Langstudeerboete verlengd naar 2 jaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: Langstudeerboete verlengd naar 2 jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:50

Trouwens, wij moeten ook loten voor de coschappen, dus als je een paar keer uitgeloot wordt, dan red je het nooit binnen 6 jaar en moet je dus extra betalen? Gewoon omdat je pech had met het loten??? Onzin... Met twee jaar extra is de kans best groot dat je het gewoon goed haalt, en is er geen probleem toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:57

Voor betastudies zou de regeling toch nog worden bekeken? Dus dan zal bovenstaande ook geen probleem zijn.

Overigens: als je meeloot zit je tussen de co-schappen/onderzoeksstage en de tijd dat je nog college hebt toch met vrije weken? Die kun je ook opvullen met werken -dat doen en deden meer mensen die ik ken die diergeneeskunde doen of deden.

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:02

Ik moet zeggen dat ik de regeling van 2 jaar heel schappelijk zou vinden. Ik kan weinig met een opmerking als onderstaande:

Ffortuna schreef:
Wat ik nu dus niet snap is hoe het zit voor de huidige masterstudenten. Ik ben nu bezig met het eerste Masterjaar máár heb 2 jaar uitloop op de Bachelor gehad (omdat ik al een fulltime baan heb, op het vakgebied waar ik voor studeer en al op niveau, om te voorkomen dat jullie nu op jullie achterste benen gaan staan).

Jou keuze om daarnaast fulltime te werken. Daarmee waarschijnlijk ook geld verdient neem ik aan en dus dan zeker in staat om zelf wat te betalen. Ook redenen als ik heb de verkeerde studiekeuze gemaakt. Erg vervelend, maar met 2 jaar uitloop is dat ook te behappen en ook dit is een keuze van jezelf geweest.

Waarom moet de rest van NL betalen omdat jij kiest om er naast te werken, de verkeerde keuze hebt gemaakt etc. En al zou je zelf moeten betalen. Het zijn wel de mensen die studeren voor goede banen en die dan misschien de eerste tijd dat ze werken wat terug betalen (!) van wat ze gekregen (!) hebben. Heb je gekozen voor een studie waarin de werkgelegenheid een stuk minder is, dan weet je dat in het algemeen van tevoren en moet je nu dus helemaal opletten dat je op tijd je studie afrond.

Ach en ander is er altijd InHolland nog :Y)

En zeer terechte uitzondering hierop is natuurlijk ziekte en andere vervelende tegenslagen die je mee kunt maken. Voor de rest krijg je het geld 'zomaar' en daar mag best wat tegenover staan.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:08

spoekie schreef:
verootjoo schreef:
Je ziet zeker iets over het hoofd. Een jaartje studeren kost per persoon ong. €8000. Dan heb ik het nog niet eens over de stufie die je krijgt.
In Nederland werkt het zo dat de studenten daar zelf een klein deel van mee moeten betalen. Zo'n €1700 euro per jaar. Een schijntje dus als je ziet hoeveel in het buitenland de eigen bijdrages zijn... Als je dus langer studeert dan nodig is, kost het de overheid véél extra geld.

Ik vind het niet meer dan logisch dat je niet eeuwig gefinancierd wordt. Kom op zeg... studeren is ook je eigen verantwoordelijkheid. Een studie moet prima te doen zijn in 6 jaar als er 4 jaar voor staat. Met een beperking mag je er dus 7 jaar over doen. Sorry hoor... maar als je dat niet haalt weet ik het ook niet meer.

Nee oke prima.. maar zeg dan gewoon: na zoveel jaar financieren wij je niet meer of een stuk minder ipv het een boete noemen. Dat klinkt al een stuk vriendelijker. EN geef ajb geen boetes aan de hogescholen en universiteiten.. die gaan nu qua kwaliteit achteruit, omdat zij ook geen boete willen en dus studenten er doorheen gaan helpen.. Ik vind al dat het niveau voor sommige studies te laag ligt.. Maar goed, dat is een andere discussie.

Dat laatste, daar ben ik het mee eens. Ik snap niet helemaal wat ze met deze maatregel willen bereiken. Als je kijkt naar Engelenad, daar ligt het bedrag nu al op +- 3300 pond, en dat wordt straks 6000-9000,-. Dat is veel geld, maar door de regelingen die zij hebben is het 'betaalbaar', om maar niet te spreken van de kwaliteit van hun opleidingen: Naast oxbridge heb je daar ook bijvoorbeeld Durham, UCL, etc... In Nederland hebben we dat simpelweg niet. Dat is jammer, want Nederland heeft zeker de potentie om enkele zeer goede universiteiten te hebben.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:03

Als ze die ambitie hebben zal er toch meer onderwijs moeten worden gegeven. Ik vind het schadalig hoe weinig onderwijs ik krijg. Zit nu op 8 uur per week! Voor kunstgeschiedenis was het 6 uur per week! Wat moet je leren in die tijd! Als ze ambitie hebben om mensen veel te leren en top onderwijs te geven, geef dan ook top onderwijs in een grotere kwantiteit!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:05

Ffortuna schreef:
Voor betastudies zou de regeling toch nog worden bekeken? Dus dan zal bovenstaande ook geen probleem zijn.

Overigens: als je meeloot zit je tussen de co-schappen/onderzoeksstage en de tijd dat je nog college hebt toch met vrije weken? Die kun je ook opvullen met werken -dat doen en deden meer mensen die ik ken die diergeneeskunde doen of deden.

Jawel, maar ik weet niet hoe dat zit met collegejaren. Of je dan ook geen college geld betaald en dus officieel niet studeerd... Dan zou het geen probleem moeten zijn. Als je wel ingeschreven moet blijven/college geld betaald over de periode die je moet wachten voor je met je co-schappen kan beginnen, dan telt die tijd dus gewoon als studietijd. Dan kan je wel werken om die grote hoeveelheid collegegeld te betalen, maar dat lijkt me niet de bedoeling (het werken wel, maar niet dat je meer collegegeld moet gaan betalen).

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:59

Ook hier een langstudeerder.
Als ik alles geweten had, dan had ik het mooi bij een MBO-studie gehouden.
Dan had ik eeuwig kunnen blijven studeren, en werd alles gefinancierd omdat ik nog in het oude systeem zat :+

Heb een verkeerde studiekeuze gemaakt, en ben in de 2e periode bij een ander instituut ingestroomd.
Alles werkt langs elkaar heen, vrijstellingen worden niet verleend etc etc.
Een hoop heisa, maar ik kon vertrekken.

Nu met een andere studie begonnen vorig jaar.
Pas in de 2e periode omdat ik de 1ste periode niet mee mocht doen vanwege een bezwarschrift.
Eerst zou ik vrijstelling krijgen voor een vak van de eerste periode, nu toch niet.
Toets 1x gemaakt, maar helaas niet gehaald.
Je hebt 8 perioden de de kans om je P te halen, maar heb nu pas 1x de mogelijkheid om die toets te maken (vak te volgen)
Dit is dus eigenlijk mijn 2e jaar dat ik met die studie bezig ben, maar ik durf te wedden dat ik na de zomervakantie gewoon weer op kan rotten omdat ik zogenaamd binnen 2 jaar het niet gehaald heb.

Ik vrees er nu al weer voor.
Alles loopt weer verkeerd, en hoe hard ik er ook tegen knok, er gaat me zoveel energie zitten in alle zaken om alles goed geregistreerd te hebben dat het echte studeren, student zijn er hast niet van komt.

Mocht ik nu door kunnen gaan, dan doe ik totaal 5 jaar over de studie, dit is incl de eerste studie waar ik na 2 jaar weg mocht gaan.

Door al deze besluiten heb ik steeds meer het idee dat het kabinet liever heeft dat iedereen direct na de middelbare school maar aan het werk moet.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:02

annastasia schreef:
Door al deze besluiten heb ik steeds meer het idee dat het kabinet liever heeft dat iedereen direct na de middelbare school maar aan het werk moet.

Nee, juist niet, maar dat iederen weloverwogen gaat studeren en niet járen ergens gaat zitten en op kosten van de belastingbetaler eeuwen doet over een studie.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:19

LuvdaTossa schreef:
annastasia schreef:

Nee, juist niet, maar dat iederen weloverwogen gaat studeren en niet járen ergens gaat zitten en op kosten van de belastingbetaler eeuwen doet over een studie.

Willen ze de belastingbetaler wat 'ontlasten' kunnen ze volgens mij beter investeren in de sociale dienst.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:24

hessie31 schreef:
Ook redenen als ik heb de verkeerde studiekeuze gemaakt. Erg vervelend, maar met 2 jaar uitloop is dat ook te behappen en ook dit is een keuze van jezelf geweest.

Juist in die studiekeuze moet mijns inziens veel meer geïnvesteerd worden. Daar is bar weinig ondersteuning bij en de keuze is bijna oneindig. Een keuzemaatschappij is natuurlijk best leuk en aardig en heeft een hoop voordelen, maar je moet op zo'n jonge leeftijd al een keuze maken terwijl het overgrote deel op die leeftijd nog geen idee heeft wat hij/zij wil doen, en daar ook nauwelijks in begeleid wordt. Ik denk dat bij investering in het voortraject je een groot deel wel in ene op de juiste plek kunt krijgen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:58

Dat ben ik helemaal met je eens Polivy.
Er is zoveel keus, en van de helft weet je bij het maken van je keuze nieteens van het bestaan af.
Betere begeleiding en voorlichting (ook tijdens open dagen) scheelt al de helft.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:01

Pff gelukkig maar dat het 2 jaar is geworden... 1 jaar was véél te streng. Ergens snap ik de maatregel wel, maar waarom over de ruggen van arme studenten? Ik denk dat er genoeg andere maatregelen zijn om langstuderen tegen te gaan. Gelukkig hebben ze niet aan de stufi gezeten. :Y)
Even een vraagje trouwens, voor de master krijg je nu geen stufi meer? (lekker stimulerend trouwens) Maar krijg je dan nog wel 4 jaar stufi zoals normaal gesproken of ook niet meer? Ik bedoel dus dat als je wel uitloopt met je bachelor je dat 4e jaar nog wel stufi krijgt, of ook niet meer?

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:14

Je krijgt stufi voor de tijd die officieel voor je bachelor staat, dus:
officieel 3 jaar->3 jaar stufi
officieel 4 jaar->4 jaar stufi
En als je er langer over doet houdt de stufi toch echt op.

Ik heb trouwens begrepen dat de twee jaar extra uitlooptijd alleen geldt voor studenten die een bachelor én een master volgen. Ik vraag me af of ze dit gaan splitsen. Ik heb namelijk meer dan twee jaar vertraging maar sta pas sinds september voor een master ingeschreven...

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 02:10

Hier ook een gevalletje genaaid waar ik bij sta :+ (nee het is eigenlijk niet grappig nee)

In 2003 begonnen op TU. Enorme faalangstdip aan dat jaartje overgehouden en daarna 2 jaar op HBO in bedrijfskunde verder gegaan. Ik ben tijdens de profielkeuze (!) op de middelbare al in de 'verkeerde' richting geduwd door de mentor e.d. en daardoor mijn vervolgstudie automatisch in de natuur-technische tak gezocht terwijl dat mij helemaal niet bleek te liggen.

In 2006 dus begonnen op de UvT. Mijn bachelor prachtig nominaal doorlopen. Vervolgens mijn droom van dag 1 vervuld door een bestuursjaar te doen en nu braaf bezig aan de master. Ben druk bezig met plannen maken om nog een stage in het buitenland te gaan doen, maar die plannen komen nu zeer ernstig in het geding als de overheid dit plan per 1 aug 2011 in wilt gaan voeren. Ik had namelijk een speling ingecalculeerd om rond september/oktober afgestudeerd te zijn (maar zou nog steeds binnen 10 jaar diploma halen, ouders zijn aan boord en ik heb maar 7 maanden extra geleend van de IBG (de rest wordt allemaal gift)).

Tadaa nu val ik dus 1-2 maanden in de nieuwe langstudeerdersregeling en zou ik dus voor die nieuwe korte inschrijving even mooi 3000 eurie erbij mogen tikken?!

Het is mij overigens niet geheel duidelijk: ik ben als ik in 2011 afstudeer dus een 8e jaars student geworden. Met de 2 jaar speling die nu genoemd wordt ben ik dus 2 jaar overtijd. Moet ik dan met terugwerkende kracht over die 2 jaar ook nog 3000 eurie per jaar erbij dokken? M.a.w. kom ik door mijn 1-2 maandjes geplande uitloop in het nieuwe studiejaar eventjes 9000(!!!) euro extra aan het dokken?!?!

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:09

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je met terugwerkende kracht moet gaan bijbetalen. Bovendien vermoed ik dat je, als je maar 1/2 maanden uitloop hebt, je maar 1/6 van het totaal moet gaan betalen. Net als met 'gewoon' collegegeld. Dat is, je betaald eerst alles maar je kunt de rest terugvragen als je afgestudeerd bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:17

Ik heb juist begrepen dat je de boete sowieso moet betalen bij meer dan 6 jaar studeren, ook al heb je maar een paar maandjes uitloop. Niet met terugwerkende kracht, dat dan weer niet, maar bijv. wel als dit je 7e jaar wordt vanaf het komende academisch jaar.

Hessie31: goed lezen graag, ik wil gewoon graag weten hoe het zit voor gevallen zoals ik of Naomi_azzet, zij stelde in principe dezelfde vraag. Ik vind mezelf geen uitzondering, dat stel ik ook nergens. :n Dus ga niet op je achterste benen staan (zoals in het stukje wat je van mijn quote in je post), nergens voor nodig :(:)

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:37

Hmm, dat zou een beetje jammer zijn. Maar even afwachten op meer duidelijkheid dan.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:02

verootjoo schreef:
spoekie schreef:

Nee oke prima.. maar zeg dan gewoon: na zoveel jaar financieren wij je niet meer of een stuk minder ipv het een boete noemen. Dat klinkt al een stuk vriendelijker. .

Maar dat is toch hetzelfde :? Als je er langer over doet, moet je het zelf gaan betalen :)* What's in a name? ;)

Zoals benoemd krijgen in dit topic, krijgen de universiteiten en hogescholen ook een boete en dat vind ik niet acceptabel.. Dat gaat vrijwel zeker ten koste van de kwaliteit.. en dat is gewoon erg jammer.. Zacht gezegd zeg maar.

maxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:05

komisch blijft het, degene die dit verzinnen vanuit Den Haag verre van nominaal zijn afgestudeerd. Laten we het studeren weer vooral voor de elite maken. Nederland de kenniseconomie zonder kennis topidee!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 14:08

Naomi_Azzet schreef:
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je met terugwerkende kracht moet gaan bijbetalen. Bovendien vermoed ik dat je, als je maar 1/2 maanden uitloop hebt, je maar 1/6 van het totaal moet gaan betalen. Net als met 'gewoon' collegegeld. Dat is, je betaald eerst alles maar je kunt de rest terugvragen als je afgestudeerd bent.

precies, dat denk ik ook. Het gaat niet om haren die al geweest zijn, het gaat over vanaf dan. Als jij dan nog maar 1 of 2 maanden moet, zal je ook maar die 1 a 2 maanden moeten betalen ga ik van uit.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:14

Eigenlijk gaat het dus wel om de jaren die zijn geweest ;) Anders zou je vanaf dan beginnen met tellen.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:18

LuvdaTossa schreef:
annastasia schreef:

Net alsof je met plezier zeven jaar gaat studeren in plaats van vier, en dus ook drie jaar langer de arme student uit mag hangen..... Ik geloof dat niet zo. :n

Er worden veel verkeerde keuzes gemaakt, iets wat al begint bij de profielkeuze (die gemaakt moet worden op 14/15-jarige leeftijd), iets wat voorkomen kan worden door scholen beter te laten voorlichten, leerlingen meer kans te geven om zich te oriënteren, die profielkeuze minder bindend te maken of later aan de orde te laten komen..... Ik denk dat het niet alleen aan de student ligt dat sommigen lang over hun studie doen, maar dat ook scholen en de overheid daar verschil in kunnen maken, zonder dat er boetes betaald hoeven te worden..

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:43

Naomi_Azzet schreef:

Ja die restitutie van collegegeld als ik nog 1-2 maanden in het nieuwe studiejaar zou uitlopen had in inmiddels ook uitgevogeld en neem aan dat dat dan ook gaat gelden wanneer ik voor dat jaar die 4700 euro mag neertellen en dus het grootste deel weer terug krijg. Ik ben WEL gen**id als ik dus nog even 6000 euro mag nabetalen omdat ik in feite al 2 jaar over de marge heen ben. Dan wordt 1-2 maanden berekende uitloop opeens heel erg prijzig!

Ik moet zeggen dat ik de informatie die ik zover heb gevonden nog allemaal maar vaag vind.. Mensen hier die al betere en duidelijkere info hebben gevonden op sites?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:56

maxxie schreef:
komisch blijft het, degene die dit verzinnen vanuit Den Haag verre van nominaal zijn afgestudeerd. Laten we het studeren weer vooral voor de elite maken. Nederland de kenniseconomie zonder kennis topidee!

Wat is er nou zo extreem raar aan het zelf betalen van je opleiding? De staat betaald al een heel groot deel ervan, en ja, als je er dan zo veel meer over doet, dan mag je er gewoon zelf voor betalen. Zo duur is het in NL nou allemaal ook weer niet.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:09

Killyenn schreef:
maxxie schreef:

Wat is er nou zo extreem raar aan het zelf betalen van je opleiding? De staat betaald al een heel groot deel ervan, en ja, als je er dan zo veel meer over doet, dan mag je er gewoon zelf voor betalen. Zo duur is het in NL nou allemaal ook weer niet.

Sowieso is het kul dat studeren alleen voor de elite is. Je kunt echt vreselijk veel bijlenen om goed te kunnen studeren. Dus dat is geen drempel om niet te gaan studeren.

Nominaal studeren is nu meer uitzondering dan de regel, dat kan juist beter andersom.