Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ffortuna schreef:Wat ik nu dus niet snap is hoe het zit voor de huidige masterstudenten. Ik ben nu bezig met het eerste Masterjaar máár heb 2 jaar uitloop op de Bachelor gehad (omdat ik al een fulltime baan heb, op het vakgebied waar ik voor studeer en al op niveau, om te voorkomen dat jullie nu op jullie achterste benen gaan staan).
spoekie schreef:verootjoo schreef:Je ziet zeker iets over het hoofd. Een jaartje studeren kost per persoon ong. €8000. Dan heb ik het nog niet eens over de stufie die je krijgt.
In Nederland werkt het zo dat de studenten daar zelf een klein deel van mee moeten betalen. Zo'n €1700 euro per jaar. Een schijntje dus als je ziet hoeveel in het buitenland de eigen bijdrages zijn... Als je dus langer studeert dan nodig is, kost het de overheid véél extra geld.
Ik vind het niet meer dan logisch dat je niet eeuwig gefinancierd wordt. Kom op zeg... studeren is ook je eigen verantwoordelijkheid. Een studie moet prima te doen zijn in 6 jaar als er 4 jaar voor staat. Met een beperking mag je er dus 7 jaar over doen. Sorry hoor... maar als je dat niet haalt weet ik het ook niet meer.
Nee oke prima.. maar zeg dan gewoon: na zoveel jaar financieren wij je niet meer of een stuk minder ipv het een boete noemen. Dat klinkt al een stuk vriendelijker. EN geef ajb geen boetes aan de hogescholen en universiteiten.. die gaan nu qua kwaliteit achteruit, omdat zij ook geen boete willen en dus studenten er doorheen gaan helpen.. Ik vind al dat het niveau voor sommige studies te laag ligt.. Maar goed, dat is een andere discussie.
Ffortuna schreef:Voor betastudies zou de regeling toch nog worden bekeken? Dus dan zal bovenstaande ook geen probleem zijn.
Overigens: als je meeloot zit je tussen de co-schappen/onderzoeksstage en de tijd dat je nog college hebt toch met vrije weken? Die kun je ook opvullen met werken -dat doen en deden meer mensen die ik ken die diergeneeskunde doen of deden.
annastasia schreef:Door al deze besluiten heb ik steeds meer het idee dat het kabinet liever heeft dat iedereen direct na de middelbare school maar aan het werk moet.
LuvdaTossa schreef:annastasia schreef:Door al deze besluiten heb ik steeds meer het idee dat het kabinet liever heeft dat iedereen direct na de middelbare school maar aan het werk moet.
Nee, juist niet, maar dat iederen weloverwogen gaat studeren en niet járen ergens gaat zitten en op kosten van de belastingbetaler eeuwen doet over een studie.
hessie31 schreef:Ook redenen als ik heb de verkeerde studiekeuze gemaakt. Erg vervelend, maar met 2 jaar uitloop is dat ook te behappen en ook dit is een keuze van jezelf geweest.
verootjoo schreef:spoekie schreef:
Nee oke prima.. maar zeg dan gewoon: na zoveel jaar financieren wij je niet meer of een stuk minder ipv het een boete noemen. Dat klinkt al een stuk vriendelijker. .
Maar dat is toch hetzelfdeAls je er langer over doet, moet je het zelf gaan betalen
What's in a name?
Naomi_Azzet schreef:Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je met terugwerkende kracht moet gaan bijbetalen. Bovendien vermoed ik dat je, als je maar 1/2 maanden uitloop hebt, je maar 1/6 van het totaal moet gaan betalen. Net als met 'gewoon' collegegeld. Dat is, je betaald eerst alles maar je kunt de rest terugvragen als je afgestudeerd bent.
LuvdaTossa schreef:annastasia schreef:Door al deze besluiten heb ik steeds meer het idee dat het kabinet liever heeft dat iedereen direct na de middelbare school maar aan het werk moet.
Nee, juist niet, maar dat iederen weloverwogen gaat studeren en niet járen ergens gaat zitten en op kosten van de belastingbetaler eeuwen doet over een studie.
Naomi_Azzet schreef:Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je met terugwerkende kracht moet gaan bijbetalen. Bovendien vermoed ik dat je, als je maar 1/2 maanden uitloop hebt, je maar 1/6 van het totaal moet gaan betalen. Net als met 'gewoon' collegegeld. Dat is, je betaald eerst alles maar je kunt de rest terugvragen als je afgestudeerd bent.
maxxie schreef:komisch blijft het, degene die dit verzinnen vanuit Den Haag verre van nominaal zijn afgestudeerd. Laten we het studeren weer vooral voor de elite maken. Nederland de kenniseconomie zonder kennis topidee!
Killyenn schreef:maxxie schreef:komisch blijft het, degene die dit verzinnen vanuit Den Haag verre van nominaal zijn afgestudeerd. Laten we het studeren weer vooral voor de elite maken. Nederland de kenniseconomie zonder kennis topidee!
Wat is er nou zo extreem raar aan het zelf betalen van je opleiding? De staat betaald al een heel groot deel ervan, en ja, als je er dan zo veel meer over doet, dan mag je er gewoon zelf voor betalen. Zo duur is het in NL nou allemaal ook weer niet.