België krijgt 'baby-internaat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goed idee of niet

Ja...
19 (11%)
Nee...
146 (84%)
Anders...
7 (4%)

Totaal aantal stemmen: 172

Cyntje

Re: België krijgt 'baby-internaat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:04

Ja want mensen die hun paard 24 uur op stal zetten verdienen ook geen paard maar kinderopvang 24/7 moet dan wel kunnen :+

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:22

Heb hier maar één woord voor: BAH. Als je beslist aan kinderen te beginnen zorg je dat je vantevoren zeker hebt gesteld dat je zeker in de meest cruciale periode van deze nieuwe relatie ouders - kind, er gewoon voor je kindje bent. Kun je dit niet, dan vind ik het gewoon oneerlijk aan kinderen te beginnen, en zeer, zeer sneu. Net als mensen met een 80 % job die een hond nemen, ook zo walgelijk. Of zoals Cyntje aangeven je paard wegstoppen in een box en er niet naar omkijken. De vergelijking is mischien raar doch het principe hetzelfde. Opvang in een later stadium zoiets als een creche, is niet zo erg. Want dat maakt het kind ook open naar de wereld. Maar toch niet als baby. Sorry, maar er moet iets niet goed hebben gefunctioneerd in de bovenkamer om dit idee naar voren te brengen.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:28

Oooh zoiets was voor mijn moeder zo'n uitkomst geweest als dat er ( tegen een schappelijke prijs ) was geweest. In principe ben ik op dezelfde manier opgegroeid. Moeders is vanaf mijn 4e weer gaan werken omdat ze weinig anders kon. Ze vond een baan met ploegendiensten en m'n vader zat op zee, dus hoe ben ik opgegroeid? Met een oppas waar ik ook bleef slapen, was familie van m'n opa, dus niet geheel vreemd.
Had m'n moeder ochtenddienst? ( 5 uur 's morgens weg, drie uur weer thuis ) Dan kwam de oppas 's morgens bij ons thuis voor het ontbijt en konden we naar haar voor de lunch. Middagdienst ( 12 uur weg en 11 uur 's avonds terug ), daar lunchen en eten, maar wel thuis slapen. Nachtdienst? Nou dan sliepen we daar. Komt in principe op hetzelfde neer als wat hier blijkbaar aangeboden wordt, alleen waren mijn zusje en ik wat ouder toen dat begon. En ze deed dit allemaal voor een schijntje, dus mijn moeder heeft ontzettend veel geluk gehad met een vrouw in principe 24/7 voor haar kinderen klaar stond. En wij hebben geen rare jeugd gehad, absoluut niet. Als er een probleem was hingen wij aan de telefoon in plaats van face to face. De band tussen mijn moeder en mij is er niet slechter op geworden.
Mede omdat ik op een soortgelijke manier ben opgegroeid ( dit heeft zich doorgezet tot rond onze 13e, daarna vond moeders regelmatiger werk ) sta ik veel milder tegenover dit fenomeen. Ik kan me voorstellen dat je als moeder toch wat moet omdat er toch geld binnen moet komen. Ik ben me er ook heel erg van bewust dat een oppas vinden die op zulke tijdstippen voor je kinderen klaar staat bijna niet te vinden is.
Zolang het geen "stop je kinderen er maandag in en haal ze vrijdag op" fenomeen is, zou ik hier absoluut geen problemen mee hebben.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 19:51

Ik vindt het voor een paar dagen in de week ook helemaal niet zo gek, voor bijv. 1á2 nachten.. Maar zoals de tekst zegt, 's maandags brengen en vrijdags weer halen.. Nee dan hoor je geen kinderen te hebben. :n

En mensen die hun kind, om pakweg 06.00 uur brengen en s' avonds om 19/20.00 uur weer halen, zodat kind dan gelijk op bed kan, zich ook nog een goed moeten bedenken of het wel verstandig is om aan kinderen te beginnen.

Ik ben gewoon van mening dat als je kinderen hebt je er zelf, in ieder geval het meest, zelf voor moet zorgen, en tuurlijk een keer en oppas of een keer een dagje creche is helemaal niet erg, maar stop je kinderen niet in een 'internaat' omdat je zonodig door wilt werken.(noodzaak daar gelaten ;) )

jarytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:53

Als je aan kinderen begint, vaak weet je dan wel of je ervoor kan zorgen of niet.
En je kind is toch belangrijker als je baan?
Vind t maar een raar idee..

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:42

Het blijft toch lastig.
Als jij als vrouw een hoge functie heb in de zakenwereld, zal je toch min. 40 uur in de week moeten draaien, vaak nog veel meer!
Als ze dan een kinderwens krijgen. oehhh moeilijk.

Maar ben het ermee eens dat het een belachelijk idee is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:28

jockeygirl schreef:
Het blijft toch lastig.
Als jij als vrouw een hoge functie heb in de zakenwereld, zal je toch min. 40 uur in de week moeten draaien, vaak nog veel meer!
Als ze dan een kinderwens krijgen. oehhh moeilijk.

Maar ben het ermee eens dat het een belachelijk idee is.

Dat noemt men nou keuze.
Niet van 2 walletjes willen eten.
Ik wil voor geen goud meer tijd maken voor een kind en die komt er dus ook niet zolang ik dat zo voel. Partner heeft wel wat meer kinderwens naar mijn idee maar is ook niet bereid er een deel van zijn baan voor op te geven dus gebeurd het gewoon niet.
Neefjes en nichtjes mogen van mij prima komen logeren als ze oud genoeg zijn.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:31

In mijn ogen moet je alleen kinderen nemen als je bereid bent ook iets in te leveren. In dit geval dus een aantal uren van je baan. Ik denk niet dat die baby's een goede band kunnen opbouwen met hun ouders, terwijl dat juist in die leeftijd zo belangrijk is. Dat zal bij een heleboel van hen wel leiden tot drama's in het weekend als ze de kinderen op komen halen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 00:28

Ik vind dat de creche een huisregel zou moeten hebben..bv maximum 24 uur opvang aan een stuk (op zéér zéér uitzonderlijke situaties na), en dan de baby voor minstens x aantal uren niet meer opvangen. Zo zal je voorkomen dat mensen het effectief gaan gebruiken als internaat. Dat zal inderdaad pure waanzin zijn, al geloof ik wel dat er echt mensen zijn die zo gek zijn om dat te doen. Het kan niet anders dan ontzettend slecht zijn voor de band tussen moeder en kind als je hem maar 2 dagen in de week zou zien, ookal is hij misschien maar klein en kan hij nog niets.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 00:31

manie schreef:
Ideaal toch!?
Geen gezanik en gezeur met die kinderen, gewoon weer ophalen wanneer ze netjes opgevoed zijn en direct uit huis kunnen ;) :D

ja en het mooiste zou dan ook nog zijn als je ze kon laten groeien in een kweekbak ipv zelf te moeten zwangeren..dat bevallen ook meteen opgelost :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:05

Dat alleen al de mogelijkheid bestaat om je kind een hele week te "dumpen" vind ik verschrikkelijk. Het staat letterlijk zo in de OP dus die mogelijkheid zal er ook echt wel zijn en ik ben bang dat er ook heus wel gebruik van wordt gemaakt. En dat klopt niet, een baby hoort gewoon zoveel als mogelijk bij 1 van beide ouders te kunnen zijn. Ik werk zelf ook onregelmatig en heb daardoor - gelukkig- juist heel weinig opvang nodig. Ik breng haar alleen op doordeweekse dagen als ik dagdienst heb naar een gastouder, daar is ze van 7.00 tot 16.00. Bewust voor gekozen omdat ik haar niet opgevangen wil hebben in een groep op een kdv met wisselende leidsters, bovendien kan dat ook niet omdat ik op steeds wisselende dagen opvang nodig heb. Wanneer ik een late dienst of slaapdienst heb kan mijn man dit opvangen, eventueel zijn ook mijn ouders en schoonouders achter de hand. Ik ben voor flexibele opvang, maar dit gaat m.i. te ver. Komt nog bij dat ik erg pro borstvoeding ben, en dat wordt wel erg moeilijk als je je baby zoveel uit besteedt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:46

Ik had dit artikel trouwens al eerder in de krant gezien, en daarbij stond in een kader de mening van een expert over het van ma tot vrij "dumpen" van baby's (uiteraard dat het alles behalve een goed idee is). Vandaar dat ik er ook een beetje voor vrees dat het toch een optie is voor ouders....kan me alleen met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat er een moeder is die écht om haar kind geeft en die het zomaar vijf dagen in de week zou kunnen missen (behalve misschien een keer voor een zeer ernstig noodgeval). Ik denk dat het voor een moederhart al moeilijk genoeg is om ze te moeten loslaten voor de chreche (spreekt de snotneus die geen kinderen wil :') ). Maar goed, ik verbaas me wel vaker over sommige mensen.

Zie dit:

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... euren.aspx

Citaat:
"Er komen volgende week al twee kindjes op internaat", aldus de initiatiefneemster. "Allebei blijven ze hier vier nachten per week."

:n

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:49

Ik heb medelijden met de kinderen.. :(:)
Die ouders kunnen ook gewoon in het weekend voor een pop gaan zorgen, pff. Dat is ongeveer het zelfde, en als ze even geen zin hebben kunnen ze 'm zo aan de kant leggen.

Hill_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:51

Hier staat toch alleen maar vermeld dat er een crèche wordt geopend die 5 dagen 24 uur open is?
Betekend niet direct dat ouders hun kind daar van maandag tot en met vrijdag dumpen?

Wat nou als paps en mams beide heel hard moeten werken om hun kindje te kunnen onderhouden, dit met alle liefde doen, maar dat dit betekend dat kindje op dinsdag van 7 uur 's avonds tot 7 uur 's ochtends naar de crèche moet, omdat mamma in het ziekenhuis nachtdienst heeft, en pappa toevallig ook die dag nachtdienst moet draaien. Oma en opa zijn er niet meer, enz enz enz.

Natuurlijk, ik kan het niet goedkeuren als ouders hun kinderen 5 dagen 24 uur per dag in de crèche dumpen. Dan werk je om de crèche te betalen, dat is nutteloos. Maar ik vind dit op zich wel een goed ding. Niet iedereen heeft 't zo voor elkaar dat alles gaat zoals het (volgens anderen) moet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:54

Uiteindelijk bestaan dat soort ouders al jaren he. Of ze hun kind nu bij anderen zoals vrienden/grootouders... droppen of in zo'n crèche? Dan hebben ze evenmin duidelijke opvoeding (zelfs nog minder bij al die verschillende mensen), structuur, een thuis... Nu komt het meer in de picture, maar eigenlijk is het volgens mij gewoon een generatieprobleem.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:58

baby's die voor een bepaald tijdstip naar een chreche moeten ook geen probleem, en als de creche op die manier gebruikt wordt ook geen probleem. Als alleen de ouders die de mogelijkheid hadden om 24 uur daar te zijn voor hun kinderen, kinderen mochten krijgen, dan hadden we al héél snel een probleem met de demografische groei. Maar...

xKatleentjex schreef:
Zie dit:

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... euren.aspx

Citaat:
"Er komen volgende week al twee kindjes op internaat", aldus de initiatiefneemster. "Allebei blijven ze hier vier nachten per week."

:n

De opvang laat dus wel degelijk een mogelijkheid om ze echt op internaat te zetten. Tenzij ze bedoelen overdag thuis, en 's nachts overnachten dan...staat er een beetje dubbelzinnig nu ik het nog eens lees :=

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:00

Echt zielig vind ik zoiets.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:02

Even de site gevonden
http://www.ennes.be/

Misschien handig om eens door te nemen, dat klinkt imo een beetje genuanceerder.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:13

"ze blijven hier 4 nachten" kan je ook zo interpreteren als je zelf wilt. Je kan het lezen als "ze blijven hier 4 nachten achter elkaar zonder tussendoor naar huis te gaan" maar je kan het ook lezen als "ze blijven hier 4 nachten, waarbij ze overdag lekker bij hun ouders zijn." In beide gevallen blijven de kinderen 4 nachten, maar tussen het een en het ander zit natuurlijk een groot verschil. Maar om op grond van 1 zo'n zinnetje medelijden met die kinderen te gaan krijgen, dat gaat mij (net als het echt 4X 24 uur aaneengesloten je kind op een opvang achterlaten) te ver.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:00

Dat zeg ik dan dus ook in mijn volgende post....

anderzijds... "op internaat"...dat is dan weer net een verwijzing naar "dag en nacht". Zou je het anders niet gewoon noemen "4 dagen per week naar de nachtopvang?"
edit: maar zoals ik op de site lees, is het dan normaal niet de bedoeling dat het zomaar voor ouders is die hun kind willen "dumpen" om te gaan werken, maar met veel overleg.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:04

Wat ik mij afvraag wie voedt het kind dan op? Of moet het kind zichzelf maar opvoeden? Ik denk niet dat ie mensen die daar werken elk kind evenveel aandacht kan geven. Ook hebben kinderen aandacht en liefde van hun ouders nodig.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:06

Enkele quotes van de site:
Citaat:
Ouders kunnen bij Ennès hun kind niet zomaar 'kwijt' of het even 'dumpen'. Ik vind dit op zich trouwens al weinig respectvolle termen om te gebruiken, zeker als het over kinderen gaat.

Belangrijk is dat er goed wordt nagedacht over het hele thema. Dat heb ik de afgelopen 2 jaar ook gedaan en vandaaruit een vrij sterke visie ontwikkeld over wat een internaatsformule kan betekenen.
Fantastisch zou zijn dat deze media-aandacht kan bijdragen tot een nadenken over en het ontwikkelen van een meer volledige kijk op deze boeiende en uitdagende zone tussen bijzondere jeugdzorg, kinderopvang, dag- en nacht, internaatsopvang….

Ennès wil een respectvol aanbod doen naar ouders en hun kinderen die noodzakelijkerwijs uit werken gaan, ook op uren waarop de meeste dag-opvang al lang gesloten is.

Daarnaast biedt Ennès ook de mogelijkheid aan ouders, die het even moeilijk hebben gehad om zelf voor hun kind te zorgen, de kans om zich samen met hun kind, terug te integreren in het 'gewone' reguliere circuit', de maatschappij voor iedereen.
Maar evengoed zoeken ouders, die aanvoelen dat 'het water wat hoog aan de lippen komt staan' en een uithuisplaatsing willen voorkomen, zelf 'op tijd' naar passende hulp. Ook zij kunnen van het aanbod van Ennès gebruik maken.

Ennès wil vooral naast gewoon opvang aanbieden, ook 'beter voorkomen, dan genezen' en helpen met 'goed begonnen, is half gewonnen'.

Citaat:
Een internaatsformule
- waar het kind kan worden opgevangen ter ondersteuning van de ouders, waar de drempel heel laag gehouden wordt, zodat vlot kan worden toegestemd en samenwerking kan worden verwacht.
- als antwoord op de beperking van opnametijd waarmee de CKG’s zijn geconfronteerd, maar waar een langdurige opname noodzakelijk is.
- eventueel in samenwerking met CKG’s om spaarzaam om te kunnen gaan met het aantal opnamedagen.
- eventueel in samenwerking met een dienst voor pleegzorg of onthaalgezinnen die bereid zijn kinderen in het weekend en/of vakanties op te vangen.

CKG = Centrum voor Kind en Gezin, neem ik aan.

Het is bij deze opvang ook mogelijk om je kind in internaat te brengen voor werk alleen, maar het ligt dus allemaal wel iets genuanceerder.

Zo te zien werkt deze mevrouw alleen, heeft zij een eigen en kleinschalige kinderopvang en komen de kinderen dus feitelijk bij haar in huis, alleen heet het dan kinderopvang, waardoor het laagdrempeliger wordt. Ze kan max. 9 kindjes plaatsen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:29

efaa schreef:
waarom zou je dan kinderen willen ?????? wat een onzin zeg. dan moet je ook geen kinderen krijgen als je ze maar een uurtje per week wilt zien, ga je toch fijn een keertje met de kinderen van anderen spelen ofzo wat belachelijk dat ze dit soort dingen doen tegenwoordig. vind het echt absurd!

Kort door de bocht reactie, weet niet hoe oud je ben maar als moeder van 3 kinderen kan ik je zeggen dat kinderopvang een geschenk uit de hemel is.
In deze maatschappij is een dubbele baan geen luxe maar vaak harde realiteit.
Ik zie geen enkel probleem in 24 uurs opvang. Ouders moeten zelf kunnen bepalen waar de grens ligt van werken en thuiszijn. Slechte ouders zullen er altijd zijn daar heeft 24 uurs opvang niets mee te maken. Dit is juist een oplossing voor werktijden die buiten de gangbare kantoortijden vallen.
Mijn kinderen hebben behoorlijk veel in de opvang gezeten en mits deze opvang warm en professioneel is heb ik er positieve ervaringen bij.

Het heeft er niets meer te maken met jouw kreet "waarom zou je dan kinderen willen". Als vader of moeder heb je beiden recht op een leuk leven naast het moeder-/vaderschap. Er zijn zoveel situaties te bedenken waardoor je zelfs gedwongen bent om gebruik te maken van opvang. Dan gaat het niet meer over een keuze maar om overleven.

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:37

dit meen je toch niet serieus.. :s :s :s

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:39

rockwitch schreef:
Ehm waarom wil je dan kinderen? Is toch belachelijk om ze dag en nacht naar een baby internaat te doen. Het moet toch niet gekker worden, baby's hebben toch de liefde en zorg van hun ouders nodig, dan kunnen vreemde mensen er nog zo goed voor zorgen, maar het is toch wel ff anders als de echte ouders.

Heel hard gezegd, iemand die zijn baby naar zoiets brengt zou in mijn ogen geen kinderen mogen krijgen.

Ik denk het, jij zegt het.