Waarom zitten wij in NL veilig voor natuurrampen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Re: Waarom zitten wij in NL veilig voor natuurrampen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:16

annabell8: voor zover ik de nieuwsberichten begrijp is de centrale niet zwaar beschadigd door de aardbeving, maar eerder door de tsunami. Natuurlijk kan je ook op je vingers natellen dat je aan zee meer risico hebt voor tsunami's, maar een kerncentrale kan je niet draaien zonder een hoop koelwater in de buurt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:20

annabell8 schreef:
Het is mij volkomen duidelijk dat het plaatsen van een kerncentrale op een breuklijn niet de oorzaak is van de aardbeving,ik vind het alleen getuigen van een tomeloze arrogantie,en het onderschatten van deze mate natuurgeweld.

? Natuurlijk heeft de kerncentrale geen aardbeving veroorzaakt. Of bedoel je andersom? Waarom er een kerncentrale aan de breuklijn geplaatst wordt?

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:31

Juist ja... waarom staat er een kerncentrale in een risicovol gebied waar een grote kans is op aardbevingen met alle gevolgen van dien. Of ligt het aan mij en kan ik op een of andere manier niet goed duidelijk maken wat ik bedoel?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:38

annabell8 schreef:
Juist ja... waarom staat er een kerncentrale in een risicovol gebied waar een grote kans is op aardbevingen met alle gevolgen van dien. Of ligt het aan mij en kan ik op een of andere manier niet goed duidelijk maken wat ik bedoel?

Omdat Japan geen alternatief heeft, heb ik gelezen.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:44

OK,dan hebben ze daar dus echt een zwaar probleem,want wat moeten ze straks dan? Ik kan me heel goed voorstellen dat de Japanners nu niet al te veel vertrouwen meer hebben in hun kerncentrales. Ik hoorde dat de Zeeuwen ook al aardig aan het demonstreren zijn tegen de bouw van Borselle 2,dus die vinden het ook allemaal niet zo veilig meer,ongeacht wat de exploitant van Borselle zegt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:08

Dat is dus een probleem idd voor Japan.
En ik snap dat de Zeeuwen protesteren tegen Borsele, zou er zelf ook niet naast willen wonen, aan de andere kant is er weinig alternatief. Groene voorzieningen leveren gewoon (nog?) niet genoeg op en boringen zijn nou ook niet echt positief voor deze aardkloot, nog afgezien van dat het gewoon bijna op is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:31

Urielle schreef:
aan de andere kant is er weinig alternatief. Groene voorzieningen leveren gewoon (nog?) niet genoeg op

Dat is het punt niet en er is genoeg alternatief. Het hele punt is net als met bio-industrie en GMO-gewas gewoon geld.
De consument wil niet betalen voor wat het zou moeten kosten en daarom zoeken leveranciers naar goedkope oplossing of die nu vervuilene/scahdelijk zijn of niet.
Hoeveel rijden er minder/doen hun auto weg omdat olie vervuilt? Wel allemaal klagen op de brandstofprijs,.
Dáár ligt het hele probleem. Teveel willen en niet willen betalen voor wat het kost.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:13

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:07

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:38

telegraaf, teleshmaaf. het is altijd een beetje een sneeuwbal hysterie, als er ergens wat gebeurd is iedereen bang dat het hen ook overkomt en er is altijd wel een of andere vage bron die die angst kan bevestigen. We zouden afgelopen winter een 'siberische winter' krijgen, veel erger dan het jaar er voor en veel langer en 'ohnoes!!!' Uiteindelijk stelde het niet veel voor en wat minder lang, minder hevig dan het jaar daarvoor.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:14

Och, natuurrampen kunnen we weinig aan doen. Dus laten we maar afwachten!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:18

Qimm schreef:
telegraaf, teleshmaaf. het is altijd een beetje een sneeuwbal hysterie, als er ergens wat gebeurd is iedereen bang dat het hen ook overkomt en er is altijd wel een of andere vage bron die die angst kan bevestigen. We zouden afgelopen winter een 'siberische winter' krijgen, veel erger dan het jaar er voor en veel langer en 'ohnoes!!!' Uiteindelijk stelde het niet veel voor en wat minder lang, minder hevig dan het jaar daarvoor.

Elsevier ook sneeuwbalhysterie voor je?
Geologen verwachten zware aardbeving in Nederland

Denk niet dat het handig is om je ogen hiervoor te sluiten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:20

Tja, maar wat wil je eraan doen dan?
De limburgers allemaal naar andere plekken laten verhuizen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:21

Niets, zijn we te laat mee, huizen en wegen zijn daar totaal niet op gebouwd.
Had begrepen dat niet heel Nederland zal worden getroffen, je zal dr maar wonen....

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:58

Hihi, wou het net vandaag gaan melden.
Wonen ook nog in een huis vol met scheuren :P

Ik zie het wel gebeuren en hopen dat mijn paard en ik het gaan overleven! Hahahaha

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:26

Michelleee..

zullen we maar saampjes met onze paardjes maar gaan verhuizen :P
weg hier uit Roermond

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:32

Haha jaah :P Bij mij op stal zijn er ook allemaal scheuren, ik zie het wel :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:53

Tja wat komen moet dat komt maar, we kunnen met zijn allen wel paniekerig gaan doen, maar denk erom mensen dat helpt niks!!! Ik bedoel, in 2012 vergaat de wereld zowiezo dus wat zeuren jullie. :+

Verder ben ik een geboren zeeuw, weet al heel mijn leven niet beter dan op een eiland te wonen. Ik woonde op 5 min fietsen van de zee af op 0,9 meter beneden nap. Valt me eigenlijk nog best mee. :P
Voel me er niet minder veilig eigenlijk als in mijn nieuwe woonplaats midden in belgie.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:09

Chiqa schreef:
Qimm schreef:

Elsevier ook sneeuwbalhysterie voor je?
Geologen verwachten zware aardbeving in Nederland

Denk niet dat het handig is om je ogen hiervoor te sluiten.

Antwoord op je vraag: ja.

ogen open, ogen dicht. Als hte komt dan komt het. Maar ik zeg, eerst zien, dan geloven. De wereld zou al tig keer vergaan zijn en we zijn er nog gewoon. Men laat zich graag gek maken, ik doe daar niet aan mee

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:05

Nou ik geloof het wel hoor,die onderzoeken zullen er niet om liegen.
Ik hoop dat het weg blijft,ik schijt nu al bagger,alleen al bij het idee.Ik heb het in 92 heftig meegemaakt en in 2002 en das echt zoooooooo eng!!!!!!!!!!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:07

Die van 2002 vond ik wel lekker, zo'n massage bed :+
Maar als ze die voorspellen van 7.0 vind ik het wel wat erger!!
Van 1992 heb ik niet bewust meegemaakt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:09

Je wil zoiets echt niet meemaken,is werkelijk zoooo eng!
Ik heb na die beving van 92 echt neurotisch rondgelopen,elk geluid wat een beetje rommelde was zooo eng bahbah

Je hoorde hem ook echt aankomen,net een hele zware wals die midden in de nacht over de straat denderd(dat dacht ik die nacht hahah)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:06

Qimm schreef:
Antwoord op je vraag: ja.

ogen open, ogen dicht. Als hte komt dan komt het. Maar ik zeg, eerst zien, dan geloven. De wereld zou al tig keer vergaan zijn en we zijn er nog gewoon. Men laat zich graag gek maken, ik doe daar niet aan mee

En tóch vind je het nodig om jezelf gerust te stellen met de woorden 'eerst zien dan geloven' en het is maar de telegraaf, sneeuwbalhysterie ..dus vind je reactie behoordelijk tegenstrijdig :+

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:06

Feit is dat je nergens op deze planeet 100% veilig zit. In Limburg zitten we relatief iets veiliger dan aan de westkust, doordat het toch wel lang duurt voordat een tsunami hierheen komt. Daar staat tegenover dat we wat meer seismische activiteit hebben. Ieder nadeel heeft zijn voordeel dus. Overigens is zelfs Maastricht ooit de bodem van een zee geweest.

Ik geloof dat een blok steen uit de ruimte zo'n beetje overal kan terechtkomen. De vraag is alleen wat de kans is dat iets gebeurt. Binnen nu en 10 Miljard jaar kan er van alles gebeuren. De kans dat iets gebeurt is in de komende 100 jaar is een heel andere geschiedenis.

De kustlijn verandert overigens continu: hier een plaatje hoe het er hier 2500 jaar geleden uitzag:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:50 ... g_copy.jpg

Zelfs 50 na Christus zag het er hier héél ander uit:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:50 ... g_copy.jpg

En ook van het jaar 800 tot nu zijn er nog grote verschillen. Dat is "maar" 1200 jaar geleden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:800nc_ex_leg.jpg

de meeste veranderingen van de laatste 400 jaar zijn door de mens zelf aangelegd..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:40

Miss_Malfoy schreef:
Verder ben ik een geboren zeeuw, weet al heel mijn leven niet beter dan op een eiland te wonen. Ik woonde op 5 min fietsen van de zee af op 0,9 meter beneden nap. Valt me eigenlijk nog best mee. :P

Zoek eens op ´watersnoodramp 1953´
Daar betaalt NL nóg op af, op de Deltawerken.
Die zijn trouwens nooit afgerond want het was allemaal al weer vergeten; te lang goed gegaan om dat geld nog uit te geven...
Kwestei van een keer wat hoog water waardoor de stormvloedkeringen dicht moeten én wat extra water door de grote rivieren.
Komen weer ineens hele woonwijken tot de ontdekking dat ze wornen op plekken die onder water gezet moeten kunnen worden.
Niet dat dit wat uitmaakt 15 jaar later is iedereen dat weer vergeten en hoppa, weer een vergunning voor een nieuwe wijk.