Man steekt zichzelf in brand op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:47

LizzyLover schreef:
winnietje3 schreef:
Ja hoor. Het zal wel. Ik zal je ooit nog eens horen..
Als je eigen kind ooit zelfmoord zou plegen is ie natuurlijk ook verdomd egoistisch en was het een belachelijke actie om aandacht te trekken. Had ie maar op mama's schoot moeten uithuilen.

Ja dan zou ik die gene egoistisch vinden, maar ik zou ook respect voor die gene hebben. Er zijn 3 mensen die ik ken die zelfmoord hebben gepleegd. Als je echt niet meer wil is er maar 1 optie en dat is dood. Waarom zou je dan nog door dokteren, als dood jou enigste rust punt is zou ik zeggen ga je gang.

Je spreekt jezelf hier een beetje tegen. De ene kan zeg je Ego de andere kant vind je het prima.
Ik vind het per definitie niet egoistisch, omdat inderdaad voor die persoons belevenis er geen andere uitweg is.
Vervelend dat je dit in je omgeving hebt moeten meemaken, maar ik kan me zo voorstellen dat deze mensen het niet zo erg in het openbaar hebben gedaan als deze man.

En ondanks dat hij misschien al brandstof over zichzelf heen heeft gegoten: Iemand kan ook last hebben een psychische stoornis als schizofrenie. Die mensen gaan niet netjes aanbellen hoor bij de kliniek: "Zeg ik ben het leven nu zo zat!"
Die mensen hebben letterlijk en figuurlijk wel iets anders aan hun hoofd. maar dat lijkt niet tot sommige mensen door te dringen.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:47

Elma_ schreef:
Als mijn kind zichzelf middenop de dam in de fik steekt, ga ik me zelf toch wel even HEEl hard achter de oren krabben wat ik in de voorgaande jaren gemist heb ;) en Ja, dan vind ik het ook aandachttrekkerij, als je om hulp wil schreeuwen, kom dan naar mensen die je vertrouwt.. Zoek dan hulp.. En als je zo graag dood wil, rijd dan van de klif, maar ga niet 100en mensen op die manier een trauma bezorgen :)

Aan jou berichten te lezen heb ik het idee dat je er veels te makkelijk over denkt.

Mensen die zover heen zijn hebben vaak het idee dat ze er alleen voor staan, willen andere mensen er niet mee lastig vallen, voelen zich een zeikerd of wat dan ook. De stap is voor veel van deze mensen veel te groot om aan te kloppen bij anderen van jongens het gaat niet goed met me help me alsjeblieft.
Daarbij kom je in (krom) nederland vaak eerst op een wachtlijst te staan en dat kan soms wel maanden duren, terwijl op het moment dat ze er al hulp voor zoeken vaak per direct hulp nodig hebben.

Iedereen uit de hierop volgende reactie weer anders.
Ik blijf er wel bij, en ben het dan ook met je eens, dat de manier waarop deze man het gedaan heeft niet eentje is die je als netjes kunt beschouwen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:49

het zal je vader of moeder maar zijn die zo radeloos is ,die wel hulp heeft gezocht maar niet op tijd heeft gekregen , en het niet meer weet . en in een psygose is beland.

ik denk dat meer en deel hier veel te hard reageerd , en met te weinig inlevings vermogen oordeeld.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:49

Blij te lezen dat er nog mensen zijn die wel wat meer begrip voor de medemens hebben en het niet puur als egoisme of zelfmedelijdende aandachtsactie zien.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:50

Inderdaad ik schrik ook van deze reacties. Hoe kan je een man die zo ver weg is en zo wanhopig is om dit te doen zo veroordelen. Verschrikkelijk, daar wordt ik heel verdrietig van.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:50

Wat schrokkend! Wat bezield iemand om zichzelf in brand te steken? pff... zwaar..

Respect voor de omstanders die hielpen het vuurt de doven!

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:51

fuego3 schreef:
het zal je vader of moeder maar zijn die zo radeloos is ,die wel hulp heeft gezocht maar niet op tijd heeft gekregen , en het niet meer weet . en in een psygose is beland.

ik denk dat meer en deel hier veel te hard reageerd , en met te weinig inlevings vermogen oordeeld.

Inderdaad en daar zeg je iets heel moois, want men kan wel hard al om hulp hebben geroepen, maar de organisatie bij verschillende instanties is ook niet altijd opperbest. En waar mensen werken, worden eenmaal fouten gemaakt en kan het heel goed zijn dat iemand over het hoofd is gezien of verkeerd is ingeschat waardoor deze niet de hulp heeft gekregen die die zou moeten krijgen. en dan kan het nog wel eens anders aflopen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:51

Talsha schreef:
Elma_ schreef:
Als mijn kind zichzelf middenop de dam in de fik steekt, ga ik me zelf toch wel even HEEl hard achter de oren krabben wat ik in de voorgaande jaren gemist heb ;) en Ja, dan vind ik het ook aandachttrekkerij, als je om hulp wil schreeuwen, kom dan naar mensen die je vertrouwt.. Zoek dan hulp.. En als je zo graag dood wil, rijd dan van de klif, maar ga niet 100en mensen op die manier een trauma bezorgen :)

Aan jou berichten te lezen heb ik het idee dat je er veels te makkelijk over denkt.

Mensen die zover heen zijn hebben vaak het idee dat ze er alleen voor staan, willen andere mensen er niet mee lastig vallen, voelen zich een zeikerd of wat dan ook. De stap is voor veel van deze mensen veel te groot om aan te kloppen bij anderen van jongens het gaat niet goed met me help me alsjeblieft.
Daarbij kom je in (krom) nederland vaak eerst op een wachtlijst te staan en dat kan soms wel maanden duren, terwijl op het moment dat ze er al hulp voor zoeken vaak per direct hulp nodig hebben.

Iedereen uit de hierop volgende reactie weer anders.
Ik blijf er wel bij, en ben het dan ook met je eens, dat de manier waarop deze man het gedaan heeft niet eentje is die je als netjes kunt beschouwen.

Daar heb je best gelijk in, Ik ben zelf nooit in het millieu van hulp, psychologen ed. geweest, om me heen genoeg mensen naar de ** zien gaan, en er is heus genoeg hulp, als je maar hulp WIL.. Maargoed das weer een heel andere discussie..

Ik denk er idd heel makkelijk over.. wat er ook is gebeurd, is heel erg voor hem, maar om daar nou zoveel omstanders in mee te sleuren vind IK gewoon aandachttrekkerij en egoistisch. Net zoals voor de trein springen, grote aanstellerij, je weet niet half wat je een machinist en passagiers aandoet! Dus nee, hoe erg ook, ik blijf bij mn standpunt. :)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:52

Nog even over mijn opmerking over die jassen:

Ik zou ze de kost niet willen geven die er zo over denken. Ik zou er ook zomaar met mijn jas op af gegaan zijn, geen probleem. Ik denk wel dat er juist op de dam veel mensen zijn die wel even nadenken voordat ze een jas gaan opofferen voor de eerste de beste voorbijganger die zichzelf in de fik steekt. Zoiets van: Net een nieuwe jas gekocht op de PC voor 1000 Euro en heb ik nou wel zin om die op te offeren?

Ik zou er zelf niet over twijfelen, gewoon doen. Maar van de 1000-en mensen die er normaal op de dam lopen, hoeveel zouden dat niet denken?

Overigens zijn er hele revoluties begonnen met mensen die zichzelf in de brand gestoken hebben.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:53

Elin_ schreef:
@FerroSandy
koffiedrinken oke das wel raar ,maar verstijfd blijven zitten is een reactie van sommige mensen hoor :)
Veel mensen bij rampen die dit soort Reacties hebben kunnen hierdoor ook sterven.. bijv. bij een aardbeving dat ze in het huis blijven staan als een ''beeld'' zo verschrikt..

Ik stond ook stijf toen ongeluk gebeurde met paard en wagen, het enige wat ik deed was stil staan van de schrik dus je heb wel een punt.

Maar vond die gene wel heel rustig overkomen maar kan ook een moment opname geweest zijn.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:53

FerroSandy schreef:
Cheetahfan schreef:
Je hoort ook ergens op het filmpje "Wat een mongol, een focking psychopaat!"
Maar dan vraag ik me af, waarom zou je dit gaan filmen? :n Ik zie zelfts iemand op het monument zitten, koffie drinkend! :roll:

Ja dat dacht ik dus ook, die gene bleef gewoon rustig zitten als of er niks aan de hand was.

Nja, ze kunnen er wel met z'n alle omheen staan, maar dan? Die man word lam geslagen met de jassen, stel dat iedereen dat doet, dan had hij het al helemaal niet overleefd!

Wees blij dat er toch wat mensen zijn gaan helpen, in mijn ogen genoeg, teveel al! Die man steekt zichzelf in brand dus wilde waarschijnlijk dood.. Niet echt de ideale manier maargoed := !

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:55

Rider01 schreef:
Wat een mafkees, gelukkig hielpen aardig wat mensen zo te zien..

Wat een respectvolle opmerkingen zie ik hier weer voorbij komen. :n
Je moet wel heel wanhopig of (geestelijk) ziek zijn, om jezelf in brand te steken. Daar heb ik alleen maar medelijden mee.

iloveiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:56

Rhodos schreef:
Wat schrokkend! Wat bezield iemand om zichzelf in brand te steken? pff... zwaar..

Respect voor de omstanders die hielpen het vuurt de doven!

Inderdaad! Toch wel "mooi" dat er mensen gelijk komen helpen!

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:58

er wordt hier geroepen dat het niet ethisch is om de keuze te maken om die man niet te helpen door het doven van zijn jas
maar is het wel etisch dan om deze man niet zijn eigen keuzes te laten maken, deze man nog jaren op te schepen met jaren van revalidatie processen, een enorme tijd van alleen maar pijn.
die man wordt dan alleen nog maar bevestigd in zijn keuze om zijn leven te beindigen

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:59

Zo, wat een heftig filmpje. Goed dat de omstanders hem zo aan het helpen zijn.
Hoop dat die man het overleefd en weer op het rechte pad komt met zichzelf.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:59

Electra63 schreef:
Je moet wel heel wanhopig of (geestelijk) ziek zijn, om jezelf in brand te steken. Daar heb ik alleen maar medelijden mee.

Ik vind jezelf ophangen, van de flat gooien, voor de trein gooien, een overdosis nemen net zo erg als jezelf in brand steken!
Zijn die mensen dan ook wanhopig of (geestelijk) ziek?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:01

NINA_14: Dat is juist het hele punt. Iemand die echt dood wil doet dat niet op deze manier. Als hij echt dood had gewild had hij dat ergens in stilte gedaan, waar hij niet gestoord zou worden. Deze man is hoogstwaarschijnlijk ziek of zeer wanhopig en weet waarchijnlijk niet voor de volle 100% wat hij doet. Dus nee dat is dus absoluut niet etisch imo.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:03

De vraag is nog steeds of de man wel geestelijk ziek was. Of was Mohammed Bouazizi ook alleen maar een gestoorde? Dan heeft hij met zijn stoornis wel een machtsomwenteling in Tunesie aan de gang gezet.

Feit is wel dat zijn aktie dan misschien niet zo heel goed gepland was, omdat niemand nog weet waarom hij het gedaan heeft. Wie weet is het wel de damschreeuwer of de waxinelichtengooier. Feit is wel dat de plaats waar hij het deed, heel symbolisch is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:04

Shauni schreef:
Electra63 schreef:

Ik vind jezelf ophangen, van de flat gooien, voor de trein gooien, een overdosis nemen net zo erg als jezelf in brand steken!

Wat denk je zelf?
Nee, men springt voor de lol van een flat om te kijken of hij kan vliegen?

Natuurlijk zijn mensen die (een poging tot) zelfmoord plegen wanhopig of geestelijk ziek. Of je dat nu doet door van een flat af te springen of door jezelf in brand te steken.

fuego3

Shauni schreef:
Electra63 schreef:

ja tuurlijk ze zien toch geen andere uitweg meer , en denk niet dat je daar niet over kunt oordelen voor je zelf zo ver in de put hebt gezeten.

Electra63

joostvangestel schreef:
De vraag is nog steeds of de man wel geestelijk ziek was. Of was Mohammed Bouazizi ook alleen maar een gestoorde? Dan heeft hij met zijn stoornis wel een machtsomwenteling in Tunesie aan de gang gezet.

Feit is wel dat zijn aktie dan misschien niet zo heel goed gepland was, omdat niemand nog weet waarom hij het gedaan heeft. Wie weet is het wel de damschreeuwer of de waxinelichtengooier. Feit is wel dat de plaats waar hij het deed, heel symbolisch is.

Je kan ook wanhopig zijn

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:05

Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat mensen echt denken dat dit een poging is geweest een leven te beeindigen. Ik val nu enorm in herhaling maar je leven effectief beeindigen heb je betere methodes voor. Dat doe je door bijv. voor een trein te gaan staan (succes bijna altijd gegarandeerd), jezelf te verhangen op een plek en tijdstip waarvan je weet dat er voorlopig niemand komt hetzelfde geld voor overdosis van wat dan ook.
Of wanneer je ernstig ziek bent gewoon een verzoek om euthenasie doen.
Wanneer je echt dood wil dan ga je jezelf niet midden op de dam op een druk tijdstip in de fik zetten, dan wil je hulp, of ben je de weg heel erg kwijt

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:06

Electra: vanzelfsprekend. Maar vaak is jezelf in de brand steken een politiek statement van een wanhopig mens. Daar zijn heel veel voorbeelden van.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:06

fuego3 schreef:
Shauni schreef:

ja tuurlijk ze zien toch geen andere uitweg meer , en denk niet dat je daar niet over kunt oordelen voor je zelf zo ver in de put hebt gezeten.

Nou, dat heb ik dus wel ;) !

Ze zien inderdaad geen andere uitweg meer, maar om ze dan wanhopig en ziek te noemen?! Nee :n !

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:07

19LindA83 schreef:
Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat mensen echt denken dat dit een poging is geweest een leven te beeindigen. Ik val nu enorm in herhaling maar je leven effectief beeindigen heb je betere methodes voor. Dat doe je door bijv. voor een trein te gaan staan (succes bijna altijd gegarandeerd), jezelf te verhangen op een plek en tijdstip waarvan je weet dat er voorlopig niemand komt hetzelfde geld voor overdosis van wat dan ook.
Of wanneer je ernstig ziek bent gewoon een verzoek om euthenasie doen.
Wanneer je echt dood wil dan ga je jezelf niet midden op de dam op een druk tijdstip in de fik zetten, dan wil je hulp, of ben je de weg heel erg kwijt

_/-\o_