Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
amsterdam_30 schreef:De boer waar mijn paard staat is ook super zuinig juist en netjes op zn koeien.
Wat mij betreft zou het daar zelfs biologische melk mogen heten.. Maar ja.. dan moet ie biologisch voeren etc etc etc.
Die melkkoeien van hem hebben een gouden leventje. Genoeg ruimte, genoeg buitenlucht en goed voer/hooi.
Heb er wellicht niet veel verstand van, maar ik denk idd niet dat dit opgaat bij iedere veehouderij met koeien..
Waar dat wel gebeurt: flinke boetes uitdelen?
Krips schreef:Ik heb een beetje dit topic doorgelezen, niet heel grondig. Maar ik zie steeds dat dingen als wakker dier bij veel veehouders e.d. voor een hoop irritatie zorgen. Maar deze organisatie heeft toch in principe hetzelfde doel als die veehouders die zeggen goed voor hun dieren te zorgen. Ze willen ook, dat er goed voor de dieren gezorgd worden. Zorg jij wel goed voor je dieren dan heb je toch niets te vrezen, dan gaat het artikel niet over jou stal. Maar wakker dier zorgt er dan voor dat er aandacht komt dat er ook stallen zijn waar het anders gaat. We willen toch allemaal dat al het vee een dierwaardigbestaan heeft zonder verwaarlosing en pijn?
annastasia schreef:VValar schreef:. Het erge is dat die boeren vaak ook echt denken goed bezig te zijn met hun dieren.
Daar heb je wel een punt.
Er heerst erg veel bedrijfsblindheid. Veel ''boeren'' komen niet verder als hun eigen bedrijf of willen dingen niet anders zien.
En juist op die bedrijven gaat het mis.
karuna schreef:Ik heb het artikel ook al gelezen maar kijk ook hier in de omgeving rond en daar vallen dingen me op. En ik heb de uitzending gezien op tv van de week. Waar ik overigens van een uitspraak van een boer (ook hier uit d regio) over mijn nek ging. Tsja een koe is een topsprter als ze niet meer optimaal presteert of wat mankeert nemen we afscheid (lees slacht) voor hem was het normaal dat een melkkoe 2 jaar melk levert en daarna op is.
Het hele onderzoek heeft zich gericht op de koeien die niet meer buitenstaan. Steeds meer boeren hier gaan over op het permanent binnenstaan van de koeien. Alleen het wrakke vee staat nog in de wei (ik noem het even wrak vee omdat dit de koeien zijn die overduidelijk wat mankeren en op dat moment ook niet gemolken worden)
De boeren waarbij de koeien gewoon in de wei staan hebben niet zo heel erg vaak een dode koe aan de weg liggen en niet zo vaak de DA op bezoek. De boeren waarbij de koeien steeds binnenstaan zie ik heel erg vaak een dier aan de weg liggen en net zo vaak de DA op bezoek. Een boer heeft zelfs zeker 2 keer per week een dood dier liggen met in record weken 5 per week. Zijn wrak vee heeft veel open bloedende ligplekken, veel klauw problemen, vaak erg kreupel, afwijkende klauwstand en ga zo maar door. Dit geld ook voor veel andere boeren waarbij het zieke vee wel buiten staat. Bij de weikoeien is het clubje ziek vee veel kleiner en ook vaak minder ernstig.
Ik kan me ook voorstellen als je met een melkrobot werkt waarbij de boer zelf niet meer dagelijks de uiers in handen heeft je een uierontsteking sneller kunt missen. tel daarbij op de verminderde werstand door het steeds binnen staan.
Daarnaast wordt het bij een paard niet geaccepteerd als hij steeds binnenstaat en voor koeien is dat niet erg?
Dat is wat door verschillende organisaties is onderzocht. Dat verzin ik helaas niet zelf. En ja ik ben ik meerdere moderne stallen geweest. Heb zelfs een van de eerste binnenboeren gekend die trots was op zijn oudjes van 22 en 24 jaar.Citaat:Waarom heeft volgens jou een koe die altijd binnen staat een verminderde weerstand?
Lara_Silver schreef:Verbaast me niks. Ik kan me niet herinneren van Nederland dat er speciale beroepen waren voor het verzorgen van koeienvoeten. Hier is het een beroep. De boer waar mijn pony gestalt staat doet dit. Soms gaat hij voor een hele stal als onderhoud of soms voor een acuut enkelgeval. Vraag me echt af of dat in Nederland uberhaupt wel bestaat of dat het gewoon incidenteel door een dierenarts behandeld word.
annastasia schreef:Lara_Silver schreef:Verbaast me niks. Ik kan me niet herinneren van Nederland dat er speciale beroepen waren voor het verzorgen van koeienvoeten. Hier is het een beroep. De boer waar mijn pony gestalt staat doet dit. Soms gaat hij voor een hele stal als onderhoud of soms voor een acuut enkelgeval. Vraag me echt af of dat in Nederland uberhaupt wel bestaat of dat het gewoon incidenteel door een dierenarts behandeld word.
Bij ons komt de rundveepedicure 1x in de maand langs om een koppeltje van max 20 dieren te behandelen.
99% van deze groep is preventief, die andere % is curatief.
Wij merken door het op deze manier te doen, we veel minder kreupele koeien hebben.
ghisje schreef:Hebben alleen maar koeien uit eigen fok en de oudste is inmiddels 13 en heeft 4 maanden geleden de 100.000 kg vet en eiwit gepasseerd ( voor de niet koemensen ongeveer 130.000 liter melk) .