Wat is er mis met ramptoerisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:12

Als er iets voor ons huis gebeurd of zo dan kijk ik of er al mensen bij zijn. Zo ja, dan blijf ik binnen. Vind zulke dingen eng om te zien. Als er niemand is, dan ga ik en heb achteraf de bibbers.

Ik kan er gewoon niet tegen om te zien, maakt me eerder een watje dan roomser dan de paus.

Journaal kijk ik wel, maar kijk ook af en toe weg als ik het even niet wil zien. Dat soort filmpjes zoek ik dus ook echt niet op. Kijk bij Grey's Anatomy opl af en toe even een andere kant op :)

Vroeger had ik dat niet, totdat ik zelf een keer met loeiende sirene naar het ziekenhuis ben gebracht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 13:13

Nouja, t journaal is over het algemeen toch ook 1 brok leed.... En ja, met dingen als koningendag apeldoorn, en afgelopen weekend in alphen, gaat bij mij de TV op journaal 24... Dat heeft alleen compleet niks met leedvermaak te maken.
"ramptoerist" en leedvermaak lijken standaard aan elkaar gekoppeld te zijn, en dat is niet juist denk ik

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:15

liedje89 schreef:
Maar dat vind ik nog wel een verschil op de dam is het altijd druk als er voor je neus een ongeluk gebeurt hoef je ook niet op de vlucht te slaan, maar om er naar toe te gaan vind ik toch ook wel een beetje vreemd (en dan bedoel ik echt zoeken naar ongelukken om der te gaan kijken). Als er voor je neus een ongeluk gebeurt dan kijk je toch wat er aan de hand is en of er al voldoende geholpen word of dat je nog wat kan doen

Maar dat bedoel ik dus ook. Ik (en velen met mij) blijven toch staan kijken als er iets gebeurt. Dat is niet raar en je bent dan niet meteen een sensatiebeluste engerd.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:15

stef schreef:
Kan prima hoor (naar mijn idee), alleen tja, jammer hoe je nu mensen die wel kijken afschrijft... Ik zit iig niet op internet te zoeken wat er aan de hand is, ik heb geen bakkie waarmee ik politieberichten kan onderscheppen en weet ik veel....

Persoonlijk vind ik op internet kijken of meeluisteren op een bakkie minder erg dan vooraan willen staan bij een ongeluk of brand.
Bij een ongeluk loop je nagenoeg standaard in de weg en wordt de privacy van het slachtoffer geschaad.
Bij een brand stel je jezelf aan onnodige risico's bloot. Meen mij te herinneren dat bij die brand bij Chemipack de ramen en deuren gesloten moesten blijven i.v.m. schadelijke stoffen en er toch nog een paar 'slimmeriken' stonden te kijken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:18

Ik zeg ook niet dat je je ogen moet sluiten voor leed.

Ik kan me ontzettend ergeren aan de verslaggeving op tv in Turkije. Onvoorstelbaar hoe snel die verslaggevers bij een ongeluk zijn, ze verslaan de hulpdiensten met gemak. Het komt zelfs voor dat het ongeluk door iemand is vastgelegd en wordt uitgezonden. Camera's vol op de slachtoffers, hoe meer bloed hoe beter. En dat dan ook minstens 3 keer herhalen in een uitzending. Tja, vindt men normaal in Turkije, er is vraag naar. Ik mag hopen dat we die kant in Nederland niet op gaan en niet aan zo'n vraag gaan voldoen. Hoewel, dan bedien je met maar 1 cameraman gelijk een hele grote groep kijkers in plaats van dat er een meute mensen op af komt. Het heeft verdorie nog voordelen ook! :+

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:20

Ramptoerist koppelen aan leedvermaak vind ik ook nergens op slaan.
Ramptoerist en nieuwsgierigheid of zelfs misschien sensatielust wel.
En dat kan bedwongen worden zolang je niet weet of je aanwezigheid gewenst is. En dat laatste zal vaak niet het geval zijn. Voor mij gaat het belang van die ander dan toch voor. Ook ik ben nieuwsgierig als er een ongeluk is gebeurd, maar ik houd me in.

KozieZ

Re: Wat is er mis met ramptoerisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:28

Wat ik trouwens wel vreselijk vind, is dat je wel eens hoort dat er bijvoorbeeld een auto een sloot in gaat en dat er dan veel mensen staan te kijken en dat niemand iets doet...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 13:29

Branka: Mensen met zo'n bakkie hebben zo'n bakkie JUIST om vooraan te kunnen staan (vaak fotograven) betreft schadelijke stoffen, tja...; Bij élke brand komen schadelijke stoffen vrij. Ik zal niet midden in de rook gaan staan oid, en al zou ik dat wel doen, in dat geval is het mijn lijf en mijn gezondheid, dus daar kan een ander al helemaal niet over oordelen :)

Ik zou overigens zelf ook niet te beroerd zijn om te helpen mocht dat nodig zijn, alleen hou ik altijd ruim voldoende afstand waardoor de kans dat ik door hulpdiensten benadert wordt om te helpen nihil is

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:29

Pentax schreef:
Ik vind het altijd geweldig om te lezen hoe de echte wereld vreselijk afwijkt van de boktwereld.
Op bokt is het een taboe om te gaan kijken naar rampen, maar in het echte leven staat het helemaal vol als er een ongeluk gebeurt. Vergeet files niet, soms veroorzaakt door een ongeluk, en dan niet daadwerkelijk door dat ongeluk, maar omdat voorbijgangers willen kijken.
Op bokt zaagt niemand zijn paard in de krul, gebruikt niemand een slof en heeft iedereen minstens 3000,- euro opzij gezet voor een operatie voor zijn paard, in het echte leven....

:D

amen!

Helemal mee eens!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 13:59

Ik denk om erachter te komen wat er mis is met ramptoerisme dat je je moet kunnen verplaatsen in de slachtoffers van de ramp. Als je dat niet kunt kom je er pas achter als jezelf slachtoffer bent.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 14:00

Ook voor slachtoffers is het voor iedereen anders slimmerik.... Toen ik met de scooter onderuit klapte precies tijdens de spits van scholieren werd het ook nogal druk. Zolang hulpverleners hun werk kunnen doen kan ik er niet wakker van liggen :n

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:05

Maar er zijn dus ook slachtoffers die er wel wakker van liggen. Die negeren dan maar?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 14:08

dat blijft lastig, je kan moeilijk aan iemand vragen, vind u het erg als ik kijk"? ;) Maar goed, er bovenop gaan staan vind ik ook not done, van een afstand kan ik nog steeds geen probleem mee hebben eigenlijk

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:10

Ik blijf het vreemd gedrag vinden. Als ik zie dat er hulp aanwezig is heb ik er niets bij te zoeken vind ik. Hoef me niet te vergapen aan de ellende van een ander. Ieder zijn ding dus.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 14:11

Heeft niks met vergapen te maken slimmerik :n (althans, voor mij niet)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:12

stef schreef:
dat blijft lastig, je kan moeilijk aan iemand vragen, vind u het erg als ik kijk"? ;) Maar goed, er bovenop gaan staan vind ik ook not done, van een afstand kan ik nog steeds geen probleem mee hebben eigenlijk

Ik denk persoonlijk dat je er dan vanuit moet gaan dat mensen het niet willen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:13

stef schreef:
Heeft niks met vergapen te maken slimmerik :n (althans, voor mij niet)

Ieder zijn ding zoals ik al zeg. Vriendin heeft laatst iemand gereanimeerd. Drommen mensen erom heen die zich vergaapten aan de blote borst van het vrouwelijk slachtoffer. Waren erbij die foto's met mobiele telefoon maakten. :r

Je zou er maar liggen |(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 14:18

Dus omdat die mensen er zijn, mag je niet op een afstand kijken hoe de hulpdiensten te werk gaan?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:32

Die mensen zijn toch de slachtoffers waar de hulpdiensten voor gekomen zijn? Lijken mij dus het belangrijkst op dat moment.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:36

Ik vind die mensen maar irritant. Op de weg, ergens op straat... Het zijn alleen maar sensatiezoekers. Als je nou te hulp kunt schieten, okee, maar als je het alleen maar doet omdat je het interessant vind.. Kom op, ga een leven leiden en lees het later terug in de krant of bekijk het nieuws. 9 van de 10 keer zijn die "ramptoeristen" alleen maar vervelend voor de hulpverleners en de slachtoffers, ondanks dat ze zelf denken dat ze "heus niet in de weg staan".

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:42

Het zou mooier zijn als standaard in ons schoolsysteem EHBO lessen en reanimeerlessen werden opgenomen. :j Zeker voor de mensen die graag vooraan staan bij ongelukken. En kinderen en pubers staan vaak vooraan en zijn er vaak al eerder bij dan de hulpdiensten.

Dan kan je namelijk ook iets zinnigs bijdragen; je hebt dan geleerd wat je kan doen en wat je vooral niet moet doen.
Ondanks dat er vaak veel mensen staan te kijken, zijn er helaas weinig mensen die zinnig meehelpen bij een ongeluk.

Ik heb mijn zoon van jongsaf aan les gegeven in EHBO en hij is nu 16 en heeft een EHBO diploma. Zodat hij weet wat hij doen moet als hij of zijn vrienden iets overkomt of als ze getuige zijn van een ongeluk. Niets zo vervelend als je alleen bij een ongeluk bent en je weet niet wat je doen moet. Machteloos.
Hij helpt dan ook geregeld op het voetbalveld bij verstuikingen etc. Hij weet wat hij doen of laten moet.
Ook altijd handig in de omgang met dieren.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:45

Inderdaad janouk. Ik heb het diploma ook. En jij Stef?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:47

Ik heb EHBO diploma, reanimeer diploma en brandbestrijdingsopleiding.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 14:47

Ik heb ooit in een ver verleden jeugd EHBO gehad, maar ok, Je moet een diploma hebben om te mogen kijken op afstand Nee, t is me helemaal duidelijk.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:49

stef schreef:
Ik heb ooit in een ver verleden jeugd EHBO gehad, maar ok, Je moet een diploma hebben om te mogen kijken op afstand Nee, t is me helemaal duidelijk.

Ramptoerisme is (helaas) niet verboden. Maar je gaf in een eerdere post aan dat je ook graag wilt helpen. Dus " op" naar Oranje Kruis en je aanmelden voor een cursus zou ik zeggen.