Opnieuw proces tegen Wilders. Aangeklaagd door imam Fawaz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:13

Yamcha schreef:
Hoe weet je dat, Jan? Heb je ze het gevraagd? Ben je weleens echt in gesprek geweest met een gelovige?

En vind je dit, wat je nu zegt, zelf niet lichtjes discriminerend klinken?

Bedoel je het discrimineren van homo's? (islam, christenen)
Of het discrimineren van vrouwen? (islam, streng gereformeerden)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:26

CtjeLief schreef:
Yamcha, je krijgt bij deze een _/-\o_ van me, had het zelf niet sterker kunnen verwoorden. Ik sluit me 100% bij jouw post aan, en dat is ook precies wat ik duidelijk probeer te maken..

Ook ik sluit me hierbij aan.

Al vind ik discriminatie van homo's net zo erg.
Alleen dat wordt niet alleen door moslims gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:39

@ Jantergouw: Zijn dat dingen die je ergens gelezen hebt? Hoe wéét je dat vrouwen zich gediscrimineerd voelen? Of neem je dat aan, omdat jij je in dat geval gediscrimineerd zou voelen? Dat zou niet handig zijn, want dan hou je geen rekening met de cultuurverschillen.
Er is geen vrouw die een betuursfunctie in de SGP zou willen, de SGP-dames ambiëren dat niet. Je kunt de SGP wel zeggen dat ze vrouwen in het bestuur moeten toelaten, wat ook gebeurd is, maar er is geen vrouw die het gaat doen. Ze wíllen het simpelweg niet.
De moslimvrouwen kiezen zelf voor hun hoofddoek, het is een teken van trouw aan hun echtgenoot, en dat laten ze duidelijk zien. Het is een teken van kuis willen leven, van reinheid. Zij kiezen daar zelf voor, ze worden niet gedwongen (op uitzonderingen na, maar die hou je altijd). Persoonlijk waardeer ik dat meer dan met mijn neus ieder ogenblik op allerlei bloot te worden gedrukt. Ik vind het spreken van zelfrespect, om niet alles aan iedereen te laten zien. Iedereen heeft namelijk niets te maken met delen die privé zijn.

Of het discrimineren van homo's? Als ik geloof dat ik mijn naaste lief moet hebben als mezelf, hoe is dat discriminerend? Ik discrimineer niemand omdat hij homo is, moet hij of zij zelf weten. En ook al vind ik niet alles geweldig wat er in de homoscene gebeurt, en ben ik daar ook open over, dat betekent niet dat ik homo's als persoon ook afkeur, dat heeft daar geen bal mee te maken.
Maar: en nu komt ie - dat leg ik een ander niet op, ik kan en mag niet voor een ander bepalen hoe hij of zij moet leven. Maar ik heb de vrijheid om de mening te uiten dat volgens mij het huwelijk voor man en vrouw is. Ook al gaat dat in tegen de publieke opine. En weet je: ik heb heel leuke vrienden, die heel toevallig ook homo zijn. En die weten dat ik er zo over denk. Maar omdat die discussie respectvol gevoerd wordt, ik homoseksualiteit geen zieke politieke ideologie noem, en mensen respecteer zoals ze zijn, blijven dat ook vrienden, en is er zelfs een groeiend respect naar elkaar toe.
En ja, er zijn kerken waar anders met homo's wordt omgegaan, en dat is niet iets om trots op te zijn. Daar zou best wat mogen veranderen.

Maar toch valt me even iets op:

Als Wilders een imam beledigt, en kwetst tot in het diepst van zijn ziel, komt hij op voor de vrijheid van meningsuiting.

Maar als een imam Wilders beledigt, dan beknot hij het recht op vrijheid van meningsuiting, en is hij discriminerend, bekrompen, kleingeestig een weet ik wat al.

Als ik roep dat alle religies geband moeten worden, ben ik hip en modern en vooruitstrevend. Maar als ik opkom voor mijn wortels en mijn cultuur, ben ik discriminerend.

Ik vind het heel bijzonder.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:28

Yamcha schreef:
Maar als ik opkom voor mijn wortels en mijn cultuur, ben ik discriminerend.

Ik vind het heel bijzonder.

Dat heb je inderdaad heel goed. Wie opkomt voor de Nederlandse wortels en cultuur, discrimineert tegenwoordig en is nationalistisch.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:01

Yamcha schreef:
Zijn dat dingen die je ergens gelezen hebt? Hoe wéét je dat vrouwen zich gediscrimineerd voelen? Of neem je dat aan, omdat jij je in dat geval gediscrimineerd zou voelen? Dat zou niet handig zijn, want dan hou je geen rekening met de cultuurverschillen.
Er is geen vrouw die een betuursfunctie in de SGP zou willen, de SGP-dames ambiëren dat niet. Je kunt de SGP wel zeggen dat ze vrouwen in het bestuur moeten toelaten, wat ook gebeurd is, maar er is geen vrouw die het gaat doen. Ze wíllen het simpelweg niet.

Dat lezen is niet zo moeilijk want daarvoor hoef je alleen de programma's van de SGP, CU en het CDA te lezen en je komt de discriminerende teksten vanzelf tegen. Ook in het optreden in de media van de partijen maken ze er geen geheim van wat hun standpunten inzake vrouwen en homo's zijn.
Zo zit de wet niet in elkaar. Het gaat er niet om of de vrouwen zich gediscrimineerd voelen, het gaat er om dat ze gediscrimineerd worden.
Yamcha schreef:
De moslimvrouwen kiezen zelf voor hun hoofddoek, het is een teken van trouw aan hun echtgenoot, en dat laten ze duidelijk zien. Het is een teken van kuis willen leven, van reinheid. Zij kiezen daar zelf voor, ze worden niet gedwongen (op uitzonderingen na, maar die hou je altijd). Persoonlijk waardeer ik dat meer dan met mijn neus ieder ogenblik op allerlei bloot te worden gedrukt. Ik vind het spreken van zelfrespect, om niet alles aan iedereen te laten zien. Iedereen heeft namelijk niets te maken met delen die privé zijn.

Ik heb het niet over de hoofddoekjes maar over het gescheiden moeten sporten en andere activiteiten ontplooien. Dat is in de letter van de wet wel degelijk discriminatie op basis van geslacht. Bijbel of koran, dat maakt niet dat daarmee de discriminatie teniet gedaan wordt.
Yamcha schreef:
Of het discrimineren van homo's? Als ik geloof dat ik mijn naaste lief moet hebben als mezelf, hoe is dat discriminerend? Ik discrimineer niemand omdat hij homo is, moet hij of zij zelf weten. En ook al vind ik niet alles geweldig wat er in de homoscene gebeurt, en ben ik daar ook open over, dat betekent niet dat ik homo's als persoon ook afkeur, dat heeft daar geen bal mee te maken.

Het weigeren van leraren op basis van seksuele voorkeur is echt discriminatie. Daar kun je allemaal mooie bijbel of koran spreuken bijhalen, het blijft discriminatie.
Yamcha schreef:
Maar: en nu komt ie - dat leg ik een ander niet op, ik kan en mag niet voor een ander bepalen hoe hij of zij moet leven. Maar ik heb de vrijheid om de mening te uiten dat volgens mij het huwelijk voor man en vrouw is. Ook al gaat dat in tegen de publieke opine. En weet je: ik heb heel leuke vrienden, die heel toevallig ook homo zijn. En die weten dat ik er zo over denk. Maar omdat die discussie respectvol gevoerd wordt, ik homoseksualiteit geen zieke politieke ideologie noem, en mensen respecteer zoals ze zijn, blijven dat ook vrienden, en is er zelfs een groeiend respect naar elkaar toe.

Ik heb ook niet beweerd dat alle gelovigen deze mening zijn toegedaan, wel dat er veel gelovigen zijn die zo denken.
Yamcha schreef:
Als Wilders een imam beledigt, en kwetst tot in het diepst van zijn ziel, komt hij op voor de vrijheid van meningsuiting.
Maar als een imam Wilders beledigt, dan beknot hij het recht op vrijheid van meningsuiting, en is hij discriminerend, bekrompen, kleingeestig een weet ik wat al.
Als ik roep dat alle religies geband moeten worden, ben ik hip en modern en vooruitstrevend. Maar als ik opkom voor mijn wortels en mijn cultuur, ben ik discriminerend. Ik vind het heel bijzonder.

Vandaag ben je op je wenken bediend, want het OM heeft Wilders duidelijk gezuiverd van alle beschuldigingen aan zijn adres waar het discriminatie, racisme en haatzaaien betreft. Dat is onze wet en dat oordeel is het enige dat telt. Ieder persoon dat Wilders na 5 november nog zal beschuldigen van racisme, discriminatie en/of haatzaaien maakt zich schuldig aan smaad en laster en zal het risico lopen in hetzelfde beklaagdenbankje te komen als waar Wilders nu zit.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:16

Goed geschreven Yamcha, klopt helemaal.

Jan: ik denk dat ik al heel vaak gesteld heb dat de grondwet in dit land boven de geloofswetten staan in dit land. Dat is scheiding van staat en kerk.

En al dat is inmiddels bijzonder offtopic, want het gaat hier over een individu (hierbij eiser) dat een ander individu aanklaagt (hierbij beklaagde) omdat beklaagde een stukje film van eiser heeft gebruikt zonder toestemming te vragen van eiser.

Die eis op zichzelf heeft geen bal te maken met wat voor geloof dan ook.

Grappig is dat de onderliggende motivatie van de aanklacht dus volkomen irrelevant voor wat betreft de aard van de aanklacht. Eiser is verder normaal gesproken publiciteitsgeil (dat heeft hij in ieder geval gemeen met de beklaagde), dus zou hij er alleen maar blij mee moeten zijn dat een tegenstander van hem zijn woorden zo propageert.

En ja, rechterlijke, politieke en uitvoerende macht zijn gescheiden in dit land. Dat liet beklaagde onlangs nog erg sterk merken dat dat zijn wens is. Dus laten we de politiek maar niet te veel invloed uitoefenen op het verloop van deze rechtszaak ;)

PS: Door de andere zaak heeft iedere imam waarschijnlijk het recht verworven om Wilders voor rotte vis uit te maken...

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:46

Yamcha schreef:
funnyhorses schreef:
Nou wie weet word het dan uiteindelijk toch nog gezellig en veilig in Nederland!
Van mij mag hij zo door gaan!!!

Kan me niet voorstellen dat het er gezelliger op wordt als iedereen het voorbeeld van de heer Wilders gaat volgen en vrijuit mensen gaat beledigen en kwetsen. Vrijheid van meningsuiting is iets anders dan alles roepen wat je voor de mond komt. Dat laatste getuigt meer van een gebrek aan zelfbeheersing, tact en intelligentie dan van vrijheid en tolerantie.
Bovendien is echte vrijheid van meningsuiting dat iederéén zijn mening mag uiten, ook die imam, ook de paus, ook de pastoor. Of je het er mee eens bent wat die persoon zegt, of niet maakt niet uit, dat heb je wel te respecteren, en daar ontbreekt het de laatste tijd erg aan in Nederland...... respect is echt ver te zoeken. De fora op internet staan vol met vuilspuiterij en laster, en dat onder het mom van vrijheid van meningsuiting...... moeten we écht daar naar toe willen? Een totaal gebrek aan beschaving lees ik regelmatig.
Verschrikkelijk wat er geschreven wordt over het christendom als de paus weer eens iets zegt, dat nogal indruist tegen de politieke opinie, ik schaam me alleen al als ik het lees. De berichten die er over de islam worden geschreven zijn zo mogelijk nog erger. Dan valt Bokt echt erg mee hoor......

Alles moet kunnen hier in NL. Alles moet gezegd kunnen worden........ alles waar de grote schreeuwers het mee eens zijn. Maar als je een andere mening verkondigt dan de meerderheid, valt alles en iedereen over je heen. Je moet een voorstander zijn van abortus, en je bent enorm ruimdenkend als je zegt: goed hoor, ga maar vreemd, het huwelijk is maar een boterbriefje. Als je wijst op huwelijkse trouw, op een belofte die gedaan is, dan ben je bekrompen, en kleingeestig. Als je pleit voor het recht op leven van een ongeboren kind, dan ben je respectloos naar de moeder toe. Nee, je moet het wel toejuichen en eigenlijk nog aanbieden om haar naar de kliniek te brengen......
Als je roept wat Wilders roept, dan zeg je wat mensen eigenlijk denken. Maar als je iets anders roept, bijvoorbeeld, heb uw naaste lief, en je zegt erbij dat een rabbijn of een imam ook weleens een naaste zou kunnen zijn, breekt de hel los......

Prachtig hoor, vrijheid van meningsuiting. Maar het zou fijn als als er de vrijheid was om andere meningen te verkondigen dan die van de meerderheid. Volgens mij is er nog wel iets te doen op dat gebied........

_/-\o_ Mens, wat prachtig verwoordt!! Sluit ik me helemaal bij aan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:06

Ann schreef:
Verder begrijp ik dat 'Ja maar, hunnie doen het ook!' niet zo, het voegt imo niets opbouwends toe aan een discussie.

Dit vind ik pas echt een dooddoener.

De discussie hier is dat deze imam Wilders voor het gerecht sleept.
Die imam in kwestie is een schande voor Nederland vind ik, hij maakt het mensen alleen maar nog moeilijker om te integreren door te verbieden dat moslims mogen mengen met onze gewoonten.
Dankzij dit soort imams krijgt een figuur als Wilders alleen nog maar meer aanhangers.

Krips

Re: Opnieuw proces tegen Wilders. Aangeklaagd door imam Fawaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:52

Yamcha, ook ik ben het helemaal met je eens :)
En de gebruiken van het geloof staan helemaal niet boven de wet. Binnen de wet heeft men de ruimte om zijn leven zo in te delen als hij of zij dat het prettigste vind. Religieus of niet religieus. Dat is vrijheid.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:50

Misschien lees ik er overheen hoor, maar op grond van welke wet (of wetten) precies is Wilders aangeklaagd?

Mijn mening: Vrijheid van meningsuiting gaat voor, moeten we ons allemaal aan gaan passen aan het feit dat er zoveel moslims rondlopen omdat WIJ zo gastvrij zijn geweest? Kom op zeg, met alle respect hoor, volgens de juiste procedure en een juiste integratie en wederzijds respect zijn ze best welkom, maar laat ze niet onze wereld beinvloeden en laat ze zich gedragen. Nou is de ene helft prima maar het gros is gewoon naja... Weten we denk ik allemaal wel.

Kortom: Ik ben het eens met Wilders, er moeten meer en duidelijkere regels komen, de lijntjes wat strakker aan gespannen en alles wat moeilijker gemaakt worden, zodat de moslims DIE hier komen te wonen, ook respect voor ons hebben.
Wil niet zeggen dat ik niet vind dat wilders een beetje te ver gaat met zijn kopvoddentax en mein kampf.

Maar nogmaals, ik zou graag weten op grond van welke wetten hij is aangeklaagd.

Thankxie!

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 07:09

In dit komende proces wordt Wilders aangeklaagd vanwege het schenden van portretrecht.
Hij heeft in zijn film Fitna het portret van Fawaz gebruikt en dat wil deze niet.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:33

ahh thanks, en de vorigen waren?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:58

De rechtszaak die nu aan de gang is gaat over discriminatie, groepsbelediging en haatzaaien. In alle gevallen heeft het OM om vrijspraak gevraagd daar zij vinden dat Wilders zich aan geen van deze feiten schuldig maakt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:03

Hee mag het weer, een Wilders-topic?? :)
Ik lees al even niet meer mee omdat alles op slot ging wat hiermee te maken had...

Ik vind de lopende rechtzaak een grote poppenkast. Nu vrijspraak geeist. Ja joh dat kon ik je voor het proces ook wel vertellen. Ze gaan echt geen politicus vastzetten.

Waar nu die Imam mee bezig is weet ik niet. Beetje kinderachtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:04

@ Jantergouw: Dat het OM om vrijspraak vraagt, is wat anders, dan wat jij eerder schreef, dat Wilders vrijgesproken is.

Overigens zou ik het een schande vinden als Wilders vrijgesproken zou worden. Hij maakt zich wel degelijk schuldig aan deze feiten.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:12

ja maar vanwege zijn rol als politicus zal hij worden vrijgesproken. Dus enkele Wilders fans kunnen hier wel roepen dat hij o zo onschuldig is, maar dat is natuurlijk niet zo ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:14

CtjeLief schreef:
ja maar vanwege zijn rol als politicus zal hij worden vrijgesproken. Dus enkele Wilders fans kunnen hier wel roepen dat hij o zo onschuldig is, maar dat is natuurlijk niet zo ;)

Ach als iedereen zo'n proces moest krijgen die discrimineert, zaten de rechtszalen 24 uur per dag stampvol. Ik vind dit echt aandachttrekkerij, een poppenkast.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:19

Dat kun je zeggen, maar als je een bevolking (dus praat je over miljoenen mensen) probeert aan te zetten tot discriminatie, vind ik dat daar toch wel even een rechter naar mag kijken. Als dat in de geschiedenis ook bij Hitler was gedaan had dat misschien HEEL VEEL ellende bespaard. Het is niet voor niets mensen Wilders aanklagen, bang voor wat ooit is gebeurd, namelijk haat zaaien naar een bepaalde groep met alle gevolgen van dien. (uiteraard zullen dat deze keer geen gaskamers etc zijn, maar haat is haat hoe dan ook!)

Maar vanwege zijn rol als politicus is het helaas moeilijk aan te pakken. Maar de maatschappij zal zo ontzettend verharden hierdoor waardoor er naar verwachting wel een goede balans tussen 'links en rechts' zal komen uiteindelijk, want dit zal ook niet de maatschappij worden die mensen wensen, waar je je prettig in kan voelen omdat men maar alles mag roepen, dus dat zal uiteindelijk weer bijdraaien...
Laatst bijgewerkt door CtjeLief op 19-10-10 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:25

Ik hoop het.....

Ik ben heel bang, dat als Wilders vrijgesproken zal worden, dat dat aanleiding gaat geven tot nog veel meer haatzaaierij. Voor volgers van hem zal het een vrijbrief zijn tot het doen van allerlei uitspraken, die niet te tolereren zijn.
Als hij niet vrijgesproken wordt, is dat uiteraard dan een falen van het rechtssysteem..... en gaan mensen zich daar tegen afzetten.......

De maaschappij zal zich hoe dan ook verharden, en heel erg ook. Mensen lijken er blind voor dat dat gebeurt, maar het gebeurt wel.....
De enige plus die Wilders bij mij heeft is dat hij pro-Israel is, maar die weegt niet op tegen de vele minnen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:26

Bram gaat een pleidooi houden van in totaal 13 uur!
Poehhhh hij heeft dus een hoop te vertellen.
Die mag wel keel pastilles bij zich hebben.

Offtopic, ik vind het altijd een hele charmante man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:28

Ik vind de heer Moscovizc ook erg charmant, moet ik zeggen, hij doet zijn werk goed, en hij weet waar hij over praat. Het briljante vind ik wel dat hij het inhoudelijk helemaal niet met zijn client eens is, maar hij verdedigt hem wel zo goed als hij kan. Dat is echt professioneel...... (moet je ook wel kunnen als topadvocaat natuurlijk :+ )

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:42

Hoe kom je daar nou bij :?

http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/ar ... uo___.html

Citaat:
„Mijn persoonlijke mening is dat je in Nederland moet kunnen zeggen wat je wilt, zolang dat maar niet met een oproep tot geweld gepaard gaat. Als je het met Wilders oneens bent, moet je daarover met hem in debat: in de Tweede Kamer, in de krant, op de televisie, waar dan ook. Maar niet in de rechtszaal.”

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:46

hij heeft inderdaad gezegd dat hij het lang niet met alles eens is wat betreft Wilders... (volgens mij ook laatst nog bij RTL Boulevard) Dus hij doet het zeker professioneel.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:51

Ja maar volgens mij staat hij wel achter Wilders als het gaat om deze rechtszaak: er is geen oproep tot geweld.
Ik heb op Nos24 dit deel van de rechtszaak bekeken, en ook het OM ziet geen oproep tot geweld.
Oproep tot geweld is... oproep tot geweld.
Yamcha schreef:
Ik ben heel bang, dat als Wilders vrijgesproken zal worden, dat dat aanleiding gaat geven tot nog veel meer haatzaaierij. Voor volgers van hem zal het een vrijbrief zijn tot het doen van allerlei uitspraken, die niet te tolereren zijn.
Als hij niet vrijgesproken wordt, is dat uiteraard dan een falen van het rechtssysteem..... en gaan mensen zich daar tegen afzetten.......

Ik snap nog steeds niet dat men dat niet eerder bedacht heeft.... Ze hadden zeker niet gerekend op het succes bij de verkiezingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:55

Jawel, dat zal wel, maar hij is het inhoudelijk niet met hem eens.

Nee, dat begrijp ik ook niet goed, dat men dat niet van tevoren bedenkt, zo moeilijk is dat nu niet om dat in te schatten, lijkt me.