Verpleeghuis bewoners niet meer met water en zeep gewassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:09

k denk dat er over 20 jaar geen verpleegtehuizen meer zijn waarin er geen nare dingen gebeuren. De bezuinigingen gaan steeds verder. Waar ik ooit de tijd had om met 1 of 2 clienten per week een wandeling te maken die tijd is voorbij. Een praatje terwijl ik bezig ben kan nog net maar als een client verdriet heeft kan ik die niet meer troosten, ik heb het wel gedaan om daarna op het matje geroepen te worden door mijn baas dat ik een andere client heb laten wachten.

Wij werkten in de ochtend eerst met 4(!) verzorgenden en nu nog maar 1.

Mika11 als de inco's nog droog zijn dan moeten de clienten ze inderdaad nog een keer gebruiken.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:10

Zirano schreef:
ja das toch schandalig nog even en dan moet het wc papier of de incontinentie luiers gedroogd worden

Gaan ze weer terug naar de luiers van vroeger... hebben ze dadelijk de hele binnentuin vol met waslijnen hangen :+
Kunnen ze beter allemaal maar op 1 grote zaal gaan slapen, dat poets makkelijker... duwen we ze 1 keer per maand onder een gemeenschappelijke douche waarna men in de polonaise onder een droger doorloopt en zo het bedje in kan springen... :n

Ik geloof toch dat deze beste mensjes wel wat beter verdienen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 02:11

[quote="Armaris"]Kappa, dat schetst natuurlijk een heel ander verhaal dan hier.
Hier wisten ze niet eens dat ik uitzendkracht ben ;)

Als je nu al weet dat je lijdt aan dementie en zeker euthanasie wilt kan je dat al laten opstellen.
Dan geldt het, anders niet
En bij andere ziekten zoals Parkinson, Huntington, ALS, ... ook

Volgens mij telt een euthanasie verklaring niet als je dement bent. Ook al is die opgesteld als iemand nog niet dement was.
Omdat je als je eenmaal dement bent je niet meer kunt aangeven of je het nog wil en ook niet meer wilsbekwaam bent.
Dan moet de familie voor de bewoner spreken en volgens mij mag dat niet.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:12

Blijkbaar werkt het bij jullie anders en veel slechter
Inco's worden hier vervangen door een verse, nat of niet
Er zijn afdelingen waar ze handen te kort hebben maar ook waar er over zijn en je rustig kan werken
Heb zelfs gehad dat er een afdeling is met verzorgenden die de mensen wassen en de verpleegkundigen hun taken konden uitvoeren, heerlijk was dat.

Toch heb ik mijn bedenkingen bij het sociaal contact. Ik zie dat er verpleegkundigen en verzorgenden zijn die het liefst op hun gat zitten met een tasje koffie. Waarom ga je deze niet opdrinken bij je patiënten?
Zoveel fijner en de mensen hebben er ook nog wat aan!

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:16

Armaris schreef:
Er zijn afdelingen waar ze handen te kort hebben maar ook waar er over zijn en je rustig kan werken
Heb zelfs gehad dat er een afdeling is met verzorgenden die de mensen wassen en de verpleegkundigen hun taken konden uitvoeren, heerlijk was dat.

Toch heb ik mijn bedenkingen bij het sociaal contact. Ik zie dat er verpleegkundigen en verzorgenden zijn die het liefst op hun gat zitten met een tasje koffie. Waarom ga je deze niet opdrinken bij je patiënten?

Heb ik ook een tijdje gedaan tijdens mijn pauze mijn bammetje bij de client opeten en dat doe ik NOOIT meer. Ik kan tegen poep, kots, bloed ik kan tegen alles maar niet als ik aan het eten ben dan krijg ik niks meer binnen en daarbij heb ik mijn pauze ook echt nodig. Als ik tegen de clienten zeg dat ik pauze heb dan wachten ze met liefde 10minuten, als ik bij een andere client zit worden ze boos. En mijn pauze is echt ontladen, ik ben alleen maar rond aan het rennen en ben dat spuugzat. Zonder pauze zou ik het niet eens meer volhouden. Ik ben net 23 geworden en werk sinds mijn 15de in de zorg en heb al zoveel zien veranderen dat ik mijn baan ook echt zat ben.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:16

mika, een euthanasie aanvraag mag max. 5jaar oud zijn dus het kan wel ;)
Ik spreek hier over België, dat wel

Armaris

Re: Verpleeghuis bewoners niet meer met water en zeep gewassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:17

Kappa, maar jij doet tenminste moeite ;) dat kunnen velen helaas niet zeggen

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:18

ik hoop dat tegen de tijd dat ik die leeftijd heb en dement wordt dat dan de wet op euthenasie zo versoepeld is dat ik deze hel niet mee hoef te maken! ongelooflijk!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:18

Armaris schreef:

Even heel cru: omdat als je bij de cliënten of bewoners gaat zitten, je alsnog niet eventjes kan ontspannen. Eventjes jezelf zijn ipv de verzorgende van.

En ik snap best hoe moeilijk het is om euthanasie te krijgen. En ik vind dat een slechte zaak. Waar is het recht gebleven van mensen om zelf te mogen beslissen. Waarom 'dwingen' we mensen van ver in de 90 om van de 3de verdieping uit het raam te springen, of om zichzelf 's nachts met een mes in de benen te steken? Waarom dwingen we mensen in de zorg om deze mensen te vinden, om dat te moeten meemaken en meedragen voor de rest van hun leven. Waarom niet te mogenlijkheid tot een waardig einde. Een pil nemen en niet meer wakker worden uit je slaap, dat is toch een prima einde.

Ik snap dat je ze niet als snoepjes uit kan delen, maar ik vind dat iemand van 80 of 90 toch wel als 'volwassen en verantwoordelijk genoeg' gezien mag worden om over zijn of haar eigen leven te beslissen...

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:21

Armaris schreef:
Kappa, maar jij doet tenminste moeite ;) dat kunnen velen helaas niet zeggen

Dat klopt maar ik voel mij tegenwoordig erg slecht tegen mijn clienten. Door het gehaast en de stress heb ik niet zoveel geduld meer en dan kan ik weleens snauwen. gelukkig heb ik hele vergevingsgezinde clienten maar leuk is het niet. Mijn clienten willen trouwens naar Hart Van Nederland stappen om te klagen over de organisatie. En ik heb ze groot gelijk gegeven, in de pauze staan collega's soms wel eens te huilen dat het ze echt teveel wordt en ik meld mij weleens ziek omdat ik dan echt een dagje rust nodig heb. De stress te hoog en sommige clienten zijn te zwaar om in je eentje te helpen en heb je er echt een collega bij nodig maar dat gaat helaas niet en ik zit te wachten op het eerste ongeval.

Wij klagen al maanden dat 1 client te mager is geworden voor de tilmat en dat er een dag komt dat ze er doorheen glijdt en ze heeft al de kleinste mat... Wij willen haar dus voortaan met 2 personen verzorgen maar het mag niet.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:23

Mensen van 80 jaar hebben vaak een multipathologie waar ze aan lijden. Als aangetoond kan worden dat dit onomkeerbaar is en het lijden zeer groot is kan men euthanasie aanvragen ;)

Bij jouw post vraag ik me af of die tijd ooit geweest is. Vroeger bestond euthanasie niet en liet men de mensen 'lijden' tot hun lichaam het opgaf. Sinds euthanasie in het leven is geroepen, is het ethisch veel beter. Vergeet niet dat je bij euthanasie andere mensen verantwoordelijk stelt en bij je vraag betrekt. Dit is heel anders dan zelf een einde aan het leven maken. Daar mag wel een regel over zijn vind ik ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 02:25

Ik heb in mijn opleiding geleerd dat morfine bij een terminaal iemand euthaniserend werkt.
Dat je er dus op voorbereid moest zijn dat iemand kon overlijden als je morfine gaf.
Maar nu hoor je, dat dat niet het geval is. Dat het echt alleen maar pijnbestrijding is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:29

Armaris schreef:
Mensen van 80 jaar hebben vaak een multipathologie waar ze aan lijden. Als aangetoond kan worden dat dit onomkeerbaar is en het lijden zeer groot is kan men euthanasie aanvragen ;)

Bij jouw post vraag ik me af of die tijd ooit geweest is. Vroeger bestond euthanasie niet en liet men de mensen 'lijden' tot hun lichaam het opgaf. Sinds euthanasie in het leven is geroepen, is het ethisch veel beter. Vergeet niet dat je bij euthanasie andere mensen verantwoordelijk stelt en bij je vraag betrekt. Dit is heel anders dan zelf een einde aan het leven maken. Daar mag wel een regel over zijn vind ik ;)

Tuurlijk mag daar regel zijn. Maar geloof me, ik heb 100x liever dat ik iemand de pil moet helpen nemen waar ze niet meer wakker van worden, dan dat ik nog een keer mee moet maken dat er iemand uit het raam springt. Niet ziek, kerngezond, maar zo eenzaam, zo ongelukkig. Wil niet meer, wil dood. T arme mensje is door haar raam naar buiten gestapt, is op de rand van het dak gaan zitten, en heeft zich zo, hop, naar beneden laten glijden. Geland op een 2 meter brede richel op de eerst verdieping. Gevonden door 2 kleine kinderen die bij oma op bezoek waren ('kijk papa, een oma in de sneeuw!'). Die richel was alleen te bereiken vanaf de gesloten afdeling. Zorg overstuur, hele gesloten afdeling over de zeik, politie, brandweer, ambulance... Hele huis op zijn kop, en mevrouw heeft het overleefd, alleen een been gebroken en mag dus nu weer fijn op haar eigen kamer, dezelfde vanaf waar ze gesprongen is, met haar gebroken been liggen...

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:30

mika11 schreef:
Ik heb in mijn opleiding geleerd dat morfine bij een terminaal iemand euthaniserend werkt.
Dat je er dus op voorbereid moest zijn dat iemand kon overlijden als je morfine gaf.
Maar nu hoor je, dat dat niet het geval is. Dat het echt alleen maar pijnbestrijding is.

Mijn reet, dagelijks wordt er euthanasie gepleegd door "per ongeluk"een overdosis te geven. Gebeurt al jaren is zelfs bij mijn opa nog gebeurd.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 02:38

Vjestagirl schreef:
Armaris schreef:

Tuurlijk mag daar regel zijn. Maar geloof me, ik heb 100x liever dat ik iemand de pil moet helpen nemen waar ze niet meer wakker van worden, dan dat ik nog een keer mee moet maken dat er iemand uit het raam springt. Niet ziek, kerngezond, maar zo eenzaam, zo ongelukkig. Wil niet meer, wil dood. T arme mensje is door haar raam naar buiten gestapt, is op de rand van het dak gaan zitten, en heeft zich zo, hop, naar beneden laten glijden. Geland op een 2 meter brede richel op de eerst verdieping. Gevonden door 2 kleine kinderen die bij oma op bezoek waren ('kijk papa, een oma in de sneeuw!'). Die richel was alleen te bereiken vanaf de gesloten afdeling. Zorg overstuur, hele gesloten afdeling over de zeik, politie, brandweer, ambulance... Hele huis op zijn kop, en mevrouw heeft het overleefd, alleen een been gebroken en mag dus nu weer fijn op haar eigen kamer, dezelfde vanaf waar ze gesprongen is, met haar gebroken been liggen...

Dat lijkt me echt vreselijk als je dat meemaakt op je afdeling. Hier geven sommige bewoners ook wel aan dat ze dood willen maar als het dan zo afloopt, lijkt me echt verschrikkelijk. Vooral omdat die mw weer op dezelfde kamer terecht kwam.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:05

Hele herkenbare verhalen, werk zelf niet in de zorg maar was mantelzorger voor onze vader. Die heeft ongeveer 3 jaar in een rusthuis gezeten en was beginnend dementerent. Het was een gevecht zonder einde tot hij is overleden aan een zwaar hartinfarct. Het personeel op de afdelingen wou wel van alles doen maar ook zij kregen opdrachten, moesten zich daar aan houden en vooral hun mond dicht houden.
Het is nu 2 jaar geleden dat hij is overleden en nu pas begin ik een beetje bij de komen echter wat ik heb meegemaakt vergeet ik nooit meer.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:57

Ik werk ook in een verpleegtehuis en sinds kort doen wij ook aan verzorgend wassen. Er is bij ons eerst een pilot geweest op een andere afdeling. Daar is het erg goed bevallen en daarom wordt het nu gebruikt in het hele verpleegtehuis waar ik werk. Zelf vind ik het ook ideaal , veel bewoners bij ons hadden last van een droge huid maar sinds wij verzorgend wassen hebben ze hier nog maar weinig last van. De familie van de bewoners is over het algemeen ook zeer te spreken over het verzorgend wassen. Ook vind ik het geen verschil of je nu met water wast of met een verzorgenddoekje wat betreft geur. Ik denk dat het voor je eigen gevoel alleen is dat het je denkt dat de bewoner minder schoon is. Maar in werkelijkheid zijn de bewoners even schoon als met water. Wat betreft het douchen ik werk op een PG afdeling en vaak is het een groot drama om een bewoner onder de douche te krijgen. De mensen vinden het niet prettig om gedoucht te worden en kunnen maar moeilijk ontspannen. Bij ons worden de mensen daarom ook maar 1 keer per week gedoucht (haren wassen). Ik denk ook dat de bewoners daar niet veel last van hebben. Ze worden verder elke dag goed gewassen en verzorgd , en het scheelt voor de bewoners een hele hoop stress van het douchen.

Zoals ik begrepen heb wordt er nu bij ons wel gekeken of het mogelijk is de mensen wat vaker te douchen. Nu wassen/douchen we de mensen alleen in de ochtend uitgebreid en nu wordt er gekeken of het mogelijk is de mensen ook savonds te douchen. Maar of dat ooit gaat werken .... Ik zie het somber in. Wij lopen ons elke dag de benen onder het lichaam weg en staan standaard met te weinig personeel.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 04:02

Eejj schreef:
Ik werk ook in een verpleegtehuis en sinds kort doen wij ook aan verzorgend wassen. Er is bij ons eerst een pilot geweest op een andere afdeling. Daar is het erg goed bevallen en daarom wordt het nu gebruikt in het hele verpleegtehuis waar ik werk. Zelf vind ik het ook ideaal , veel bewoners bij ons hadden last van een droge huid maar sinds wij verzorgend wassen hebben ze hier nog maar weinig last van. De familie van de bewoners is over het algemeen ook zeer te spreken over het verzorgend wassen. Ook vind ik het geen verschil of je nu met water wast of met een verzorgenddoekje wat betreft geur. Ik denk dat het voor je eigen gevoel alleen is dat het je denkt dat de bewoner minder schoon is. .

Als je het doet volgens de regels zoals je de doekjes moet gebruiken heb je er ongeveer 6 nodig per bewoner.
Wij mogen maar twee doekjes gebruiken per bewoner. Eén voor de voorkant en één voor de achterkant.
Anders wordt het veel te duur. Nu kun je met 1 pak doekjes 3 bewoners wassen i.p.v. 1
Maar de doekjes zijn snel droog en koud dus eigenlijk is twee doekjes natuurlijk te weinig.

Daarom wordt hier alleen het gezicht, handen, oksels en de onderkant met 1 doekje gewassen.
En het het andere doekje voor de achterkant (billen)

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:57

Al deze verhalen zijn echt wel bekend en toch gebeurt er niets?
Ook met te weinig mensen werken ben ik tegen gekomen en heb dit toen ook gemeld. Gevolg, de mensen op de werkvloer moesten hun mond houden en er veranderde niets.
Mensen die op de groep zaten en gewoon vies haar hadden of bepaalt niet fris roken. Mensen die graag buiten wilden genieten van een lekker zonnetje maar door een drempel niet naar buiten waren te krijgen, een plaat over de drempel was erg moeilijk voor elkaar te krijgen. Mensen die in hun laatste fase zaten en gewoon in de stoel werden gezet op de groep.Familie die niet zelf een dokter mag inschakelen.Zo zijn er legio voorbeelden die ik kan noemen. Kan me er nu nog verschrikkelijk kwaad over maken maar heb alleen mezelf ermee. Ik ben er ook nooit weer geweest, kan het niet opbrengen. Toch moet ik er vaak langs op de fiets en dan voel ik weer al die pijn.

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:05

Herkenbare verhalen daarom ben ik, na 10 jaar, uit de zorg gestapt en ben ik iets heel anders gaan doen.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:10

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 27-02-24 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:21

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:27

Mijn oma zit in een verzorgingstehuis waar ze ook maar 1 x per week onder de douche geholpen wordt en verder een "kattewasje" krijgt. Moet zeggen dat ze altijd schoon ruikt en zelf tevreden is met de zorg die ze krijgt. Mijn moeder gaat elke dag een paar uur naar haar toe en helpt zoveel mogelijk om het verzorgend personeel te ontlasten.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:11

Mijn oma zit in een rusthuis en daar douchen ze ook maar 1x per week, de andere dagen worden ze gewassen aan de wastafel. Oma moeten ze echt naar de douche slepen en haar kasten sluiten om te vermijden dat ze zich gauw aankleed zonder te wassen. Zelfs haar wasmand moeten ze in de gaten houden omdat ze anders daar de vuile kleren uithaalt en zich aankleed om toch maar niet te moeten douchen. De bewoners die het kunnen, mogen trouwens gewoon zelfstandig douchen.
Voor ze naar het rusthuis ging, heeft ze 2 jaar bij ons ingewoond en ook bij ons was het heel wat werk om haar zover te krijgen dat ze zich waste of liet wassen. Fysiek is er niets mis met haar, dus ze zou het nog goed genoeg zelf kunnen als ze mentaal nog bij was.
Buiten het 'verplicht' wassen en het feit dat haar kasten gesloten worden is oma wel tevreden in het rusthuis (of lijkt ze toch tevreden te zijn) en ze zit er nooit onfris of onverzorgd bij.

Over euthanasie. Het is idd een enorme gewetenskwestie maar ik vind ook dat het mogelijk moet zijn. Hoe triest is het dat je mensen laat wegkwijnen tot ze letterlijk opgeleefd zijn.
Bij mijn opa hebben ze ook euthanasie uitgevoerd. Hij had terminale kanker en was ook dement. Met arts, oma en ons was al besproken dat we hem niet gingen laten wegteren. Opa was al ver dement dus kwam niet in aanmerking voor euthanasie. Op 1 van z'n 'heldere' momenten heeft hij wel eens gezegd dat het voor hem zo niet hoefde. Op een ochtend was hij zo verzwakt dat hij in coma aan het gaan was. Artsen hebben toen morfine gegeven, 'per ongeluk' te hoge dosis.
Dieren worden zo gauw het niet meer gaat uit hun lijden verlost maar mensen moeten maar blijven wegteren tot het lichaam niets meer heeft.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:34

Inderdaad, voor dieren zijn we meestal humaner dan voor mensen. Mensen laten ze liever weg kwijnen in een stoel waar ze de hele dag zo'n beetje niet uit komen.Sleutelen tot ze er bij neervallen.