Sahar: blijven of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:08

Anoeska schreef:
Ik denk dat het nog steeds van een afstandje, van langs zien fietsen, makkelijk is. Tot je eens met die mensen gaat zitten (eventueel met tolk ;) ) en vraagt wat hun verhaal is.

Tuurlijk heeft ieder individu zijn eigen verhaal. Vaak ook heel schrijnend. Alleen, helaas, er zijn nog altijd mensen die werkelijk hun fortuin komen zoeken in Nederland en met leugens het land binnenkomen en asiel op basis van deze leugens toegekend krijgen (Hirshi Ali anyone?) terwijl een Sahar eerlijk en oprecht is, geïntegreerd en wel, en wel weer terug mag (moet!).
Zo verschrikkelijk oneerlijk en daarom zal ik mij ook nooit achter Wilders' uitspraken scharen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:36

mick75 schreef:
Doet me ergens zwaar denken aan een homosexuele, links georienteerde, hoogopgleide Iranier die ik Nederlands heb geleerd, hier wegwijs heb gemaakt, wiens asiel in de eerste instantie was toegekend maar toen een week later Iran als "veilig" werd beschouwd alsnog terug gestuurd werd. Zijn lichaam is enkele weken later, zwaar verminkt, teruggevonden (in Iran) en de daders zijn nooit gevonden. Niet dat ze ernaar op zoek zijn hoor, het ging om een anti-ayatollah, homosexuele man die nooit een misstap heeft begaan behalve zijn politieke opvattingen en zijn geaardheid.

IJzingwekkend voorbeeld. En dit verhaal is helaas niet het enige.

Wie het weet mag het zeggen:

Wanneer is een land veilig? Is Iran indertijd onterecht als "veilig" bestempeld en is de moord op de teruggestuurde man uitgevoerd door vertegenwoordigers van het regime? of is Iran terecht als "veilig" bestempeld en had het slachtoffer de pech dat - ondanks dat Iran formeel geleid werd door een regime dat geweld tegen homo's afkeurde (that'll be the day) - hij aanliep tegen enkele radical homo-haters. Iets dat hem met een beetje pech ook in Amsterdam had kunnen overkomen.

En voor wie is een land veilig? Ik denk dat er landen te bedenken zijn waar een orthodoxe Jood met keppel en pijpekrullen stukken minder veilig is dan een blonde vrouw in minirok. het stempel "veilig" moet dus altijd een toelichting hebben. Een land is veilig, mits je je een beetje aan de lokale normen en waarden houdt. Maar wat nou als die lokale normen en waarden haaks staan op de mensenrechten? Misschien moeten we dan alleen landen als veilig bestempelen waar de mensenrechten worden gerespecteerd. Alleen dan wordt het wat druk in Europa.

Wanneer mag je vluchten? Moet je aantoonbaar bedreigd worden? Moet je familieleden of collega's hebben die zijn verdwenen of vermoord? Mag je ook vluchten als collega's of familieleden gevangen zijn gezet en zijn gemarteld? Moet je minimaal een artikel op een illegaal pamflet hebben geschreven om aan te tonen dat je andere overtuigingen hebt dan het heersende regime? En wat als je het helemaal eens bent met je regering, maar je hebt al onvoldoende land om gezin te onderhouden en je habt 4 zoons. En die moeten straks in hun levensonderhoud voorzien op een kwart van dat stukje grond. Je verbouwt net genoeg om van te leven, schoolgeld kan er niet van af. De neef van je buurman is weggegaan. Sterke kerel, jaar of 18. Of 15, of 20, als je niet kunt lezen en schrijven zeggen geboortecertificaten je ook niet veel. Maar die kerel is dus weggegaan, lopend. Natuurlijk lopend, niemand heeft een auto. Niemand heeft trouwens zelfs geld voor de bus. Die jongen is door de Sahara gelopen, naar Marokko. Als je het handig speelt kun je vandaar de oversteek naar Spanje maken. En als je een voettocht door de Sahara overleeft, dan ben je wel handig. Nu werkt hij illegaal in de groente en fruit in Spanje. Slaapt in een plastic zak en plukt overdag in de kassen. Is illegaal en blijft illegaal, want is een economische vluchteling. Maar hij kan wel mooi geld opsturen naar de buurman.

Ik vind het verhaal van Sahar niet onmenselijker dan dat van de miljoenen. Ze is 14, ze heeft enige opleiding genoten. Er zijn vast een hoop meisjes van 14 in Afghanistan die er heel wat voor over zouden hebben om een beetje opleiding te hebben. Wie weet heeft ze nu een aardige Nederlandse klasgenoot die bereid is haar over 4 jaar te trouwen. Nog steeds een hoop gedoe, maar het is mogelijk om haar dan terug te halen naar Nederland. Wie weet is er een krant of tijdschrift met interesse in een verslag van die vier jaar. Kan ze als ze meerderjarig wordt haar eigen vliegicket betalen.

Het lastige is: de meeste Nederlanders vinden dat Nederland asielzoekers kan en moet opnemen. Anders zouden we een andere verkiezingsuitslag hebben gehad en zouden we niet bij de EU horen. Alleen blijken er meer te willen komen dan wij denken aan te kunnen. Dus moeten het er minder worden. Hoeveel weet niemand. Hoeveel mensen hier weten eigenlijk (zonder te googelen, zoals ik net heb gedaan) om hoeveel mensen het gaat? Hoeveel mensen vragen jaarlijks asiel aan in Nederland? En hoeveel baby's worden er jaarlijks in Nederland geboren en hoeveel mensen komen er bij door immigratie (of remigratie?)

Van mij mag Sahar blijven. En al die anderen die al jaren in onzekerheid zitten omdat wij niet in staat waren een functionele procedure op te stellen en uit te voeren ook. Omdat de procedure nu aangepast is en stapelen niet meer kan (leerde ik in dit topic), hoef je dus niet bang te zijn voor een aantrekkend effect. Je kunt de procedure niet meer rekken, dus er komen niet opeens heel veel meer mensen in de hoop dat ze ook kunnen gaan rekken. Die staan over 6 maanden weer in "hun eigen land" (wat een eigen land dan ook moge zijn). Ik wil zelfs nog verder gaan. Ik zou graag zien dat er fors geïnvesteerd wordt in landen waar de "economische veluchtelingen" vandaan komen, want ik geloof niet dat je voor je lol tweeduizend kilometer door de woestijn gaat lopen (of zonder spikes over gletsjers of zwemmend langs troepen haaien of bevriezen in het landingsgestel van een vliegtuig of stikken in een container, you get the picture). Alleen wil de meerderheid van mijn landgenoten dat niet. Ik hoop op veel media-aandacht voor Sahar en een grote opkomst bij de statenverkiezingen in maart.

gretoes

Re: Sahar: blijven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:39

ik vind aan de ene kant dat ze wel terug moeten.... hoe vervelend ook.
Ze zijn 3 keer in hoger beroep gegaan, en steeds is dit afgewezen, als ze na de 1e keer al weg waren gegaan waren ze nog niet zo lang hier. Constant in hoger beroep gaan natuurlijk belachelijk! dat is puur uitstel zoeken, NEE is NEE!!

Maar...... dit meisje is inderdaar vernederlandst (is dat een woord) dus vind ik het moeilijk om hier echt eenuitspraak over te doen.

Ik blijf erbij, 1x asiel afgewezen is terug, en niet tig keer in hoger beroep!

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:43

danneke80 schreef:
Uit menselijk oogpunt vind ik het verschrikkelijk dat zo'n meisje naar een land als Afghanistan moet.

Beleidsmatig vind ik het echter een andere zaak. Sahar en haar familie heeft al jaren geleden te horen gekregen (nog voor ze ingeburgerd waren) dat ze niet in Nederland mochten blijven. Dat zo'n familie dan blijft procederen met inderdaad de kans dat ze jaaaren later alsnog weg moeten moet mijns inziens voor hun eigen rekening komen.
Dat is geen falend beleid, dat is de eigen vrije keuze van die mensen. Ze hadden ook na de eerste afwijzing terug kunnen gaan en ze hebben een andere keuze gemaakt. Maar doorprocederen mag geen garantie worden voor een vergunning.

Overigens kan dit stapelen van aanvragen in de nieuwe asielprocedure niet meer.

helemaal mee eens! (dit is een betere uitleg als wat ik zojuist heb gegeven)

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:48

Ik vind dat ze terug moet. Er zijn nog wel meer Saharren hier in Nederland, moeten die dan ook blijven?
Nederland is vol, regels zijn regels.
Zeker weten als Sahar in Nederland blijft komt haar familie in Afganistan ook hierheen komt omdat het hier een paradijsje is.
Wij betalen dit allemaal! Het moet eens ophouden!
Je moet ergens een lijn trekken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:58

_Hackney_ schreef:
regels zijn regels

Maar wat nu als zo'n regel ervoor zorgt dat zo'n meisje een grote kans heeft vermoord te worden? Is die regel dan belangrijker dan iemand's leven en veiligheid?

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:05

Het gaat me niet zozeer om Sahar, maar haar familie dan...ze wisten dat ze terug moesten 10 jaar geleden maar hebben hun mond gehouden, en nu pakken ze het op een slimme manier aan door het in de media te brengen.
Ik vind gewoon dat ze terug moeten, sommige mensen zullen me kortzichtig vinden.
Maar ik vind het nog erger voor Nederlanders die hier wachten op een huisje van de woningbouw. Maar die krijgen ze niet omdat asielzoekers voorrang hebben. Sorry ben er helemaal klaar mee.

Heino schreef:
_Hackney_ schreef:
regels zijn regels

Maar wat nu als zo'n regel ervoor zorgt dat zo'n meisje een grote kans heeft vermoord te worden? Is die regel dan belangrijker dan iemand's leven en veiligheid?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 05:10

Grenzen blijven een kunstmatig iets, waarom zou iemand die in Afghanistan geboren is geen recht hebben op een goed leven? Er zijn ook tal van Hollanders (en andere "westerlingen" die hun geluk beproeven in de woestijn ergens in een ver, vreemd land maar daar hoor je niets over, raar eigenlijk). Wie bepaald zowiezo wat een goed leven is? Er zijn tal van boeren in godvergeten uithoeken van de wereld die nog voor niet alle rijkdom in de wereld hun in onze ogen armoedige leventje als lokale boer willen opgeven. Er zijn mensen uit diezelfde dorpen die niet kunnen wachten totdat ze die omgeving kunnen ontvluchten.

In de Nederlandse streng religieuze dorpen (zijn er nog best wat) zijn er tig jongeren die zich geen ander leven kunnen voorstellen. Ook daar zijn echter jongeren die niet weten hoe snel ze dat in hun ogen benepen rotgat achter zich kunnen laten om er nooit weer terug te keren. Zijn die nou echt zoveel anders dan iemand die aan de andere kant van de wereld is geboren en dat leven wil ontvluchten? No matter what?

Landsgrenzen zijn ingesteld om de bevolking, jullie en mij, onder de duim te houden. Door landsgrenzen in te stellen kan je op basis van geografische gegevens simpel vaststellen waar iemand "thuis hoort" en waar niet. Je kan de lokale bevolking betrekkelijk eenvoudig controleren en hun opvattingen sturen. Het grootste deel zal immers de lokale gewoonten, gebruiken en tradities klakkeloos overnemen. Of dat nou in Afghanistan is, China, Suriname of waar dan ook ter wereld. Het moet wel echt bar en boos zijn om meer dan 10% van de bevolking ergens weg te jagen.

Neemt niet weg dat ik in principe voor opvang in de eigen regio ben. Niet om nationalistische gevoelens, wat mij betreft word migratie wereldwijd een stuk makkelijker, maar om mensen niet te dwingen zwaar gevaarlijke ondernemingen door oorlogsgebieden, gebieden die niet geschikt zijn voor menselijke bewoning (woestijnen, oerwouden, regenwouden, oorlogsgebieden, you name it...) en anderszins onbegaanbare gebieden te ondernemen om maar een beter leven te krijgen. Mensen op te vangen in een omgeving waar ze de gebruiken kennen, de cultuur kennen en niet als compleet wereldvreemde, ongewenste parasieten gezien te worden. Lijkt me een stuk beter voor de eigenwaarde van talloze mensen.

Maar hoe goed je de opvang in eigen regio ook regelt, er zullen altijd mensen zijn die zich om wat voor reden dan ook niet goed kunnen schikken in het hun als het ware toebedeelde leven. Deze mensen zouden geen beperkingen mogen hebben zich waar dan ook ter wereld te vestigen. En dat geld ook voor de talloze Nederlanders die zich hier zwaar ongelukkig voelen en niet zo stiekem heel graag elders hun geluk willen beproeven maar dat nu niet goed durven door sociaal-economische omstandigheden.

Ik ben ervan overtuigd dat als je de landsgrenzen loslaat er eerst een fase komt van chaos, waarin mensen, wereldwijd, op zoek gaan naar een leven elders en daarbij regelmatig verkassen. Maar ook dat na verloop van tijd men zich gaat settelen op een plaats die ze het meeste past, en dus rust geeft. En dat dan nog een beperkt percentage van de bevolking, van nieuwe generaties, een andere plaats in gedachten heeft waar zij beter zouden passen. Ik denk dat de totale migratie uiteindelijk, binnen 20 jaar, tot rust komt en uiteindelijk bijna alle mensen op aarde zullen profiteren van een dergelijke wereldinrichting. De enigen die er serieus op inleveren zijn de huidige werldwijde machtshebbers. Zij raken hun macht kwijt en zullen dus ook financieel moeten bloeden. Voor een greater good als betere verdeling van de aardse rijkdommen en meer gelukkige mensen wereldwijd lijkt mij dat een kleine opoffering, hoewel zij zelf daar anders over zullen denken.

Voor iemand als Sahar geld dat zij, op dit moment, hier in Nederland hoort. Zij is hier opgegroeid in deze specifieke cultuur en met onze normen en waarden. De kans dat zij op dit moment in Afghanistan zal kunnen aarden, of zelfs maar overleven, is niet heel groot. Maar er is een goede kans dat zij over een aantal jaar, als ze zelfstandig is, een goede opleiding heeft genoten en een idee krijgt van hoe de wereld is ingedeeld, een andere keuze maakt voor waar zij de rest van haar leven wil doorbrengen. Niets ligt immers vast voor meisjes van 14. Maar om een meisje van 14 dat in Nederland is opgegroeid, vloeiend Nederland spreekt maar geen of weinig Afghaans, de kans daar zeer groot is dat ze gedwongen word tot een levensstijl die ze slechts uit overleveringen en boeken kent.

Mag je dat een meisje van 14 aan doen? Feitelijk nog een kind, in het gunstigste geval een puber. Iemand die in Nederland geen stemrecht heeft en zelfs nog geen gemotoriseerd voertuig mag besturen maar wel getraind is in het hebben van een eigen mening, dwingen tot een leven als slaaf van een man/ familie en onder het juk van de lokale strijdheren en/ of Taliban? zonder reeele kans gebruik te kunnen maken van haar hier opgedane kennis en eraring? Hier is ze een kind, daar een volwassen vrouw die volwassen beslissingen hoort te nemen! Hier mag ze nog geen brommer rijden, daar is de kans groot dat ze op haar 15e moeder is en zich volledig volwassen moet opstellen.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:29

Die grenzen zijn er nu eenmaal, en die zijn er niet voor niets.
Anders ga je indd een grote puinhoop krijgen. Dus wat voor nut heeft het om te denken dat grenzen kunstmatig zijn, zo werkt het niet.
Ja, klopt, "geld" is ook kunstmatig, bestond niet in de tijd van de dino's, grenzen bestonden toen ook niet. Eigenlijk...wat is niét kunstmatig?
Het is eenmaal zo dat dit allemaal bestaat en we als Nederlanders belasting betalen en het merendeel naar de asielzoekers en het koningshuis gaat.
En ik wil dat NIET gaan betalen, dus ik vind dat ze terug moeten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:09

_Hackney_ schreef:
Die grenzen zijn er nu eenmaal, en die zijn er niet voor niets.
Anders ga je indd een grote puinhoop krijgen. Dus wat voor nut heeft het om te denken dat grenzen kunstmatig zijn, zo werkt het niet.
Ja, klopt, "geld" is ook kunstmatig, bestond niet in de tijd van de dino's, grenzen bestonden toen ook niet. Eigenlijk...wat is niét kunstmatig?
Het is eenmaal zo dat dit allemaal bestaat en we als Nederlanders belasting betalen en het merendeel naar de asielzoekers en het koningshuis gaat.
En ik wil dat NIET gaan betalen, dus ik vind dat ze terug moeten.

Weet je, kijk eens naar de dorpen in Afrika, waar het Nederlandse bedrijf Shell zich verrijkt heeft en de mensen achter gelaten heeft met de rotzooi zodat ze geen bestaan meer hebben, het is maar een voorbeeldje van hoe wij rijk geworden zijn ten koste van anderen Indonesië bijvoorbeeld, en die hadden ook grenzen.

Die alles voor ons zelf mentaliteit is in dat licht bezien nogal kortzichtig

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:05

Sarabande, die gedachte kwam ook bij mij op. Rotzooi in andere landen is zo vaak te verklaren doordat westerse landen hebben geprofiteerd van deze landen, of politieke belangen hadden in deze landen.

Bovendien hoe kan je het mensen kwalijk nemen dat ze koste wat kost proberen in Nederland te blijven omdat ze in hun oorspronkelijke land een enorm risico lopen vermoord te worden. Dan zou ik ook alle mogelijkheden gebruiken om veilig te blijven. Hoe kan je dat iemand kwalijk nemen? Het gaat hier om levens, échte levens.

En de mensen die zich er druk over maken. Voor meisjes als Sahar hoef je niet te betalen. Sterker nog, die betalen alleen maar voor jou wanneer jij arbeidsongeschikt wordt of AOW krijgt. Een meisje dat nu gymnasium doet heeft meer kans om veel belasting te gaan betalen dan het gemiddelde 'nederlandse' kind.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:24

Mick: _/-\o_ Precies. Grenzen - waar komen die vandaan en waar zijn ze voor bedoeld? Om mensen onder de duim te houden. We zijn wel verschrikkelijk arrogant als we denken dat wij, omdat wij nou net toevallig hier geboren zijn, exclusief recht hebben op dit stukje wereld (en zoals Saar al zegt: op het grootste deel van de rest ook, eigenlijk).
Hoezo, 'ons land' en 'hun land'? Zou je ieder ander die daar niet voor kiest en die een westerse leefstijl gewend is, in het vliegtuig naar Afghanistan zetten en zeggen dat ze zich maar moeten schikken naar de normen en waarden daar? Waarom doen we dat dan wel met mensen die hier niet geboren zijn? Is het onze verdienste dat wij hier geboren zijn? Volgens mij kunnen we er zelf geen jota aan veranderen waar we vandaan komen, wat onze herkomst en geschiedenis is. We kunnen wel enige invloed uitoefenen op onze toekomst en die van onze kinderen, en neem het ouders dan eens kwalijk dat ze dat, wat in Afghanistan gebeurt, niet willen voor hun kind.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:56

Wat denken jullie dat er gaat gebeuren als er geen landsgrenzen meer zijn?

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 14:18

mick75 schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat als je de landsgrenzen loslaat er eerst een fase komt van chaos, waarin mensen, wereldwijd, op zoek gaan naar een leven elders en daarbij regelmatig verkassen. Maar ook dat na verloop van tijd men zich gaat settelen op een plaats die ze het meeste past, en dus rust geeft. En dat dan nog een beperkt percentage van de bevolking, van nieuwe generaties, een andere plaats in gedachten heeft waar zij beter zouden passen. Ik denk dat de totale migratie uiteindelijk, binnen 20 jaar, tot rust komt en uiteindelijk bijna alle mensen op aarde zullen profiteren van een dergelijke wereldinrichting. De enigen die er serieus op inleveren zijn de huidige werldwijde machtshebbers. Zij raken hun macht kwijt en zullen dus ook financieel moeten bloeden. Voor een greater good als betere verdeling van de aardse rijkdommen en meer gelukkige mensen wereldwijd lijkt mij dat een kleine opoffering, hoewel zij zelf daar anders over zullen denken.

Ik ben ervan overtuigd dat zodra de landsgrenzen worden opgeheven er een wereldwijde oorlog zal worden gevoerd waarbij minstens 2 miljard mensen sterven.

De gemiddelde mens wil mijns inzien helemaal geen landen zonder landsgrenzen.
Een groot deel van de bevolking (grootte afhankelijk van dde leefomstandigheden in het land zelf en van de realistisch gestelde vooruitzichten die een welgeinformeerd mens heeft met betrekking tot verhuizen naar een ander land) zal om diverse redenen willen blijven wonen waar hij/zij nu woont. Nederland kan denk ik zo'n 25-27 miljoen mensen aan voordat we elkaar hier actief naar het leven gaan staan omdat in ruimtelijk, financieel en cultureel opzicht er teveel mensen op een klein lapje grond zijn. En dan denk ik nog positief.

Zodra de landsgrenzen worden opgeheven, zullen mensen uit arme landen massaal naar rijkere landen trekken. Deze rijkere landen hebben een beperkte opvangcapaciteit en daarnaast inwoners die het wellicht geen leuk vooruitzicht vinden hun land te moeten delen met mensen die een andere cultuur hebben en deze cultuur wellicht aan anderren willen opleggen, iets dat menseigen is. De ergste misdaden worden begaan onder het mom van het willen opleggen van cultuur. Daarnaast spreekt men dan verschillende talen, wat vredig samenleven ook niet bevorderd.
Als het hier te vol of niet leuk wordt in zo'n situatie, kan ik niet naar Australie, Canada of de VS reizen. Daar zitten ze niet te wachten op nog meer inwoners, omdat daar ook een inkomende migratiestroom is, hoe goed ik ook in hun maatschappij pas en bereid ben me aan te passen. Als ik naar China zou reizen, zouden ze me wel binnenlaten, omdat dat zou 'moeten' (als ze me al niet laten verdwijnen), maar omdat ik niks van die cultuur begrijp, zal ik in het gunstigste geval aan mijn lot worden overgelaten en in het ergste geval worden vermoord.

Over 20 jaar zal iedereen zich makkelijk kunnen settelen, omdat dan de halve wereldbevolking is uitgeroeid. (Zelf heb ik liever dat ik en mijn familie sterven door een natuurramp dan door een wereldwijde oorlog.)
En dan gaan we ervan uit dat niemand nucleaire wapens heeft gebruikt waardoor grote delen van de wereld ombewoonbaar zijn.

We kunnen beter de wereldmarkt vrij geven en mensen uit arme landen leren hoe ze voor zichzelf moeten zorgen, opdat er overal ter wereld betere leefomstandigheden zijn - maar er zijn weinig mensen uit 1e wereldlanden die dat willen, want dat houdt in dat zij een stuk armer zullen worden.

Edit: Typo's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:19

Als ouders heb je natuurlijk de grootste verantwoordelijkheid. Je kan wel jaren doorprocederen ondanks steeds een "nee". Maar ga dan niet vervolgens net doen of je onheus behandeld bent. Dat was je eigen keuze. Helaas pindakaas, terug zou ik zeggen!

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:23

Ik vind alles qua dat gewoon zo asso!
2 vriendinnen van mij die ik al heel erg lang ken zijn hier al 8 jaar!
En toch worden ze teruggestuurd, het kan gewoon niet.
Als mensen mogen immi en emigreren, mogen asielzoekers ook blijven vind ik.
Hun hebben teminste nog een goede reden om hier te komen en te blijven.
Mijn vriendinnen spreken volledig nederlands, en leven zoals wij doen.
Wat geeft iemand het recht om te bepalen over andere hun leven?
Niks dus!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:25

Eshaa schreef:
Ik vind alles qua dat gewoon zo asso!
2 vriendinnen van mij die ik al heel erg lang ken zijn hier al 8 jaar!
En toch worden ze teruggestuurd, het kan gewoon niet.
Als mensen mogen immi en emigreren, mogen asielzoekers ook blijven vind ik.
Hun hebben teminste nog een goede reden om hier te komen en te blijven.
Mijn vriendinnen spreken volledig nederlands, en leven zoals wij doen.
Wat geeft iemand het recht om te bepalen over andere hun leven?
Niks dus!

Zo makkelijk gaat emigreren tegenwoordig niet....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:26

Pucknew schreef:
Als ouders heb je natuurlijk de grootste verantwoordelijkheid. Je kan wel jaren doorprocederen ondanks steeds een "nee". Maar ga dan niet vervolgens net doen of je onheus behandeld bent. Dat was je eigen keuze. Helaas pindakaas, terug zou ik zeggen!

Ik vind het wel grappig (not) dat je een wanhopig gevecht voor een menswaardig bestaan van je kinderen een keuze noemt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:27

Liezel1 schreef:
Wat denken jullie dat er gaat gebeuren als er geen landsgrenzen meer zijn?

Oh, ik denk niet dat het haalbaar is om ze nu nog af te schaffen. Gaby zou namelijk best gelijk kunnen hebben. Ik denk eigenlijk dat ze ooit, weet-ik-hoeveel jaar geleden, niet gemaakt hadden moeten worden ;)
Wel blijf ik erbij dat mensen vrij zouden moeten zijn. Als men ergens niet veilig is of als er in een land een regime heerst waar je echt in de basis niet mee kunt leven - zoals een meisje als Sahar in Afghanistan - dat daar dan een andere oplossing voor zou moeten zijn dan 'jij bent uitgeprocedeerd en zogenaamd veilig waar je vandaan komt - hup, dat vliegtuig in en terug, jij'.

En roep nou niet dat ze dan in onze huizen wonen, onze uitkeringen opeten, etcetera - want ik denk dat (een meisje als) Sahar hier meer zou kunnen bereiken dan veel autochtonen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Gumus.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:52

Nou sorry maar dat is echt wel zo! Kenissen van mij werkt bij een uitkerings-instantie, ik ga hier geen namen noemen.
Maar je wil niet weten wat daar gebeurt en hoeveel geld er naar asielzoekers gaan.
Wij als Nederlanders moeten ik weet niet hoelang sparen om een tv, bank of iets anders te kopen.
Asielzoekers krijgen ALLES wat ze vragen, ze krijgen een gloednieuwe Bosh wasmachine, ( sorry nog ff erbij zeggen ze krijgen GELD om dat te kopen)
En daar wordt zoooooveeel mee gefraudeerd, dat wil je niet weten. Ze krijgen 2000,- in hun handje gestopt om een bank te gaan kopen! Is toch van de zotte, wij als Nederlanders kunnen vaak nog geen bank van 2000,- permiteren, wij moeten naar de kringloop of de Ikea ( niet dat iets mis mee is )
Maar het is zo krom allemaal.( laat ik maar niets zeggen over de woningbouw etc) Moet je nagaan wie dit allemaal betaald, wij Nederlanders!
Maargoed iedereen gelukkig zijn eigen mening!

Citaat:
En roep nou niet dat ze dan in onze huizen wonen, onze uitkeringen opeten, etcetera - want ik denk dat (een meisje als) Sahar hier meer zou kunnen bereiken dan veel autochtonen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Gumus

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:55

Maar dat is toch de fout van het systeem, niet van die mensen.

Als ze jou een Bosch geven zeg je toch ook niet doe maar een mindere

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:59

@_Hackney_, dan moet je er wel goed naar kijken - die mensen worden hier voorzien van de nodige materiele zaken. Voor de rest hebben we dan mensen met een mega-trauma die niet zomaar vertrokken zijn uit hun land van herkomst, die huis en haard, vrienden, familie en alles wat ze lief was hebben verlaten om te vluchten voor oorlog, systeem, wat dan ook - mensen die hier de onzekerheid in duiken, zo lang ze geen verblijfsvergunning hebben geen baan mogen hebben (terwijl de meesten echt graag willen werken!), geen opleiding mogen volgen behalve een inburgeringscursus, die feitelijk hier niets hebben behalve die paar materiele dingen, die dan ook nog het enige zijn wat de Nederlanders zien. Ja, die Nederlanders die hen het liefst weer zien vertrekken naar dat land waar ze vermoord worden als ze de grens over komen...
Ik geef het je te doen....
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 30-01-11 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:59

Nee dat klopt, maar ik bedoel ermee te zeggen dat er vaak ( heel vaak) gefraudeerd wordt dat dat soort dingen.
En dat is de boel bedonderen, want 89% is hier om economische redenen.

sarabande schreef:
Maar dat is toch de fout van het systeem, niet van die mensen.

Als ze jou een Bosch geven zeg je toch ook niet doe maar een mindere

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:00

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:13

Als ik het goed heb krijgen deze mensen geen vergoedingen?

Dit is misschien niet bij iedereen zo maar wel bij heel veel andere mensen. Zoals ik al zei ik zie het van kortbij.