wie word er ook zo moedeloos van de ramp actie´s inzameling.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:40

lien_87 schreef:
Zijn jullie je er ook van bewust dat Japan zelf een zeer welvarend land is dat ze ook zelf heel veel geld te besteden hebben voor dit soort natuurrampen?

Japan heeft een heeeeeeeeeele grote staatsschuld, was afgelopen week in het nieuws.
Ik dacht ook dat ze het best zelf zouden kunnen maar dat is dus niet zo...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:42

Yamcha schreef:
Juist omdat je Nederland wat dat betreft niet met een ander land kunt vergelijken, vind ik dat je helemaal neit van armoede mag spreken in NL, eigenlijk.

Wij hebben ook andere zorgen dan een ander land, veel aan ons hoofd, dus is niet te vergelijken.

suuzepuus

Re: wie word er ook zo moedeloos van de ramp actie´s inzameling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:55

Daarom hebben we geluk dat we in Nederland wonen. Ieder z'n ding. Ook hier zijn problemen.....
Ieder land heeft iets, zijn het geen aardbevingen is wel hongersnood droogte of weer iets anders.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:08

suuzepuus schreef:
Daarom hebben we geluk dat we in Nederland wonen. Ieder z'n ding. Ook hier zijn problemen.....
Ieder land heeft iets, zijn het geen aardbevingen is wel hongersnood droogte of weer iets anders.

vraag me af hoeveel mensen er hier over 5 jaar nog zo over denken
met alle kosten die oplopen mag je straks niet meer van geluk spreken
en dan nog maar te zwijgen over de plannen van een DNA data bank

meer goed dat is oftopic
ik vind toch echt dat iedereen zelf moet weten of hij een doel steunt of niet
wij doen niet aan rampen maar helpen wel mee met een school in afrika met een project op de school van mijn dochter
daar heb ik dan een beter gevoel bij
ergens ook wel gek eigenlijk dat als er een ramp gebeurt er ineens wel mensen zijn die geld storten en anders niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:58

Niet meer van geluk spreken dat je in Nl. woont??
Kom op zeg!
Met onze zorgstaat heb je zo ontzettend veel geluk.
Ja, je betaald belasting en alles....maar dat doe je niet voor niets, neem aan dat een ieder dat wel snapt.
Die belasting is er o.a. ook om jou in je onderhoud te kunnen voorzien als je door wat voor reden dan ook in de bijstand raakt en om mee te betalen aan de inrichting van je nieuwe huis (bijzondere bijstand) je koelkast, gasfornhuis (witgoedregeling), de uitjes in de vakantie voor je kinderen (gesubsidieerde gemeente projecten) etc. etc. etc.

En dat het lastig is zonder hulp, dat er dan echte armoede is... ja dan moet je hulp zoeken.
Voor iedereen is er wel ergens hulp te vinden en een uitkering kan iedereen krijgen (of je moet gefraudeerd hebben in het verleden ;) )
Wat dat betreft blijf ik ook bij m'n punt, armoede in Nl. is niet nodig.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:30

Kanelly schreef:
Kom op zeg!
Ja, je betaald belasting en alles....maar dat doe je niet voor niets, neem aan dat een ieder dat wel snapt.
Die belasting is er o.a. ook om jou in je onderhoud te kunnen voorzien als je door wat voor reden dan ook in de bijstand raakt en om mee te betalen aan de inrichting van je nieuwe huis (bijzondere bijstand) je koelkast, gasfornhuis (witgoedregeling), de uitjes in de vakantie voor je kinderen (gesubsidieerde gemeente projecten) etc. etc. etc.

En dat het lastig is zonder hulp, dat er dan echte armoede is... ja dan moet je hulp zoeken.
Voor iedereen is er wel ergens hulp te vinden en een uitkering kan iedereen krijgen (of je moet gefraudeerd hebben in het verleden ;) )

Je krijgt niet altijd hulp voor alles hoor. ;)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:36

Hmm hulp in NL is niet bepaald adequaat te noemen met een overkill aan regeltjes.
Dat Japan een grote staatsschuld heeft is heel vervelend maar ik vraag me af of die wordt afgelost met hulp van andere landen?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:16

Nou ik vind toch wel dat je in Nederland over armoede mag spreken hoor. Misschien wel op een andere manier als in andere 3e wereld landen, maar er zijn absoluut mensen die het heel erg moeilijk hebben in NL.
Ach, ik ben wel blij dat ik in NL woon, hoe dat over 5 jaar is weet ik niet, maar daar ga ik me nu nog geen zorgen om maken hoor. :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:01

Ik snap die 'giro 555 moeheid' wel. Kijk naar het enorme bedrag wat is opgehaald voor de Tsunami, voor Afganistan, voor Port au Prince.. en wat is er van terecht gekomen? We moeten maar geven en geven en geven en geven en geven en met welk doel? Dat het geld 'ergens' blijft hangen en de mensen die letterlijk op straat leven geen steek verder zijn. Ik geef in ieder geval niet meer.

Woensdag is er ook weer een actie voor Japan, ik ben gevraagd om een callcenter te ondersteunen wat betreft de giften. Wellicht dat ik was gaan helpen ware het niet dat ik al de hele dag volgepland sta met afspraken.

Vergeleken met bepaalde landen is er in NL misschien geen echte armoede. Maar wat is echte armoede? Wat heb je aan de armoede in een ander land als je net op/rond het bijstandsniveau schommelt en het verrekt moeilijk is om de eindjes aan elkaar te blijven knopen? Wat dat betreft is armoede geen absoluut begrip. Wij kunnen iemand in Afrika naar onze welstandsnormen 'arm' noemen terwijl die persoon zich misschien ontzettend rijk voelt.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:10

Kanelly schreef:
Kom op zeg!

was dat maar waar, dat je hulp krijgt bij je inrichting van je nieuwe huis, en al die spullen krijgt die je opnoemt.
en dan ook nog vakantie

in wat voor lui lekker land leef jij? iig niet in nederland.

je moet in NL je eigen reet zien te redden, en mocht je toch een uitkering krijgen is dat alleen genoeg voor eten.
maar rekeningen en gas water licht nee hoor daar red je het langena niet mee.

ik doneer niks naar het buitenland, nooit gedaan ook.
je hoort er niks meer van en het blijf overal en nergens behalve op de plek waar het terecht moet komen.

laten we eerst met ze alle zorgen dat HEEL nederland het goed heeft en dan pas naar buitenland kijken.

rode_kool

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 00:08

Ik geef niet aan giro 555. Ik geloof ook dat nog niet eens de helft terecht komt bij waar het nodig is. Wel vraag ik me wel eens af waar al dat geld heen gaat :)

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:45

Wij geven nergens meer voor.

Voor de Tsunami is erg veel geld opgehaald dat ze later nog weer gingen gebruiken voor Pakistan. Daar was het niet voor bedoeld.
Voor Haiti is € 100.000.000 opgehaald in Nederland, er is daar nog niks tot weinig veranderd.
Toen werd er voor Pakistan weer een actie georganiseerd, opbrengst € 13.000.00, het totaal gaat omlaag.
En nu afgelopen week weer voor Japan. Opbrengst € 6.000.000. Een lachertje toch. Kunnen ze toch zien dat de mensen niet langer bedonderd willen worden.
De mensen kunnen hier hun geld zelf goed gebruiken voor hun eigen levensonderhoud.

Als Nederland een ramp treft, zoals een paar jaar geleden de wateroverlast in Limburg, dan weigeren ze geld uit andere landen. Heb je dan last van grootheidswaanzin of niet??

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 19:25

@flyfly zo denk ik er ook over waar blijft alles wat gebeurt er mee snap niks meer van het systeem meerendeels komt gewoon niet op plek waar het moet..

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:59

armoede in NL is niet nodig... maar het is er WEL.
En daarmee wijs ik nog niet alleen naar de voedselbanken etc, maar denk aan de bijstandsmoeders die door hun man zijn achtergelaten met torenhoge schulden en 3 kinderen,stijgende ziektekosten, belastingen,ingekorte pensioenen noem maar op.. en door al die bezuinigen zijn er in nederland gezinnen die het hoofd niet meer bovenwater kunnen houden,mensen die in hun auto leven,naar een opvanghuis moeten,op straat staan. Door mijn werk kom ik ermee in aanraking en het maakt me echt geirriteerd als er wordt gezegd dat er in NL geen armoede is. Ik ben giro 555 beu. Het klinkt heel hard maar ik heb liever eerst dat de chaos hier eens aangepakt wordt. In Nederland worden er per jaar een aantal miljard euro (preciese aantal weet ik niet) bijvoorbeeld uitgegeven aan de gehandicaptenzorg waarvan 1/3e uitgaat naar het bestuur en de directeuren.. Hetzelfde geldt voor andere zorg en onderwijs. dat gaat me echt de pet te boven. En al die miljarden die naar 555 gaan, moet je eens nagaan als we een deel daarvan hadden ingezameld om hier de voorzieningen te verbeteren.. Ik snap dat het ook vreselijk is voor een land dat zo wordt getroffen,en andersom wil je ook graag geholpen worden als het hier gebeurd,maar zo weinig van dat geld komt bij de juiste bestemming aan en dat vind ik erg.
Als er iemand aan de deur staat met collecte geef ik altijd wel omdat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om he niet te doen,maar het neemt mijn bovengenoemde mening niet weg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:36

flyfly schreef:
Wij geven nergens meer voor.

Voor de Tsunami is erg veel geld opgehaald dat ze later nog weer gingen gebruiken voor Pakistan. Daar was het niet voor bedoeld.
Voor Haiti is € 100.000.000 opgehaald in Nederland, er is daar nog niks tot weinig veranderd.
Toen werd er voor Pakistan weer een actie georganiseerd, opbrengst € 13.000.00, het totaal gaat omlaag.
En nu afgelopen week weer voor Japan. Opbrengst € 6.000.000. Een lachertje toch. Kunnen ze toch zien dat de mensen niet langer bedonderd willen worden.
De mensen kunnen hier hun geld zelf goed gebruiken voor hun eigen levensonderhoud.

Als Nederland een ramp treft, zoals een paar jaar geleden de wateroverlast in Limburg, dan weigeren ze geld uit andere landen. Heb je dan last van grootheidswaanzin of niet??

De wateroverlast was heel vervelend voor de mensen (heeft ook heel veel geld gekost), maar is totaal niet te vergelijken met rampen als Haiti of Japan.
Het woord zegt het al: overlast en geen ramp.