Ritueel slachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:31

Het is afschuwelijk.

Niet zo lang geleden was er op het nieuws dat halal geslacht vlees niet zelden tussen het 'gewoon' geslachte vlees in de supermarkt terecht komt. Zonder vermelding dat het ritueel geslacht is uiteraard! :\

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:33

De wereld heeft nog zat te leren..
het is niet meer zoals eerst..
De mensheid...ja die zijn denk nog niet heel slim overal..
Maar ja..daar kan je niks aan doen!
Het is ook niet fijn voor de dieren dat wij al die auto;s enz hebben..Maar evoluatie..het komt vanzelf..

Ze leren daar ook wel, Dat slachten ook op een andere..Juiste manier kan..en dat ze god ook niet tegenwerken zeg maar.

Die pin..Dat kennen ze daar nog niet!
tenminste...nnog noooit gezien

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 22:33

In het midden oosten is niet hier....
Watr ze daar doen heeft niks met deze discussie te maken. In Afrika doen ze het ook zo. In Nederland is het gewoon niet nodig en het hoort ook niet bij de nederlandse cultuur.
Alles wat er in de koran staat en in de bijbel is al behoorlijk uit de tijd....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:34

rayoow schreef:
nee oke..
dat zie ik ook niet graag..
Maar daar kennen ze het schieten niet..
en verdovingen mogen niet! vanwege de middelen die daar in zitten

Verdoofd schieten is niet verdoofd ;)
maar dus het hersendoodmaken .

Komt geen middeltje bij te pas :))

En daar hebben ze gewoon wat dat betreft een enorme achterstand, waardoor de dieren lijden.
En dáár kan ik niet tegen!
En we hebben het over nederlands slachten... niet over het MO.
Dit ritueel slachten gebeurt in nederland waar we de juiste middelen WEL hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:36

Ik verzacht niet het ene kwaad met het andere NouJaDan...

Ik vraag me af, waarom het ene belangrijker lijkt te zijn dan het andere?
Maar misschien kan jij me daar dan antwoord op geven?
Wat maakt het ene kwaad (het slachten dus) erger dan al die andere zaken die leed berokken bij dieren?

En ik denk dat de 'aanpassings' discussie hier maar buiten beschouwing gelaten moet worden.
Want qua houden van dieren, kunnen wij volgens mij nog wel wat leren van degenen die zich hier volgens enkelen zouden moeten aanpassen ;)
(ik eet liever een Marrokaans geitje, zo vers uit de kudde, zonder ingespoten hormonen e.d., iedere dag lekker buiten, geen genitisch gemanipuleerd voedsel...)

suuzepuus

Re: Ritueel slachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 22:39

Dat geitje wel, maar niet op die manier geslacht!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:41

Want, waarom is de manier waarop ze aan hun einde komen belangrijker dan de manier waarop ze opgroeien/leven?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:42

Kanelly schreef:
(ik eet liever een Marrokaans geitje, zo vers uit de kudde, zonder ingespoten hormonen e.d., iedere dag lekker buiten, geen genitisch gemanipuleerd voedsel...)

Ooit gehoord van scharrelvlees? ;)

Zoals de runderen in Nijkerk, de paarden in Nijkerk.
Zo ken ik meerdere slagers die echt scharrelvlees verkopen!
En dan niet een kippetje op 50cm bij 50cm. Maar echt dieren die bewust gefokt zijn voor scharrelvlees-slacht!

Volgens mij vergeet jij dit namelijk ;)
Al mijn vlees wat ik meeneem uit Nijkerk, is scharrelvlees. :)
En ja, helaas is dat duur.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:43

Kanelly schreef:
Want, waarom is de manier waarop ze aan hun einde komen belangrijker dan de manier waarop ze opgroeien/leven?

Dat scharrelgeitje uit het Oeroeggebergte is zo slecht nog niet.
Maar die bio-koe die zijn hele leven al geen daglicht gezien heeft, en daarna ook nog eens zo gedood wordt.. vind je dat wel oke dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:45

Nee hoor, maar ook het scharrelvlees zit vol met grotendeels dezelfde troep, al dan niet binnen gekregen door voedsel of injecties.
Bio-dynamisch is dan nog wat beter, maar ook niet vrij van troep.

Maar daar ontkom je in de Westerse wereld nagenoeg niet aan, dat weet ik ook.

Sorry Focussed, ik snap je denk ik niet helemaal?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-12-10 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:45

1 reactie van mijn kant.

Wat jullie op de docu zien is GEEN rituele slacht en ook GEEN islamitische slacht.

het is een barbaarse slacht die God verboden heeft, die uitgevoerd is door mensen die zich moslim noemen en waarschijnlijk geen kennis hebben en/of alleen aan geld denken.

want bij een correcte islamitische slacht mag ten 1e het dier niet eens uit de bioindustrie komen, daarbij zjn er dan heeeel veeel regels en voorwaarden waar men aan moet voldoen zodat de dieren niet lijden, direct hersendood zijn en niet in hu emoties worden geschaad. dit alles kan je teruglezen op de site in mijn profiel over dierenrechten bij voorbaat.

mensen doen slechte dingen.

maar dit zijn GEEN praktijken die de Islam onderwijst en zo heeft God het NIET bedoeld.

overigens,. heeel veel moslims eten geen (nep)halalvlees meer. om dus deze redenen. heel veel moslims komen al in opstand, dit merk ik in de islamitische gemeenschap, men is er echt klaar mee. geleerden bemoeien zich er ook mee gelukkig. helaas zijn dit de praktiserende moslims die hun geloof dus well serieus nemen, en helaas zijn er meer niet-praktiserende moslims in nederland die het allemaal niets kan schelen..

JA een verdoving is wel toegestaan. een bedwelming dan wel. maar alleen op een diervriendelijke manier uiteraard.
dus JA er moet wat veranderen. absoluut.
en JA ik ben moslim
en NEE ik eet geen nephalalvlees omdat het halalvlees in nederland dus eigenlijk HARAM is, verboden om te consumeren.
NEE dit is geen islamitische praktijk, maar een praktijk van mensen :(

topics van een islamitisch forum:
(ik heb hier overigens zelf ook in gereageerd. ik ben benieuwd of jullie kunnen ontdekken welke gebruiker ik ben haha)
voor of tegen ritueel slachten
alleen biologisch vlees is halal
de waarde van het halal-label

ik ben overigens zelf een onderzoek gestart wat betreft de vleesmogelijkheden in nederland. ik heb contact met verschillende slachthuizen en leveranciers. ik bestel mijn vlees nu bij http://www.groenemoslims.nl en een bepaalde winkel hier in de buurt omdat ik weet dat zij zorg dragen voor de wetten van de Islam en daarbij dus ook het dierenwelzijn.
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 21-12-10 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodig bold uit de text verwijderd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:46

AMEN! :)

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:46

..nou..even korte afsluiting voor mij..

Ja de ''moslim'' mensen lopen achter met het slachten in nederland
Ja nederland heeft ook dieren die ik liever niet eet omdat ze nog nooit buiten hebben gestaan..

Dit kan echt een eindeloze discussie worden..
Jollie weet meer over de nederlandse slacht..ik iets meer over moslim manier..
maar ik weet zelf ook niet alles!...
Ik heb liever dat de beesten een goed leven hebben gehad..dan dat ze nog nooit buiten zijn geweest..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:47

NouJaDan schreef:
Mijn westerse normen superieur maken? Ja, zolang ik in het westen woon. Omdat ik me behoorlijk kan vinden in die cultuur. Anders was ik al verhuist. Waar IK me dan zal moeten aanpassen naar hun gebruiken.

Ja dat vind ik wel een punt.

Hier in Portugal (waar thuisslachten verboden is maar nog heel veel gebeurd in dorpen, trouwens en dan hebben we het over Katholieken) zie je bv nauwelijks mensen met hoofdoekjes of burkas, omdat men zich aanpast.
Dat komt voornamelijk omdat het land zich duidelijk profileert als Katholiek.
Overigens hebben ze hier twee asielzoekerscentra, met een capaciteit van minder dan 20 mensen en die zijn nooit vol. Ze krijgen 3 maanden de tijd om werk te zoeken, als het niet lukt worden ze terug gestuurd. Dat helpt in het duidelijke beleid, en je duidelijk profileren als een bepaald soort land.
In Nederland kan ALLES en daar zal men dan ook flink gebruik en misbruik van maken.
Als ik zeg dat ik uit Nederland kom, is het eerste wat men roept:"O vrije drugs en prostitutie, en goede uitkeringen." -O- En dat men overal maar moskees mag bouwen vind men ook apart. Want vrijheid van geloof is nog weer wat anders dan je gebedsgebouw ergens pontificaal neerzetten en je gewoonten tegen de gewoonten van je gastland uitvoeren.
Hier zitten ook heus joden en moslims en boedisten etc, maar je MERKT het niet, en dat is een verschil.
Maar goed Nederland is te ver heen om de klok terug te draaien, maar ze kunnen wel beginnen met dingen verbieden die "on nederlands" zijn, lijkt mij. Dat is het goedrecht van een land.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 16-12-10 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:48

Kanelly schreef:
Nee hoor, maar ook het scharrelvlees zit vol met grotendeels dezelfde troep, al dan niet binnen gekregen door voedsel of injecties.
Bio-dynamisch is dan nog wat beter, maar ook niet vrij van troep.

Maar daar ontkom je in de Westerse wereld nagenoeg niet aan, dat weet ik ook.

Sorry Focussed, ik snap je denk ik niet helemaal?

Nou ik bedoelde: Jij vraagt of de dood van het dier belangrijker is dan het leven wat hij gehad heeft.
En in principe heb je gelijk met het scharrel-geit uit het Oeroeggeberte voorbeeld.
Maar een Nederlandse koe (of welk ander dier dan ook) die ritueel geslacht wordt heeft wss al een rotleven achter de rug. Dus dan gaat die vlieger niet op, snap je me nu :P ?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 22:48

Nee, dat vind ik niet ok. En ja, ik ben blij als daar wat aan gedaan gaat worden.
En van veel nederlandse dieren zou het leven een stuk beter kunnen...

Maar daar gaat het hier niet over!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:48

rayoow schreef:
Jollie weet meer over de nederlandse slacht..ik iets meer over moslim manier..
maar ik weet zelf ook niet alles!...

En SAMEN kunnen wij deze discussie een duidelijke kijk op het slachten geven!!
Wij spreken elkaar binnenkort in Nijkerk wel even ;) Vind het erg interessant!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:51

@ jameyskatje: Waar haal jij je vlees dan? En hoe weet je dan of het allemaal wel correct is gegaan?
Wat wat jij schrijft komt niet bepaald overeen met de filmpjes (zxoals je zelf ook al zei.)

edit: na nog een keer jouw post gelezen te hebben heb ik het al ontdekt op de link die erbij zat.
Laatst bijgewerkt door danneke80 op 16-12-10 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:51

Ja, ik snap je wel.
Maar ik snap nog steeds niet waarom blijkbaar de manier van sterven belangrijker is dat het leven dat het dier gehad heeft.
Wat maakt nou dat het rituele slachten erger is, dan een leven vol leed?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 22:52

jameyskatje
goed dat je dit hier neerzet. eet je wel vlees? zo ja wat dan?
ze nee, wel de rest van de dierelijke producten?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:52

Kanelly schreef:
Ja, ik snap je wel.
Maar ik snap nog steeds niet waarom blijkbaar de manier van sterven belangrijker is dat het leven dat het dier gehad heeft.

Dat maakt het niet erger. Maar je kunt blijven bagatelliseren: Zus is erger dan zo, dus zo is nog laaang niet zo erg.
Maar al wil ik wat aan "zo" doen, dan is dat toch mijn goed recht? Wil niet meteen zeggen dat ik "zus" niet erg vind.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:53

Kanelly schreef:
Ja, ik snap je wel.

Blijf je dit nou elke keer roepen terwijl hier al meerdere malen antwoord op gegeven is?
Dit topic gaat over het slachten, niet over de levenswijze.
Open daar dan zelf even een topic over?

De discussie is hier : het ritueel slachten
Dus het onverdoofd doorsnijden van de keel.

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:55

Kanelly schreef:
Ik verzacht niet het ene kwaad met het andere NouJaDan...

Ik vraag me af, waarom het ene belangrijker lijkt te zijn dan het andere?
Maar misschien kan jij me daar dan antwoord op geven?
Wat maakt het ene kwaad (het slachten dus) erger dan al die andere zaken die leed berokken bij dieren?

En ik denk dat de 'aanpassings' discussie hier maar buiten beschouwing gelaten moet worden.
Want qua houden van dieren, kunnen wij volgens mij nog wel wat leren van degenen die zich hier volgens enkelen zouden moeten aanpassen ;)

Jij blijft steeds maar weer met vergelijkingen komen ik niet. Ik maak geen onderscheid in het ene of het andere leed. Jij wel. De media kan niet aan alles tergelijkertijd aandacht besteden. Nu is het toevallig het ritueel slachten, jaren geleden het onverdoofd castreren.

Zodra je over "superieure westerse cultuur" begint vind ik dat daar op gereageerd mag worden. Om het dan vervolgens af te doen als dat de aanpassingsculuur buiten de discussie moet worden gehouden. ...begin er dan niet over als je het een te gevoelig onderwerp vind.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:00

Bedankt jameyskatje voor de verheldering. Dit wist ik nog niet!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:00

Focussed schreef:
Dat er ook nog eens bij: Wie heeft dan in godshemelsnaam bedacht dat zo'n beest zo lang moet lijden? Dit is imo geen "interpretatie gevoelige keuze" waarbij je de tekst in een geloofsboek naar eigen believe kan interpreteren. Ik bedoel: Snel en pijnloos staat toch vrij haaks op de keel doorsnijden en minuten laten doodbloeden bij kennis...

Alle boeken die richtlijnen zijn in geloven worden vrij geinterpreteerd naar de keuze van de gebruiker, helaas. Breek me de bek niet open.

Ook dat joodse kosjer eten is totaal uit de hand gelopen met twee keukens.
Waar het om ging is dat er kruisbesmetting bestaat, maar als jij je mes even onder de hete kraan schoonmaakt tussen de producten snijden door, is het echt wel schoon.
Dat moslims geen varkensvlees eten is omdat het zonder koelkast nu eenmaal in een mum van tijd onder de maden zit.
De richtlijnen zijn eeuwen geleden gemaakt, en kunnen gemakkelijk aangepast naar moderne tijden. Want het heeft weinig met God of Allah of wie/wat dan ook te maken. De richtlijnen zijn om hygiënisch en "goed" te overleven.
We hoeven helemaal niet "een hogere" tevreden te stellen met het doden van dieren al of niet op een bepaalde manier. Of het al of niet eten van bepaalde dieren, of het bereiden op een bepaalde manier. Daar waren die richtlijnen niet voor. Die waren simpelweg om rotten van vlees en kruisbesmetting te voorkomen... De hele hocus-pocus eromheen is in de meeste boeken later toegevoegd. Of zelfs totaal bedacht.