en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:32

Joolien schreef:
Dat is waar Huertecilla, het is hoe je het accepteerd, maar dat is per persoon verschillend.

Klopt. Dat maakt of die daar wel geen probleem mee heeft. Met een groot probleem is de psycholoog de aangewezen hulp bij het oplossen van het eígen probleem.
Niet de spin, de zen-boedist of wat ook aanleiding is voor een ´angst´.
Wat voor de onlusten op dit topic de oorzaak is, heet xenofobie. In Bokt taal; wat de boerin niet kent, daar izze bang voor. Dat is altijd de schuld van een ander....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:35

Huertecilla schreef:
Joolien schreef:
Dat is waar Huertecilla, het is hoe je het accepteerd, maar dat is per persoon verschillend.

Klopt. Dat maakt of die daar wel geen probleem mee heeft. Met een groot probleem is de psycholoog de aangewezen hulp bij het oplossen van het eígen probleem.
Niet de spin, de zen-boedist of wat ook aanleiding is voor een ´angst´.
Wat voor de onlusten op dit topic de oorzaak is, heet xenofobie. In Bokt taal; wat de boerin niet kent, daar izze bang voor. Dat is altijd de schuld van een ander....

Ik heb van dat laatste geen last maar toch keur ik het niet goed dat vrouwen compleet gesluierd rondlopen, en dat komt omdat ik het ethisch niet verantwoord vind.

kynshiri

Re: en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:44

voor diegenen die een niqaab of burka intimiderend vinden. wat dan met skinheads, mensen met dreadlocks of piercings in het aangezicht???
als we zo gaan beginnen, kunnen we beter een uniform invoeren voor de publieke ruimte he...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:51

goed punt Kynshiri.. ik vind een skinhead met tattoo's van hakenkruizen VEEL intimiderender... toch kun je het niet verbieden..
Zwaar verminkte/verbrande mensen kunnen voor kinderen bijv. ook angstaanjagend zijn, kun je ook niet verbieden.. zou wat zijn he.. (en ik begrijp dat brandwonden etc geen eigen keuze zijn uiteraard, maar het gaat om het angstgevoel)

Misschien inderdaad om leren gaan met eigen angsten... En dan zul je zien dat die angst vaak ongegrond is..

In het licht blijkt het monster vaak de schaduw van een vlinder.. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:12

CtjeLief schreef:
goed punt Kynshiri.. ik vind een skinhead met tattoo's van hakenkruizen VEEL intimiderender... toch kun je het niet verbieden..)[/i]

Sanskrit: स्वास्तिक

Symbool voor geluk en lang leven.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Matil ... detail.jpg

Dat west-europa er een trauma over heeft ligt niet aan het symbool, maar aan tunnelvisie.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:18

Dat weet ik , maar als een skinhead met kisten en Lonsdale jas zo'n tattoo op zn lijf heeft, kun je er vanuit gaan dat het ergens anders voor staat, ;) en dat vind ik vele malen intimiderender dan een hoofddoek/niqaab... (zo ervaar ik het althans)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:34

Daphna schreef:
Ik begrijp dat je het intimiderend vind, ik vind het zelf ook niet erg prettig, maar goed het is een keuze die iemand maakt en ik daarom respecteer. Als je het vaker ziet wordt het minder intimiderend, ik denk dat het te ver van de Nederlandse cultuur af staat en daarom veel Nederlanders er even van schrikken. Ik heb het nu dus over de Niqaab niet over een hoofddoek.

Ik heb al meerdere boeken (geschreven door vrouwen die het zelf meegemaakt hebben) over dit onderwerp gelezen. Het dragen van een niqaab is niet een keus die gemaakt wordt. Nouja, de keus wordt wel gemaakt, maar dan door de man, niet door de vrouw die hem moet dragen. Ik vind het werkelijk bizar hoe deze vrouwen behandeld worden door hun man.

Angelita schreef:
Nu zag ik zaterdag op de markt een klein Turks meisje lopen met haar mama, meisje was een jaar of vier, en daar werd op straat gewoon Turks mee gesproken. Vermoedende dat dit meisje gewoon in Nederland was geboren vind ik het heel bizar om een kind niet te leren dat ze buitenshuis gewoon Nederlands spreekt. Dit toont na mijn idee aan dat die moeder tot op zekere hoogte vertikt om zich aan te passen, want in het openbaar Nederlands spreken lijkt me toch wel het minste wat je kunt doen.... Laatst ook bijna een klap voor m'n hoofd gekregen omdat ik vroeg of het groepje jongens wat achter me liep Nederlands wilde spreken aangezien ik het erg vervelend vind dat ik ze niet kan verstaan, voor hetzelfde geld hebben ze het over mij. Ik hoorde meerdere keren het woord hoër vallen, en of dat dan Turks is of Nederlands weet ik dus niet. Ik heb het overigens heel netjes gevraagd (aangezien ik weet dat jongens in een groep nogal opgefokt kunnen doen), maar dat mocht niet baten want ik kreeg meteen een grote mond.

Nu kan het natuurlijk zijn dat het meisje helemaal niet in Nederland geboren is en (nog) geen Nederlands spreekt.
Maar los daarvan: ik ben een in Duitsland wonende Nederlander. Als wij in Duitsland de stad in gaan, praten wij (mijn man, kinderen en ik) gewoon Nederlands hoor en geen Duits. En niemand die ons daarop aankijkt. Ik red me best in het Duits, maar het is niet mijn moedertaal en ik ga gesprekken met mijn Nederlandse kinderen (die dan weer wel vloeiend Duits spreken) niet in het Duits voeren, daar zie ik echt het nut niet van in. Uiteraard, als er Duitsers bij het gesprek betrokken worden, stappen we over op Duits.

Waarom wil jij horen waar een ander het over heeft? Daar heb je toch helemaal niets mee te maken?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:42

Diablo schreef:
Waarom wil jij horen waar een ander het over heeft? Daar heb je toch helemaal niets mee te maken?

Ik vind dat ook een bemoeizucht die geen grenzen kent.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:05

Angelita schreef:
Laatst ook bijna een klap voor m'n hoofd gekregen omdat ik vroeg of het groepje jongens wat achter me liep Nederlands wilde spreken aangezien ik het erg vervelend vind dat ik ze niet kan verstaan, voor hetzelfde geld hebben ze het over mij. Ik hoorde meerdere keren het woord hoër vallen, en of dat dan Turks is of Nederlands weet ik dus niet. Ik heb het overigens heel netjes gevraagd (aangezien ik weet dat jongens in een groep nogal opgefokt kunnen doen), maar dat mocht niet baten want ik kreeg meteen een grote mond.

Ik zou me veel meer op mijn gemak voelen als sommigen hun cultuur wat meer in Turkije zouden laten, bij wijze van spreken. :) En dan heb ik het vooral over dergelijke kledij, de taal en het onbeschofte gedrag tegenover homo's en vrouwen.

Ik denk dat als je aan de gemiddelde mannelijke PVV stemmende Limburgers die in een groep achter je lopen en zich in het dialect met elkaar onderhouden, vraagt of ze ABN willen gaan praten dat je dan niet bijna een dreun krijgt en een grote mond, maar beide goed uitgemeten.

Waar bemoei je je mee :? :\

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:13

Diablo schreef:
Daphna schreef:
Ik begrijp dat je het intimiderend vind, ik vind het zelf ook niet erg prettig, maar goed het is een keuze die iemand maakt en ik daarom respecteer. Als je het vaker ziet wordt het minder intimiderend, ik denk dat het te ver van de Nederlandse cultuur af staat en daarom veel Nederlanders er even van schrikken. Ik heb het nu dus over de Niqaab niet over een hoofddoek.

Ik heb al meerdere boeken (geschreven door vrouwen die het zelf meegemaakt hebben) over dit onderwerp gelezen. Het dragen van een niqaab is niet een keus die gemaakt wordt. Nouja, de keus wordt wel gemaakt, maar dan door de man, niet door de vrouw die hem moet dragen. Ik vind het werkelijk bizar hoe deze vrouwen behandeld worden door hun man.

Ook ik heb deze boeken gelezen, o.a. A Thousand Splendid Suns, Gestolen gezicht en dergelijke, daar is het zelfs niet zo dat de man dat bepaald maar het heersende regime. Er zullen vast gevallen zijn waar de man het bepaald, maar in Nederland zijn het in de meeste gevallen vrouwen die hier zelf voor kiezen, soms wordt deze keuze zelfs niet geaccepteerd door de man en andere familie. Er was een tijdje geleden een programma over een van deze dames bij het eo programma jong, als je wil kan ik het voor je opzoeken.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:53

hmm ik heb dan weer blijkbaar andere mensen gesproken en andere boeken gelezen, want inderdaad bv in Iran wordt er binnenskamers (in liberalere gezinnen) zeker gelachen met die stomme regels en vind de man zeker niet per se dat mevrouw ge-burka't de deur uit moet. ook niet vergeten dat dat zelfde regime ook vind dat goeie moslimmannen een baard moeten laten groeien, ook zij worden dus wel eens met een scheef oog bekeken daarom.

er zal zeker hier en daar een man zijn die zijn vrouw goed in de tang houdt en haar 'pest' met dingen als een niqab of burka, maar geef nu toe... er zijn ook gewoon oer-nederlandse of Belgische mannen en vrouwen die hun partner mentaal onder de knoet houden. en dit soms ook met domme regeltjes als 'jij mag het huis niet uit zonder mij en niet buiten na 12u'

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:34

In Iran is zeker onbehagen tegen de regels die door theocraten worden opgelegd, hebben we allemaal kunnen zien.

Wat mij wel bijzonder stoort is dit:

Joolien schreef:
Citaat:
Ik heb van dat laatste geen last maar toch keur ik het niet goed dat vrouwen compleet gesluierd rondlopen, en dat komt omdat ik het ethisch niet verantwoord vind.

Waarom moet jij een mening hebben over wat die vrouwen aantrekken? Kunnen ze dat niet voor zichzelf bepalen?
Zoals ik al zei, zolang deze vrouwen niet om hulp vragen omdat de lichaamsbedekking hen wordt opgelegd, laat de keuze dan bij henzelf. Het is per slot van rekening hun lichaam.

Trouwens, een poosje terug was het mode onder meisjes en jonge vrouwen om met hippe hoofddoekjes rond te lopen. Is het ook ethisch onverantwoord als hippe meisjes de laatste mode volgen als echte modeslaafjes en er bij lopen als roodkapje?
Moeten die dan ook gered worden van onderdrukking?

Overigens zijn er in dit land natuurlijk wel regels met betrekking tot jezelf in de openbare ruimte vertonen. In de blote kont de straat op, dat mag niet in Nederland.
Waarom is me trouwens een raadsel.
Veiliger kan niet, je kan nergens een wapen verbergen in je birthdaysuit dus het lijkt me gezien al die terroristische dreiging juist iets dat de overheid zou moeten propageren.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:36

Eigenlijk slaat het nergens op dat meisjes vanaf hun eerste ongesteltheid een hoofddoek of in dit geval een boerka op moeten.
het hoeft in feite pas na het huwlijk en zo staat het ook in de koran, maar ik zit op een ''multiculture'' school met verschilende stijlen en culturen en ik stoor mij er echt niet aan.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:53

randalinpony schreef:
In Iran is zeker onbehagen tegen de regels die door theocraten worden opgelegd, hebben we allemaal kunnen zien.

Joolien schreef:
Citaat:

Waarom moet jij een mening hebben over wat die vrouwen aantrekken? Kunnen ze dat niet voor zichzelf bepalen?
Zoals ik al zei, zolang deze vrouwen niet om hulp vragen omdat de lichaamsbedekking hen wordt opgelegd, laat de keuze dan bij henzelf. Het is per slot van rekening hun lichaam.

Trouwens, een poosje terug was het mode onder meisjes en jonge vrouwen om met hippe hoofddoekjes rond te lopen. Is het ook ethisch onverantwoord als hippe meisjes de laatste mode volgen als echte modeslaafjes en er bij lopen als roodkapje?

Overigens zijn er in dit land natuurlijk wel regels met betrekking tot jezelf in de openbare ruimte vertonen. In de blote kont de straat op, dat mag niet in Nederland.
Veiliger kan niet, je kan nergens een wapen verbergen in je birthdaysuit dus het lijkt me gezien al die terroristische dreiging juist iets dat de overheid zou moeten propageren.

Nee dat kunnen ze niet... omdat als je het niet draagt je niet door je land, geloof + familie wordt geaccepteerd.. en dan nog niet te spreken over je eigen man die je dan wss snel verlaat..

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:55

kynshiri schreef:
hmm ik heb dan weer blijkbaar andere mensen gesproken en andere boeken gelezen, want inderdaad bv in Iran wordt er binnenskamers (in liberalere gezinnen) zeker gelachen met die stomme regels en vind de man zeker niet per se dat mevrouw ge-burka't de deur uit moet. ook niet vergeten dat dat zelfde regime ook vind dat goeie moslimmannen een baard moeten laten groeien, ook zij worden dus wel eens met een scheef oog bekeken daarom.

Ik heb geen niqaab of burka gezien in Iran, alleen maar hoofddoeken. En ja, die zijn ze liever kwijt dan rijk. Het eerste als je op de grond komt met het vliegtuig in Teheran gaan de hoofddoeken op, het eerste als je vertrekt is de hoofddoek weer af. Als je ziet hoe ze de hoofddoeken soms dragen, slaan ze de plank compleet mis.

Niqaab en burqa komen vooral voor in Afganistan, Pakistan en van oudsher zijn ze er in Saoedi Arabië ook errug goed in. In Iran zijn ze daar niet zo mee bezig. Alleen het haar bedekken en je achterste (dus geen ultra strakke broek, maar daar over heen een rokje) en dat wordt echt miniem gedaan. Het liefst is het grootste gedeelte van de bevolking gewoon westers. Ze hekelen zelf ook enorm hun regering...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:10

em_papillon schreef:
randalinpony schreef:

Joolien schreef:

Papillon:
Citaat:
Nee dat kunnen ze niet... omdat als je het niet draagt je niet door je land, geloof + familie wordt geaccepteerd.. en dan nog niet te spreken over je eigen man die je dan wss snel verlaat..
[/quote]
Even voor de duidelijkheid: ik het het over de situatie in Nederland.
Sorry dat dat er niet duidelijk bij stond, maar ik dacht dat dat na mijn eerste opmerking (over Iran) wel min of meer duideiljk was. Kennelijk niet.

Verder gaf ik al aan dat de keuze bij de vrouwen zelf zou moeten liggen, zolang ze niet worden gedwongen....
Anders doe je als overheid of maatschappij hetzelfde als zon geloof.
In het ene geval dwing je die vrouwen de hoofddoek op te houden, in het andere geval dwing je ze het ding af te doen.

Op welke manier worden die vrouwen daar gelukkiger of zelfstandiger van?
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 29-11-10 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:15

Nou het heeft ermee te maken
Alleen je vader en je oom mogen je haar ect zien.

voor de rest niet veel eigenlijk!
gewoon het geloof
het is hun geleerd

Heb zelf in moslim land gewoont;)
voor meer vragen Pb mr ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:04

randalinpony schreef:
Even voor de duidelijkheid: ik het het over de situatie in Nederland.

Héh, wat jammer nu.
Ik wilde de mormonen in Utah, een vrouw in de Bible Belt of de modale vrouw in Chiuhuahua er al bij halen.
Oh en in India....

Gebrek aan kennis is niet zo´n geslaagde combinatie met vrijheid van meningsuiting, welke dan prompt misbruikt wordt om te uiten dat een ander minder vrijheid heeft.....

In NL is er een prima grondwet. Wat hier velen ventileren is regelrecht in strijd daarmee en hoort thuis bij een zelfhulp-groep of psycholoog.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:05

kynshiri schreef:

er zal zeker hier en daar een man zijn die zijn vrouw goed in de tang houdt en haar 'pest' met dingen als een niqab of burka, maar geef nu toe... er zijn ook gewoon oer-nederlandse of Belgische mannen en vrouwen die hun partner mentaal onder de knoet houden. en dit soms ook met domme regeltjes als 'jij mag het huis niet uit zonder mij en niet buiten na 12u'

Ik heb het ook meer over Pakistan en Afghanistan, daar gaat het er helaas niet zo liberaal aan toe.

Verder: een Nederlandse of Belgische vrouw die mentaal onder de knoet gehouden houdt, zoals jij het zo mooi zegt, vind ik ook bizar en niet juist.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:08

randalinpony schreef:

Zie kledingvoorschrift in NL bij deelname aan endurance. Opgelegd door de veluwnaren. Niet verplicht uiteraard, want dat mag niet, maar anders komt er geen toestemming van de gemeenteraad voor een rit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:14

Diablo schreef:
Ik heb het ook meer over Pakistan en Afghanistan, daar gaat het er helaas niet zo liberaal aan toe.

Niet relevant. Kan je ook wel over de christelijk bommen uit de vs beginnen.

In NL is er vrijheid van godsdienst. De islam is bepaald niet de enige religie met kledingvoorschriften.

´An Ultra orthodox Jewish woman is required to cut off her hair when she marries and from then on wear a wig.

This is based on a particular verse in the book of Numbers, a part of the Torah or Old Testament.
The faithful woman does not show her hair; only wantons do so (based on Num.5:18).
The Wig must then be worn as a head covering for the rest of her life even if divorced or she becomes a widow.´

Het Oude Testament wat het christendom ook deelt en waar ook de islam wortels mee deelt:
´Een deugdzaam vrouw toont heur haar niet; alleen lichtekooien doen dat.´

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:12

Huertecilla schreef:
Ik lees hier veel opmerkingen die op eígen onlustgevoelens stoelen. Geïntimideerd of buitengesloten. Dat is niet iets wat een ander doét maar wat je zélf toestaat.
Dat is net zoiets als bang voor spinnen zijn. Niet de schuld van spinnen.
Als je er last van hebt moet je er zélf wat aan doen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Religieus fanatisme is helaas niet iets van alleen de Islam en helaas ook niet iets van alleen religies. Diegenen die hier nu zo hard roepen tegen sluiers te zijn zijn net zo fanatiek (en eng?) in hun overtuiging.
Ik heb nog nooit van een gesluierde vrouw gehoord dat ik ook die sluier moet dragen, maar gesluierde vrouwen moeten nu van ongesluierde vrouwen wel hun sluier af doen? 8)7

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:58

In Belgie is er toch gestemd op een verbod voor de boerka. Geloof dat het was goedgekeurd en als er hier in dit land nu een regering was was die wet van kracht geweest nu.

Mijn Marokkaanse collega vind het ook een gebrek aan respect dat de Turkse collega's op de werkvloer onderling in het Turks praten. Ze zegt dat zij dat niet zou doen moest er meerdere marokkaanse collega's zijn. Of dat echt zo zal zijn weet ik niet. Maar ik weet 1 ding als er weer eens ruzie geweest is op het werk tussen 'de belgen' en de 'turken' dan zou ik verdorie graag eens verstaan wat ze dan tegen mekaar zeggen. Zeker als je dan regelmatig een van de collega's hun namen hoort passeren.
Kan er al helemaal niet tegen hoe zij dan meteen beginnen over rascisme terwijl het gewoon over hun manier van doen gaat en niet over die van alle turken.

Maar goed dat is een andere discussie zeker.

Ik vind het verbod op de boerka een goede zaak. En zal blij zijn als er eindelijk een regering komt om het ook van kracht te laten gaan. Dan is er een wet wat het verbied en dan is het maar zo.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 01:02

Snor schreef:
Huertecilla schreef:
Ik lees hier veel opmerkingen die op eígen onlustgevoelens stoelen. Geïntimideerd of buitengesloten. Dat is niet iets wat een ander doét maar wat je zélf toestaat.
Dat is net zoiets als bang voor spinnen zijn. Niet de schuld van spinnen.
Als je er last van hebt moet je er zélf wat aan doen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Religieus fanatisme is helaas niet iets van alleen de Islam en helaas ook niet iets van alleen religies. Diegenen die hier nu zo hard roepen tegen sluiers te zijn zijn net zo fanatiek (en eng?) in hun overtuiging.
Ik heb nog nooit van een gesluierde vrouw gehoord dat ik ook die sluier moet dragen, maar gesluierde vrouwen moeten nu van ongesluierde vrouwen wel hun sluier af doen? 8)7

ja, als je naar sommige landen reist moet je van ongesluierde mannen ook een sluier dragen.
Ik ben van mening dat als je verhuisd naar een land je je wel mag aanpassen aan de gebruiken van dat land. Kan je dat niet dan keer je je maar om en ga je terug. ( en dat is een mening die die Marokkaanse vrouw met mij deelt).

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 01:06

Ik heb wel eens een vrouw in een burka aangesproken en ze zei er fluiten geen mannen naar me. nee maar iedereen vind het typish hier. om over een verstopplaats voor bomgordels maar te zwijgen of andere mogelijkheden. ze was wel aardig maar ze verzinnen van alles om het goed te praten, ik vind dit gewoon niet goed hoofddoekjes niet en burka's ook niet. pure onderdrukking en jezelf weglaten stoppen.