Hoezo crisis?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:35

chevax schreef:
"Ik moet een nieuwe koelkast en nu zag ik net dat ik 'm pas over 18 maanden hoef te betalen, dus dan kan ik best die Smeg kopen." ...

... en mijn buurman heeft er ook al één.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:04

Vjestagirl schreef:
Ik heb wel een koelkast ja. En je vergeet voor het gemak dat je bij de vaatwasser niet alleen de vaatwasser betaald, maar ook het water, en ook de stroom en ook de vaatwasmachine blokjes en ook het spul om hem mee schoon te maken...

Een vaatwasser gebruikt minder water dan met de hand afwassen. Warm water uit de kraan moet ook opgewarmd worden door energie en je gaat me toch niet vertellen dat je afwast zonder afwasmiddel?

Fenrir

Re: Hoezo crisis?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:05

Ik geloof niet dat er in zo'n klein teiltje minder water gaat dan in een vaatwasser?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:47

Spoel je de borden nooit na voordat je ze afdroogt? Dan eet je veel afwasmiddel in je leven. Heel gezond :Y)

Als je iedere dag een half uur afwast (ontbijt, avondeten), dan spendeer je jaarlijks ongeveer 180 uur of 4,5 werkweek aan afwassen. Dat is een hele maand. Wat was het minimumloon ook alweer? :+

Natuurlijk kan je ook vinden dat dat onder de taken van de gemiddelde huisvrouw hoort en huisvrouwen geen salaris krijgen, cq verdienen. Maar daar is een ander topic over ;)

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:48

BailyKarlos schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik denk dat de crisis zit bij de mensen die geen geld hebben voor paarden, de zara en restaurantjes. Ik denk dat de crisis zit bij mensen die geen baan meer hebben, die slecht betaalde baantjes hebben, in mensen waarbij in contracten gesneden wordt.

Maar waar bevinden die mensen zich dan?

Waarom worden de rijen in winkels en supermarkten niet kleiner?
Waarom staan paarden niet langer te koop? Waarom zijn laarzen de 1e beste dag uitverkocht?
Waarom gaan mensen nog massaal uiteten? Dat zijn toch dingen die in crisis toch minder worden of niet meer gebeuren??

Hier bevindendie zich ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 19:06

joostvangestel schreef:
Spoel je de borden nooit na voordat je ze afdroogt? Dan eet je veel afwasmiddel in je leven. Heel gezond :Y)

Als je iedere dag een half uur afwast (ontbijt, avondeten), dan spendeer je jaarlijks ongeveer 180 uur of 4,5 werkweek aan afwassen. Dat is een hele maand. Wat was het minimumloon ook alweer? :+

Natuurlijk kan je ook vinden dat dat onder de taken van de gemiddelde huisvrouw hoort en huisvrouwen geen salaris krijgen, cq verdienen. Maar daar is een ander topic over ;)

Hier worden wij (de kinderen) voor de afwas "gebruikt" :D haha. M'n broertje en ik doen elke dag de afwas (van de gehele dag) en daar doen we dus echt geen halfuur over... misschien een kwartiertje.
En nee, we spoelen de borden niet af voor we ze afdrogen. Overigens is het biologisch afbreekbaar afwasmiddel, denk niet dat we eraan dood gaan. ;)
Ik denk toch dat een afwasmachine meer verbruikt dan ons kleine teiltje water en kleine scheutje afwasmiddel per dag. Nee, de meerwaarde van een afwasmachine zie ik niet in. :)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:06

Aha, is dat dus een kwartier voor ontbijt en een kwartier voor het avondeten? Dat is toch ook een half uur per dag, of blijven de ontbijtbordjes vuil op de aanrecht staan?

Die tijd had je natuurlijk ook kunnen gebruiken om huiswerk te maken, wie weet haal je dan de universiteit net even iets sneller ;)

Dat van dat biologisch afbreekbaar afwasmiddel, dat mag je gerust zelf geloven :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:13

Goed lezen, we doen alles 's avonds ;) en er bestaat ook zoiets als bordjes omspoelen en klaarzetten voor de afwas.
Ach, ieder z'n ding, ik zie iig de meerwaarde van een afwasmachine, voor ons is het niet nodig.

Die opmerking over huiswerk vind ik niet echt ergens op slaan, op dit moment studeer ik niet en buiten dat heb ik ook op het middelbaar onderwijs amper huiswerk thuis gemaakt, kwam gapend mijn schooltijd door ;) als ik ga studeren en op mezelf woon hoeft er wat mij betreft ook geen afwasmachine hoor... dat kwartiertje (of misschien wel minder) op een dag, ach ik heb er geen last van. :D
Ik zie het gewoon als een normale huishoudelijke taak, net als de was doen...

Het is denk ik maar net wat je gewend bent. Je gaat niet dood als je geen afwasmachine hebt (en ook niet als je afwasmiddel binnenkrijgt :P ). ;)

Maar goed, waar het eigenlijk om ging; er zijn dus nog wel degelijk mensen zonder afwasmachine in Nederland. :Y)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:26

Fiffill schreef:
Maar goed, waar het eigenlijk om ging; er zijn dus nog wel degelijk mensen zonder afwasmachine in Nederland. :Y)

Sterker nog: vóóral in Nederland zijn er veel mensen zonder afwasmachine ;) Ons benne zuunig :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:28

joostvangestel schreef:
Fiffill schreef:

Sterker nog: vóóral in Nederland zijn er veel mensen zonder afwasmachine ;) Ons benne zuunig :P

Of ons zien gewoon de toegevoegde waarde niet ;).

En nee, ik spoel niet na voordat ik afdroog. Opmerkingen over dat je beter je huiswerk kan maken slaan natuurlijk helemaal nergens op. En ja, de vuile ontbijtbordjes en lunchbordjes blijven gewoon tot 's avonds op het aanrecht staan en alles wordt in 1x afgewassen. Overgens moet je vaatwassers ook vullen, je moet voorspoelen en je moet ook uitruimen en opruimen... Dus of dat nou zo veel sneller gaat.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 12-11-10 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:29

joostvangestel schreef:
Fiffill schreef:

Nou, het is meer dat we de waarde er niet van in zien ;) als het niet nodig is, waarom dan eentje kopen? Buiten dat vind ik zo'n groot ding ook niet echt praktisch.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:33

MarvanTom schreef:
Babootje heeft het goed uitgelegd; sterker nog: omdat ze Amerika geen verplichte ziektenkostenverzekering hebben, kon dit gebeuren.
Ik kan helaas deze bron niet zo snel achterhalen, maar het was een docu op tv.
Mensen die bijv. kanker kregen en geen ziektekostenverzekering hadden, konden gewoonweg niet anders dan hun hypotheek niet meer betalen.
Vaak werden ze dus ontslagen, hadden hoge ziekenhuiskosten en met een uitkering (als ze die al kregen) lukt dat niet.
Vandaar dat Obama die verplichte ziektekostenverzekering in wil voeren. ;)

Maar dat de banken nu op hun poen, of was het ons geld? >;) , gaan zitten, helpt niet mee aan het herstel...

Bedoel je de docu van Michael Moore die afgelopen weekend op TV was? Sicko heet ie en was zaterdag 6 november op Ned. 3 te zien.

Gisteren stond er in de regionale krant een artikel over minder geld te besteden hebben en minder kunnen/willen uitgeven.
Downshiften heet dat tegenwoordig in slecht Nederlands.
Dit heb ik op internet gevonden daarover:
http://www.genoeg.nl/magazine/286
Helaas gaat dit stukje alleen over mensen die vrijwillig minder geld uitgeven.
In de krant kwamen ook mensen aan bod die gedwongen met minder rond moesten komen. Veel mensen schaamden zich ervoor want blijkbaar wordt je status verleend door wat je uitgeeft. Ook raakten mensen "vrienden" kwijt omdat ze minder te besteden hadden.
Helaas is het artikel te lang om over te typen en heb ik het niet op internet terug kunnen vinden.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:05

joostvangestel schreef:
Fiffill schreef:

Of je hebt dankzij de crisis geen geld om 1 te kopen........
Zuinig ben ik niet hoor :n

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:21

@ Silvia: nee helaas, wat ik heb gezien was al maanden geleden.
Het is me gewoonweg bijgebleven, omdat die mensen én geen ziektekostenverzekering hadden/konden betalen, én kanker hadden én hun baan daardoor kwijt raakten én door dat alles ook nog hun huis verloren...
Andere voorbeelden waren er ook, maar deze bleef mij bij.
Alle voorbeelden trouwens konden die mensen niets aan doen, maar raakten wel hun huis kwijt daardoor.
En met starre banken daar, hebben wij hier ook de crisis gekregen.
Het gaat helemaal niet om een koelkast of een vaatwasser, zoals hier lollig over wordt gedaan, maar over mensen die hun baan verliezen en iets later hun huis en die zijn er in grote getalen.
Banken die op ons geld blijven zitten en ons daardoor om zeep helpen, direct of indirect.

Heb je er zelf geen last van, direct of indirect?
Prima, tetter maar vrolijk en onbezonnen verder en vertel maar uitgebreid over je laatste aankopen.
Dan heb je toch echt oogkleppen op en kan je je beter aanmelden op het aangespannen topic...

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:32

MarvanTom schreef:
@ Silvia: nee helaas, wat ik heb gezien was al maanden geleden.
Het is me gewoonweg bijgebleven, omdat die mensen én geen ziektekostenverzekering hadden/konden betalen, én kanker hadden én hun baan daardoor kwijt raakten én door dat alles ook nog hun huis verloren...
Andere voorbeelden waren er ook, maar deze bleef mij bij.
Alle voorbeelden trouwens konden die mensen niets aan doen, maar raakten wel hun huis kwijt daardoor.
En met starre banken daar, hebben wij hier ook de crisis gekregen.
Het gaat helemaal niet om een koelkast of een vaatwasser, zoals hier lollig over wordt gedaan, maar over mensen die hun baan verliezen en iets later hun huis en die zijn er in grote getalen.
Banken die op ons geld blijven zitten en ons daardoor om zeep helpen, direct of indirect.

Heb je er zelf geen last van, direct of indirect?
Prima, tetter maar vrolijk en onbezonnen verder en vertel maar uitgebreid over je laatste aankopen.
Dan heb je toch echt oogkleppen op en kan je je beter aanmelden op het aangespannen topic..
.

Is de laatste alinea voor mij bedoeld of algemeen?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:53

Uiteraard algemeen. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:04

Ik heb een ingebouwde afwasmachine, al sinds mijn geboorte. En zoiets neemt helemaal niet veel ruimte in hoor, zit namelijk gewoon aan mijn polsen vast ;) :D

En on topic: mensen zonder vaste baan merken wel degelijk iets van de crisis hoor TS. Wil je ruilen? Dan kun je de crisis ook eens ervaren, wedden dat je 't in het vervolg een stuk makkelijker om je heen ziet? Ik wil trouwens ook best wel nieuwe laarzen, of uit eten :j :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:57

Wij hebben geen vaatwasser, maar met 2 jaar willen we een nieuwe keuken en dan komt er zekers een!

Wij persoonlijk merken ook niet zoveel van de crisis. Ik ben opgevoed met sparen voor je iets kan kopen en idd een buffer voor als iets stuk gaat. Ik koop dan ook nooit iets op afbetaling.
Het wordt de mensen ook veel te gemakkelijk gemaakt, dingen te kopen die ze niet kunnen betalen.
Als je iets bij de wehkamp koopt, staat automatisch het vakje 'in termijnen betalen' aangevinkt ipv 'in 1 maal betalen', bij wijze van spreken. Spotjes van voorschotje.nl. Mensen leven veelal boven hun stand en moeten uiteindelijk op de blaren zitten, jammer voor ze, maar kan er ook geen symphatie voor opbrengen, wanneer men zo onbezonnen ergens instapt.

In de scheepvaart is duidelijk de crisis te merken. Veel meer schepen lagen aan de ketting, omdat er niets te vervoeren viel. Het wordt al weer iets beter.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:18

Ook wij merken (persoonlijk) weinig van de crisis. We hebben beide gelukkig door de crisis heen onze baan nog en dan raakt het je niet direct persoonlijk.
Zelf werk ik in de badkamers en wij hebben wel gemerkt dat er minder nieuwbouwprojekten zijn en ook minder showroombezoek. Gelukkig heeft dan bij ons niet geleid tot ontslagen en kunnen wij gewoon ons ding doen. De andere kant is dat ik het wel zorgelijk vind, aangezien wij wel een hypotheek hebben, auto's op de weg en paarden. Zodra je je baan verliest kom je dan denk ik toch wel snel in de problemen....
We hebben trouwens wel een vaatwasser, tweedehandsje gekocht jaren terug van een vriendin voor 50 euris, waarom? Gewoon omdat we naast onze drukke banen ook nog graag tijd willen besteden aan onze hobby's en afwassen daar beslist niet onder valt. :+ :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:19

hestejente schreef:
Ik heb een ingebouwde afwasmachine, al sinds mijn geboorte. En zoiets neemt helemaal niet veel ruimte in hoor, zit namelijk gewoon aan mijn polsen vast ;) :D

Mijn lief ook.
De gebruiksaanwijzing: ´HC, de vaat staat er nog!!!´

*D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:33

:D

Maar even serieus: Ik merk de crisis dus wel en weet ook dat het nog een hele tijd gaat duren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:28

verootjoo schreef:
Silvia schreef:
Op zich begrijp ik wel wat TS bedoelt. Iedereen heeft de mond vol van de crisis maar er wordt me toch veel aan luxe gekocht / besteed. :?
Zou het soms zijn dat een heleboel mensen hun kop in het zand steken? Zoiets hebben van: Laat ik het nu maar kopen want nu heb ik het geld nog? Of omdat ze niet onder willen doen voor de buren?
En vergeet natuurlijk niet dat veel mensen menen dat ze recht hebben op die vakantie, andere auto of wat dan ook.
Ook al kunnen ze het eigenlijk niet betalen....

Dat begrijp ik dus ook. Overal hoor je 'ellende' van de crisis, maar de sinterklaas/kerst uitgaven dalen niet, aantal vakanties zijn niet gedaald, terwijl dat toch juist dingen zijn waar je logischerwijs als eerste op kan bezuinigen als het minder gaat.
Ik snap zodoende ook niet zo goed waar die crisis dan wel in zit. En wat ís dan de crisis? En hoe kan een land/ europa daarvan zo in de ban zijn? Voor mij is het echt een abstract iets. Maar ja, ik krijg dan ook gewoon nog maandelijks mijn loon, en doe niks anders dan normaal.

Maar vakantie's zijn wel meer in het binnenland gehouden en dus ook goedkoper, dus dat slaat nergens op. Mensen gaan nog wel op vakantie, maar toch anders.

Ik denk dat het ook wel meevalt met de crisis op het moment, want als je alleen al kijkt bij supermarkten wat mensen aan onnodige dingen nog kopen.. :+

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:48

Rebeccaa, ik denk dat je duurder uit bent als je in NL blijft dan wanneer je een all inclusive vakantie in Turkije boekt. Ga maar eens een een dagje naar de Efteling. :roll:

Het gaat mij er om dat als je geld moet lenen om op vakantie te kunnen omdat je vindt dat je recht het op die vakantie dat je dan niet goed bezig bent in mijn ogen.

In dat artikel in De Gelderlander stond ook nog een stuk dat heel veel mensen geen buffer hebben voor het geval ze werkloos worden.
Volgens mij kun je beter aan een buffer werken dan op vakantie gaan. (of die beruchte vaatwasser kopen...)
Ik erger me elke keer rot aan die reclame van de SNS waarin een vent zijn schatje opbelt en heel verbaasd zegt dat ze maar liefst 3.000 euro spaargeld hebben... dat wist ie niet eens.... Volgens mij hoor je in een gezin met kinderen toch wel een grotere buffer te hebben om financiële klappen op te kunnen vangen.

Anoniem

Re: Hoezo crisis?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:51

Kamperen is nog altijd goedkoper dan een all inclusive vakantie in Turkijke - waar je ook nog een vliegreis etc hebt, zeker met een heel gezin. ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:17

Rebeccaa schreef:
Kamperen is nog altijd goedkoper dan een all inclusive vakantie in Turkijke - waar je ook nog een vliegreis etc hebt, zeker met een heel gezin. ;)

Daar ben ik het niet altijd mee eens.
Afgelopen zomer ben ik met een vriendin naar Italie (MIlaan) geweest. 7 dagen.
Inclusief busreis naar vliegveld, vliegtuig, OV in italie, Hotel, alle dagen uit eten, uitstapjes etc etc. Waren we € 450,- per persoon kwijt.

Kijk eens wat kamperen in het hoogseizoen hier in NL kost. Daar valt je b*k ook van open.