NS is niet winterklaar, reiziger pik jij het nog langer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:45

Voor mij gaat het eerder om het feit dat PROrail & NS zeggen "winterklaar" te zijn, en vervolgens álles plat ligt door een paar cm sneeuw. Óf niet zeggen dat je winterklaar bent óf ook daadwerkelijk winterklaar zijn. Daar struikel ik over.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:47

Joonsel schreef:
Voor mij gaat het eerder om het feit dat PROrail & NS zeggen "winterklaar" te zijn, en vervolgens álles plat ligt door een paar cm sneeuw. Óf niet zeggen dat je winterklaar bent óf ook daadwerkelijk winterklaar zijn. Daar struikel ik over.

Helemaal met jou mee eens! Ik snap dat het in de soep loopt, maar niet als je zegt dat je winterklaar bent en dat allemaal test en weet ik het. Dat is waar ik problemen mee heb, tuurlijk snap ik de overmacht van het weer maar roep dan niet dat je klaar bent voor de winter.

Krips

Re: NS is niet winterklaar, reiziger pik jij het nog langer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:48

Nee dat vind ik dus ook. Dat zeg ik ook onder in mijn post. Wees wel duidelijk met je informatie. Over vertragingen e.d. maar ook met de redenen waarom treinen niet rijden. Ze moeten niet proberen het allemaal beter te laten lijken dan het is. Daar schiet immers niemand iets mee op.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:52

@joonsel, precies dát is het! Dat je als organisatie alles neerlegt bij je personeel dat het slechte nieuws aan de reizigers mag brengen, bij voorkeur met onderbezetting. Alle agressie op hun schouders, terwijl zij vast niet de opdracht voor die fantastische reclame 'NS is winterklaar' de wereld ingestuurd hebben.

Daarnaast ben ik er -wellicht geheel ten onrechte- van overtuigd dat het beter moet kunnen dan dit. Het kan toch niet enorm moeilijk zijn de stations sneeuwvrij te maken? En zo kan ik nog wel wat voorbeelden noemen (de keuze voor toiletten in treinen, meer wagons inzetten in de spits etc).

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:55

reina schreef:
@joonsel, precies dát is het! Dat je als organisatie alles neerlegt bij je personeel dat het slechte nieuws aan de reizigers mag brengen, bij voorkeur met onderbezetting. Alle agressie op hun schouders, terwijl zij vast niet de opdracht voor die fantastische reclame 'NS is winterklaar' de wereld ingestuurd hebben.

Daarnaast ben ik er -wellicht geheel ten onrechte- van overtuigd dat het beter moet kunnen dan dit. Het kan toch niet enorm moeilijk zijn de stations sneeuwvrij te maken? En zo kan ik nog wel wat voorbeelden noemen (de keuze voor toiletten in treinen, meer wagons inzetten in de spits etc).

Ook met die reclames over dat er extra personeel zou zijn voor de wissels & schone perrons...Sorry, maar dat moet je dan ook waarmaken. Of er niet over beginnen.
En inderdaad, het personeel van de NS mag nu alles aanhoren, terwijl het een spotje is van PROrail... Ik vind het dan wel weer netjes van de NS om gratis koffie & thee uit te delen.

Krips schreef:
Nee dat vind ik dus ook. Dat zeg ik ook onder in mijn post. Wees wel duidelijk met je informatie. Over vertragingen e.d. maar ook met de redenen waarom treinen niet rijden. Ze moeten niet proberen het allemaal beter te laten lijken dan het is. Daar schiet immers niemand iets mee op.

Zo had ik je post niet begrepen, sorry! Ze zijn zeker niet duidelijk, en ik vind het eerder misleidend dan wat anders :o

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:01

reina schreef:

De NS en Prorail kunnen niet eens goed comminuceren naar hun eigen personeel, laat staan de reiziger. Ik weet dat dit een iritatiepunt is bij werknemers van de NS.
En ja, de werknemers waren niet blij met die reclame. Met name omdat de reizigers dan opmerkingen gaan maken naar het personeel wat daar dan aanwezig is, en niet naar de hoge heren die dit allemaal bedacht hebben.
Daar moet je je klachten naar toe gaan sturen, opmerkingen naar het personeel op de grond is gewoon niet fair, zij hebben daar ook niet om gevraagt, maar zij lopen het wel op.
Net zoals die SLT treinen. Verschrikkelijk voor als je zwanger bent, plaspillen gebruikt, prostaat problemen hebt of als je een keer niet lekker bent bv. Ook verschrikkelijk voor de mensen die erop moeten werken. Want zij kunnen soms uren niet naar de wc....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:04

Voor de mensen die erop werken, is er een oplossing.
Je zet de trein stil op een station en gaat daar naar het toilet.
En nu weet ik ook waar de vertragingen op het spoor vandaan komen.
Van al het personeel dat moet piesen, daar het toilet op het station voor gebruikt maar zo vertragingen inde hand werkt :D

:+

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 22:09

Hahaha, vertragingen door piesende conducteurs :P.
Ik moet ineens denken aan die reclame van de belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker.
Bij de NS zou het moeten zijn: Leuker kunnen we het niet maken, wel langzamer :P

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:22

Ik word meer gestoord van het openbaar vervoer op het gebied van trams en bussen, dan van de hele NS. Het hogere personeel op kantoor heeft gezien dat het dus zou gaan, maar nu gaat het helemaal niet... Bij mij in de wijk rijd er niet eens een tram omdat ze het lijnennet niet optimaal kunnen houden.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 22:34

rijden er dan nog wel bussen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:35

Ik heb de indruk dat de bussen sneller uit de roulatie genomen worden dan de treinen....

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 22:45

juist niet die rijden altijd wel door, hoe slecht het weer ook is.
Laatst bijgewerkt door InekeH87 op 21-12-10 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:45

InekeH87 schreef:
rijden er dan nog wel bussen?

Bij mij met grote vertraging...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:47

InekeH87 schreef:
juist niet die rijden altijd wel door, hoe slecht het weer ook is.

In Amsterdam zijn vrijdag de bussen er helemaal uit gehaald. Ook reed in Utrecht op gegeven moment niks meer.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:38

In Haarlem is de dienstregeling ook tijdelijk gestaakt, maar nu rijd echter alles weer. Het komt wel iets later ja, maar het kómt wel. En terwijl er bij Conexxion niet eens informatie wordt opgehangen loopt daar alles nog beter dan bij de NS. Bij de bussen weet je dat hij wel komt, ookal is het iets later. Bij de NS is het altijd nog een verassing of er uberhaupt iets komt.

Overigens vind ik de hele voorbereiding op de winter bar slecht. Vorig jaar hadden we ook flinke sneeuw, en het zout was binnen de korste keren op. Nu is dit weer het geval. Nu zelfs nog eerder dan vorig jaar, we hebben nu pas sinds een hele week echt sneeuw, en meteen zijn alle voorraden op.
Ook wordt er bij ons niets meer schoongemaakt. Van mijn part schuif je alles even plat, maar ook dat wordt niet gedaan. Nu liggen er overal hopen waar niet overheen te fietsen/rijden/zelfs lopen is.

En inderdaad, ik snap heus wel dat er ook niet gevraagd wordt om die sneeuw. Maar eerst hoor je overal dat de gemeentje 'er klaar voor is', en hele plannen heeft opgesteld, maar bij de eerste vlok is iedereen in paniek en komt er niets van die plannen terecht.
Vertel ons dan niet dat alles geregeld is en dat die sneeuw mag komen, als eigenlijk niemand er klaar voor is.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:41

Ik moest vorig jaar elke dag van zwolle naar enschede reizen en weer andersom! (maandag tot vrijdag vooor mijn studie)
vaak vertragingen op deventer!
altijd weer wat anders, internationale trein vertraagd, intersity rijd niet enzovoort!!

ben blij dat ik nu nog maar 2 keer per week hoef!

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 06:55

De fout ligt inderdaad, zoals al een aantal keer gezegd is, niet bij de NS maar bij spoorbeheerder Prorail. Die twee worden nog wel eens door elkaar gehaald, haha. Prorail is heel goed in vergaderen, plannen maken en ze vervolgens weer uitstellen... dus eigenlijk in niets doen. Ze krijgen betaald zolang alles werkt, ongeacht of er goed onderhoud is gepleegd(prestatiecontracten). Ze onderhouden het spoor bar slecht, er liggen gigantisch veel wisselverwarmingssystemen in het Nederlandse spoorwegennet die al jarenlang over de houdbaarheidsdatum heen zijn. Tsja, dan wil het wel eens wat minder werken natuurlijk... Prorail wist al maandenlang dat er goed onderhoud nodig was, maar ze doen er niets mee. Heel erg zonde, want de uitval kan een enorm stuk verminderd worden zodra alle spoorsystemen gewoon in goede staat verkeren. Tegen dikke lagen ijs en sneeuw is natuurlijk vrij weinig te doen, maar een laagje sneeuw zou niet voor zoveel problemen moeten zorgen :) In Duitsland, Polen, Tsjechië, Frankrijk, Hongarije etc. wordt veelal gebruik gemaakt van dezelfde wisselverwarmingssystemen en ook daar hebben ze hier en daar last van problemen, maar een aanzienlijk stuk minder terwijl de hoeveelheid sneeuw en ijzel veelal groter is.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:10

@unfaithful, ik weet dat ik als 'gewone' treinreiziger geen zicht heb op de oorzaak van alle problemen, maar weet wel dat ik ook het onderhoud van de treinstellen van de NS abominabel vind. Ik zit regelmatig in trein zonder/vieze/kapotte wc, niet werkende deuren, verwarming etc. De perrons zijn niet schoongemaakt, de treinen zijn vaak vies, overvol, kort, vol met graffiti, erg weinig ruimte (groene dubbeldekkers) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik baal dan van het elkaar de zwarte piet toeschuiven. Zeg gewoon sorry en probeer je processen in het vervolg te versoepelen en zeg niet trots 'De NS is winterklaar'.

edit:typo
Laatst bijgewerkt door reina op 23-12-10 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:14

Idd. Volgens mij ligt de fout van kapotte verwarmingen ed bij de NS en niet bij Prorail.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:15

Ik vind dat we uberhaupt al blij mogen zijn met de NS.. In sommige landen kun je normaal gewoon gaan wachten op je trein. Het is niet zeker of er een trein komt....
De NS kan er niks aan doen als de treinen kapot gaan, nederland is gewoon niet voorbereid op dit weer.. Dat zie je ook met het strooizout..

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:16

landvrouw schreef:
nederland is gewoon niet voorbereid op dit weer.. Dat zie je ook met het strooizout..

is nou net het probleem...
de spotjes van de NS (of was het nou prorail? :') ) niet gezien op tv?
over een vrouwtje met een hondje en een tennisbal, die ze op 't spoor gooit

en ''wij zijn er klaar voor''

zeg dan ''jongens, we hebben geen idee of we nu wel of niet de sneeuw overleven''

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:17

landvrouw schreef:
Ik vind dat we uberhaupt al blij mogen zijn met de NS.. In sommige landen kun je normaal gewoon gaan wachten op je trein. Het is niet zeker of er een trein komt....
De NS kan er niks aan doen als de treinen kapot gaan, nederland is gewoon niet voorbereid op dit weer.. Dat zie je ook met het strooizout..

Maar daar betaal je ook niet de hoofdprijs voor je treinkaartje ;)
En daar wordt niet gesuggereerd dat ze altijd op tijd rijden of beloftes gedaan ;)

De NS moet z'n spullen goed onderhouden. Ze hadden toch kunnen leren van vorig jaar........ dat geldt ook voor het strooizout, maar dat is een andere discussie.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:25

Dat ben ik ook met jullie eens.
Maar zoals je overal hoort zegt ook iedereen dat de winter al erg vroeg hier is, waardoor ze er nog niet klaar voor zijn..
Ze waren nog bezig met de winterproeven..
Maar ik ben er ook niet tevreden over, maar als je gaat kijken, ga jij nog met de auto op pad??

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:30

Winterproef was al geweest en geslaagd naar eigen zeggen.... daarna zijn er ook al die spotjes verschenen....

Ik ga wel met de auto op pad hoor. En ook met de trein, want kom anders niet op m'n werk (kan ik niet komen met de auto).

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:31

Ze hadden al een winterproef gehad! Ze moeten gewoon een zaakjes op orde hebben en niet achteraf gaan roepen "dat de winter wel erg vroeg is gekomen".