Huis kraken, hoe denken jullie erover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 00:52

MonaLieske schreef:
Kraken is sinds oktober vorig jaar verboden. Je kunt er een jaar cel voor krijgen, dat is nogal een risico lijkt me zo.

Heb je wel een jaar onderdak :Y)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 00:54

MarcoBorsato schreef:
De supermarkt waar ik straks woon is ook gekraakt. Maar goed, het staat leeg, de eigenaar weet ook niet wat er mee gedaan kan worden. Nu wonen er steeds jongeren en studenten, geen standaard krakers. We kunnen er elk moment uitgezet worden, en in de meantime houden we het pand zo netjes mogelijk. Ook de buurt is blij dat we er zitten, omdat we zo'n fijne groep zijn.

dikke edit: We betalen wel gewoon huur enzo. Dus dan is het... antikraak gok ik? Veranderd niks aan het feit dat we er zo uitgezet kunnen worden, want we zitten niet via een organisatie.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 00:55

F_Orumster schreef:
MonaLieske schreef:
Kraken is sinds oktober vorig jaar verboden. Je kunt er een jaar cel voor krijgen, dat is nogal een risico lijkt me zo.

Heb je wel een jaar onderdak :Y)

Het verbod is niet zo zwart-wit, in Rotterdam is het al weer opgeheven dacht ik...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 00:57

goeroe schreef:
Ik wil me verder niet met de discussie bemoeien, maar even richting TS: zou het orkz in Groningen niet iets voor je kunnen zijn? Er staat jammer genoeg niet zoveel informatie op de website, maar je mag me gerust een pb'tje sturen. Ik woon er zelf niet, maar een aantal vrienden van me wel, dus ik kan er wel iets over vertellen. Als het 'alternatieve wereldje' je trekt spreekt dit je misschien ook wel aan. Anti-kraak is er in Groningen ook wel te vinden, maar vaak moet je dan toch al na vrij korte tijd weer verhuizen en niet iedereen is daarvoor weggelegd. Wel heb je vaak veel ruimte voor weinig geld in vergelijking met 'gewoon' huren.

Carex is ook een antikraak organisatie in Groningen.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 01:09

Mijn ongezouten mening.. Ik zie 'kraken' als het toe-eigenen van andermans bezit en daar ben ik falikant op tegen omdat ik vind dat je dat niet kunt maken!! Daarnaast is het sinds vorig jaar illegaal. Het zal jouw pand maar wezen dat gekraakt wordt! Vreselijk asociaal toch.. je hebt van andermans bezittingen af te blijven en of de eigenaar er nu iets mee doet, wil gaan doen of juist helemaal niet en welke mening je bedeeld bent, dat doet niet terzake want dat maakt het imo nog steeds niet aan een ander om erover te mogen beschikken! Met hoeveel argumenten ze ook komen.. het is en blijft toch andermans bezit dat je inneemt en ik vraag me af.. waar is dan je trots en waar zijn je normen en waarden gebleven?
Anti-kraak vind ik een ander verhaal, er is een overeenkomst, er wordt een kleine bijdrage betaald voor het bewonen van het pand, er wordt maandelijks controle op het pand uitgevoerd en er is bij verkoop een opzegtermijn van twee weken. Op deze manier worden krakers geweerd, blijft het pand onder controle bewoond en krijgen mensen die het even moeilijk hebben de gelegenheid om tijdelijk goedkoop te wonen. Dat kan dus een win-win situatie zijn. Duidelijk voor iedereen en imo niks mis mee!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:35

MarcoBorsato schreef:
MonaLieske schreef:

Het verbod is niet zo zwart-wit, in Rotterdam is het al weer opgeheven dacht ik...

Het is landelijke wetgeving, dus dat lijkt me sterk.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:10

juval schreef:
ik heb helemaal niets tegen krakers hoor, als ze maar gewoon net als iedereen huur/hypotheek, belastingen etc betalen vind ik het allemaal prima.
Dat doen ze uiteraard niet :+, tenzij je antikraak bedoelt.

Verder is kraken gewoon ordinair stelen. Zelf huur ik het huis van m'n oma. Dat staat al een hele tijd te koop en voor je het weet zit er zo'n vies stelletje ongeregeld tuig in. Vandaar dat ik er nu in woon, wat huur betaal en het huis netjes bijhou.

teugeltje

Re: Huis kraken, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:40

kraken wordt gedoogd :+ zo als zoveel dingen hier in NL

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:44

teugeltje schreef:
kraken wordt gedoogd :+ zo als zoveel dingen hier in NL

Niet meer dus

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:49

Ik vind het zo'n stom argument van krakers om te zeggen dat het al zo lang leegstaat en er niemand iets mee doet :( Ongelooflijk: bel de eigenaar dan gewoon om te vargen wat de plannen zijn en of je het mag lenen zolang. Doe het dan eerlijk en netjes. Als iedereen zomaar gebruik zou mogen maken van de spuillen van een ander waar geen gebruik van gemaakt wordt....lijkt me een bijzondere situatie :brr:

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:55

Als je iets wilt kraken?Kraak dan bv iets van de overheid ipv particullier...we betalen er allemaal belasting voor ;) en als 't toch een beetje staat teverpieteren...tja" waarom dan niet?
Je moet uitteraard wél hard kunnen maken dat het al"tig jr leeg staat!!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:10

Gelukkig dat er eindelijk een kraak-wet is gekomen! Wij zijn er heel blij mee!

Stelletje mafkezen zijn het, met je tengels van andermans spullen blijven.
Ieder normaal denkend persoon kan toch gewoon een huisje huren of kopen. Men neme een baan (of icm studiefinanciering) en men neme een woning. Betaalt gewoon elke maand keurig zijn centjes. Da's toch niet zo moeiljik?
Ik snap de hele gedachtegang niet achter (het voormalig) kraken :n
Anti-kraak, daarentegen, is iets geheel anders.

Het huis van mijn grootouders, dat door omstandigheden leeg stond, is ook gekraakt geweest.
Nog net voor dat de wetgeving aangenomen werd.
Met geen mogelijkheid dat je ze uit het huis kreeg.
Politie kan niet helpen, of hielp niet.
Hardhandig het huis uit werken is geprobeerd, maar dan heb je de politie weer tegen je :D
Krakers bellen uiteraard politie, dan staan zij weer in hun recht.
Al met al, stelletje lafbekken zijn het. Good riddance.

Nogmaals, anti-kraak is een ander verhaal :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:45

Jammer dat kraken hier zo hard veroordeeld wordt terwijl (ik vermoed) bijna niemand zich er in heeft verdiept. Ik noem mezelf geen voor- of tegenstander van kraken in het algemeen maar vind dat je alle krakers en alle voorbeelden van kraken niet over één kam kunt scheren. Ik kan genoeg situaties verzinnen waarbij ik het kraken van een pand absoluut niet te verantwoorden vind en jammer genoeg zijn er ook excessen geweest die de kraakbeweging een erg slechte naam hebben gegeven. Ondanks dat zijn er veel krakers die uit idealisme handelden en dus zeer bewust voor bepaalde panden kozen. Dan heb ik het dus niet over een pand dat door verbouwing of overlijden een poosje leegstaat maar bijvoorbeeld over panden die door al erg rijke mensen werden gebruikt om nog veel rijker te worden. Inbreken en doen alsof je thuis bent is natuurlijk niet netjes, maar speculeren met (vaak meerdere) panden in steden waar een ernstig tekort aan woonruimte is vind ik net zo goed asociaal. Ook het kraken van leegstaande en in verval rakende overheidsgebouwen is regelmatig voorgekomen en vind ik goed uit te leggen. Voor die panden hebben we als maatschappij betaald en het is triest als die met al hun mogelijkheden alleen maar staan te verloederen. Veel kraakpanden hebben naar mijn mening een goede bestemming gekregen. Naast woonruimte vind je er namelijk vaak betaalbare eetgelegenheden, weggeefwinkels, ateliers, oefenruimtes voor bands, vergaderruimtes, overnachtingsplaatsen enzovoort. Ze bieden ruimte aan 'vrije geesten' en mensen die door het gros van de samenleving misschien als vreemd bestempeld worden, maar ook die mensen moeten er zijn. Tegencultuur is ook cultuur. Naar mijn mening zijn veel van die panden een waardevolle aanvulling op het stadse leven. Jammer dat veel mensen niet meer weten te zeggen dan dat je van andermans eigendom moet afblijven. Die mensen zouden zich misschien wat meer bewust moeten zijn van ons verleden en ook in hun eigen dagelijks leven wat meer moeten stilstaan bij de gevolgen van hun manier van leven. Wij Nederlanders hebben onze welvaart voor een groot deel te danken aan alles wat onze voorouders bij elkaar geroofd hebben. Laat iedereen die met het vingertje wijst de gevolgen van zijn of haar eigen handelen eens kritisch onder de loep nemen, dan zul je zien dat er geen enkele reden is voor deze (schijn)heilige opstelling. Niemand is perfect en als we nou eens zouden proberen om elkaar te begrijpen en van elkaar te leren dan kwamen we misschien nog eens een stapje verder.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:47

Ja daaaaag :evaw:

Mijn bejaarde buren gebruiken hun auto ook nooit. Wil nog niet zeggen dat je die dan maar moet jatten en zelf gebruiken omdat je jaloers bent dat zij een auto hebben die ze niet gebruiken en jij geen geld hebt voor die auto. Toedeledoki. Dat is wel waar het telkens op neer komt.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:53

Met als verschil dat een auto een luxegoed is en onderdak een eerste levensbehoefte en een mensenrecht.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:55

Onderdak kun je ook krijgen zonder een huis te kraken. Daarvoor zijn in grote steden diverse opvanghuizen.

Een hoop tekst, maar kraken kun je mijns inziens niet goedpraten. Het is gewoon ordinair inbreken en gratis in iemands anders huis wonen is gewoon stelen. Het is natuurlijk niet voor niets verboden.
Laatst bijgewerkt door Kiwipitje op 12-04-11 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:55

goeroe schreef:
Jammer dat kraken hier zo hard veroordeeld wordt terwijl (ik vermoed) bijna niemand zich er in heeft verdiept. Ik noem mezelf geen voor- of tegenstander van kraken in het algemeen maar vind dat je alle krakers en alle voorbeelden van kraken niet over één kam kunt scheren. Ik kan genoeg situaties verzinnen waarbij ik het kraken van een pand absoluut niet te verantwoorden vind en jammer genoeg zijn er ook excessen geweest die de kraakbeweging een erg slechte naam hebben gegeven.

Ondanks dat zijn er veel krakers die uit idealisme handelden en dus zeer bewust voor bepaalde panden kozen. Dan heb ik het dus niet over een pand dat door verbouwing of overlijden een poosje leegstaat maar bijvoorbeeld over panden die door al erg rijke mensen werden gebruikt om nog veel rijker te worden. Inbreken en doen alsof je thuis bent is natuurlijk niet netjes, maar speculeren met (vaak meerdere) panden in steden waar een ernstig tekort aan woonruimte is vind ik net zo goed asociaal.

Ook het kraken van leegstaande en in verval rakende overheidsgebouwen is regelmatig voorgekomen en vind ik goed uit te leggen. Voor die panden hebben we als maatschappij betaald en het is triest als die met al hun mogelijkheden alleen maar staan te verloederen. Veel kraakpanden hebben naar mijn mening een goede bestemming gekregen. Naast woonruimte vind je er namelijk vaak betaalbare eetgelegenheden, weggeefwinkels, ateliers, oefenruimtes voor bands, vergaderruimtes, overnachtingsplaatsen enzovoort. Ze bieden ruimte aan 'vrije geesten' en mensen die door het gros van de samenleving misschien als vreemd bestempeld worden, maar ook die mensen moeten er zijn. Tegencultuur is ook cultuur.

Naar mijn mening zijn veel van die panden een waardevolle aanvulling op het stadse leven. Jammer dat veel mensen niet meer weten te zeggen dan dat je van andermans eigendom moet afblijven. Die mensen zouden zich misschien wat meer bewust moeten zijn van ons verleden en ook in hun eigen dagelijks leven wat meer moeten stilstaan bij de gevolgen van hun manier van leven.

Wij Nederlanders hebben onze welvaart voor een groot deel te danken aan alles wat onze voorouders bij elkaar geroofd hebben. Laat iedereen die met het vingertje wijst de gevolgen van zijn of haar eigen handelen eens kritisch onder de loep nemen, dan zul je zien dat er geen enkele reden is voor deze (schijn)heilige opstelling. Niemand is perfect en als we nou eens zouden proberen om elkaar te begrijpen en van elkaar te leren dan kwamen we misschien nog eens een stapje verder.

Ik wíl niet begrijpen dat mensen het logisch vinden om zich andermans eigendommen toe te eigenen. Al wil ik een huis gebruiken als groot konijnenhok, of als speelruimte voor mijn kat. Ik heb betaald voor die ruimte, het is van mij, en ik mag ermee doen wat ik wil.

Als jouw paard ergens in de wei loopt mag ik hem toch ook niet zomaar pakken?

En onderdak kun je ook bij t leger des heils krijgen. Oefenruimte voor bands kun je ook huren, net als vegaderruimtes, ateliers en slaapplekken. Eten is ook een eerste levensbehoefte en een mensenrecht, dat wil toch niet zeggen dat ik de AH in mag lopen en alles mee mag pakken wat ik wil?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:57

Een mensenrecht dat iedereen ook wel degelijk heeft! Er zijn huizen zat in nederland, alleen staan ze niet allemaal precies binnen de grachten van amsterdam! In groningen worden hele dorpen ontmanteld omdat niemand daar zou willen wonen. Iedereen die loopt te mopperen over dat ze al 7 jaar wachten op een woning moet eens iets buiten hun straatje denken mi..Laat de vrije geesten daar dan al die mooie idealen ontwikkelen en de dorpen daar weer nieuw leven inblazen...

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:00

goeroe schreef:
Ondanks dat zijn er veel krakers die uit idealisme handelden en dus zeer bewust voor bepaalde panden kozen. Dan heb ik het dus niet over een pand dat door verbouwing of overlijden een poosje leegstaat maar bijvoorbeeld over panden die door al erg rijke mensen werden gebruikt om nog veel rijker te worden.

Als iemand zijn geld verdient met onroerend goed is dat zijn goed recht, en als hij daar veel geld mee verdient heeft hij het goed gedaan. Het is niet zo dat het dan "idealisme" is om dat van hem af te pakken omdat je zelf geen hypotheek wil/kunt betalen.

goeroe schreef:
Inbreken en doen alsof je thuis bent is natuurlijk niet netjes, maar speculeren met (vaak meerdere) panden in steden waar een ernstig tekort aan woonruimte is vind ik net zo goed asociaal.

Waarom? Als je iets wil, dan kun je het ook, geldt net zo goed voor huren of kopen. Dan hoef je nog niet iemands eigendommen in te pikken omdat je zo graag gratis wil wonen. De "normale" mens moet ook gewoon werken voor zijn huis.

goeroe schreef:
Ook het kraken van leegstaande en in verval rakende overheidsgebouwen is regelmatig voorgekomen en vind ik goed uit te leggen. Voor die panden hebben we als maatschappij betaald en het is triest als die met al hun mogelijkheden alleen maar staan te verloederen.

Ik weet niet of je ooit een gekraakt pand van binnen hebt gezien, maar ergere verloedering dan een kraakpand bestaat bijna niet. Ik zou niet graag willen dat mijn huis er zo uit zou komen te zien:
Afbeelding

goeroe schreef:
Veel kraakpanden hebben naar mijn mening een goede bestemming gekregen. Naast woonruimte vind je er namelijk vaak betaalbare eetgelegenheden, weggeefwinkels, ateliers, oefenruimtes voor bands, vergaderruimtes, overnachtingsplaatsen enzovoort. Ze bieden ruimte aan 'vrije geesten' en mensen die door het gros van de samenleving misschien als vreemd bestempeld worden, maar ook die mensen moeten er zijn. Tegencultuur is ook cultuur.

Ik ben ook creatief, maar ik moet ook gewoon een ruimte huren mocht ik een atelier nodig hebben. Volgens mij zijn er altijd nog subsidies oid. En samen met de gemeente kan er ook gekeken worden naar een bestemming van leegstaande panden. En dan bedoel ik niet het onterecht toe-eigenen van andermans eigendommen.

goeroe schreef:
Naar mijn mening zijn veel van die panden een waardevolle aanvulling op het stadse leven.

Nou, ik weet niet hoor, maar ik kom liever niet in de buurt van kraakpanden, die zien er toch niet uit.

goeroe schreef:
Jammer dat veel mensen niet meer weten te zeggen dan dat je van andermans eigendom moet afblijven.

Diefstal is in NL nog steeds niet toegestaan, ook kraken valt m.i. onder diefstal, je pikt namelijk iemands anders eigendom in, om er zelf te gaan wonen/werken etc.

goeroe schreef:
Die mensen zouden zich misschien wat meer bewust moeten zijn van ons verleden en ook in hun eigen dagelijks leven wat meer moeten stilstaan bij de gevolgen van hun manier van leven. Wij Nederlanders hebben onze welvaart voor een groot deel te danken aan alles wat onze voorouders bij elkaar geroofd hebben. Laat iedereen die met het vingertje wijst de gevolgen van zijn of haar eigen handelen eens kritisch onder de loep nemen, dan zul je zien dat er geen enkele reden is voor deze (schijn)heilige opstelling. Niemand is perfect en als we nou eens zouden proberen om elkaar te begrijpen en van elkaar te leren dan kwamen we misschien nog eens een stapje verder.

Je kunt voorouders van 450 jaar geleden echt niet meer vergelijken met de samenleving van nu. Diefstal is tegenwoordig gewoon verboden. Ik ben echt niet trots op de slavenhandel van vroeger, maar daar kan ik toch niks aan veranderen :+ ? Het is nou eenmaal zo geweest, maar dat betekent niet dat krakers maar huilie huilie moeten gaan doen omdat ze niet willen betalen voor wonen en andermans eigendommen toe-eigenen.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:37

bij ons op de manege staan nog een berg paarden op de wei (bij gebrek aan goede ruiters).... een gedeelte zadelmak een gedeelte nog niet... zullen we ons die dan maar toe-eigenen met z'n allen....?

paard is naar mijn menig ook een luxe-product net zoals de auto van de buren...
anti-kraak lijkt mij een beter oplossing!!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:59

Aparte mening, goeroe.
Waarom zou ik een kraker moeten gaan begrijpen?
Het is voor de wet verboden, dan weet ik toch genoeg?
Rinske laat met haar post precies zien hoe het zit/ ook kan.
Kraken= verboden, anti-kraak een mooie oplossing!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:00

Kiwipitje schreef:
Onderdak kun je ook krijgen zonder een huis te kraken. Daarvoor zijn in grote steden diverse opvanghuizen.

Het valt niet mee om in de stad betaalbare woonruimte te vinden en in het verleden (toen de kraakbeweging ontstond en er veel meer gekraakt werd) was de woningnood nog veel hoger. Opvanghuizen zijn in elk geval niet bedoeld om de woningnood tegen te gaan, die zijn er (zoals het woord eigenlijk al zegt) als vangnet (en kosten de samenleving trouwens veel geld).

Kiwipitje schreef:
gratis in iemands anders huis wonen is gewoon stelen. Het is natuurlijk niet voor niets verboden.

Je neemt toch niets mee? Het huis blijft van de eigenaar, je maakt er alleen tijdelijk gebruik van. Ik blijf van mening dat er situaties denkbaar zijn waarin kraken meer nut heeft dan dat het kwaad doet. Wel denk ik dat die situaties tegenwoordig minder vaak voorkomen dan in het verleden. Je kunt het ook zo zien: het is niet voor niets dat kraken tot voor kort nog was toegestaan en dat er nog steeds gemeentes zijn die kraken liever zouden blijven toestaan.

Vjestagirl schreef:
Ik wíl niet begrijpen dat mensen het logisch vinden om zich andermans eigendommen toe te eigenen. Al wil ik een huis gebruiken als groot konijnenhok, of als speelruimte voor mijn kat. Ik heb betaald voor die ruimte, het is van mij, en ik mag ermee doen wat ik wil.

Op dezelfde manier kan ik niet begrijpen dat er mensen zijn die vele panden hebben en daar niets mee doen en zelfs een ander de kans niet geven om er iets mee te doen, terwijl er zoveel mensen zijn die behoefte aan woonruimte hebben.

Vjestagirl schreef:

Maar ook een paard is een luxegoed en dus gaat ook deze vergelijking naar mijn mening mank. Dan vind ik dit een beter voorbeeld: stel jij hebt een appelboom in je tuin, met heerlijke appels eraan, veel meer dan je zelf kunt opeten. Meer ook dan je wilt opeten, want je lust helemaal geen appels. Je hebt ook geen zin om appelmoes te maken dus die appels hangen daar maar. Dan komt er een buurvrouw langs die graag wat appeltjes wil gebruiken voor een appeltaart om uit te delen in de straat. Nee zeg jij, het zijn jouw appeltjes en als jij ze niet wilt dan verrotten ze maar lekker aan de boom. De vraag is niet of dat mag, natuurlijk, het is jouw boom. Maar wie vind je sympathieker? Lange tijd vonden wij als samenleving de buurvrouw sympathieker, maar tegenwoordig zijn we bang voor iedereen die een beetje anders is. Daarom heet jij nu een nette man en de buurvrouw langharig tuig.

vanitymay schreef:
Laat de vrije geesten daar dan al die mooie idealen ontwikkelen en de dorpen daar weer nieuw leven inblazen...

Daar zijn ook wel voorbeelden van te vinden, maar ook veel krakers zijn afhankelijk van de stad voor studie of werk.

Rinske schreef:
Als iemand zijn geld verdient met onroerend goed is dat zijn goed recht, en als hij daar veel geld mee verdient heeft hij het goed gedaan. Het is niet zo dat het dan "idealisme" is om dat van hem af te pakken omdat je zelf geen hypotheek wil/kunt betalen.

Dus als je geen kapitalist bent heb je geen idealen? Laat het ze niet horen. :D

Rinske schreef:
Ik weet niet of je ooit een gekraakt pand van binnen hebt gezien, maar ergere verloedering dan een kraakpand bestaat bijna niet. Ik zou niet graag willen dat mijn huis er zo uit zou komen te zien:
Afbeelding

Alsof alle kraakpanden er zo uitzien... Daarnaast, van leegstand wordt een pand ook bepaald niet mooier.

Rinske schreef:
Volgens mij zijn er altijd nog subsidies oid. En samen met de gemeente kan er ook gekeken worden naar een bestemming van leegstaande panden. En dan bedoel ik niet het onterecht toe-eigenen van andermans eigendommen.

Ik wens je veel succes met het aanvragen van je subsidie. Bovendien betalen jij en ik daar dan zelf voor. In overleg met gemeentes zijn gelukkig een heel aantal kraakpanden gelegaliseerd.

MarvanTom schreef:
Aparte mening, goeroe.
Waarom zou ik een kraker moeten gaan begrijpen?
Het is voor de wet verboden, dan weet ik toch genoeg?
Rinske laat met haar post precies zien hoe het zit/ ook kan.
Kraken= verboden, anti-kraak een mooie oplossing!

Lekker makkelijk om zelf niet meer te hoeven nadenken. Dus voor het kraakverbod was je er nog wel voorstander van? Homoseksualiteit is nog steeds in 91 landen verboden. Zoveel? Ja, dan moet het wel echt verwerpelijk zijn! Of niet? Van een beetje zelf nadenken krijg je niets hoor.

Verder kunnen jullie allemaal wel zo leuk voor anti-kraak zijn, maar denken jullie er wel even om dat kraak en anti-kraak onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:22

Goeroe je zegt dat die mensen afhankelijk zijn van studie of werk, maar de kapitalisten die afhankelijk zijn van hun kantoren en huizen dan? Of ze nu leegstaan of niet, ze hebben die dingen niet voor niets aangeschaft ooit en hebben dus (zij het op de langere termijn) wel degelijk het plan om hun geld er ooit uit te halen.
Je trekt in je leven een plan, maar moet dus wel reeel zijn of je plan uitvoerbaar is vind ik. Als jouw plan als kunstenaar of student is dat je in een stad moet wonen, zal je er dus ook bij stil moeten staan dat je dat op een of andere manier moet kunnen betalen.
Ik ben erg voor expressie, maar als er absoluut geen markt is voor je kunst, zul je toch moeten overwegen dit als hobby te gaan doen en daarbij te gaan werken om de huur te kunnen betalen.
Ik wil ook wel als ponyfokker leven en me daar 100% op richten, maar kan dat gewoonweg niet betalen omdat het niet opleverd wat je erin stopt...kan moeilijk een boerderij betrekken en niet betalen omdat anders MIJN droom niet uit kan komen en dat dan maar op het bordje van de maatschappij leggen. Kan ik wel zeggen dat ik hele mooie paardjes fok, en das misschien heel mooi, maar dat hoeft een ander toch niets te kosten?
Dat is wat mij tegenstaat aan het hele kraakgebeuren. Veel krakers hebben allemaal hele mooie plannen en ideeen, maar het zijn HUN plannen en ideeen en in vind niet dat je die aan een ander kan opleggen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:26

Ik vindt hoe je het ook draait of wendt of keert, het blijft een feit dat iemand zich bezit van een ander onuitgenodigd toe eigent. En daar hoe dan ook geen enkel recht op kan laten gelden maar dat toch doet. Verder ben ik het helemaal eens met Vanitymay.

Edit, typo

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:27

goeroe schreef:
Vjestagirl schreef:

Maar ook een paard is een luxegoed en dus gaat ook deze vergelijking naar mijn mening mank. Dan vind ik dit een beter voorbeeld: stel jij hebt een appelboom in je tuin, met heerlijke appels eraan, veel meer dan je zelf kunt opeten. Meer ook dan je wilt opeten, want je lust helemaal geen appels. Je hebt ook geen zin om appelmoes te maken dus die appels hangen daar maar. Dan komt er een buurvrouw langs die graag wat appeltjes wil gebruiken voor een appeltaart om uit te delen in de straat. Nee zeg jij, het zijn jouw appeltjes en als jij ze niet wilt dan verrotten ze maar lekker aan de boom. De vraag is niet of dat mag, natuurlijk, het is jouw boom. Maar wie vind je sympathieker? Lange tijd vonden wij als samenleving de buurvrouw sympathieker, maar tegenwoordig zijn we bang voor iedereen die een beetje anders is. Daarom heet jij nu een nette man en de buurvrouw langharig tuig.

Jep. Maar als de buurvrouw ongevraagd mijn terein op komt, alle appels van de boom af trekt, er een hek omheen zet en mij toegang tot de boom ontzegd en weigerd mijn boom terug te geven dan vind ik de buurvrouw absoluut niet zo sympathiek.