Verbod op voedselreclames voor <12 jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:07

Lusitana schreef:
Ze mogen ze best eten, maar het moet niet aangeprezen worden als gezond...

Daarom ben ik vor voorlichting. Dat je idd best ongezond tussendoor kunt eten als er maar genoeg gezonde leefwijze tegenover staat. Dingen moeten passen in bepaalde leefgewoonten en die kun je stimuleren.

Maar dat is, dat aanprijzen, dat is gewoon je gezonde nuchtere Hollandse verstand gebruiken en zelf dat doosje lezen, zelf na denken, zelf beslissen...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 19:08

Vjestagirl schreef:
Lusitana schreef:
Ze mogen ze best eten, maar het moet niet aangeprezen worden als gezond...

Daarom ben ik vor voorlichting. Dat je idd best ongezond tussendoor kunt eten als er maar genoeg gezonde leefwijze tegenover staat. Dingen moeten passen in bepaalde leefgewoonten en die kun je stimuleren.

Maar dat is, dat aanprijzen, dat is gewoon je gezonde nuchtere Hollandse verstand gebruiken en zelf dat doosje lezen, zelf na denken, zelf beslissen...

Maar blijkbaar gaat dat bij heel veel mensen fout... Inmiddels is dacht ik al de helft van de Nederlanders te dik ... Als iedereen zijn gezonde nuchtere Hollandse verstand zou gebruiken verwacht je toch dat dat percentage veel lager zou liggen?

Edit: In Nederland heeft ongeveer 50 procent van de vrouwen en ongeveer 55 procent van de mannen hinder van overgewicht; zij hebben een QI tussen de 25 en 30. Bij ongeveer 10 procent van de vrouwen en 9 procent van de mannen is er sprake van obesitas

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:11

Focussed schreef:
Vjestagirl schreef:

Maar blijkbaar gaat dat bij heel veel mensen fout... Inmiddels is dacht ik al de helft van de Nederlanders te dik ... Als iedereen zijn gezonde nuchtere Hollandse verstand zou gebruiken verwacht je toch dat dat percentage veel lager zou liggen?

Edit: In Nederland heeft ongeveer 50 procent van de vrouwen en ongeveer 55 procent van de mannen hinder van overgewicht; zij hebben een QI tussen de 25 en 30. Bij ongeveer 10 procent van de vrouwen en 9 procent van de mannen is er sprake van obesitas

Maar dan moet er dáár aan gewerkt worden. Geef lessen op de middelbare bij verzorging, niet alleen met koken, maar juist ook met etiketten lezen. Doe lesjes op de middelbare school waar je kinderen wat mij betreft de callorieën laat tellen die ze per dag eten etc.etc.etc. Je kunt wel een symptoom wegsnijden, maar je moet beginnen bij de oorzaak: mensen weten de weinig van eten.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:18

Anne_GTI schreef:
Kom op zeg, kinderen zijn geen baas! Door de week gaat de tv gewoon niet aan voor 5 uur of voordat het donker wordt. Dan ontloop je al een boel reclame. En als het droog is gaan ze gewoon buiten spelen na school. Wel eerst even wat drinken/snoepen als ze thuiskomen... Alleen de voerwortels van de paarden gaan niet alleen aan de paarden op, daar snoepen hun net zo hard van.

En inmiddels zijn we wel zo slim om hun verdiende centen niet aan snoep uit te geven. Want ook met geld leer ik ze al jong omgaan. Ze hebben een pompoenenhandeltje in de herfst, wassen auto's, krijgen een euro voor een 10, vetten tuigen in tegen betaling enz. enz. Daar hebben ze tijd voor omdat ze niet de hele tijd voor dat domme kijkkassie zitten.

Ze vallen allebei onder de doelgroep (7 en 10) en hebben een normaal gezond gewicht; net als een paard ribben net niet zichtbaar maar wel voelbaar. :+

Dan heb jij het heeeel goed voor elkaar.
Maar ik denk dat 50% van de ouders het dus niet lukt..

Wat is de grootste hobby van de kids bij mij in de klas 'xboxen, playstionen, wii-en, nintendo-ds, facebook, tv kijkuhhhh'.

Kinderen worden echt enorm beïnvloed hoor door reclame.. En ik ben het er wel mee eens dat je als ouder dat hoort te bewaken.. Nee = nee. Klaar..

Overigens ligt er denk ik ook wel een taak van de school --> niet accepteren van cola/energy drink dingen op school of chocolade repen e.d.
En bij uitdelen alleen leuke gezonde dingen uitdelen en niet én zakjes chips én cakejes én de zoetste limonade die er bestaat..

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:22

Welnee ik dronk ook limonades bom vol suiker! Light bestond nog niet. Het probleem is het gemak van de dvd. ( de hele dag door zoet hou programmas)
De playstation, wi en de xbox.
'
Kinderen spelen anders vroeger speelde ik het liefst de hele dag buiten. Tegenwoordig spelen kinderen liever binnen. ( en geef ze eens ongelijk die spellen zijn wel erg leuk)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:26

DyMarvel schreef:
Welnee ik dronk ook limonades bom vol suiker! Light bestond nog niet. Het probleem is het gemak van de dvd. ( de hele dag door zoet hou programmas)
'
Kinderen spelen anders vroeger speelde ik het liefst de hele dag buiten. Tegenwoordig spelen kinderen liever binnen. ( en geef ze eens ongelijk die spellen zijn wel erg leuk)

Inderdaad daar ben ik het mee eens. :')

Kinderen komen zo weinig nog buiten tegenwoordig.. ze rennen nog maar heel weinig en er zijn nog maar enkele die bijv zwemmen voor de sport of turnen of of of..

@Focussed, klopt dat IQ wel wat je zei? want 20/30 is wel héél laag.

Nagini

Re: Verbod op voedselreclames voor <12 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:29

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:36

Kinderen ontbreekt het tegenwoordig aan de drie R-en. Daar zit veel meer het probleem dan in die reclame.

Ruimte voor rotzooi en ravage, dat is wat kinderen nodig hebben.
:= mijn kinderen zijn echt niet normaal hoor, die kunnen ruzie maken om een doos van de supermarkt omdat je met wat oud behang daar je eigen barbiehuis van kunt maken. Maarja, als je ouders hebt waar je geen rommel van mag maken en het modelgezin willen zijn is een Wii een ander tijdverdrijf. Hier komt er geen Wii; ben bang dat die controlers tegen de tv gegooid worden. :+

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:40

(Haha wees niet bang, er is altijd een waarschuwing dat het touwtje om je pols moet O:) )

Maar dat geloof ik ook wel Anne_GTI.
Kinderen mogen denk ik ook veel minder, misschien zijn ouders ook wel bang dat er wat gebeurd.. een kind van 7 alleen met een schaar laten is toch ook wel heel gevaarlijk.
Hier heb je een controllor in je hand.. daar kan je niets mee gebeuren..

Ze moeten echter wel weer leren dat ze hun eigen zooi weer moeten opruimen nadat ze het hebben gebruikt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:44

DyMarvel schreef:
'

Ik vind de wii dus wel een goede uitkomst, zeker de dansspellen en zo.. ik denk dat als dat kinect (of hoe heet het) zich verder uitbreidt kinderen toch meer wat beweging krijgen die ze nu mislopen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:47

Nagini schreef:
Ze moeten echter wel weer leren dat ze hun eigen zooi weer moeten opruimen nadat ze het hebben gebruikt. ;)

:D Daar heb ik de "werkpet" voor uitgevonden. Als de roze pet opgaat en de radio op een opruimliedje en je helpt als ouder even mee is dat ook zo gepiept. Je moet alleen geen pietje precies zijn. :+

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:48

Nohh.. kun je even bij mij op school die werkpet erin rammen O:)

@Rebecca, dat is natuurlijk onzin.. want met 'n beetje met je arm zwaaien verbruik je nooit zoveel energie als zwemmen, voetballen, dansen of een andere ACTIEVE sport. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:49

Je hebt het ook voor dansen ;)

Edit; En ik weet het verschil wel tussen actieve sport en wii-en verder, hoor.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:50

Mij hoor je niet zeggen (of zie ;) ) dat jij dat verschil niet weet.

Dat dansen is altijd anders dan actief in een dansgroep met gerichte lessen dansen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:58

Ja, maar ik had het over buitenspelen, niet over sporten. Ik vind dat elk kind minstens op 1 sport hoort te zitten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:30

Rebeccaa schreef:
Ja, maar ik had het over buitenspelen, niet over sporten. Ik vind dat elk kind minstens op 1 sport hoort te zitten.

Moeten ze ook maar net leuk vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:35

Vjestagirl schreef:
Rebeccaa schreef:

Moeten ze ook maar net leuk vinden.

Was laatst een topic geweest over manlief had geen hobby en had problemen met vrouwlief die zoveel uur aan dr hobby (paarden) besteed.
Daar kwam ook vaak voorbij dat bij sommige mensen nooit van huis uit mee hebben gekregen om een hobby te zoeken. Er zijn een miljoen sporten op de aarde, kans dat een kind sporten niet leuk vind is heel klein.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:46

Sport moet uiteraard ook te betalen zijn he :) of een hobby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:50

Nagini schreef:

Alsof voetbal club zo duur is.
Daarbij zijn er miljoenen aan sport subsidies, vast wel ergens een potje voor armere gezinnen waarvan de kinderen dan toch kunnen sporten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:52

Asyaa schreef:
Nagini schreef:

Alsof voetbal club zo duur is.
Daarbij zijn er miljoenen aan sport subsidies, vast wel ergens een potje voor armere gezinnen waarvan de kinderen dan toch kunnen sporten.

de voetbalclub zelf niet. Maar daar komt een tenue bij, daar komen schoenen bij, daar komt benzinegeld bij voor het heen en weer rijden naar verschillende wedstrijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:00

Je kan het zo duur maken als je wilt :)
Je kan voor 40 euro (wss nog minder) een shet in je achtertuin zetten (even vanuit gaand dat je een grote tuin hebt) en dan gewoon lekker rijden, niks rijbroek zadel dit dat zus zo, gewoon borstel erover en lolmetjeknol.
Echter dan opeens komt er een dekje bij, een mooie frontriem, dit dat zus zo blablablalbal en we zitten aan de 500 euro per maand.

De lat ligt zeer laag voor zulke sporten, maar voor sommige mensen maakt het niet uit hoe laag je de lat legt, die willen gewoon niet eroverheen, en dat moet aangepakt worden.

/hardopdenkend
Heule tijd geleden heb ik is gezegd (volgens mij) tijdens een van die miljarden cap op of af topics, dat mensen misschien op hun eigen risico gepakt moesten worden mochten ze eraf flikkeren zonder cap en letselschade hebben wat voorkomen had kunnen worden met cap. Wellicht zou zo'n systeem ook mogelijk zijn bij mensen bij mensen die gewoon niet willen sporten, of hun ongezonde leefstijl willen veranderen, op hun eigen risico gepakt worden mochten er ziektes optreden die gerelateerd zijn aan overgewicht.
Just a wild thought. Iemand daar een mening over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 22:14

Vjestagirl schreef:
de voetbalclub zelf niet. Maar daar komt een tenue bij, daar komen schoenen bij, daar komt benzinegeld bij voor het heen en weer rijden naar verschillende wedstrijden...

Tenue is vaak van de club. Ik ben voor mijn hockey tenue ook niet zo veel kwijt per jaar. Schoenen zijn er ook al voor 2 tientjes - dat zijn dan wel oudere modellen, maar hè, je kan niet alles hebben he. En heen en weer rijden is vaak maar één keer per seizoen, en je zit meestal nog in een poule dicht bij huis.

Zo duur is het helemaal niet, zeker voetbal niet..

Ik bedoel, ik zou het niet leuk vinden altijd in de oude modellen schoenen rond te lopen.. := maar als je het geld er niet voor hebt.. tja sport is zo leuk en goed voor je (en voor je sociale contacten!!)

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:56

kinderen mogen tegenwoordig gewoon teveel
zoin ding wat blert als het zin zin niet krijgt enzo.
zelfde geld met speeltjes die je bij supermarkt krijgt (er zijn zijn moeders die aanmoedige)
onbegrijpelijk.

ik had vroeger niet moeten proberen hoor, nee was nee en als je nog even doorging dan kon je tv tijd of wat anders inleveren en bij nog verder zeuren een pets verwachten. gewoon luisteren daar had je oren voor gehad.

wel kregen we 1 keer in de week een gulden of knaak om wat snoepjes te kopen.

tuurlijk de oppaskids krijgen hier ook welleens wat lekkers maar na 4en zoenzo neit meer ja stukje fruit..
zoete troep ook niet want dan worden net stuiterballen.

ik denk dat gewoon gaat om de balans, tiss heus niet erg om wat te snoepen (wij volwassenen houden er ook van) maar doe met mate net als met alles.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:32

De vraag is of afwezig zijn van reclame op kinderen gericht, zal helpen daarin.

Overigens mogen ze wat mij betreft supermarkt wachten instellen die ouders en kinderen flink de les lezen. Ik zou dat met plezier doen ~~}>
Dat ze tegenwoordig gewoon maar pakjes snoep en drinken al open maken voordat het betaald is vind ik het toppunt. Denken ze dan echt dat die kinderen op een gegeven moment vanzelf op een leeftijd komen dat ze dan wel doen zoals het hoort? Kinderen moet je, net als veulens :D , meteen opvoeden zoals je zou willen hebben als ze volwassen zijn. (En dan bedoel ik niet als volwassene behandelen).
En niet eerst maar laten doen waar ze zin in hebben en dan verwachten dat je ooit nog vat op ze krijgt en manieren kunt leren...
Maar dat is gewoon een heel andere discussie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:59

Asyaa schreef:
Focussed schreef:
MootjeK: Jij geeft het eigenlijk al aan.
Waarschijnlijk gillen een heel bulk aan 3 jarigen ook dat ze "die-en-die koek moeten hebben". Niet omdat het zo gezond is, maar vooral omdat het in de reclame is geweest.

En toen zei mama 'houd je kop en zeik niet' iets vriendelijker, maar zelfde bericht.

Pas echt verstandig is het daarbíj aantrekkelijk maken van gezonde etensgewoontes.
Je krijgt wat je beloont. Dat is bij ieder kind anders maar we zijn toch Homo sapiens?! De dénkende mens?!
Verdorie zeg het is wel heel triest als volwassen mensen niet creatief genoeg zijn om kleine kinderen te motiveren gezond te eten.
Verbieden van reclame is een brevet van onvermogen aan ouders uitdelen.

Het zou wél zinvol zijn om de reclame enigzins aan banden te leggen want soms worden er echt ráre dingen beweerd.
Zo in de trant van melk is goed dus geef deze chocolade want die is met (een beetje en dan nog totaal gesloopte) melk gemaak. Dát is natuurlijk van de zotte.

Ook zou het reclame maken voor de cadeautjes bij het kindermenu onder de loep genomen mogen worden.
Is er nét een nieuwe Shrek en dan komen er vette reclames over Shrek poppetjes bij MacDonalds. Oh en je hoeft er alleen maar een bak van twee dagen calorische waarde zonder vitaminen voor weg te werken.

Ook heel sapiens ouders kunnen niet toveren en tegen legers marketingpsychologen opboksen.