Arabesk schreef:kan iemand mij vertellen waarom ik als onschuldig burger toch vingerafdrukken moet afstaan alsof ik een crimineel ben op het moment dat ik een nieuw paspoort wil???
Moet dat in Nederland?
Ik ben net terug uit de VS. In België hoeft dat niet voor een paspoort, je gaat gewoon eentje kopen op de gemeente (80
!)
VS in = digitaal ESTA formulier invullen 72 uur voor vertrek (reistoestemming, het vroegere blaadje dat je op de vlucht moest invullen) + paspoort + bodyscan + vingerafdrukken (digitaal) + bagagescan + contactadres in de VS + steekproef vragen aan de douane.
VS uit = bagagescan + paspoort + nada
Je kan daar vanalles op tegen hebben, maar dit is eigenlijk niet anders als wat ik al bijna 10 jaar geleden (voor 9/11) reeds tegen kwam in verschillende Afrikaanse landen. Al was dat dan met een manuele versie van de bodyscan en de vingerafdrukken. Ook de oostkant van Europa was niet zo evident aan de douane.
Reizen tussen staten is helaas niet vrij en ook geen recht dat over de hele bol geldt als bij ons hier in Shengengebied. Dus of je neemt de onzin er bij, of je blijft thuis.
En je kan natuurlijk ijveren tegen de onzin, maar dat kan in een democratie als het over (vermeende) staatsveiligheid gaat bijna alleen door de juiste mensen in het parlement te kiezen.
Wikileaks.. ik weet het niet, het hanteert een beetje een 'het doel heiligt de middelen' strategie, en ik ben het daar niet mee eens. Het is helaas ook niet evident de bronnen controleren (aan beide kanten), noch de precieze context waaruit de info komt, dat is echt problematisch. En ik zag gisteren een reportage over hoe de huidige hetze rond Wikilaeks de diplomatie beïnvloed.. complex verhaal, maar zeker geen vooruitgang. Moet je zomaar alles op het net gooien? Nee.. beslist niet. Onderzoeksjournalistiek is (was?) een moeilijk vak met in principe een strikte deontologie en een doorzichtige werkwijze, en dat is niet zonder redenen.
Citaat:
Zonder informatie kan je als burger geen gefundeerde mening hebben; vind je wat je gemanipuleerd wordt om te vinden.
Zonder juiste informatie..
Laatst bijgewerkt door Ruga op 10-12-10 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt