'Duizenden koeien staan met pijn op stal'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:05

Ik heb het artikel ook al gelezen maar kijk ook hier in de omgeving rond en daar vallen dingen me op. En ik heb de uitzending gezien op tv van de week. Waar ik overigens van een uitspraak van een boer (ook hier uit d regio) over mijn nek ging. Tsja een koe is een topsprter als ze niet meer optimaal presteert of wat mankeert nemen we afscheid (lees slacht) voor hem was het normaal dat een melkkoe 2 jaar melk levert en daarna op is.

Het hele onderzoek heeft zich gericht op de koeien die niet meer buitenstaan. Steeds meer boeren hier gaan over op het permanent binnenstaan van de koeien. Alleen het wrakke vee staat nog in de wei (ik noem het even wrak vee omdat dit de koeien zijn die overduidelijk wat mankeren en op dat moment ook niet gemolken worden)

De boeren waarbij de koeien gewoon in de wei staan hebben niet zo heel erg vaak een dode koe aan de weg liggen en niet zo vaak de DA op bezoek. De boeren waarbij de koeien steeds binnenstaan zie ik heel erg vaak een dier aan de weg liggen en net zo vaak de DA op bezoek. Een boer heeft zelfs zeker 2 keer per week een dood dier liggen met in record weken 5 per week. Zijn wrak vee heeft veel open bloedende ligplekken, veel klauw problemen, vaak erg kreupel, afwijkende klauwstand en ga zo maar door. Dit geld ook voor veel andere boeren waarbij het zieke vee wel buiten staat. Bij de weikoeien is het clubje ziek vee veel kleiner en ook vaak minder ernstig.

Ik kan me ook voorstellen als je met een melkrobot werkt waarbij de boer zelf niet meer dagelijks de uiers in handen heeft je een uierontsteking sneller kunt missen. tel daarbij op de verminderde werstand door het steeds binnen staan.

Daarnaast wordt het bij een paard niet geaccepteerd als hij steeds binnenstaat en voor koeien is dat niet erg?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:07

Bij ons op stal staan meststieren en zodra de boer merkt dat er een ziek of wat dan ook is, gaat deze apart en komt er een dierenarts. De dierenarts komt sowieso met regelmaat op het bedrijf, om de dieren te controleren, voor evt medicijnen ed. Ik vind dat de dieren bij ons op stal een relatief goed leven hebben. Ze zien er allemaal gezond uit.
Natuurlijk is het sneu dat ze in een kleine ruimte staan en niet lekker buiten in de wei, maar dit hebben wij er zelf naar gemaakt. Want zeg nu zelf, wie betaald er nu een paar extra euro voor zgn scharrelvlees?!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:22

volgens mij haast nog het beste om op je stalling zelf wat spul te kopen,op te fokken en die de vrieskist in te doen.
weet je tenminste zeker dat ze een goed leven hebben gehad :D

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:31

amsterdam_30 schreef:
De boer waar mijn paard staat is ook super zuinig juist en netjes op zn koeien.
Wat mij betreft zou het daar zelfs biologische melk mogen heten.. Maar ja.. dan moet ie biologisch voeren etc etc etc.
Die melkkoeien van hem hebben een gouden leventje. Genoeg ruimte, genoeg buitenlucht en goed voer/hooi.
Heb er wellicht niet veel verstand van, maar ik denk idd niet dat dit opgaat bij iedere veehouderij met koeien..
Waar dat wel gebeurt: flinke boetes uitdelen?

Heb jij iedere koe gecontroleerd op mastitis dan? Want die percentages lopen in de sector echt de spuigaten uit. Sorry mensen, maar dat zijn gewoon de feiten.

Krips

Re: 'Duizenden koeien staan met pijn op stal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:37

Ik heb een beetje dit topic doorgelezen, niet heel grondig. Maar ik zie steeds dat dingen als wakker dier bij veel veehouders e.d. voor een hoop irritatie zorgen. Maar deze organisatie heeft toch in principe hetzelfde doel als die veehouders die zeggen goed voor hun dieren te zorgen. Ze willen ook, dat er goed voor de dieren gezorgd worden. Zorg jij wel goed voor je dieren dan heb je toch niets te vrezen, dan gaat het artikel niet over jou stal. Maar wakker dier zorgt er dan voor dat er aandacht komt dat er ook stallen zijn waar het anders gaat. We willen toch allemaal dat al het vee een dierwaardigbestaan heeft zonder verwaarlosing en pijn?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:49

Krips schreef:
Ik heb een beetje dit topic doorgelezen, niet heel grondig. Maar ik zie steeds dat dingen als wakker dier bij veel veehouders e.d. voor een hoop irritatie zorgen. Maar deze organisatie heeft toch in principe hetzelfde doel als die veehouders die zeggen goed voor hun dieren te zorgen. Ze willen ook, dat er goed voor de dieren gezorgd worden. Zorg jij wel goed voor je dieren dan heb je toch niets te vrezen, dan gaat het artikel niet over jou stal. Maar wakker dier zorgt er dan voor dat er aandacht komt dat er ook stallen zijn waar het anders gaat. We willen toch allemaal dat al het vee een dierwaardigbestaan heeft zonder verwaarlosing en pijn?

Precies. De instelling zou hetzelfde moeten zijn, als ze samen zouden werken dan zouden er dingen veranderen. Maar de boeren gooien alles op de overheid, en dat snap ik, en dat is ook deels terecht. Maar kom dan een keer voor jezelf op! Ik snap dat dus niet he, zoveel boeren in mijn omgeving lopen alsmaar te klagen, leven onder de armoedegrens etc. Wat is er nodig om daar iets aan te veranderen? Wie moet er voor de boeren opkomen? Dat zullen ze toch echt zelf moeten doen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:05

Nou het kan best kloppen wat in dat artikel staat. Van de week stond ik toevallig nog te wachten voor een groep koeien die van het land naar binnen toe liepen om gemolken te worden. De ene was nog meer kreupel dan de ander. Sommige zagen er ronduit slecht uit. Nou weet ik dat melkkoeien nooit heel vol zijn, maar zijn grenzen. Het erge is dat die boeren vaak ook echt denken goed bezig te zijn met hun dieren.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 17:37

VValar schreef:
. Het erge is dat die boeren vaak ook echt denken goed bezig te zijn met hun dieren.

Daar heb je wel een punt.
Er heerst erg veel bedrijfsblindheid. Veel ''boeren'' komen niet verder als hun eigen bedrijf of willen dingen niet anders zien.
En juist op die bedrijven gaat het mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:24

annastasia schreef:
VValar schreef:
. Het erge is dat die boeren vaak ook echt denken goed bezig te zijn met hun dieren.

Daar heb je wel een punt.
Er heerst erg veel bedrijfsblindheid. Veel ''boeren'' komen niet verder als hun eigen bedrijf of willen dingen niet anders zien.
En juist op die bedrijven gaat het mis.

En er zijn boeren waarop het generatie op generatie al zo gaat en niks willen veranderen. Ik ken zelfs een boer die nog met de hand melkt haha gelukkig voor hem heeft hij geen echt bedrijf meer maar nog maar 5 koeien. Man is ookal in de 90.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:58

karuna schreef:
Ik heb het artikel ook al gelezen maar kijk ook hier in de omgeving rond en daar vallen dingen me op. En ik heb de uitzending gezien op tv van de week. Waar ik overigens van een uitspraak van een boer (ook hier uit d regio) over mijn nek ging. Tsja een koe is een topsprter als ze niet meer optimaal presteert of wat mankeert nemen we afscheid (lees slacht) voor hem was het normaal dat een melkkoe 2 jaar melk levert en daarna op is.

Het hele onderzoek heeft zich gericht op de koeien die niet meer buitenstaan. Steeds meer boeren hier gaan over op het permanent binnenstaan van de koeien. Alleen het wrakke vee staat nog in de wei (ik noem het even wrak vee omdat dit de koeien zijn die overduidelijk wat mankeren en op dat moment ook niet gemolken worden)

De boeren waarbij de koeien gewoon in de wei staan hebben niet zo heel erg vaak een dode koe aan de weg liggen en niet zo vaak de DA op bezoek. De boeren waarbij de koeien steeds binnenstaan zie ik heel erg vaak een dier aan de weg liggen en net zo vaak de DA op bezoek. Een boer heeft zelfs zeker 2 keer per week een dood dier liggen met in record weken 5 per week. Zijn wrak vee heeft veel open bloedende ligplekken, veel klauw problemen, vaak erg kreupel, afwijkende klauwstand en ga zo maar door. Dit geld ook voor veel andere boeren waarbij het zieke vee wel buiten staat. Bij de weikoeien is het clubje ziek vee veel kleiner en ook vaak minder ernstig.

Ik kan me ook voorstellen als je met een melkrobot werkt waarbij de boer zelf niet meer dagelijks de uiers in handen heeft je een uierontsteking sneller kunt missen. tel daarbij op de verminderde werstand door het steeds binnen staan.

Daarnaast wordt het bij een paard niet geaccepteerd als hij steeds binnenstaat en voor koeien is dat niet erg?

Waarom heeft volgens jou een koe die altijd binnen staat een verminderde weerstand?
Als het buiten 30 graden is, en je hebt niets geen schaduw of een enkele boom waar je met z'n 80ige onder staat. Zou zo'n koe dan gelukkig zijn? En als het zulk weer is als vandaag? de hele dag regen, dan staan ze met z'n alle op een hoop met de kont in de wind. Als ze dan lekker binnen zitten, onbeperkt voer hebben is toch veel fijner? Ik vindt ook wel dat de koeien het niet altijd op en top hebben binnen. Maar zijn jullie wel eens in die grote nieuwe stallen geweest, waar de koeien binnen blijven. Zou je dat wel met een paard kunnen vergelijken, die de hele dag in een klein hokje staat vergeleken met een koe? In de nieuwe stallen van tegenwoordig hebben koeien onwijs veel ruimte, hun boxen zijn vaak nog luxer dan het bed van de boer zelf. Ik heb al heel wat bedrijven gezien die zelfs een heerlijk waterbed voor hun koe hebben. De koe is de heledag vrij om te gaan en te staan waar ze wilt. In de zomer als het buiten 30 graden is, dan staat de koe haar rug nog even heerlijk te borstelen in de wind van de ventilator die hangt te blazen in de stal. Koeien hebben het echt zo slecht nog niet in de stal hoor, maar ik zie ze zelf ook graag buiten.

Koeien hebben uierontsteking, en het is onmogelijk dat je dat al maanden van te voren aan kunt zien komen. Die subklinische mastitis hoeft zich niet te ontwikkelen naar klinische mastitis, die koe kan ook gewoon een hoog celgetal hebben en houden. Oudere koeien of koeien die bijna droog moeten die hebben vaak ook een hoog celgetal, en kunnen dus andere koeien makkelijk besmeten. Of de koeien nou de hele dag buiten lopen of op stal zitten, maakt helemaal niets uit. Er kan ook tijdens het melken een besmeting op treden.
Het is wel waar denk ik dat de koeien van tegenwoordig makkelijker wat oplopen dan vroeger, maar vroeger kon je met 10 koeien uit de voeten en 3 man personeel erbij. Dat hoef je tegenwoordig echt niet meer te proberen, we moeten veel meer melk kunnen leveren voor een veeltste lage prijs. Dus een oplossing was meer liters per koe, dan hoef je niet meer koeien te gaan houden als je de ruimte niet hebt. We kunne wel voor ons zelf opkomen, onze koeien zijn gemiddeld 7,11 jaar. Het gemiddelde in Nederland is veel lager, maar een oudere koe is ook sneller kreupel, heeft ook sneller mastitis of kalfziekte. Dus alles heeft z'n nadelen.

Ik zou graag nog op veel meer dingen uit leg geven, maar vindt het ontzettend jammer dat er zo negatief gereageerd wordt. We kunnen wel voor ons zelf op komen, als we niets te vrezen hebben. Maar we worden toch altijd over 1 kam geschoren, en dat vind ik gewoon heel erg jammer.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:04

Maar ik ben er ook voor dat de overheid zijn best doet om goede prijzen te garanderen voor goede producten van goede, gezonde, gelukkige koeien. Ik verwacht niet voor een lage prijs goede producten te kunnen kopen. Dat verantwoordelijkheidsgevoel over de producten die je koopt. Dát is het grote probleem. Mensen willen niet meer betalen voor eten. Het moet zo goedkoop mogelijk. En dan snap ik dat de boer zijn hoofd niet boven water kan houden. En omdat ik geloof dat de regering ook verantwoordelijkheid moet dragen voor dieren, milieu en een opvoedende taak heeft zo de overheid in moeten grijpen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:45

Citaat:
Waarom heeft volgens jou een koe die altijd binnen staat een verminderde weerstand?
Dat is wat door verschillende organisaties is onderzocht. Dat verzin ik helaas niet zelf. En ja ik ben ik meerdere moderne stallen geweest. Heb zelfs een van de eerste binnenboeren gekend die trots was op zijn oudjes van 22 en 24 jaar.

En nee het is niet fijn om met 30 graden met zijn allen onder een boom te staan, dat gun je ook paarden schapen enz niet maar dat zijn altijd nog minder dagen per jaar dan dat het normaal fatsoenlijk weer is.

Ik snap alleen nog steeds niet hoe het hele jaar binnen goedkoper en minder werk (behalve met een melkrobot) kan zijn dan de helft van het jaar op het gras staan overdag. Er zijn boeren bij wie het mischien beter gaat maar een gemiddelde van 7,11 jaar vind ik nog steeds schokkend laag als je bedenkt dat een koe pas met haar 2e jaar drachtig wordt en melk kan gaan geven in het gunstigste geval. Na 5 jaar gebruik is ze dan op. Dat vergelijk is met een legbatterij kip die na 1,5 tot 2 jaar is opgelegd.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:48

Verbaast me niks. Ik kan me niet herinneren van Nederland dat er speciale beroepen waren voor het verzorgen van koeienvoeten. Hier is het een beroep. De boer waar mijn pony gestalt staat doet dit. Soms gaat hij voor een hele stal als onderhoud of soms voor een acuut enkelgeval. Vraag me echt af of dat in Nederland uberhaupt wel bestaat of dat het gewoon incidenteel door een dierenarts behandeld word.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:56

het is wel degelijk een beroep ja, en de meeste boeren laten hun koeien 2 keer in een jaar bekapen door een profesionele klauw bekapper. En dan zal ik wel weer een antwoord krijgen van, nou hier in de buurt niet hoor want ik zie zoveel koeien kreupel lopen. Toch is het zo.
Een koe is vanaf dat ze melk gaat produceren een top sporter, die 1 keer per jaar 2 maanden vakantie krijgt. Dus het is helemaal niet gek dat ze ( let op ) Gemidelt na 5 jaar versleten zijn bij ons. Wij hebben ook koeien van 14 en 15 jaar lopen die het nog prima doen, maar we hebben ook jongen koeien van 2 jaar. Dus dan is het gemiddelde zo omlaag.

En wat betreft het beweiden, dat heeft te maken met voldoende landt hebben zodat je ook voldoende voer hebt om je koeien swinster te voeren. Als je dus eigenlijk te weinig landt hebt, kan het gewoon niet uit om je koeien ook te beweiden simpel gezegt. Het hele boer zijn is echt niet zo simpel al gedacht wordt.

En over dat beweiden, ben ik helemaal met je eens dat zulke dagen zeker een uitzondering zijn. Maar een koe voelt zich het pretigst in koudere tempraturen. Maar ik zie de koeien ook liever buiten, maar ik snap ook heel goed dat sommige boeren hun koeien binnen houden. Het is wel meer werk, maar niet altijd slechter. Met een robot hoef je niet altijd minder werk te hebben, je mist alleen het melken maar de rest van het werk hou je even goed. Koeien worden ook veel makker en rustiger van een robot, koeien zijn beesten die van routine houden. Ik heb een tijdje bij een boer gewerkt die met 2 robot's molk, en dan had je zo'n 3 tot 4 keer per dag een ronde tussen de koeien door om de boxen schoon te maken en eventueel koeien te halen om te melken. Koeien weten dat en blijven lekker rustig heerlijk in de box liggen. Eigenlijk zou dat best een aanrader zijn om eens lekker een half uur tussen die herkauwende koeien in de box te gaan zitten.. Heerlijk!
Maar begrijp me niet verkeerd, ik zie de koeien ook het liefst buiten. Maar het is voor de koeien echt geen straf meer om altijd binnen te zitten.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 23:28

Lara_Silver schreef:
Verbaast me niks. Ik kan me niet herinneren van Nederland dat er speciale beroepen waren voor het verzorgen van koeienvoeten. Hier is het een beroep. De boer waar mijn pony gestalt staat doet dit. Soms gaat hij voor een hele stal als onderhoud of soms voor een acuut enkelgeval. Vraag me echt af of dat in Nederland uberhaupt wel bestaat of dat het gewoon incidenteel door een dierenarts behandeld word.

Bij ons komt de rundveepedicure 1x in de maand langs om een koppeltje van max 20 dieren te behandelen.
99% van deze groep is preventief, die andere % is curatief.

Wij merken door het op deze manier te doen, we veel minder kreupele koeien hebben.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:38

annastasia schreef:
Lara_Silver schreef:

Bij ons komt de rundveepedicure 1x in de maand langs om een koppeltje van max 20 dieren te behandelen.
99% van deze groep is preventief, die andere % is curatief.

Wij merken door het op deze manier te doen, we veel minder kreupele koeien hebben.

Precies dat is waar ik op doel. Het zijn hoefdieren die ook gewoon regelmatige hoefverzorging nodig hebben en niet 1 of 2 keer in het jaar.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:30

1 of 2 keer in het jaar is normaal hoor. Koeien die tussendoor nodig zijn worden dan ook echt wel gedaan. Klauwbekappen is een heel intensieve bezigheid, daarom wordt het vaak 1 of 2 keer in een jaar uitbesteedt. Je hebt er ook koeien tussen die bijna nooit bekapt hoeven worden.
Tegenwoordig hebben de klauwbekappers een hele luxe box die omhoog kan waardoor ze gewoon recht op kunnen blijven staan, die boxen zijn gigantisch duur en dus voor een boer niet rendabel. Die heeft meest van de tijd een simpele box die vast op de grond staat. Je kan je dus wel voorstellen dat als je 90 koeien maal 4 klauwen moet doen dat het op een gegeven moment best zeer gaat doen. Vandaar dat het vaak uitbesteedt wordt.
Een koeien hoef is ook heel anders als een paarden hoef, ze worden allebij anders gebruikt. en hebben dus ook een ander verzorging nodig, dat daar geen misverstandt over is. Een paard komt 1 in de 6 of 8 weken, als je dat bij een koe zou doen houdt hij geen klauwen meer over.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:15

Ik weet hoe het in zijn werk gaat anders zou ik hier niet reageren. Die boer heeft zo een speciale elektrische lift op een trailer staan. Hij doet dit als enige werk naast de vleeskoeien en dus voor hem zeer rendabel. Ik weet ook hoe intensief het is omdat ik al mee heb geholpen. Hij heeft ook heel andere verzorgingsattributen als die voor paarden. Begrijp me niet verkeerd, ik weet hoe het in het werk gaat, maargoed kan me voorstellen dat je post ook in het algemeen bedoeld is. Hij doet het overigens als fulltime werk, iedere dag rond de 40 koeien, soms met wat geluk maar een 20-tal. En dan de hele week en soms nog zaterdag erbij.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:38

Nouja als ik daar dan even een antwoord op mag geven, als je echt zou weten hoe het gaat dan had je ook wel geweten dat het in Nederland al jaren lang een beroep is. Ik wil je er verder helemaal niet mee aanvallen, maar ik word er gewoon een beetje verdrietig van dat mensen dingen roepen over de Nederlands melkveehouderij terwijl ze er weinig of niets vanaf weten. Maar er wel mee bereiken dat er een hele negatieve vloed over de boeren komt.
Ik ben blij dat je er in iedergeval meer af weet dan de gemiddelde die hier reageert.
Is las in je profiel dat je naar Zweden bent verhuisd?
Daar worden koeien ook weer anders gehouden dan in Nederland, ik heb 3 weken stage gelopen op een Fins bedrijf ( ongeveer vergelijkbaar met Zweden ) Daar komt inderdaad de DA veel sneller als in Nederland. Als een koe in Nederland afkalft, en ze krijgt melkziekte dan mogen we haar zelf behandelen. In Finland moesten ze daar de veearts voor bellen. Opzich heel goed natuurlijk, maar het is belangrijk dat de koe zo snel mogenlijk behandelt word en dat is dus weer het voordeel dat je het in Nederland wel zelf mag doen. Als er dus getwijfeld wordt of ze melkziekte heeft, en je mag het wel zelf doen dan zal dat ook sneller gebeuren. Maar zo zijn en nog veel meer voorbeelden, echt mensen de veehouderij in Nederland is echt zo slecht niet als door sommige beweert word!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:42

Ik heb me er in Nederland niet mee bezig gehouden omdat ik niet in aanraking was met iemand in het beroep. Nu waar ik woon heb ik dat wel. Zo ver ik weet mag ik me nu dan echt wel afvragen hoe dat in Nederland zit omdat ik het simpelweg niet weet. Ik ben naar Zwitserland verhuisd. Hier word de dierenarts over het algemeen niet overdreven veel gebeld, hoe het in Zweden zit weet ik dus helaas ook niet.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:37

Bij ons komt de klauw bekapper ook standaard 2x per jaar. Als het vaker nodig is komt hij ook op een koe te behandelen.

Onze koeien worden gemiddeld wel ouder dan 7, dit omdat ze bij ons niet helemaal "uitgeput" worden om zoveel mogelijk melk te geven. Hiermee zeg ik niet dat andere boeren hun koeien uitputten, maar ik kon even geen ander woord bedenken.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:06

Al met al blijft het een lastig verhaal, je hebt altijd voor en tegenstanders. Gelukkig proberen wij niet bedrijfsblind te worden, zitten in veel studiegroepen met verschillende bedrijven uit de omgeving. Iedere keer wordt er een ander "probleem"behandeld met daarin de cijfers verwerkt die de deelnemende bedrijven insturen.

En gelukkig vullen mijn vriend en ik elkaar goed aan, hij kijkt veel vooruit om altijd alles te verbeteren in het bedrijf en ik ben een echte "koeverzorger"zoals ze dat noemen. Heeft een koe iets ben ik meestal degene die dat snel spot en ben altijd bezig met de welzijn op stal.

De gemiddelde leeftijd bij ons ligt rond de 7/8. Hebben alleen maar koeien uit eigen fok en de oudste is inmiddels 13 en heeft 4 maanden geleden de 100.000 kg vet en eiwit gepasseerd ( voor de niet koemensen ongeveer 130.000 liter melk) en komen er weer 4 koeien aan die de 100.000liter grens gaan passeren. Tja ik denk idd dat we op de goede weg zijn. We putten ze niet uit, maar proberen ze zo oud mogelijk te laten worden op een zo prettige manier voor de koe.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:44

wat een onzin..!

wij hebben 100 melkkoeien in een nieuwe stal staan met veel ruimte en vrijheid
ze zijn hele zomer niet buiten geweest en zijn kerngezond :D
melkproductie is zelfs gestegen..!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 23:24

ghisje schreef:
Hebben alleen maar koeien uit eigen fok en de oudste is inmiddels 13 en heeft 4 maanden geleden de 100.000 kg vet en eiwit gepasseerd ( voor de niet koemensen ongeveer 130.000 liter melk) .

:wow: :wow: :wow:
Volgens mij komt 10.000 kg vet en eiwit eerder ;-)
En dat is al een hele prestatie in NL!

We hebben 1 koe die de 100.000 kg melk heeft gepasseerd en 1tje die hard op weg is.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:34

100000 kg vet en eiwit bestaat niet, 100000 kg melk wel
In Nederland is een koe een topkoe als ze de 10000 kg vet en eiwit passeert.

Wakker dier is gek. Koeien met pijn produceren niet.

Wij in Denemarken behandelen ook zelf bij melkziekte.
De behandeling is simpel, toedienen van calcium. Wel ben je gebonden aan tijdsdruk en is het soms niet verantwoord om te wachten op een dierenarts.

Over het bekappen van koeien, gezien de slijtage van de klauwen is 2x in het jaar genoeg. Tenzij een koe niet goed ter been is, dan wordt er echt wel een klauwverzorger ontboden.