Naaltje schreef:Dat heeft niets met vaardigheid te maken, maar met ontwerp van de auto.
Dat schrijf ik óók

Wellicht niet gelezen?
Door de beperkte monteursvaardigheid van de modale automoblist icm de constructie is het even snel dhz er in de regel niet meer bij.
Idem bij de garages.
Je kan dus best om je auto heenlopen en constateren dat een lampje niet werkt. En dan?
Niet naar je werk, niet naar huis? Wachten tot het licht genoeg is?
Afspraak maken en auto bij de dealer zetten. Ruilauto mee.
Ondanks genoeg kennis en sleutelvaardigheid om wat dan ook zelf te doen, koop ík een nieuwe gezinswagen met een zwaar accent op laagdrempelig onderhoud/reparatie.
Twee weken terug riep mijn lief; ´HC, er is een koplamp stuk!´ en binnen 5 minuten kon ze op pad met nieuwe mooie géle !!! pit erin.
Toen nieuwe, nu 2 jaar oude terreinauto. Bewust gekozen op zo low-tech mogelijk.
Als ik nu een nieuw boodschappenwagentje erbij zou kopen voor locale kilometers werd dat een nieuwe Lada Niva. Kost geen drol en je kan ALLES zelf met een basic gereedschapskist. Lampje vervangen bij díe auto kan mijn lief zelf ook.
Bij de gemiddelde moderne auto echter kan de modale automobilist(e) niet zomaar een lampje vervangen. Het is daarom wat kortzichtig om er zo vingerwijzerig over te doen. ´Wat is het nu voor moeite...´ Wel, soms erg veel

Wees eerlijk. Wie van die vingerwijzers kan zelf het oplossen als ze het krabben van de voorruit ziet dat een koplamp niet brandt? Bellen zeker allemaal naar hun werk dat ze niet of later komen.