Streng gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:26

Yamcha schreef:
Waarom denk je dat ik dat weet? Ik ben ook maar een mens........
Er gebeurt veel wat ik niet begrijp. Maar moet je alles dan begrijpen? Maakt dat het makkelijker? Soms moet je ook aanvaarden wat je niet begrijpt. Ook al is het moeilijk.

Ik zeg ook niet dat iemand t moet weten, vind het zelf alleen een reden om te geloven dat God in ieder geval niet 100% goede dingen doet..
En tja ik ken nogal wat mensen die dan zeggen dat het een straf van God is, gaat er bij mij echt niet in :n

Anoniem

Re: Streng gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:29

Bij mij ook niet, heb zulke verdrietige dingen meegemaakt, en ik kan niet geloven dat dat een straf is. Maar wat het wel is weet ik ook niet. Dat het moeilijk is, weet ik wel......

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:30

we hebben niet alleen te maken met God. We hebben te maken met 2 grote machten. Het goede (God) en het kwade (duivel) Het kwade komt in ieder geval niet van God.
Het antwoord op jouw vraag staat overigens enkele posts hierboven al. Dit komt zo aan het eind der tijden. De antichrist komt steeds meer naar boven. Daarom is het belangrijk vol te houden.
En ja, christenen hebben ook veel vragen. Wij snappen ook niet alles. Maar we vertrouwen op God. Hij weet wel alles, en precies wat hij doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:32

Daar vertrouw ik dan maar op. Dat Hij het allemaal wel weet. Maar dat is ook moeilijk.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:32

Yamcha schreef:
Daar vertrouw ik dan maar op. Dat Hij het allemaal wel weet. Maar dat is ook moeilijk.

Ik heb er respect voor dat jullie dat kunnen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:33

Yamcha schreef:

ja vind ik ook :P Maar geloven = vertrouwen. Ik vertrouw op God, en moet zeggen; het geeft wel rust, ondanks alle vragen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:34

Kan ik ook niet altijd meis. Maar God helpt daar ook mee, als ik het niet meer weet. En dat is vaak.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:37

ja dat is waar. En dan lees ik ook vaak stukjes in de bijbel. De brieven van Paulus zijn mijn favoriet. Zo lekker duidelijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:47

Daar snap ik nu weer niks van. Ik hou van de verhalen en van het boek Job.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:50

Ow van Job hou ik niet zo van. Ben meer van het nieuwe testament met Jezus. Van het oude testament vind ik prediker wel heel mooi, en de psalmen. En genesis.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:59

BraveSpots schreef:
Blue_Eyes schreef:
Wat Verootjoo zegt. Wij hebben gekozen voor een leven zonder God, wij verwoesten zelf de schepping doordat we ons niet aan Zijn geboden willen houden. Dat is niet iets van de laatste jaren, maar dat is al weet-ik-hoeveel-duizenden jaren zo. Daardoor is de verwoesting inmiddels 'onomkeerbaar' geworden en krijg je dit soort drama's.

Ik kan er niets anders van maken.

Ik wel. Hoezo 'ongelovigen'? Zijn gelovigen dan zonder zonde? Ik zeg 'wij'. Allemaal dus. 'Wij, christenen' doen er net zo hard aan mee. Alle mensen verwoesten de aarde.

Verder: ik weet en snap ook niet alles. Inderdaad, ben ook maar een mens en ik heb ook niet overal een antwoord op. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet geloof. Als kind snapte ik ook niet alles wat mijn ouders deden, nu is dat nog zo.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:46

verootjoo schreef:
we hebben niet alleen te maken met God. We hebben te maken met 2 grote machten. Het goede (God) en het kwade (duivel) Het kwade komt in ieder geval niet van God.
Het antwoord op jouw vraag staat overigens enkele posts hierboven al. Dit komt zo aan het eind der tijden. De antichrist komt steeds meer naar boven. Daarom is het belangrijk vol te houden.
En ja, christenen hebben ook veel vragen. Wij snappen ook niet alles. Maar we vertrouwen op God. Hij weet wel alles, en precies wat hij doet.

maak je geen zorgen over de duivel, las laatst een artikel dat hij niet bestond. :Y) het is in de bijbel verkeerd overgenomen en zo uiteindelijk uitgegroeid tot de duivel, waar het eerst altijd om een duivel ging. een duivel is eigenlijk gewoon iemand die je op andere gedachten probeert te brengen, een verleiding. dat is dus verkeerd geïnterpreteerd en uiteindelijk is er de duivel van geworden.

ben zelf niet gelovig en zou me ook niet in kunnen denken gelovig te kunnen zijn, maar heb wel respect voor gelovigen die echt áchter hun geloof staan. je hebt vaak ook gelovigen die als je ze een vraag stelt hun schouders ophalen en zeggen van sja dat staat zo in de bijbel of sja zo wil god het/heeft ie het gewild en vaak ook geen respect hebben voor mensen die niet geloven. op mij komt dat soort mensen vaak over als mensen die er zelf niet over nagedacht hebben en het allemaal gewoon maar zo geaccepteerd hebben omdat dat wel makkelijk was zo.
vind trouwens dat de christenen hier wel netjes reageren, zie best wel aanvallen langskomen van niet-gelovigen. :=

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:51

Ik ben erg benieuwd naar dat artikel, Loose :)

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:03

Ik heb weleens gehoord dat het overbrengen van hun ideologie door Christenen gezien wordt als naastenliefde. Wie niet geloofd komt immers niet in de hemel, dus help je iemand wanneer je probeert hem of haar van jouw geloof the overtuigen :) Misschien dat sommigen het zo zien?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:05

Dat klopt, HarvestMoon :j Zoiets als vooraan in dit topic al werd gezegd:

Mirrrriii schreef:
Ik had laatst een gesprek met mn 'schoonzusje' daar over.

Zij zijn ook gelovig, en ik vroeg aan hen waarom zei hun zienswijze aan anderen over willen brengen.
Zij vertelde mij het volgende:

Neem als voorbeeld even het onderwerp waar we het over hadden.
Het ging over muziek waar teksten in voor kwamen die zij absoluut uit den boze vond.
Zij zei dat wanneer zij anderen niet waarschuwde voor het feit dat ze die muziek luisteren, zij het laat gebeuren en ze dus ook zondigd.
Ze voelde zich dus verplicht om er iets van te zeggen, omdat ze anders het gevoel heeft dat ze er aan mee doet.

Ik doel dan even op deze zin:
Of willen ze echt gewoon hun ideologie opleggen aan alle anderen?

Blue_Eyes schreef:
Dat zal ongetwijfeld voor sommigen ook zo zijn, maar zo ervaar ik dat zelf helemaal niet :)
Kan me wel voorstellen dat je zegt dat als het maar gewoon laat gebeuren, dat je erbij staat en ernaar kijkt als het een ander te gronde richt en dat je dat ook als zonde zou kunnen zien - waarbij het zondigen dus niet is dat je iets verkeerds doet, maar juist dat je iets nalaat, waardoor een ander beschadigd wordt :)

Mirrrriii schreef:
Ja, je bewoord het precies op de manier zoals ik het net even niet kon uitleggen.
Dat bedoelde ze inderdaad.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:08

Harvest_Moon schreef:
Ik heb weleens gehoord dat het overbrengen van hun ideologie door Christenen gezien wordt als naastenliefde. Wie niet geloofd komt immers niet in de hemel, dus help je iemand wanneer je probeert hem of haar van jouw geloof the overtuigen :) Misschien dat sommigen het zo zien?

Ik zou het idd heel fijn vinden als anderen God en Zijn liefde ook leren kennen ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:16

DaniBanani schreef:
Mijn vraag ging niet over waarom mensen SGP stemmen hoor. :)

Smartiej, die was ik nog vergeten inderdaad! Daar was ik ook wel even verbaasd over, om dat van een vrouw zelf te horen..daar kan ik me helemáál geen voorstelling van maken. Voor mij voelt dat dan of de vrouwen bewust 'dom' gehouden worden ofzo - al zal ook dat vast niet zo bedoeld zijn binnen de gemeenschap, maar zit er juist een positieve reden achter.

ze worden niet dom gehouden en hebben net zo goed belangrijke taken... maar op hele andere gebieden dan de man. :)
Ik ben zefl wel christelijk, maar niet zo streng als de SGP en ben het met verschillende standpunten ook absoluut niet eens.
Ik vind zelf dat je in een snel veranderende wereld ook mee moet blijven gaan. Niet verstarren, maar juist je eigen principes vasthouden terwijl je wel meekomt (hoe leg je dat uit :Y) ). Heel hard nee!! roepen tegen homo's bijvoorbeeld vind ik niet getuigen van wijsheid. Je moet juist nadenken over hoe je zulke mensen een plekje gaat geven en hoe je er mee om wilt gaan. Ze aan de kant zetten als 'zieken' vind ik echt not done.

Waarom christenen zo graag willen praten over het geloof met anderen is omdat ze zo blij zijn met hun geloof dat ze het graag met anderen willen delen. Als mensen met mij willen discusseren vind ik het prima, anders wil ik niet teveel erp hameren.. iedereen moet zijn eigen keus hierin maken.

Off topic: Yamcha, wat een schitterende hond in je profiel! (ben een groot DH-fan)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:57

Wat zou het toch fijn zijn als mensen met hun zéér beperkte kennis gewoon géén uitspraken doen over het hoe en waarom van sterven en lijden van mensen. Over het hoe en waarom van tsunami's en aardbevingen.. Want kom op zeg; daar weten wij toch met z'n allen (gelovig en ongelovig) he-le-maal NIETS van? :?

Ik zou op dit moment niet dúrven beweren 'dat het Gods wil is'. Of dat het komt doordat 'wij kiezen voor een leven zonder God', of 'ons niet aan zijn geboden houden'.

Ik geloof in God, maar héél, ja echt héel anders dan de meeste christenen. En ik zal me echt nooit (meer) wagen aan dat soort uitspraken over dit soort dingen. :n

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:05

Tja, Jet, dat is aan jou :)
Ik zeg ook al dat ik niet overal een antwoord op heb en dat ik ook niet alles weet. Maar over sommige dingen heb ik wel nagedacht en dit lijkt me dan logisch :) Ik zeg ook niet dat het per se zo is, maar dat dit mijn beredenatie is.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:12

Weet je wat het is, Ellen.. Lijden en sterven van mensen is (zéker binnen discussies over het geloof) altijd al zo'n enorm zwaar, heftig en gevoelig onderwerp geweest. Zoals je ziet kun je mensen echt kwetsen of afstoten door dat soort uitspraken te doen, en dat terwijl je NIETS weet over het hoe en waarom. Natuurlijk, erover nadenken is goed, en ik heb er ook wel zo mijn ideeën over, maar ik begrijp óók maar al te goed waarom ongelovige mensen heel fel reageren op de uitspraken die ik hierboven al noemde.. Die vind ik zelf namelijk ook heel vreemd.

Dus waarom dan uitspraken erover doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:13

verootjoo schreef:

Ik geloof niet in de Duivel, hoewel ik wel weet dat de strengere kerken (zoals die bij mij in het dorp) Sodom en Gomorra preken, en daarin gerust de Duivel aanhalen en zelfs stellen dat hij komt om de niet gelovigen te 'halen'. Ik denk dat hij -door een slimmerik- verzonnen is als symbool voor onze zonden, om te voorkomen dat men 'verkeerde' dingen zou doen. Om hem een 'grote macht' te noemen vind ik een enge gedachte, ik denk dat je daarmee het 'slechte' in de wereld teveel benadrukt. Wat veel strenge gelovigen overigens doen -in mijn ogen. Zelf vind ik dat te makkelijk gedacht, alsof er echt een rood mannetje met hoorntjes op je schouder zit om je slechte dingen in te fluisteren. Nee, ik denk dat enkel God bestaat en dat hij wil dat we goede dingen doen, maar dat we daar zelf voor moeten kiezen. Er is nou eenmaal veel keuze en er zijn meerdere wegen die naar Rome (of God) leiden, de paden die we kiezen zijn nou eenmaal niet altijd de makkelijksten en soms doen we dingen die we niet zouden moeten doen, maar om nou te zeggen dat we dan beïnvloed worden door de Duivel... nee.

Overigens is het geloof zeker een reden voor mensen om rare dingen te doen. Denk aan de anti-gay-camps in de VS, waar homo's en lesbiennes moeten worden omgeturnd tot hetero's. Ik geloof niet dat 'gay-zijn' een ziekte of wat dan ook raars is, maar dat het een speling der natuur is en juist iets is dat God ons laat zien. Jezus ging ook langs bij mensen die anders waren, en liet zien aan de mensen dat er niks raars aan ze is, dat ze er heus niet bewust voor kiezen anders te zijn. Ik denk ook dat gay zijn niet iets is waar je voor kiest maar iets is dat in je zit, zo word je geboren, en ik denk dat het al moeilijk genoeg is om daarvoor uit te komen (zie ik ook in mijn directe omgeving, één van mijn beste vrienden is homoseksueel). Het vergt juist moed om anders te zijn dan anderen en als Jezus/God wilde dat we allemaal hetzelfde zouden zijn, zou dat zo geweest zijn. Maar het is niet zo. Dus respect voor mensen die anders zijn dan de massa.

Er kwamen net overigens twee Jehova-getuigen aan de deur. Hoe denken de gelovigen hier daar over? Geloven zij op de 'juiste' manier om van God uiteindelijk een plekje in de Hemel te krijgen? En hoe denken jullie sowieso over andere geloven (Protestanten/Katholieken e.d. maar ook het Jodendom, de Moslims etc.)? Zelf denk ik dat we allemaal in dezelfde God geloven, of we hem nu God, Allah of JHWH noemen, en of we nu wel of niet beeldjes in de kerk zetten of niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:15

@Jet: Waarom? Omdat het blijkbaar wel dingen zijn die mensen heel erg bezighouden. En omdat het me in het hart steekt dat mensen God afwijzen om iets dat God absoluut niet veroorzaakt heeft. Ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb. Maar ik geloof wel dat het niet Gods wil is dat deze dingen gebeuren, en ik vind het wel heel erg kort door de bocht om dan alleen maar te zeggen 'God wil dit niet. Waarom het dan toch gebeurt? Ja, weet ik niet. Misschien is God te zwak om er iets aan te doen'. Want dat geloof ik namelijk echt niet, dat God daar te zwak voor is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:20

Toch even in een nieuw bericht, om het overzicht te bewaren :)
Ffortuna schreef:
Er kwamen net overigens twee Jehova-getuigen aan de deur. Hoe denken de gelovigen hier daar over? Geloven zij op de 'juiste' manier om van God uiteindelijk een plekje in de Hemel te krijgen? En hoe denken jullie sowieso over andere geloven (Protestanten/Katholieken e.d. maar ook het Jodendom, de Moslims etc.)? Zelf denk ik dat we allemaal in dezelfde God geloven, of we hem nu God, Allah of JHWH noemen, en of we nu wel of niet beeldjes in de kerk zetten of niet.

Ik ben altijd best geinteresseerd in JG en wat ze te vertellen hebben, alleen komen ze hier maar zelden aan de deur. :) En toen er laatst eindelijk een hier aan de deur stond en ik hem vriendelijk binnen nodigde, hebben we een heel kort maar interessant gesprek gehad aan de deur (hij wilde zijn metgezellen, die aan andere deuren stonden, niet in de steek laten) - toevallig over het lijden van mensen :)

Wat ik begrepen heb is dat zij Jezus niet zien als de Zoon van God, en dat vind ik nou juist een heel belangrijk ding. Maar verder leef ik volgens het principe 'oordeel niet, opdat gij niet geoordeeld wordt'. Ik beslis ook niet over wie er naar de hemel gaat en wie niet. Gods barmhartigheid en liefde is denk ik groter en breder dan ons verstand - dus ik weet het ook echt werkelijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:24

Juist omdat ik ook niet wil oordelen denk ik dus ook dat we allemaal in hetzelfde geloven :) daar gaat het om.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:24

@ Ellen: Dat geloof ik ook niet. :) Maar zoals ik al zei geloof ik wel heel anders in God dan de meeste christenen, waarschijnlijk ook anders dan jij. En dat geeft ook niet. Maar ik hou me zelf graag verre van uitspraken zoals bovenstaande. Daarmee zeg ik niet dat ik er helemaal niet over wil praten, daarmee zeg ik alleen dat ik niet wil beweren dat ik ook maar énige wijsheid heb over het hoe en waarom van tsunami's en ander vreselijk lijden. Dat ik geen antwoord heb op die vraag.

Ik wil daarin heel graag nederig blijven, zodat ik in elk geval zéker niemand kan kwetsen.
Ik geloof dat wanneer mijn lichaam sterft, en ik als ziel terugkeer naar God, ik die dingen zal begrijpen. En tot die tijd bemoei ik me er niet mee. :) Niet publiekelijk, althans. Ook heb ik voor mezelf besloten dat, wanneer iemand er dan wél echt met me over wil praten, ik dat niet via de computer wil doen maar face to face.

Overigens heb ik in 1 van mijn notebooks een soort 'geloofsbelijdenis' geschreven, over wat ik geloof. Deze heb ik nu niet bij me, want ik ben op mijn werk, maar als ik straks thuis ben kan ik die wel plaatsen. Of misschien naar jou PB-en El, want het is misschien niet relevant genoeg.