Ik snap het geloof echt niet...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:41

Maar daar ging het net over, toch? :) 'stel dat iedereen hetzelfde geloof had', zei sabinee. Dus dan zou je een mix krijgen van alle verschillende geloofsovertuigingen :j

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:42

Of 1 totaal nieuw geloof :)) .
Maar ik doelde meer op dat er gewoon 1 geloof al was geweest sinds het begin der tijden.
Maarja, verschillende mensen, verschillende meningen, verschillende visies op de wereld.. Verschillende geloven.
Het gaat hem nooit worden, maar het idee was leuk :Y) .
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 15-07-10 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:43

Laatst bijgewerkt door minikatje op 15-07-10 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:44

JENNx schreef:
8nnemiek schreef:

Dat zou zeker mooi zijn! Maar dan moeten het wel net de 10 goede geboden zijn :')
Niet iets als 'homo's zijn niet normaal' en 'dieren hebben geen ziel' en 'god staat boven de wet', want dan werkt het nog niet :P

Nog een typisch voorbeeld van het niet op de hoogte zijn van wat het geloof inhoudt. ;)

Inderdaad... Ik ben christen.. Ik het een vriendin die lesbisch is en ik had een vriend die homo was.. en natuurlijk hebben dieren een ziel..

Nogmaals: er zijn veel verschillende richtingen.. Elke richting vindt weer wat anders.. Lees de 10 geboden.. Daar staat niks in over homo's en ook niks over het feit dat dieren geen ziel zouden hebben.

MiSz_SaNdY

Re: Ik snap het geloof echt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:47

pff het christendom praat me er niet van ik moet dat volk gewoonweg niet noem me kortzichtig maar ik heb zo mijn redenen!

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:48

Wat Minikatje zegt. Een homofiele voorganger ... Het geloof groeit echt wel mee met de tijd. Homofilie wordt tegenwoordig steeds meer geaccepteerd en dat zal ook echt wel binnen het Christendom gebeuren. De Islam is misschien wat strenger en zal daar heel wat jaren in achterlopen. Maar dat betekend nog niet dat het geloof slecht is. Het is ook maar net waar je geboren bent: Standplaatsgebondenheid. In Nederland worden weer heel andere dingen getolereerd dan in bijvoorbeeld Afghanistan, en andersom.

Als je ook naar het verleden kijkt, hoe Hitler met propaganda zijn bevolking probeerde te beïnvloeden en het ook voor elkaar kreeg. In het boek van George Orwell, 1984 .. hoe zij werden geïndoctrineerd met slechte beelden van de vijand.

Vind ik het niet heel gek dat er een generatie is geweest die de televisie afzwoor en dat nu nog steeds doet. Mijn oma bijvoorbeeld gelooft niet in God, maar kijkt geen TV. En ik denk echt niet dat zij de enige ongelovige is.

In mijn omgeving ken ik geen Christenen meer die geen TV kijken, al zit ik niet op die lijn van Staphorst naar ergens in Zeeland waar de meeste (toch wat strengere) gelovigen zitten.

Maar een geloof groeit mee met de tijd. Enige mensen zullen het niet tv kijken nog overdragen op hun kinderen, maar een 16 jarige van nu kan echt niet meer zonder televisie. Ook wat betreft school etc.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:48

MiSz_SaNdY schreef:
pff het christendom praat me er niet van ik moet dat volk gewoonweg niet noem me kortzichtig maar ik heb zo mijn redenen!

Dan zou ik graag willen weten hoe jij die visie gekregen hebt.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:49

MiSz_SaNdY schreef:

Dat heb ik nou met mensen uit Frankrijk. Allemaal stom volk. :roll:
Ik noem je wel kortzichtig, sorry. Wat zijn je redenen?
Van veel christenen zou je niet eens weten dat ze het zijn, omdat ze het niet van de daken schreeuwen oid.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:50

JENNx schreef:
MiSz_SaNdY schreef:

visie? gewoon nuchter blijven en kijken hoe die mensen zich gedragen? kom 1 week ruilen van woonplaats en je hebt redenen genoeg

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:51

Dan vraag ik mij af waar je woont?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:51

@ MiSz_SaNdY , lekker duidelijk weer.
Zet dan liever geen reacties in het topic, want dit heeft niet veel toevoegende waarde.
Zeker niet als je van die onduidelijke en vage antwoorden geeft, sorry..

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:52

kennen jullie trouwens de nieuwste rage? http://www.doorbrekers.nl is een voorbeeld daarvan waar ik een half jaar ben heen geweest en nee ben zeker niet gelovig

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:52

Sabinee__ schreef:
Zet dan liever geen reacties in het topic, want dit heeft niet veel toevoegende waarde.

ja ind. nummer 1 hier incest heel normaal dat is al 1 punt waardoor ik al compleet afknap van dat soort "volk"

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:53

JENNx schreef:
Wat Minikatje zegt. Een homofiele voorganger ... Het geloof groeit echt wel mee met de tijd. Homofilie wordt tegenwoordig steeds meer geaccepteerd en dat zal ook echt wel binnen het Christendom gebeuren. De Islam is misschien wat strenger en zal daar heel wat jaren in achterlopen. Maar dat betekend nog niet dat het geloof slecht is. Het is ook maar net waar je geboren bent: Standplaatsgebondenheid. In Nederland worden weer heel andere dingen getolereerd dan in bijvoorbeeld Afghanistan, en andersom.

Als je ook naar het verleden kijkt, hoe Hitler met propaganda zijn bevolking probeerde te beïnvloeden en het ook voor elkaar kreeg. In het boek van George Orwell, 1984 .. hoe zij werden geïndoctrineerd met slechte beelden van de vijand.

Vind ik het niet heel gek dat er een generatie is geweest die de televisie afzwoor en dat nu nog steeds doet. Mijn oma bijvoorbeeld gelooft niet in God, maar kijkt geen TV. En ik denk echt niet dat zij de enige ongelovige is.

In mijn omgeving ken ik geen Christenen meer die geen TV kijken, al zit ik niet op die lijn van Staphorst naar ergens in Zeeland waar de meeste (toch wat strengere) gelovigen zitten.

Maar een geloof groeit mee met de tijd. Enige mensen zullen het niet tv kijken nog overdragen op hun kinderen, maar een 16 jarige van nu kan echt niet meer zonder televisie. Ook wat betreft school etc.

goed, ik zit midden in de bible belt.
hier is het nog echt op zondag dat de kerken vollopen en na een tijdje weer leeglopen op zondag.
MiSz_SaNdY schreef:
JENNx schreef:

visie? gewoon nuchter blijven en kijken hoe die mensen zich gedragen? kom 1 week ruilen van woonplaats en je hebt redenen genoeg

mwah, ik woon ook in een streng christelijk dorp.
meestal is het echt een kwestie van actie-reactie en opgeblazen ego's :P

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:53

Hoe kun je daar nou heen gaan als je alle christenen raar volk vind?
Bij die bijeenkomsten staat het geloof in God en Jezus toch centraal?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:54

MiSz_SaNdY schreef:
Sabinee__ schreef:

ja ind. nummer 1 hier incest heel normaal dat is al 1 punt waardoor ik al compleet afknap van dat soort "volk"

Ja want alle christenen maken kinderen bij broers en zusjes.
Net als dat alle Nederlanders klompen dragen en in een molen wonen.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:55

mwa vanaf hun kant is het zeker zo dat ik er hier genoeg ken met een opgeblazen ego en actie reactie vanaf mijn kant zeker niet ik geef hun geen aanleiding om zo idioot te gedragen

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:56

sabinee in dit dorp is dat normaal ja en als dat ook nog eens door de kerk enz word toegstaan wil ik daar geen ene moer mee te maken hebben!
net als geen voorbehoedsmiddelen mogen gebruiken en maar lekker aanfokken totdat moeders gehandicapte kindjes krijgt en zelf doodgaat zit je als pa dan met je 11 kindertjes! nee goed bezig!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:57

MiSz_SaNdY schreef:
sabinee in dit dorp is dat normaal ja en als dat ook nog eens door de kerk enz word toegstaan wil ik daar geen ene moer mee te maken hebben!
net als geen voorbehoedsmiddelen mogen gebruiken en maar lekker aanfokken totdat moeders gehandicapte kindjes krijgt en zelf doodgaat zit je als pa dan met je 11 kindertjes! nee goed bezig!

Nou, sorry hoor, maar dit ligt puur aan de mensen zelf.
Hier is het Christendom zelf echt niet voor bedoeld, dus dat kan je daar niet op afschuiven vind ik.
Never nooit niet dat dit algemeen geaccepteerd is door alle Christenen .
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 15-07-10 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:58

Incest normaal? Je moet mijn familie en mezelf eens horen als we weer zoiets horen.
1 van de belangrijkste geboden: je naaste liefhebben als jezelf.
Houdt ook in respect hebben voor anderen. Met incest heb je dat niet echt he?

Nou MiSz_SaNdY je generaliseerd wel een beetje heel erg....

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:58

JENNx schreef:

Dit vind ik nou echt onzin! :D
Een meisje uit mijn klas heeftthuis geen TV omdat haar ouders (en zij ook) gelovig zijn.
Een collega van me heeft ook geen tv maar ik weet niet waarom.
En ik zelf heb wel tv maar die 1x dat ik in de maand 10 minutjes tv kijk tellen niet echt mee ;)

Al deze bovenstaande zijn rond de 16/17 jaar en kunnen ook betreft school prima zonder tv.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:00

Marjoow schreef:
Pff kan iemand mij helpen?

Mijn halve familie is Christelijk/gereformeerd maar ze komen soms met uitspraken of handelingen die ik niet snap!

Bijvoorbeeld: Bij mijn opa thuis is een tv streng verboden, er word alleen naar de radio geluisterd.
In de tijd van Jezus bestond er helemaal geen tv, waarom is die dan verboden voor gelovigen?

En waarom word er gebeden voor het eten war jijzelf hard voor hebt gewerkt?

Al die vragen...

Ik denk dat je het antwoord op deze vragen niet snel zult krijgen. Mijn ervaring is dat veel streng gelovigen hun eigen wetten en regels maken wat betreft kleding en levensstijl. Soms lijkt het alsof het alleen belangrijk is hoe je er uit ziet en hoe je je naar de buiten wereld toe gedraagt. Ik heb dit helaas pas ook weer ervaren bij een begrafenis waar er aan het eind zelfs werd bedankt voor de kleding die iedereen had aangetrokken. (lees: alle vrouwen hadden een rok aan en de meesten zelfs een hoed op) Ook werd hier in de rouwdienst bijna alleen over de slechte wereld gesproken en niets van woorden van troost voor de nabestaanden, eigenlijk heel onpersoonlijk. Zelf vind ik dat dit soort dingen weinig meer met het geloof zelf te maken hebben en vind ik het ook apart dat je beoordeeld en afgerekend word op je kleding.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:00

Als ik dit topic zo doorlees leer je hier niets over het Christendom. Zoals al eerder gezegd is lees de Bijbel, gebruik google, lees andere boeken over het Christendom. Daar heb je veel meer aan als al deze speculaties hier.
En als je het op bokt wil vinden heb je denk ik wel andere topics waar meer in staat.

@Misz_Sandy: Dat je dit zo hier zegt, zegt meer over jezelf dan over die mensen... Ik kom uit het staphorst van de Veluwe. Mensen zijn hier allemaal zeer streng gelovig. Maar ik respecteer hun en zij respecteren mij.
Laatst bijgewerkt door Sannnn op 16-07-10 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:01

Wij hebben hier ook wel een zogenoemde 'zwartekousengemeente' hoor. En daar ga ik liever ook niet heen. Omdat zij in mijn ogen niet voldoen in mijn kijk op het geloof. Je merkt ook wel verschil qua mentaliteit hoor, daar wil ik je best gelijk in geven. Die mensen willen hier ook altijd maar haantje de voorste zijn. Dat vind ik ook echt not-done, en al helemaal als je het dan maar op je geloof gooit. Dat is in mijn ogen wel misbruik maken van ....

Je hebt ook Wilders, die is ook niet gelovig maar is ook haantje de voorste, en een enorm opgeblazen ego.

Als je het over haantjes en ego's gaat hebben .. die kan ik overal wel weghalen.

@ Moirsa: bij ons op school gaat geen week voorbij zonder televisie ... en ik zit op een Christelijke school!

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:02

maar kennen jullie bv zoiets als de doorbrekers en wat vinden jullie daarvan?
sannn over wat heb je het precies?