Maximum leeftijd voor een kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beetjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:55

laetitia schreef:
Er wordt niet vanuit het kind gedacht, maar vanuit de wens van die vrouw om moeder te worden...

Toen mijn ex net 30 was geworden, was zijn vader 78. Mijn ex heeft het erg moeilijk gehad met het feit dat zijn vader nooit met hem kon voetballen omdat hij dat lichamelijk niet aan kon en dat hij op zijn 30e voor zijn vader moest zorgen omdat hij dement begon te worden en zijn oude moeder het ook amper meer aan kon...

Ik vind persoonlijk 62 ook te oud, maar vind het ook moeilijk om er wel een max. leeftijd aan te plakken.

Uitgaande van bovenstaande voorbeeld van Laetitia zou ik zeggen, met 48 jaar opa worden is dan te oud.
Aan de andere kant ken ik ook een gezin waarbij de opa inmiddels 69 is, nog steeds actief paardrijd, heel veel met zijn kleinkinderen speelt, ook potjes voetbal, terwijl de vader die 35 is amper met zijn kinderen kan spelen omdat hij dat lichamelijk niet aankan. De kinderen zijn dan ook veel liever bij opa, want daar hebben ze veel meer aan dan aan vader zelf. Kinderen zijn 6 en 8.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:55

Mijn moeder was 43 toen ze mijn zusje kreeg. Er zaten inderdaad nog risico's aan, maar ze heeft gewoon alles helemaal laten testen, en mijn zusje is kerngezond.
Ik zou er zelf denk ik niet voor 'kiezen', maar mijn zusje is nog een geweldig gelukje, en mijn moeder heeft geen seconde spijt gehad van dit nakomertje. :)
(Mijn moeder was 26 toen ze mij kreeg en 29 toen ze mijn broertje kreeg).

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:57

laetitia schreef:
Toen mijn ex net 30 was geworden, was zijn vader 78. Mijn ex heeft het erg moeilijk gehad met het feit dat zijn vader nooit met hem kon voetballen omdat hij dat lichamelijk niet aan kon
Sorry maar ervan uitgaande dat je ex op zijn 12e wel kon voetballen (en dat is ruim genomen, kinderen voetballen al als ze 6 zijn!!) kon zijn vader dat al niet meer op zijn 60e (en eigenlijk dus al niet meer vanaf zijn 54). Dat ligt dan toch echt aan de beste man. Ken genoeg mensen van ouder dan 60 die nog PRIMA kunnen voetballen. Zelf heb ik ook een oudere vader, maar die is hartstikke fit. Het hangt dus ook heel erg af van de gesteldheid van mensen.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:58

idefix4 schreef:
Gowlan: Verontschuldig je maar niet. Ik kan me wel vinden in je verhaal. Aan de ene kant ja, draai maar voor de gevolgen op. Aan de andere kant wel fijn dat jij dalijk, als je ouders overleden zijn, niet opdraait voor de gevolgen die je moeder zou veroorzaken. Het is wel overwogen, dat ze het kindje hebben laten weghalen.

Papa hier is 8 jaar ouder dan ik. Als mijn oudste straks 23 is, is hij 57. Ik vond dat op het randje. Jouw pa is zo te lezen nog scherp van geest. Dat zijn niet alle mensen meer met die leeftijd. Ik heb er diverse voorbeelden van zien rondlopen. ;)
Mijn ouders zijn (bijna) 60. Als ik zie hoe fief mijn pa vooral nog is en hoe hij kan genieten van zijn kleinkids en ze weer mee naar huis geeft daarna. Dat vind ik ook wel wat waard. :j

Klopt is ook wel zo, ook 1 van mijn reacties was eigenlijk: Je moet het houden, het is je eigen schuld en daarbij áls je het houd, dan ben ik de deur uit. :o

Dus een hele dubbele gedachte.
En naja hij heeft er niet veel over te zeggen gehad, ik zie hem trouwens ook totaal niet als mijn stiefvader of überhaupt vaderfiguur..
Hij was alleen sprakeloos dat hij nog een zaadje dat levendig genoeg was dat er nog wat door kon ontstaan, omdat er altijd is gezegd dat het ook aan hem zou liggen dat hij niet vruchtbaar genoeg was.
Mijn moeder heeft eigenlijk merendeels de keuze gemaakt om het niet te houden.
Verder maakt alles het moeilijk, omdat ik hem leerde kennen als (letterlijk!) mijn buurman.
Zijn vrouw kende ik ook nog, ben op haar begrafenis geweest en het waren goede buren voor mij.
Vond het ook niet erg dat hij daarna troost kwam zoeken, maar als ik altijd zonder vader heb geleefd en zelf midden in de pubertijd zit dan zit ik er niet echt op te wachten als een onschuldig iets uitgroeit tot een hele samenleving (om het even zo te noemen).
Ben inmiddels 17, zit nog op school en wil het normaal af kunnen maken want ik heb het genoeg op school verknald.
Maar heel tegenstrijdig: Ik vind het moeilijk om hier thuis te blijven, ik kan er gewoon niet aan wennen.
Het wekt ook nog steeds heel veel irritaties op om zoveel dingen (zowel kleine als grote dingen).
Ben aan het overwegen om op kamer-training te gaan wat vanuit school geregeld kan worden, heb het er ook met mijn zus over gehad.
Maar het word heel moeilijk, ik weet niet hoe zwaar school voor mij zal gaan vallen + weet niet hoe ik het financieel gezien kan redden omdat ik zal moeten blijven werken (en meer) om het te betalen en daarbij de combinatie met school (is alles dan wel haalbaar).
Maar aan de andere kant weet ik dat ik naast het meer werken dan wel de tijd echt voor mezelf heb, en die in school kan steken zonder dat ik onrustig op mijn kamer zit.
Ik zie het wel, even wat gesprekken afwachten en misschien een topic openen op bokt.
Wil geen verkeerde keuzes maken waar evt. nare gevolgen aan hangen..

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:59

Mijn man is 24 en zijn moeder 70 en zijn pa (+/- 84) is gewoon aan ouderdom al overleden.
Nou ikvind dat ik wel degelijk verschil zie tussen mijn ouders (56 ma en 53 pa).
Mijn ouders deden altijd leuke dingen met ons en konden qua lichamelijke dingen nog alles, dat kan manlief niet zeggen.

Als ik 50 ben is mijn spruit al 29 prachtig toch :) misschien ben ik dan al oma :)
Mijn kindje heeft heel weinig kans op bijvoorbeeld syndroom van down ben ik heel blij mee!

Sarcasm

Re: Maximum leeftijd voor een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 14:59

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:01

Kinderen krijg je, rond de 40 jaar is voor mij toch wel de max...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:02

de maatschappij moet betalen? Kijk om je heen.. We betalen ook voor tienduizenden werklozen.. En mocht t fout gaan.. Ik denk dat mevrouw ook wel een zorgverzekering heeft en een 'noodplan' voor het kind..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:02

nine1987 schreef:
de maatschappij moet betalen? Kijk om je heen.. We betalen ook voor tienduizenden werklozen.. En mocht t fout gaan.. Ik denk dat mevrouw ook wel een zorgverzekering heeft en een 'noodplan' voor het kind..

Zo blij ben ik ook niet dat we klaplopers betalen, en dat mag ik zeggen want mijn broer is er 1.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:03

Rond de 40 ofso? :P
idd van die 62 jarige..
Is toch niet leuk, stel dat kind is 14 en zit bij mij in de klas, ik vertel haar dat mijn moeder 46 is en vraag hoe oud haar moeder is, dan moet ze zeggen 76 :P
Of ben je een keer bij zo iemand thuis, en zeg je later, goh wat een leuke oma heb jij _O-

Het is trouwens na je 45e ook gevaarlijk om een kind te krijgen.. zowel voor moeder als kind ;)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:29

Chubby schreef:
blokje schreef:
En je moet nadenken over de toekomst een vrouw van 62 kan niet meer optimaal voor ene kind zorgen!
Dat arme kind mist echt een deel van zijn jeugd vind ik.
Want je mama is niet zo fit meer om met alles mee te doen wat een kind leuk vind!

Wie weet is haar man/ de vader pas 20! :D

Volgens mij is de standaard opvatting ook op bokt wel dat 62 wel erg oud is voor een baby..

nee het is via donor gegaan
de vrouw in kwestie in het nieuws is dus bewust op 62 jarige leeftijd zwanger geworden en is dus alleenstaand moeder
straks

F_Orumster

Re: Maximum leeftijd voor een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:43

Dat zou verboden moeten worden.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 15:51

tja mijn keuze is het ook niet
ik ben 27 en al druk aan het aftellen tot na de zomer 2012 want dan gaat mijn zoontje naar school *\o/* *\o/*
heb ik weer wat rust en tijd voor mezelf
en dan ben ik pas 27 laat staan als je 62 bent

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 16:05

nine1987 schreef:
ik vind het maar onzin.. Deze vrouw zal heus wel al besproken hebben met haar familie wat te doen als zij niet meer in staat is om voor het kind te zorgen.. En kinden van jonge ouders worden net zo goed gepest dus dat vind ik al helemaal geen punt.. Mijn ex van 27 had ook een moeder van 71.. En dus? Ik zie er echt geen problemen in.. Nogmaals.. Ieder heeft t recht om een kind te krijgen, dat is mijn mening.. En als zij gezond genoeg is om een kind te baren dan gaat ze vast nog wel een tijdje mee.. Godsamme wat een drama weer hier..

Is ie daarom mss ex? :+

Met 48 opa worden vind ik vroeg hoor! :j Theoretisch gezien kán het natuurlijk wel.

Gowlan: Tussen jou en je zus zit ook behoorlijk verschil. Ik kan wel snappen dat je met 17 tussen de wal en het schip valt. Ik was die leeftijd de deur al uit! :+ Jouw beweegredenen zijn niet de belangrijkste welliswaar, maar je punt zal best duidelijk zijn geweest t.o. je moeder. Ze had er goed over nagedacht in elk geval, ik ben wel met je eens, dat je met die leeftijd wel mag verwachten, dat mensen aan voorbehoedmiddelen gaan denken idd. Hierin zijn ze een heel slecht voorbeeld voor jou! (of juist niet. ;) )

Medisch gezien is het echt wel zwaar om met die leeftijd idd nog ouder te worden. De meeste baby's willen 's nachts minimaal 2x eten. Reken maar op gebroken nachten. Je wordt geleefd. Als 'jonge' moeder vond ik dat enorm wennen, maar op latere leeftijd vreet het je volgens mij wel op. Mijn jongste is idd nét naar school en hier ging de vlag uit hoor. Ze zijn alledrie blij dat ze mogen. Maar ja, aan de andere kant werken we er nu wel naar toe dat we tegen ons pensioen pas tijd hebben voor baby's. _O- De meeste vrouwen móeten werken. Ik ben namelijk óók van mening dat je een kind niet baart om naar het kinderdagverblijf en de BSO te brengen. Een dag of 2 is te overzien, maar toch echt niet meer en er is geen baas in NL die hier rekening mee houdt. Ga voor de gein eens kijken wat voor werktijden je dan kan hanteren. En geloof me: TNT past daar ook niet in, want dan moet je alle dagen van 11 tot 5 werken voor 8 euro per uur. Da's net genoeg om de BSO van te betalen. Schooltijden zijn hier nog met een uur pauze tussen de middag. Ik heb 's middags tijd voor 2 dingen: Paardjes losgooien en bokken. :P (en als ik wil wat huishoudelijke klusjes, maar ja, ieder zijn ding... :') )

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:17

Vroeger zou ik zeggen 35 nu neig ik meer naar begin 40...je ziet het ook veel in de showbizz.

Ik kwam erachter dat de oma (95 jaar) van mijn vriend pas de 1e op haar 35ste kreeg en de laatste op haar 45ste....zo zie je maar het zegt niks en het kan makkelijk.

Mijn oma was ook niet zo vroeg, zij was begin 30 toen ze de eerste kreeg en ze heeft nog een 5e (nakomertje) gekregen dus toen was ze volgens mij ook al in de 40. Mijn oma is bijna 92 geworden.

Vroeger kreeg je gewoon kinden zonder planning, tegenwoordig probeer je een kind te krijgen en is het toch een soort nemen (mits het lukt) dus dat gezeur over krijgen/nemen. Als ik geen kind wil NEMEN krijg ik ze ook niet :+

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:57

62 is wat mij betreft echt te oud...

Maar wat ik wel typisch vind: krijg je begin 20 kinderen, dan kijkt iedereen je scheef aan "omdat je nog zo jong bent en je leven verkloot en blabla" ben je midden 30 zwanger, dan ben je een oude moeder en weer blabla... je hebt dus maar 10 jaar om legitiem kinderen te krijgen, en dan moet je liefst ook nog carriere maken/gereisd hebben/leuk huis/ volgepropt sociaal leven.... geen wonder dat er zoveel mensen bij de psycholoog lopen omdat ze denken dat ze niet voldoen in hun leven...

Kinderen krijgen is een eigen keuze, dus tenzij gezondheidsrisico's ga ik daar geen mening over hebben.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:11

dwaallicht schreef:
62 is wat mij betreft echt te oud...

Maar wat ik wel typisch vind: krijg je begin 20 kinderen, dan kijkt iedereen je scheef aan "omdat je nog zo jong bent en je leven verkloot en blabla" ben je midden 30 zwanger, dan ben je een oude moeder en weer blabla... je hebt dus maar 10 jaar om legitiem kinderen te krijgen, en dan moet je liefst ook nog carriere maken/gereisd hebben/leuk huis/ volgepropt sociaal leven.... geen wonder dat er zoveel mensen bij de psycholoog lopen omdat ze denken dat ze niet voldoen in hun leven...

Kinderen krijgen is een eigen keuze, dus tenzij gezondheidsrisico's ga ik daar geen mening over hebben.

heb je helemaal gelijk in
ik was 19 toen ik zwanger was en iedereen keek mij raar aan
toen ik van mijn zoontje zwanger was keken ze me raar aan omdat er toch al 5 jaar tussen kind 1 en 2 zat
waarop ik dan uitlegde dat nummer 1 een ongeluk was en twee wel de bedoeling was :+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:13

Volgens mij kun je geen grens stellen.

Toen mijn moeder 50 was en wilde stoppen met de pil omdat ze dacht dat ze toch wel wat oud daarvoor werd zei de dokter: "Van mij mag je maar ik geef geen garanties." Dus heeft ze hem toch maar een paar jaar doorgeslikt :+

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:14

Zonnetje81 schreef:
Vroeger kreeg je gewoon kinden zonder planning, tegenwoordig probeer je een kind te krijgen en is het toch een soort nemen (mits het lukt) dus dat gezeur over krijgen/nemen. Als ik geen kind wil NEMEN krijg ik ze ook niet :+

AMEN _/-\o_ , word zelf ook doodmoe van de dooddoener "een kind neem je niet, die krijg je". In de huidige Nederlandse maatschappij is anticonceptie ondertussen zo ingeburgerd dat men (gelukkig) weloverwogen kan beslissen of ze wel of geen kinderen willen en als het even meezit zelfs wanneer.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:57

idefix4 schreef:
nine1987 schreef:
ik vind het maar onzin.. Deze vrouw zal heus wel al besproken hebben met haar familie wat te doen als zij niet meer in staat is om voor het kind te zorgen.. En kinden van jonge ouders worden net zo goed gepest dus dat vind ik al helemaal geen punt.. Mijn ex van 27 had ook een moeder van 71.. En dus? Ik zie er echt geen problemen in.. Nogmaals.. Ieder heeft t recht om een kind te krijgen, dat is mijn mening.. En als zij gezond genoeg is om een kind te baren dan gaat ze vast nog wel een tijdje mee.. Godsamme wat een drama weer hier..

Is ie daarom mss ex? :+

Met 48 opa worden vind ik vroeg hoor! :j Theoretisch gezien kán het natuurlijk wel.

Gowlan: Tussen jou en je zus zit ook behoorlijk verschil. Ik kan wel snappen dat je met 17 tussen de wal en het schip valt. Ik was die leeftijd de deur al uit! :+ Jouw beweegredenen zijn niet de belangrijkste welliswaar, maar je punt zal best duidelijk zijn geweest t.o. je moeder. Ze had er goed over nagedacht in elk geval, ik ben wel met je eens, dat je met die leeftijd wel mag verwachten, dat mensen aan voorbehoedmiddelen gaan denken idd. Hierin zijn ze een heel slecht voorbeeld voor jou! (of juist niet. ;) )

Medisch gezien is het echt wel zwaar om met die leeftijd idd nog ouder te worden. De meeste baby's willen 's nachts minimaal 2x eten. Reken maar op gebroken nachten. Je wordt geleefd. Als 'jonge' moeder vond ik dat enorm wennen, maar op latere leeftijd vreet het je volgens mij wel op. Mijn jongste is idd nét naar school en hier ging de vlag uit hoor. Ze zijn alledrie blij dat ze mogen. Maar ja, aan de andere kant werken we er nu wel naar toe dat we tegen ons pensioen pas tijd hebben voor baby's. _O- De meeste vrouwen móeten werken. Ik ben namelijk óók van mening dat je een kind niet baart om naar het kinderdagverblijf en de BSO te brengen. Een dag of 2 is te overzien, maar toch echt niet meer en er is geen baas in NL die hier rekening mee houdt. Ga voor de gein eens kijken wat voor werktijden je dan kan hanteren. En geloof me: TNT past daar ook niet in, want dan moet je alle dagen van 11 tot 5 werken voor 8 euro per uur. Da's net genoeg om de BSO van te betalen. Schooltijden zijn hier nog met een uur pauze tussen de middag. Ik heb 's middags tijd voor 2 dingen: Paardjes losgooien en bokken. :P (en als ik wil wat huishoudelijke klusjes, maar ja, ieder zijn ding... :') )

Hihi.. nee hij had juist hele leuke ouders.. Hij is ex omdat hij vreemdging.. Ik trek dat aan volgens mij :P

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:59

Suzanne F. schreef:
Ik vind de max wel 40 jaar. Daarna zou ik het in ieder geval niet meer willen. Ik wil nooit twijfel hebben of ik de moeder of de oma ben....

:')

dat zou wel meevallen, mijn moeder was 40 toen ik geboren werd, ik heb nog nooit iemand horen zeggen: Hee jij bent zeker de oma.

Ik vind 45 ong. echt de max.
maar liever iemand van 40 dan iemand van 16 ;)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:00

laetitia schreef:
Zonnetje81 schreef:

AMEN _/-\o_ , word zelf ook doodmoe van de dooddoener "een kind neem je niet, die krijg je". In de huidige Nederlandse maatschappij is anticonceptie ondertussen zo ingeburgerd dat men (gelukkig) weloverwogen kan beslissen of ze wel of geen kinderen willen en als het even meezit zelfs wanneer.

Tja er zijn toch talloze voorbeelden van mensen die ondanks alle anticonceptie toch echt een mooi kindje hebben gekregen.. collega: kwam met 6 maanden erachter dat ze zwanger was ondanks dat ze een spiraaltje had...

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:00

Tegen mijn zus (die 9 jaar ouder is) werd wel eens gezegd: oh ben jij de moeder?

(van mij dan he) :=

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:01

vanitymay schreef:
laetitia schreef:

Tja er zijn toch talloze voorbeelden van mensen die ondanks alle anticonceptie toch echt een mooi kindje hebben gekregen.. collega: kwam met 6 maanden erachter dat ze zwanger was ondanks dat ze een spiraaltje had...[/quote]
Oh dus ook spiraaltjes zijn niet alles?

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:02

kleinvosje schreef:
annebe schreef:
De kans is ook aanwezig dat je tegen die tijd geen moeder meer hebt.
Vreemde gewaarwording. Deze vrouw krijgt op haar 62 nog een kind en 1,5 jaar geleden heb ik mijn 61 jarige moeder moeten begraven.

Dat is het ook Annebe.

Een goede vriendin van mij is op haar 39e moeder geworden van een tweeling. Tegen de tijd dat de kinderen 15 zijn, is zij 54. Als ik 54 ben, zijn mijn kinderen 20+. Een heel verschil vind ik zelf.

Mijn vader is ook 54 als ik 15 ben ik vind het wel kunnen :j