Information Overload, hoe ga jij ermee om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:47

laetitia schreef:
1)
4) pak op een avond na het werk inderdaad eens een boek en ga heerlijk op de bank lezen in plaats van tv en internet aan te hebben. Je merkt echt het verschil :j
Ik ben hier nu heel bewust mee bezig en ik merk dat ik me nu ook veel meer open stel voor mijn vriend.
Ben nog steeds redelijk verslaafd aan bokt, en ik denk ook niet dat ik dat eruit krijg, maar hyves en facebook is finito en dat heeft een positief effect op me +:)+

Welke positieve effecten heb je het dan specifiek over? Merk je echt zoveel verschil nu? Kun je dat omschrijven?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:31

Positieve effecten?

Als je voor de computer zit dan vliegt de tijd voorbij. Voor je het weet ben je 2/3 uur verder, wil je nog even iets afhandelen en is het eigenlijk al weer een half uur na je bedtijd. In die tijd kun je zoveel andere dingen doen! Boeken lezen bijvoorbeeld, uurtje boek lezen voelt een stuk bevredigender dan 2 uur computeren.

Daarnaast: ergens zijn (op wedstrijd oid, op vakantie) en ondertussen het gevoel hebben van 'o, dit moet ik zo aan mn online vrienden vertellen' foto's maken met het doel ze op het net te zetten. Daar zo druk mee bezig te zijn dat je eigenlijk min of meer 'vergeet' te genieten van het moment.

Op vakantie op zoek naar een internetcafe om toch even je sociale media te checken. Voor je het weet zit je daar weer 2 uur vastgeplakt.

Er achter komen dat je 's avonds bij het avondeten allebei met een laptop zit te praten met je online vrienden ipv dat je met elkaar een conversatie hebt.

Op je werk niet aan je eigenlijke werk toekomt omdat je rondhangt op het net.

Daarnaast inderdaad ook merken dat je je niet meer kunt concentreren op langere krantenartikelen of ingewikkeldere boeken. Alles moet kort en bondig zijn.

Dat soort positieve effecten.

_Tara_

Re: Information Overload, hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:58

Daar heb je wel goede punten Apple... Ik moet soms ook echt denken van: en nu achter je pc weg!

Foto's delen via internet en heel dat sociale netwerken is niet zo mijn ding, dus dat scheelt wel weer wat :P

Al kan ik me dan wel weer vinden in dat van langere krantenartikelen en ingewikkeldere boeken. Ik scan alles snel of ik iets interessants zie staan.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 09:58

Helemaal met Apple eens! :j

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 11:05

Inderdaad, zodra je achter internet of tv gaat zitten vliegt de tijd voorbij en in die tijd kan je zoveel dingen doen om weer op te laden. Even écht te ontspannen, ‘onthaasten’.
Ik vind bijvoorbeeld een dagje sauna zo heerlijk omdat je dan even niets van ‘buitenaf’ meekrijgt.

Gisteravond na het eten zijn we in plaats van voor de tv gaan hangen heerlijk op de fiets het bos ingegaan.
Genoten van de dennengeur, het laatste zonlicht dat door de bomen schijnt en nog 2 herten voorbij zien springen (en daarbij nog aan onze conditie gebouwd ook ;-).

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:20

Ik vind zeker dat deze tijd veel onrust met zich mee brengt,je wordt vaak overspoeld met informatie (vaak negatieve en verontrustende ) en vaak heb ik al gewenst dat ik vroeger geboren was,want ik vind niks aan deze tijd.(al zal er vroeger ook wel vanalles mis zijn geweest) De mensen gaan ook zo raar met elkaar om,nu weer een of andere verstandsloze die scheermesjes in een bierkrat plaatst om iemand met voorbedachte rade wat aan te doen.....echt absurd.Ik weet wel zeker dat alle overvloed aan info voor bijna iedereen onrust en negativiteit veroorzaakt. Het is een zieke wereld geworden,met als hoofdoorzaak de mens met al zijn rare fratsen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:36

Ik weet niet, ik zit al sinds m'n 15e regelmatig achter de pc en om nou te zeggen dat de tijd "vliegt", die kan soms net zo langzaam gaan! Als ik dan een boek ga lezen vliegt de tijd juist. :)

De informatie overload is trouwens NIET de oorzaak van dat mensen zieke dingen lopen te doen. Alleen dat we er meer van weten.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:56

Ben het wel met Nemurin eens wat dat 2e betreft :j Tegenwoordig krijg je ieder ziek ding wat er ergens op de wereld gebeurd te weten, vroeger zou je bij wijze van alleen weten wat de buurvrouw dat weekend had gedaan :P

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:57

Aan de andere kant is het wel zo dat kinderen/jonge pubers sneller toegang hebben tot zieke ideeën maar anders kregen ze die ook heus wel weer van computerspelletjes, of tv, etc.
En dan komen er weer discussies dat je gewelddadige spelletjes en films moet verbannen omdat 5% van de mensen die het kijkt NIET netjes ook nog naar werk/studie gaat en hun rekeningen betaalt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:00

Als je naar aanleiding van een videogame/film/whatever het idee in je hoofd krijgt om een geweer mee te nemen naar school en klasgenoten neer te steken/andere rare dingen, dan zat er naar mijn mening al iets niet goed. Ik heb zelf genoeg gewelddagige games gespeeld, geen een keer dat 't ook maar bij me op kwam om iets daarvan in praktijk te brengen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:03

Ja precies, ik speel ook al sinds mijn 15e gewelddadige games en zie ook zat films etc (m'n eerste echt enge horrorfilm op m'n 12e en het deed me niks, etc.) en ik functioneer gewoon. :)

Als je fantasie en de werkelijkheid niet uit elkaar kunt houden is er al iets mis, dat klopt. Ik wou alleen dat de aanklagers dat ook snapten.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 14:01

Dat is waar, maar af en toe heb ik het idee dat bepaalde zieke geesten op rare ideeen gebracht worden door dat er zoveel aandacht gegeven wordt aan geweld,dierenmishandeling enz. Er lopen nou eenmaal meer gekken buiten de inrichting/bajes dan dat er binnen zitten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:14

als ik zie hoe pubers van nu hun handen vol hebben aan hun hyves, msn, facebook, twitter, mobieltje etc, dan word ik er duizelig van. Laatst zag ik twee meiden bij de macdonalds tegen over elkaar zitten, eten en ondertussen ieder z'n mobieltje voor z'n neus 8)7

Ik merk zelf ook al dat ik me steeds minder kan concentreren op lange stukken tekst :\ echt eng.

Heb in elk geval wel mijn hyves gewist, facebook nooit aangemaakt en op twitter lees ik alleen mee. Mijn mobiel heeft géén voicemail (uitgezet) dus ook geen 'heeee met mij bel je me even terug???? ' berichtjes meer.

Ik zou ook wel terug willen naar een computerloos tijdperk, maar dan met de uitzondering bokt 8-) dat is toch wel erg fijn :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:20

Ik kan me op een computerscherm inderdaad ook lastig concentreren op lange stukken tekst. Of als het moeilijke tekst in mijn leerboeken is.

Maar een goed verhaal op papier, geen probleem mee!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:46

Ik meld me hier ook. Zal later wat uitgebreid reageren op dit alles en de effecten die het op mij persoonlijk heeft en hoe ik er mee omga (of eerlijk gezegd, juist niet). Maar kwam deze tegen en wilde die hier even delen. Sluit goed aan hier: http://www.rendement.nl/or/nieuws/id434 ... media.html Al ben ik het niet eens met de stelling die men inneemt dat mensen onder de 30 hier beter mee om kunnen gaan. Jongeren krijgen ook steeds vaker een burn-out: http://www.profnews.nl/955960/steeds-me ... n-burn-out

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:33

Ik claim niet veel te weten van burnout maar ik denk eerder dat het de algemene manier van leven (= veel te snel, veel te veel druk) is die meer burnouts veroorzaakt dan dat er overal informatie te krijgen valt.

Iemand die een burnout heeft of er gevoelig voor is, zal inderdaad ook niet blij zijn met de overload en er sneller last van hebben/er moeilijker mee om kunnen gaan, maar het is niet "de schuld van".

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:36

mijn manier van handelen...ignore what you can :+
ik heb een hyves en een facebookpage en een , hoe heet die andere ook alweer...myspace
maar doe er vrij weinig mee, ik kijk geen nieuws, ik luister geen radio
nieuws zoek ik online wel op en als ik muziek wil luisteren gooi iik wel een cd in de cd speler, hoor ik tenminste wat ik wil horen en geen ge-emmer en gemeut van irritante dj's en muziek waar ik geen reet aan vind :P

ik heb een telefoon en gsm, maar als ik gene zin heb, neem ik gewoon niet op en bel ik later wel terug

mijn tv avondjes zijn ook veel zelf ingevuld...trek ene hoop series en films binnen en kijk wat je wil, wanneer je wil ...momenteel compleet xfiles aan het kijken, ben bij seizoen 2 nu

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 19:54

Ben de laatste tijd ook behoorlijk in de ignore-modus, ben behoorlijk overprikkeld merk ik.

Het nieuws volg ik al dagen niet meer, het interesseert me zelfs totaal niet meer om eerlijk te zijn.
Het zal in Fukushima nog steeds kritiek zijn en Kadaffi zal zicn nog niet gewonnen geven, verder zal het me worst wezen. Ben er echt even helemaal klaar mee.

TV staat uit, radio staat uit, internet is gefilterd tot alleen bokt 'mijn berichten' en mijn hotmail.
Meer niet. Zelfs mijn radio in de auto staat uit, trek al die prikkels gewoon niet meer.

Ik denk dat de overkill aan informatie zeker een van de oorzaken is voor een burnout.
Vooral als je iemand bent die snel 'het overzicht' kwijt is en het idee heeft om geen controle meer te hebben over zaken.
'los of control' is het eerste stadium van overspannenheid of burnout.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:39

Lae, aangezien ik je normaal ook ken en weet hoe erg je je slecht nieuws aan kunt trekken, ben ik eigenlijk heel erg trots op je meid! :(:) Het wordt er niet anders van als je je er wel of niet druk om maakt en voor jou is het alleen maar slecht.

Overigens krijgen wij vanaf morgen geen krant meer. Gedeeltelijk om financiële redenen, maar ook omdat het nieuws zo achterlijk weergegeven wordt.

Dan interesseert het me eens een keer (stukje over gekloond vlees in het AD) maar is er NIETS onderbouwd en het hele gebeuren is van één nogal bevooroordeelde en bekrompen kijkende kant weergegeven. Dan kan ik toch zelf geen mening vormen?