Landelijke staking TNT

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:19

Marije_jiplover schreef:
Kortom, ik geef de postbodes van harte gelijk dat ze staken voor hun toekomst.

In post zit imo geen toekomst.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:24

@ Juangi: Je toelichting die je er nu bijgeeft, maakt het wel wat fijner ja.
Overigens ben jij niet de enige die een opmerking die richting op gemaakt heeft, dus voel je niet in je eentje verantwoordelijk voor het gevoel dat meerdere berichten bij mij opgewekt hebben.

@ San87: post zal nooit helemaal verdwijnen. En ik blijf erbij, dat het niet goedkoper KAN zijn, dat er nu hier door de straat 4 of 5 mensen komen postbezorgen, tegen vroeger 1 iemand.
Dat de postmarkt krimpt, is duidelijk, nu steeds meer via de electronische weg gaat. Maar er zal altijd post verstuurd blijven worden. En als er geen post meer zou zijn, hadden ze idd geen postbodes meer nodig.
Maar omdat er nog steeds wel post is, wordt er door TNT volop gewerfd om postbezorger te worden. En dat is wat de postbodes tegen de borst stuit. Dat hun werk er nog wel is, maar niet meer door hen gedaan mag worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Landelijke staking TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:28

Ik ken de problematiek :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:29

....

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:35

Marije_jiplover:

ik mag als zaterdagmedwerker best balen! ik snap hun stakingen en ik sta er ook geheel achter!! Maar ik mag best balen dat ik het die zaterdag heel druk ga krijgen. En geloof me het wordt dan een zooitje. dus ik noem het niet oncolegiaal. Maar leuk vind ik het niet.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:41

Marije_jiplover schreef:
Maar om dan maar openlijk heel hard te gaan balen omdat je zoveel werk te doen hebt, vind ik niet getuigen van sympathie naar je collega's.

Volgens mij hebben alle postbezorgers/zaterdagmedewerkers aangegeven dat ze de postbodes groot gelijk geven dat ze gaan staken. Maar daardoor mogen we nog wel balen dat er dan op zaterdag misschien wel 3x zoveel post is als normaal. Leuk is anders kan ik je vertellen.

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 15:14

Ik geloof dat een aantal functies (zoals teamcoach, postbode plus) volgend jaar komen te vervallen, dus die functies houden wel degelijk op met bestaan maar nog niet nu.
Ik ben heel erg benieuwd wat er donderdag & vrijdag uit de stakingen komt. Volgens mij is er hier amper gestaakt, iedereen die ik heb gesproken had zn post gewoon ontvangen. Dus dan kan de hoeveelheid werk wel meevallen zaterdag.
Volgens mij zijn ze met die wervingsacties alleen op zoek naar mensen die de post willen bezorgen (en misschien ook voorsorteren). Dat is dus een postbezorger. Is het niet zo dat de functie van postbode gewoon verdwijnt?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:21

Er is voor mij iets verzonden per brievenpost.(kledingstuk)Hoe lang gaat het denk je duren?Het was op de 17e nov.verzonden maar ik heb nog niks binnen,komt dat door de staking?(ik baal als een stekker nml)

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 15:26

Ik zou eigenlijk denken dat je het al binnen zou moeten hebben, maar misschien is er nog wel meer vertraging opgetreden..
Even kijken, 17e op de post. Er waren stakingen dus er werd niet geleegd. Dan wordt hij de 18e 's avonds geleegd, zou je zeggen dat ie de 19e bezorgd word. En anders de 20e, en dat was gister. Dus dan denk ik dat je hem maandag/dinsdag wel binnen krijgt. Ze gaan pas donderdag & vrijdag staken..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:35

Ik hoop het!
Het is toch ook ellendig hoe ze met postbodes omgaan zeg!
Al die jaren van trouwe dienst,postbodes die echt al een begrip zijn in de samenleving worden als een oud vod aan de kant gezet.
Er blijft niks over van oude ambachten alles word electronisch,en gaat er dan es iets fout verschuild iedereen zich achter de pc,dan was er een technische storing ofzo.
Respect voor de postbode hoor,door weer en wind de mensen trouw en braaf de brieven bezorgen en dan zo iets....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:39

Jeudi schreef:
Ik geloof dat een aantal functies (zoals teamcoach, postbode plus) volgend jaar komen te vervallen, dus die functies houden wel degelijk op met bestaan maar nog niet nu.
Ik ben heel erg benieuwd wat er donderdag & vrijdag uit de stakingen komt. Volgens mij is er hier amper gestaakt, iedereen die ik heb gesproken had zn post gewoon ontvangen. Dus dan kan de hoeveelheid werk wel meevallen zaterdag.
Volgens mij zijn ze met die wervingsacties alleen op zoek naar mensen die de post willen bezorgen (en misschien ook voorsorteren). Dat is dus een postbezorger. Is het niet zo dat de functie van postbode gewoon verdwijnt?

Die functie verdwijnt inderdaad, maar niet omdat er geen post meer bezorgd hoeft te worden. Alleen omdat ze postbodes te duur vinden, hebben ze die functies geschrapt en vervangen door postbezorgers. Maar er blijft post bezorgt worden, alleen niet meer door de postbodes. Dat maakt het voor de postbodes zo zuur. Als er nu geen post meer werd bezorgd, dan was het wat anders.

Overigens, aan alle zaterdagmedewerkers: ik heb zelf anderhalf jaar post bezorgd als postbezorger, gewoon doordeweeks dus, dus ik weet heus wel wat jullie meemaken met een topdrukke dag. En tja, die hadden normaal ook wel eens, als de stembiljetten weer eens verstuurd werden, of wat dan ook.
Dat hoort nu eenmaal bij het werk, ene keer heb je mazzel, heel weinig post, en ben je zo klaar, andere keer is er veel post, ben je langer bezig.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:48

Ik ben echt niet te beroerd om lang te werken doordat er veel post is. Gisteren 11 uur gewerkt. Maar daarom hoef ik het nog niet leuk te vinden. De postbodes staan ook niet bepaald te stuiteren van plezier als ze bijvoorbeeld de stembiljetten moet bezorgen.

De staking van donderdag en vrijdag is nog steeds niet officieel aangekondigd.

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 21:49

Wat is eigenlijk het verschil tussen een postbode en postbezorger? :o?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:56

Een postbezorger bezorgt alleen post. De zakken post staan voor de bezorger dus al klaar en het 'enige' wat die dus hoeven te doen is buiten de post te bezorgen. De postbode die werkt ook binnen. Die bereidt de wijken voor (doen dit dus ook voor de postbezorgers) en bezorgt ook de post. Postbodes bezorgen ook aangetekende brieven. Dan heb je ook nog zaterdagmedewerkers. Die doen eigenlijk hetzelfde werk als de postbode, maar die werken alleen op zaterdag.

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 22:04

Aha, ik snap em!
Maar wie gaan er voorsorteren als de functie van postbode vervalt? Want als de bezorgers dat gaan doen, is die functie toch in principe hetzelfde? (of ligt het er dan aan dat het goedkoper gaat?)

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:06

heel erg eerlijk gezegd
had ik helemaal geen last dat ze staakte! ik miste ze niet :o

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:11

Jeudi schreef:
Aha, ik snap em!
Maar wie gaan er voorsorteren als de functie van postbode vervalt? Want als de bezorgers dat gaan doen, is die functie toch in principe hetzelfde? (of ligt het er dan aan dat het goedkoper gaat?)

Ze willen, als ik het goed heb begrepen, het buiten en binnenwerk zoveel mogelijk gaan scheiden. Daarnaast willen ze het aantal vestigingen waaruit de wijken voorbereid worden gaan verminderen, het voorbereiden van de wijken meer gaan automatiseren en de vestigingen van sorteren en voorbereiden op dezelfde locaties gaan onderbrengen.
Laatst bijgewerkt door Meert op 21-11-10 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 22:14

Oh oke! Dus voorsorteren en bezorgen wordt helemaal gescheiden. Vestiging Hillegom is vorige week al verhuisd naar Lisse, en ik hoorde verhalen dat die vestiging ook nog gaat verhuizen naar Hoofddorp..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:20

Dat is uiteindelijk wel de bedoeling.
Nog een stukje van de website van de TNT:

Nieuw logistiek model
Het inrichten van een nieuw logistiek model vormt de kern van de ‘verbouwing’ van TNT Post. Met dit nieuwe model kunnen we met lagere kosten flexibeler inspelen op de wensen van onze klanten. De voorbereiding van de bestellopen van de postbodes gaan we centraliseren op 6 locaties in het land. De functie van de fulltime postbode verdwijnt daarmee. In de toekomst zal de post bezorgd worden door parttime postbezorgers, die zo’n 2 tot 3 uur per dag werken. Op dit moment werken we al met zo’n 13.000 parttime postbezorgers en 12.000 parttime zaterdagpostbodes.

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 22:46

Dankje! :D

Ik snap het eerlijk gezegd wel vanuit de TNT gezien. Het is uiteindelijk toch een bedrijf wat zo veel mogelijk winst wil maken. En op deze manier proberen ze die winst hoger te maken. Dat is denk ik al moeilijk zat, aangezien de markt voor post toch blijft dalen. Dat neemt niet weg dat het vreselijk is voor de mensen die er al zo lang werken. Maar ik vrees dat ze er weinig aan kunnen doen, de TNT zal gelijk krijgen denk ik en de medewerkers krijgen de zak.. Zo zie je maar dat in de praktijk geld belangrijker is dan humaniteit.. Dat is wel diep triest, aangezien TNT nog steeds een winstgevend bedrijf is, ook zonder alle ontslagen.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:52

plutolover schreef:
Marije_jiplover:

ik mag als zaterdagmedwerker best balen! ik snap hun stakingen en ik sta er ook geheel achter!! Maar ik mag best balen dat ik het die zaterdag heel druk ga krijgen. En geloof me het wordt dan een zooitje. dus ik noem het niet oncolegiaal. Maar leuk vind ik het niet.

Wees blij dat jij alleen op zaterdag werkt, en de rest van de week niet.

Ik moet donderdag en vrijdag gewoon werken, ik moet zorgen dat iedereen netjes de brievenbussen leegt, en is er iemand die dat niet doet/wil, moet ik maar iemand gaan regelen die dat wel gaat doen.
Is alles bij ons, dan moet ik maar zien hoe we die post (en pakketten die bij ons binnenkomen) naar Nieuwegein en Zwolle krijgen.

Want collectie mag niet staken!!!
Maar de postbodes die bij collectie werken wel...

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:36

Is er al een definitief besluit genomen?
Als de staking niet doorgaat, moet ik de hele week werken & anders waarschijnlijk alleen de medische post/rouwkaarten etc.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:01

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 14:54

Ohoh, dat gaat leuk worden zaterdag! :P
Zeker nu we pas een uur later kunnen beginnen. Ik hoop voor de postbodes dat ze wat meer kunnen bereiken met de stakingen!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:13

Hoezo een uur later beginnen dan?