Koran verbranden mag niet worden verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:38

christel1857 schreef:
21deees schreef:
Ik vind het de grootste onzin dat hij dit doen wil.. Zelfs Wilders die soms nog al extreem rechts uit de hoek kan komen vind het niet kunnen..
Je strijkt hiermee alle moslimse mensen over 1 kant en dat vind ik niet kunnen.. Moslims steken toch ook niet de bijbel in de fik..??

In Maleisië zijn laatst meerdere kerken in de fik gestoken.

Bramasole schreef:
Dat is waar, maar de situatie ligt iets gecompliceerder. Je hebt allerlei stromingen binnen de Islam. En binnen die stromingen heb je weer gematigde groeperingen en extremisten.

Je kan niet 1 mening over de Moslim wereld vormen.

Hiernaast toont je voorbeeld over Maleisië wel aan dat een dictatuur totaal anders omgaat met geloofs verschillen als een democratie. Denk eens aan buurland Indonesië wat een democratie is en de grootste Moslim bevolking ter wereld heeft. Hier spelen deze problemen niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:40

Volgens mij mag je zoiets als een koran niet openlijk verbranden. Hebben wij niet een wet die bescherming biedt voor godsdienst?

Ik vraag me af of Christenen hun hoofd koel zullen houden wanneer je de rollen omdraait.. Ik kan me nog een concert van Madonna herinneren een paar jaar terug in Nederland waarbij hele groepen Christenen in protest kwamen en haar zelfs hebben aangeklacht omdat ze in haar show aan een kruis hing met een doornkrans om haar hoofd.

Krips

Re: Koran verbranden mag niet worden verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:00

Omdat een moslim ergens in de wereld een bijbel in de fik steeds moet het in Amerika ook maar normaal zijn?
Je keurt het zwaar af dat dat bij moslims gebeurd, maar bij een christen niet?
Beetje vreemd.

Deze man heeft ondertussen al lang bereikt wat hij wilde hebben, aandacht.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 00:04

Krips schreef:
Omdat een moslim ergens in de wereld een bijbel in de fik steeds moet het in Amerika ook maar normaal zijn?
Beetje vreemd.

Volgens mij heeft niemand tot nu toe gezegd: Goh wat een goed idee van die Amerikaan. Dus mijn vraag: Wie bedoel je met 'je' ?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:04

Christel, zou je ook op mijn posts in willen gaan?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 00:09

@Heino

Ik geef mijn mening over het gedrag van verschillende culturen. Waarbij is ze vergelijk met MIJN normen en waarden. Dat is geen opleggen, dat is een bepaald verwachtingspatroon van je medemens hebben.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:11

En is dat eerlijk vind je? Je bekijkt immers een groep met een heel andere cultuur vanuit jouw cultuur.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:12

christel1857 schreef:
Krips schreef:
Beetje vreemd.

Volgens mij heeft niemand tot nu toe gezegd: Goh wat een goed idee van die Amerikaan. Dus mijn vraag: Wie bedoel je met 'je' ?

Uit jou post maak ik op dat je vind dat het niet verboden zou moeten worden en dat de 'islamitische wereld' hier te extreem op gereageerd hebeft.. Maar als het zo verschrikkelijk is dat het in de moslimwereld gebeurd, dan is het omgedraait toch net zo erg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:13

christel1857 schreef:
Ik vind de reactie van de moslimlanden (zoals altijd eigenlijk) weer erg overdreven.

Hoe zou je het vinden als ik een stapel bijbels zou verbranden? Denk je daar hetzelfde over als over de Koran?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 00:18

Heino schreef:
En is dat eerlijk vind je? Je bekijkt immers een groep met een heel andere cultuur vanuit jouw cultuur.

Dat snap ik. Maar een mening hoeft ook niet eerlijk te zijn gelukkig. Ik vind niet dat cultuurverschillen bepaald gedrag mag goedpraten. Anders gezegd: Cultuurverschil mag (imo) nooit een manier zijn om destructief gedrag goed te praten.

@Nouks: Dat interesseert me niks sorry. Ik hecht niet zoveel waarde aan provocerend gedrag van welke partij dan ook.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:19

Mijn man maakt zich boos dat het verbranden van de Amerikaanse vlag wel mag en Korans niet.

Ik kan hem niet uitleggen dat een heel klein deel van de moslims daar dus extreem op reageert terwijl bij die vlag men denkt O we kopen wel een nieuwe

De vraag is waarom laten we ons gijzelen door zo zon klein aantal extremisten en daar versta ik ook deze priester onder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:19

christel1857 schreef:
@[***]: Dat interesseert me niks sorry. Ik hecht niet zoveel waarde aan provocerend gedrag van welke partij dan ook.

Hoef je geen sorry voor te zeggen, ik was alleen even benieuwd of je niet zo hypocriet zou zijn om 't van de bijbel wél erg te vinden ;-)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:23

christel1857 schreef:
Ik vind niet dat cultuurverschillen bepaald gedrag mag goedpraten.

Tja, wie heeft er dan gelijk. De Moslim die vindt dat jij je schoonheden zou moeten bedekken, of de Westerse die vindt dat ze moet laten zien wat ze heeft? Hoe bepaal je wie de waarheid in pacht heeft?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 00:31

Heino schreef:
christel1857 schreef:
Ik vind niet dat cultuurverschillen bepaald gedrag mag goedpraten.

Tja, wie heeft er dan gelijk. De Moslim die vindt dat jij je schoonheden zou moeten bedekken, of de Westerse die vindt dat ze moet laten zien wat ze heeft? Hoe bepaal je wie de waarheid in pacht heeft?

Mij lijkt het dat ze allebei gelijk hebben. Maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat er niet om wie 'gelijk' heeft. Jij bekritiseert het feit dat ik een mening heb over een bepaalde cultuur. Dat wil niet zeggen dat ik vind dat mijn cultuur meer gelijk heeft dan de andere. Dat wil gewoon zeggen dat ik als individu me niet tof voel bij bepaalde aspecten van een cultuur.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:44

Ondanks wat je hierboven beschrijft krijg ik wel degelijk het idee dat jij je af en toe superieur voelt aan mensen die anders denken, bvb de reactie van bepaalde Moslims op het voorgenomen Koran verbranden. Je noemt die reacties overdreven, je haalt er rellen bij die naar aanleiding van uitspraken van anderen zouden ontstaan, en ook in andere topics heb ik je regelmatig negatief uit zien laten over Moslims (en geloof an sich). Dan vraag ik me oprecht af waar jij het recht vandaan denkt te halen om zo te oordelen over anderen, mensen die bepaalde aspecten van jouw cultuur net zo hard veroordelen als jij nu bij anderen doet. Ik las dat je vindt dat we moeten beseffen dat bepaalde dingen verschillende waarde kunnen hebben voor groepen mensen. Begin dan toch alsjeblieft bij jezelf, want zelf heb je dat ook nog niet bereikt.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 00:50

Heino schreef:
Ondanks wat je hierboven beschrijft krijg ik wel degelijk het idee dat jij je af en toe superieur voelt aan mensen die anders denken, bvb de reactie van bepaalde Moslims op het voorgenomen Koran verbranden. Je noemt die reacties overdreven, je haalt er rellen bij die naar aanleiding van uitspraken van anderen zouden ontstaan, en ook in andere topics heb ik je regelmatig negatief uit zien laten over Moslims (en geloof an sich). Dan vraag ik me oprecht af waar jij het recht vandaan denkt te halen om zo te oordelen over anderen, mensen die bepaalde aspecten van jouw cultuur net zo hard veroordelen als jij nu bij anderen doet. Ik las dat je vindt dat we moeten beseffen dat bepaalde dingen verschillende waarde kunnen hebben voor groepen mensen. Begin dan toch alsjeblieft bij jezelf, want zelf heb je dat ook nog niet bereikt.

En hoe zit het eigenlijk met jou dan Heino? Waarin verschil jij van mij?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 08:48

Correct me if I'm wrong, maar ik denk dat Heino het vermogen heeft om ook kritisch naar zichzelf te kijken.
En niet alleen met haar eigen 'normen en waarden' in het achterhoofd naar andere mensen kijkt, maar ook het vermogen heeft zich te verplaatsen in die andere mensen.

En voor wat betreft het topic: ik vind het onrespectvol en zwaar belachelijk dat notabene een dominee het idee in zijn hoofd haalt om Korans te gaan verbranden. Als ik Moslim zou zijn, zou ik daar ook heel erg boos en verdrietig van worden. Dat soort dingen doe je namelijk niet. Dit is bewust provoceren.
Ik krijg eigenlijk ook een beetje een vieze smaak in mijn mond van dit topic, omdat het achterliggende doel wat ik erbij vermoed, me een beetje misselijk maakt. Gevalletje plaatsvervangende schaamte.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:12

Ts., ik vind het jammer dat je op mijn posts nauwelijks reageert. Ik denk dat je feitelijk niet wat er speelt en je "mening" daarom niet kunt onderbouwen met argumenten en dus ook selectief leest (reageert).

Ik denk dat je je eens moet verdiepen in de verschillen tussen het geloof en de groep mensen die het geloof (zoals zij het interpreteren) uitdragen, daar zit wezenlijk verschil in.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:12

christel1857 schreef:
[
Dat snap ik. Maar een mening hoeft ook niet eerlijk te zijn gelukkig. Ik vind niet dat cultuurverschillen bepaald gedrag mag goedpraten. Anders gezegd: Cultuurverschil mag (imo) nooit een manier zijn om destructief gedrag goed te praten.

.

Dat wordt het toch tijd dat je je wat verdiept in dit gajes.( mijn meningsuiting)

http://www.50pluscoach.vkblog.nl/berich ... d_Horowitz

En hier nog meer over een stel zieken Joden..( mijn meningsuiting )

http://www.loonwatch.com/2010/02/david- ... are-nazis/

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:14

21deees schreef:
Ik vind het de grootste onzin dat hij dit doen wil.. Zelfs Wilders die soms nog al extreem rechts uit de hoek kan komen vind het niet kunnen..
Je strijkt hiermee alle moslimse mensen over 1 kant en dat vind ik niet kunnen.. Moslims steken toch ook niet de bijbel in de fik..??

dat gebeurt dagelijks zoals ik al zei. Maar dat is geen wereldnieuws :7

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:18

verootjoo schreef:
[

Dan moet je als vertegenwoordigster van de "Bijbelregio" je laten horen.. :(:)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:24

ceasario schreef:
verootjoo schreef:
[

Dan moet je als vertegenwoordigster van de "Bijbelregio" je laten horen.. :(:)

mwa... ik maak me er niet zo druk om dat dat gebeurt. Snap ook niet dat mensen zich er wél druk om maken, en al helemaal niet dat de pers er zo op in gaat en het wereldnieuws maakt. Kom op zeg... gebeurt er dan niks interessanters in de wereld :? Ik vind het gewoon triest gedoe, en nogal krom :D

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:25

verootjoo schreef:
21deees schreef:

Lees jij überhaupt het topic wel door :)*

Bramasole schreef:
Dat is waar, maar de situatie ligt iets gecompliceerder. Je hebt allerlei stromingen binnen de Islam. En binnen die stromingen heb je weer gematigde groeperingen en extremisten. Of je nou over een land als Syrië praat of over Iran, dat is een wezenlijk verschil. Hiernaast zijn veel landen in het midden-oosten dictaturen die zelf ook te maken hebben met extremisme. In deze hele discussie wordt Indonesië, het land met het meeste aantal Moslims, totaal buiten beschouwing gelaten. Indonesië is een democratie waar je prima een kerk kunt bouwen.

Je kan niet 1 mening over de Moslim wereld vormen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:26

dat heb ik wel gelezen hoor := En ik weet ook dat er verschillende stromingen zijn. En het zijn júist de extremisten die zelf Bijbels verbranden die nu hun mond opentrekken. Van de indonesiërs hoor je doorgaans niet zoveel :) En idd, daar kun je gewoon een kerk bouwen :j

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:29

Bijbels of Korans of hoe het ook allemaal moet heten verbranden is natuurlijk klinkklare onzin en idioterie. Die dominee doet het uiteindelijk ook niet want hij heeft al bereikt wat hij wilde: gigantisch veel aandacht. Is ook niet zo moeilijk want de Moslimwereld vliegt om een stripverhaaltje al tegen het plafond.Ze zijn zo lekker makkelijk kwaad en extremistisch te krijgen. Wel dapper van die dominee, zou best kunnen dat hij niet lang meer leeft. Als de Moslims hun rug hadden ingesmeerd met groene zeep had de dominee al die aandacht niet gekregen en was het nergens overgegaan en zo doodgebloed.
Tsjees, wat een wereld leven we in zeg....

Maar welke idioot bedenkt dat er een moskee moet komen op Ground Zero? Vergeving en tolerantie oke maar het moet altijd weer overdreven worden... Kan het niet gewoon ieder jaar keurig herdacht worden met een mooi monument. Nee, er moet een moskee komen....schiet mij maar lek...