chevax schreef:"Ik moet een nieuwe koelkast en nu zag ik net dat ik 'm pas over 18 maanden hoef te betalen, dus dan kan ik best die Smeg kopen." ...
... en mijn buurman heeft er ook al één.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vjestagirl schreef:Ik heb wel een koelkast ja. En je vergeet voor het gemak dat je bij de vaatwasser niet alleen de vaatwasser betaald, maar ook het water, en ook de stroom en ook de vaatwasmachine blokjes en ook het spul om hem mee schoon te maken...
BailyKarlos schreef:Vjestagirl schreef:Ik denk dat de crisis zit bij de mensen die geen geld hebben voor paarden, de zara en restaurantjes. Ik denk dat de crisis zit bij mensen die geen baan meer hebben, die slecht betaalde baantjes hebben, in mensen waarbij in contracten gesneden wordt.
Maar waar bevinden die mensen zich dan?
Waarom worden de rijen in winkels en supermarkten niet kleiner?
Waarom staan paarden niet langer te koop? Waarom zijn laarzen de 1e beste dag uitverkocht?
Waarom gaan mensen nog massaal uiteten? Dat zijn toch dingen die in crisis toch minder worden of niet meer gebeuren??
joostvangestel schreef:Spoel je de borden nooit na voordat je ze afdroogt? Dan eet je veel afwasmiddel in je leven. Heel gezond![]()
Als je iedere dag een half uur afwast (ontbijt, avondeten), dan spendeer je jaarlijks ongeveer 180 uur of 4,5 werkweek aan afwassen. Dat is een hele maand. Wat was het minimumloon ook alweer?![]()
Natuurlijk kan je ook vinden dat dat onder de taken van de gemiddelde huisvrouw hoort en huisvrouwen geen salaris krijgen, cq verdienen. Maar daar is een ander topic over
joostvangestel schreef:Fiffill schreef:Maar goed, waar het eigenlijk om ging; er zijn dus nog wel degelijk mensen zonder afwasmachine in Nederland.
Sterker nog: vóóral in Nederland zijn er veel mensen zonder afwasmachineOns benne zuunig
joostvangestel schreef:Fiffill schreef:Maar goed, waar het eigenlijk om ging; er zijn dus nog wel degelijk mensen zonder afwasmachine in Nederland.
Sterker nog: vóóral in Nederland zijn er veel mensen zonder afwasmachineOns benne zuunig
MarvanTom schreef:Babootje heeft het goed uitgelegd; sterker nog: omdat ze Amerika geen verplichte ziektenkostenverzekering hebben, kon dit gebeuren.
Ik kan helaas deze bron niet zo snel achterhalen, maar het was een docu op tv.
Mensen die bijv. kanker kregen en geen ziektekostenverzekering hadden, konden gewoonweg niet anders dan hun hypotheek niet meer betalen.
Vaak werden ze dus ontslagen, hadden hoge ziekenhuiskosten en met een uitkering (als ze die al kregen) lukt dat niet.
Vandaar dat Obama die verplichte ziektekostenverzekering in wil voeren.![]()
Maar dat de banken nu op hun poen, of was het ons geld?, gaan zitten, helpt niet mee aan het herstel...
MarvanTom schreef:@ Silvia: nee helaas, wat ik heb gezien was al maanden geleden.
Het is me gewoonweg bijgebleven, omdat die mensen én geen ziektekostenverzekering hadden/konden betalen, én kanker hadden én hun baan daardoor kwijt raakten én door dat alles ook nog hun huis verloren...
Andere voorbeelden waren er ook, maar deze bleef mij bij.
Alle voorbeelden trouwens konden die mensen niets aan doen, maar raakten wel hun huis kwijt daardoor.
En met starre banken daar, hebben wij hier ook de crisis gekregen.
Het gaat helemaal niet om een koelkast of een vaatwasser, zoals hier lollig over wordt gedaan, maar over mensen die hun baan verliezen en iets later hun huis en die zijn er in grote getalen.
Banken die op ons geld blijven zitten en ons daardoor om zeep helpen, direct of indirect.
Heb je er zelf geen last van, direct of indirect?
Prima, tetter maar vrolijk en onbezonnen verder en vertel maar uitgebreid over je laatste aankopen.
Dan heb je toch echt oogkleppen op en kan je je beter aanmelden op het aangespannen topic...
verootjoo schreef:Silvia schreef:Op zich begrijp ik wel wat TS bedoelt. Iedereen heeft de mond vol van de crisis maar er wordt me toch veel aan luxe gekocht / besteed.![]()
Zou het soms zijn dat een heleboel mensen hun kop in het zand steken? Zoiets hebben van: Laat ik het nu maar kopen want nu heb ik het geld nog? Of omdat ze niet onder willen doen voor de buren?
En vergeet natuurlijk niet dat veel mensen menen dat ze recht hebben op die vakantie, andere auto of wat dan ook.
Ook al kunnen ze het eigenlijk niet betalen....
Dat begrijp ik dus ook. Overal hoor je 'ellende' van de crisis, maar de sinterklaas/kerst uitgaven dalen niet, aantal vakanties zijn niet gedaald, terwijl dat toch juist dingen zijn waar je logischerwijs als eerste op kan bezuinigen als het minder gaat.
Ik snap zodoende ook niet zo goed waar die crisis dan wel in zit. En wat ís dan de crisis? En hoe kan een land/ europa daarvan zo in de ban zijn? Voor mij is het echt een abstract iets. Maar ja, ik krijg dan ook gewoon nog maandelijks mijn loon, en doe niks anders dan normaal.
Rebeccaa schreef:Kamperen is nog altijd goedkoper dan een all inclusive vakantie in Turkijke - waar je ook nog een vliegreis etc hebt, zeker met een heel gezin.