Een artikel in de krant, paarden in de stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:23

Marjoow schreef:
Miepie77 schreef:
Helemaal mee eens, de wereld is veranderd en de dieren veranderen ook mee. Iedereen doet zn best om het zo goed als mogelijk te doen.

En dat vind ik dus ook. Elk dier evolueert, ook de paarden. De KWPN'ers zijn al zó anders dan de przewalskipaarden. Chromosomenaantal is zelfs al anders.

Gek toch dat er dan nog steeds vier poten en een groot hoofd aan zitten. En dat KWPN-ers toch helaas nog steeds niet kunnen leven op hamburgers en milkshakes. Kennelijk zijn ze toch nog niet zo ver genetisch verzwakt dat ze geen hooi meer hoeven.

Een paard leeft nog steeds op hooi, ook al is het doorgefokt en zo heeft het ook nog steeds veel beweging nodig. Een paard blijft een paard.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:23

Arabesk schreef:
Dan krijgen ze wel schrikbarend weinig eten. Ik heb van drie paarden na één etmaal 200 liter stront, zónder stro. :7

etmaal is een dag, en ze staan overdag op de wei.

Plus, de paarden die ik meemaak (en waarop ik de drollen baseer) zijn allemaal goed op gewicht hoor.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:24

Arabesk schreef:
Marjoow schreef:

En dat vind ik dus ook. Elk dier evolueert, ook de paarden. De KWPN'ers zijn al zó anders dan de przewalskipaarden. Chromosomenaantal is zelfs al anders.

Gek toch dat er dan nog steeds vier poten en een groot hoofd aan zitten. En dat KWPN-ers toch helaas nog steeds niet kunnen leven op hamburgers en milkshakes. Kennelijk zijn ze toch nog niet zo ver genetisch verzwakt dat ze geen hooi meer hoeven.

Een paard leeft nog steeds op hooi, ook al is het doorgefokt en zo heeft het ook nog steeds veel beweging nodig. Een paard blijft een paard.

Dit zal wel weer Arabesklogica zijn, maar ik zie hier niets in.

Een koe leeft ook op hooi, een schaap leeft ook op hooi. Ook al zijn deze dieren ook doorgefokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:25

Marjoow schreef:
En een paard een nacht in zijn eigen ontlasting? De stallen waar ik het over heb, zijn ruim zat om daar niet in te hoeven liggen, en de meeste paarden leggen 1 of 2 drollen per nacht. Whoehoe das veel :=

Onder "ruim zat" versta jij dus een box waar een paard een rondje in kan lopen. ;(

Verder is het zo (als 't goed is tenminste, wanneer het paard volop ruwvoer tot z'n beschikking heeft), dat ie gemiddeld om de 2 à 3 uur mest.
Een nacht is toch al gauw 12 uur lang, dat komt neer op zo'n 6 keer mesten. Plus de urinelozingen.

Arabesk

een etmaal is 24 uur, maar goed :7

Dat ze goed op gewicht zijn valt over te twisten, ik zie genoeg paarden waarvan je de ribben niet ziet, maar die een totaal ingetrokken buik hebben -> lege darmen.

Maar goed, daar ging het niet over.

Huertecilla

Marjoow schreef:
Weet ik veel, misschien eens wat verder weg dan je eigen achtertuin? Vakantie met je paard? Ik noem maar wat.

Wederom geldt: Wat is daarbij het belang van het páárd en toon eens aan dat het welzijn er niet door geschaadt wordt.
Vakantie voor de ruiter met het paard is in de regel stress voor het paard. Door vervoer, door de onbekende omgeving.
Waarom zou je dat je geliefde dier aan willen doen? Omdat je eigen lol je meer waard is dan het welzijn van je paard?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:27

Arabesk schreef:

Jij loopt toch ook nog steeds op 2 benen en woont toch ook niet in een grot en eet rauw zelfgevangen vlees :? niet zo doorslaan, beetje pootjes op de grond houden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:27

JoviBan schreef:
Marjoow schreef:
En een paard een nacht in zijn eigen ontlasting? De stallen waar ik het over heb, zijn ruim zat om daar niet in te hoeven liggen, en de meeste paarden leggen 1 of 2 drollen per nacht. Whoehoe das veel :=

Onder "ruim zat" versta jij dus een box waar een paard een rondje in kan lopen. ;(

Verder is het zo (als 't goed is tenminste, wanneer het paard volop ruwvoer tot z'n beschikking heeft), dat ie gemiddeld om de 2 à 3 uur mest.
Een nacht is toch al gauw 12 uur lang, dat komt neer op zo'n 6 keer mesten. Plus de urinelozingen.

Volgens mij is van 10 uur 's avonds tot 8 uur 's ochtends geen 12 uur hoor ;)

Plus, dat ik bij ruim zat, heb aangegeven dat ik NIET in wiskundige afmetingen kan denken, dus ik maar een indicatie geef. Een stal waarin een paard gemakkelijk een rondje kan stappen, valt bij mij onder, een volte 8 meter ofzo?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:28

Huertecilla schreef:
Marjoow schreef:
Weet ik veel, misschien eens wat verder weg dan je eigen achtertuin? Vakantie met je paard? Ik noem maar wat.

Wederom geldt: Wat is daarbij het belang van het páárd en toon eens aan dat het welzijn er niet door geschaadt wordt.
Vakantie voor de ruiter met het paard is in de regel stress voor het paard. Door vervoer, door de onbekende omgeving.
Waarom zou je dat je geliefde dier aan willen doen? Omdat je eigen lol je meer waard is dan het welzijn van je paard?

Omdat je paard nieuwe locaties ook LEUK kan vinden? Ken genoeg paarden die op vakantie gaan en het daar heel leuk vinden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:28

Helaas zit hier een grote waarheid in.
Misschien niet bij iedereen, maar het gebeurt zoveel! Met name met maneges waarbij alles gedaan word waardoor de eigenaar het gemak heeft om niet naar zijn paard op te kijken.
Voeren, mesten, hooi en stapmolen als je geluk hebt...

Gelukkig gaat dit niet voor ieder paard op, er staan ook paarden op maneges waar wel degelijk iedere dag naar omgekeken word.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:29

Arabesk schreef:
een etmaal is 24 uur, maar goed :7

Dat ze goed op gewicht zijn valt over te twisten, ik zie genoeg paarden waarvan je de ribben niet ziet, maar die een totaal ingetrokken buik hebben -> lege darmen.

Maar goed, daar ging het niet over.

Een dag dus. Een dag duurt 24 uur toch? Idd, een dag.Wat ik zei.

Enne, ik volg een opleiding, dus ik neem aan dat ik toch wel aan kan geven of een paard in goede conditie is of niet. Dat is toch gemakkelijk te zien dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:31

Persoonlijk (en dat bedoel ik niet als oordeel) heb ik wat moeite met compromissen als het om onze dieren gaat. Ik zou me schuldig voelen als mijn honden een paar uur écht alleen waren, omdat het roedeldieren zijn, die soortgenoten echt nodig hebben.

Ik zou me ook schuldig voelen als de merrie niet kon socializen, 3 maaltijden kreeg op een dag, lang binnen moest staan......
Ik heb mijn dieren voor mezelf. Gewoon omdat ik daar lol in heb, omdat ik het gewoon gaaf vind om ze te hebben. Dat is mijn keuze, de dieren hebben daar geen keus in, nooit gehad ook.
Ik vind dat als ik de keuze maak om dieren te houden, ze optimaal moet houden, zodat zij gelukkig zijn. Een heel natuurlijk leven kan ik ze niet geven, het feit dat ik ze heb maakt dat al onmogelijk. Ik kan de merrie wel paardgericht houden, kijken wat zij nodig heeft (het gaat ook over nodig hebben, niet om luxe) en daaraan naar mijn beste kunnen te voldoen.
Waar zij staat is geen solarium, geen mooie kantine, ik heb zelfs geen rijbak, en al zéker niet een met Agterberg bodem. Ik heb ook geen spuitplaats, geen stapmolen, en zelfs geen behoorlijke stal. De paarden hebben geen voerbakken, wel grote waterbakken (van die speciekuipen). Ik heb wel een weide, de paarden kunnen doen waar ze maar zin in hebben, en ze staan niet op een postzegel. Maar luxe voor een mens is er niet. Zíj is er gelukkig, dat is dan het compromis wat ik maak, omdat het mijn keuze is.
De honden idem, ik heb geen supermarkt om de hoek, ik moet echt wel vooruit plannen met boodschappen, ben soms uren bezig met het eten voor de honden te portioneren, en ik ruim een hoop zooi op, maar de honden eten op een manier waarop een wolf zou eten, lopen werkelijk nooit aan een lijn, spelen, hebben elkaar en meer soortgenoten, en hebben een honds leven. Maar als ik echt ín Leusden zou wonen, kan ik mijn honden niet houden zoals ik dat zou willen. En dan zou ik wss besluiten om geen honden te hebben, want een hond die geen hond mag zijn, dat is niks voor mij :n

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:32

Marjoow schreef:
Enne, ik volg een opleiding, dus ik neem aan dat ik toch wel aan kan geven of een paard in goede conditie is of niet. Dat is toch gemakkelijk te zien dan.

Een opleiding is nog geen garantie dat je dan ook verstand van paarden krijgt.

Bijvoorbeeld:
's Neerlands grootste en bekendste hippische opleiding, doet niet aan weidegang of paddocks voor paarden. En dáár zou Nederland 'HET' moeten leren.

De meeste hippische opleidingen zijn RUITER gericht, niet PAARDgericht. :7
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 12-04-11 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:33

Marjoow schreef:

Plus, dat ik bij ruim zat, heb aangegeven dat ik NIET in wiskundige afmetingen kan denken, dus ik maar een indicatie geef. Een stal waarin een paard gemakkelijk een rondje kan stappen, valt bij mij onder, een volte 8 meter ofzo?

Prima, dan is het in jouw geval 10 uur ipv 12 uur. Dat maakt het nog steeds onmogelijk dat jouw paard in die 10 uur slechts 1 à 2 keer mest, tenzij hij veels te weinig hooi krijgt en dus de hele nacht honger staat te hebben en de hele spijsvertering stil ligt (wat negatieve effecten heeft voor het paard).

Voor stalafmeting-berekeningen hoef je overigens niet wiskundig getalenteerd te zijn.
De meeste stallen zijn 3 x 3 en als je paard "geluk" heeft, 3 x 4.
Stallen van 8 x 8 meter ken ik niet, maar die zullen al gauw gebruikt worden als groepsstallen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:34

Arabesk schreef:
Marjoow schreef:

Een opleiding is nog geen garantie dat je dan ook verstand van paarden krijgt.

Bijvoorbeeld:
's Neerlands grootste en bekendste hippische opleiding, doet niet aan weidegang of paddocks voor paarden. En dáár zou Nederland 'HET' moeten leren.

Ik zit niet op Deurne ;)

Ik heb toch wel aardig wat geleerd over conditiescore bepalen, en ik denk dat je niet om onze lesstof heen kunt wat dat betreft ;)
Ik doe Barneveld, de beste groene MBO school van NL ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:35

JoviBan schreef:
Marjoow schreef:

Prima, dan is het in jouw geval 10 uur ipv 12 uur. Dat maakt het nog steeds onmogelijk dat jouw paard in die 10 uur slechts 1 à 2 keer mest, tenzij hij veels te weinig hooi krijgt en dus de hele nacht honger staat te hebben en de hele spijsvertering stil ligt (wat negatieve effecten heeft voor het paard).

Voor stalafmeting-berekeningen hoef je overigens niet wiskundig getalenteerd te zijn.
De meeste stallen zijn 3 x 3 en als je paard "geluk" heeft, 3 x 4.
Stallen van 8 x 8 meter ken ik niet, maar die zullen al gauw gebruikt worden als groepsstallen.

Nee maar een stal wat is aangepast aan de grootte van het paard, hoe lang het paard is zeg maar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:35

Vertel mij niets over (v)mbo groenscholen, ik heb er gewerkt en ook daar is het volkomen normaal om een paardenklas te laten lessen op een manege waarbij de paarden dag en nacht aan de muur gebonden staan en er alleen uitkomen voor de rijlessen. Ik zou niet weten wat je dáár zou kunnen opsteken over paardenwelzijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:36

Je hebt gelijk Arabesk. Geen kennis is beter dan de verkeerde informatie vanuit de bedrijfssector. Of dat nu Deurne of Barneveld is.

Het op zich prim ats artikel heeft geen kans want men vindt kunnen wat men zelf nodig vindt en het paard past zich wel aan...

Vandaar dat ik vind: paardhouden/-rijden en ruitersport; verboden tenzij aangetoontd wordt dat het welzijnsbelang van het individuele dier gewaarborgd is.
Het raamwerk zijn de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier, de soortspecifieke invulling voor de diersoort paard is het ethogram.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:36

Arabesk schreef:
Vertel mij niets over (v)mbo groenscholen, ik heb er gewerkt en ook daar is het volkomen normaal om een paardenklas te laten lessen op een manege waarbij de paarden dag en nacht aan de muur gebonden staan en er alleen uitkomen voor de rijlessen.

Ooit al eens op het PTC centrum gekomen dan?
Daar is WEIDEGANG, BOXEN en GOED WELZIJN voor de paarden.

Niet l*llig bedoeld, maar Groenhorst staat niet voor niets wereldwijd aangeschreven als een van de beste Groene MBO scholen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:37

Goh is groenhorst dan ook al zo ver dat bitloos rijden, de onderzoeken van dr Cook en de resultaten van de onderzoeken van de hoefsmid Jaime Jackson et al aan bod komen.

Als jij werkelijk zo veel geleerd had over paardenwelzijn, dan vertelde je nu wel wat anders op bokt dan dat 3x3 toch helemaal niet zo slecht is als die domme naturals maar steeds weer vertellen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:38

Arabesk schreef:
Goh is groenhorst dan ook al zo ver dat bitloos rijden, de onderzoeken van dr Cook en de resultaten van de onderzoeken van de hoefsmid Jaime Jackson et al aan bod komen.

Nee, moet dat dan? Waarom zou dan moeten? Geef me een goede reden waarom deze "onderzoeken" zouden moeten.

Ohnee, laat maar. Dat draait uit op een van de beruchte discussies ;)

Huertecilla schreef:
Je hebt gelijk Arabesk. Geen kennis is beter dan de verkeerde informatie vanuit de bedrijfssector. Of dat nu Deurne of Barneveld is.

Het op zich prim ats artikel heeft geen kans want men vindt kunnen wat men zelf nodig vindt en het paard past zich wel aan...

Vandaar dat ik vind: paardhouden/-rijden en ruitersport; verboden tenzij aangetoontd wordt dat het welzijnsbelang van het individuele dier gewaarborgd is.
Het raamwerk zijn de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier, de soortspecifieke invulling voor de diersoort paard is het ethogram.

Ik doe geen paardenhouderij opleiding, maar Paraveterinair ;)

En buiten dat, ís onze school goed. En als je dat niet wilt geloven, is dat jou probleem. Grof gezegd, maar wel waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:39

Marjoow schreef:
Nee maar een stal wat is aangepast aan de grootte van het paard, hoe lang het paard is zeg maar.

Dream on.... ;)
Geef mij een adresje van een manege of pensionstal waar ze de stallen aanpassen op de paarden. :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:39

Arabesk schreef:

Als jij werkelijk zo veel geleerd had over paardenwelzijn, dan vertelde je nu wel wat anders op bokt dan dat 3x3 toch helemaal niet zo slecht is als die domme naturals maar steeds weer vertellen.

Waar zeg ik dat 3x3 niet slecht is? Quote me please.
Waar heb ik het over "domme naturals"? Quote me please.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:40

Arabesk schreef:
Als jij werkelijk zo veel geleerd had over paardenwelzijn, dan vertelde je nu wel wat anders op bokt dan dat 3x3 toch helemaal niet zo slecht is als die domme naturals maar steeds weer vertellen

En zelfs deze niet natural roept dat :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:40

JoviBan schreef:
Marjoow schreef:

Dream on.... ;)
Geef mij een adresje van een manege of pensionstal waar ze de stallen aanpassen op de paarden. :D

:)*

http://www.mansour.nl

die man heeft écht geluisterd naar de nieuwste inzichten, hij nam een enorm risico door als een van de eersten over te stappen op een nieuwe manier van huisvesten, maar heeft het wél gedaan omdat hij inzag wat het welzijnsbelang er van is.