Steeds meer automobilisten met ondeugdelijke verlichting?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:18

Naaltje schreef:
Dat heeft niets met vaardigheid te maken, maar met ontwerp van de auto.

Dat schrijf ik óók :)*
Wellicht niet gelezen?

Door de beperkte monteursvaardigheid van de modale automoblist icm de constructie is het even snel dhz er in de regel niet meer bij.
Idem bij de garages.

Je kan dus best om je auto heenlopen en constateren dat een lampje niet werkt. En dan?
Niet naar je werk, niet naar huis? Wachten tot het licht genoeg is?
Afspraak maken en auto bij de dealer zetten. Ruilauto mee.

Ondanks genoeg kennis en sleutelvaardigheid om wat dan ook zelf te doen, koop ík een nieuwe gezinswagen met een zwaar accent op laagdrempelig onderhoud/reparatie.
Twee weken terug riep mijn lief; ´HC, er is een koplamp stuk!´ en binnen 5 minuten kon ze op pad met nieuwe mooie géle !!! pit erin.
Toen nieuwe, nu 2 jaar oude terreinauto. Bewust gekozen op zo low-tech mogelijk.

Als ik nu een nieuw boodschappenwagentje erbij zou kopen voor locale kilometers werd dat een nieuwe Lada Niva. Kost geen drol en je kan ALLES zelf met een basic gereedschapskist. Lampje vervangen bij díe auto kan mijn lief zelf ook.

Bij de gemiddelde moderne auto echter kan de modale automobilist(e) niet zomaar een lampje vervangen. Het is daarom wat kortzichtig om er zo vingerwijzerig over te doen. ´Wat is het nu voor moeite...´ Wel, soms erg veel :)*
Wees eerlijk. Wie van die vingerwijzers kan zelf het oplossen als ze het krabben van de voorruit ziet dat een koplamp niet brandt? Bellen zeker allemaal naar hun werk dat ze niet of later komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:49

Huertecilla schreef:
´HC, er is een koplamp stuk!´ en binnen 5 minuten kon ze op pad met nieuwe mooie géle !!! pit erin.

Een hele koplamp zelfs :D

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:10

Ik had laatst koplamp kapot, en helaas was de lamp íets anders als wat ik in mn reserveset heb zitten. Een uur rijden en 4 tankstations later had ik dan eindelijk de goede lamp gevonden en kon ik em ook zelf verwisselen(met instructieboekje in mn hand, dat dan wel :+ ) (en ja, gelijk reserve erbij gekocht)
Hartstikke aardig, die mensen die me onderweg seinden dat mn lamp (gelukkig de rechter) kapot was, maar soms is het dus gewoon domme onmacht

Verder scheelt het dat ik een oude bak heb; kan zo naast de weg lampen verwisselen zonder wat voor gereedschap dan ook. Die nieuwe modelen waar je een halve auto uit elkaar moet halen om een lamp te verwisselen vind ik wat dat betreft niet bepaald vooruitgang

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 13:55

Zie inderdaad de laatste tijd ook veel auto' s zelfs zonder achter verlichting rijden. Die zie je pas goed als ze remmen, dus echt levensgevaarlijk. Toen ik nog een VW Polo had werd ik er vaak ook door mijn collega's op geattendeerd dat er een achterlicht stuk was, helaas ging er nog wel eens 1 stuk, dus waren we inmiddels wel handig geworden in het vervangen. Voor ging wat lastiger!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 16:18

Juut schreef:
Verder scheelt het dat ik een oude bak heb; kan zo naast de weg lampen verwisselen zonder wat voor gereedschap dan ook. Die nieuwe modelen waar je een halve auto uit elkaar moet halen om een lamp te verwisselen vind ik wat dat betreft niet bepaald vooruitgang

Dus als je wel een recent model rijdt??
De ANWB bellen en je baas dat je pas ´s mddags komt? Bij de manege laten staan en met een ander naar huis? of...??
Een week of de week erop ploept de andere. Bel je gewoon weer.

Nee hoor Chiqa, gewoon een gele H4 gloeipit.
Geel is én contrast verhogend én minder verblindend; zowel voor tegenliggers als voor jezelf. Je ziet daardoor meer in de randen van je schijnsel = breder en verder blikveld.
Beetje hoger wattage in het groot licht of een http://ecx.images-amazon.com/images/I/4 ... AA280_.jpg monteren en je hebt ook geen verlies in opbrengst. Kan je ruiters in het donker eerder zien ;)

Maar ja, moet je er wél zelf bij kunnen :D
Bij menig auto moet aan de ene kant de luchtfilterkast- en aan de andere de accubak er eerst uit.
Veel automobilisten weten niet eens wat dat ís, laat staan dat ze dit er zelf uit kunnen krijgen.

Uiteraard heb je een lampje bij je dus mocht je onderweg aangehouden worden, vraag je het gewoon aan meneer agent 8-)
Grote kans dat die je door laat rijden met de waarschuwing het asap te laten vervangen.
Lees je het de volgende dag op Bokt dat er wéér iemand met een kapotte lamp reed :D

Urielle

Re: Steeds meer automobilisten met ondeugdelijke verlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:35

Klopt idd, bij die Fiat moesten ze zelfs in de garage stevig vloeken want de helft van de meuk moest vanonder de motorkap, bumper eraf... en dat allemaal voor zo'n stom lampje!
Bij mijn oude Opeltje deed ik het vroeger wel zelf, dus ik stond de eerste keer met de Fiat toch een beetje stom te kijken dat het zo ingewikkeld was.