Mishandelde/misbruikte vrouwen doen het zelf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:18

Sabinee__ schreef:
Gedeeltelijk mee eens, als je bijvoorbeeld als vrouw zijnde verkeerde signalen geeft aan een man oid.

Echt een vrouw kan nog zulke verkeerde signalen afgeven aan de man..
Maar zodra ze NEE zegt moet het klaar zijn!!!!
Dus een beetje bullshit wat je zegt..

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:18

ik vind het al heel raar dat deze stelling hier uberhaupt staat!

Je daagt misbruik NOOIT uit. NEE is NEE. Al smeek je hem of die je alsjeblieft wil pakken en bedenk je je terwijl die boven op je ligt, heeft ie nog te luisteren, misbruik daag je NOOIT uit..

Ik vind het ook echt erg, dat dr opp bladzijde een iemand zegt van wel

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:25

Ik heb als kind niet gevraagt aan mijn stiefvader om mijn duim tussen de vrachtwagen deur te doen en vervolgens deze dicht te doen. Zo zijn er vroeger bij mij thuis nog meer dingen gebeurd.

Mijn zus heeft als zesjarige ook niet aan mijn stiefvader om seks gevraagt en toch deed hij het.
Zijn reden hiervoor 'mijn zus kwam altijd op schoot zitten'.

Jaren later net voor het verjaaringtermijn is er een rechtzaak geweest en wat moesten we een medelijden met hem hebben.

De reden voor mij om eerder geen aangifte te doen was angst.
Angst om als leugenaar uitgemaakt te worden.
Bij mijn moeder hoefde ik niets te vertellen die geloofde mij toch niet, sterker nog die heeft later aangifte gedaan bij de politie.
Mijn zus zou mijn stiefvader als klein meisje hebben verleid.

Ik heb toen een verklaring afgelegt om mijn zus te helpen. Deze heb ik later om laten zetten in een aangifte.
Achteraf heb ik daar geen spijt van.
De politie geloofde mij net zoals de officier van justitie. Het was geen gemakkelijke tijd maar het heeft me wel geholpen.

In mijn ogen/ervaring zijn de slachtoffers bang. Ze zitten al niet lekker in hun vel en weten niet wat er gaat gebeuren als het tot een aangifte komt.
Vaak worden ze daarbij ook nog onder druk gezet door de dader.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:26

De stelling vind ik onzin.

Angst doet vaak zwijgen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:27

Broccoli schreef:
Maar 'NEE' is en blijft 'NEE' ongeacht wat eraan vooraf is gegaan.

Ik zeg a) Niet dat het niet zo is - Er staat letterlijk dan een man met zn poten van een vrouw af moet blijven ongeacht de situatie.
b) Ik zeg NIET dat het voor elke vrouw geld
c) Ik zeg dat het voor een klein gedeelte geld - dat het IN MIJN OPTIEK versterkt word op de manier waarop iemand zich gedraagt/kleed
d) Zeg ik dat het ALSNOG geen vrijbrief is voor een jongen, en dat het ook zeker NIET OKE is dat het gebeurd.
e) Dat je altijd ZELF mag bepalen hoe je je kleding draagt WHATEVER, maar dat je hedendaags niet meer kan verwachten dat je VEILIG bent als je dat zo doet.
f) En dat je DAAR dus rekening mee kan houden als vrouw.
g) Verder doelde ik op UITGAAN, als je er dan uitdagend bij loopt en tegen een dronken jongen aan loopt te rijden.

Ik zeg NERGENS dat ik het oke vind als een meisje verkracht word omdat ze er uitdagend bijloopt?

Dit geld trouwens niet alleen voor Broccoli, maar voor de helft dat massaal mijn eerste zin quote, niet verder leest, en als het toch verder leest SELECTIEF leest.

---

En de tweede stelling vind ik onzin, als je geen aangifte doet is het zo erg nog niet, dat vind ik echt onzin.
Laatst bijgewerkt door Mireille op 20-10-10 20:15, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: echte naam in text verwijderd, ingevuld voor gebruikersnaam

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:29

Heino schreef:
Stelling:
Mishandelde en misbruikte vrouwen doen het zichzelf aan. Als ze geen aangifte doen is het blijkbaar zo erg nog niet

They don’t think what they say before they open their mouth :)

Deze mensen mogen zich héél gelukkig prijzen dat zij dit soort uitspraken nog op deze manier kunnen doen. Op het moment dat deze uitspraak veranderd mag je je gaan afvragen wat er met hen of met iemand in hun directe omgeving is gebeurd.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:31

Nee
Soms zit je gewoon in een hele moeilijke situatie waar je niet snel meer uit kan klimmen
kans op eerwraak vd rest vd familie of nog meer pak rammel als je man erachter komt dat je naar een instantie bent gegaan voor hulp. Niet alle vrouwen hebben het geld de moed en de mogelijkheden om weg te komen...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:33

het is voor mij als man moeilijk hier een oordeel over te vellen ,maar wat mij wel vaak op valt is dat mishandelde vrouwen in een volgende relatie vaak weer mishandeld worden..dom weg om dat ze weer op t zelfde type vriendje vallen...

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:39

Echt te belachelijk voor woorden deze stelling. Je hebt van een ander af te blijven. Punt. Geen excuus.
Niemand vraagt er op welke manier dan ook om, om misbruikt of om mishandeld te worden. Het is te triest voor woorden dat je dan ook nog moet twijfelen of je dit jezelf hebt aangedaan.
Mar das slechts mijn bescheiden mening..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:45

papagroom schreef:
het is voor mij als man moeilijk hier een oordeel over te vellen ,maar wat mij wel vaak op valt is dat mishandelde vrouwen in een volgende relatie vaak weer mishandeld worden..dom weg om dat ze weer op t zelfde type vriendje vallen...

Dat klopt. Al denk ik niet dat dit uit Naiviteit voortkomt, maar uit psychische ... weet ik veel. :P
Heb er eens van alles over gelezen, maar ben het meeste al weer kwijt.

Maar het voelt voor vrouwen op de een of andere manier vertrouwd, vrouwen die lange tijd onderdrukt zijn hebben moeite weer op eigen benen te komen, totale emotionele steun en afhankelijkheid die ze bij zo'n kerel krijgen icm. met geweld wordt op een of andere manier gewoon ofzo?

Ik kan het me niet voorstellen, en ik kan het ook niet meer uitleggen, maar het schijnt iig psychisch te zijn! :))

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:48

Yess schreef:
Echt te belachelijk voor woorden deze stelling. Je hebt van een ander af te blijven. Punt. Geen excuus.
Niemand vraagt er op welke manier dan ook om, om misbruikt of om mishandeld te worden. Het is te triest voor woorden dat je dan ook nog moet twijfelen of je dit jezelf hebt aangedaan.
Mar das slechts mijn bescheiden mening..

hier ben ik het helemaal mee eens na eigen ervaring hiermee te hebben echt te belachelijke stelling!

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:51

Stelling:
Mishandelde en misbruikte vrouwen doen het zichzelf aan. Als ze geen aangifte doen is het blijkbaar zo erg nog niet[/quote]

Mmmmmmmmmmmmm als klein kind heb ik er niet om gevraagd om misbruikt te worden,de klappen ook daar heb ik niet om gevraagd.
En aangifte doen..........het is een moeilijke en vooral grote stap.
Je hebt alleen je woorden en je verhaal. En de vuile was hoort toch binnen te blijven.

Uiteindelijk is de vuile was gaan wapperen,toen wapperde ook mijn jongste zusje en mijn moeder mijn leven uit. Want ik wou het toch zelf...............
Keep on dreaming!

Een absurde en belachelijke stelling, die het zelfvertrouwen van onzekere misbruikte en mishandelde vrouwen en meisjes behoorlijk kan laten wankelen.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:55

Vooral bedreigingen werken erg motiverend om aangifte te doen :\

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 00:56

Ook al kan je er niks aan doen dat je in de situatie gekomen bent, de (volwassen!) vrouw is wel de enige die uiteindelijk het patroon kan doorbreken. Door hulp te vragen, weg te gaan en dan eens grondig zelfonderzoek en therapie te gaan volgen waarom het zover heeft kunnen komen. Dan kan je in ieder geval voorkomen dat je een volgende keer wéér met zo'n klootzak in zee gaat.

Dus ja, de vrouw is slachtoffer. Maar ze heeft ook zelf de oplossing om géén slachtoffer meer te worden.

Als een vrouw keer op keer in relaties belandt die gewelddadig worden dan zou ze zichzelf wel eens af kunnen vragen waarom ze steeds die keuzes maakt en niet de keuze maakt om bijvoorbeeld in therapie te gaan. In zo'n geval zou je kunnen zeggen dat een vrouw het zichzelf aan doet.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 02:44

Waves schreef:
Ook al kan je er niks aan doen dat je in de situatie gekomen bent, de (volwassen!) vrouw is wel de enige die uiteindelijk het patroon kan doorbreken. Door hulp te vragen, weg te gaan en dan eens grondig zelfonderzoek en therapie te gaan volgen waarom het zover heeft kunnen komen. Dan kan je in ieder geval voorkomen dat je een volgende keer wéér met zo'n klootzak in zee gaat.

Dus ja, de vrouw is slachtoffer. Maar ze heeft ook zelf de oplossing om géén slachtoffer meer te worden.

Als een vrouw keer op keer in relaties belandt die gewelddadig worden dan zou ze zichzelf wel eens af kunnen vragen waarom ze steeds die keuzes maakt en niet de keuze maakt om bijvoorbeeld in therapie te gaan. In zo'n geval zou je kunnen zeggen dat een vrouw het zichzelf aan doet.

Echt te walgelijk deze laatste redenering. Ik kan er niet een op reageren zo pijn en kwetsend is dat. Je moet eens weten hoeveel therapeuten afgelopen worden. Sommige vrouwen KUNNEN door de emotionele psychische ervaringen zich niet eens meer afvragen waar ze mee bezig zijn. In die GEDACHTES en psyche is het normaal geworden om het onderspit te delven.
En de daders lijken voor zulke zwakke vrouwen een neus te hebben om ze te vinden en vooral eerst te binden en vervolgens weer in een onderdrukte situatie te brengen.

De stelling laat mij ook denken aan dingen waar ik niet aan wil denken en was blij te lezen dat TS een andere mening toebedeeld is dan deze stelling.

Wildgirl, als je zelf in een dergelijke situatie gezeten hebt, snap ik echt jouw reacties niet. Uiteraard is ieder mens weer anders maar aangifte doen want anders maak je het er zelf naar????

Niet iedereen is überhaupt in staat of bij machte om aangifte te doen. Helaas!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 06:56

Zooist schreef:
Waves schreef:

Echt te walgelijk deze laatste redenering. Ik kan er niet een op reageren zo pijn en kwetsend is dat. Je moet eens weten hoeveel therapeuten afgelopen worden. Sommige vrouwen KUNNEN door de emotionele psychische ervaringen zich niet eens meer afvragen waar ze mee bezig zijn. In die GEDACHTES en psyche is het normaal geworden om het onderspit te delven.
En de daders lijken voor zulke zwakke vrouwen een neus te hebben om ze te vinden en vooral eerst te binden en vervolgens weer in een onderdrukte situatie te brengen.

De stelling laat mij ook denken aan dingen waar ik niet aan wil denken en was blij te lezen dat TS een andere mening toebedeeld is dan deze stelling.

Wildgirl, als je zelf in een dergelijke situatie gezeten hebt, snap ik echt jouw reacties niet. Uiteraard is ieder mens weer anders maar aangifte doen want anders maak je het er zelf naar????
Niet iedereen is überhaupt in staat of bij machte om aangifte te doen. Helaas!

DAT heb ik niet gezegd, ik zei wel dat je zelf de enige bent die verantwoordelijk is voor je eigen leven.
Of je dmv aangifte bepaalde praktijken een halt toeroept, een knokploeg erop af stuurt, onderduikt, je laat opnemen, whatever....zolang de verschrikkingen maar stoppen, hoeveel mensen je ook willen helpen....uiteindelijk is het jouw keuze en zul je er 100% achter moeten staan.

Ik realiseer me maar al te vaak dat heel veel vrouwen daar niet tot in staat zijn; zich laten leiden door angst en emotie; dat is dieptriest, iedereen heeft namelijk recht op een volwaardig leven zonder misbruik en geweld.

Ik heb aangifte gedaan, ook heb ik andere dingen gedaan om het voor mezelf te laten stoppen, heb een ontzettend felle rechtzaak in gang moeten zetten wat me uiteindelijk een jaar ''revalidatie tijd'' heeft gekost; de dader heeft de maximale straf gekregen dus ik hoop dat andere meiden hierdoor veiliger zijn.
En ja, ik realiseer me terdege dat niet iedereen dat op kan brengen, wat écht ontzettend jammer is |(

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 07:10

ik kon de aangiftes zeker wel opbrengen, de hele rattaplan ook wel vertellen, maar als je dan te horen krijgt, tja het is wel moeilijk om het te bewijzen het wordt dan jouw verhaal tegen het zijne, wat moet je dan?

en als je dan jaren later aangerand wordt door een dronken buurman, die achterom je huis ingelopen is, dit geval de hele boel weer triggerd van je misbruik verleden (en geloof me ik liep er echt niet gewaagd bij en was hoogzwanger) Hij meend dat hij je maar overal mag aanraken, dit later ook allemaal toegegeven door hem op het politieburo en hier wordt niks mee gedaan!Tja meneer was aan de medicijnen en niet helemaal zichzelf dus daar moest ik maar rekening mee houden. Nou dan krijg je een flinke deuk hoor, vooral als er gezegd wordt, tja meneer bedoelde het niet zo en u had uw deur op slot moeten doen.
nou jaaaaaaa waarom doen we dan nog aangifte?
nee is blijkbaar geen nee? Vooral als je niet helemaal stabiel bent volgens hun en door je misbruik verleden het allemaal wat uit het verband hebt getrokken. Nou als iemand mij in zijn armen trekt en aan mijn reet zit in mijn eigen huis terwijl ik al een paar keer heb gezegd dat ie moet vertrekken, trek ik dan dingen uit het verband????

Nee ik vind dat er zoveel verschillende verhalen zijn en situaties dat je dit niet over een kam mag scheren en het al helemaal niet kunt bewoorden met een stelling.
Maarrrr dat is mijn mening.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:23

Zooist schreef:

Nou zo walgelijk als jij het opvat heb ik het zeker niet bedoeld. Ik snap heel goed dat vrouwen het onderspit delven als normaal kunnen ervaren en vanuit hun achtergrond soms niet beter weten en het zelfs als vertrouwd ervaren. En ik snap ook dat vrouwen niet bij machte zijn om op dat moment andere keuzes te maken.

Maar ik blijf er bij dat de vrouw wel de enige is die het kan veranderen! Wie anders moet besluiten, nu is het genoeg geweest ik wil geen slachtoffer meer zijn? Wie anders kan besluiten hulp te zoeken? Wie anders kan leren signalen op te pikken in een vroeg stadium zodat ze weet dat ze weer zo'n type aan de haak geslagen heeft? Wie anders kan op zo'n moment nog voor het uit de hand loopt besluiten het af te breken, hoe eenzaam ze zich dan ook zal voelen? Nee, midden in zo'n relatie lukt het vaak niet om zo te denken, dan zit je er te diep in. Daarom heb ik het ook over vrouwen die keer op keer in dat soort relaties stappen. Die maken dus ergens opnieuw de keuze om signalen te negeren en erin te stappen.

Kan je walgelijk vinden dat ik vind dat vrouwen een keuze hebben op een bepaald moment. Maar zoals jij redeneert verwijs je deze vrouwen voor de rest van hun leven naar een slachtofferrol waar ze volgens jou onmogelijk uit kunnen komen. Dat is niet reëel, niet wenselijk en leidt al helemaal niet tot een oplossing. Je kan nou eenmaal moeilijk al die manipulatieve, agressieve mannen preventief opsluiten.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:17

Sabinee__ schreef:
Broccoli schreef:
Maar 'NEE' is en blijft 'NEE' ongeacht wat eraan vooraf is gegaan.

Ik zeg a) Niet dat het niet zo is - Er staat letterlijk dan een man met zn poten van een vrouw af moet blijven ongeacht de situatie.
b) Ik zeg NIET dat het voor elke vrouw geld
c) Ik zeg dat het voor een klein gedeelte geld - dat het IN MIJN OPTIEK versterkt word op de manier waarop iemand zich gedraagt/kleed
d) Zeg ik dat het ALSNOG geen vrijbrief is voor een jongen, en dat het ook zeker NIET OKE is dat het gebeurd.
e) Dat je altijd ZELF mag bepalen hoe je je kleding draagt WHATEVER, maar dat je hedendaags niet meer kan verwachten dat je VEILIG bent als je dat zo doet.
f) En dat je DAAR dus rekening mee kan houden als vrouw.
g) Verder doelde ik op UITGAAN, als je er dan uitdagend bij loopt en tegen een dronken jongen aan loopt te rijden.

Ik zeg NERGENS dat ik het oke vind als een meisje verkracht word omdat ze er uitdagend bijloopt?

Dit geld trouwens niet alleen voor Broccoli maar voor de helft dat massaal mijn eerste zin quote, niet verder leest, en als het toch verder leest SELECTIEF leest.

---

En de tweede stelling vind ik onzin, als je geen aangifte doet is het zo erg nog niet, dat vind ik echt onzin.

Kun je wel in de verdediging schieten, maar je eerste zin staat als een huis. En ja, daar reageer ik op, omdat IK VIND dat die nergens op slaat. Dat is ook MIJN OPINIE.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:46

Moeilijk soms hoor. Je ziet wel bij vrouwen die vaak in hun jeugd door hun ouders al erg vernederd zijn dat ze in een huwelijk vol geweld terecht komen. Dan hebben ze, meestal vanwege geweld tegen de kinderen, eindelijk de moed om die kl**tzak te verlaten (hoera!) en... dan breekt mijn klomp want vervolgens beginnen ze weer een relatie met een zelfde dominant type die zijn handjes niet thuis kan houden?! Of ze gaan terug naar dezelfde?!
(andere situatie dan verkrachting bij het uitgaan, maar goed)

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:04

Broccoli schreef:
Kun je wel in de verdediging schieten, maar je eerste zin staat als een huis. En ja, daar reageer ik op, omdat IK VIND dat die nergens op slaat. Dat is ook MIJN OPINIE.

Eens.

Eerst zet je zo'n rare zin neer, en dan ga je ineens in de verdediging. Zet die zin dan gewoon niet neer?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:10

Als klein kind kan je geen aangifte doen, 25 jaar later kom je er pas achter dat je misbruikt bent.Aangifte kan je niet meer doen,het is verjaard.Je had altijd al een vermoeden toen je ouder werd,je kan en wil het niet geloven,je stopt het heel diep weg.Toch kom je er via de psychloog achter dat je misbruikt bent als kind.
Als ik aangifte kon doen nu? ik weet niet of ik het zou kunnen en willen.Alles komt weer naar boven,je word er weer aan herinnert,nee dat is ook niet alles.En zou er wat tegen gedaan worden?ik denk zelf van niet,er is tenslotte geen bewijs!

En geen aangifte doen? dan is misbruikt zijn nog steeds net zo erg!

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:31

leentje1975 schreef:
ik kon de aangiftes zeker wel opbrengen, de hele rattaplan ook wel vertellen, maar als je dan te horen krijgt, tja het is wel moeilijk om het te bewijzen het wordt dan jouw verhaal tegen het zijne, wat moet je dan?

en als je dan jaren later aangerand wordt door een dronken buurman, die achterom je huis ingelopen is, dit geval de hele boel weer triggerd van je misbruik verleden (en geloof me ik liep er echt niet gewaagd bij en was hoogzwanger) Hij meend dat hij je maar overal mag aanraken, dit later ook allemaal toegegeven door hem op het politieburo en hier wordt niks mee gedaan!Tja meneer was aan de medicijnen en niet helemaal zichzelf dus daar moest ik maar rekening mee houden. Nou dan krijg je een flinke deuk hoor, vooral als er gezegd wordt, tja meneer bedoelde het niet zo en u had uw deur op slot moeten doen.
nou jaaaaaaa waarom doen we dan nog aangifte?
nee is blijkbaar geen nee? Vooral als je niet helemaal stabiel bent volgens hun en door je misbruik verleden het allemaal wat uit het verband hebt getrokken. Nou als iemand mij in zijn armen trekt en aan mijn reet zit in mijn eigen huis terwijl ik al een paar keer heb gezegd dat ie moet vertrekken, trek ik dan dingen uit het verband????

Nee ik vind dat er zoveel verschillende verhalen zijn en situaties dat je dit niet over een kam mag scheren en het al helemaal niet kunt bewoorden met een stelling.
Maarrrr dat is mijn mening.

:(:) Als vrouw zijnde hoef je geen rekening te houden met de toestand van de man. Die klootzak heeft gewoon zijn poten thuis te houden. En aangepakt te worden.

Janiniie

Re: Mishandelde/misbruikte vrouwen doen het zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:04

Ik denk dat vrouwen makkelijk teruggaan nar het zelfde soort omdat dat bekénd en op een kromme manier dus veillig.

Enn.. ik vind niet dat iemand WIE dan ook het recht heeft te oordelen

christel1857

Re: Mishandelde/misbruikte vrouwen doen het zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:08

Ik vind dit een hele rare discussie. Hier kun je toch niet over oordelen zonder een duidelijk voorbeeld. Er zijn 10000 verschillende manieren van misbruik. En bij sommige vormen vind ik het vreemd dat de vrouw of man bij zijn/haar partner blijft, en bij andere gevallen is het weer anders. Ik kan en wil hier niets over zeggen, want dit is een discussie die nergens over gaat.
Het enige wat ik er wel over wil zeggen is dat wanneer je een probleem hebt, en deze niet onder ogen ziet, dan zal je probleem nooit over gaan. Als het probleem je partner is, dan heb je keuzes: Of doorgaan en leven met je probleem, of je probleem oplossen. Veel meer opties zijn er niet.
Vrouwen die het nog steeds op de een of andere manier leefbaar vinden om met een mishandelende man samen te zijn zullen steeds hun grenzen verleggen met wat zij nog 'acceptabel' vinden en wat niet. Echter is dit (regelmatig) een negatieve spiraal die op de lange termijn leidt tot steeds ernstigere vormen van misbruik of mishandeling.
Je kunt wel doen voorkomen alsof mensen die mishandeld worden geen keuze hebben, maar daar geloof ik niet in. Je hebt ALTIJD, werkelijk ALTIJD een keuze. OF je kunt leven met de consequenties is een ander verhaal, maar die ene keuze: voor jezelf opkomen of doorgaan met je huidige leven, DIE keuze heb je in een modern land zoals Nederland.
Wanneer je me met een dergelijke mening een rotzak vind omdat het in jullie ogen niet genuanceerd genoeg is, sorry, maar dan ken je me dus echt totaal niet.