffie halen, ik ga even naar buiten om een sigaretje op te steken.

Ze kunnen rokers niet allen over 1 kam scheren. Dan kun je ook zeggen dat alle vrouwen gekort moeten worden op hun salaris, omdat zij minstens 1 per maand wat vaker naar het toilet moeten en misschien nog wel meer ongemakken hebben en daardoor misschien vaker ziek zijn. Geldt misschien op 2 van de 10 vrouwen, werkt mijns inziens niet anders bij rokers.

Dit is gewoon weer zo'n hetze tegen rokers. Ze moesten eens kijken wat er gebeurt als iedereen massaal stopt. Alles wat nu met die accijnsen verdient wordt, moet dan ergens anders vandaan komen. Dan mogen de niet-rokers dieper in de buidel tasten. Ik weet zeker dat dit onderzoek gedaan is door niet rokers die ook netjes op gewicht zijn. Tevens ben ik benieuwd wat voor type mensen zij ondervraagd hebben, ook daar kun je een onderzoek behoorlijk mee beïnvloeden.

Ben het volledig met je eens.....
Heb hier niets meer aan toe te voegen :o

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:46

belachelijk
mijn ouders hebben zelf een zaak maar er wordt tijdens het werk bijna niet gerookt.
en met dat overgewicht ik vind het ver gaan pa heeft suikerziekte en kan moeilijk afvallen dus naja
volgende stap zal wel zijn( ik kan me al niet meer verzekeren en pa al helemaal niet door ziekte ) mensen met een chronische aandoening minder betalen.

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:54

wat mijn eerste reactie was: waar straffen??? het is toch echt bewezen dat mensen (en dieren!!!) beter leren door belonen dan door straffen. ongeacht of ik vind dat er onscheid gemaakt moet worden tussen rokers/mensen met overgewicht en anderen, vind ik dat je als werkgever beter de anderen een beloning kan geven dat de desbetreffende personen te straffen. ik vind dit ook voor de zorgverzekeringen gelden. niet iemand die rookt meer laten betalen, maar iemand die niet rookt een bonus geven!! maar goed dat is meer de manier van formuleren. ik denk dat het allemaal onmogelijk is om uit te voeren want er zijn nog zoveel andere dingen die ook tijd kochten, mensen gaan dan stiekum doen en het is allemaal slecht te controleren. beetje zonde wanneer als baas zijnde je hoofdtaak zou zijn om te controleren of je werknemers stiekum een sigaretje gaan roken. heeft ook met duidelijk afspraken en wederzijds vertrouwen te maken. maar dat is dan weer helemaal een andere discussie.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:02

Vind dat ook niet helemaal eerlijk saar0203.
Heb mensen op mijn werk die niet roken en als zij een keer kuchen zijn ze een week ziek.
Ik ben nooit ziek en ga nooit naar de dokter.
Maar toch betaal ik een aardig verzekeringsbedrag.
Terwijl iemand die niet rookt misschine om de haverklap gaat en die krijgt een bonus.
Want wat goed jij rookt niet en eet niet te veel.
Dan mag je alles wel gaan verbieden.
Geen bier, wijn meer bij het eten want dat is ook slecht.

Ze kunnen het wel allemaal zo bont maken als ze willen tegenwoordig... :)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:06

en naja ik bedoel overgewicht heeft ook een rede !
roken heeft soms ook een rede teveel stres kan bv.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:14

EskeGirl schreef:
Maar wanneer heb je dan overgewicht en krijg je dan minder betaalt?

Als je 2 kilo overgewicht hebt?
10 kilo?
50 of 100 kilo?

Ik denk voor elke kilo een euro eraf op je maand salaris :') .

Ik heb trouwens nog nooit bij een bedrijf gewerkt waar je buiten je pauze's om mag roken,
ik rook dan ook gewoon in mijn gewone pauze's en die zijn niet langer of korter als niet rokende collega's.

Zo kunnen ze op alles wel wat verzinnen :7 .

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:17

ja idd je kan op alles wel wat verzinnen

hartprobleem je mag niet meer dan 20 uur werken
suikerziekte je mag niet buiten je pauzes om prikken

maar ook als je een aandoening hebt wordt je niet verzekerd voor bv arbeidsongeschiktheid ook weer zo iets

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:19

Ja hallo!!!

Op mijn vorig werk kregen mijn collega's die rookten 2x een kwartier rookpauze (buiten het normale uur middagpauze).
De niet-rokers werkten dezelfde uren maar kregen dus niet die 2x een kwartier rookpauze.
Wat dat betreft is het heel simpel: schaf roken af tijdens de werkuren, of laat die personen gewoon hun rookpauze in overuren werken.

Wat overgewicht betreft: ik heb het ook, flink zelfs, maar ik ben niet eens half zo vaak ziek als mijn slanke collega's!
Dus wat dat betreft vind ik dit dikke bullshit ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:20

wat zou er gebeuren als alle rokers en alle mensen met overgewicht in Nederland eens een dagje zouden gaan staken?????

tuurlijk is het ongezond, maar mijn ervaring is niet dat deze mensen vaker ziek zijn hoor... juist de mensen met ondergewicht zijn volgens mij gevoeliger.. maar dat is niet wetenschappelijk bewezen, alleen wat ik in mijn omgeving zie.

ik vind het een belachelijk voorstel!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:22

Wat een belachelijk voorstel zeg.
Ik heb overgewicht maar ben sinds mn 12e al niet meer ziek geweest :+ dat is nu al bijna 10 jaar dus...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:23

Persoonlijk vind ik dit niet eens zo'n slechte regel. Betreft de rokers dan!
Voor mensen met overgewicht.. Tja daar zal je altijd discussie in blijven houden.
Wat mij wel opvalt is dat overgewicht in de lagere klasses meer voorkomt dan mensen in een hoge klasse. Toch blijkbaar een bewustere levenstijl?

Daarnaast vraag ik mij af of de staat er wat aan heeft aangezien er dan minder accijns binnen gaan komen en daar weer een tekort onstaat.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:27

Ik vind het belachelijk .. ik rook (nog, ik wil graag stoppen), maar ik neem zeker niet vaker pauze dan mijn collegae en ik ben *afkloppen* nooit ziek..Ik heb minder ziektedagen dan mijn niet-rokende collegae durf ik rustig te zeggen. Daarnaast heb ik als roker sowieso al minder salaris, omdat ik een deel van mijn salaris aan de sigaretten kwijt ben :P

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:27

annebe schreef:
Wat mij wel opvalt is dat overgewicht in de lagere klasses meer voorkomt dan mensen in een hoge klasse. Toch blijkbaar een bewustere levenstijl?

Denk dat dit eerder samen hangt met geld..Gezond eten is veel duurder dan ongezond eten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:29

Ok, gaan alle mensen met sociale problemen (scheiding, financiele problemen, problemen thuis, met zieke kinderen etc) er dan ook op achteruit omdat zij ook meer ziekmeldingen genereren? En wat dacht je van sporters met lelijke blessures? ook maar korten? Ik kan me voorstellen dat ze een niet-rookbeleid buiten de normale pauzes om hanteren, maar verder? Een dikke medewerker kan kwalitatief en kwantitatief ook veel beter presteren dan iemand die "gezond" is. Laat ze kiken nara inhoudelijke argumenten om iemand te belonen dan wel te korten ipv dit soort onzin!

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:29

als we het gaan hebben over niet productieve tijden van rokers... wat gaan we dan doen met al die mensen die heel veel minuten verspillen met smsen en pingen tijdens het werk?? Met dagdromers die misschien ook wel 6 x per dag even 5 minuten wegdromen?? Met mensen die langer dan gemiddeld over een toilet bezoek doen??? pfffffff (om nog maar niet te spreken over de bokkers die bokken tijdens het werk....)

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:30

Leorah schreef:
Ik vind het belachelijk .. ik rook (nog, ik wil graag stoppen), maar ik neem zeker niet vaker pauze dan mijn collegae en ik ben *afkloppen* nooit ziek..Ik heb minder ziektedagen dan mijn niet-rokende collegae durf ik rustig te zeggen. Daarnaast heb ik als roker sowieso al minder salaris, omdat ik een deel van mijn salaris aan de sigaretten kwijt ben :P

dan heb je natuurlijk niet minder salaris :+ maar zijn je bestedingen gewoon anders :+

Ik vind het een beetje raar om rokers en mensen me tovergewicht minder uit te betalen. Het is gewoon discriminatie.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:30

Wat een gezeur steeds zeg, dat ze 'de rokers' toch eens met rust laten.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:32

ik bedoel mijn pa werkt emmm 70 a 80 uur in de week minimaal geeft toch wel wat extra kilo's en is nooit ziek.
naja gezond eten meer kan je met overgewicht gewoon niet doen en het zit ook vaak in je gene

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:00

Ik kan me de frustratie bij sommige werknemers best voorstellen, als ze zien dat hun rokende collega's regelmatig een rookpauze nemen en die tijd gewoon "gratis" krijgen.

Geef dan óf iedereen die gratis extra pauzes (dus niet alleen de rokers), of verbied het voor iedereen om extra pauze te nemen.
Of laat rokers inderdaad de extra pauze tijd inhalen op 't eind van de dag.

Want ik kan me best voorstellen dat het niet eerlijk is tegenover de niet-rokende collega's dat rokers bij veel bedrijven door die extra rookpauzes zo'n half uur minder hoeven te werken dan niet-rokers.

Wat overgewicht betreft....
Ik ben benieuwd naar de argumenten die mensen willen voeren om te dikke mensen te korten op hun salaris.
Want in heel veel beroepen zie ik niet waarom overgewicht een nadeel zou zijn. Zeker als het gaat om gering overgewicht.

Tja, overgewicht kán medische oorzaken hebben.
Het kán ook het gevolg zijn van jarenlang lekker voor je lol iets te veel biertjes, chips en chocola eten.
Maar het kán net zo goed ook het gevolg zijn van verschillende factoren die je zelf wat minder in de hand hebt, maar er wel toe leiden dat je gewicht enorm toeneemt.

-Genetische aanleg
-Opvoeding/aanleren van gewoontes
-Pil gebruik
-Medicijn gebruik waar je dikker van wordt
-Snelheid van je stofwisseling (sommige mensen kunnen zich volproppen zonder aan te komen, anderen worden van kíjken naar eten al dik).
-"Emotie eten" (andere werknemers die 't zwaar hebben zullen misschien overspannen naar huis gaan, terwijl een emotie eter door het eten wellicht wél blijft werken, maar daardoor wel overgewicht ontwikkeld).
- Gezond eten is een stuk duurder dan vet/calorie rijk/ongezond voedsel. Ik betrap mezelf er ook regelmatig op dat ik een bakje aardbeien van 4,- euro in de supermarkt wel lekker vindt en gezond is, maar zoiets helaas niet bij onze portemonnee past. Om maar wat eenvoudigs te noemen.

Natuurlijk is overgewicht voor een groot deel aan jezelf te wijten.
Maar probeer maar 'ns iemand met overgewicht te vinden die het fijn vindt dat ie te zwaar is, en graag te zwaar blijft.
Die zal je niet vinden (behalve zogenaamde "feeders" maar die voeren hun pártner dik).

Mensen zijn niet dik omdat ze dat leuk vinden, vaak zit er een heel verhaal achter. Ze kíezen er niet bewust voor "goh, laat ik mezelf eens lekker vetmesten" :P
En een groot deel is dan niet je eigen schuld, maar het is wel lastig om weer terug in shape te komen.